Genetyka 1
Wszystko po części uwarunkowane (determinowane) jest genetycznie.
Gen - w jądrze komórkowym, na strukturze białkowo - chromosomu
Chromosomów może być różna liczba w zależności od gatunku, u człowieka 46 w parach
Chromosomy homologiczne -makroskopowo identyczne
Obrazek
Mogą być różne długość ramion chromosomu( klasyfikacja ze względu na długość ramion:
meta-centryczny - ramiona jednakowej długości
sub-metacentryczny - jedno ramię krótsze ale centromer blisko środka jest położony
telo-centryczny - widoczna dysproporcja
akro-centryczny - prawie brak jednego ramienia
Telomer - struktura zakańczająca chromosom, to łańcuch nukleotydów - sekwencje, sześcioliterowy kod: TTAGGG (x ~ 2 tysiące) - oznacza koniec chromosomu, kod ten odpowiada za:
prawidłową, całkowitą replikacje - dublowanie materiału genetycznego w mejozie?
chroni chromosom przed uszkodzeniami
nadzoruje ekspresję genów
odpowiada za prawidłową organizację chromosomu przy podziale
Telomerów wszystkich jest 92 ( w garniturze człowieka).
Telomer to 10 -15 tys. par zasad (im młodszy organizm tym więcej zasad, dlatego z wiekiem więcej błędów się pojawia)
Gen ma 120 tys. par zasad
Chromosom ma 130 mln. Par zasad
Przy każdym podziale komórkowym ta sekwencja ( telomeru się skraca, im mniej tym częściej robią się zafałszowania a to kres podziału komórki.
Liczba podziałów komórki u człowieka to : 60 razy.
2n - diploidalna liczba chromosomów
Po co potrzebna diploidalność? - gdy jest zdefektowany gen, drugi identyczny go dominuje i maskuje wadę, haploidalni (1n) nie mają takiej możliwości.
Mężczyźni są prawie haploidalni bo chromosom Y jest prawie pusty.
Mitoza - podział mitotyczny (pomijam obrazki, chceta mieć to se dorysujta)
Profaza - w profazie każdy chromosom składa się z 2(podjednostek) chromatyd (lekko pękniętych w pół) ale mających wspólny centromer. W komórce są organelle (centriole) dzielą się one i ustawiają na krańcach komórki, tworzy się (od nich)wrzeciono podziałowe z kurczliwych mikrowłókien, zanika błona jądrowa by materiał genetyczny mógł się swobodnie przemieszczać po komórce.
Metafaza - Chromosomy układają się w płaszczyźnie równikowej. Nitki wrzeciona podziałowego skracają się i dążą do 2 biegunów komórki ( dzięki pęknięciu centromeru/ następuje podział)
Anafaza - Nitki się kurczą i chromosomy „rozjeżdżają” się do chromosomów. Chromosomy przybierają kształt litery V.
Telofaza - Następuje początek cytokinezy, wyodrębnienie oddzielnych komórek. Nitki wrzeciona zanikają, wytwarza się błona jądrowa i zaczyna się cytokineza
Interfaza -(identyczna) replikacja materiału genetycznego, jego dublowanie)
Profaza Metafaza Anafaza Telofaza
Interfaza
Kochicyna - podana w telofazie powoduje, że nie zachodzi cytokineza, powstaje 2 jądrowa komórka, albo podwójna ilość chromosomów 4n powstaje (POLIPLOID - tutaj TETRAPLOID )
Mejoza - podział redukcyjny ( 2 podziały kolejno po sobie) między 1 a 2 podziałem, interfazy prawie nie ma a 2 podział prowadzi do redukcji chromosomów. -potrzebne przy tworzeniu się plemnika i jajeczka):
Profaza I podziału - 4 chromatydy 2 centromery
Metafaza - w płaszczyźnie równikowej nie pojedynczy chromosom a biwalentny (podwójny)
Występuje koniugacja chromosomów CROSSING OVER- rekombinacja.
Anafaza - wędrują sobie chromosomy a nie chromatydy- chromosomy potomne
Telofaza - bardzo krótka
II podział mejotyczny, podział centromeru, powstają 4 haploidalne komórki - tak tworzą się gamety
Mutacje:
genowa
chromosomowa
genomowa - w procesie nondysjunkcji nie rozłączenie się chromosomów:
A B CC
A B 0=(-)
ABCC ------ + ABC
AA
BB
CCC - Trisomia w 3 parze
DD
EE
FFF - trisomia w 6 parze (podwójna już trisomia)
ABCC ------ + ABC
AA
BB
C - Monosomia
Rzadko się zdarza, że przy tworzeniu gamety kobiecej może brakować C, wtedy taką konstrukcję nazywamy MONOSOMIĄ.
