Metoda Lean Startup Wykorzystaj innowacyjne narzedzia i stworz firme ktora zdobedzie rynek melean


Tytuł oryginału: The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous
Innovation to Create Radically Successful Businesses
Tłumaczenie: Bartosz Sałbut
ISBN: 978-83-246-5100-9
Copyright © Eric Ries, 2011
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by
any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii
metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądz
towarowymi ich właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za zwiÄ…zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/melean
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
" Kup książkę " Księgarnia internetowa
" Poleć książkę " Lubię to! Nasza społeczność
" Oceń książkę
Spis tre ci
Wprowadzenie 9
Cz I. WIZJA
1. Start 19
2. Definicje 27
3. Proces uczenia si 37
4. Eksperymenty 53
Cz II. KIERUNEK
5. Akt wiary 73
6. Testy 83
7. Pomiary 101
8. Zwrot (albo trwanie) 129
Cz III. PRZYSPIESZENIE
9. Partia 159
10. Wzrost 177
11. Adaptacja 191
12. Innowacyjno 215
13. Epilog  nie marnuj 231
14. Do cz do nas 241
Pe na przejrzysto 245
Podzi kowania 246
Kup książkę Poleć książkę
3
PROCES UCZENIA SI
ako przedsi biorc zawsze najbardziej nurtowa o mnie pytanie, czy moja fir-
J
ma czyni post py na cie ce do sukcesu rynkowego. Jako in ynier, a pó niej
równie mened er, by em przyzwyczajony do mierzenia post pów poprzez kon-
trolowanie, czy praca post puje zgodnie z planem, czy udaje si osi gn wysok
jako oraz czy generowane koszty nie przekraczaj tych prognozowanych.
Po wielu latach pracy w roli przedsi biorcy zacz em si martwi , e mie-
rzenie post pów w ten sposób jest nieskuteczne. A je li zbudujemy co , czego
nikt nie b dzie chcia ? Czy w takiej sytuacji jakiekolwiek znaczenie ma fakt, e
zrealizowali my plan zgodnie z harmonogramem i bez przekraczania bud etu?
Kiedy co dzie wieczorem udawa em si do domu, by em pewien tylko dwóch
rzeczy: e moi ludzie byli zaj ci wykonywaniem jakiej pracy oraz e wyda em
na to pieni dze. Mia em nadziej , e dzia ania naszego zespo u zbli a y nas do
wyznaczonego celu. Gdyby okaza o si , e gdzie po drodze podj li my z de-
cyzj , musia bym szuka pocieszenia w wiadomo ci, e przynajmniej nauczy-
li my si czego warto ciowego.
Problem w tym, e  uczenie si  jest najstarsz ze wszystkich wymówek, za
pomoc których usprawiedliwia si brak wyników. W a nie na to powo uj si
mened erowie, którym nie uda si osi gn wyznaczonych celów. Przedsi -
biorca, cz owiek wysoce kreatywny, pod presj sukcesu mo e d ugo i kwieci-
cie opowiada o tym, czego si nauczy . Wszyscy potrafimy opowiedzie nie-
z bajeczk , gdy zale y od tego nasza praca, kariera b d reputacja.
 Uczenie si  jest jednak rednim pocieszeniem dla pracowników, którzy
pod aj za przedsi biorc w nieznane. Jest równie rednim pocieszeniem dla
inwestorów, którzy oferuj zespo om przedsi biorców swoje pieni dze, czas
i energi . To tak e rednie pocieszenie dla organizacji (ma ych i du ych), które
bez innowacji nie b d w stanie przetrwa . Wiedzy nie wp acisz do banku, nie
mo esz jej wyda ani zainwestowa . Nie mo esz da jej klientom i nie mo esz
p aci w ten sposób wspólnikom. Trudno si dziwi , e  uczenie si  cieszy si
w kr gach mened erów i przedsi biorców nie najlepsz s aw .
Je eli przyjmiemy jednak, e podstawowym celem przedsi biorczo ci jest
organizowanie si z my l o budowie produktów w warunkach skrajnej nie-
pewno ci, oka e si , e proces uczenia si jest kluczow rol takiej organizacji.
Musimy okre li , które elementy naszej strategii pomog nam urzeczywistni
38 METODA LEAN STARTUP
pierwotn wizj , a które s po prostu szalone. Musimy si dowiedzie , czego
tak naprawd chc klienci  w odró nieniu od tego, co deklaruj albo czego
we w asnym mniemaniu powinni chcie . Musimy stwierdzi , czy kroczymy
cie k pozwalaj c zbudowa rentown firm .
W modelu Lean Startup uczenie si zostaje zrehabilitowane dzi ki koncep-
cji, której nada em nazw procesu weryfikowanego uczenia si . Nie chodzi tu o ra-
cjonalizacj faktów dokonanych ani o sprytn historyjk u o on po to, aby
ukry pora k . Jest to systematyczna metoda wykazywania post pów w wa-
runkach skrajnej niepewno ci charakterystycznych dla startupów. Proces we-
ryfikowanego uczenia si polega na empirycznym dowodzeniu, e zespo owi
uda o si znale s uszne za o enia zwi zane z obecnymi i przysz ymi perspek-
tywami firmy. Metoda ta jest bardziej konkretna, precyzyjna i szybsza ni pro-
gnozowanie rynku czy klasyczne planowanie biznesowe. To podstawowe anti-
dotum na miertelny problem  osi gania pora ek , czyli udanej realizacji planu,
który prowadzi donik d.
PROCES WERYFIKOWANEGO UCZENIA SI W IMVU
Przedstawi t koncepcj na przyk adzie zaczerpni tym z mojej w asnej kariery
zawodowej. Wyg osi em bardzo wiele odczytów po wi conych historii powsta-
nia IMVU i licznym b dom, które pope nili my w pracach nad naszym pierw-
szym produktem. Chcia bym teraz szerzej omówi jeden z tych b dów, aby le-
piej zilustrowa proces weryfikowanego uczenia si .
My, za o yciele IMVU, uwa ali my si za powa nych strategów biznesowych.
Wcze niej wszyscy brali my udzia w innych przedsi wzi ciach, które zako -
czy y si niepowodzeniem, w zwi zku z czym zale a o nam na tym, aby nie
powtarza ju tego do wiadczenia. Na pierwszych etapach rozwoju firmy mar-
twili my si g ównie nast puj cymi kwestiami: Co powinni my zbudowa i dla
kogo? Na jaki rynek mogliby my wej , aby go zdominowa ? W jaki sposób mo-
gliby my wygenerowa trwa warto , która nie zosta aby zniszczona dzia a-
niami konkurentów?1
Genialna strategia
Postanowili my wej na rynek komunikatorów internetowych. W 2004 roku
tworzy y go setki milionów konsumentów z ca ego wiata. Niestety zdecydowa-
na wi kszo u ytkowników tego rodzaju us ug korzysta a z rozwi za bezp at-
nych. Du e koncerny medialne i portale internetowe, takie jak AOL, Microsoft
czy Yahoo!, oferowa y nieodp atne komunikatory jako form zach ty do korzy-
stania z innych us ug, generuj c przy okazji niewielkie przychody z reklam.
