Rozporzadzenie w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapital Ludzki


Dz.U.2010.239.1598
2011.11.10 zm. Dz.U.2011.233.1383 ż 1
ROZPORZDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 15 grudnia 2010 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki
(Dz. U. z dnia 20 grudnia 2010 r.)
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o
zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz.
712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
ż 1. Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i
tryb udzielania pomocy publicznej, w ramach Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki.
ż 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) beneficjencie - należy przez to rozumieć beneficjenta w rozumieniu
art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju;
2) beneficjencie pomocy - należy przez to rozumieć beneficjenta
pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004
r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.
U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010
r. Nr 18, poz. 99);
3) dużym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę
innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca;
3a) instrumentach inżynierii finansowej - należy przez to rozumieć
wyodrębnione księgowo fundusze utworzone w celu tworzenia
korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości przez
udzielanie z ich środków pożyczek, których wypracowane zyski
przeznaczane są na cele związane z utworzeniem tych funduszy,
zarządzane w szczególności przez:
a) banki krajowe, banki zagraniczne, instytucje kredytowe lub
instytucje finansowe - w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z
pózn. zm.),
b) banki spółdzielcze - w rozumieniu ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r.
o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i
bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252, z pózn. zm.),
c) podmioty, które nie działają w celu osiągnięcia zysku lub
przeznaczają zyski na cele statutowe służące tworzeniu
korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości przez
udzielanie pożyczek,
d) konsorcja podmiotów, o których mowa w lit. a-c;
4) jednostce naukowej - należy przez to rozumieć podmiot, o którym
mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach
finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615);
5) leasingu - należy przez to rozumieć umowę leasingu w rozumieniu
przepisów o podatkach dochodowych oraz w rozumieniu
Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, o
których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1126/2008 z dnia
3 listopada 2008 r. przyjmującym określone międzynarodowe
standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr
1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 320 z
29.11.2008, str. 1, z pózn. zm.);
6) mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy
przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub
średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w
załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6
sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze
wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne
rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z
09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji";
7) oddelegowaniu - należy przez to rozumieć oddelegowanie, o którym
mowa w art. 30 pkt 6 rozporządzenia Komisji;
8) pracowniku - należy przez to rozumieć:
a) pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
- Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z pózn. zm.2)),
b) właściciela, pełniącego funkcje kierownicze,
c) wspólnika, w tym partnera prowadzącego regularną działalność w
przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe;
9) pracowniku znajdującym się w bardzo niekorzystnej sytuacji -
należy przez to rozumieć osobę, która pozostawała bez zatrudnienia
przez okres co najmniej 24 miesięcy poprzedzających zatrudnienie;
10) pracowniku znajdującym się w szczególnie niekorzystnej sytuacji
- należy przez to rozumieć osobę, która spełnia co najmniej jeden z
następujących warunków:
a) pozostawała bez zatrudnienia w okresie ostatnich 6 miesięcy,
b) nie posiada wykształcenia średniego lub zasadniczego
zawodowego, zgodnie z Międzynarodową Standardową
Klasyfikacją Edukacji (ISCED), na poziomie ISCED 3,
c) najpózniej w dniu poprzedzającym dzień przystąpienia do
projektu ukończyła 50. rok życia,
d) jest osobą dorosłą:
 samotnie wychowującą dzieci, będącą panną, kawalerem,
wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w
stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu
odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku
małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw
rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, lub
 samotnie mającą na utrzymaniu osobę zależną,
e) pracuje w sektorze lub zawodzie, w których różnica w poziomie
zatrudnienia kobiet i mężczyzn jest co najmniej o 25 % wyższa
niż przeciętna różnica w poziomie zatrudnienia kobiet i mężczyzn
we wszystkich sektorach gospodarki narodowej w
Rzeczypospolitej Polskiej oraz należy do grupy będącej w
mniejszości w danej branży lub zawodzie,
f) jest członkiem mniejszości narodowej lub etnicznej w rozumieniu
ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i
etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141 i Nr
62, poz. 550 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 157, poz. 1241),
który w celu zwiększenia szans na uzyskanie dostępu do stałego
zatrudnienia musi poprawić znajomość języka, uzupełnić szkolenia
zawodowe lub zwiększyć doświadczenie zawodowe;
11) szkoleniu ogólnym - należy przez to rozumieć szkolenie
teoretyczne lub praktyczne, prowadzące do zdobycia przez
pracownika kwalifikacji, które będzie mógł wykorzystać zarówno na
obecnym stanowisku pracy u danego beneficjenta pomocy, jak
również na przyszłych stanowiskach pracy, u innych pracodawców
lub na innych polach działalności zawodowej;
12) szkoleniu specjalistycznym - należy przez to rozumieć szkolenie
teoretyczne lub praktyczne, prowadzące do zdobycia przez
pracownika kwalifikacji zasadniczo i bezpośrednio przydatnych na
obecnym lub przyszłym stanowisku pracy u danego beneficjenta
pomocy oraz bezpośrednio powiązanych ze specyfiką prowadzonej
przez niego działalności, których nie będzie mógł wykorzystać lub
też będzie mógł wykorzystać w ograniczonym stopniu u innych
pracodawców lub na innych polach działalności zawodowej;
13) wkładzie prywatnym beneficjenta pomocy - należy przez to
rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez beneficjenta
pomocy w związku z otrzymanymi wcześniej innymi środkami
publicznymi, w szczególności w formie kredytów preferencyjnych,
dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji lub poręczeń
udzielonych na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,
a także środkami z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i
Funduszu Spójności;
14) wydatkach kwalifikowalnych - należy przez to rozumieć wydatki
kwalifikujące się do objęcia pomocą finansową określone w
rozporządzeniu, bezpośrednio związane z projektem i niezbędne do
jego realizacji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i
usług, z wyjątkiem gdy:
a) wydatek jest ponoszony przez beneficjenta pomocy niebędącego
jednocześnie beneficjentem lub
b) beneficjentowi pomocy będącemu jednocześnie beneficjentem,
zgodnie z odrębnymi przepisami, nie przysługuje prawo do jego
zwrotu lub odliczenia;
15) wysoko wykwalifikowanym personelu - należy przez to rozumieć
osoby, o których mowa w art. 30 pkt 5 rozporządzenia Komisji.
