Program zawierający procedurę obliczania sześcianu dowolnej liczby naturalnej. Procedura ma wykorzystywać zmienne globalne.
Program zawierający procedurę obliczania sześcianu dowolnej liczby naturalnej. Procedura ma zawierać deklarację odpowiednich parametrów formalnych przekazywanych przez wartość.
Program zawierający procedurę obliczania sześcianu dowolnej liczby naturalnej. Procedura ma zawierać deklarację odpowiednich parametrów formalnych przekazywanych przez zmienną.
program zawierający funkcję wyznaczania mniejszej liczby z dwóch podanych liczb. Funkcja wykorzystuje zmienne globalne.
Program zawierający funkcję wyznaczania wartości n_tej potęgi liczby 2. Funkcja zawiera zmienne lokalne.
Program z zastosowaniem funkcji wyznaczającej rekurencyjnie silnię z dowolnej liczby naturalnej. Funkcja zawiera deklarację odpowiednich parametrów formalnych przekazywanych przez wartość.
Program z zastosowaniem funkcji obliczający sumę sześcianów dwóch liczb naturalnych wg wzoru. z = x3 + y3.
Program realizujący wprowadzenie liczb całkowitych do tablicy jednowymiarowej o n elementach, a następnie wyświetla jej zawartość . Przyjęto dla tablicy n_max=20. Zastosowanie procedur.
Program realizujący wprowadzanie liczb całkowitych do tablicy o wymiarach m x n oraz wyświetlanie jej zawartości. w_max=10 i k_max=10. Zastosowano procedury.
Program sortujący elementy tablicy jednowymiarowej. Zastosowanie procedur.
Program sprawdzający długość wprowadzonego nazwiska i imienia.
Program wyświetlający wprowadzony tekst.
Program sprawdzający liczbę małych liter „a” w tekście.
Program wczytujący promień koła jako wyrażenie typu STRING oraz obliczający pole koła.
Program przekształcający liczby całkowite w wyrażenie typu STRING o żądanym formacie.
Program pozwalający zapisywać i odczytywać dane z pliku tekstowego. Do pliku należy wpisać liczny naturalne od 10 do 30.
program kopiujący zawartość jednego pliku tekstowego linia po linii do drugiego pliku tekstowego i dopisujący go na końcu istniejącego pliku.
Program tworzący na dysku plik tekstowy oraz umożliwiający odczytanie wprowadzonego do niego tekstu.
Program umożliwiający wprowadzenie danych osobowych dla 5 pracowników. Rekord zawiera pola: Nr_ew, Nazwisko, Imię, Płeć.
Program umożliwiający wprowadzenie i zapisywanie w pliku danych osobowych dla 5 pracowników. Rekord zawiera pola: Nr_ew, Nazwisko, Imię, Płeć.
Program umożliwiający wprowadzanie danych dotyczących każdego ucznia i jego ocen końcowych, wykaz przedmiotów oraz znajdującego się w klasie ucznia z największą średnią ocen.
PROGRAMY Z ĆWICZEŃ
3pp_t5 - typ tablicowy
3_5_01 - Napisz program, który dla pobranej od użytkownika liczby całkowitej n pobierze i wyświetli n elementów tablicy jednowymiarowej.
3_5_02 - Napisz program, który dla pobranej od użytkownika liczby całkowitej n, (1 ≤ n ≤ 20) pobierze n elementów tablicy jednowymiarowej korzystając z funkcji random i wyświetli element maksymalny w tej tablicy.
3_5_03 - Napisz program, który dla pobranej od użytkownika liczby całkowitej n, (1 ≤ n ≤ 20) pobierze n elementów tablicy jednowymiarowej korzystając z funkcji random i wyświetli elementy maksymalny i minimalny w tej tablicy.
