Notatki, koncepcja poznawcza


KONCEPCJA POZNAWCZA - „Trzecia psychologia”

Rozdział I: Architektura umysłu

Inna koncepcja człowieka:

Umysł:

Istnieją pewne ruchy kulturowe, które oddziałują na mentalność ludzi: postmodernizm i kognitywizm.

Rozdział II: Struktury poznawcze. Metabolizm informacyjny.

Struktury poznawcze to inaczej schematy lub reprezentacje poznawcze, czyli system informacji wewnętrznych, utrwalonych w pamięci jednostki.

Środowisko zewnętrzne to rodzina, szkoła itd.

Człowiek przetwarza napływające do niego informacje - jest to metabolizm informacyjny (A. Kępiński)

Struktury poznawcze: Źródło wiedzy o sobie samym i otoczeniu, poczucia własnej tożsamości. Wyróżniamy 4 składniki zawartości tych struktur:

Wiedza, którą posiada człowiek, dzieli się na dwa rodzaje:

Cechy struktur poznawczych można charakteryzować ze względu na treść i cechy formalne.

Deprywacja zmysłowa - pozbawienie dopływu bodźców. Eksperymenty przeprowadzone w ten sposób wykazały, że izolowanie człowieka od środowiska zewnętrznego ma destruktywny wpływ na percepcję - jest ona zniekształcona, osoby te wolniej się uczą, występują u nich lęki, halucynacje i zaburzenia emocjonalne. Deprywacja zaburza informacje w strukturach poznawczych.

Problemy:

Rozdział II: Myślenie twórcze typu P i H.

Człowiek jest podmiotem twórczym i innowacyjnym, co może przyczynić się do rozwoju kultury. Twórczość można podzielić na (M. Boden):

Jakie są źródła twórczości? Istnieją dwa podejścia:

  1. Model konfliktowy (Freud) - twórczość jest wynikiem frustracji potrzeb, motywów, wewnętrznych konfliktów.

  2. Model spełnienia (Maslow, Rogers) - twórczość służy aktualizacji, samorealizacji jednostki. Źródłem jest więc wewnętrzna harmonia.

  3. Podejście poznawcze: istnienie motywacji poznawczej uruchamianej przy spotkaniu rzeczy nowych, sprzecznych, niepewnych. Jest to polimotywacja.

Nieciągłość procesu twórczego: Zjawisko olśnienia (iluminacji) - związana z teorią inkubacji. Iluminacja jest możliwa, gdy jest poprzedzona myśleniem nieświadomym (Wallas).

Przebieg procesu twórczego - dwa podejścia:

  1. Teoria zeitgeistu - wynalazki i odkrycia determinowane są „duchem czasu”, a nie cechami osób, które coś wynalazły, to tłumaczy pojawianie się tych samych wynalazków w kilku miejscach globu naraz

  2. Teoria związana z uzewnętrznieniem osobowości twórcy - sztuka służy ekspresji jednostki, to tłumaczy to, że niektórzy wielcy ludzie w historii wyprzedali swoją epokę

Determinanty twórczości:

Rozdział IV: Świat indywidualnych wartości

Człowiek nadaje rzeczom wartość, walencję indywidualną. Na ocenę wartości ma wpływ osobiste doświadczenie oraz środowisko, w jakim jednostka się znajduje.

Istnieją dwa rodzaje walencji, dla których istnieją w mózgu osobne struktury (nagrody i kary = przyjemności i przykrości)

Inny podział wartości:

Na wartościowanie wpływ ma wiele czynników; mity, iluzje, aberracje poznawcze i inklinacje.

Iluzje walentne: np. to, co trudniej dostępne, jest bardziej wartościowe; to, co nieznane, jest wartościowe; moje osiągnięcia są bardziej wartościowe od takich samych osiągnięć innych.

Ludzie różnią się między sobą hierarchią wartości. Wyróżnia się ich 5:

  1. Wartości dionizyjskie - konsumpcja, komfort, wygodne życie, luksus, hedonizm.

  2. Wartości heraklesowe - władza, sława, dominacja, kontrola nad ludźmi

  3. Wartości prometejskie - dobro, altruizm, walka ze złem

  4. Wartości apollińskie - twórczość, poznawanie świata, rozwój nauki i sztuki

  5. Wartości sokratyczne - samopoznanie, rozumienie siebie, samodoskonalenie

Rozdział V: Wiedza językowa - logika dyskursu

Kompetencja komunikacyjna - umiejętność do intencjonalnego wyrażania się, komunikowania z innymi ludźmi.

Dyskurs to wypowiedź determinowana przez intencje i kontekst społeczny, wypowiadana do kogoś i po coś. (?) Shugar proponuje definicję, że dyskurs to akt ukierunkowany na pewien wynik, a tekst jest wytworem tego aktu. M. Foucault uważa, że dyskur może mieć formę dialogową i monologową. Podstawową jednostką dyskursu jest akt mowy.

Rodzaje dyskursu:

Rozdział VI: Dynamika działania - motywacja i emocje

Człowiek wykorzystuje w życiu kontrolę poznawczą. Jest sprawcą, podejmuje działania celowe. Działania, jakie podejmują ludzie, można podzielić na dwie grupy:

Człowiek w koncepcji poznawczej podejmuje działania po to, aby osiagnąć pewne wartości. Źródło motywacji tych działań leży w procesie informacyjnym w umyśle. Te informacje i środowisko generują napięcie energetyczne, które ukierunkowuje działanie.

Poziom aspiracji (inaczej: standard stanu pożądanego lub indywidualne kryterium działania) - określona wartość pozytywna, która daje człowiekowi satysfakcję. Jeśli między poziomem aspiracji a rzeczywistością powstaje rozbieżność, jest generowane napięcie energetyczne i motywacyjne, które prowadzą do podejmowania innych rozwiązań. Gdy zostaną one osiągnięte, pojawia się weto.

Rola emocji w poznaniu:

Rozdział VII: Od wychowania sprawcy do autokreacji

Kształtować ludzką osobowość można przez systematyczne wychowanie.

Psychoterapia poznawcza (S. A. Kelly).

Autokreacja

Rozdział VIII: Społeczeństwo kognitariuszy

Kognitariusze = pracownicy wiedzy.



Wyszukiwarka