Rozdział 2
Warunki wyłączeń
ż 3. 1. Pomoc, o której mowa w ż 1, nie może być udzielona:
1) na pokrycie wydatków kwalifikowalnych związanych z działalnością,
o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. a i b rozporządzenia Komisji;
2) podmiotom, o których mowa w art. 1 ust. 6 lit. c rozporządzenia
Komisji;
3) na projekt, którego realizacja została rozpoczęta przed dniem
złożenia wniosku o udzielenie pomocy, przy czym przez wniosek o
udzielenie pomocy należy rozumieć:
a) wniosek o dofinansowanie projektu - w przypadku beneficjentów
pomocy będących jednocześnie beneficjentami,
b) umowę o przystąpieniu do projektu - w przypadku beneficjentów
pomocy niebędących jednocześnie beneficjentami;
4) oraz wypłacona podmiotom, na których ciąży obowiązek zwrotu
pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej, uznającej
pomoc za niezgodną z prawem lub ze wspólnym rynkiem (rynkiem
wewnętrznym) - zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia
2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej.
2. Pomocy, o której mowa w ż 1, udziela się we wszystkich
sektorach gospodarki, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w
art. 1 ust. 3 lit. a-d rozporządzenia Komisji.
Rozdział 3
Udzielanie pomocy publicznej na subsydiowanie zatrudnienia
ż 4. Pomoc na subsydiowanie zatrudnienia jest udzielana zgodnie z
przepisami rozdziału I, sekcji 9 w rozdziale II oraz rozdziału III
rozporządzenia Komisji.
ż 5. 1. Pomoc, o której mowa w ż 4, może być przeznaczona na
pokrycie ponoszonych przez beneficjenta pomocy wydatków
związanych z:
1) kosztami płac pracowników znajdujących się w szczególnie
niekorzystnej sytuacji, pracowników znajdujących się w bardzo
niekorzystnej sytuacji oraz pracowników niepełnosprawnych, na
które składają się:
a) wynagrodzenie brutto,
b) opłacone od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia
społeczne;
2) dodatkowymi kosztami zatrudnienia pracowników
niepełnosprawnych, na którą składają się wydatki ponoszone na
pokrycie kosztów:
a) adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb pracowników
niepełnosprawnych,
b) adaptacji lub zakupu sprzętu lub zakupu i autoryzacji
oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych, w
tym technologii wspomagającej lub przystosowanej do ich
potrzeb, których beneficjent pomocy nie poniósłby, gdyby
zatrudniał pracownika pełnosprawnego,
c) zatrudnienia pracownika wyłącznie w celu wspomagania
pracownika niepełnosprawnego w pracy w zakresie czynności
ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem oraz czynności
niemożliwych lub trudnych do samodzielnego wykonania przez
pracownika niepełnosprawnego.
2. Wniosek o subsydiowanie zatrudnienia jest składany przed dniem
zatrudnienia pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej
sytuacji, pracownika znajdującego się w bardzo niekorzystnej sytuacji
lub pracownika niepełnosprawnego.
ż 6. 1. Wydatkami kwalifikowalnymi w przypadku pomocy na
subsydiowanie zatrudnienia pracowników znajdujących się w
szczególnie niekorzystnej sytuacji są koszty płac nowo zatrudnionych
pracowników ponoszone przez beneficjenta pomocy w okresie 12
miesięcy lub w przypadku pomocy na subsydiowanie zatrudnienia
pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji, koszty
płac nowo zatrudnionych pracowników ponoszone przez beneficjenta
pomocy w okresie 24 miesięcy.
2. Maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek
ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych w przypadku
pomocy na subsydiowanie zatrudnienia pracowników znajdujących się
w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pracowników znajdujących
się w bardzo niekorzystnej sytuacji wynosi 50 %.
ż 7. W przypadku pomocy na subsydiowanie zatrudnienia
pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji
oraz pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji,
wkład prywatny beneficjenta pomocy w kosztach zatrudnienia powinien
wynosić co najmniej 50 %.
ż 8. Pomoc na subsydiowanie zatrudnienia pracowników
znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz
pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji może
być udzielana łącznie z inną pomocą publiczną lub pomocą de minimis,
niezależnie od jej formy i zródła, w odniesieniu do tych samych
wydatków kwalifikowalnych na subsydiowanie zatrudnienia, jeżeli
łączna intensywność pomocy nie przekroczy maksymalnej
intensywności pomocy, o której mowa w ż 6 ust. 2.
