Psychometria - wyklad 5-2


18.03.2009

Wykład 5

Rozmowa w diagnozie psychologicznej

Rozmowa psychologiczna

Taka wzajemna relacja i współdziałanie diagnosty i diagnozowanego, która sprzyja poznaniu i zrozumieniu zachowania osoby badanej w zakresie, jakiego wymaga realizacja celu diagnozy (Suchańska, 2007).

(rozmowa ta jest różna od codziennej rozmowy, w rozmowie z przyjacielem nie udaje nam się skupiać tylko na problemie przyjaciela, w rozmowie z psychologiem - musi tak być)

Odpowiednio przygotowane spotkanie psychologa i osoby badanej, która pod kierunkiem psychologa buduje treść swoich wypowiedzi w sposób zamierzony i celowy, aby przedstawić wiernie i odpowiednio szczegółowo do potrzeb poznania te fakty, które są przedmiotem badań psychologicznych (Gerstmann, 1985).

(to my decydujemy, w którą stronę ma być rozmowa, nasza rola to także sprawienie by osoba badana wypowiadała się sensownie, a także aby rozmowa odpowiadała naszym celom)

S. Gerstmann

Znaczenie rozmowy w diagnozie

Etapy rozmowy:

  1. Przygotowawczy - nie widzimy się z osobą badaną i mamy, np. zeszyty dziecka, jakieś dokumenty

  2. Wstępny - nawiązujemy kontakt, formułujemy wstępne hipotezy, zastanawiamy się czy problem ma na pewno charakter psychologiczny (bo np. silna depresja - potrzebna farmokaterapia i moczenie mimowolne jako problem somatyczny a nie psychologiczny), gdy nie było badań lekarskich od tego trzeba zacząć, potem dopiero praca psychologa, musimy sobie odpowiedzieć na pytanie czy jesteśmy kompetentni i czy możemy pomóc

  3. Zasadniczy - całe diagnozowanie, rozbudowany schemat diagnozowania, rozmowa psychologiczna, testy itd.

  4. Końcowy - sformułowanie orzeczenia, wskazówki do dalszej pracy

Nawiązanie kontaktu

Psycholog

Klient

Kompetencje interpersonalne:

  • empatia

    • poziom emocjonalny - umiejętność współodczuwania stanów emocjonalnych drugiej osoby

    • poziom poznawczy - rozumienie i rozpoznawanie stanów emocjonalnych drugiej osoby

  • akceptacja - postawa, która daje klientowi poczucie bezpieczeństwa

  • autentyczność - funkcjonowanie w zgodzie z samym sobą, jej konsekwencją jest wiarygodność

  • uważność

  • zainteresowanie

  • zaufanie, szacunek, troska

  • aktywne słuchanie

  • odpowiedzialność

Postawa wobec badania

  • motywacja - najlepiej jeśli jest wewnętrzna

  • przekonania - mogą być szkodliwe, np. „psycholog i tak mi nie pomoże”

  • oczekiwania - np., że psycholog rozwiąże problem już na pierwszym spotkaniu

  • styl poznawczy - refleksyjność/impulsywność, wpływa na jakość pracy z klientem

  • kompetencje społeczne

  • wykształcenie

  • płeć

Kompetencje zawodowe

(to psycholog jest odpowiedzialny za to aby kontakt był dobrze nawiązany, relacja ta powinna zawsze mieć charakter formalny, podpisujemy kontrakt szczegółowo ustalający role psychologa i klienta, relacja jest jednostronna - to my jesteśmy specjalistami lub symetryczna - ustalamy wraz z pacjentem program spotkań)

Strategie podtrzymywania kontaktu

Źródła błędów diagnozy

(rozmowa jest obciążona dużą dozą subiektywizmu)

Psycholog

Osoba badana

błąd stronniczości

potrzeba aprobaty społecznej

efekt pierwszego wrażenia

symulacja (świadome wyolbrzymianie problemów)/dyssymulacja (ukrywanie problemów)

*agrawacja - nieświadome wyolbrzymianie problemów (np. hipochondryk)

ukryte teorie osobowości

kłamstwo (mówienie nieprawdy z premedytacją)

błędy związane z problemami poznawczymi (stereotypy, uprzedzenia itd.) i emocjonalno-motywacyjnymi (np. stosunek do ładnego/brzydkiego klienta)

konfabulacje (kłamstwa nieświadome)

Efekt Rosenthala

(Efekt oczekiwań interpersonalnych, efekt oczekiwań badacza, stronniczość ekperymentatora, efekt samospełniającego się proroctwa, efekt Pigmaliona, efekt Galatei i Golema)

Zróżnicowane traktowanie przez psychologa osób badanych, w zależności od sformułowanych wstępnych oczekiwań odnośnie tych osób.

(próbujemy potwierdzić naszą wstępną hipotezę i pomijamy pewne ważne wskazówki)

-

+

efekt Golema

efekt Galatei

gdy rozpatrujemy rozwiązanie problemu w kategoria negatywistycznych, patrzymy fatalistycznie

rozwiązywanie problemu w kategoriach pozytywnych

4



Wyszukiwarka