chemia PR (1)


Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJCY Miejsce
na naklejkÄ™
KOD PESEL
z kodem
EGZAMIN MATURALNY
Z CHEMII
MAJ 2013
POZIOM ROZSZERZONY
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 17 stron
Czas pracy:
(zadania 1  31). Ewentualny brak zgłoś
150 minut
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. RozwiÄ…zania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzÄ…cy do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych,
linijki oraz kalkulatora.
8. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkÄ™ z kodem.
Liczba punktów
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
do uzyskania: 60
dla egzaminatora.
MCH-R1_1P-132
UkÅ‚ad graficzny © CKE 2010
2 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 1. (3 pkt)
Z konfiguracji elektronowej atomu w stanie podstawowym pierwiastka X wynika, że w tym
atomie:
·ð ð elektrony rozmieszczone sÄ… na trzech powÅ‚okach elektronowych
·ð ð w powÅ‚oce walencyjnej liczba elektronów sparowanych jest równa liczbie elektronów
niesparowanych.
a) Uzupełnij poniższą tabelę, wpisując symbol chemiczny pierwiastka X, dane
dotyczące jego położenia w układzie okresowym oraz symbol bloku
konfiguracyjnego (energetycznego), do którego należy pierwiastek X.
Symbol pierwiastka Numer okresu Numer grupy Symbol bloku
b) Napisz fragment konfiguracji elektronowej atomu pierwiastka X opisujÄ…cy
rozmieszczenie w podpowłokach elektronów walencyjnych.
.......................................................................................................................................................
c) Dla jednego ze sparowanych elektronów walencyjnych podaj wartości dwóch
charakteryzujących go liczb kwantowych: głównej i pobocznej. Obie wartości wpisz
do tabeli.
Liczby kwantowe Główna liczba kwantowa [n] Poboczna liczba kwantowa [l]
Wartości liczb kwantowych
Zadanie 2. (1 pkt)
Na podstawie budowy atomów pierwiastków należących do 16. i 17. grupy i trzeciego
okresu układu okresowego uzupełnij poniższe zdania. Wybierz i podkreśl jedno
z określeń podanych w nawiasie, tak aby powstały zdania prawdziwe.
Jądro atomu fluorowca ma ładunek ( mniejszy / większy ) niż jądro atomu tlenowca.
Atom fluorowca ma ( mniejszy / większy ) promień atomowy niż atom tlenowca.
Tlenowiec jest ( bardziej / mniej ) aktywny chemicznie od fluorowca.
Egzamin maturalny z chemii 3
Poziom rozszerzony
Zadanie 3. (1 pkt)
Na cześć wybitnego polskiego astronoma Mikołaja Kopernika pierwiastek o liczbie atomowej
112 otrzymał nazwę copernicium i symbol Cn. Reakcja prowadząca do otrzymania tego
208 70
pierwiastka zachodzi pomiędzy jądrami Pb i Zn. Towarzyszy jej emisja pewnej cząstki
wchodzącej w skład atomu.
Napisz równanie opisanej reakcji jądrowej. Uzupełnij wszystkie pola w podanym schemacie.
+ +
®ð
Zadanie 4. (3 pkt)
90
Jednym z promieniotwórczych izotopów strontu jest Sr. Jego okres półtrwania wynosi
około 28 lat. Izotop ten jest bardzo niebezpieczny dla człowieka, ponieważ ze względu
na swoje właściwości chemiczne łatwo wbudowuje się w tkankę kostną w miejsce
nieradioaktywnego izotopu innego pierwiastka.
90
a) Oblicz, po jakim czasie z próbki Sr o masie 51,2 mg pozostanie 0,4 mg tego izotopu.
Obliczenia:
Odpowiedz:
b) Podaj symbol chemiczny pierwiastka, w miejsce którego wbudowuje się stront.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (1 pkt)
W teorii orbitali molekularnych powstawanie wiÄ…zaÅ„ chemicznych typu à lub pð wyjaÅ›nia siÄ™,
stosujÄ…c do opisu tych wiÄ…zaÅ„ orbitale czÄ…steczkowe odpowiedniego typu (à lub pð), które
można utworzyć w wyniku właściwego nakładania odpowiednich orbitali atomowych
atomów tworzących cząsteczkę.