ż 9. 1. Pomoc na subsydiowanie zatrudnienia pracowników
znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz
pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji jest
udzielana, jeżeli utworzone miejsce pracy stanowi wzrost netto liczby
pracowników u danego beneficjenta pomocy w porównaniu ze średnią z
ostatnich 12 miesięcy a w przypadku gdy utworzone miejsce pracy nie
stanowi wzrostu netto liczby pracowników u danego beneficjenta
pomocy, stanowisko lub stanowiska, zostały zwolnione w następstwie
rozwiązania stosunku pracy przez pracownika, zmniejszenia wymiaru
czasu pracy z inicjatywy pracownika, przejścia na emeryturę lub rentę
z tytułu niezdolności do pracy lub rozwiązania stosunku pracy w
przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków pracowniczych.
2. Pracownicy znajdujący się w szczególnie niekorzystnej sytuacji są
uprawnieni do nieprzerwanego zatrudnienia przez okres co najmniej 12
miesięcy, zaś pracownicy znajdujący się w bardzo niekorzystnej
sytuacji są uprawnieni do nieprzerwanego zatrudnienia przez okres co
najmniej 24 miesięcy, a umowa o pracę może zostać rozwiązana tylko
w przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków pracowniczych.
3. W przypadku gdy okres zatrudnienia jest krótszy niż 12 miesięcy,
lub odpowiednio 24 miesiące, pomoc przyznana beneficjentowi pomocy
jest pomniejszana proporcjonalnie.
ż 10. 1. Beneficjentowi pomocy może zostać przyznana pomoc na
subsydiowanie zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana, jeżeli:
1) maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek
ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych w
przypadku pomocy na subsydiowanie zatrudnienia pracowników
niepełnosprawnych wynosi 75 %;
2) zatrudnienie powoduje wzrost netto liczby pracowników u danego
beneficjenta pomocy, w porównaniu ze średnią z ostatnich 12
miesięcy lub w przypadku, gdy utworzone miejsce pracy nie stanowi
wzrostu netto liczby pracowników u danego beneficjenta pomocy,
stanowisko lub stanowiska zostały zwolnione w następstwie
rozwiązania stosunku pracy przez pracownika, zmniejszenia
wymiaru czasu pracy z inicjatywy pracownika, przejścia na
emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy lub rozwiązania
stosunku pracy w przypadku naruszenia przez pracownika
obowiązków pracowniczych;
3) pracownicy niepełnosprawni będą uprawnieni do nieprzerwanego
zatrudnienia przez okres co najmniej 12 miesięcy lub też przez inny
okres wynikający ze zbiorowych układów pracy, a umowa o pracę
może zostać rozwiązana tylko w przypadku naruszenia przez
pracownika niepełnosprawnego obowiązków pracowniczych.
3. Wydatkami kwalifikowalnymi w przypadku pomocy na
subsydiowanie zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych są koszty
płac nowo zatrudnionych pracowników ponoszone przez beneficjenta
pomocy w dowolnym okresie, na jaki zostali zatrudnieni pracownicy
niepełnosprawni.
ż 11. Pomoc przeznaczona na subsydiowanie zatrudnienia
pracowników niepełnosprawnych może być udzielana łącznie z inną
pomocą publiczną lub pomocą de minimis, niezależnie od jej formy i
zródła, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych na
subsydiowanie zatrudnienia, jeżeli łączna intensywność pomocy nie
przekroczy 100 % kosztów wynagrodzenia i opłaconych od
wynagrodzeń obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne w
okresie, w którym są zatrudnieni pracownicy niepełnosprawni.
ż 12. 1. Beneficjentowi pomocy może zostać przyznana pomoc na
pokrycie wydatków związanych z dodatkowymi kosztami zatrudnienia
pracowników niepełnosprawnych, o których mowa w ż 5 ust. 1 pkt 2.
2. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wszystkie wydatki, o
których mowa w ust. 1, spełniające kryteria kwalifikowalności
wydatków, określone w art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o
zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
ż 13. 1. Wydatkiem kwalifikowalnym w przypadku pomocy na
pokrycie wydatków, o których mowa w ż 5 ust. 1 pkt 2 lit. a, jest
wartość zakupu wyrobów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 1
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. Nr
92, poz. 881, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 114, poz. 760)
oraz koszt robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118,
z pózn. zm.3)) dotyczący dostosowania pomieszczeń zakładu pracy,
stosownie do potrzeb pracowników niepełnosprawnych.
2. Wartość zakupu wyrobów budowlanych oraz koszt robót
budowlanych, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o wartość
nabycia takich samych wyrobów lub robót budowlanych, które
zostałyby zakupione lub wykonane w związku z dostosowywaniem
pomieszczeń do potrzeb pracowników pełnosprawnych.
3. Wartość zakupu wyrobów oraz koszt robót budowlanych, o
których mowa w ust. 1, dokumentuje się fakturą, rachunkiem lub
innym równoważnym dokumentem księgowym wraz z dowodem
zapłaty.
ż 14. 1. Wydatkiem kwalifikowalnym w przypadku pomocy na
pokrycie wydatków, o których mowa w ż 5 ust. 1 pkt 2 lit. b, jest
zakup środków trwałych stanowiących wyposażenie związane z
przystosowaniem stanowiska pracy, umożliwiających wykonywanie
przez pracownika niepełnosprawnego czynności w zakresie, w jakim
takie same czynności byłyby wykonywane przez pracownika
pełnosprawnego, oraz zakup sprzętu lub zakup i autoryzacja
oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych, w tym
technologii wspomagającej lub przystosowanej do potrzeb pracownika
niepełnosprawnego.
