C Temat nr 3
WYOBRAŻENIOWA REPREZENTACJA RZECZYWISTOŚCI
Wyobrażenia, a spostrzeżenia; halucynacje; obrazy ejdetyczne
WYOBRAŻENIA - reprezentacje zmysłowe jakiegoś obiektu lub zdarzenia, występujące pod ich nieobecność dla naszych zmysłów
- mniej dokładne, niż spostrzeżenia
- dominują w. wzrokowe
SPOSTRZEŻENIA - odbierane, w obecności obiektu spostrzegania, bodźce, które są maksymalnie podobne do tego obiektu
- konkretne i bardzo szczegółowe; dokładniejsze, niż wyobrażenia
HALUCYNACJE / OMAMY - generowane przez umysł spostrzeżenia zmysłowe, traktowane jako rzeczywistość, pojawiające się bez wystąpienia zewnętrznego bodźca
- dominują h. słuchowe ( * Psychoza ), dalej: wzrokowe, węchowe, smakowe, somatyczne
OBRAZ EJDETYCZNY - szczególna postać wyobrażenia wzrokowego - obraz pamięciowy, cechujący się większą wiernością i detalicznością, niż wyobrażenie
- niezwykle trudny do obiektywnego zbadania
- PAMIĘĆ EJDETYCZNA / FOTOGRAFICZNA - badali ją: Erich Jaensch i Aleksander Łuria; opisał: Haber
Spór między Kosslynem i Pylyshynem, czyli stanowisko obrazowe i propozycjonalne
Polemika dotycząca teoretycznej interpretacji WYOBRAŹNI. Pozostała ona bez rozstrzygnięcia, jednak spowodowała rozwój tej dziedziny psychologii.
STANOWISKO PROPOZYCJONALNE - Pylyshyn
- reprezentacje wyobrażeniowe są wyprowadzane z abstrakcyjnego zbioru twierdzeń
STANOWISKO OBRAZOWE - Kosslyn
- reprezentacje wyobrażeniowe są wyprowadzane w postaci obrazów umysłowych (reprezentacji obrazowych)
- jest intuicyjnie bardziej zrozumiałe i bliższe, bo wszyscy mamy poczucie, że identyfikujemy obrazy umysłowe na podstawie introspekcji
Teoria podwójnego kodowania Alana Paivio (1986r.)
TEORIA PODWÓJNEGO KODOWANIA:
- Istnieją 2 podstawowe systemy kodowania: - WERBALNY
- NIEWERBALNY / PERCEPCYJNY, między którymi występuje związek o charakterze referencyjnym
- Paivio oparł się na pojęciu LOGOGENU - struktury odpowiedzialnej za generowanie reprezentacji werbalnych, zaproponowanym przez Mortona
- Stworzył pojęcie IMAGEN - struktura odpowiedzialna za generowanie obrazów (spostrzeżeń i wyobrażeń)
Badania:
1. Efektu dominacji przetwarzanie obrazowego:
Wyniki: - ludzie szybciej uczą się informacji o dużym ładunku obrazowym, niż materiału o charakterze abstrakcyjnym
- słowa o dużym ładunku obrazowym mogą być kodowane podwójnie; kiedy w jednym z kodów wystąpi zapomnienie, można przywołać informacje z drugiego kodu
- słowa o charakterze abstrakcyjnym są kodowane tylko w kodzie werbalnym; w przypadku zapomnienia nie ma możliwości zastąpienia informacji, bo nie jest zakodowana obrazowo
2. Efektu odległości symbolicznej:
- czas porównywania wielkości obiektów był tym dłuższy, im mniejsze były faktyczne różnice między tymi obiektami
Badania nad rotacjami umysłowymi Sheparda
Shepard i współpracowniczki (1971r.)
Badanie: Obracanie w wyobraźni obrazu pewnego obiektu, przy zmianie kąta rotacji jednej figury względem drugiej. Zadaniem badanych było: stwierdzić, czy druga figura jest taka sama jak pierwsza, czy jest jej lustrzanym odbiciem.
