Scenariusz zajęć z dnia 3 listopada 2009r.
Szkoła Podstawowa nr 11 w Chełmie
Zajęcia zintegrowane w klasie II a
Temat zajęć: Podróże doktora Dolittle i jego przyjaciół.
Cel ogólny:
- zapoznanie z głównymi bohaterami lektury ,, Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugo Lofting
cele szczegółowe:
uczeń potrafi:
- wymienić głównych bohaterów lektury,
- ujmować treści przeczytanej książki w postaci swobodnych i ukierunkowanych wypowiedzi,
- samodzielnie wyszukiwać potrzebne informacje z dostępnych źródeł,
Metody:
-słowna,
-ogłądowa,
-samodzielnego dochodzenia do wiedzy,
-elementy dramy
Czynności nauczyciela |
Czynności ucznia |
Uwagi |
- Dzisiaj na zajęciach będziemy rozmawiać o lekturze, abyście dowiedzieli się o jakiej rozwiążcie rebus. -Czy już go rozwiązaliście ? -jakie jest rozwiązanie? - czy wiecie kto jest autorem tej książki? - proszę abyście teraz wkleili rebus do zeszytów a pod spodem zapisali autora książki, - proszę aby jedna osoba chętna przyszła do tablicy i zapisała imię i nazwisko autora, -swobodne wypowiedzi uczniów na temat bohaterów oraz miejsca wydarzeń: -jakie postaci występują w utworze? - Kto według Was , jest głównym bohaterem i dlaczego?
-Gdzie mają miejsce wydarzenia przedstawione w lekturze? - Czym zajmował się Doktor?
-Jakie zwierzęta były ulubieńcami Doktora i jak brzmiały ich imiona? - jakie inne zwierzęta były w gospodarstwie i gdzie je trzymał Doktor Dolittle?
- uzupełnijcie tekst z brakującymi wyrazami o papudze
Proszę Was teraz abyście narysowali jednego z ulubieńców głównego bohatera -Każda praca jest piękna powiesimy wasze prace na tablicy , Kto nauczał Doktora mowy zwierząt? -znajdzie fragment w tekście , który mówi o mowie zwierząt
- W jakim celu doktor chciał poznać mowę zwierząt?
- z jakimi zwierzętami chciałbyś porozmawiać i o czym? Drama: Prowadzenie gospodarstwa domowego doktora Dolittle przez zwierzęta, - każde dziecko niech się zastanowi jakim zwierzęciem chciałby być z gospodarstwa doktora mam tu przygotowane rekwizyty spróbujcie np. posprzątać na czworaka jako pies,albo ugotować zupę trzymając w buzi łyżkę -dlaczego zwierzęta przejęły obowiązki domowe?
- jak zwierzęta podzieliły się obowiązkami? -jakie prace wykonywały zwierzęta?
- kto doktora wzywał do Afryki? - kto przyniósł doktorowi wiadomość z Afryki? - w jakim celu miał się udać do Afryki? - jak oceniacie postać doktora? -Jakim był człowiekiem? - jak traktował zwierzęta?
Drama: Co powiedziałbyś doktorowi Dolittle gdybyś go dziś spotkał?
- zabawa muzyczno- ruchowa z piosenką ,,pies na medal”
|
-Doktor Dolittle i jego zwierzęta - Hugo Lifting
- wkleja i pisze imię i nazwisko autora lektury,
- w utworze występuje wiele zwierząt oraz doktor Dolittle - Doktor Dolittle , ponieważ jest on jedynym człowiekiem któremu jest tak dużo miejsca poświęconego w opowiadaniu, oraz jest on osobą , która bardzo kocha zwierzęta i o nie dba, - w Anglii, w miasteczku Puddleby, w Afryce
- na początku leczył ludzi , ale zaczęło przychodzić do niego coraz mniej pacjentów, ponieważ przeszkadzały im zwierzęta , które wszędzie przesiadywały, a dzięki namowom kupca zaczął leczyć zwierzęta - Kaczka Dab- Dab, Pies Jip, Prosiątko Geb- Geb, Papuga Polinezja, Sowa Tu- Tu. - złote rybki w ogrodowej sadzawce, króliki w spiżarni, białe myszy w fortepianie, wiewiórkę w komorze, jeżą w piwnicy, konia, krowę , cielątko, kury, gołębie, dwie owce -uzupełnianie tekstu
- rysują zwierzęta:kaczkę, psa, prosię, papugę, sowę
- przywieszanie na tablicy swojej pracy
- Papuga Polinezja
-,, O my papugi znamy dwa języki : mowę ludzką i mowę ptasią- odparła Polinezja dumnie- Gdy mówię: ,,Poly chce biszkopta” to rozumiesz mnie . Ale teraz posłuchaj :,, ke-ke-ci-i-fi-fi”. -O na Boga - wykrzyknął doktor- co to ma znaczyć? - To znaczy po ptasiemu ,, czy kasza jest już gorąca”. - bo chciał się stać dobrym weterynarzem, który będzie mógł porozmawiać ze zwierzętami o ich dolegliwościach i kłopotach - chciałbym poznać mowę psów , mógłbym wtedy rozumieć lepiej swojego psa
- dzieci zachowują się jak zwierzęta i próbują wykonywać obowiązki domowe
- ponieważ siostra doktora odeszła z jego gospodarstwa , ponieważ nie chciał się pozbyć krokodyla, którego się wszyscy bali - małpka Czi - Czi gotowała i łatała bieliznę, pies zamiatał pokoje, kaczka wycierała kurz i słała łóżka, sowa Tu-Tu prowadziła rachunki, świnia miała zająć się ogrodem, a papuga Polinezja była gospodynią i praczką.
-krewni małpki Czi- Czi
-jaskółka - ponieważ panowała tam straszna zaraza, wszystkie zaczynają na nią chorować i umierają - był on dobrym człowiekiem opiekował się wieloma zwierzętami, pomagał im bezinteresownie, pozwalał mieszkać u siebie,
- że jest bardzo dobrym człowiekiem, i weterynarzem, potrafi narazić swoje życie żeby pomóc zwierzętom, chciałbym żeby nauczył mnie języka zwierząt - śpiewanie piosenki
|
- każde dziecko otrzymuje na kartce rebus do rozwiązania, -nauczyciel chodzi po klasie i pomaga dzieciom w rozwiązaniu,
Dzieci korzystają z lektury wyszukując odpowiedzi na stawiane pytania przez nauczyciela
- dzieci otrzymują na kartce test z brakującymi wyrazami, pomoc przy uzupełnianiu tekstu
-dzieci rysują za pomocą kredek wybrane przez siebie zwierzę z lektury
- dzieci naśladują zwierzęta próbując przejąć obowiązki jakie wykonywały w domu zwierzęta doktora |
Uzupełnianie opisu Polinezji i jej zachowania brakującymi wyrazami (pisownia imion i nazwisk wielka literą).
Polinezja to....................... , która mieszkała z Doktorem................... Przyjaźniła się z
kaczką.................... , prosiątkiem ....................... i sową.......................... W Afryce
przechytrzyła murzyńskiego ............................ Uratowała życie Doktorowi i jego
zwierzętom, Dab-Dab, króla ,Geb-Geb, Dolittle Tu-Tu, papuga |