wykłady, WYKŁAD VIII


WYKŁAD VIII

03.12.2009

Temat: Handel międzynarodowy w ujęciu teoretycznym.

MERKANTYLIZM

Pierwsza teoria handlu międzynarodowego (od II połowy XVI wieku do końca XVIII wieku)

KLASYCZNA TEORIA HANDLU

  1. różnice w sensie absolutnym (teoria przewagi absolutnej)

  2. różnice w sensie względnym

Teoria przewagi absolutnej:

Teoria przewagi komparatywnej (względnej):

Absolutna przewaga nie jest warunkiem koniecznym rozwoju handlu międzynarodowego. Decydujące znaczenie ma przewaga względna wynikająca z porównania relacji kosztów wytwarzania obu produktów w kraju A i B., Jeżeli ta relacja nie jest jednakowa w obu krajach, ich wzajemny handel będzie korzystny niezależnie od tego czy kraj A produkuje wszystko taniej czy drożej niż kraj B.

Przewaga komparatywna - przykład

Towar

Kraj

A

B

X

1

3

Y

2

4

Nakłady produkcji:

Kraj A powinien eksportować dobro X.

Kraj B powinien eksportować dobro Y.

X

X = ½ y

X = ¾ y

Y

Y = 2X

Y=4/3 X

Np. W kraju A wyprodukowanie 1 sztuki X równe jest kosztom wyprodukowania ½ sztuki Y.

Uogólnienie wniosków z przykładu:

Kraj ma przewagę względną (komparatywną) w produkcji tego towaru, który jest wytwarzany względnie tanio, tzn. tanio w porównaniu z innymi towarem. Inaczej mówiąc, kraj ma przewagę komparatywną w produkcji tego towaru, który jest wytwarzany po niższym koszcie alternatywnym niż za granicą.

Zgodnie z prawem (zasady) przewagi komparatywnej, specjalizacja międzynarodowa wynikająca z przewag względnych zwiększa dobrobyt (dochód realny) w skali światowej.

NEOKLASYCZNA TEORIA OBFITOŚCI ZASOBÓW

(TEORIA PROPORCJI W ZASOBACH)

Autorzy podstaw teorii: szwedzcy ekonomiści Eli Hechscher i Bertil Ohlin.

W teorii Hechschera-Ohlina (H-O) źródłem przewag komparatywnych i związanych z nimi kierunków specjalizacji poszczególnych krajów są różnice w wyposażeniu poszczególnych krajów w zasoby czynników produkcji.

Założenia standardowego modelu H-O:

Twierdzenie H-O (podstawowe)

Dany kraj będzie eksportował towary do wytworzenia, których zużywa się relatywnie dużo czynnika produkcji względnie obfitego w tym kraju, a importował towary, których produkcja wymaga relatywnie dużo czynnika produkcji względnie rzadkiego w tym kraju.

Z twierdzenia H-O wynika, że struktura towarowa eksportu danego kraj będzie inna niż struktura importu. Zakładając, że poszczególne branże produkcji charakteryzują się różnymi proporcjami wykorzystania czynników produkcji, powiemy, że dany kraj wymienia produkty określonych branż wytwórczości w zamian za komplementarne produkty pochodzące z innych branż.

Taką strukturę handlu międzynarodowego określamy mianem wymiany międzygałęziowej. Wymiana międzygałęziowa jest zjawiskiem charakterystycznym dla handlu między krajami różniącymi się strukturą posiadanych zasobów, strukturą kosztów wytwarzania i mającymi w związku z tym wyraźne przewagi komparatywne.

Cenowe skutki specjalizacji i wymiany międzynarodowej:

Specjalizacja, zgodnie, z którą zużywa się przede wszystkim ten czynnik produkcji, który obficie występuje w danym kraju (a więc jest względnie tani) a w mniejszym stopniu- czynnik względnie rzadki (drogi) może mieć wpływ na strukturę cen czynników produkcji, co wyjaśnia twierdzenie Hechschera-Ohline-Samuelsona.

Twierdzenie Hechschera-Ohline-Samuelsona:

Wymiana międzynarodowa w warunkach wolnego handlu prowadzi do wyrównania się relacji cen czynników produkcji między krajami.

Powyższe twierdzenie oznacza, że czynnik względnie tani w danym kraju będzie drożał a czynnik względnie drogi będzie taniał. W efekcie relacja stopy procentowej (ceny kapitału) do przeciętnej płacy (ceny pracy) w kraju A będzie się stawał podobny do analogicznej relacji w kraju B.

Dochodowe skutki specjalizacji i wymiany międzynarodowej:

Jeżeli w rezultacie handlu międzynarodowego zmienia się struktura cen czynników produkcji to może to mieć wpływ na redystrybucję dochodów w poszczególnych krajach. Problem ten porusza twierdzenie Stolpera-Samuelsona.

Zgodnie z tym twierdzeniem, zmiany cen czynników produkcji (polegające na wzroście ceny czynnika w danym kraju obfitego i spadku ceny czynnika w danym kraju rzadkiego prowadzą do wzrostu realnych dochodów właścicieli czynnika obfitego oraz spadku realnych dochodów właścicieli czynnika produkcji w danym kraju rzadkiego.

