WYBRANE ELEMENTY SIECI KOMPUTEROWYCH
Co to jest sieć komputerowa?
Sieć komputerowa a system wielodostępny
Trzy rodzaje sieci:
WAN (Wide Area Network) - rozległa sieć komputerowa; swoim zasięgiem obejmuje kraje, kontynenty
MAN (Metropolitan Area Network) - miejska sieć komputerowa; łączy sieci LAN na obszarze miasta, osiedla.
LAN (Local Area Network) - zgodnie z IEEE: system umożliwiający bezpośrednią komunikację wielu niezależnych urządzeń rozmieszczonych na stosunkowo niewielkim obszarze za pośrednictwem fizycznych kanałów komunikacyjnych o umiarkowanej prędkości transmisji.
Zalety LAN:
dzielenie programów
dzielenie danych
dzielenie zasobów sieci
oszczedności przy rozbudowie bazy komputerowej
poczta elektroniczna
organizacja grup roboczych
Problemy związane z LAN:
rozproszenie sterowania
bezpieczeństwo
standaryzacja
Części składowe LAN:
urządzenia komputerowe
system przewodów i łączy
karty sieciowe
zasoby sieci
regenaratory sygnałów
oprogramowanie sieciowe
Pojęciowy model sieci:
protokoły
warstwy
Charakterystyka sieci:
technika transmisji danych
transmisja analogowa i cyfrowa
transmisja sygnałów cyfrowych i analogowych (body a bity)
transmisja synchroniczna i asynchroniczna
transmisja szerokopasmowa i w pasmie podstawowym
kodowanie sygnałów
cyfrowych
kod Manchester
różnicowy kod Manchester
analogowych
zmiana amplitudy fali nośnej
zmiana częstotliwości fali nośnej
zmiana fazy fali nośnej
fizyczne ośrodki transmisji
skrętka
kabel koncentryczny (50ohm, 75ohm)
światłowody
jednomodowe
wielomodowe
fale radiowe lub podczerwień
topologie sieci
gwiazda
pierścień
magistrala
główne metody dostępu do sieci
przepytywanie
CSMA (CD. lub CA)
przesyłanie znacznika
Zatwierdzone standardy:
IEEE 802.3 (CSMA/CD.)
IEEE 802.4 (przekazywanie znacznika w topologii szyny)
IEEE 802.5 (przekazywanie znacznika w topologii pierścienia)
Architektura sieci
standaryzacja
organizacje normalizacyjne
model odniesienia OSI
warstwa aplikacji - warstwa, w której rezydują programy użytkownika mające dostęp do usług sieciowych (ftp, mail, itp.)
warstwa presentacji - aplikacje wymieniające dane muszą być zgodne co do formatu (prezentacji) danych. Ta warstwa dostarcza procedur standardowej reprezentacji danych.
warstwa sesji - warstwa ta zajmuje się kontrolowaniem przebiegu sesji (połączenia) między aplikacjami.
warstwa transportowa - warstwa ta gwarantuje, że dane wysłane od jednej aplikacji zostaną bezbłędnie dostarczone do drugiej aplikacji.
warstwa sieciowa - zajmuje się połączeniami w sieci. Izoluje protokoły górnych warstw od szczegółów sieci.
warstwa łącza danych (LLC, MAC) - zajmuje się bezbłędną transmisją po łączu fizycznym.
warstwa fizyczna - definuije charakterystykę sprzętu, który zajmuje się transmisją sygnału.
Połączenia międzysieciowe
regenerator
bridge
router
gateway
Oprogramowanie sieciowe:
systemy partnerskie
zalety:
niski koszt
elstyczność
prostota
wady
niższe osiągi
trudności w zarządzaniu i bezpieczeństwie
systemy z serwerami
dobre osiągi
bezpieczeństwo
łatwość zarządzania
elastyczność
wysoki koszt
złożoność
TCP/IP
Opisywany jest najczęściej jako czterowarstwowy model:
warstwa aplikacji
warstwa transportowa
warstwa internetowa (sieciowa)
warstwa dostępu do medium