Dane sÄ… czÄ…steczki:
Cl2, H2, HF
Ustal, nakładanie jakich orbitali atomowych (s czy p) obu atomów należy koniecznie
uwzglÄ™dnić, aby wyjaÅ›nić tworzenie wiÄ…zaÅ„ typu sð w tych czÄ…steczkach. W tym celu
przyporządkuj każdej literze a, b, c jeden ze wzorów: Cl2, H2, HF.
a) orbital s jednego atomu  orbital s drugiego atomu
b) orbital s jednego atomu  orbital p drugiego atomu
c) orbital p jednego atomu  orbital p drugiego atomu
a) .............................. b) .............................. c) ..............................
Nr zadania 1a) 1b) 1c) 2. 3. 4a) 4b) 5.
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1 1 1 2 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
4 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 6. (2 pkt)
Dane sÄ… wzory:

HCl, LiOH, Ra(OH)2, C6H5OH, H3O+, NO-ð , S2-, OH
2
Spośród wymienionych powyżej wzorów wybierz i wpisz do tabeli
a) wzory wszystkich kwasów i wzory wszystkich zasad w teorii Arrheniusa.
Kwasy Zasady
b) wzory wszystkich drobin, które w roztworach wodnych mogą pełnić rolę kwasów,
i wzory wszystkich drobin, które w roztworach wodnych mogą pełnić rolę zasad
w teorii Brönsteda.
Kwasy Zasady
Zadanie 7. (2 pkt)
W poniższej tabeli podano schematyczne zapisy równań i informacje o przebiegu dwóch
reakcji chemicznych.
Schematyczny zapis
Informacja dotyczÄ…ca przebiegu reakcji
równania reakcji
Podwyższenie temperatury układu
znajdującego się w stanie równowagi powoduje
Reakcja 1.
2AB (g) Ä! A2 (g) + B2 (g)
spadek wydajności reakcji otrzymywania
substancji A2.
Podczas otrzymywania produktu XY3 ciepło
Reakcja 2.
X2 (g) + 3Y2 (g) Ä! 2XY3 (g) jest przekazywane z ukÅ‚adu do otoczenia.
a) Na podstawie powyższego opisu określ typ reakcji 1. i typ reakcji 2.
ze względu na ich efekt cieplny.
Reakcja 1. .....................................................................................................................................
Reakcja 2. .....................................................................................................................................
Załóżmy, że oba rozważane układy osiągnęły w pewnej temperaturze stan równowagi.
b) Wskaż numer reakcji, której wydajność nie zmieni się po zmianie ciśnienia
panującego w układzie.
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 5
Poziom rozszerzony
Zadanie 8. (3 pkt)
Rozkład nadtlenku wodoru w obecności pewnego katalizatora przebiega według równania
kinetycznego
v k ×ðcH O2
2
Do próbki z roztworem nadtlenku wodoru o stężeniu 20,0 mol×ð dm-ð3 dodano katalizator
i stwierdzono, że po upÅ‚ywie 5 minut stężenie nadtlenku wodoru zmalaÅ‚o do 14,5 mol×ð dm-ð3,
po upÅ‚ywie 10 minut wynosiÅ‚o 10,6 mol×ðdm-ð3 , a po upÅ‚ywie 15 minut byÅ‚o równe
7,8 mol×ðdm-ð3. StaÅ‚a szybkoÅ›ci reakcji w warunkach prowadzenia procesu wynosi k = 0,063 min-ð1 .
a) Korzystając z informacji, uzupełnij poniższą tabelę, a następnie narysuj wykres
zależności stężenia nadtlenku wodoru od czasu.
czas, min 0 5 10 15
stężenie, mol×ð dm-ð3
25
20
15
10
5
0
0 5 10 15
Czas, min
b) Na podstawie odpowiednich obliczeń i wykresu ustal, po jakim czasie szybkość
-ð3 -ð1
reakcji bÄ™dzie równa 0,819 mol·dm ·min .
