Neoklasycyzm
Cechy:
- nawiązanie do tradycji, poprzez elementy światopoglądowe lub stylistyczne (stylizacje, zapożyczenia gatunków), nie naśladowanie, a twórcze przekształcenie
- odrzucenie awangardowego pomysłu tworzenia z niczego
- potrzeba zachowania ciągłości kultury europejskiej, nie da się zrobić nic nowego bez zachowania ciągłości (inaczej niż w awangardzie)
- odwołanie do literatury, historii i toposów antycznych
- dążenie do ujęcia świata jako jedności
- uniwersalizm
Dwa typy klasycyzmu:
- klasycyzm typu intertekstualnego - nawiązywanie do mitów, toposów i ich przetwarzanie (Herbert, Szymborska),
- klasycyzm typu stylizacyjnego - stylizacje, budowa wiersza, poetyka - nawiązywanie do poetyk staropolskich, głównie poetyka barokowa (Rymkiewicz, Sito)
Podział Jana Błońskiego:
- linia Miłoszowa: Herbert, Szymborska, Rymkiewicz, Sito
- linia Eliotowa: Grochowiak, Iredyński
Eliot - autor Ziemi jałowej (1922), tłumaczonej przez Miłosza, patron polskich neoklasyków - postulował docieranie w poezji do uniwersalnej prawdy o człowieku, domagał się od poetów poczucia jedności z całą literatura europejską od Homera począwszy.
Klasycyzm oświeceniowy a neoklasycyzm
- obejmował całą kulturę
- racjonalizm bezwzględny
- prymat kultury nad naturą
- utylitaryzm literatury i sztuki
Opozycje:
- klasycyzm - romantyzm
- klasycyzm - awangarda
- otwarty i pozytywny stosunek do dziedzictwa kulturowego
- respektowanie form regularnych, użycie repertuaru dawnych gatunków lirycznych, szacunek dla kunsztu poetyckiego
- określona tematyka - tendencje do podejmowania tematów uniwersalnych
- system wartości humanistycznych
- obiektywizm, racjonalizm
- otwarcie na kulturę europejską
- regularna forma poetycka
- dążenie do skrótowości
- wiersz wolny
Herbert - staje po stronie tego, co dionizyjskie, co biologiczne, cielesne, zmysłowe, idealne, doskonałe, wieczne… --> empiryzm a nie racjonalizm. Klasycyzm tragiczny.
Apollo i Marsjasz --> Apollo = abstrakcja, sztuczność, estetyzm, dystans, bezwzględność, góra, doskonałość, zwycięzca, wieczność, idea; Marcjasz = konkret, zmysłowość, natura, cierpienie, życie cielesne, przeżycie bezpośrednie, chaos, kruchość, dół, człowieczeństwo, pokonany, przemijanie, materia. Czyli: wieczność, doskonałość i okrucieństwo przeciwstawione cierpieniu, zmysłowości i biologizmowi.
Rozmyślania o ojcu --> idealne, metafizyczne jest nieczułe na cierpienie i nieprzyjazne człowiekowi, bo niezmysłowe… Herbert staje po stronie tego, co biologiczne, społeczne.
Przeczucie eschatologiczne Pana Cogito --> cierpienie płaszczyzną solidarności międzyludzkiej, herbertowski agnostycyzm.
Historia Minotaura --> doświadczenie - rozum (opozycja), reinterpretacja mitu - odwrócenie mitu, doskonałe państwo, do którego minotaur nie pasuje (państwo doskonałe = państwo totalitarne) - jak utopizm przekłada się na wizję społeczną.
Sprawozdanie z raju --> wieczność - niezgoda na świat jak u Nietzschego („Wola mocy”), po stronie tego, co zmysłowe.
Przesłanie Pana Cogito --> wiersz ironiczny, antytezy „Bądź wierny idź”.
