1 - Wektory - Teoria, Mechanika


Mechanika

I. Wektory

Wiadomości podstawowe

1) co to jest wielkość skalarna - przykłady

wielkość skalarna to taka wielkość, która cechuje się tym, że posiada tylko swoją wartość

wielkościami skalarnymi są np. - masa, czas, praca, energia,

2) co to jest wielkość wektorowa - przykłady

wielkość wektorowa to taka wielkość, która cechuje się tym, że do jej opisu oprócz podania jej wartości (długości wektora) należy podać jeszcze jej kierunek, zwrot i punkt przyłożenia (zaczepienia)

wielkościami wektorowymi są np. - droga, prędkość, przyspieszenie, siła, natężenie pola elektrycznego i magnetycznego, ........

0x08 graphic
0x08 graphic
3) dodawanie wektorów - metoda graficzna, prawo przemienności, prawo łączności

0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic

0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic

0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic

4) odejmowanie wektorów jest to dodawanie wektora o przeciwnym zwrocie a+(-b)

0x08 graphic
0x08 graphic
5) rozkładanie wektorów na składowe, dodawanie wektorów - metoda analityczna

0x08 graphic

0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic

0x08 graphic

0x08 graphic
0x08 graphic
0x08 graphic

ax = acosΘ , ay = asinΘ , a = ax + ay

a = ax + ay , b = bx + by c = a + b = (ax +bx) +(ay + by) = cx + cy

w notacji wersorowej (wektor jednostkowy osi) a = iax + jay

6) długość wektora ,

  1. mnożenie wektorów skalarne

wynikiem tego mnożenia jest liczba, czyli skalar

a b = a b cosΘ = ax bx + ay by + az bz

8) mnożenie wektorów wektorowe

wynikiem tego mnożenia jest wektor, który jest prostopadły do wektora a i do wektora b czyli

prostopadły do płaszczyzny wyznaczonej przez te wektory, jego zwrot określa natomiast reguła

prawej ręki

a ×b = c = i (aybz - azby) + j(azbx - axbz) + k(axby - aybx) = icx + jcy + kcz,

c = absinΘ

1

a

a

b

a+b=r

b

a+b=r

Y

a

ay

Θ

ax

X



Wyszukiwarka