Obliczenia:
-ð3 -ð1
Szybkość reakcji bÄ™dzie równa 0,819 mol·dm ·min po czasie ..............................................
Nr zadania 6a) 6b) 7a) 7b) 8a) 8b)
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1 1 1 2
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
-3
Stężenie, mol·dm
6 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 9. (4 pkt)
Poniżej przedstawiony jest schemat reakcji:
MnO-ð + H2O2 + H+ð ®ð Mn2+ð + O2 + H2O
4
a) Napisz w formie jonowej z uwzględnieniem liczby oddawanych lub pobieranych
elektronów (zapis jonowo-elektronowy) równanie reakcji redukcji i równanie
reakcji utleniania zachodzÄ…cych podczas tej przemiany.
Równanie reakcji redukcji:
.......................................................................................................................................................
Równanie reakcji utleniania:
.......................................................................................................................................................
b) Uzupełnij współczynniki stechiometryczne w poniższym schemacie.
.......... MnO-ð + .......... H2O2 + .......... H+ð ®ð .......... Mn2+ð + ..........O2 + ..........H2O
4
c) Napisz, jaką funkcję (utleniacza czy reduktora) pełni w tej reakcji nadtlenek
wodoru.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (2 pkt)
W reaktorze o objętości 1 dm3 przebiega w stałej temperaturze T reakcja opisana schematem
A (g) + B (g) Ä! 2C (g) + D (g)
Po zmieszaniu substratów A i B w stosunku molowym 1 : 1 zainicjowano reakcję.
W mieszaninie równowagowej stężenie substancji D byÅ‚o równe 2 mol×ð dm-ð3 , a stosunek
stężeń molowych reagentów B i C wynosił [B]:[C] = 1 : 2,3.
Oblicz stałą równowagi tej reakcji w temperaturze T. Wynik podaj z dokładnością
do dwóch miejsc po przecinku.
Obliczenia:
Odpowiedz:
Egzamin maturalny z chemii 7
Poziom rozszerzony
&ð Informacja do zadaÅ„ 11. 13.
W 1 dm3 pewnego wodnego roztworu znajdowaÅ‚o siÄ™ 1,0×ð10-ð10 mola jonów Cl-ð , 1,0×ð10-ð10 mola
jonów I-ð oraz jony Na+. Do roztworu wprowadzono kroplÄ™ roztworu AgNO3 zawierajÄ…cÄ…
1,0×ð10-ð5 mola tej soli.
Iloczyny rozpuszczalności AgCl i AgI w temperaturze T, w której przeprowadzono
doświadczenie, wynoszą:
+ð -ð +ð -ð
K = [Ag ]·[Cl ] = 1,8×ð10-ð10 i K = [Ag ]·[I ] = 8,5×ð10-ð17
SO SO
Na podstawie: J. Sawicka, A. Janich-Kilian, W. Cejner-Mania, G. Urbańczyk, Tablice chemiczne, Gdańsk 2002.
Zadanie 11. (1 pkt)
Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji, która zaszła jako pierwsza
podczas opisanego doświadczenia.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 12. (1 pkt)
Oceń, czy w temperaturze T może istnieć roztwór, w którym iloczyn stężeń molowych
kationów srebra i anionów chlorkowych wynosiÅ‚by 2×ð10-ð5 . Uzasadnij swoje stanowisko.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (1 pkt)
Do wodnego roztworu zawierajÄ…cego aniony chlorkowe ( Cl-ð ) i czÄ…steczki amoniaku (NH3)
wprowadzono roztwór zawierający kationy srebra (Ag+). Nie zaobserwowano jednak
wytrącenia osadu, który świadczyłby o powstaniu chlorku srebra (AgCl). Wynika to z faktu,
że dla jonów Ag+ reakcją uprzywilejowaną w stosunku do reakcji tworzenia AgCl jest reakcja
tworzenia jonu kompleksowego o liczbie koordynacyjnej 2, w którym rolę ligandów pełnią
czÄ…steczki amoniaku.