3_5_04 - Napisz program, który dla pobranej od użytkownika liczby całkowitej n, (1 ≤ n ≤ 20) pobierze n elementów tablicy jednowymiarowej korzystając z funkcji random i wyświetli elementy maksymalny i minimalny w tej tablicy oraz ich indeksy.
3_5_05 - Napisz program, który dla pobranej od użytkownika n liczby tablicy jednowymiarowej, a następnie obliczy i wyświetli sumę i wartość średnią tych liczb.
3_5_06 - Napisz program, który wczytuje z klawiatury nazwisko użytkownika, a następnie wyprowadza je na ekran w następujących układach:
a) b) c) d)
3_5_07 - Napisz program, który wczytuje z klawiatury nazwisko użytkownika, a następnie wyprowadza je na ekran w następującym układzie:
ma
li
no
ws
ki
3_5_08 - Napisz program, który wczytuje z klawiatury ciąg liczb o organizacji - liczba danych (liczb), wartość danych: N, a1, a2, ......, an (N ≤ 10), umieszcza je w wektorze i przypisuje na ekran w jednym wierszu. Następnie program porządkuje liczby w kolejności wzrastania ich wartości i wyprowadza uporządkowane na ekran.
3_5_09 - Napisz program, który pobiera od użytkownika wymiar macierzy (1≤n≤20 , 1≤m≤20) oraz jej elementy, a następnie wyświetla zawartość tej macierzy oraz oblicza i wyświetla iloczyn elementów na głównej przekątnej.
3_5_10 - Napisz program, który pobiera od użytkownika wymiar macierzy (1≤n≤20 , 1≤m≤20) oraz jej elementy (wykorzystaj funkcję random), a następnie wyświetla zawartość tej macierzy oraz oblicza i wyświetla sumę elementów na głównej przekątnej.
3_5_11 - Napisz program, który dla pobieranej od użytkownika liczby całkowitej n (1≤n≤20) pobierze n elementów tablicy jednowymiarowej korzystając z funkcji random, a następnie wyświetla zawartość tej tablicy, element maksymalny, jego indeks oraz liczbę elementów dodatnich tej tablicy.
3_5_12 - Napisz program, który dla pobieranej od użytkownika liczby całkowitej n (1≤n≤20) pobierze n elementów tablicy jednowymiarowej, a następnie wyświetla zawartość tej tablicy, element minimalny, jego indeks oraz liczbę elementów ujemnych tej tablicy.
3pp_t6 - rekordy
3_6_1 - napisz program, który umożliwia wprowadzenie danych osobowych dla 5 pracowników, a następnie wyświetla wprowadzone dane w układzie kolumnowym. Rekord ma zawierać następujące pola: Nr_ew, Nazwisko, imie, Płeć. Zadanie rozwiąż dwoma sposobami: bez instrukcji with oraz z wykorzystaniem instrukcji with.
3_6_2 - Napisz program który:
wprowadzi z klawiatury liczbę całkowitą n (mniejszą od 10), która określa liczbę studentów
dla każdego studenta wprowadź z klawiatury następujące dane:
numer studenta (liczba całkowita)
nazwisko studenta (do 20 znaków)
średnia ocen studenta (liczba rzeczywista)
umieść te dane w tablicy jednowymiarowej (wektorze rekordów)
wprowadź z klawiatury liczbę, która określa średnią powyżej której studentom przyznaje się stypedium
wszystkim studentom, którzy osiągnęli tę średnią przyznaje stypedium dowolnej wysokości (wartość zapisuje do rekordu w polu stypedium)
wyświetla tablicę
Wyświetla nazwisko studenta, który ma najwyższą średnią
4pp_t1 - procedury i funkcje - przekazywanie parametrów przez wartość
4_1_1 - Napisz program w którym wykorzystasz funkcję do obliczania silni z zakresu 1 - 12.
