1.5.
Elementy łączące socjologię z epistemologią:
- opisanie, wyjaśnienie i zinterpretowanie zmienności (ciągłości i zmiany) historycznej w zakresie reguł tworzenia oraz statusie wiedzy naukowej
Zmiany te są następujące:
- współczesna teoria poznania odchodzi od pewności jako naczelnej cechy wartościowego poznania
- teoria ta godzi się z tym, że każda wiedza jest prawdopodobna, nie wymaga pewności absolutnej, lecz zasadnej ( w danych warunkach)
- zamiast pewności wiedzy- naczelnym problem teorii poznania stał się problem przyrostu wiedzy
Stanowiska, które nie negują dążenie do prawdy zdaniem Czerniak to:
RELATYWIZM ( dopuszcza tworzenie i istnienie prawd cząstkowych)
PLURALIZM ( dopuszcza wielość definicji prawdy)
SCEPTYZM ( dopuszcza klasyczne rozumienie prawdy)
W świecie opartym na wiedzy trzeba zdemistyfikować i odrzucić kilka mitów związanych z modelem nauki nowoczesnej i dominacją racjonalności
1.5.1.
- aby zdefiniować i przejść do zasadności wiedzy, trzeba ujawnić i przezwyciężyć MITY, które są dziedzictwem wielowiekowej dominacji nowoczesnego modelu nauki i racjonalności
- nowoczesny model był popularny w oświeceniu i popularny dla idei oświecenia ( idea postępu, dążenie do wytwarzania wiedzy pozytywnej, racjonalności instrumentalnej)
- wartości oświeceniowe zostały zakwestionowane wraz z przełomem cywilizacyjnym, bo narodziła się potrzeba krytycznej weryfikacji wartości promowanym w nowoczesnym modelu nauki
- najważniejsze mity związane z wiedzą naukową ( także w pedagogice) są:
Mit hierarchicznej struktury wiedzy
Mit specjalizacji
Mit aideologiczności wiedzy technicznej i technologicznej
Mit nauk przyrodniczych jako wzorca standardów nauki i naukowości
1.5.1.1.
MIT HIERARCHICZNEJ STRUKTURY WIEDZY
- oparty na przekonaniu, że najważniejszą i najwartościowszą wiedzą jest wiedza naukowa
- a źródłem takiego statusu wiedzy naukowej było przekonanie, że jest to wiedza pewna absolutnie, a zatem pozwoli człowiekowi skutecznie zrealizować jego ewangeliczne ( a potem także rewolucyjne) przesłanie, które pomoże mu panować nad światem ( a także nad człowiekiem); to dążenie nie było wyrażane wprost, ale skrywane w hasłach i obietnicach czynienia świata lepszym, a nawet całkowicie szczęśliwym- jak zapewniali „ prostego człowieka” twórcy utopii i mitów „raju”
- od nauki oczekiwano, aby stworzyła techniczne i technologiczne rozwiązania problemów praktycznych związanych z: obronnością, produkcją, wymianą, kształceniem, wychowaniem, indoktrynacją- uwalniając tym samym ludzi od problemów niedostatku, niesprawiedliwości, braku poczucia bezpieczeństwa, wolności oraz innych plag i nieszczęść
- niemożność sprostania oczekiwaniom człowieka spowodowała zachwiania a nawet utratę autorytetu nauki
- zaczęto zauważać w nauce luki i chwiejność, jej pojęcia przestały wydawać się przejrzyste i proste; oczekiwano od nauki jednolitego obrazu świata, a tymczasem w samej nauce nie brakowało przeciwieństw
- w nauce zachodził dysonans
- podstawowe problemu naukoznawstwa Zachodniego w XX w. :
* problem nowego statusu wiedzy naukowej i jej relacji z wiedzą potoczną oraz innymi rodzajami wiedzy
* problem jednolitości nauk ( szczególnie humanistycznych i przyrodniczych)
* problem związku teorii z praktyką
* problem prawdy i wiele innych kwestii, które podejmowane były w debatach filozoficznych i traktatach naukowych