PLOIDY - za mało / za dużo chromosomów:
eu-ploidy (właściwy)
aneu- ploidy ( nie właściwe)
Euploidy - liczba chromosomów stanowi dokładną wielokrotność podstawowej liczby chromosomów (wielokrotność 3ki)
triploid = 9
tetraploid = 12
pentaploid = 15 WZÓR: (X * n)
u człowieka n =23, więc 3ploid= 69
Telomerów wszystkich jest 92 ( w garniturze człowieka).
Euploidy dzielimy na:
autoploidy - zwielokrotnione genomy są identyczne
alloploidy -zwielokrotnione genomy nie są identyczne np.:
ABC ----- + AB'C' tak jest w wypadku blisko spokrewnionych gatunków
AB'C' ABC
ABC AB'C'
Aneuploidy - liczba chromosomów nie stanowi wielokrotności podstawowej ich liczby np:
n = 6
AA Nondysjunkcja nastąpiła
BBB
CCC X0 - zespół Turnera 1:5000
E - XXY - zespół Klinefertera 1:400
FF
|
SPERMATOGENEZA XY |
||||
|
gamety |
X |
Y |
XY |
0 |
|
X |
XX |
XY |
XXY |
X0 |
|
XX |
XXX |
XXY |
XXXY |
XX0 |
|
0 |
X0 |
Y0 LETAL |
XY0 |
00 LETAL |
Efekt Powracającego Żołnierza - kobiety pod wpływem sytuacji społecznych rodzą więcej chłopców
Trisomia 21 pary chromosomów - zespół Downa
---------- 13 ----------------------- - zespół Pataua
---------- 18 ----------------------- - zespół Edwardsa
GENET 2
Temat : Biochemiczne podstawy dziedziczenia.
1953r. - Watson i Kreg
DNA- kwas dezoksyrybonukleinowy
RNA - kwas rybonukleinowy
DNA - 2 niciowy, podstawową jednostką jest nukleotyd 20 aminokwasów
Nukleotyd : reszta fosforanowa + cukier (ryboza / dezoksyryboza) + zasady azotowe ( * purynowe: Adenina, Guanina; * pirymidynowe: Tymina, Cytozyna(/Uracyl))
Nukleotyd adeninowy - cukier, (rP- reszta fosforowa) i zasada adeninowa
REGUŁA/ ZASADA KOMPLEMENTARNOŚĆI ZASAD :
Adenina (łączy się z ) Tymina
Cytozyna z Guaniną
Replikacja -podwojenie materiału genetycznego - dołączenie części do rozerwanej nici DNA (w interfazie mitozy)
Kod Genetyczny jest:
Szyfr uniwersalny - obowiązujący dla wszystkich organizmów żywych
ten szyfr zbudowany jest ze słów = kod trójkowy, triplet = kodon, 3 kolejne litery
4³ = 64 słowa
każda trójka to szyfr aminokwasu: np. AAG
niektóre aminokwasy są kodowane przez więcej niż jedno słowo
jeden aminokwas może być kodowany przez 2 lub 5 kodonów, (a niektóre kodony przez jeden aminokwas?)
Kod Zdegenerowany:
--I---I---I---I---I---I--- jedna z nici DNA
A G T
--I---I---I---I---I---I--- przeciwległa jej nić
T C A
W chromosomach w jądrze komórkowym zachodzi zapis informacji w rybosomach.
Pomaga mu kwas RNA na zasadzie komplementarności zostaje zbudowany na matrycy DNA
--I---I---I---I---I---I--- m-RNA = matrycowy/ mesanger RNA
A G U zaszło przepisanie - transkrypcja
--I---I---I---I---I---I--- t-RNA = transportowy (3 nukleotydowy) RNA
U C A I
Seryna proces TRANSLACJI
struktura wiązanie
I rzędowa peptydowe(łączy końce aminokwasów)
Białko składa się z aminokwasów jest substancją wysoce specyficzną
I rzędowa struktura powoduje właściwości - od konfiguracji przestrzennej białka zależą jego właściwości, zmiana 1go aminokwasu może spowodować kompletną zmianę właściwości struktury i funkcji białka.
