osie i płaszczyzny
osie: płaszczyzna:
strzałkowa czołowa
czołowa strzałkowa
pionowa poprzeczna, horyzontalna
pozycje
stojąc:
zasadnicza
swobodna
rozkroczna
wykroczna LN lub PN
zakroczna
równoważna
stojąc jednonóż
klęk:
obunóż (prosty)
jednonóż
jednonóż wykroczny
jednonóż zakroczny
jednonóż rozkroczny
klęk podparty
siad:
prosty
prosty rozkroczny
klęczny
klęczno-zakroczny
klęczno-rozkroczny
klęczno-wykroczny
kroczny (szpagat)
okroczny (okrakiem)
ugięty
zgięty
na ławeczce
skrzyżny
przysiad podparty
leżąc:
przodem
bokiem
tyłem
przewrotne
przerzutne (świeca)
Przysiady i podpory:
Podpory postawne
Pozycja na czworakach
Podpory łukiem
Zwieszone
Zwisy i podpory
Zwis - to taka pozycja w której calą masę ciała utrzymuje obręcz barkowa i sila mięśni.Punkt chwytu znajduje się [powyżej linii barków. Praca zginaczy.
Podpór - jest to pozycja w której linia barków znajduje się powyżej punktu podparcia dłoni. Praca prostowników
Pozycja pobok - jest to ustawienie osi poprzecznej ciała równolegle co do osi długiej przyrządu np. ławeczki.
Pozycja poprzek - jest to ustawienie osi poprzecznej ciała prostopadle co do osi długiej przyrządu np. ławeczki.
podział gimnastyczny:
podział metodyczny(mazurka)
porządkowo-dyscyplinujące
kształtujące
ze względu na część anatomiczną ciała (T, RR, NN, G)
ze względu na charakter ruchu
siłowe - to rodzjae ruchów, które głównie powodują przyrost siły skurczu mięśni. Powoduje to zwiększanie się ilości włókien mięśniowych, ich grubości i wytrzymałości.
siłowo-gibkościowe - to ćwiczenia w których głównie zwięsza się zakres ruchu w stawach.
Oddechowe - to ćwiczenia głównie związane z chorobami ukł. Oddechowego ale także stosuje się je w treningach o wzmożonym wysiłku jako element wyciszający.
Koordynacyjne - ćwiczenia których zadaniem jest rozwój psychomotoryczny. Jest to rozwijanie i poprawne wykonywanie ruchów w sposób płynny i rytmiczny.
Rozluźniające - ćwiczenia te polagają na świadomym rozluźnieniu odp. partii mięśni.
ze względu na obciążenie ćwiczącego
wolne
z przyborami - z laską gimnastyczną
na przyrządach - na ławeczkach, na drabinkach
z współćwiczącymi
stosowane/użytkowo-sportowe - ćwiczenia oparte na ruchach naturalnych
{skoki, rzuty, ćw.równoważne, dźwigania}
Zwisy i podpory
Rzuty, chwyty i dźwigania
Ćw. Zwinnościowo-akrobatyczne
Uzupełniające - ćw. O charakterze głównie rozrywkowym i praktycznym , jak gry i zabawy ruchowe.Zadaniem ich jest uzupełnienie ramowego planu ćwiczeń.
Gry i zabawy ruchowe
Ćw. Muzyczno - ruchowe
Elementy sportu
Cw. Utylitarne
Zasady dydaktyczno - wychowawcze
Zasada aktywności i świadomości
Zasada wszechstronności i zdrowotności
Zasada poglądowości i dostępności
Zasada systematyczności i trwałości
podział ćwiczeń gimnastycznych
gimnastyka podstawowa
gimn sportowa(sport gimnastyczny)
sportowa (przyrządowa)
artycztyczna (z przyborami w rytmie muzyki)
akrobatyczna (układy ćwiczeń / ćwiczenia ruchowe(piramidy)
pomocniczo-specjalna
lecznicza
ćwiczenia grupowe
ćw indywidualne
bierne
czynne
zasada: od jakich ćwiczeń zaczynamy? Zaczynamy od ćwiczeń prostych, jednopłaszczyznowych, potem dwu lub więcej.
Ćwiczenia dynamiczne wykonujemy w płaszczyźnie strzałkowej w przód.
Przyrząd - drabinka
przybór - woreczek, piłeczka
!!!KONSPEKT!!!
Różnice:
Konspekt - plan zajęc opracowany tylko i wyłącznie na 1 jednostke lekcyjną
Osnowa - opracowuje się na kilka-, kilkanaście- godzin zajęć. DŁUŻSZY CZAS!
Składowe KONSPEKTU
I - część wstępna
Celem jest:
Wprowadzenie ćwiczeń
Ogólny rozwój fizyczny i wzmocnienie przed dalszą częścią lekcji
Przygotowanie ciała do zadań części głównej
Zadania:
Zorganizowanie grupy
Nawiązanie kontaktu z grupą
Podanie celu lekcji
Skupienie uwagi ćwiczących
Przygotowanie organizmu do ćw.
