2.A Gimnastyka podstawowa- jej zadaniem jest dostarczanie ćwiczącym w zależności od wieki płci i przygotowania fizycznego szeregu bodźców wszechstronnego rozwoju fizycznego, kształtowanie u ćwiczących szeregu nawyków ruchowych o podstawowym znaczeniu dla życia, pracy i zdrowia, harmonijne rozwijanie organizmu, wdrażanie nawyków ruchowych w różnych warunkach i sytuacjach życiowych.Sport gimnastyczny - zadaniem jest rozwijanie i doskonaleni określonych umiejętności ruchowych do poziomu mistrzostwa sportowego i osiągnięcie możliwie najwyższej oceny na zawodach sportowych. Cel to: opanowanie techniki sportowej i systematycznie jej doskonalenie, max rozwój funkcji organizmu i rozwijanie max cech psycho - motorycznych, przygotowanie psychiczne i taktyczne do statu w zawodach. Sport gimnastyczny obejmuje 3 rodzaje gimnastyki:gimnastykę sportową, akrobatyczną i akrobatykę sportową. Gimnastyka sportowa K startują w 4-boju tzn. ćw wolne, na równoważni, na poręczach asymetrycznych, w skoku na konia. M w 6-boju tzn. ćw. wolne, na drążku, na poręczach, na kółkach, na koniu z łękami, skok przez konia. Gimnastyka artystyczna, uprawiana przez kobiety,są to ćwiczenia z przyborami(obręcz, skakanka bez rączek, piłka, maczugi, wstążka) do muzyki + układy zbiorowe-6 zawodniczek, ocenie podlega kompozycja, technika, zgodność ćwiczeń występujących zawodniczek. Akrobatyka sportowa w jwj skład wchodzą następujące konkurencje: skoki akrobatyczne K i M, ćwiczenia dwójkowe K, M, mieszana, ćwiczenia zespołowe K w 3, M w 4, skoki na trampolinie K, M, skoki synchroniczne K w 2, skoki synchroniczne M w 2. Gimnastyka lecznicza - leczenie ruchem przez zastosowanie odpowiedniego systemu ćwiczeń ogólnych i specjalnych. Stosuje się ćwiczenia profilaktyczne, korekcyjne, rehabilitacyjne mające na celu przyspieszenie powrotu rekonwalescentów do codziennego życia. Ćwiczenia lecznicze dzielą się w zależności od ich wpływu na organizm: ćwiczenia działające miejscowo, ćwiczenia ogólne oraz biorąc pod uwagą sposób wykonania dzielą się na:czynne, bierne, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia koordynacji ruchów, ćwiczenia rozluźniające. Gimnastyka pomocniczo specjalna - dzieli się na gimnastykę pomocnicza w sporcie w ramach poszczególnych dyscyplinach sportowych oraz gimnastyka specjalna w zakładach pracy.Zasady nauczania: - świadomości i aktywności - świadome kształtowanie nawyków i umiejętności osiąga się przede wszystkim przez dokładne i jasne przedstawienie ćwiczącemu celu działania praz pełne zrozumienie, co, dlaczego i jak należy robić -poglądowości-dostępności - stopniowania trudności -systematyczności -utrwalania wyników nauczania 6. Kryteria i zasady podziału- w zależności od przyjętych kryteriów stosuje się rożne podziały ćwiczeń gimnastycznych.
2.B Podział somatyczny - anatomiczny. Ćwiczenia ramion, pasa barkowego, głowy, szyi, tułowia, brzucha, grzbietu, nóg. Uwzględnia się również podział odnoszący się do poszczególnych płaszczyzn ciała człowieka. Strzałkowa - przód, tył, czołowa - w bok, poprzeczna - skręty p i l. Podział fizjologiczny. Podstawą tego podziału jest skurcz mięśniowy występujący podczas pracy. Rozróżniamy następujące rodzaje skurczów: izotoniczny auksotoniczny Rozróżniamy ćwiczenia w statyce dynamicznePodział strukturalny w tym podziale uwzględniamy ruchy dzieląc je na ćwiczenia cykliczne powtarzalność tych samych faz ruchu np. bieg, seria wymachów podskoków powtarzanych wielokrotnie w pełnej zgodności co do czasu i drogi trwania. Ćwiczenia acykliczne pełna dowolność występujących po sobie sekwencji ruchowych, min. ćwiczenia wolne, na przyrządach, skoki. Każde tego rodzaju ćwiczenie stanowi zamknięte działanie ruchowe, wykonywane jednorazowo. Ćwiczenia mieszane stanowiące połączenie ruchów cyklicznych i acyklicznych, np. skoki gimnastyczne i akrobatyczne z rozbiegu. Ćwiczenia symetryczne i asymetryczne uwzględniają położenie tych samych części ciała, np. nogi względem osi symetrii gdy przyjmiemy, że jest to oś podłużna. Podział wg działania sił. Ćwiczenia czynne wykonywane są dzięki pracy mięśni osoby ćwiczącej, pokonującego siłę ciężkości własnego ciała, oporu partnera lub przyrządu. Ćwiczenia bierne wykorzystanie sił zewnętrznych jak siła ciężkości, przybory, partner. Ćwiczenia czynno-bierne. Podział psychomotoryczny - funkcjonalny. Są tu uwzględnione ćwiczenia kształtujące zdolności psychomotoryczne Podział stosowany. W skład tego podziału wchodzą ćwiczenia porządkowo - dyscyplinujące(musztra, kolumna, zabawy porządkowo - dyscyplinujące), kształtujące(wolne indywidualne, z partnerem, z przyrządem- standardowym piłki,laski i podręcznym woreczki), ćwiczenia użytkowo - sportowe (ćw. równoważnie, utylitarne;chód, bieg,ćw. zwinnościowo - akrobatyczne, ćw w zwisach i podporach, skoki, ćw. uzupełniające;relaksacja, korektywa zabawy i gry gimnastyczne). 8.Zasady opisywania i zapisywania ćwiczeń gimnastycznych. Kolejność: -pozycja wyjściowa;układ ciała lub też ustawienie ćwiczącego przed rozpoczęciem ćwiczenia, -nazwa ruchu,np. Wymyk -sposób wykonania -kierunek -pozycja końcowa,np. Do podporu przodem