kolos


osie i płaszczyzny

osie: płaszczyzna:

strzałkowa czołowa

czołowa strzałkowa

pionowa poprzeczna, horyzontalna

pozycje

stojąc:

zasadnicza

swobodna

rozkroczna

wykroczna LN lub PN

zakroczna

równoważna

stojąc jednonóż

klęk:

obunóż (prosty)

jednonóż

jednonóż wykroczny

jednonóż zakroczny

jednonóż rozkroczny

klęk podparty

siad:

prosty

prosty rozkroczny

klęczny

klęczno-zakroczny

klęczno-rozkroczny

klęczno-wykroczny

kroczny (szpagat)

okroczny (okrakiem)

ugięty

zgięty

na ławeczce

skrzyżny

przysiad podparty

leżąc:

przodem

bokiem

tyłem

przewrotne

przerzutne (świeca)

Przysiady i podpory:

Podpory postawne

Pozycja na czworakach

Podpory łukiem

Zwieszone

Zwisy i podpory

Zwis - to taka pozycja w której calą masę ciała utrzymuje obręcz barkowa i sila mięśni.Punkt chwytu znajduje się [powyżej linii barków. Praca zginaczy.

Podpór - jest to pozycja w której linia barków znajduje się powyżej punktu podparcia dłoni. Praca prostowników

Pozycja pobok - jest to ustawienie osi poprzecznej ciała równolegle co do osi długiej przyrządu np. ławeczki.

Pozycja poprzek - jest to ustawienie osi poprzecznej ciała prostopadle co do osi długiej przyrządu np. ławeczki.

podział gimnastyczny:

podział metodyczny(mazurka)

porządkowo-dyscyplinujące

kształtujące

ze względu na część anatomiczną ciała (T, RR, NN, G)

ze względu na charakter ruchu

siłowe - to rodzjae ruchów, które głównie powodują przyrost siły skurczu mięśni. Powoduje to zwiększanie się ilości włókien mięśniowych, ich grubości i wytrzymałości.

siłowo-gibkościowe - to ćwiczenia w których głównie zwięsza się zakres ruchu w stawach.

Oddechowe - to ćwiczenia głównie związane z chorobami ukł. Oddechowego ale także stosuje się je w treningach o wzmożonym wysiłku jako element wyciszający.

Koordynacyjne - ćwiczenia których zadaniem jest rozwój psychomotoryczny. Jest to rozwijanie i poprawne wykonywanie ruchów w sposób płynny i rytmiczny.

Rozluźniające - ćwiczenia te polagają na świadomym rozluźnieniu odp. partii mięśni.

ze względu na obciążenie ćwiczącego

wolne

z przyborami - z laską gimnastyczną

na przyrządach - na ławeczkach, na drabinkach

z współćwiczącymi

stosowane/użytkowo-sportowe - ćwiczenia oparte na ruchach naturalnych

{skoki, rzuty, ćw.równoważne, dźwigania}

Zwisy i podpory

Rzuty, chwyty i dźwigania

Ćw. Zwinnościowo-akrobatyczne

Uzupełniające - ćw. O charakterze głównie rozrywkowym i praktycznym , jak gry i zabawy ruchowe.Zadaniem ich jest uzupełnienie ramowego planu ćwiczeń.

Gry i zabawy ruchowe

Ćw. Muzyczno - ruchowe

Elementy sportu

Cw. Utylitarne

Zasady dydaktyczno - wychowawcze

  1. Zasada aktywności i świadomości

  2. Zasada wszechstronności i zdrowotności

  3. Zasada poglądowości i dostępności

  4. Zasada systematyczności i trwałości

podział ćwiczeń gimnastycznych

gimnastyka podstawowa

gimn sportowa(sport gimnastyczny)

sportowa (przyrządowa)

artycztyczna (z przyborami w rytmie muzyki)

akrobatyczna (układy ćwiczeń / ćwiczenia ruchowe(piramidy)

pomocniczo-specjalna

lecznicza

ćwiczenia grupowe

ćw indywidualne

bierne

czynne

zasada: od jakich ćwiczeń zaczynamy? Zaczynamy od ćwiczeń prostych, jednopłaszczyznowych, potem dwu lub więcej.

Ćwiczenia dynamiczne wykonujemy w płaszczyźnie strzałkowej w przód.

Przyrząd - drabinka

przybór - woreczek, piłeczka

!!!KONSPEKT!!!

Różnice:

Konspekt - plan zajęc opracowany tylko i wyłącznie na 1 jednostke lekcyjną

Osnowa - opracowuje się na kilka-, kilkanaście- godzin zajęć. DŁUŻSZY CZAS!