2. Wartość zakupu środków trwałych, o których mowa w ust. 1,
pomniejsza się o wartość takich samych środków trwałych, w
przypadku gdy stanowiłyby one wyposażenie stanowiska pracy
pracownika pełnosprawnego.
3. Wartość zakupu środków trwałych, o których mowa w ust. 1,
dokumentuje się fakturą, rachunkiem lub innym równoważnym
dokumentem księgowym wraz z dowodem zapłaty.
ż 15. Wydatkiem kwalifikowalnym w przypadku pomocy na
pokrycie wydatków, o których mowa w ż 5 ust. 1 pkt 2 lit. c, jest
wynagrodzenie pracowników pomagających pracownikowi
niepełnosprawnemu w zakresie czynności ułatwiających
komunikowanie się z otoczeniem, a także czynności niemożliwych bądz
trudnych do samodzielnego wykonania przez pracownika
niepełnosprawnego, za czas poświęcony wyłącznie na świadczenie tej
pomocy.
ż 16. Pomoc na pokrycie wydatków związanych z dodatkowymi
kosztami zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych, o których
mowa w ż 5 ust. 1 pkt 2, podlega kumulacji z inną pomocą
przeznaczoną na pokrycie dodatkowych kosztów zatrudnienia
pracowników niepełnosprawnych lub pomocą de minimis, niezależnie
od jej formy i zródła i nie może przekroczyć faktycznie poniesionych,
podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych,
które są kosztami dodatkowymi względem kosztów, które
przedsiębiorca poniósłby, jeżeli zatrudniałby pracowników
pełnosprawnych, przez okres, przez który pracownicy niepełnosprawni
są w rzeczywistości zatrudniani.
ż 17. Pomoc, o której mowa w ż 4, podlega indywidualnej
notyfikacji Komisji Europejskiej, w przypadku gdy pomoc przyznana
jednemu beneficjentowi pomocy w ramach projektu przekroczy w
okresie roku równowartość w złotych kwoty:
1) w przypadku pomocy na subsydiowanie zatrudnienia pracowników
znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz
pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji -
5.000.000 euro,
2) w przypadku pomocy na subsydiowanie zatrudnienia pracowników
niepełnosprawnych - 10.000.000 euro,
3) w przypadku pomocy na pokrycie dodatkowych kosztów
zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych - 10.000.000 euro
- obliczanej według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank
Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
ż 18. W przypadku niedotrzymania z przyczyn leżących po stronie
beneficjenta pomocy warunków dotyczących udzielania pomocy na
subsydiowanie zatrudnienia, w tym w szczególności dotyczących
wzrostu netto liczby pracowników u danego beneficjenta pomocy,
okresu zatrudnienia oraz intensywności pomocy, beneficjent pomocy
zwraca całość uzyskanej pomocy wraz z odsetkami naliczanymi jak dla
zaległości podatkowych od dnia udzielenia pomocy.
Rozdział 4
Udzielanie pomocy publicznej na szkolenia
ż 19. 1. Pomoc na pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniu
beneficjentów pomocy lub pracowników beneficjentów pomocy
oddelegowanych na szkolenie jest udzielana zgodnie z przepisami
rozdziału I, sekcji 8 w rozdziale II oraz przepisami rozdziału III
rozporządzenia Komisji.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przeznaczona na
dofinansowanie szkoleń ogólnych i specjalistycznych kadr
zarządzających i pracowników beneficjentów pomocy, w tym
pracowników beneficjentów pomocy znajdujących się w okresie
wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego.
3. Dofinansowanie, o którym mowa w ust. 2, nie stanowi pomocy
publicznej na szkolenia w przypadku, gdy pracownik beneficjenta
pomocy będący w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku
służbowego bezpośrednio po otrzymaniu wsparcia w postaci szkoleń
zakończył stosunek pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz
nie został ponownie zatrudniony przez tego samego pracodawcę
będącego beneficjentem pomocy w okresie 6 miesięcy od dnia
zakończenia udziału w szkoleniu.