Rynek komunikatorów internetowych jest przyk adem rynku wywo uj ce-
go silny efekt sieciowy. Powszechnie uwa a si , e  podobnie do innych sieci
Proces uczenia si 39
komunikacyjnych  sieci komunikatorów internetowych podlegaj prawu
Metcalfe a, zgodnie z którym warto ca ej sieci jest wprost proporcjonalna do
kwadratu liczby jej u ytkowników. Innymi s owy, im wi cej ludzi liczy sobie
dana sie , tym wi cej jest warta. Wydaje si to zupe nie logiczne: warto tego
rodzaju us ugi dla poszczególnych u ytkowników zale y od tego, z iloma oso-
bami mog si oni komunikowa . Wyobra sobie wiat, w którym Ty jeden
masz telefon  takie urz dzenie by oby zupe nie bezwarto ciowe. Warunkiem
u yteczno ci telefonu jest to, aby mieli go równie inni ludzie.
W 2004 roku rynek komunikatorów internetowych by opanowany przez
kilku graczy. Trzy najpopularniejsze produkty kontrolowa y ponad 80% wszyst-
kich u ytkowników i przez ca y czas konsolidowa y swój udzia w rynku kosz-
tem wielu mniejszych firm2. Dla nikogo nie by o tajemnic , e wprowadzenie
na rynek nowego komunikatora bez olbrzymich nak adów na marketing jest
praktycznie niemo liwe.
Sk d to przekonanie? Efekt sieciowy powoduje, e w przypadku komuni-
katorów internetowych koszt przestawienia si na nowe rozwi zanie jest bardzo
wysoki. Je eli kto ma zmieni komunikator, musi przekona swoich znajomych
i wspó pracowników, aby podj li tak sam decyzj . Dodatkowy wysi ek po
stronie klientów stanowi barier wej cia na rynek  gdy wszyscy u ytkownicy
s na sta e zagospodarowani przez obecnych graczy, nie ma adnych klientów,
dzi ki którym nowe firmy mog yby sobie wywalczy rynkowy przyczó ek.
My postanowili my zbudowa produkt cz cy masowo tradycyjnego
komunikatora internetowego z wysokimi przychodami uzyskiwanymi dzi ki
trójwymiarowym (3D) grom oraz wirtualnym wiatom. Wprowadzenie na ry-
nek nowego komunikatora graniczy o z niemo liwo ci , dlatego te zdecydo-
wali my si na stworzenie dodatku kompatybilnego z istniej cymi ju sieciami.
Dzi ki temu nasi klienci mogliby kupowa wirtualne dobra oferowane przez
IMVU i przestawi si na komunikacj z wykorzystaniem awatarów bez koniecz-
no ci zmiany dostawcy komunikatora, opanowywania nowego interfejsu i  co
najwa niejsze  przekonywania znajomych do podj cia tych samych kroków.
Uznali my, e ten ostatni element jest absolutnie niezb dny. Aby oferowany
przez nas dodatek by przydatny, musia by stosowany w kontaktach z posia-
danymi znajomymi. Do ka dej rozmowy zamierzali my do cza zaproszenie
do wst pienia do sieci IMVU. Nasz produkt mia mie charakter wirusowy,
mia si szerzy w dotychczasowych sieciach komunikatorów internetowych
jak prawdziwa epidemia. Dlatego te bardzo wa ne by o, aby nasz dodatek by
kompatybilny z jak najwi ksz liczb komunikatorów i pracowa na wszelkiego
rodzaju komputerach.
Sze miesi cy do premiery rynkowej
Kiedy uko czyli my ju strategi , wspólnie z pozosta ymi wspó za o ycielami
przyst pili my do intensywnej pracy. Jako dyrektor generalny ds. technicznych
odpowiada em mi dzy innymi za napisanie oprogramowania wspieraj cego
40 METODA LEAN STARTUP
kompatybilno naszego produktu z innymi sieciami komunikatorów. Ca ymi
miesi cami pracowali my po wiele godzin dziennie, staraj c si uko czy pierw-
sz wersj produktu. Wyznaczyli my sobie ambitny termin sze ciu miesi cy
 180 dni  na wprowadzenie produktu na rynek i pozyskanie pierwszych
p ac cych klientów. Harmonogram prac by naprawd ciasny, ale byli my zde-
terminowani, by wszystko odby o si na czas.
Nasz dodatek okaza si tak du i skomplikowan aplikacj z tyloma zmien-
nymi elementami, e aby uko czy go w terminie, musieli my w wielu przy-
padkach i na skróty. Nie b d owija w bawe n : pierwsza wersja naszego
produktu by a po prostu okropna. Godzinami k ócili my si o to, które b dy
usuwa , a z którymi na razie da si y , które cechy eliminowa , a które stara
si upchn . To by jednocze nie wspania y i przera aj cy okres  byli my pe ni
nadziei na sukces i jednocze nie przepe nia y nas obawy zwi zane z wprowa-
dzeniem na rynek kiepskiego produktu.
Martwi em si , e aplikacja s abej jako ci zszarga moj reputacj in yniera.
Ludzie mogli pomy le sobie, e nie umiem budowa porz dnych produktów.
Wszyscy obawiali my si os abienia wizerunku marki IMVU  b d co b d
pobierali my od ludzi op aty za produkt, który nie dzia a jak nale y. Mieli my
wówczas przed oczami ponure nag ówki prasowe:  Niekompetentni przedsi -
biorcy tworz koszmarny produkt .
Nasze obawy ros y wraz z tym, jak zbli a a si premiera. W tego rodzaju
sytuacji wiele zespo ów ulega strachowi i przesuwa dat wprowadzenia pro-
duktu na rynek. Rozumiem ten impuls, dzi ciesz si jednak, e wytrwali my
w pierwotnym postanowieniu, poniewa opó nienia uniemo liwiaj pozyski-
wanie informacji zwrotnych tak potrzebnych startupom. Dotychczasowe po-
ra ki spowodowa y, e wprowadzenie na rynek kiepskiego produktu nie by o
naszym najwi kszym koszmarem  jeszcze bardziej obawiali my si , e stwo-
rzymy co , czego nikt nie b dzie chcia . Zacisn li my jednak z by, z wyprze-
dzeniem przygotowali my oficjalne przeprosiny i udost pnili my nasz aplika-
cj u ytkownikom.
