Fonoskopia
Żartobliwie ujmując, w procesie pobierania materiału porównawczego do badań fonoskopijnych chodzi o to, że „trzeba umieć przegrywać, jak powiedział magnetofon do magnetofonu...”.
Fonoskopia jest dyscypliną, w której ekspert musi posiadać nieprzeciętny słuch fone-matyczny umożliwiający analizę i syntezę słuchową mowy bełkotliwej lub zarejestrowanej w sposób niski jakościowo. Kandydat na eksperta przechodzi fonoskopijne testy odsłuchowe. W pracy wykorzystuje się wiedzę zarówno z nauk humanistycznych, jak i ścisłych. Zakres wiedzy obejmuje lingwistykę (fonetykę artykulacyjną i akustyczną oraz fonologię), akustykę oraz znajomość obsługi urządzeń technicznych służących do analizy mowy.
Ekspertyzy fonoskopijne sporządzane są w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Głównej Policji. W Laboratorium Kryminalistycznym KSP wykonywane są nagrania materiału porównawczego do badań fonoskopijnych oraz część ekspertyzy fo-noskopijnej odnosząca się do spisywania treści nagrań przedmiotowych rozmów.
Nagrania, które analizuje się w badaniach fonoskopijnych, często mają niską jakość, w związku z tym poddawane są korekcji. Praca z nagraniem nigdy nie odbywa się na taśmie dostarczonej do badań przez organ procesowy. Wstępnego opracowania dokonuje się na kopii, w celu uniknięcia skasowania materiału dowodowego. Taśma dowodowa jest wykorzystywana dopiero przy badaniach technicznych.
Spisanie treści nagrania odbywa się zgodnie z zasadami ortograficznymi języka polskiego. Nie jest to sprawą łatwą przy szybkiej, zakłóconej mowie potocznej, często z naleciałościami gwarowymi. W przypadku, gdy wypowiedzi nie udaje się podciągnąć pod żadną z norm wymawianiowych, zapisuje się ją fonetycznie i oznacza znakiem [fon. ]. Podobnie postępuje się ze znakami interpunkcyjnymi, które ortografia zakłada w określonych konfiguracjach wyrazowych, a interlokutorzy stosują specyficzne pauzy retardacyjne (czas na ułożenie wypowiedzi). W przypadkach rozbieżności znaków przestankowych z pauzami stosuje się zasady ortograficzne, z założeniem wychwycenia i przekazania sensu wypowiedzi, nie zaś wiernego odtworzenia wszystkich pauz. Zapisanie wypowiedzi zgodnie z normami ortograficznymi ma na celu wygodę osoby czytającej ekspertyzę bez uprzedniego odsłuchania nagrania. Zapis w pełni zgodny z wypowiedziami osób byłby bardzo trudny do odczytania i zrozumienia.
Treść spisywana jest jednak zgodna z zapisem nagrania, z uwzględnieniem wszelkich
zająknięć i przejęzyczeń. Oznaczane są również braki ciągłości zapisu i oceniany jest ich związek z ewentualnym montażem nagrania.
Istnieje możliwość identyfikacji osób biorących udział w rozmowie, określenia ich przybliżonego wieku, warunków psychicznych, faktu znajdowania się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Określana jest także liczba osób biorących udział w rozmowie.
Identyfikacja rozmówców odbywa się na podstawie analizy technicznej wybranych parametrów głosu oraz dokładnej analizy lingwistycznej, w której ekspert wykorzystuje swoją wiedzę i ucho przy ustalaniu i porównywaniu charakterystycznych cech głosowych i mownych. Dopiero z tych składniowych powstaje część identyfikacyjna ekspertyzy fo-noskopijnej.
Materiał dowodowy, który dociera do badań, zapisany jest na różnych nośnikach. Są to kasety magnetofonowe, taśmy microkase-towe, płyty kompaktowe, płyty z minidy-sków, oraz urządzenia rejestrujące z aparatów cyfrowych i innych rejestratorów nagrań. Najbardziej popularnymi nośnikami są mi-krokasety z nagraniami z sekretarek automatycznych oraz dyktafonów.
Materiał porównawczy do badań na ogół nagrywany jest w warunkach studyjnych. Nagrania najczęściej dokonuje ekspert, ma bowiem możliwość pobrania materiału porównawczego odpowiednio do wytypowanych, charakterystycznych cech mownych i głosowych danego człowieka.
Studio fonoskopijne można bez żadnej przesady uznać za najdroższe pomieszczenie Laboratorium Kryminalistycznego KSP i jedno z najdroższych w Komendzie Stołecznej Policji.
Powstało zgodnie z założeniami projektu technicznego opracowanego przez specjalistyczne biuro projektowe przy współpracy z akustykiem. W celu zapewnienia właściwych parametrów akustycznych, warunkujących pracę z dźwiękiem na poziomie europejskim, zastosowano najnowszej generacji rozwiązania materiałowe.
Podstawowym zadaniem było właściwe uformowanie akustycznego pola dźwięku bezpośredniego i rozproszonego, a także uzyskanie odpowiedniego czasu pogłosu i jego właściwej charakterystyki częstotliwościowej, innych dla studia do zapisywania dźwięku, a innych do odtwarzania. Dlatego studio fonoskopijne składa się z dwóch pomieszczeń, odpowiednio odizolowanych od dźwięków zewnętrznych. Izolacja akustyczna zrealizowana została przez odpowiednią konstrukcję ścian, podłogi, sufitu, drzwi i okien pomieszczenia. Potocznie konstrukcja taka nazywa się „pudełkiem w pudełku”, studio odizolowano bowiem od ścian budynku elastycznymi podkładkami i nie ma z nimi żadnych sztywnych połączeń (takich jak rury centralnego ogrzewania, czy wodociągowe). Drzwi pomieszczeń są dźwiękoszczelne, podwójne, o wielowarstwowej konstrukcji. Zamontowano też potrójne okna o odpowiedniej grubości szyb.
Zniwelowano nawet zakłócenia powodowane przez urządzenia klimatyzacyjne, instalacje sanitarne i elektryczne, instalując je w wytłumionych komorach. łączny koszt adaptacji pomieszczeń wyniósł (sześć lat temu) ponad trzysta sześćdziesiąt tysięcy złotych.