ż 20. Wydatkami kwalifikowalnymi w przypadku pomocy na
szkolenia są niezbędne do realizacji szkolenia wydatki poniesione na:
1) wynagrodzenia oraz obowiązkowe składki na ubezpieczenia
społeczne osób prowadzących szkolenie;
2) podróże służbowe oraz zakwaterowanie osób prowadzących
szkolenie, beneficjentów pomocy oraz pracowników beneficjentów
pomocy oddelegowanych na szkolenie;
3) pokrycie innych kosztów bieżących szkolenia, w tym kosztów
materiałów szkoleniowych oraz ich dostawy;
4) najem lub dzierżawę pomieszczeń lub sprzętu związanych
bezpośrednio z realizacją szkolenia lub raty spłat wartości
początkowej sprzętu, należnej leasingodawcy z tytułu umowy
leasingu operacyjnego do wysokości wartości początkowej z dnia
zawarcia umowy leasingu, poniesione do dnia zakończenia realizacji
szkolenia;
5) amortyzację narzędzi i wyposażenia, wyłącznie w zakresie, w jakim
są one wykorzystywane do realizacji szkolenia;
6) koszty poradnictwa i doradztwa w zakresie, w jakim dotyczą
szkolenia;
7) koszty ogólne związane z realizacją projektu szkoleniowego, w tym
w szczególności koszty obsługi administracyjno-księgowej i
finansowej, koszty najmu lub dzierżawy pomieszczeń na potrzeby
obsługi projektu szkoleniowego - wyłącznie w przypadku gdy
projekt szkoleniowy jest realizowany przez beneficjenta będącego
jednocześnie beneficjentem pomocy albo na potrzeby konkretnego
beneficjenta pomocy wskazanego we wniosku o dofinansowanie
projektu, a także beneficjentów pomocy powiązanych z nim
organizacyjnie, kapitałowo lub gospodarczo;
8) wynagrodzenia beneficjentów pomocy lub pracowników
beneficjentów pomocy oddelegowanych na szkolenie obliczone za
czas ich faktycznego uczestnictwa w szkoleniu;
9) wydatki, o których mowa w pkt 7 i 8, nie mogą przekroczyć łącznie
sumy kwot pozostałych wydatków kwalifikowalnych określonych w
pkt 1-6, zaś wydatki na wynagrodzenie nie mogą przekroczyć
wysokości wkładu prywatnego beneficjenta pomocy.
ż 21. 1. Maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek
ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych w przypadku
pomocy na szkolenia wynosi:
1) w przypadku szkoleń ogólnych:
a) 80 % wydatków kwalifikowalnych przypadających na
mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę,
b) 70 % wydatków kwalifikowalnych przypadających na średniego
przedsiębiorcę,
c) 60 % wydatków kwalifikowalnych przypadających na dużego
przedsiębiorcę;
2) w przypadku szkoleń specjalistycznych:
a) 45 % wydatków kwalifikowalnych przypadających na
mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę,
b) 35 % wydatków kwalifikowalnych przypadających na średniego
przedsiębiorcę,
c) 25 % wydatków kwalifikowalnych przypadających na dużego
przedsiębiorcę.
2. Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, zwiększa się o 10
punktów procentowych, jednakże maksymalnie do 80 %, w przypadku
szkoleń skierowanych do pracowników znajdujących się w szczególnie
niekorzystnej sytuacji, pracowników znajdujących się w bardzo
niekorzystnej sytuacji lub osób niepełnosprawnych.
3. W przypadku gdy:
1) szkolenie zawiera elementy szkolenia specjalistycznego i ogólnego,
których nie można rozdzielić celem wyliczenia intensywności
pomocy, o której mowa w ust. 1, lub
2) specjalistyczny lub ogólny charakter szkolenia nie może być
ustalony
- przysługuje maksymalna intensywność pomocy przewidziana dla
szkoleń specjalistycznych określona w ust. 1 pkt 2; przepis ust. 2
stosuje się odpowiednio.
ż 22. Pomoc na szkolenia może być udzielana łącznie z inną
pomocą publiczną lub pomocą de mnimis, niezależnie od jej formy i
zródła, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych,
jeżeli łączna intensywność pomocy nie przekroczy maksymalnej
intensywności pomocy, o której mowa w ż 21 ust. 1 i 2.
ż 23. W przypadku niedotrzymania z przyczyn leżących po stronie
beneficjenta pomocy warunków dotyczących udzielania pomocy na
szkolenia, w tym w szczególności dotyczących intensywności pomocy,
beneficjent pomocy zwraca całość uzyskanej pomocy wraz z odsetkami
naliczanymi jak dla zaległości podatkowych od dnia udzielenia pomocy.
ż 24. Pomoc, o której mowa w ż 19 ust. 1, podlega indywidualnej
notyfikacji Komisji Europejskiej, w przypadku gdy kwota pomocy brutto
na pokrycie wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy na szkolenia
udzielona jednemu beneficjentowi pomocy w ramach jednego projektu
szkoleniowego przekroczy równowartość w złotych kwoty 2.000.000
euro według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski,
obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
Rozdział 5
Udzielanie pomocy publicznej na usługi doradcze dla
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców
ż 25. Pomoc na pokrycie kosztów zakupu usług doradczych przez
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców jest
udzielana zgodnie z przepisami rozdziału I, art. 26 oraz przepisami
rozdziału III rozporządzenia Komisji.
ż 26. 1. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się poniesione przez
beneficjenta pomocy wydatki na zakup usług doradczych od podmiotów
zewnętrznych.
2. Do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się poniesionych przez
beneficjenta pomocy wydatków na zakup usług doradztwa
podatkowego, prawniczych lub reklamowych, które stanowią element
stałej lub okresowej działalności beneficjenta pomocy lub są związane z
bieżącymi wydatkami operacyjnymi beneficjenta pomocy.
ż 27. 1. Maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek
ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych wynosi 50
%.
2. Pomoc na usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorców, małych i
średnich przedsiębiorców może być udzielana łącznie z inną pomocą
publiczną lub pomocą de minimis, niezależnie od jej formy i zródła, w
odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych, jeżeli łączna
intensywność pomocy nie przekroczy maksymalnej intensywności
pomocy, o której mowa w ust. 1.
ż 28. Pomoc, o której mowa w ż 25, podlega indywidualnej
notyfikacji Komisji Europejskiej, w przypadku gdy kwota pomocy brutto
na pokrycie zakupu usług doradczych udzielona jednemu
beneficjentowi pomocy w ramach jednego projektu przekroczy
równowartość w złotych kwoty 2.000.000 euro według średniego kursu
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu
udzielenia pomocy.
