1717


Scenariusz zajęć z dnia 3 listopada 2009r.

Szkoła Podstawowa nr 11 w Chełmie

Zajęcia zintegrowane w klasie II a

Temat zajęć: Podróże doktora Dolittle i jego przyjaciół.

Cel ogólny:

- zapoznanie z głównymi bohaterami lektury ,, Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugo Lofting

cele szczegółowe:

uczeń potrafi:

- wymienić głównych bohaterów lektury,

- ujmować treści przeczytanej książki w postaci swobodnych i ukierunkowanych wypowiedzi,

- samodzielnie wyszukiwać potrzebne informacje z dostępnych źródeł,

Metody:

-słowna,

-ogłądowa,

-samodzielnego dochodzenia do wiedzy,

-elementy dramy

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Uwagi

- Dzisiaj na zajęciach będziemy rozmawiać o lekturze, abyście dowiedzieli się o jakiej rozwiążcie rebus.

-Czy już go rozwiązaliście ?

-jakie jest rozwiązanie?

- czy wiecie kto jest autorem tej książki?

- proszę abyście teraz wkleili rebus do zeszytów a pod spodem zapisali autora książki,

- proszę aby jedna osoba chętna przyszła do tablicy i zapisała imię i nazwisko autora,

-swobodne wypowiedzi uczniów na temat bohaterów oraz miejsca wydarzeń:

-jakie postaci występują w utworze?

- Kto według Was , jest głównym bohaterem i dlaczego?

-Gdzie mają miejsce wydarzenia przedstawione w lekturze?

- Czym zajmował się Doktor?

-Jakie zwierzęta były ulubieńcami Doktora i jak brzmiały ich imiona?

- jakie inne zwierzęta były w gospodarstwie i gdzie je trzymał Doktor Dolittle?

- uzupełnijcie tekst z brakującymi wyrazami o papudze

Proszę Was teraz abyście narysowali jednego z ulubieńców głównego bohatera

-Każda praca jest piękna powiesimy wasze prace na tablicy ,

Kto nauczał Doktora mowy zwierząt?

-znajdzie fragment w tekście , który mówi o mowie zwierząt

- W jakim celu doktor chciał poznać mowę zwierząt?

- z jakimi zwierzętami chciałbyś porozmawiać i o czym?

Drama: Prowadzenie gospodarstwa domowego doktora Dolittle przez zwierzęta,

- każde dziecko niech się zastanowi jakim zwierzęciem chciałby być z gospodarstwa doktora mam tu przygotowane rekwizyty spróbujcie np. posprzątać na czworaka jako pies,albo ugotować zupę trzymając w buzi łyżkę

-dlaczego zwierzęta przejęły obowiązki domowe?

- jak zwierzęta podzieliły się obowiązkami?

-jakie prace wykonywały zwierzęta?

- kto doktora wzywał do Afryki?

- kto przyniósł doktorowi wiadomość z Afryki?

- w jakim celu miał się udać do Afryki?

- jak oceniacie postać doktora?

-Jakim był człowiekiem?

- jak traktował zwierzęta?

Drama:

Co powiedziałbyś doktorowi Dolittle gdybyś go dziś spotkał?

- zabawa muzyczno- ruchowa z piosenką ,,pies na medal”

-Doktor Dolittle i jego zwierzęta

- Hugo Lifting

- wkleja i pisze imię i nazwisko autora lektury,

- w utworze występuje wiele zwierząt oraz doktor Dolittle

- Doktor Dolittle , ponieważ jest on jedynym człowiekiem któremu jest tak dużo miejsca poświęconego w opowiadaniu, oraz jest on osobą , która bardzo kocha zwierzęta i o nie dba,

- w Anglii, w miasteczku Puddleby, w Afryce

- na początku leczył ludzi , ale zaczęło przychodzić do niego coraz mniej pacjentów, ponieważ przeszkadzały im zwierzęta , które wszędzie przesiadywały, a dzięki namowom kupca zaczął leczyć zwierzęta

- Kaczka Dab- Dab, Pies Jip, Prosiątko Geb- Geb, Papuga Polinezja, Sowa Tu- Tu.