Napisz w formie jonowej równanie reakcji prowadzącej do powstania opisanego jonu
kompleksowego.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 14. (1 pkt)
Do 100 g wodnego roztworu NaOH o stężeniu 10% masowych dodano 100 g kwasu solnego
o stężeniu 10% masowych.
Spośród podanych poniżej zależności wybierz i podkreśl tę, która jest prawdziwa dla
otrzymanego roztworu.
pH > 7 pH = 7 pH < 7
Nr zadania 9a) 9b) 9c) 10. 11. 12. 13. 14.
Wypełnia
Maks. liczba pkt 2 1 1 2 1 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
8 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 15. (2 pkt)
Przygotowano 200 gramów wodnego roztworu maltozy o stężeniu 25,65% masowych. Po
częściowej hydrolizie maltozy zachodzącej zgodnie z równaniem:
C12H22O11 + H2O ¾ðkat. 2C6H12O6
¾ð®ð
sumaryczna liczba moli cukrów redukujących (glukozy i maltozy) w roztworze wynosiła
0,28 mola.
Oblicz stężenie glukozy, wyrażone w procentach masowych, w roztworze powstałym
po częściowej hydrolizie maltozy. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po
przecinku. W obliczeniach przyjmij przybliżone wartości mas molowych:
-ð1 -ð1
M = 342 g · mol , M = 180 g · mol .
C12H22O11 C6H12O6
Obliczenia:
Odpowiedz:
Zadanie 16. (2 pkt)
W poniższej tabeli przedstawiono równania reakcji elektrodowych oraz odpowiadające im
wartości potencjałów standardowych dwóch półogniw redoks tworzących tzw. akumulator
kwasowo-ołowiowy.
Równanie reakcji elektrodowej Potencjał standardowy
2-ð
PbSO4 + 2e- Ä! Pb + SO
E° =  0,36 V
4
+ð 2-ð
PbO2 + 4H + SO + 2e- Ä! PbSO4 + 2H2O
E° = + 1,69 V
4
Na podstawie: W. Mizerski, Tablice chemiczne, Warszawa 2003.
Korzystając z podanych informacji, napisz sumaryczne równanie reakcji, która
zachodzi w pracującym akumulatorze kwasowo-ołowiowym, oraz oblicz siłę
elektromotorycznÄ… (SEM) tego ogniwa w warunkach standardowych.
Równanie reakcji:
.......................................................................................................................................................
SEM: ............................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 9
Poziom rozszerzony
Zadanie 17. (4 pkt)
W wyniku reakcji litowców z wodorem, prowadzonej w podwyższonej temperaturze,
powstają wodorki o wzorze ogólnym MeH. Związki te są w temperaturze pokojowej ciałami
stałymi, a po stopieniu przewodzą prąd elektryczny. Po wprowadzeniu ich do wody
wydziela się wodór, a roztwór po dodaniu fenoloftaleiny przyjmuje malinowe zabarwienie.
a) Uwzględniając podany opis właściwości fizycznych wodorku litu i wiedząc, że jego
temperatura topnienia wynosi 692 oC, określ rodzaj wiązania występującego
w tym związku oraz podaj stopień utlenienia, jaki przyjmuje wodór w tym związku.
Rodzaj wiÄ…zania:
.......................................................................................................................................................
Stopień utlenienia wodoru:
.......................................................................................................................................................
b) Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji otrzymywania wodorku litu oraz
równanie reakcji wodorku litu z wodą.
Równanie reakcji otrzymywania wodorku litu:
.......................................................................................................................................................
Równanie reakcji wodorku litu z wodą:
.......................................................................................................................................................
c) Napisz równania reakcji elektrodowych zachodzących w czasie elektrolizy
stopionego wodorku litu, wiedząc, że na anodzie wydziela się wodór.