Kształtowanie odp. postawy ciała
Kształtowanie cech motorycznych
Metody:
Musztra
Ćw. Porządkowe, kształtujące itp.
Marsz, bieg, skoki
Ćw. Na szybkość reakcji
Cw. Z przyborami i przyrządami
Czas trwania: 12-15min
II - główna
Celem jest:
kształtowanie koniecznych życiowo nawykow i umiejętności. Doskonalenie cech fizycznych, moralnych i innych.
Zadania:
Opanowanie podst. Nawyków zyciowych potrzebnych do odp. dyscypliny sportu
Nauczenie się prawidłowych zastosowań umiejętności
Trening układu krwionośnego i oddechowego
Kształtowanie prawidłowej postawy
Czas trwania: ok. 25min
III - końcowa
Celem jest:
Zakończenie pracy ćwiczących
Zadania:
Stopniowe zmieniszenie natężenia pracy organizmu
Modulacja nastrojów
Podsumowanie lekcji
Przygotowanie do dalszej pracy, odpoczynku
Stosowane ćwiczenia to - rozciągające, rozluźniające, oddechowe
Czas trwania: 8-10min
METODY ćwiczeń!!!
Metoda całościowa - syntetyczna - polega na pokazaniu pełnego ruchu bez rozbijania go na poszczególne elementy składowe.
Metoda analityczna - metoda ta pokazuje ćwiczenia trudne koordynacyjnie, ruchy bardzo złożone. Ruch jest rozbijany na elementy.
Metoda kombinowana - metoda łączy dwie poprzednie metody. Cw. Łatwe uczone są w całości, ćw. Trudne, rozbijane na odp. fazy ruchu.
FORMY zajęć!!!
Frontalna forma nauczania - polega na organizacji lekcji, podczas której wszyscy powinni wykonywać to samo ćwiczenie w tym samym czasie.
Działania grupowe - pewne zadania wykonuja odrębne grupy.
Zajęcia indywidualne
FORMY Ćwiczeń!!
Forma ŚĆISŁA, zadaniowa - ćw wykonywane w określonej formie i charakterze ;)
Forma ZABAWOWA
Gry i zabawy ruchowe - forma polegająca na przeprowadzeniu zajęć poprzez gry i zabawy ruchowe dobrane wg odp. zasad.
zabawa klasyczna,
opowieść ruchowa - tylko opowiadamy, rozbudza bardziej wyobraźnie niż rozwój
naśladownictwo ruchowe - naśladowanie drzew, samolotu itp.
gra ruchowa - (do 12roku życia), np.:tor przeszkód
gra sportowa - posiada ściśle określone zasady i przepisy
formy prowadzenia zajęć
ścisła
metoda ścisła-zadaniowa - mamy określone zadanie, proste np. zwnos RR w górę i przełożenie woreczka z ręki do ręki
metoda bezpośredniej celowości ruchu - mamy wykonać zadanie, którego nie określa do końca prowadzący („zrób przewrót w przód”)
powtórzeniowa - ćwiczenie symetryczne np. 10powt. Lewa reka, 10 powt. Prawa lub serie 10powt. Przerwa 5sek. I 10powt.
strumieniowa - sztafety i tory przeszkód
trening stacyjny/ …
Metoda naśladowcza a metoda naśladownictwa ruchowego
Met. Naśladowcza - jest to wykonanie ruchu po uprzednim pokazaniu go przez osobę prowadzącą np.: dzieci w szkole odwzorowują ruch który zaprezentowała icm wychowawczyni.
Met. Naśladownictwa ruchowego - to wykonywanie ruchu kojarzącego się z danym zagadnieniem np.: Pani każe dzieciom udawać bociana. Każde z dzieci udaje go jak umie. Własna inwencja twórcza!
Zabawa a gra ruchowa??? Coś tam z zasadami że jedno z nich ma określone zasady, drugie nie
Gra sportowa a gra ruchowa??? Gra sportowa jest z El. Rywalizacji i stopniowaniem miejsc, gra ruchowa nie nakłada tak dużego nacisku na rywalizacje
Zwisy i półzwisy
Zwis - bierny
Półzwis - czynny (do 12 roku życia)
Pozycje izolowane:
Lezenie
Podpory
Zwis
Półzwis
Które mięśnie się przykurczają najszybciej?
Przywodziciele i rotatory wew.
Kolejność wykonywania ćwiczeń
Ćw. Kształtujące dynamiczne
Wzmacniające
Stosowane
Rozciągające
Rozluźniające
Oddechowe
!!!!!!!!!1WADY POSTAWY!!!!!!! Wskazania i przeciwwskazania!