Wyniki: - Czas rotacji umysłowej zależy wprost proporcjonalnie od wielkości kąta rotacji (! dotyczy to kątów 0-180º)
- powyższa zależność stopniowo zanika, kiedy badani są uprzedzani w jakim położeniu będzie eksponowany bodziec porównawczy
- czas rotacji nie zależy od stopnia złożoności figury płaskiej, ani od tego, czy rotacja jest wykonywana w płaszczyźnie kartki, czy w trójwymiarze
Skanowanie umysłowe i efekt odległości
SKANOWANIE UMYSŁOWE - przebywanie „oczami wyobraźni” drogi, którą należy odwzorować
EFEKT ODLEGŁOŚCI - im dłuższą drogę w wyobraźni należy przebyć, tym więcej czasu to pochłania
(- stanowi poparcie stanowiska obrazowego)
6. Interpretacja efektu odległości przez przedstawicieli stanowiska propozycjonalnego
Wyniki badań przedstawicieli s. propozycjonalnego:
- można opisywać położenie elementów, na zasadzie występującej miedzy nimi relacji; reprezentacja jest budowana w bardzo oszczędny sposób, przy użyciu niewielkiej liczby cech elementarnych
- ludzie odwołują się do WIEDZY UTAJONEJ - wiedza nie dostępna świadomości; ta wiedza, w odniesieniu do E.O., może zawierać twierdzenie, zgodnie z którym „im dłuższą drogę trzeba przebyć, tym więcej czasu to zabiera”
? Jak odróżnić treści wchodzące w skład wiedzy utajonej, od tych, których nie obejmuje?
Interpretacja sugerowana przez stanowisko propozycjonalne opiera się na argumentach, które łatwo zakwestionować. Istnieją też dane, które mówią, że zależności stwierdzane w badaniach nad efektem odległości nie ulegają zmianie nawet wtedy, kiedy badanym sugerowano fałszywą wiedzę - sygnalizowano krzywoliniowe związki danych.
Wiedza utajona jest bardzo trwała i odporna na zewnętrzną manipulację.
Badania nad wyobraźnią, wykorzystujące techniki neuroobrazowania
Badania te rozwiązały spór między przedstawicielami stanowiska propozycjonalnego i obrazowego.
Le Bihan i współpracownicy (1993r.)
- rejestracja aktywności kory mózgowej za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego, podczas wykonywania różnych zadań
wyniki: - wzrost aktywacji kory mózgowej podczas wyobrażania
Roland, Friberg (1985r.)
- mierzenie przepływu krwi w różnych okolicach mózgu, podczas wykonywania różnych zadań; przepływ krwi = aktywność danego obszaru
- ! ważna rola pamięci
Martha Farah (1988r.)
- podczas generowania wyobrażeń, ośrodki wzrokowe w płatach potylicznych kory mózgowej były aktywowane szybciej, niż podczas zwykłego spostrzegania wzrokowego; ! wynika to z faktu, że mózg musi sam wytworzyć bodziec
D' Esposito i współpracownicy (1997r.)
- problem: czy podczas generowania wyobrażeń są aktywne obie półkule mózgu, czy tylko jedna z nich?
wyniki: - tworzenie wyobrażeń jest związane z pobudzeniem wzrokowych pól asocjacyjnych w lewej półkuli mózgu
dowód: - tworzenie wyobrażeń opiera się na mechanizmach analogicznych do spostrzegania wzrokowego
Kosslyn (1995r.)
wyniki: - podczas tworzenia wyobrażeń silnie aktywizowane są płaty potyliczne (silniej, niż podczas spostrzegania wzrokowego)
- ludzie, podczas wykonywania rozmaitych zadań, posługują się obrazami wzrokowymi
Ja poznawcze i stałe wyobrażenie własnej osoby
JA POZNAWCZE - jego wykształcenie następuje w chwili pojawienia się zdolności rozpoznawania siebie w lustrze; u dzieci - w wieku 18-24 miesięcy
- jest równoznaczne z pojawieniem się PAMIĘCI AUTOBIOGRAFICZNEJ
- * badania Povinellego i współpracowników (1996, 1998r.)
Praktyczne zastosowanie badań nad wyobraźnią
koncepcja podwójnego kodowania Paivio: możliwość korzystania z kodów obrazowego i werbalnego zwiększa elastyczność funkcjonowania człowieka (kod obrazowy: łatwiejsze obracanie, skręcanie, powiększanie, modyfikacja wyglądu; kod werbalny: łatwiejsze znajdowanie przeciwieństw, operacje matematyczne)
wyobraźnia bardzo silnie wpływa na procesy pamięciowe
- zjawisko INFLACJI WYOBRAŹNI - wyobraźnia może zniekształcać pamięć
wyobraźnia pozwala ćwiczyć sprawności motoryczne - WIZUALIZACJA sportowców, itp…