ż 29. W przypadku niedotrzymania z przyczyn leżących po stronie
beneficjenta pomocy warunków dotyczących udzielania pomocy na
usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich
przedsiębiorców, beneficjent pomocy zwraca całość uzyskanej pomocy
wraz z odsetkami naliczanymi jak dla zaległości podatkowych od dnia
udzielenia pomocy.
Rozdział 6
Udzielanie pomocy na tymczasowe zatrudnienie wysoko
wykwalifikowanego personelu
ż 30. Pomoc na tymczasowe zatrudnienie wysoko
wykwalifikowanego personelu oddelegowanego z jednostki naukowej
lub dużego przedsiębiorcy do mikroprzedsiębiorcy, małego lub
średniego przedsiębiorcy jest udzielana zgodnie z przepisami rozdziału
I, art. 37 oraz przepisami rozdziału III rozporządzenia Komisji.
ż 31. 1. Wysoko wykwalifikowany personel musi łącznie spełniać
następujące warunki:
1) nie zastępuje już zatrudnionego personelu, lecz jest zatrudniony na
nowym stanowisku pracy u beneficjenta pomocy;
2) przed oddelegowaniem jest zatrudniony w jednostce naukowej lub
dużym przedsiębiorstwie od co najmniej 2 lat;
3) będzie prowadził działalność w obszarze badań naukowych, prac
rozwojowych i innowacji u beneficjenta pomocy.
2. Wysoko wykwalifikowany personel podejmuje zatrudnienie w
małym lub średnim przedsiębiorstwie na podstawie:
1) umowy o pracę na czas określony albo umowy cywilnoprawnej, przy
czym uzyskuje urlop bezpłatny u dotychczasowego pracodawcy albo
2) umowy o pracę na czas określony w niepełnym wymiarze czasu
pracy albo umowy cywilnoprawnej, przy czym wykonuje pracę w
niepełnym wymiarze czasu pracy u dotychczasowego pracodawcy.
3. Wydatkami kwalifikowalnymi w przypadku pomocy, o której
mowa w ust. 1, są wszystkie poniesione koszty związane z
tymczasowym zatrudnieniem wysoko wykwalifikowanego personelu, w
tym w szczególności:
1) koszt wynagrodzenia brutto oraz opłaconych od wynagrodzeń
obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne;
2) koszty dojazdów i przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca
zatrudnienia;
3) koszty skorzystania z usług agencji pośrednictwa pracy;
4) dodatek z tytułu zmiany miejsca pracy.
4. Do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów zakupu
usług doradczych, o których mowa w przepisach rozdziału 5.
5. Pomoc, o której mowa w ż 30, może być udzielana przez okres
nie dłuższy niż 3 lata.
6. Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ż 30,
wynosi 50 % wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 3, na
osobę poniesionych przez przedsiębiorstwo.
7. Pomoc, o której mowa w ż 30, może być udzielana łącznie z inną
pomocą publiczną lub pomocą de minimis, niezależnie od jej formy i
zródła, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych,
jeżeli łączna intensywność pomocy nie przekroczy maksymalnej
intensywności pomocy, o której mowa w ust. 6.
8. W przypadku niedotrzymania z przyczyn leżących po stronie
beneficjenta pomocy warunków dotyczących udzielania pomocy na
tymczasowe zatrudnianie wysoko wykwalifikowanego personelu,
beneficjent pomocy zwraca całość uzyskanej pomocy wraz z odsetkami
naliczanymi jak dla zaległości podatkowych od dnia udzielenia pomocy.
Rozdział 7
Udzielanie pomocy de minimis
ż 32. 1. Pomoc de minimis jest udzielana zgodnie z przepisami
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w
sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.
Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).
2. Pomoc de minimis nie może być udzielana:
1) na pokrycie wydatków kwalifikowalnych lub podmiotom działającym
w sektorach, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a-h rozporządzenia
Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis;
2) (uchylony);
3) (uchylony).