Premiera rynkowa
Nadszed ten dzie i& nic si nie wydarzy o! Okaza o si , e wszystkie nasze
obawy by y bezpodstawne, poniewa nikt nawet nie wypróbowa naszego pro-
duktu. Pocz tkowo odczuwa em ulg , gdy przynajmniej nikt nie mia okazji
si przekona , jak kiepska by a nasza aplikacja. Szybko pojawi a si jednak silna
frustracja. Po wielu godzinach sporów dotycz cych wyboru cech i funkcji oka-
za o si , e nasza propozycja warto ci jest w takim stopniu nietrafiona, i klien-
ci nie posuwali si wystarczaj co daleko, aby do wiadczy skutków naszych
b dnych decyzji projektowych. Nie chcieli nawet pobra naszego produktu.
W kolejnych tygodniach i miesi cach starali my si dopracowa nasz apli-
kacj . Uda o nam si wygenerowa równie stabilny strumie klientów prze-
chodz cych proces internetowej rejestracji i pobierania pliku. Nowych klientów
Proces uczenia si 41
z ka dego kolejnego dnia traktowali my jak odr bny raport wynikowy, który
informowa nas o tym, jak sobie radzimy. W ko cu nauczyli my si pozycjono-
wa produkt w taki sposób, aby klienci zechcieli go cho by pobra . Nieustannie
usuwali my b dy i udoskonalali my produkt, codziennie przekazuj c u yt-
kownikom jego nowsze wersje. Niestety pomimo najwi kszych stara uda o
nam si przekona do zakupu a o nie ma grup klientów.
Z dzisiejszego punktu widzenia oceniam, e podj li my wówczas s uszn
decyzj o wyznaczeniu precyzyjnych celów przychodowych. W pierwszym
miesi cu zamierzali my uzyska czny przychód na poziomie 300 dolarów i to
si uda o, cho ledwie. O zakup produktu poprosili my (w porz dku: b agali-
my) wielu krewnych i znajomych. Z ka dym miesi cem nasze niskie cele przy-
chodowe ros y, najpierw do 350, potem do 400 dolarów. Im wy szy by cel, tym
wi ksze mieli my trudno ci z jego osi gni ciem  liczba krewnych i znajomych
jest przecie ograniczona. Byli my coraz bardziej sfrustrowani. Nasz produkt
z dnia na dzie stawa si coraz lepszy, jednak zachowanie klientów nie ulega o
zmianie  nadal nie chcieli z niego korzysta .
Brak wzrostu liczby klientów sk oni nas do przyspieszenia decyzji o ci -
gni ciu ich do siedziby firmy na bezpo rednie rozmowy i testy u yteczno ci.
Cele ilo ciowe wzbudzi y w nas motywacj do podj cia bada jako ciowych
i podpowiada y nam, jakie pytania powinni my zadawa  prawid owo ta
b dzie nam towarzyszy a w ca ej tej ksi ce.
Chcia bym móc stwierdzi tutaj, e to ja u wiadomi em sobie, jaki pope -
niamy b d, i to ja jako pierwszy zaproponowa em rozwi zanie. Niestety by o
dok adnie na odwrót  by em ostatnim, który by gotów przyzna , e mamy
problem. Krótko mówi c, ca a nasza analiza strategiczna rynku by a b dna.
Ustalili my to w sposób empiryczny, przez prowadzenie eksperymentów 
nie stosowali my wywiadów zogniskowanych czy bada rynku. Klienci nie
mieli okazji powiedzie nam, czego chc . Wi kszo z nich nigdy w ogóle nie
s ysza a o trójwymiarowych awatarach. My pracowali my nad udoskonalaniem
naszego produktu, a oni przekazywali nam swoje zdanie poprzez podejmowa-
ne dzia ania (lub ich brak).
Rozmowy z klientami
Z czystej desperacji postanowili my porozmawia z kilkoma potencjalnymi
klientami. ci gn li my ich do firmy i poprosili my:  Wypróbuj ten nowy pro-
dukt. To IMVU . Kiedy rozmawiali my akurat z nastolatkiem, który du o ko-
rzysta z komunikatorów internetowych, albo maniakiem technologicznych
nowinek, szybko znajdowali my wspóln p aszczyzn porozumienia. Kiedy
natomiast rozmawiali my z przeci tnym przedstawicielem spo ecze stwa, s y-
szeli my w odpowiedzi co takiego:  OK. Co mia bym z tym zrobi ? . Rozmo-
wy z przedstawicielami tej drugiej grupy prowadzi y donik d  nasz produkt
by dla nich po prostu dziwny.
42 METODA LEAN STARTUP
Wyobra sobie siedemnastolatk , której próbujemy zaprezentowa nasz
produkt. Wybiera sobie awatar i stwierdza:  Wow, to naprawd fajne . Zaczy-
na personalizowa swój awatar i stwierdza, jak mia by on wygl da . Potem in-
formujemy j :  OK, teraz powinna pobra dodatek do komunikatora interne-
towego , a w odpowiedzi s yszymy:  A co to takiego? .
 Có , to taka aplikacja wspó pracuj ca z klientem komunikatora interneto-
wego . Dziewczyna spogl da na nas i zaczyna si zastanawia :  Nigdy o czym
takim nie s ysza am, moi znajomi te nigdy o tym nie s yszeli. Dlaczego chcecie,
ebym to zrobi a? . Tutaj nast puj rozbudowane wyja nienia  po prostu
w jej wiadomo ci nie istnia a taka kategoria jak dodatek do komunikatora in-
ternetowego.
Dziewczyna znajduje si ju jednak w naszym biurze, udaje nam si zatem
namówi j do spróbowania. Pobiera produkt, a wtedy prosimy j :  W porz d-
ku, zapro jednego ze znajomych do rozmowy . Dziewczyna natychmiast od-
mawia:  Nie ma mowy! .  Dlaczego? , pytamy, a ona informuje nas:  Przecie
jeszcze nie wiem, czy to jest cool. Chcecie, ebym ryzykowa a i zaprasza a zna-
jomych? Co oni sobie o mnie pomy l ? Je eli wasz produkt jest do bani, to oni
uznaj , e ja jestem do bani . Zaczynamy j wówczas zapewnia :  To zupe nie
nie tak. Kiedy ju kogo zaprosisz, przekonasz si , jaka to wietna zabawa  to
produkt spo eczno ciowy . Dziewczyna spogl da na nas z wyrazem niepewno ci
na twarzy. Nie ulega najmniejszej w tpliwo ci, e nic z tego nie b dzie. Oczy-
wi cie gdy za pierwszym razem znalaz em si w takiej sytuacji, stwierdzi em:
 W porz dku, z t osob si nie uda o. Przy lijcie mi kogo innego . Potem zjawia
si drugi klient i mówi to samo, a po nim trzeci z tymi samymi w tpliwo ciami.