Przy translacji nie może mieć miejsca błąd jednak …
m-RNA - powstając jest nadmierny ( zawiera odcinki nie kodujące żadnych białek) - te nieznaczące nici zwane są INTRONAMI a kodujące to EGZONY
odcinków zawierających egzony to około 5% reszta to introny.
Proces przyłączania jest bardzo szybki 100 aminokwasów /s. się łączy .
ATG --- TTG --- GTA --- TAC --- TAA D1
TAC --- AAC --- CAT --- ATG --- ATT D2
AUG --- UUG --- GUA --- UAC ---UAA m-RNA kod
UAC --- AAC --- CAU --- AUG ---AUU t-RNA antykodon
Metionina - Leucyna - Walina -Tyrozyna - Ochre
= START = STOP
UUA - Ochre
UGA - Opal STOP
UAG -
AUG - metionina - START
UAA
UAU kodony terminalne
UAC
Bez przecinkowy i nie zachodzący:
Mutacje Genowe (Punktowe):
TRANSZYCJA - jeżeli jakaś zasada purynowa zostanie zamieniona na inną zasadę purynową np. A/G, G/A lub pirymidowa na pirymidową T/C, C/T - tego typu zmiany nie są rozlegle dotkliwe
TRANSWERSJA - jeśli puryna zostanie zastąpiona pirymidyną lub na odwrót - bardzo dotkliwa mutacja
DELECJA - wypadnięcie fragmentu, nie zmieni odczytu ramki(tripletów) jeśli wypadną 3 lub 6 zasad np.:
AGT --- ACA - zmienia odczyt
AGT --- ACA --- GTC --- CAG -nie zmienia odczytów
INSERCJA - jednego kodonu zmienia odczyt ramki, 3 lub 6 nie zmieni odczytu
AG T --- ACA
C
ACA GTC
AGT --- --- --- CAG
INWERSJA TRIPLETU - zmiana całej trójki na z AUG na GUA
INSERCJA KODONU NONSENSOWNEGO - powoduje ucięcie białka
DUPLIKACJA - powtórzenie tego samego tripletu
AGG --- AUG --- ---GCA
AUG
Gen - odcinek DNA kolejno ułożonych par zasad o ściśle określonej sekwencji zasad (około 6 mld. Par zasad) nukleotydów
1 gen - koduje - 1 białko
Plejotropia - efektem działania jakiegoś genu jest więcej niż jedna cecha / objaw:
Szurpatowatość - futro, upierzenie nie gładkie ale nastroszone - u kur 1 gen o tym decyduje(w wyniku szybszy metabolizm, grubsza warstwa tłuszczowa, przerost mięśnia sercowego)
1 gen może mieć wpływ na inne geny ( przykrywać, maskować, podnosić ich siłę), gen ma wtedy rozległe, nie jednocechowe skutki
Cechy wielogenowe: (wzrost)
Cechy:
jakościowe: (jakaś jakość lub cechy policzalne) allele wielokrotne - wiele postaci tego samego genu ( np. : grupa krwi) mamy wtedy rózne warianty danej cechy.
Ilościowe
Locus - miejsce na chromosomie na którym znajduje się dany gen
Allel - odmiana w stosunku do wyjściowej odmiany
Cechy policzalne i niepoliczalne:
mierzalne:
określona ilość danej cechy (gr. Krwi)
ilościowe
pigmentacja ( albo ma się ją albo nie) - ilościowa, kolor mierzy się długością fali świetlnej, a także cechy jak ciężar( nie waga) , wysokość
policzalne:
( nie policzalne - pieniądze, mąka, cukier do mierzenia a nie policzenia)
liczba - mierzalna
cecha monogeniczna - determinowana przez 1 gen
cecha poligeniczna - determinowana wieloma genami
Genetyka 3
Co oznacza naprawdę jeden gen - jest to niewątpliwie jednostka funkcjonalna, jedno białko (1 polipeptyd) - to jakiś w konsekwencji enzym tworzący jakiś szlak metaboliczne, pełni rolę biokatalizatora w naszym organizmie.
