Teoretyczne podstawy wychowania, Temat2, Wychowanie a inne procesy i zjawiska społeczne (socjalizacja, edukacja, nauczanie - uczenie się, kształcenia, opieka)


Wychowanie a inne procesy i zjawiska społeczne (socjalizacja, edukacja, nauczanie - uczenie się, kształcenia, opieka). Wychowanie, a samowychowanie.

Socjalizacja w szerokim ujęciu - przygotowanie do życia w społeczeństwie przez uczestnictwo w grupach społecznych i ich kulturze..

Jednostka przechodzi socjalizację:

Socjalizacja ≈ wychowania w szerokim znaczeniu. Jest ona powiązana z akomodacją i aproksymacją.

Wg J. Szczepańskiego - wpływ środowiska, który wprowadza jednostkę do udziału w życiu społecznym, uczy ją zachowań wg przyjętych wzorów, rozumienia kultury, czyni ją zdolną do utrzymywania się i wykonywania określonych ról społecznych.

Proces socjalizacji obejmuje:

Wg Szczepańskiego socjalizacja:

Jest ona przez całe życie.

Jak się ma do wychowania? - socjalizacja jest wcześniej, a wychowanie zaczyna się, kiedy człowiek potrafi mówić (2-3 rok życia)

WYCHOWANIE:

Wychowanie - część edukacji, bardzo bliskie, ale nie jest to samo, wychowanie dotyczy sfery emocjonalno-wolicjonalnej.

Edukacja wg Kwiecińskiego - „ogół wpływów na jednostki i grupy ludzkie, wpływów sprzyjających takiemu ich rozwojowi i wykorzystaniu posiadanych możliwości, aby w maksymalnym stopniu stały się świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, narodowej, kulturowej, globalnej oraz by stały się zdolne do aktywnej samorealizacji, niepowtarzalnej i trwałej tożsamości i odrębności.

10 procesów edukacji: 1. globalizacja, 2. etatyzacja, 3. nacjonalizacja, 4. kolektywizacja, 5. polityzacja, 6. socjalizacja, 7. inkulturacja, 8. wychowanie i jurydyfikacja, 9. kształcenie i humanizacja, 10. hominizacja.

Częścią edukacji są biblioteki, książki, kuratoria.

Podmiotami edukacji są uczniowie, nauczyciele, rodzice, przełożeni.

Celem edukacji jest:

Edukacja bliskoznaczna do pojęć aproksymacja i indoktrynacja.

0x08 graphic

0x08 graphic
0x08 graphic

Wspólne cechy dla socjalizacji i wychowania - akomodacja i aproksymacja

Wspólne cechy dla socjalizacji i edukacji - aproksymacja.

Nauczanie wg Włodarskiego - „specyficzne działania podejmowane przez jedne osoby w celu, by inni przyswoili jakieś wiadomości, podwyższyli poziom swojego wykształcenia, uzyskali pożądane osiągnięcia rozwojowe.”

Nauczanie ściśle wiąże się z uczeniem.

Odnosi się do sfery intelektualnej.

Uczenie się wg Włodarskiego w szerokim ujęciu - „proces nabywania przez jednostkę względnie trwałych zmian w zachowaniu na podstawie jej indywidualnego doświadczenia.”

Uczenie się wg Włodarskiego w wąskim ujęciu - bywa ograniczone do świadomego i zamierzonego zdobywania wiadomości i umiejętności.”

Kształcenie - nadawanie kształtów osobowości człowieka. Czynności; oddziaływanie procesów i metod oddziaływania na jednostkę i grupy, by efektem było wykształcenie ogólne tych jednostek i grup, czyli zdobycie kompetencji. Człowiek wykształcony cieszy się zaufaniem, uznaniem, przyjmuje postawę godną najwyższych wartości.

Kształcenie zawiera się w edukacji (wychowanie+nauczanie).

Kształcenie wg Półturzyckiego - nauczanie i uczenie się współ z wychowaniem towarzyszącym tym procesom.

Kształcenie wg Bruner'a - „proces w wyniku którego jednostka nabywa umiejętności zdobywania wiedzy.” „Proces dokonywania odkryć, sterowany wewnętrzną motywacją, proces w którym jednostka aktywnie odbiera i przetwarza informacje, a także wychodzi poza nie.”

Wyróżnia się:

  1. „układ pojęć, twierdzeń i prawidłowości dotyczących organizacji procesu i wyników kształcenia zawodowego realizowanego w różnych warunkach społeczno-historycznych oraz przy różnych rozwiązaniach organizacyjno-programowych.”

  2. „ogół celowo organizowanych czynności i procesów umożliwiających przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki narodowej i na określonych stanowiskach.”

Wychowanie i opieka to pojęcia bliskoznaczne, których zakresy się wzajemnie uzupełniają, przenikają i wzbogacają.

Opieka to organizowanie, tworzenie warunków, zapewnienie środków i pomocy psychicznej.

Zapewnienie bezpieczeństwa, dostępu do potrzeb fizycznych

Opiekę podejmuje się ze względu na potrzeby jednostki, a wychowanie ze względu na społecznie uznawany normatywny ideał. Zarówno w opiece, jak i wychowaniu realizacja zadań jest skuteczniejsza, gdy występuje współdziałanie wychowanka-podopiecznego z wychowawcą-opiekunem.

Różnica między wychowaniem a opieką:

Opieka po części łączy się z edukacją i wychowaniem i socjalizacją, a częściowo wykracza poza nią.

Samowychowanie - świadomość własnych wad, braków, z którymi nam się źle żyje, żeby coś zrobić, by to zmienić - to prowadzi do celów, jakie chcemy osiągnąć. Następuje podjęcie drogi słusznej, która nas prowadzi do jego realizacji - nasza wada.

Tu wychowawca jest przyjacielem, który nas utrzymuje w przekonaniu, że dobrze robimy, kimś w stylu dobrego duszka, gotowym do pomocy, ale niczego nie narzucający.

Samowychowanie jest częścią edukacji, gdyż jest to praca nad sobą.

W

S

E



Wyszukiwarka