Zaczynasz dostrzega pewn prawid owo i cho by by nie wiem jak uparty,
zaczynasz rozumie , e co jest nie tak.
Klienci powtarzali:  Chc najpierw sam z tego skorzysta . Zanim zaprosz
znajomych, musz sprawdzi , czy to naprawd fajne . Nasz zespó wywodzi
si z bran y gier komputerowych, wi c doskonale wiedzieli my, o co tu chodzi:
tryb jednego gracza. Stworzyli my zatem wersj przewidzian dla jednego
u ytkownika. ci gn li my do biura kolejn grup klientów. Podobnie jak
wcze niejsi najpierw personalizowali swoje awatary, a potem pobierali aplika-
cj . Wybierali tryb jednego gracza, a wtedy instruowali my ich:  Pobaw si
swoim awatarem, wystrój go. Sprawd , jakie fajne ruchy potrafi wykonywa  .
Potem przechodzili my do ataku:  OK, wszystko to robi e sam. Czas, aby za-
prosi jakich znajomych . Zapewne domy lasz si , co by o dalej.  Nie ma mo-
wy! Przecie to w ogóle nie jest fajne! . Stwierdzali my wówczas:  Mówili my
ci, e to nie b dzie fajne. Jaki sens ma produkt spo eczno ciowy w trybie jedne-
go gracza? . Wydawa o nam si , e zas ugujemy na medal tylko dzi ki temu,
e s uchamy opinii naszych klientów. Problem w tym, e nasz produkt nadal
nie podoba si u ytkownikom. Patrzyli na nas i mówili:  S uchaj, stary pryku,
nic nie rozumiesz. Co to za szalony pomys , ebym mia zaprasza znajomych,
jeszcze zanim si przekonam, czy to jest fajne? . To by a droga donik d.
Proces uczenia si 43
Kolejna fala desperacji sk oni a nad do wprowadzenia funkcji ChatNow, któ-
ra pozwala jednym przyci ni ciem przycisku skontaktowa si z losowo wybra-
nym u ytkownikiem z dowolnego miejsca na wiecie. Takich u ytkowników
czy jedynie to, e wcisn li przycisk w tym samym momencie. Nagle podczas
testów klienci zacz li stwierdza :  Wow, to rzeczywi cie wietna zabawa! .
Zapraszali my kolejnych klientów na wywiady, pozwalali my im skorzysta
z funkcji ChatNow, a oni poznawali czasem w ten sposób kogo nowego. Mó-
wili nam wówczas:  Hej, ten kole jest super. Chc go doda do listy znajomych.
Gdzie tu jest lista znajomych? . Odpowiadali my wówczas:  Och, przecie nie
potrzebujesz nowej listy znajomych  mo esz korzysta z listy znajomych,
któr masz w komunikatorze AOL . Pami tasz zapewne, e planowali my wy-
korzysta kompatybilno z wieloma sieciami w celu osi gni cia efektu siecio-
wego i uzyskania wirusowej popularno ci. Wyobra sobie zatem klienta, który
spogl da na nas zdziwiony i pyta:  Co mam dok adnie zrobi ? . Podpowiadali-
my wówczas:  Po prostu podaj tej osobie swoj nazw u ytkownika z AOL,
eby móg go doda do listy znajomych . Wówczas na twarzy naszych rozmów-
ców malowa si wyraz skrajnego zdziwienia:  artujecie sobie? Obca osoba na
mojej li cie znajomych w AOL? . Stwierdzali my wówczas, e w przeciwnym
razie b d musieli pobra nowego klienta komunikatora i utworzy now list
znajomych. Nasi rozmówcy reagowali zwykle w ten sposób:  Wiecie, z ilu klien-
tów ju korzystam? .
 Nie wiemy. Jednego? Dwóch? . W a nie tak liczb komunikatorów sami
stosowali my w naszej firmie. Przeci tny nastolatek informowa nas natomiast:
 eby! Mam osiem takich programów . Nie wiedzieli my, ile klientów komu-
nikatorów internetowych zosta o stworzonych na wiecie.
Wyszli my z niew a ciwego za o enia, e trudno jest opanowa interfejs
nowego programu oraz e przeniesienie znajomych na now list równie na-
str cza problemów. Z rozmów z naszymi klientami wynika o, e to nieprawda.
Chcieli my rysowa na tablicy diagramy dowodz ce, e nasza strategia jest ge-
nialna, jednak nasi klienci nie rozumieli, co to jest efekt sieciowy albo koszty
zmiany. Kiedy próbowali my wyja nia im, dlaczego powinni zachowywa si
zgodnie z naszymi przewidywaniami, po prostu w zdumieniu kr cili g owami.
Stworzyli my w g owie model korzystania z oprogramowania, który okaza
si przestarza y o ca e lata. W ko cu, po kilkudziesi ciu tego rodzaju spotkaniach,
zacz li my sobie zdawa spraw z bolesnego faktu, e ca a nasza koncepcja do-
datku do komunikatorów internetowych jest wadliwa3.
Klienci nie chcieli dodatku do komunikatorów, interesowa y ich natomiast
odr bna sie i odr bny komunikator. W ich mniemaniu konieczno nauki ob-
s ugi nowego interfejsu nie by a adn przeszkod  i tak korzystali z wielu
komunikatorów równocze nie. Naszych klientów nie onie miela równie fakt,
e musz zabra znajomych do nowej sieci  okaza o si , e to wyzwanie wr cz
im si podoba. Co jeszcze bardziej zaskakuj ce, nasze za o enie dotycz ce tego,
e klienci b d chcieli korzysta z trójwymiarowych awatarów g ównie w kon-
taktach z dotychczasowymi znajomymi, tak e okaza o si b dne. U ytkownicy
44 METODA LEAN STARTUP
naszej aplikacji chcieli poznawa nowych ludzi, w czym trójwymiarowe awata-
ry okaza y si szczególnie pomocne. Klienci kawa ek po kawa ku rozprawili si
z nasz pozornie genialn strategi .