ALTERNATYWNE (WSPOŁCZESNE TEORIE HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO

W przeciwieństwie do teorii klasycznych i neoklasycznych, które wyjaśniały wymianę między krajami różniącymi się kosztami produkcji, teorie alternatywne odnoszą do przypadku występowania handlu między krajami nie różniącymi się zasadniczo kosztami wytwarzania i nie posiadającymi w stosunku do siebie wyraźnych przewag komparatywnych.

Teorie alternatywne, uchylają niektóre założenia klasyczne objaśniają wpływ na handel międzynarodowy następujących zjawisk:

I. korzyści ze skali produkcji

Założenia: koszty jednostkowe produkcji nie są stałe.

Korzyści te polegają na spadku przeciętnych kosztów wytwarzania w miarę jak rośnie wielkość produkcji w przedsiębiorstwie i/lub branży, której częścią jest przedsiębiorstwo.

Podział korzyści skali:

  1. wewnętrzne - pojawiają się, gdy rośnie wielkość produkcji w przedsiębiorstwie, pozwala na obniżenie jej przeciętnych kosztów.

Przyczyny:

  1. zewnętrzne - spadek przeciętnych kosztów uzależniony nie od wielkości produkcji w danym przedsiębiorstwie, ale od wielkości produkcji w całej branży, której częścią jest to przedsiębiorstwo.

Źródło: to pozytywny wpływ wielkości produkcji w branży na:

Mogą zostać zwielokrotnione, jeśli przedsiębiorstwa z danej gałęzi wytwórczości są skupione terytorialnie

Klaster - geograficzne skupisko konkurujących ze sobą i jednocześnie współpracujących firm działających w pokrewnych sektorach oraz związanych z nimi instytucji, zwłaszcza uczelni i ośrodków badawczych (np. M4, Dolina Krzemowa).

Dążenie do zrealizowanie korzyści skali może stanowić niezależną przyczynę udziału w handlu międzynarodowym, gdyż warunkiem ich zrealizowania jest odpowiednio duży rynek zbytu. Jeśli rynek krajowy nie spełnia tego wymogu, można powiększyć popyt krajowy o popyt zagraniczny uczestnicząc w handlu międzynarodowym.

II. Cykl życia produktu

Teoria sformułowana w połowie lat 60 XX wieku, autorem jest Raymond Vernon.

Teoria określa wpływ kolejnego czynnika produkcji - wiedzy (technologii) na handel międzynarodowy.

Założenia:

Każdy produkt przechodzi na rynku przez kolejne fazy rozwoju. Z każdą fazą związany jest typowy kierunek handlu międzynarodowego.

Rozwija się eksport z kraju - innowatora skierowany przede wszystkim do grup najzamożniejszych konsumentów w innych krajach.

III. Konkurencja niedoskonała

Formy:

  1. monopol (tylko jedna firma wytwarza dany produkt)

  2. oligopol (kilka firm wytwarza dany produkt)

  3. konkurencja monopolistyczna

W tych gałęziach przemysłu, które są monopolistycznie konkurencyjne, żaden kraj ze względu na korzyści skali nie będzie w stanie wytwarzać pełnego asortymentu produktów. Każdy z nich będzie wytwarzał (korzystając z efektów skali produkcji) określony asortyment, ale różniący się od zagranicznego.

Część konsumentów z danego kraju, będzie preferować odmiany produktów zagranicznych a więc każdy kraj będzie jednocześnie eksporterem i importerem produktów z poszczególnych branży przemysłowych.

W obrębie tych branży pojawi się międzynarodowa wymiana dwukierunkowa tzw. handel wewnątrzgałęziowy.

IV. Podobieństwo preferencji

Teoria szwedzkiego ekonomisty Steffana Lindera (1961) eksponuje znaczenie popytu dla struktury handlu międzynarodowego.

Założenia:

Hipoteza Lindera:

Handel międzynarodowy ma miejsce między krajami o podobnej strukturze popytu. Przedmiotem zarówno eksportu jak i importu tych krajów są podobne kategorie towarów.

Wewnątrzgałęziowa struktura handlu w kontekście teorii alternatywnych

Przedmiot handlu wewnątrzgałęziowego to dobra będące:

  1. bliskim substytutami w konsumpcji, ale różniące się sposobem produkcji (np. krzesła)

  2. bliskimi substytutami w produkcji, ale zaspokajają różne potrzeby (frakcje ropy naftowej)

  3. jednocześnie bliskimi substytutami w produkcji i konsumpcji (np. samochody, drukarki, komputery)

Czynniki sprzyjające rozwojowi handlu wewnątrzgałęziowego:

  1. zaawansowany poziom rozwoju gospodarczego i podobieństwo struktur produkcyjnych krajów

  2. wysoki poziom dochodów konsumentów (bogaci chcą mieć duży wybór)

  3. brak przeszkód w handlu spowodowanych dużą odległością (koszty transportu) lub polityką państwa (bariery handlowe)

  4. konkurencja monopolistyczna, w warunkach, której firmy sterują strategią różnicowania produktu.

W przypadkach wymiany wewnątrzgałęziowej kryterium wyboru kierunków specjalizacji międzynarodowej jest nieokreślone tzn. nie można z góry przewidzieć, w jakich krajach rozwinie się produkcja i eksport konkretnych dóbr.

4



Wyszukiwarka