Równanie reakcji katodowej: .......................................................................................................
Równanie reakcji anodowej: ........................................................................................................
Nr zadania 15. 16. 17a) 17b) 17c)
Wypełnia
Maks. liczba pkt 2 2 1 2 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
10 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 18. (2 pkt)
-ð1
Energia dysocjacji wiÄ…zania C H w alkanach (wyrażona w kJ·mol ) to energia, jakÄ… trzeba
dostarczyć, aby przekształcić 1 mol alkanu w 1 mol atomów wodoru i 1 mol odpowiedniego
rodnika organicznego.
Przykłady takich procesów oraz odpowiadające im energie dysocjacji zestawiono
w poniższej tabeli.
Energia dysocjacji wiÄ…zania,
Przebieg procesu
-ð1
kJ·mol
H H
H C H H C
+
H· 435
H H
H H
H3C CH2 C H H3C CH2 C
+ 410

H H
H H
H3C C H H3C C +

398
CH3
CH3
CH3 CH3
H3C C H H3C C +

381
CH3
CH3
Na podstawie: R. Morrison, R. Boyd, Chemia organiczna, Warszawa 1985.
Można zauważyć, że łatwość odrywania atomu wodoru od cząsteczki alkanu zależy od
rzędowości atomu węgla, z którym jest on połączony.
a) Korzystając z informacji, podkreśl przybliżoną wartość energii dysocjacji wiązania
C H w etanie.
-ð1 -ð1 -ð1 -ð1
435 kJ·mol 410 kJ·mol 398 kJ·mol 381 kJ·mol
b) Spośród rodników, których wzory podano w informacji, wybierz i napisz wzór tego,
który tworzy się najłatwiej.
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 11
Poziom rozszerzony
Zadanie 19. (3 pkt)
W temperaturze okoÅ‚o 80 °ðC i w obecnoÅ›ci kwasu siarkowego(VI) czÄ…steczki
2-metylopropenu ulegają dimeryzacji zachodzącej według schematu:
2C4H8 ¾ðdimeryzacja®ð C8H16
¾ð¾ð¾ð
W mieszaninie poreakcyjnej stwierdza się obecność dwóch alkenów o podanym wzorze
sumarycznym, różniących się położeniem wiązania podwójnego w cząsteczce. W wyniku
całkowitego uwodornienia mieszaniny powstaje jeden związek 2,2,4-trimetylopentan.
a) Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) obu izomerów, powstających w reakcji
addycji dwóch cząsteczek 2-metylopropenu.
Izomer I: Izomer II:
b) Określ, według jakiego mechanizmu, nukleofilowego czy elektrofilowego, przebiega
reakcja uwodornienia każdego z opisanych izomerów, w wyniku której powstaje
2,2,4-trimetylopentan.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 20. (3 pkt)
Poniżej przedstawiony jest schemat przemian, które w laboratorium chemicznym prowadzą
do otrzymania zwiÄ…zku Z.
Na
depolimeryzacja
¾ð®ð ¾ð¾ð®ð
¾ð
¾ð¾ð¾ð¾ð¾ð®ð ¾ðHCl
polietylen X Y Z
1 2 3
a) Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) związku organicznego X.
.......................................................................................................................................................
b) Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych,
równanie reakcji oznaczonej na schemacie numerem 2 oraz równanie reakcji
oznaczonej na schemacie numerem 3.
Równanie reakcji oznaczonej numerem 2:
.......................................................................................................................................................
Równanie reakcji oznaczonej numerem 3:
.......................................................................................................................................................
Nr zadania 18a) 18b) 19a) 19b) 20a) 20b)
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 2 1 1 2
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
12 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 21. (2 pkt)
W zależności od warunków przeprowadzania eksperymentu reakcja propenu z chlorem może
przebiegać w różny sposób. W temperaturze pokojowej, w obojętnym rozpuszczalniku
(np. CCl4) reakcjÄ… preferowanÄ… jest addycja. W temperaturze 500 600 °ðC (w fazie gazowej)
reakcją uprzywilejowaną jest substytucja, podczas której podstawieniu ulega atom wodoru
w grupie alkilowej.
Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, równania
reakcji opisanych w informacji. Zaznacz warunki prowadzenia obu procesów.
Równanie reakcji addycji:
.......................................................................................................................................................
Równanie reakcji substytucji:
.......................................................................................................................................................
&ð Informacja do zadania 22. i 23.
Podstawnik już wprowadzony do pierścienia aromatycznego wywiera wpływ na miejsce
wprowadzenia do pierścienia kolejnego podstawnika. Grupy alkilowe,  Cl,  Br,  NH2,  OH
kierują kolejny wprowadzany podstawnik w pozycje orto- i para- w stosunku do własnego
położenia. Obecność w pierścieniu aromatycznym grupy  NO2,  COOH czy  CHO
powoduje, że kolejny podstawnik jest wprowadzany głównie w pozycję meta-.
Poniższy schemat ilustruje ciąg przemian chemicznych, w wyniku których powstają związki
organiczne A, B i C.
COOH
Cl2, FeCl3
A
1
2
CH3
HNO3, H2SO4
B + C
3
Zadanie 22. (1 pkt)
Oceń prawdziwość poniższych zdań i uzupełnij tabelę. Wpisz literę P, jeżeli zdanie jest
prawdziwe, lub literę F, jeśli jest fałszywe.
Zdanie P/F
W przemianie oznaczonej numerem 1 stopień utlenienia atomu węgla
1.
wchodzącego w skład podstawnika rośnie.
W przemianie oznaczonej numerem 2 głównym produktem jest kwas
2.
p-chlorobenzenokarboksylowy (p-chlorobenzoesowy).
UczestniczÄ…cy w przemianie oznaczonej numerem 3 jon NO+ powstaje w reakcji
2
3.
kwasu azotowego(V) z kwasem siarkowym(VI).
Egzamin maturalny z chemii 13
Poziom rozszerzony
Zadanie 23. (2 pkt)
a) Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) lub uproszczone związków organicznych
B i C, które są głównymi produktami przemiany oznaczonej na schemacie numerem 3.
Wzór związku B: Wzór związku C:
b) Stosując wzory pólstrukturalne (grupowe) lub uproszczone związków organicznych,
napisz równanie reakcji, oznaczonej na schemacie numerem 2, prowadzącej
do otrzymania głównego produktu organicznego.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 24. (2 pkt)
W poniższej tabeli podane są wartości stałej dysocjacji wybranych kwasów organicznych
w temperaturze 25 °C.
Nazwa kwasu Ka
metanowy (mrówkowy) 1,7 ×ð10-ð4
etanowy (octowy) 1,7 ×ð10-ð5
benzenokarboksylowy (benzoesowy) 6,3×ð10-ð5
o-chlorobenzenokarboksylowy (o-chlorobenzoesowy) 1,2×ð10-ð3
Na podstawie: R. Morrison, R. Boyd, Chemia organiczna, Warszawa 1985.
Trzy kwasy HX, HY i HZ różniÄ… siÄ™ mocÄ…. W temperaturze 25 °C stosunek staÅ‚ych dysocjacji
KHZ : KHY jest równy 0,1. Kwas HX reaguje z solą NaY zgodnie ze schematem:
HX + NaY ®ð NaX + HY
a) Skorzystaj z powyższej informacji i przyporządkuj wzorom HX, HY, HZ nazwy
odpowiednich kwasów.
HX: ...............................................................................................................................................
HY: ...............................................................................................................................................
HZ: ...............................................................................................................................................
b) Napisz, jaki wpływ na moc kwasu ma wprowadzenie do pierścienia kwasu
benzenokarboksylowego w pozycjÄ™ orto- kolejnego podstawnika takiego jak  Cl.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania 21. 22. 23a) 23b) 24a) 24b)
Wypełnia
Maks. liczba pkt 2 1 1 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
14 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 25. (1 pkt)
Uzupełnij poniższy schemat, tak aby przedstawiał budowę obu enancjomerów związku
organicznego o wzorze sumarycznym C4H10O.