Ca a moja praca do kosza
By mo e rozumiesz, przez co wówczas przechodzili my, i potrafisz zrozumie
mój upór. B d co b d efekt moich prac z ostatnich kilku miesi cy nadawa si
tylko do kosza. l cza em na oprogramowaniem zapewniaj cym kompatybilno
naszego dodatku z innymi komunikatorami, co by o sednem naszej pocz tko-
wej strategii. Kiedy nadszed czas na zwrot i porzucenie tej strategii, niemal ca a
moja praca  tysi ce linijek kodu  posz a do mieci. Czu em si zdradzony.
By em wielkim zwolennikiem najnowocze niejszych metod tworzenia opro-
gramowania (okre lanych zbiorczo zwinnym tworzeniem oprogramowania),
które obiecywa y, e uda si wyeliminowa marnotrawstwo na etapie prac roz-
wojowych. Tymczasem mnie uda o si dopu ci najwi kszego mo liwego mar-
notrawstwa: zbudowa em produkt, z którego klienci nie chcieli korzysta . To
by o naprawd przygn biaj ce.
Wzi wszy pod uwag fakt, e moja praca okaza a si marnotrawstwem cza-
su i energii, zacz em si zastanawia , czy nasza firma nie poradzi aby sobie
równie dobrze, gdybym ostatnie sze miesi cy sp dzi na pla y z drinkiem
w r ku. Czy naprawd kto mnie tam potrzebowa ? A mo e w ogóle by oby le-
piej, gdybym nie napisa tego programu?
Jak wspomina em ju na pocz tku tego rozdzia u, osoby usi uj ce uzasadni
swoj pora k mog si gn po jeszcze jedn , ostatni desk ratunku. Pociesza-
em si my l , e gdyby my nie zbudowali tego pierwszego produktu i nie po-
pe nili wszystkich tych b dów, nigdy nie dowiedzieliby my si wszystkich tych
warto ciowych rzeczy, które us yszeli my od klientów. Nigdy nie dowiedzieli-
by my si , e nasza strategia jest b dna. W tej wymówce jest odrobina prawdy:
informacje zebrane w pierwszych miesi cach dzia alno ci pozwoli y nam wej
na cie k , która doprowadzi a IMVU do pó niejszego wielkiego sukcesu.
Przez pewien czas argument odwo uj cy si do procesu uczenia si popra-
wia mi samopoczucie, jednak ulga ta nie trwa a d ugo. Najbardziej nurtowa o
mnie bowiem pytanie: skoro wszystkie te miesi ce s u y y pozyskaniu warto-
ciowych informacji, dlaczego musia o to a tyle trwa ? Jaka cz naszych dzia-
a rzeczywi cie skutkowa a pozyskiwaniem warto ciowej wiedzy? Czy gdy-
bym nie skoncentrowa si na dopracowywaniu produktów i eliminowaniu
b dów, mogliby my dowiedzie si tego wszystkiego szybciej?
WARTO A MARNOTRAWSTWO
Chodzi mi o to, które z naszych dzia a kreuj dodatkow warto , a które s
czystym marnotrawstwem? W a nie to pytanie stanowi fundament rewolucyj-
Proces uczenia si 45
nej filozofii lean. Wszystkich adeptów tego modelu uczy si , e w a nie to pyta-
nie zadaje si w pierwszej kolejno ci. Nauka identyfikowania róde marno-
trawstwa i ich systematycznego eliminowania pozwoli a takim firmom jak Toyota
zdominowa ca e bran e. Metody zwinnego tworzenia oprogramowania, które
stosowa em wówczas w bran y programistycznej, równie wywodz si z nurtu
lean. One tak e powsta y z my l o eliminowaniu marnotrawstwa.
Trzeba jednak podkre li , e metody te poprowadzi y mnie drog , na ko cu
której okaza o si , e wi kszo wysi ków mojego zespo u posz a na marne. Jak
to si sta o?
Odpowied na to pytanie poznawa em stopniowo w kolejnych latach. W ra-
mach filozofii lean warto definiuje si jako oferowanie korzy ci klientowi 
wszystko inne jest marnotrawstwem. W bran y produkcyjnej klienta nie inte-
resuje, w jaki sposób powstaje produkt. Interesuje go wy cznie to, aby produkt
dzia a . Startup znajduje si jednak w innej sytuacji, poniewa nie wiadomo,
kim jest klient i co jest w jego oczach warto ciowe. To tylko dwa przyk ady
róde niepewno ci sk adaj cej si na definicj startupu. Zrozumia em, e jako
startup potrzebujemy nowej definicji warto ci. Prawdziwe post py, jakie po-
czynili my w pierwszych miesi cach, dotyczy y informacji na temat tego, co
nasi klienci uznaj za warto ciowe.
Wszystkie dzia ania podj te w tamtym okresie, które nie przyczyni y si do
zdobycia tej wiedzy, by y marnotrawstwem. Czy mo na by o dowiedzie si
tego samego mniejszym nak adem si ? Oczywi cie, e tak.
Na pierwszy ogie mo emy wzi wszystkie rozwa ania i szeregowanie za-
da zwi zanych z cechami i funkcjami produktu, których nasi klienci nigdy nie
poznali. Gdyby my szybciej wprowadzili produkt na rynek, unikn liby my te-
go marnotrawstwa. Nie mo na równie zapomnie o naszych nies usznych
za o eniach strategicznych. Napisa em kod zapewniaj cy kompatybilno do-
datku z ponad tuzinem ró nych klientów i sieci komunikatorów internetowych.
Czy by o to naprawd konieczne w celu sprawdzenia naszych za o e ? Czy
mogli my uzyska te same informacje, integruj c dodatek z dwukrotnie mniej-
sz liczb sieci? A mo e wystarczy yby tylko trzy lub w ogóle jedna? Nasz pro-
dukt okaza si równie nieatrakcyjny dla u ytkowników wszystkich dotychcza-
sowych komunikatorów, co oznacza, e w ten sposób dowiedzieliby my si
tego samego, lecz w o yliby my w to zdecydowanie mniej wysi ku.
Nast puj ca my l nie dawa a mi spa po nocach: czy w ogóle musieli my
integrowa nasz produkt z któr sieci ? Czy da oby si obna y b dy w na-
szych za o eniach bez budowania czegokolwiek? Przecie mogli my na przy-
k ad zaproponowa klientom mo liwo pobrania produktu opartego wy cznie
na zestawie potencjalnych funkcji (bez ich faktycznego tworzenia). Bior c pod
uwag , e praktycznie nie by o klientów ch tnych wypróbowa nasz produkt,
nie musieliby my przeprasza zbyt wielu osób za brak obiecanych funkcji (zwró
uwag , e to inna strategia ni zwracanie si do klientów z pytaniem, czego chc
 w wi kszo ci przypadków klienci nie potrafi stwierdzi z wyprzedzeniem,
co tak naprawd jest im potrzebne). Mogli my przeprowadzi eksperyment,
da klientom mo liwo wypróbowania czego i obserwowa ich zachowanie.