Staff - twórczość klasycyzująca już w Dwudziestoleciu (trzy tomiki: Ścieżki polne 1919, Wysokie drzewa 1932, Barwa miodu 1936):
- odkrywanie w poezji ładu, harmonii
- filozofia stoicka i franciszkańska
- motywy wiejskie i arkadyjskie
- nawiązania do poezji antycznej
- w niektórych wierszach zachwyt nad codziennością (wynika ze związków ze Skamandrytami, Staff był inspiratorem ich twórczości, szczególnie Tuwima)
- poezja prosta, jasna i komunikatywna (postulat w wierszu Ars poetica)
- podobny charakter mają powojenne tomiki, w których rozluźnia rygory wersyfikacyjne, stosując wiersz biały i wiersz wolny, tzn. Martwa pogoda 1946, Wiklina 1954, Dziewięć Muz 1958, wydany pośmiertnie
Jarosław Marek Rymkiewicz:
- poezja ma zawsze odniesienie do tradycji, jest nieustanną reaktualizacją jej tropów i symboli (koncepcja Wiecznego Teraz), o oryginalności świadczy autentyczność przeżycia twórcy
- klasycyzm stylizujący - ożywianie wzorców z epok dawnych
- zafascynowany kulturą baroku (formy i toposy), do niej nawiązuje w swojej twórczości
- tłumaczy dzieła barokowe - Życie snem Calderona
- autor manifestu Czym jest klasycyzm z 1967 roku
Skamandryci 1918-1939
Cechy grupy:
- bezprogramowość, związana z postulatem wolności; według Skamandrytów programy jedynie ograniczają poezję (stąd zamiłowanie wobec koncepcji witalizmu oraz talentyzmu), programów literacko-poetyckich jest tyle, ile pisarzy i literatów;
- koncepcja poety "słowiarza", rzemieślnika słowa, nie wynoszącego się ponad tłum poety-uczestnika;
- zachwyt nad życiem (również jego stroną biologiczną) i codziennością, zwrot ku sprawom "szarego" człowieka, najważniejsza jest teraźniejszość, nie przeszłość i przyszłość;
- elementy języka potocznego, stosowanie kolokwializmów, neologizmów i wulgaryzmów;
- żądanie doskonałości artystycznej;
- nawiązanie do tradycji i dorobku kulturowego;
- fascynacja tłumem i jego potęgą oraz nowoczesnością;
- nawiązania do filozofii poprzedniej epoki szczególnie do założeń H. Bergsona (witalizm, biologizm), oraz F. Nietzschego (koncepcja nadczłowieka - każdy może stać się taką wybitną jednostką, będącą poza dobrem i złem. Nadczłowiek jest obdarzony wolą mocy, jest ona niewzruszona, człowieka nie ograniczają żadne normy, przykazania, schematy myślowe ustanowione przez ludzkość).
Podstawowe założenia:
- wiązanie poezji z teraźniejszością;
- propagowanie wzorca poety-uczestnika, biorącego udział w życiu państwa (kontrast do roli artysty w Młodej Polsce);
- wprowadzenie jako bohatera szarego człowieka oraz tematyki związanej z jego życiem;
- używanie języka potocznego, gwarowego, pełnego humoru;
- łączenie różnych form wypowiedzi (liryka, satyra, ironia);
- dbałość o indywidualny rozwój talentów;
- pochwała życia i jego przejawów (afirmacja AKTYWIZMU: życie poety powinno opierać się na podstawie aktywistycznej, czyli na ciągłej działalności społecznej, ekonomicznej i gospodarczej. W filozofii to pierwszeństwo aktywności i zmiany nad trwałością i stałością);
- dążenie do związania poezji z życiem politycznym (Po roku 1922);
- zwrot do postawy aktywnej;
- domaganie się klasycznych reguł wiersza;
- Skamandryci "wyszli" do ludzi, spotykali się i recytowali wiersze w miejscach ogólnodostępnych np. w kawiarniach. Niestety, pewne ich założenia były nierealistyczne, niemożliwe do spełnienia.
Klasycyzm Skamandrytów:
- formy (oda, hymn)
- antyczne nawiązania Skamandra - Tuwim Rzecz czarnoleska
- wzory: Kochanowski, Staff
- utwory poświęcone konkretnym postaciom: Kochanowskiemu, Słowackiemu, Norwidowi, Conradowi
Kazimierz Wierzyński
--> tomiki:
- Laur olimpijski; charakterystyka:
a. tematyka antyczna
b. portrety sportowców w akcji
c. oddanie ruchu (Paddock i Porrit)
d. patos i hiperbolizacja
e. hymny na cześć dynamiki
- Rozmowa z puszczą 1929
a. elementy ekspresjonizmu i preturpizmu
b. nędza wsi
c. zatarcie granicy świata ludzkiego i nieożywionej materii
- Pieśni fantastyczne 1929
a. brzydota miejska
b. elementy oniryzmu
c. wyobcowanie
d. inspiracje tematyką społeczną ale też osobistym obrzydzeniem do życia
e. akcenty katastroficzne
Julian Tuwim
--> tomiki:
- Rzecz czarnoleska 1929
- Biblia cygańska 1933
--> charakterystyka:
a. klarowność
b. prostota i harmonia
c. nawiązania klasycystyczne
d. tworzenie ładu z chaosu
e. autotematyczność
f. poezja i sztuka jako źródła nieśmiertelności
--> tendencje:
- klasycystyczna
- satyryczna
- alchemiczno- magiczna
-->utwory:
- Pogrzeb Słowackiego
- Dziesięciolecie- pamflet na Młoda Polskę
Jarosław Iwaszkiewicz
--> charakterystyka:
a. stylizacja
b. wiara w ponadczasowość poezji
c. dyskursywność, zbliżenie do eseju
d. odwołanie do tragedii klasycznej (jako mitu europejskiego)
e. wiersze o europejskich kulturach (włoskiej, hiszpańskiej, rosyjskiej, greckiej...)
f. zafascynowanie niemiecką kulturą
g. mistrzami: Paul Valery, Paul Claude, Stefan George
--> tomiki:
a. Powrót do Europy (1931); charakterystyka:
- kult europy (paneuroeizm- Richard Coudenhove- Kalergi, Karl de Rohan)
- zarysowanie w tym kontekście miejsca polskiej kultury (polskiej poezji obywatelskiej- w przeciwstawieniu do czystej poezji frncuskiej)
- mit jagielloński
b. Wigilia Nowej Polski
- tworzenie nowego mitu pokojowej siły, symbolicznego, odrodzeńczego ognia