4_1_2 - Napisz program do wyszukiwania maksymalnej wartości w każdym z dwóch ciągów składających się z pięciu liczb wprowadzonych z klawiatury. Wyszukiwanie maksymalnej wartości w jednym ciągu jest realizowane przez funkcję, której parametrami są:
liczba elementów analizowanego ciągu
wektor analizowanych liczb
natomiast funkcja przyjmuje wartość maksymalnej liczby w ciągu.
4_1_3 - napisz program, którego działanie polega na obliczeniu funkcji:
oraz wyprowadzeniu tabeli funkcji (argument i wartość funkcji) dla x=1, 2, ...., 20, w pierwszych dwóch kolumnach ekranu i wykresu tej funkcji w kolumnie trzeciej.
Brak wykresu funkcji
4_1_5 - Napisz program, który wczytuje dwie liczby rzeczywiste, wyznacza ich sumę, iloczyn oraz wyświetla wyniki:
zastosuj:
procedurę wczytywania dwóch liczb, przekazywanych na zewnątrz przez zmienne globalne
procedurę dodawania liczb przekazywanych przez wartość i wyprowadzania wyniku na ekran,
procedurę mnożenia liczb przekazywanych przez wartość i wyprowadzania wyniku.
4_1_6 - napisz program, którego działanie polega na wczytaniu dwóch liczb rzeczywistych oraz wyznaczeniu i wyświetleniu na ekranie liczby o większej wartości bezwzględnej.
Zastosuj:
procedurę wczytywania dwóch liczb, przekazywanych na zewnątrz przez zmienne globalne
procedurę wybierania liczby o większej wartości bezwzględnej spośród danych przekazywanych przez wartość i wyprowadzania wyniku na ekran.
4pp_t2 - procedury i funkcje - przekazywanie parametrów przez wartość
4_2_1 - Napisz następujące procedury i funkcje:
procedurę wypełniającą liczbami losowymi tablicę dwuwymiarową o rozmiarze N na M z parametrami (n - rozmiar, m - rozmiar tablicy, naz - nazwa tablicy, l - zakres wprowadzanych liczb)
procedurę wyświetlającą tablicę (sam dobierz parametry)
funkcję obliczającą sumę elementów w dowolnej (parametr funkcji) kolumnie tabeli
4_2_2 - w programie zadeklaruj dwie tablice:
A o rozmiarze 5 na 10
B o wymiarze 7 na 7
Wypełnij i wyświetl obie tablice
Wprowadź z klawiatury liczbę k i wylicz sumę elementów w kolumnie k obu tablic.
4_2_3 - Napisz program, który będzie obliczał sumę elementów na głównej przekątnej (funkcja), a następnie zerował główną przekątną macierzy kwadratowej (procedura). Wykorzystaj procedury z zadania poprzedniego.
4pp_t3 - Algorytmy sortowania, własne moduły procedur i funkcji
4pp_t4 - pliki tekstowe
4_4_01 - ćwiczenie 1 - Napisz program, który założy na dysku w bieżącym katalogu plik tekstowy o nazwie kotek.txt i zapisze do niego tekst:
wszedł kotek na płotek
i mruga.
4_4_02 - ćwiczenie 2 - napisz program, który na końcu pliku kotek.txt dopisze dowolny tekst wprowadzony z klawiatury i wyświetli na ekranie cały plik kotek.txt dwoma sposobami: znak po znaku i całymi wierszami.
4_4_03 - ćwiczenie 3 - napisz funkcję logiczną, która przyjmuje wartość True, gdy uda się skojarzyć zmienną plikową z plikiem fizycznym i otworzyć go do odczytu (reset). W przeciwnym razie funkcja przyjmuje wartość False.
4_4_04 -ćwiczenie 4 - napisz procedurę, która wyświetla na ekranie zawartość dowolnego pliku tekstowego wierszami w następujący sposób:
przed każdym wierszem wyświetli numer kolejny wiersza
przerywa wyświetlanie po 5 wierszach i kontynuuje po naciśnięciu dowolnego klawisza
na końcu wyświetla napis „koniec pliku”