jeden gen może decydować o cesze taki efekt nazywamy plejotropiom
Locus - miejsce występowania genu na chromosomie
Efekt pewnej zmiany genu w zależności od położenia na chromosomie to - EFEKT POZYCJI
LOCUS - LOCI
Allele - pozycje tego samego genu( wiele różnych postaci tego samego genu mogą ....=> allele wielokrotne
W populacji możemy mieć wiele postaci tego samego genu. U jednostki 2 - dwa chromosomy homologiczne ( w normalnym organizmie- inaczej w trisomi)
Geny nazywamy kolejnymi literami alfabetu: A, B, C, D…
AA; aa - tak oznaczamy homozygoty
Aa - tak oznaczamy heterozygoty
A , a - a tak gamety
AA Bb / aa Bb -> ze względu na gen A jest to homozygota a na gen B heterozygota
Autosomy - te wszystkie chromosomy oprócz chromosomów płci
XX( 1 z indeksem A, 2 z indeksem A )- kobieta heterozygotyczna ze względu na gen A
Cechy sprzeżone z płcią - bo ich loci są na chromosomach płci, kształtują się ze względu na określoną płeć - broda
XY ( 1 z indeksem A, 2 natomiast z znakiem minus zamiast indeksu )-ponieważ gen Y jest pod względem loci prawie pusty
SRY - gen odpowiedzialny za płeć męską
Mutacje CHROMOSOMOWE: (pierwotny układ genów - ABCDEFG-)
delecja, deficjencja - ABEFG
inwersja, „efekt pozycji”- ABDCEFG-
translokacja -ABXYZEFG- lub -ABXYZCDEFG-
duplikacja - odcinek CD gdzieś odpadł a tu się przykleił i zduplikował - ABCDCDEFG-
Litery z końca alfabetu - to z chromosomu nie homologicznego
Koniugujące chromosomy tworzą pętle
Grupa Krwi |
Antygen (krwinki) |
Przeciwciała (osocze) |
A |
A |
Anty -B |
B |
B |
Anty-A |
AB |
A i B |
--- |
0 |
--- |
Anty-A i Anty- B |
Problem - Gdy podamy osobie o gr. Krwi AB gr. 0 nie dojdzie do śmierci a na odwrót zabieg zabije?
Odp.: Ponieważ, przeciwciała z 0 w organizmie AB są rozcieńczane w osoczu i nie zlepiają tyle by zabić, a na z AB do 0 zabije bo nie ma rozcieńczenia.
Czynniki mutagenne - czynniki powodujące mutacje:
genowe:
czynniki powodujące poliploidyzację nie zachodzi cytokineza (podział komórki) - kolchicyna
GMO - Genetycznie Modyfikowane Organizmy
Promieniowanie:
UV - onkogen = cerniak
Jonizujące
X -roentgen
chemiczne:
kwas azotowy 3, HNO2- usuwa grupy zasad azotowych co powoduje zmianę np.: cytozyny na uracyl
barwniki: oranż metylowy - deformacja helisy DNA
wysoka temperatura - w hodowlach tkankowych
sole metali ciężkich - ołowiu, rtęci
niedobór Ca, Mg
Podział mutacji:
synonimowe, synonimiczne - jakiś nukleotyd jest podstawiony przez inny triplet przez kodujące ten sam aminokwas, lub … nie ma dramatycznych konsekwencji
senu, sensowne - zmieniają tak aminokwas, że powstaje białko o innych właściwościach - w hemoglobinie walina, przez niechęć łączenia się z tlenem krwinka o innym kształcie = anemia sierpowata ( ale to tzw. ZRÓWNOWAŻONY POLIMORFIZM- w różnych częściach świata wykształcone są różne cechy)
AA - osoba bez anemii ale zaraża siemalarią
aa - osoba z śmiertelną anemią
Aa - osoba z anemią ale nie umiera i nie zaraża się malaria ( ta mutacja ma sens na terenach malarycznych)
3) nonsensowne - spowodowane przez to że w którymś momencie tworzenia białka jest znak stop -(CAG-CAG-CAG-CAG) na chromosomie 4 jest to norma, ale z pokolenia na pokolenie tej duplikacji przybywa ( nawet do 1000 razy)choroba nazywa się PLONSAWICA HUNGTINTONA(choroba monogeniczna - jeden gen) - ma ona skutki behawioralne: 55IQ, zaburzenia ruchowe
(narasta z pokolenia na pokolenie, kumulując się - choroba co raz wcześniej się pojawia(w wieku zarażonych) i ma co raz silniejsze objawy. Tego typu chorób jest około 20 mają wszystkie konsekwencje behawioralno - neurologiczne <= Antycypacja Genetyczna
Zespół łamliwego chromosomu X - ( bo łamie się on w preparacie) występuje na tym samym podłożu co poprzednia (50 razy - normalnie) CGG do(krytycznie) 200 zwielokrotnień,
2x częściej u ♂ niż ♀, u ♂ 1: 1200/ 1300 przypadków)
objawy - sterczące uszy i broda, długa twarz i duże jądra, neurologicznie - nietypowa mowa, bełkotliwa i szybka, drżenie rąk i słaby kontakt wzrokowy
Chromosom 1…?