- pomimo tego, że współczesna teoria poznania odchodzi od pewności jako naczelnej cechy wartościowego poznania, to poznanie naukowe nadal jest forma społecznej działalności, której przypisuje się wytwarzanie wiedzy najlepiej uzasadnionej
- nauka ma charakter instytucjonalny, dzięki czemu może ujawniać i eliminować wiedzę., która niespełna określonych standardów, która nie jest do końca uzasadniona- taka rolę pełni:
- procedura recenzowania prac naukowych
- prawna regulacja otwierania i przebiegu procedur związanych z nadawaniem stopni i tytułów naukowych
- funkcjonowanie Centralnej Komicji ds. Stopni i Tytułu naukowego
- powoływanie i funkcjonowanie Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
- przyczyną utraty zaufania do wiedzy było jej praktyczne zastosowanie, które przyniosło wiele zniszczeń i negatywnych efektów, lecz trzeba bronić także stanowiska, że przyczyną tego „zła” nie była sama wiedza, lecz jej zastosowanie
- nauka jest nadal niezmiennie jedynym poważnym autorytetem w ocenie jakości wytwarzanej i stosowanej wiedzy
1.5.1.3.
MIT AIDEOLOGICZNEJ WIEDZY TECHNICZNEJ I WIEDZY TECHNOLOGICZNEJ
- jednostki i grupy społeczne oczekują od nauki takich wytworów, których zastosowanie skutecznie rozwiązałoby ich problemy praktyczne, związane z realizacją określonych celów i zadań, np. budowanie domu czy wychowanie dziecka
- lecz społeczeństwo nie ufa tym, którzy obiecują „ raj na Ziemii”, ale szuka „recepty” na rozwiązanie niektórych problemów
- cele, zadania, zamierzenia konkretnych jednostek i grup społecznych związane z edukacją mogą być nie tylko różne, ale także i sprzeczne, zatem ten pluralizm w formułowaniu zamierzeń wymaga ujawnienia przez podmiot edukacji przesłanki, która wartościuje i uzasadnia cele i ideały edukacyjne
- nauka nie zaleca, jak ten świat trzeba urządzić, ponieważ wtedy uczestniczyłaby w procesie uprzedmiotowienia człowieka, narzucając społeczeństwu określone wartości
- pedagogicznym wyzwaniem jest to, by wyposażyć w człowieka w takie cechy, które pozwolą mu uchronić się przed manipulacją i manipulowaniem innych ( inżynieria społeczna), lecz z drugiej strony chodzi oto, by jednostka zachowała otwartość na idee i zdolność do przyjmowania wartości, by uchroniła się przed alienacją i anomią
- każda wiedza techniczna i technologiczna jest wiedzą ideologiczną- ponieważ cel działania nie może zostać określony przez naukę
- najważniejszym podmiotem edukacji jest jednostka lub występujący w jej imieniu rodzice; ale także podmiotem edukacji są instytucje, ludzie i różnego typu organizacje zajmujące się edukacją
- w Polsce trwa obecnie proces przywrócenia kategorii pojęciowej PEDAGOGII dla nazwania wiedzy technologicznej o edukacji ( tak rozumiana stanowi przedmiot badań pedagogiki jako dyscypliny naukowej)
- brak troski o rozróżnienie „teorii” o edukacji, które zostały wytworzonej w nauce a „teoriami”, które zostały opracowane indywidualnie, potocznie, może doprowadzić do dychotomii
- 3 elementy teorii indywidualnych:
- koncepcje rzeczywistości pedagogicznej, w jakiej nauczyciel funkcjonuje
- system wartości, który ma bezpośredni związek z normami dotyczącymi akceptowanych/nieakceptowanych zachowań
- orientacja na działanie oparta na przekonaniach o możliwościach i szansach skutecznego działania , „wywierania wpływu na innych”
- 3 elementy teorii potocznych:
- przekonania dotyczące celów wychowania
- przekonania dotyczące uzasadnień potrzeby wychowania
- przekonania dotyczące aktorów procesu wychowawczego
1.5.1.4.