ż 33. 1. Pomoc, o której mowa w ż 32 ust. 1, może być
przeznaczona w szczególności na:
1) pokrycie dodatkowych wydatków kwalifikowalnych bezpośrednio
związanych z realizacją projektu, które nie stanowią pomocy
publicznej na subsydiowanie zatrudnienia, pomocy na szkolenia,
pomocy na usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorców, małych i
średnich przedsiębiorców lub pomocy na tymczasowe zatrudnienie
wysoko wykwalifikowanego personelu, w tym w szczególności
wydatków przeznaczonych na zakup pojazdów i mebli, a także
adaptację budynków, pomieszczeń i miejsc pracy, w których
odbywa się szkolenie, na potrzeby osób niepełnosprawnych;
2) uzyskanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości przez
beneficjentów pomocy, z wyłączeniem podmiotów, które w okresie
12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu
posiadały wpis do rejestru Ewidencji Działalności Gospodarczej, były
zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym lub prowadziły
działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów;
3) zakup usług doradczych i szkoleniowych oraz uzyskanie wsparcia
pomostowego w postaci bezpośredniej i bezzwrotnej pomocy
kapitałowej przez beneficjentów pomocy, w okresie do 12 miesięcy
od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia;
3a) na tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju
przedsiębiorczości ze środków instrumentów inżynierii finansowej;
4) pokrycie innych wydatków kwalifikowalnych ponoszonych w ramach
realizowanego projektu, w tym w szczególności wydatków
związanych z:
a) doposażeniem i wyposażeniem stanowiska pracy w ramach
projektu subsydiowanego zatrudnienia do wysokości
nieprzekraczającej 10 % wartości wydatków kwalifikowalnych
projektu,
b) pokryciem kosztów uczestnictwa w szkoleniu beneficjenta pomocy
lub pracowników beneficjenta pomocy,
c) pokryciem kosztów zakupu usług doradczych dla
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców,
d) pokryciem kosztów związanych z tymczasowym zatrudnieniem
wysoko wykwalifikowanego personelu,
e) pokryciem kosztów ogólnych w ramach projektu obejmującego
pomoc na subsydiowanie zatrudnienia, pomoc na usługi doradcze
dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców lub
pomoc na tymczasowe zatrudnienie wysoko wykwalifikowanego
personelu, w tym w szczególności kosztów obsługi
administracyjno-księgowej i finansowej projektu oraz najmu lub
dzierżawy pomieszczeń na potrzeby obsługi projektu - w
przypadku gdy projekt jest realizowany przez beneficjenta
będącego jednocześnie beneficjentem pomocy lub na potrzeby
konkretnego beneficjenta pomocy wskazanego we wniosku o
dofinansowanie projektu, a także beneficjentów pomocy
powiązanych z nim organizacyjnie, kapitałowo lub gospodarczo,
f) organizacją staży i szkoleń praktycznych dla pracowników
przedsiębiorstw w jednostkach naukowych oraz pracowników
naukowych w przedsiębiorstwach, jeżeli pracownik naukowy
skierowany do odbycia stażu będzie wykonywał pracę
bezpośrednio związaną z bieżącą działalnością przedsiębiorstwa,
do którego został skierowany w celu odbycia stażu lub szkolenia
praktycznego oraz gdy praca ta będzie prowadzić bezpośrednio do
przysporzenia korzyści ekonomicznej na rzecz przedsiębiorcy,
g) zakupem wartości niematerialnych i prawnych, niezbędnych do
prowadzenia działalności, o której mowa w ż 31 ust. 1 pkt 3,
h) działalnością podmiotów sektora ekonomii społecznej,
i) funkcjonowaniem niepublicznych placówek kształcenia
ustawicznego, praktycznego i doskonalenia zawodowego w
zakresie kształcenia formalnego.
1a. Wielkość pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 3a udzielanej w
formie pożyczek, wyrażana jest za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto,
przy zastosowaniu przepisu art. 2 ust. 4 lit. a rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis.
2. Wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. b, nie stanowią
pomocy de minimis, w przypadku gdy pracownik beneficjenta pomocy
po otrzymaniu wsparcia w postaci szkoleń zakończył stosunek pracy z
przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz nie został ponownie
zatrudniony przez tego samego pracodawcę będącego beneficjentem
pomocy w okresie 6 miesięcy od dnia zakończenia udziału w szkoleniu.
3. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wszystkie wydatki, o
których mowa w ust. 1, spełniające kryteria kwalifikowalności
wydatków, określone w art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o
zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
4. Pomoc może być udzielona na pokrycie do 100 % wydatków
kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1.
5. Pomoc, o której mowa w ust. 1 pkt 3a, nie ma zastosowania do
pożyczek oprocentowanych według stopy referencyjnej obliczanej przy
zastosowaniu obowiązującej stopy bazowej oraz marży ustalonej w
oparciu o komunikat Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody
ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z
19.01.2008, str. 6), udzielanych przedsiębiorcom niespełniającym
kryterium zagrożonego przedsiębiorcy w rozumieniu komunikatu
Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu
ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE
C 244 z 01.10.2004, str. 2, z pózn. zm.).
ż 34. 1. Pomoc de minimis nie może zostać udzielona podmiotowi,
który w bieżącym roku podatkowym oraz w dwóch poprzedzających go
latach podatkowych otrzymał pomoc de minimis z różnych zródeł i w
różnych formach, której wartość brutto łącznie z pomocą, o którą się
ubiega, przekracza równowartość w złotych kwoty 200.000 euro, a w
przypadku wsparcia działalności w sektorze transportu drogowego -
równowartość w złotych kwoty 100.000 euro, obliczonych według
średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski,
obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
2. Pomoc, o której mowa w ż 32 ust. 1, może być udzielana z
pomocą publiczną lub wsparciem ze środków Unii Europejskiej w
odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych, jeżeli łączna
wartość pomocy nie przekroczy maksymalnej intensywności pomocy
określonej dla danego przeznaczenia w przepisach prawa Unii
Europejskiej.
3. W przypadku niedotrzymania warunków dotyczących udzielania
pomocy de minimis, beneficjent pomocy zwraca całość uzyskanej
pomocy wraz z odsetkami naliczanymi jak dla zaległości podatkowych
od dnia udzielenia pomocy.
Rozdział 8
Efekt zachęty
ż 35. 1. Rozporządzenie ma zastosowanie do pomocy, o której
mowa w przepisach rozdziałów 3-6, wyłącznie w przypadku gdy pomoc
ta wywołuje efekt zachęty.