INPRINTING GENOMOWY - wdrukowanie (w nature)
inne odmiany choroby jeśli zdeformowny chromosom pochodzi od ojca lub od matki
klasyczną wadą jet wypadnięcie - delecja kawałka chromosomu 15
(ekspresja- manifestowanie się cechy fenotypu)
od ♀: zespół Angelmana - głębokie upośledzenie umysłowe; niezgrabny, nieskoordynowany ruch, wybuchy śmiechu
od ♂: zespół Prader-Wiliego - wybuchy złości na przemian z depresją, niski wzrost, przejadanie się i otyłość
Zespół Turnera - X0 nondysjunkcja w oogenezie/ spermatogenezie( w zależności od płci -dawcy- inne objawy u dziecka)
Jeśli ♂ większe upośledzenie umysłowe niż w przypadku gdy od ♀.
Szlak metaboliczny:
Fenyloalanina rozkładana przez hydrolaze fenyloalanizową , nie może być metabolizmu i wydalana jest z moczem (o zapachu myszy)
zepsuty gen -> zabrakło enzymu -> fenyloalanina nie metabolizowana bladość powłok skórnych i bardzo niebieskookość.
Nie powstaje TYROZYNA -> i MELANINA(pigment)
To prowadzi do choroby zwanej FENYLOKETONURIĄ (PKU)
Objawy to upośledzenie umysłowe, im dłużej fenylalanina wpływa na mózg tym silniejsze są objawy, zapobiega się jrj dietom
Nieleczona IQ - poniżej 50
Dla dorosłego człowieka mniej groźne 1:10000/ 8000 urodzeń
Odpowiada za nią gen recesywny na chromosomie 12
Jest to blok metaboliczny enzymów
FENYLOALANINA-> TYROZYNA -> Melanina->...-> kw. Homogentyzynowy -> .... (ALKAPTONURIA- mocz czernieje na powietrzu)
Genetyka 4
Temat: Mendelizm
W 19000 uznano prawa mendla - Wpadł na to by nie badać zespołu cech naraz a pojedyńcze cechy.
Dziedziczenie ma charakter korpuskularny - cząstkowy
I prawo Mendla - prawo czystości gamet ( g. Nie mogą być mieszane ze względu na allele. Do każdej gamety wchodzi tylko 1 allel
Aa: gamety:
Aa A i a
AA A i A
Aa a i a
2 geny A i B leżą na 2 różnych nie homologicznych chromosomach:
AaBb - heterozygota pod wzgl. A i B
Gamety: AB, Ab, aB, ab
na tym samym chromosomie i w bezpośrednim sąsiedztwie(-> cechy są ze sobą sprzęrzone - zawsze pójdą do tej samej gamety)
AB, ab => crossing over: => Ab-bA, aB<- częstość rekombinacji takich genów jest bardzo mała
Jeśli geny są ze sobą nie sprzężone i leżą na różnych chromosomach to sprawdzamy wszystkie możliwe przypadki.
II. prawo MENDLA - „niezależnego dziedziczenia” - poszczególne geny dziedziczy się niezależnie, tworząc gamety wszystkich możliwych rodzajów z tym samym prawdopodobieństwem, warunek: muszą leżeć na różnych chromosomach.