- złote rybki w ogrodowej sadzawce, króliki w spiżarni, białe myszy w fortepianie, wiewiórkę w komorze, jeżą w piwnicy, konia, krowę , cielątko, kury, gołębie, dwie owce

-uzupełnianie tekstu

- rysują zwierzęta:kaczkę, psa, prosię, papugę, sowę

- przywieszanie na tablicy swojej pracy

- Papuga Polinezja

-,, O my papugi znamy dwa języki : mowę ludzką i mowę ptasią- odparła Polinezja dumnie- Gdy mówię: ,,Poly chce biszkopta” to rozumiesz mnie . Ale teraz posłuchaj :,, ke-ke-ci-i-fi-fi”.

-O na Boga - wykrzyknął doktor- co to ma znaczyć?

- To znaczy po ptasiemu ,, czy kasza jest już gorąca”.

- bo chciał się stać dobrym weterynarzem, który będzie mógł porozmawiać ze zwierzętami o ich dolegliwościach i kłopotach

- chciałbym poznać mowę psów , mógłbym wtedy rozumieć lepiej swojego psa

- dzieci zachowują się jak zwierzęta i próbują wykonywać obowiązki domowe

- ponieważ siostra doktora odeszła z jego gospodarstwa , ponieważ nie chciał się pozbyć krokodyla, którego się wszyscy bali

- małpka Czi - Czi gotowała i łatała bieliznę, pies zamiatał pokoje, kaczka wycierała kurz i słała łóżka, sowa Tu-Tu prowadziła rachunki, świnia miała zająć się ogrodem, a papuga Polinezja była gospodynią i praczką.

-krewni małpki Czi- Czi

-jaskółka

- ponieważ panowała tam straszna zaraza, wszystkie zaczynają na nią chorować i umierają

- był on dobrym człowiekiem opiekował się wieloma zwierzętami, pomagał im bezinteresownie, pozwalał mieszkać u siebie,

- że jest bardzo dobrym człowiekiem, i weterynarzem, potrafi narazić swoje życie żeby pomóc zwierzętom, chciałbym żeby nauczył mnie języka zwierząt

- śpiewanie piosenki

- każde dziecko otrzymuje na kartce rebus do rozwiązania,

-nauczyciel chodzi po klasie i pomaga dzieciom w rozwiązaniu,

Dzieci korzystają z lektury wyszukując odpowiedzi na stawiane pytania przez nauczyciela

- dzieci otrzymują na kartce test z brakującymi wyrazami, pomoc przy uzupełnianiu tekstu

-dzieci rysują za pomocą kredek wybrane przez siebie zwierzę z lektury

- dzieci naśladują zwierzęta próbując przejąć obowiązki jakie wykonywały w domu zwierzęta doktora

Uzupełnianie opisu Polinezji i jej zachowania brakującymi wyrazami (pisownia imion i nazwisk wielka literą).

Polinezja to....................... , która mieszkała z Doktorem................... Przyjaźniła się z

kaczką.................... , prosiątkiem .......................  i sową.......................... W Afryce

przechytrzyła murzyńskiego  ............................  Uratowała życie Doktorowi i jego

zwierzętom, Dab-Dab, króla ,Geb-Geb, Dolittle Tu-Tu, papuga



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1717
1717
1717
deni didro 1717 1784 ego zhizn i literaturnaja dejatelnost
1717
Kriegseisen Wojciech Samorząd szlachecki w małopolsce w latach 1669 1717
Ведомости 1717 12 31
Ведомости 1717 06 20
1717
Ведомости 1717 09 07
Kampania księcia Eugeniusza Sabaudzkiego przeciwko Turkom 1716 1717
31 Sejm niemy z 1717 r i jego reformy

więcej podobnych podstron