MIT NAUK PRZYRODNICZYCH JAKO WZORCA STANDARDÓW NAUKOWYCH
- jest dziedzictwem długiej dominacji nauk nowoczesnych
- wytwór: scjentyzm połączony z paradygmatem pozytywistycznym
- fizycy i przedstawiciele nauk przyrodniczych wnieśli największy wkład w obaleni tego mitu- zaczęli kwestionować istnienie tzw. nagich faktów
- uznali, że w nauce istnieją także przesądy, założenia wstępne, aksjomaty
- współczesna metodologia humanistyczna uznaje istnienie wielości paradygmatów, a w badaniach rzeczywistości edukacyjnej akceptowane są metodologie badań ilościowych i jakościowych
- przedmiotem badań w naukach humanistycznych jest człowiek i jego wytwory
- określenie i badanie rzeczywistości edukacyjnej wymaga bardzo wysokiej świadomości teoretyczno- metodologicznej
1.5.2.
Problemy współczesnej wiedzy pedagogicznej wytworzone przez zmiany spowodowane ewolucją modelu nauki
- opisywanie, wyjaśnianie i zinterpretowanie procesu ciągłości i zmian wiedzy, której przypisuje się „status wiedzy naukowej” może być rozpatrywane na kilku nadbudowujących się nad sobą poziomach:
- pierwsze trzy to: problematyka ogólnospołeczna, tzn. egzystencjonalnych warunków życia całej społeczności w danym momencie historycznym wraz z jej kontaktem z rzeczywistością przyrodniczą, problemy nauki wśród innych form świadomości społecznej, problemy przynależności badaczy do określonej grupy w strukturze społecznej i naukowej, a przede wszystkim klasy społecznej ( te trzy stanowią przedmiot zainteresowania socjologii wiedzy)
- czwarty dotyczy instytucjonalnego funkcjonowania środowiska naukowego ( należy do socjologii nauki)
- zmiany, które się dokonały w pojmowaniu nauki mają charakter ewolucyjny, są trudne do zauważenia i zwerbalizownia przez przeciętnego człowieka
- ujawniły się pod wpływem wzrostu zainteresowania granicami ludzkiego poznania
- we współczesnej epistemologii pojęcia takie jak wiedza, niewiedza i antywiedza- są traktowane jako pojęcia opisujące relacje człowieka ze światem i występujące ze sobą w sposób nierozłączny
- studiujący pedagogikę muszą przestać ukrywać własną niewiedzę, by stworzyć własną reprezentacje poznawczą
- granice między tymi 3 pojęciami są ostre, ale przesunięcia między tymi stanami niezwykle częste
- autorytet nauki został zbudowany na tym, że badacze byli zawsze bardzie zainteresowani obszarem niewiedzy niż obszarem wiedzy
- natomiast w działalności dydaktycznej najważniejsze jest przekazanie tego, czemu możemy przypisać status ( czyli wiedzy)
- na drodze od stanu niewiedzy do wiedzy pojawia się antywiedza
- proces poznawania naukowego może prowadzić do wiedzy lub antywiedzy
- różnica polega jednak na tym, że nauka wypracowała procedury identyfikowania eliminowania antywiedzy i na tym buduje swój autorytet
- w epistemologii klasycznej nie ma zastosowania antywiedza, bo fałsz był traktowany jako deformacja poznawcza
- antywiedza jest szczególnym rodzajem wiedzy negatywnej, której wskaźnikiem jest fakt, że posiadana reprezentacja poznawcza bardziej deformuje niż reprezentuje odpowiedni aspekt rzeczywistości