46 METODA LEAN STARTUP
Tego rodzaju eksperymenty my lowe by y dla mnie bardzo niepokoj ce,
poniewa k óci y si z opisem zajmowanego przeze mnie stanowiska. By em
szefem odpowiedzialnym za rozwój produktu i wychodzi em z za o enia, e
moim zadaniem jest zagwarantowa punktualne dostarczanie wysokiej jako ci
produktów i ich cech. Je eli du a cz tych cech okazuje si marnotrawstwem
czasu, to czym powinienem si zajmowa ? Jak mogliby my unika takiego
marnotrawstwa?
Doszed em do przekonania, e najwa niejsz jednostk post pów osi ga-
nych przez startupy jest wiedza. Nale y eliminowa wszelkie dzia ania, które
nie s absolutnie niezb dne z punktu widzenia poznawania potrzeb klientów.
Koncepcj t nazwa em procesem weryfikowanego uczenia si , poniewa jej skut-
kiem zawsze s dodatnie zmiany kluczowych wska ników monitorowanych
w startupach. Jak mieli my okazj si przekona , bardzo atwo jest wmówi
samemu sobie, czego chc klienci. Mo na bardzo atwo dowiedzie si rzeczy,
które s ca kowicie bez znaczenia. Dlatego te w procesie weryfikowanego ucze-
nia si gromadzi si dane empiryczne pozyskiwane od prawdziwych klientów.
GDZIE SZUKA POTWIERDZENIA?
Na w asnej skórze przekona em si , e ka dy przedsi biorca, który poniesie
pora k , mo e powo ywa si na warto ciowe wnioski wyniesione z tego do-
wiadczenia. Mo e opowiedzie bardzo przekonuj c historyjk . By mo e zwró-
ci e uwag , e w przedstawionej dotychczas historii IMVU czego brakuje. Wie-
lokrotnie twierdzi em, e w tych pierwszych miesi cach wiele si nauczyli my
oraz e wnioski z tamtego okresu pozwoli y nam wej na cie k prowadz c
do pó niejszego sukcesu, jednak nie przytoczy em ani jednego faktu na popar-
cie tej tezy. Po fakcie atwo jest formu owa takie twierdzenia i brzmie wiary-
godnie (w dalszych cz ciach ksi ki zamieszczam odpowiednie dowody),
na razie wyobra sobie jednak, jak w tych pierwszych miesi cach staramy si
przekona inwestorów, pracowników, nasze rodziny i przede wszystkim sa-
mych siebie, e nie roztrwonili my tego czasu i zasobów. Jakie dowody mieli-
my na swoj obron ?
Historie dotycz ce naszej kl ski z pewno ci by y interesuj ce, poniewa
tworzyli my fascynuj ce teorie na temat tego, co zrobili my le i co powinni my
byli zrobi , aby zbudowa lepszy produkt. Dowody pojawi y si jednak dopie-
ro w chwili, w której postanowili my sprawdzi te teorie w praktyce i zbudo-
wa kolejne wersje produktu, uzyskuj ce znakomite wyniki w testach z udzia-
em prawdziwych klientów.
To w a nie w kolejnych kilku miesi cach zaczyna si prawdziwa historia
firmy IMVU  nie od naszej genialnej strategii i jej za o e , lecz od ci kiej
pracy zwi zanej z dowiadywaniem si , czego tak naprawd chc nasi klienci,
oraz od dzia a zwi zanych z odpowiednimi modyfikacjami produktu i samej
strategii. Uznali my, e naszym zadaniem jest znale cznik mi dzy opraco-
Proces uczenia si 47
wan przez nas wizj a rozwi zaniem akceptowalnym dla klientów  nie za-
mierzali my kapitulowa przed tym, czego klienci rzekomo chcieli, nie zamie-
rzali my im te mówi , czego powinni chcie .
Kiedy lepiej poznali my ju naszych klientów, mogli my udoskonali ofe-
rowane produkty. Dzi ki temu zmieni y si warto ci najwa niejszych wska ni-
ków. W pierwszych dniach pomimo usilnych stara z naszej strony wska niki
uparcie nie chcia y rosn . Dane na temat klientów z danego dnia traktowali my
jak odr bny raport. Zwracali my uwag na odsetek nowych klientów, którzy
podejmowali takie dzia ania jak pobieranie produktu czy jego zakup. Ka dego
kolejnego dnia produkt kupowa o mniej wi cej tyle samo klientów  pomimo
wszelkich usprawnie liczba ta by a do bliska zeru.
Kiedy wykonali my jednak zwrot i odeszli my od pierwotnej strategii, sytu-
acja zacz a si zmienia . Dzi ki nowej, lepszej strategii nasze prace rozwojowe
nad produktem sta y si zdecydowanie bardziej efektywne  nie pracowali-
my ci ej, za to pracowali my m drzej, czyli zgodnie z rzeczywistymi potrze-
bami naszych klientów. Pozytywne zmiany wska ników by y dla nas ilo cio-
wym potwierdzeniem, e faktycznie si czego uczymy. Mia o to szczególne
znaczenie, poniewa pozwala o pokaza naszym interesariuszom (pracowni-
kom, inwestorom i samym sobie), e si nie oszukujemy, a robimy autentyczne
post py. W a nie w ten sposób nale y podchodzi do problemu produktywno-
ci w startupach: nie chodzi o to, ile firma buduje, lecz o to, ile potwierdzonej
wiedzy zdobywa dzi ki swoim dzia aniom4.
W jednym z prowadzonych eksperymentów zmienili my ca stron inter-
netow i przep yw rejestracyjny produktu, zast puj c s owa  czat z awatarem
okre leniem  komunikator internetowy w 3D . Nowi klienci byli automatycz-
nie dzieleni mi dzy star i now wersj strony w ten sposób, e po owa z nich
trafia a na t pierwsz , a po owa na drug . Dzi ki temu mogli my obserwowa
ró nic zachowa mi dzy obiema grupami. Okaza o si , e internauci z grupy
eksperymentalnej nie tylko znacznie ch tniej si rejestrowali, lecz równie cz -
ciej zostawali p ac cymi klientami w d ugiej perspektywie.