2. Uznaje się, że pomoc przyznana mikroprzedsiębiorcom, małym i
średnim przedsiębiorcom wywołuje efekt zachęty, jeśli wniosek o
przyznanie pomocy został złożony przez beneficjenta pomocy do
właściwej instytucji przed rozpoczęciem realizacji projektu lub zadań
objętych pomocą w ramach projektu.
3. Uznaje się, że pomoc przyznana dużym przedsiębiorcom
wywołuje efekt zachęty, jeśli wniosek o przyznanie pomocy został
złożony do właściwej instytucji przed rozpoczęciem realizacji projektu
lub zadań objętych pomocą publiczną w ramach projektu, a z
dokumentacji niezbędnej do udzielenia pomocy, w tym z analizy
wewnętrznej lub innego dokumentu wewnętrznego opracowanego
przez beneficjenta pomocy, wynika, że w rezultacie otrzymanej
pomocy zostanie spełniony co najmniej jeden z następujących
warunków:
1) rozmiar działań podejmowanych w ramach projektu zostanie
znacząco zwiększony;
2) zasięg projektu zostanie znacząco rozszerzony;
3) całkowita kwota wydana przez przedsiębiorcę na projekt zostanie
znacząco zwiększona;
4) nastąpi znaczne przyspieszenie realizacji projektu.
4. Podmiot udzielający pomocy sprawdza, przed udzieleniem
przedsiębiorcy pomocy publicznej, spełnienie warunków, o których
mowa w ust. 3, na podstawie informacji zawartych we wniosku o
przyznanie pomocy, o którym mowa w ust. 2.
5. Uznaje się, że pomoc na subsydiowanie zatrudnienia
pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i
bardzo niekorzystnej sytuacji oraz pracowników niepełnosprawnych
wywołuje efekt zachęty, jeżeli udzielona pomoc prowadzi do
zwiększenia liczby netto zatrudnionych odpowiednio pracowników
znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub bardzo
niekorzystnej sytuacji lub pracowników niepełnosprawnych.
6. Uznaje się, że pomoc na pokrycie dodatkowych kosztów
zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych wywołuje efekt zachęty,
jeżeli wydatki kwalifikowalne poniesione przez beneficjenta pomocy
przekraczają koszty, jakie musiałby ponieść beneficjent pomocy w
przypadku zatrudnienia pracowników pełnosprawnych.
Rozdział 9
Tryb udzielania pomocy
ż 36. Pomoc może być udzielana, z zachowaniem warunków
określonych w rozporządzeniu, w projektach:
1) systemowych;
2) wyłonionych w trybie konkursu.
ż 37. Pomoc jest udzielana zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 i 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o
zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
ż 38. Beneficjent pomocy może otrzymać pomoc po spełnieniu
kryteriów odnoszących się do:
1) celu i przedmiotu realizacji projektu;
2) wydatków kwalifikowalnych projektu;
3) intensywności pomocy;
4) maksymalnych wartości pomocy.
ż 39. Beneficjent pomocy do dnia zawarcia umowy o udzielenie
pomocy przedstawia podmiotowi udzielającemu pomocy następujące
dokumenty:
1) w przypadku pomocy innej niż pomoc de minimis: informacje albo
informacje i oświadczenia, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy
z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
2) w przypadku pomocy de minimis:
a) informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej,
b) zaświadczenia o pomocy de minimis albo oświadczenie o wielkości
pomocy de minimis albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej
pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30
kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej, dotyczące bieżącego roku podatkowego i dwóch
poprzednich lat podatkowych.
Rozdział 10
Przepisy przejściowe i końcowe
ż 40. 1. Do umów o dofinansowanie oraz umów o przystąpieniu do
projektu, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do wniosków o udzielenie pomocy złożonych przed dniem wejścia
w życie niniejszego rozporządzenia oraz do umów zawartych na
podstawie tych wniosków stosuje się przepisy dotychczasowe.
ż 41. Rozporządzenie stosuje się do pomocy udzielonej do dnia 30
czerwca 2014 r.
ż 42. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 21 grudnia 2010 r.4)
______
1)
Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji
rządowej - rozwój regionalny, na podstawie ż 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju
Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w
Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr
99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107,
poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz.
301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123,
poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74,
poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673
i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz.
2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz.
1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610,
Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i
711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z
2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr
181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr
116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr
6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr
99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz.
1704 oraz z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182,
poz. 1228 i Nr 224, poz. 1459.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w
Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr
99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr 191, poz. 1373 i Nr 247, poz.
1844, z 2008 r. Nr 145, poz. 914, Nr 199, poz. 1227, Nr 206, poz.
1287, Nr 210, poz. 1321 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz.
97, Nr 31, poz. 206, Nr 160, poz. 1276 i Nr 161, poz. 1279 oraz z
2010 r. Nr 75, poz. 474, Nr 106, poz. 675, Nr 119, poz. 804 i Nr
121, poz. 809.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem
Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie
udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
191 Rozporz dzenie Ministra Polityki Spo?znej w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie
Zasady udzielania pomocy publicznej
zasaday udzielania pomocy publicznej
Rozporządzenie w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń ( ) udzielanych przez pielęgniarkę
rozporzadzenie udzielania pomocy psychologiczno
129 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej
Wzór umowy o dofinansowanie w ramach 7 osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodark
rozporzadzenie w sprawie przystosowania stanowiska pracy
D20152211 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodow
Rozporzadzenie w sprawie nowej zabudowy

więcej podobnych podstron