Interakcje między allelami:
Allele dominują ze sobą o ekspresję - efekt fenotypowy
1) Współdziałanie alleliczne - 2 allele w obrębie tego samego genu ( w jednej parze)
W obrębie 2 par alleli zupełnie innych loci genowych ( na różnych chromosomach)
A>>a - allel A całkowicie dominuje nad allelem a
genotypy z tym związane: AA = Aa = aa <-gen recesywny(homozygota recesywna) cechabędzie widoczna w homozygocie gen rec
2)dominacja niepełna - A > a
AA = Aa = aa różne fenotypy
na cesze ilościowej - mierzalnej np.:
Stopień dominacji:
Gen A ma dwa allele:
A1 zmniejsza wartość cechy
A2 zwiększa wartość cechy
homozygota - kwiaty czerwone i niebieskie
heterozygota - kwiaty fioletowe
A1A1 A1A2 A1A2 A1A2 A2A2 Genotyp:
-a 0 +a Fenotyp:
-d +d
teoretycznie oczekiwane mejsce
A1 dominuje nad A2 równoważą się A2 bardziej dominuje
Wielkość przesunięcia = przedział d
Stopień dominacji= d/a d- odległość od 0 a- wartość cechy homozygoty
d = 0 -> brak dominacji d = +a / -a -> dominacja pełna
Ćwiczenie:
Jest taki gen ,który powoduje u noworodków mysich karłowatość, ten gen (pg)
Genotypy:
pgpg -waga 6g
+pg -12g
++ - 14g
genotyp: pgpg 0 +pg ++
fenotyp 6g 10g 12g 14g
stopień dominacji = d/a = 2/4 = ½= 0,5
0=10g d=2 a=(14-6)/2 =4
Kodominacja = współdominacja:
A = B - kwiaty czerw i nieb albo osobnik o gr AB
A1 =A2 cecha o charakterze mozajkowym
I(z indeksem górnym A) = I (z indeksem B)
przykładem jest anemia sierpowata krwinki po części zdrowe i po części chore
Naddominacja - kiedy heterozygoty mają skrajnie duże wartości do homozygot(recesyw i nierecesywnych)
- AA<Aa>aa A i a - koduje enzymy do wzrostu
aa - dobrze rośnie tylko w temp 5ºC
AA - ------------------------------- 15ºC
Aa - dobrze rośnie w temp -od 5 do 15ºC (ukłąd z lepszym dopasowaniem - efekt zwany Wybujałość mieszańców = heterozja)
przy spotkaniu 2 genów na:
różnych chromosomach (jakiś gen który wpływa na drugi gen)
EPISTAZA -gen epistatyczny, który wpływa w jakiś sposób (decyduje o ujawnieniu się efektów fenotypowych 2-go genu hypostatycznego)
G epistatyczny -> g hypostatyczny
Supresor / inhibitor - to gen zahamowywacz (całkowicie)
Reduktor - w znacznym stopniu zredukowany ale ma coś do powiedzenia
Modyfikator - może powiedzieć prawie wszystko ale lekko może być zmodyfikowany
Układ 2 genowy allel B - decyduje o powstawaniu melaniny o barwie brązowej lub czarnej
genotyp: (czarna)B>>b(brązowa)
genotyp: (możliwa produkcja melaniny) C>>c (niemożliwa produkcja)
c w stosunku do obu B jest epistatyczny, jest inhibitorem
WSPÓŁDZIAŁANIE NIE ALLELICZNE:
wspóldziałanie komplementarne:
np.: reakcja chemiczna wymagająca enzymu E1 prowadzącego do powstania substancji z niej enzym E2 a z niego produkt
gen A>>a E1 chromogen(substrat) E2 antocyjan(produkt)
nie ma produkcji B>>b
produkcja przynajmniej jedno A i jedno B
efekt w postaci cechy, dopełniające działanie kilku genów na raz
Ten sam allel raz może działać jako dominujący, innym razem nie ( w założeniu od obecności innych genów)
Ekspresja dominacji może być modyfikowana przez inne geny:
kohabitacja
♂ ♀ czarny kolor to nosiciel choroby/ defektu
opis cechy monogenicznej, niezwiązanej z płcią , dominującej
zad. Ojciec z gr krwi 0, żona AB, a córka B - jak to możliwe i jaki to genotyp?
iºiº(oznaczeni gr 0 - homozygota recesywna), AB (heterozygota)
ii + AB =Ai, Ai, Bi, Bi(dzieci to hetero zygoty o gr krwi tylko: A lub B)
Genetyka 5 Uwaga pomijam rysunki( mapy genowe) oraz multum tabelek krzyżowania
T: odstępstwa od praw mendla.