Zdarzy o nam si równie mnóstwo nieudanych eksperymentów. Przez
pewien czas s dzili my, e klienci nie korzystaj z produktu, poniewa nie ro-
zumiej licznych oferowanych przez niego korzy ci. Posun li my si nawet do
op acenia specjalnych pracowników obs ugi klienta, którzy mieli by wirtual-
nymi przewodnikami dla nowych u ytkowników. Niestety klienci, którzy otrzy-
mali tego rodzaju szczególne traktowanie, nie wykazali wi kszej sk onno ci do
korzystania z produktu czy nabywania go.
Nawet porzuciwszy strategi dodatku do istniej cych komunikatorów, nadal
potrzebowali my wielu miesi cy, aby dowiedzie si , dlaczego okaza a si ona
nieskuteczna. Po wykonanym zwrocie i wielu nieudanych eksperymentach do-
szli my w ko cu do nast puj cego wniosku: klienci chcieli korzysta z IMVU
do poznawania w sieci nowych znajomych. Nasi klienci intuicyjnie pojmowali co ,
czego my przez tak d ugi czas nie potrafili my zrozumie . Wszystkie dotychcza-
sowe aplikacje spo eczno ciowe koncentrowa y si na autentycznej to samo ci
48 METODA LEAN STARTUP
u ytkowników. Nasza unikatowa technologia zwi zana z korzystaniem z awata-
rów oferowa a natomiast mo liwo poznawania nowych ludzi w sieci bez
obaw o bezpiecze stwo czy nara ania si na kradzie to samo ci. Kiedy sfor-
mu owali my t hipotez , dalsze eksperymenty zacz y przynosi zdecydowa-
nie lepsze wyniki. Gdy tylko wprowadzali my zmian u atwiaj c poznawanie
nowych przyjació i zatrzymywanie ich, klienci wykazywali wi ksz gotowo
do korzystania z naszego programu. Na tym polega prawdziwa produktyw-
no w startupach: na systematycznym odkrywaniu w a ciwych cech tworzo-
nego produktu.
Opisa em tu tylko kilka eksperymentów z setek tych, które zacz li my pro-
wadzi tydzie po tygodniu  postanowili my dowiedzie si , którzy klienci
s gotowi korzysta z naszego produktu i dlaczego. Ka da pozyskana informa-
cja podpowiada a nam kolejne eksperymenty do przeprowadzenia, co powo-
dowa o, e warto ci naszych wska ników coraz bardziej zbli a y si do pozio-
mów docelowych.
MIA O TOWARZYSZ CA ZERU
Pomimo pierwszych sukcesów naszej firmy uzyskiwane przez nas przychody
nadal pozostawa y na relatywnie niewysokim poziomie. Tego rodzaju sytuacja
jest niebezpieczna ze wzgl du na tradycyjny sposób oceny przedsi biorstw.
Zakrawa to na paradoks, jednak atwiej jest pozyska kapita lub inne zasoby,
gdy ma si zerowe przychody, zero klientów i nie odnosi si jeszcze adnych
sukcesów rynkowych  gdy to wszystko zaczyna si po trochu pojawia , fir-
mie jest trudniej. Zerowe warto ci wska ników pobudzaj do pracy wyobra -
ni , natomiast niskie warto ci tych samych wska ników prowokuj do zasta-
nawiania si , czy wy sze warto ci kiedykolwiek si pojawi . Wszyscy znamy
(albo wydaje nam si , e znamy) historie produktów, które osi gn y wielki
sukces praktycznie z dnia na dzie . Dopóki nic nie trafi o na rynek i nie mo na
by o zebra adnych danych, zawsze mo na marzy o takim w a nie sukcesie.
Niskie warto ci wska ników powoduj , e na wszystkie te nadzieje zostaje wy-
lany kube zimnej wody.
Zjawisko to powoduje, e w przedsi biorcach pojawia si pewna radykalna
sk onno : chc odk ada pozyskiwanie jakichkolwiek danych tak d ugo, a
b d pewni sukcesu. Jak b dziemy mieli okazj si przekona , tego rodzaju
opó nienia przek adaj si na wzrost ilo ci dzia a stanowi cych ród o mar-
notrawstwa, uniemo liwiaj pozyskiwanie niezb dnych informacji zwrotnych
i wyra nie zwi kszaj prawdopodobie stwo, e firma stworzy co , czego nikt
nie b dzie chcia .
Oczywi cie nie nale y równie wprowadza produktu na rynek i liczy , e
wszystko pójdzie g adko. Kiedy organizowali my premier IMVU, nie zdawali-
my sobie sprawy z tego problemu. Nasi pierwsi inwestorzy i doradcy uwa ali,
e na pocz tek wyznaczyli my sobie cel przychodowy na poziomie 300 dola-
Proces uczenia si 49
rów miesi cznie. Po kilku miesi cach uzyskiwane przez nas przychody nadal
utrzymywa y si na poziomie oko o 500 dolarów miesi cznie, w zwi zku z czym
cz inwestorów zacz a traci wiar w sukces, podobnie zreszt jak cz na-
szych doradców, pracowników, a nawet ma onków. W pewnym momencie
niektórzy inwestorzy absolutnie powa nie radzili nam, aby my wycofali pro-
dukt z rynku i wrócili do wewn trznych prac nad jego rozwojem. Na szcz cie
po wykonanym zwrocie, rozpocz ciu eksperymentów i wykorzystaniu zdoby-
tej w ten sposób wiedzy w pracach rozwojowych i dzia aniach marketingowych
nasze wyniki zacz y si poprawia .
Niestety by a to poprawa nieznaczna. Z jednej strony zacz li my obserwo-
wa wzrost, którego wykres zaczyna przypomina s ynny kij hokejowy, z dru-
giej strony natomiast wykres osi gn poziom zaledwie kilku tysi cy dolarów
miesi cznie. Wykresy te, cho obiecuj ce, nie wystarcza y jako antidotum na
zw tpienie zasiane w zwi zku z nasz wcze niejsz pora k . Brakowa o nam
wówczas terminologii zwi zanej z procesem weryfikowanego uczenia si , dzi ki
której mogliby my przedstawi innym nasz alternatywn koncepcj i wzbu-
dzi na jej podstawie entuzjazm. Mieli my to szcz cie, e cz naszych inwe-
storów potrafi a dostrzec donios o tego procesu i by a gotowa przymkn oko
na niskie przychody oraz skoncentrowa si na post pach, które wówczas robi-
li my (wykresy, o których tu wspominam, znajdziesz w rozdziale 7.).
