Hall, Osobowosc, Lektura 12, W wywiadzie trudno jest uzyskać dane o inteligencji, zainteresowaniach, zdolnościach tak dokładnie jak w testach


Allportowska psychologia jednostki (psychologia CECH)

[Rozdział wybitnie pokręcony. Traktuje go również syntetycznie i wybiórczo]

Pojęcia

Definicja : OSOBOWOŚĆ - jest dynamiczną organizacją w jednostce tych systemów psychofizycznych, które determinują jej specyficzne przystosowanie do jej środowiska.

(jest czymś realnym i ma fizjologiczne korelaty).

Charakter - jest pojęciem etycznym, [to wartościujące ujęcie osobowości].

Temperament - te dyspozycje, które są ściśle związane z determinantami biologicznymi, czy fizjologicznymi, a zatem wykazują niewielkie zmiany pod wpływem rozwoju

Cecha - struktura neuropsychiczna mająca zdolność dostarczania wielu bodźców funkcjonalnie równoważnych oraz inicjowania i ukierunkowywania równoważnych (spójnych znaczeniowo) form zachowania adaptacyjnego i ekspresyjnego.

Dyspozycja osobista - zgeneralizowana cecha [przepisać całą definicję z dopisanym słowem „zgeneralizowana”]

[Uwaga - tak naprawdę chodzi o to, że cecha jest uniwersalna, a dyspozycja indywidualna]

Nawyk - tak samo jak cechy, tendencje determinujące, ale są ich składowymi. Cecha składa się z nawyków.

Postawa - Cecha związana ze szczególnym obiektem i zawierająca element oceny.

Typ - wyidealizowane konstrukcje obserwatora, na temat cech.

Dyspozycje dominujące - rzadkie, są tak ogólne, że przejawiają się w prawie wszystkich czynnościach osoby

Dyspozycje zasadnicze - skłonności charakterystyczne dla danej jednostki i ujawniające się w zachowaniu. Jednostkę można opisać, za pomocą kilku (5 -10) takich dyspozycji.

Dyspozycje wtórne - Rzadziej, węższa.

Spójność cech - opiera się na założeniu, że cechy mają zwykle pewien ośrodek, wokół którego koncentruje się jej oddziaływanie, lecz zachowanie, do jakiego prowadzi, jest jednocześnie pod wpływem innych cech. Nie ma wyraźnej granicy odróżniającej jedną cechę od drugiej.

Zamiary - to, do czego dąży jednostka. Allport uważa, że ma to większe znaczenie, niż przeszłość, że mówi więcej i umożliwia lepsze przewidywanie.

Proprium - [wszystkie funkcje związane z „ja”, „ego”, itp. ]. Nie jest wrodzone !!! lecz rozwija się w czasie:

  1. poczucie cielesnego ja

  2. poczucie ciągłości własnej tośzamości

  3. szczacunek dla samego siebie (duma) (1, 2 i 3 - podczas pierwszych 3 lat życia)

  4. zasięg swego ja

  5. obraz samego siebie (4, 5 - od 4 do 6 roku życia)

  6. styl poznawczy, funkcja poznawania (6-12 rok ż.)

  7. dążenia propriacyjne (okres dorastania)

Autonomia funkcjonalna - bardzo ważne.

Założenia teorii motywacji Allporta :

  1. Równoczesność (org: współczesność) motywów ludzkich

  2. Pluralisytyczna, uwzględniająca motywy różnych rodzajów

  3. Procesy poznawcze mają funkcję dynamizującą

  4. Motywy danej jednostki są czymś jedynym w swoim rodzaju

W autonomii funkcjonalnej chodzi z grubsza o to, że każdy motyw może się zautonomizować funkcjonalnie, tzn. stać się celem samym w sobie (bez podłoża fizjologicznego, popędowego, środowiskowego, czy innego).

Nie wszystkie motywy dorosłych są autonomizowane funkc.

Jedność osobowości - zapewniana przez :

  1. Dialektykę dzielenia i jednoczenia (rozwój)

  2. Mechanizmy homeostatyczne

  3. Zasadę konwergencji (mobilizacji energii na celu)

  4. Dyspozycje dominujące

Rozwój osobowości

Generalnie jest tak :

  1. Niemowlę (nie ma osobowości, jest tworem dziedziczności, pierwotnego popędu i egzystencji opartej na odruchach, źródłem zachowania jest „strumień aktywności”. Już w pierwszym r. ż. pojawiają się pierwsze właściwości)

  2. Przekształcenie niemowlęcia (autonomizacja funkcjonalna)

  3. Dorosły

Warunki normalnego przystosowania dorosłego :

  1. szeroki zasięg ja (różnorodność czynności, satysfakcji, itp.)

  2. serdeczne odnoszenie się do innych

  3. poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i samoakceptacja

  4. nastawienie realistyczne do siebie (autoobiektywizacja) i rzeczywistości zewn.

4a. autoobiektywizacja - poczucie humoru

4b. autoobiektywizacja - wgląd

  1. posiadanie filozofii życiowej

2

„OSOBOWOŚĆ autor notatek : Piotr Krokowski

Hall, Lindzey - Teorie osobowości, rozdz 12



Wyszukiwarka