Składowe KONSPEKTU

I - część wstępna

Celem jest:

  1. Wprowadzenie ćwiczeń

  2. Ogólny rozwój fizyczny i wzmocnienie przed dalszą częścią lekcji

  3. Przygotowanie ciała do zadań części głównej

Zadania:

  1. Zorganizowanie grupy

  2. Nawiązanie kontaktu z grupą

  3. Podanie celu lekcji

  4. Skupienie uwagi ćwiczących

  5. Przygotowanie organizmu do ćw.

  6. Kształtowanie odp. postawy ciała

  7. Kształtowanie cech motorycznych

Metody:

  1. Musztra

  2. Ćw. Porządkowe, kształtujące itp.

  3. Marsz, bieg, skoki

  4. Ćw. Na szybkość reakcji

  5. Cw. Z przyborami i przyrządami

Czas trwania: 12-15min

II - główna

Celem jest:

  1. kształtowanie koniecznych życiowo nawykow i umiejętności. Doskonalenie cech fizycznych, moralnych i innych.

Zadania:

  1. Opanowanie podst. Nawyków zyciowych potrzebnych do odp. dyscypliny sportu

  2. Nauczenie się prawidłowych zastosowań umiejętności

  3. Trening układu krwionośnego i oddechowego

  4. Kształtowanie prawidłowej postawy

Czas trwania: ok. 25min

III - końcowa

Celem jest:

  1. Zakończenie pracy ćwiczących

Zadania:

  1. Stopniowe zmieniszenie natężenia pracy organizmu

  2. Modulacja nastrojów

  3. Podsumowanie lekcji

  4. Przygotowanie do dalszej pracy, odpoczynku

Stosowane ćwiczenia to - rozciągające, rozluźniające, oddechowe

Czas trwania: 8-10min

METODY ćwiczeń!!!

Metoda całościowa - syntetyczna - polega na pokazaniu pełnego ruchu bez rozbijania go na poszczególne elementy składowe.

Metoda analityczna - metoda ta pokazuje ćwiczenia trudne koordynacyjnie, ruchy bardzo złożone. Ruch jest rozbijany na elementy.

Metoda kombinowana - metoda łączy dwie poprzednie metody. Cw. Łatwe uczone są w całości, ćw. Trudne, rozbijane na odp. fazy ruchu.

FORMY zajęć!!!

Frontalna forma nauczania - polega na organizacji lekcji, podczas której wszyscy powinni wykonywać to samo ćwiczenie w tym samym czasie.

Działania grupowe - pewne zadania wykonuja odrębne grupy.

Zajęcia indywidualne

FORMY Ćwiczeń!!

Forma ŚĆISŁA, zadaniowa - ćw wykonywane w określonej formie i charakterze ;)

Forma ZABAWOWA

Gry i zabawy ruchowe - forma polegająca na przeprowadzeniu zajęć poprzez gry i zabawy ruchowe dobrane wg odp. zasad.

zabawa klasyczna,

opowieść ruchowa - tylko opowiadamy, rozbudza bardziej wyobraźnie niż rozwój

naśladownictwo ruchowe - naśladowanie drzew, samolotu itp.

gra ruchowa - (do 12roku życia), np.:tor przeszkód

gra sportowa - posiada ściśle określone zasady i przepisy

formy prowadzenia zajęć

ścisła

metoda ścisła-zadaniowa - mamy określone zadanie, proste np. zwnos RR w górę i przełożenie woreczka z ręki do ręki

metoda bezpośredniej celowości ruchu - mamy wykonać zadanie, którego nie określa do końca prowadzący („zrób przewrót w przód”)

powtórzeniowa - ćwiczenie symetryczne np. 10powt. Lewa reka, 10 powt. Prawa lub serie 10powt. Przerwa 5sek. I 10powt.

strumieniowa - sztafety i tory przeszkód

trening stacyjny/ …

Metoda naśladowcza a metoda naśladownictwa ruchowego

Met. Naśladowcza - jest to wykonanie ruchu po uprzednim pokazaniu go przez osobę prowadzącą np.: dzieci w szkole odwzorowują ruch który zaprezentowała icm wychowawczyni.

Met. Naśladownictwa ruchowego - to wykonywanie ruchu kojarzącego się z danym zagadnieniem np.: Pani każe dzieciom udawać bociana. Każde z dzieci udaje go jak umie. Własna inwencja twórcza!

Zabawa a gra ruchowa??? Coś tam z zasadami że jedno z nich ma określone zasady, drugie nie

Gra sportowa a gra ruchowa??? Gra sportowa jest z El. Rywalizacji i stopniowaniem miejsc, gra ruchowa nie nakłada tak dużego nacisku na rywalizacje

Zwisy i półzwisy

Zwis - bierny

Półzwis - czynny (do 12 roku życia)

Pozycje izolowane:

Lezenie

Podpory

Zwis

Półzwis

Które mięśnie się przykurczają najszybciej?

Przywodziciele i rotatory wew.

Kolejność wykonywania ćwiczeń

Ćw. Kształtujące dynamiczne

Wzmacniające

Stosowane

Rozciągające

Rozluźniające

Oddechowe

!!!!!!!!!1WADY POSTAWY!!!!!!! Wskazania i przeciwwskazania!



Wyszukiwarka