PODNOŚNIKI I PRASY ŚRUBOWE
Podnośniki i prasy śrubowe
Wśród mechanizmów śrubowych rozróżnić można: podnośniki śrubowe oraz prasy śrubowe. Rysunki wymienionych mechanizmów zamieszczone są poniżej.
Ze względu na warunki wytrzymałościowe najbardziej odpowiednim zarysem gwintów dla mechanizmów śrubowych jest zarys trapezowy. W podnośnikach śrubowych, w których nie przywiązuje się większego znaczenia do sprawności, stosuje się przeważnie gwinty trapezowe symetryczne, normalne, zapewniające samohamowność i małą siłę potrzebną do podnoszenia. W prasach śrubowych, gdzie ważna jest sprawność gwintu stosujemy gwinty trapezowe niesymetryczne, grubozwojowe - niesamohamowne.
Dla każdego z wymienionych mechanizmów przyjmujemy inny współczynnik bezpieczeństwa Xm i krotność gwintu z. Dla podnośnika śrubowego wielkości te wynoszą odpowiednio: dla tłoczni - Xm = 2, z = 2 natomiast dla podnośnika Xm = 4, z = 1.
W aplikacji będącej składnikiem niniejszej witryny, dobór gwintu, współczynnik Xm oraz z są realizowane automatycznie - użytkownik podaje tylko typ mechanizmu.
Podnośniki i prasy - Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych
Istnieje kilka rozwiązań konstrukcyjnych podnośników śrubowych. Jednym z nich jest podnośnik napędzany nakrętką, przedstawiony poniżej.
W rozwiązaniu tym nakrętka łożyskowana w korpusie podnośnika, w czasie podnoszenia i opuszczania ciężaru Q, obracana jest za pomocą np. mechanizmu zapadkowego. Pomiędzy głowicą a elementem podnoszonym musi wystąpić tarcie uniemożliwiające obrót śruby w czasie podnoszenia ciężaru. Podnoszony ładunek Q musi mieć zablokowaną możliwość obrotu a jedynie zapewnioną możliwość przesuwu w kierunku pionowym. Na rysunku Q oznacza podnoszony ciężar, a Mc - moment całkowity niezbędny do podniesienia ciężaru Q.
Podnośnik napędzany śrubą.
W tym rozwiązaniu do napędu śruby najczęściej stosuje się mechanizmy zapadkowe. Głowica podnośnika połączona jest ze śrubą obrotowo. Ładunek podnoszony Q może wykonywać obrót w czasie podnoszenia - istotna różnica w stosunku do poprzedniego rozwiązania.
Podnośnik wagonowy.
Podnośnik ten charakteryzuje się masywnym korpusem odlanym z żeliwa lub staliwnym. Napęd najczęściej za pomocą urządzenia zapadkowego. W odróżnieniu od pokazanych powyżej rozwiązań w tym mechanizmie śruba pracuje na rozciąganie.
Podnośnik kolanowy.
Najczęściej stosowany jako wyposażenie samochodów osobowych ze względu na małe wymiary i niską masę. Ramiona podnośnika mają kształt kątownika względnie ceownika wykonanego z blachy.
Prasy śrubowe.
Prasa ze śrubą ściskaną (warsztatowa).
Prasa ta posiada korpus odlany np. z żeliwa, mający kształt otwartej ramy, podlegającej w czasie tłoczenia zginaniu i rozciąganiu. Mechanizm śrubowy w tym rozwiązaniu nie powinien być samohamowny i mieć dużą sprawność mechaniczną. Pary ciernie należy dobrać tak, aby osiągnąć niski współczynnik tarcia. Śruba pracuje na ściskanie, zatem jej wymiary należy określić z warunku na utratę stateczności.
Prasa z rozciąganą śrubą
Innym rozwiązaniem jest prasa z rozciąganą śrubą. Tutaj dwa kliny poprzez oddalanie lub zbliżanie się powodują ruch elementu ślizgającego się po nich. Ten element powoduje ściskanie detalu między sobą a górną obudową prasy.