Odstępstwem od 2 go prawa M. Jest sprzężenie cech( jest to niekorzystna cecha bo ogranicza zmienność organizmu, zmienność jest ważna dla gatunku przy zmianie środowiska bo ma możliwość wtedy się przystosować i przeżyć
Pahyten I fazy(profazy podziału mejotycznego) -> tzw Crossing over
Przylegające do siebie chromatydy ( nie siostrzane) wymieniają się odcinkami, w efekcie czego 2 chromatydy są takie same a 2 są zmienione
Morgan - zajął się rekombinacją, metoda jego pozwala na mapowanie chromosomów
Rekombinacja Nieuprawniona - niewielkie odcinki chromosomu od paru set do paru tysięcy zasad zostają oderwane i przeniesione do nie homologicznego chromosomu. Takie odcinki to TRANSPOZON - wykryto je w poł XX wieku
Częstość Crossing over(Co) jest wprost proporcjonalna do odległości- częstsza rekombinacja zależna od zwiększającej się odległości (procent rekombinacji będzie odległością między chromosomami
Im mniejsza odległość między genami tym większe prawdopodobieństwo zaszła mniejsza ilość rekombinacji ( nawet tylko jedna jeśli geny są bardzo blisko siebie)
WZÓR NA ILOŚĆ FENOTYPÓW : 2 (do n-tej) -bierzemy pod uwagę liczbę heterozygotycznych loci u obojga rodziców naraz =n (musi być para by wzór działał) i zakładamy dominację
Genet 6
WZÓR NA LICZBĘ GENOTYPÓW : 3(do n-tej) liczba heterozygotycznych loci u obojga rodziców naraz =n
Mimo tych samych genotypów - zależy też dużo od środowiska w jakim musi istnieć osobnik - bo ono modyfikuje ekspresję genów
Niektóre cechy/ geny mają słabą wrażliwość na środowiskowe oddziaływania lub mają większa wrażliwość np.: liczba palców i gr krwi są niezmienne od środowiska natomiast zmienne są cechy ilościowe - dające się mierzyć wzrost, ciężar ciała
Norma Reakcji Genu:
geny które są mało czułe na wpływy środowiskowe - mają wąską n.r.g.
geny które są bardzo czułe na wpływy środowiskowe - mają szeroką n.r.g.
luz genetyczny - to zakres zmian cechy pod wpływem środowiska, plastyczność wartości cechy
Proces genetyczny zdeterminowany i zależny od środowiska zostaje ustalony na stałe.
Zmiany ADAPTABILNE - nieodwracalne zmiany:
tkanka tłuszczowa w org. Człowieka do 1 roku życia ustala się jej zdolność do wypełniania, z wiekiem się ją wypełnia(tyje)
silne i długie bodźce stanowiące o przeżyciu lub nie (mogą być zmianą ewolucyjna - okresy głodu -> przystosowanie się to mały wzrost)
Mechanizmy utrzymywania równowagi między populacją lub organizmem a środowiskiem.(uwaga numer to kolejny bodziec środow, a kolejno 3 kropki po nim to: odp. Organizmu, mechanizm, przykład):
jednorazowy bodziec krótkotrwały:
krótkotrwałe zmiany obronne lub mobilizacja organizmu do przetrwania
reakcja
odruchowe działanie obronne, zmiany częstości tętna i oddechów, reakcje imunologiczne, reakcje emocjonalne
dłużej trwające, powtarzające się bodźce, o umiarkowanym nasileniu
morfofunkcjonalne zmiany odwracalne
adjustacja
aklimatyzacja zahartowanie, zmiany behawioralne, przerost roboczy komórek mięśniowych, zwiększenie masy kom. Tłuszczowych
długotrwałe silne bodźce
morfologiczne zmiany nieodwracalne, adaptabilność
przystosowanie(plastyczne)
zmiany budowy kości, przyrost liczby komórek, zmiany charakterystyczne- skutki w ontogenezie
bardzo rzadko występujące bodźce stanowiące o przeżyciu
niemożność przeżycia, zgon
adaptacja (genetyczna)
selekcja, zgon osobników nieprzystosowanych przeżycie stosownych - skutki w filogenezie
Socjalno Ekonomiczny Status (SES) tworzy nasze środowisko i kształtuje fenotyp
Trendy sekularne- (zmiana w kierunku) pokolenie zmienia się zależni od trendu, są efektem współdziałania czynników genetycznych i środowiska.
Kobiety są inne jeśli chodzi o reaktywność na czynniki środowiskowe, mężczyźni są bardziej EKOSENSYTYWNI- wrażliwi środowiskowo- niż kobiety
Genet
Stopień realizacji cech labilnych środowiskowo:
realizacja w optimum środowiskowym jest pełna
złe warunki środow. Mają charakter ujemny w kolejnych pokoleniach
Liczba kohorty - grupa ludzi łączona przez pewną (stałą) demograficzną np.: rok urodzenia= kohorta urodzonych, zmarłych, poślubionych
Trend sekularny ma charakter akceleracyjny(skokowy i krzywy?)