Wniosek z tego taki, e proces weryfikowanego uczenia si pozwala ograni-
czy marnotrawstwo wynikaj ce ze mia o ci zwi zanej z zerow warto ci
wska ników. Musieli my wykaza , e prace rozwojowe nad naszym produk-
tem prowadz nas do wielkiego sukcesu, a przy tym nie poddawa si pokusie
odstawiania  teatrzyku sukcesu (czyli stosowania takich wska ników i dzia-
a , dzi ki którym b dziemy jawi si lud mi sukcesu). Mogli my wypróbowa
kilka sztuczek marketingowych, kupi reklam w przerwie Super Bowl albo
stosowa ekspansywne dzia ania PR-owe i w ten sposób podbija warto ci
wska ników. Inwestorzy prawdopodobnie mieliby wra enie, e nabrali my
wiatru w agle, by oby to jednak wra enie chwilowe. Pr dzej czy pó niej pod-
stawowe wska niki biznesowe obna y yby prawdziw sytuacj naszej firmy,
a ca y PR-owy szum szybko by si sko czy . Taka strategia doprowadzi aby do
roztrwonienia cennych zasobów na teatrzyk zamiast na osi ganie faktycznych
post pów, a to wp dzi oby nasz firm w powa ne k opoty.
Sze dziesi t milionów awatarów pó niej, czyli w chwili obecnej, IMVU nadal
wietnie sobie radzi. Jej sukcesy opieraj si nie tylko na znakomitym produk-
cie, niesamowitym zespole i obiecuj cych wynikach finansowych, lecz tak e na
ca kowicie nowym modelu pomiarów post pów osi ganych przez startupy.
WNIOSKI  IMVU I NIE TYLKO
Odk d w Stanford Graduate School of Business napisano formaln analiz
przypadku na podstawie pierwszych lat rozwoju IMVU, wielokrotnie mia em
50 METODA LEAN STARTUP
okazj opowiada i wyk ada t histori w a nie w formie studium przypadku5.
Materia ten jest obecnie elementem programu nauczania w kilku ró nych
szko ach biznesowych, w tym w Harvard Business School, gdzie pe ni funkcj
przedsi biorcy rezydenta. Histori t przedstawia em równie podczas licznych
warsztatów, wyk adów i konferencji.
Za ka dym razem, gdy j opowiadam, moi s uchacze usi uj koncentrowa
si na opisywanych w niej taktykach: na wprowadzeniu na rynek wczesnego
prototypu s abej jako ci, na pobieraniu pieni dzy od klientów od samego po-
cz tku, na pos ugiwaniu si niskimi celami przychodowymi jako narz dziem
budowania odpowiedzialno ci. To wszystko przydatne techniki, jednak to nie
one stanowi mora tej historii. W przypadku startupów wyst puje zdecydo-
wanie zbyt wiele wyj tkowych okoliczno ci, by mo na by o mówi o jakich
uniwersalnych narz dziach. Na przyk ad nie wszyscy klienci zaakceptuj wcze-
sny prototyp s abej jako ci. Co bardziej sceptyczni s uchacze mog utrzymy-
wa , e opisywane przeze mnie techniki nie znajduj zastosowania w ich bran-
y czy w ich konkretnej sytuacji  mog twierdzi , e metody te sprawdzi y si
w IMVU, poniewa jest to producent oprogramowania, firma internetowa kie-
ruj ca ofert do konsumentów, a ca e przedsi wzi cie nie dotyczy o aplikacji
o kluczowym znaczeniu dla jej misji.
aden z tych wniosków nie jest szczególnie przydatny. Model Lean Startup
nie jest zbiorem konkretnych taktyk, a usystematyzowanym podej ciem do
kwestii rozwoju nowych produktów. Je eli chcesz jakkolwiek sensownie wyko-
rzysta jego zalecenia, musisz zrozumie zasady, na których si on opiera. W dal-
szych rozdzia ach przekonasz si , e model Lean Startup jest stosowany w wielu
ró nych firmach i bran ach, takich jak produkcja, high-tech, restauracje czy
nawet pralnie. Taktyki przedstawione w historii IMVU mog sprawdzi si
w Twoim konkretnym przypadku, cho wcale nie musz .
Nale y raczej nauczy si postrzega ka dy startup w ka dej bran y jak je-
den wielki eksperyment. Zapomnijmy o pytaniu:  Czy to da si zbudowa ? .
We wspó czesnej gospodarce mo na zbudowa praktycznie wszystko, co tylko
przyjdzie nam na my l. Dlatego te powinni my skoncentrowa si na pytaniach:
 Czy nale y budowa ten produkt? oraz  Czy na podstawie tych produktów
i us ug jeste my w stanie zbudowa rentown dzia alno ? . Chc c odpowiedzie
na te pytania, potrzebujemy metody systematycznego podzia u biznesplanu na
jego pojedyncze elementy, które b dzie mo na podda odr bnym testom.
Innymi s owy, potrzebujemy metody naukowej. W ramach modelu Lean
Startup wszystkie produkty, funkcje i dzia ania marketingowe  wszystko, co
robi startup  rozpatruje si w kategoriach eksperymentu opracowanego z my-
l o uzyskaniu potwierdzonej wiedzy. To podej cie eksperymentalne sprawdza
si we wszelkich bran ach i sektorach gospodarki, o czym przekonasz si ju
w rozdziale 4.
Proces uczenia si 51
1
Firm IMVU za o y o pi osób: Will Harvey, Marcus Gosling, Matt Danzig, Mel Guy-
mon i ja.
2
W Stanach Zjednoczonych konsolidacja ta by a jeszcze wi ksza, http://www.businessweek.
com/technology/tech_stats/im050307.htm.
3
Wi cej informacji na temat pierwszych rozmów z klientami, na skutek których wyko-
nali my zwrot i odeszli my od strategii oferowania dodatku do komunikatorów inter-
netowych, znajdziesz na stronie: http://mixergy.com/ries-lean/.
4
S owo przestrogi: wykazywanie skuteczno ci procesu weryfikowanego uczenia si
wymaga odpowiednich wska ników, nazywanych wska nikami praktycznymi. Zagad-
nienie to omawiam w rozdziale 7.
5
Analiz t sporz dzi a Bethany Coates pod kierunkiem profesora Andy ego Rachleffa.
Materia ten mo na pobra ze strony: http://hbr.org/product/imvu/an/E254-PDF-ENG.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
4 metoda dobrego startu
Metoda Dobrego Startu M Bogdanowicz
07 metoda dobrego startu zajecia koncowe 114 1cdeidg27
06 metoda dobrego startu cwiczenia ruchowo sluchowo wzrokowe 113 6d04ida49
05 metoda dobrego startu cwiczenia ruchowo sluchowe 112 1e16idU40
Probabilistyczna ocena niezawodności konstrukcji metodami Monte Carlo z wykorzystaniem SSN
Metoda 5S Zastosowanie wdrazanie i narzedzia wspomagajace

więcej podobnych podstron