Genotyp a środowisko - na poszczególnych etapach życia
matczyny regulator - chroniące dziecko czynniki wpływające na rozwój wewnątrzmaciczny dziecka, własne czynniki genetyczne dziecka to zaledwie 18% a reszta to matczyne czynniki pochodzenia: z jaj genotypu i czynniki niezależne 9 wiek, liczba przebytych już ciąż) to ma wpływ na jakość rozwoju płodowego
odstęp intergenetyczny między kolejnymi ciążami wynosi 3-4 lata w ciągu 15 lat przesuniecie pierwszej ciąży o 6 lat
kolejność urodzeń a wielkość noworodka (1- najmniejsze bo mięśnie macicy nie rozciągnięte, 2/3/4- podobne
kompensacja rozwoju- „catch up” - doganianie - gdy ktoś ma słabe geny ale dobre środowisko to tylko trochę zwiększy mu się pułap, a nawet jeśli słabe środowisko a dobre geny to może prześcignąć poprzedniego
Mali chłopcy nie rodzą się żywi, wiec żywi rodzą się tylko ci więksi niż dziewczęta.(1 podlegają selekcji)- przez cały okres płodowy chłopcy umierają częściej - mają większą ekosensytywność.
Źródła zmienności: (świetnie dopasowani do środowiska przy zmianie jego wyginą a ci „źle”(tzn. z większą zmiennością) zostaną
środowisko
geny
Vp - ogólna obserwacja zmienności
Ve - wariancja środowiskowa
Vg - war. Genetyczna
wariancja fenotypowa (prenotyp)
Vp=Vg+Ve+2 kowariancja G(do)E
Vg = Va +Vd + Vi
Va - addytywne = sumujące efekty alleli różnych loci genowych
Vd - dominacja(+,-) współdziałanie alleliczne
Vi - interakcyjny składnik( epistaza)
ważnym źródłem genetycznym jest to że mamy lub nie mamy jakiegoś allelu
epistaza - geny nie będące parami alleli ze sobą „rozmawiają” ,gen to supresor
Ve = Veg+ Ves
Veg - generalne, takie czynniki środowiska wspólne dla dużych grup populacji, warstw społecznych ( model żywienia, klimat, mikro…coś)
Ves - specyficzna, działające czynniki na populację, jednostki lub rodziny
środowisko a geny (kowariancje)
w momencie przyjścia na świat otrzymuje jakieś geny i jakieś środowisko są mu dawane razem( cov. Pasywna on nic nie zrobił)
interakcja aktywna - oznacza, że osobnik o określonych genach poszukuje aktywnie danego środowiska
interakcja reaktywna - środowisko, otoczenie (społeczne) różnie reaguje na ludzi o różnych genotypach
bliźnięta:
Mz -mono zygotyczne - prawie identyczne
Dz - dizygotyczne - jak rodzeństwo
Jeśli na podstawie Mz możemy oszacować zmienne z Vp taką samą…
Vg = 0 (constans) lub bliska 0
Zmienność jest czystym wynikiem:
Ve- różnic środowiska
Genet
Rozkładem najczęstszym cech przyrodniczych mierzalnych jest KRZYWA GAUSA( ta co mało złych i dobrych a dużo średnich- jak w statystyce)
(robiliśmy krzyżówki i wykresy zależnie od genotypów jakie wyszły, na osi OY były liczebności, a na osi OX wartości cechy, i wszystkie wykresy były zbliżone do krzywej gausa)
WZÓR NA … (chyba?):
1 gen - 3 fenotypy
2 geny - 5 f
3g - 7f
2n+1 - wzór n - liczba niezależnych genotypów
R/2n
Dziedziczenie poligeniczne - wiele genów wpływa na cechy, której ekspresja zależy od ich addytywnego lub multiplikatywnego działania( dziedziczenie ilości) zależy od genów kumulatywnych (wielokrotnych)
W modelu dziedziczenia cech ilościowych zakłada się:
niezależne dziedziczenie genów
równy wpływ wszystkich genów na cechy (jednakowy)
niezależność od wpływu innych genów
wtedy:
udział genu w powstawaniu danej cechy = R/2n
R = różnica cechy między homozygotycznymi rodzicami
N = liczba niezależnych genów
ilość fenotypów 2n+1
epistaza - współzależność genów
Na efekt fenotypowy dopiero wtedy nakładamy wpływ środowiska
Wiele cech monogenicznych:
zero norm reakcji - cecha ściśle taka jaką determinują geny
jeśli niewielka reakcja - możliwy mały rozrzut wartości cechy
jeśli szeroka reakcja - bardzo duże rozproszenie wartości cech
Ramiona chromosomu
Centromer
Satelita
Nondysjunkcja w spermatogenezie