C C
Zadanie 26. (3 pkt)
Dane są wzory półstrukturalne (grupowe) trzech aminokwasów.
H2N CH COOH
CH2 COOH CH3 CH COOH
CH2
NH2 NH2
OH
glicyna (Gly) alanina (Ala) tyrozyna (Tyr)
a) Aminokwasy, których wzory podano powyżej, należą do aminokwasów białkowych.
Narysuj wzór tego fragmentu struktury ich cząsteczek, który wskazuje na tę
przynależność.
.......................................................................................................................................................
b) Stosując wzór jonu obojnaczego alaniny (kwasu 2-aminopropanowego), napisz
w formie jonowej skróconej równania reakcji zachodzących po wprowadzeniu tego
aminokwasu do:
·ð ð wodnego roztworu wodorotlenku sodu (reakcja 1.)
·ð ð kwasu solnego (reakcja 2.).
Równanie reakcji 1.:
.......................................................................................................................................................
Równanie reakcji 2.:
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 15
Poziom rozszerzony
&ð Informacja do zadania 27. i 28.
W trzech naczyniach A, B i C znajdujÄ… siÄ™ oddzielnie: glicyna (Gly), tyrozyna (Tyr)
i glicyloalanyloalanina (Gly-Ala-Ala).
Po analizie budowy cząsteczek tych związków stwierdzono, że przeprowadzenie reakcji
kolejno z dwoma odczynnikami umożliwi ich identyfikację. Jako pierwszy odczynnik
wybrano kwas azotowy(V). Na szkiełkach zegarkowych umieszczono próbki
identyfikowanych substancji i na każdą naniesiono kroplę stężonego HNO3. Zaobserwowano,
że tylko na próbce z naczynia C pojawiło się żółte zabarwienie.
Zadanie 27. (1 pkt)
Podaj nazwÄ™ substancji znajdujÄ…cej siÄ™ w naczyniu C.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 28. (3 pkt)
W celu zidentyfikowania substancji znajdujÄ…cych siÄ™ w naczyniach A i B przygotowano ich
wodne roztwory i przeprowadzono drugie doświadczenie, do którego użyto odczynnika
wybranego z podanej poniżej listy:
·ð ð woda chlorowa
·ð ð Å›wieżo strÄ…cony wodorotlenek miedzi(II)
·ð ð wodny roztwór chlorku żelaza(III).
Zaobserwowano powstanie ciemnoniebieskiego roztworu w probówce I oraz roztworu
o barwie różowofioletowej w probówce II.
a) Uzupełnij schemat drugiego doświadczenia, wpisując nazwę lub wzór użytego
odczynnika wybranego z podanej powyżej listy.
Schemat doświadczenia:
roztwór z naczynia A roztwór z naczynia B
II
I
Odczynnik:
........................................................................
........................................................................
b) Podaj nazwÄ™ substancji znajdujÄ…cej siÄ™ w naczyniu A oraz nazwÄ™ substancji
znajdujÄ…cej siÄ™ w naczyniu B.
Naczynie A: ..................................................................................................................................
Naczynie B: ..................................................................................................................................
c) Podaj nazwę reakcji zachodzącej w probówce II.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania 25. 26a) 26b) 27. 28a) 28b) 28c)
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 2 1 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
16 Egzamin maturalny z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 29. (1 pkt)
Przeprowadzono doświadczenie, w którym zmieszano wodny roztwór siarczanu(VI)
miedzi(II) z wodnym roztworem wodorotlenku potasu. Zaobserwowano wytrÄ…cenie osadu.
Następnie do wytrąconego osadu dodano wodny roztwór pewnej substancji X.
Po energicznym wstrząśnięciu zawartości probówki zaobserwowano pojawienie się roztworu
o barwie szafirowej.
Spośród wymienionych związków: etanol, propanal, propanon, fruktoza wybierz ten
związek, którego użyto w doświadczeniu jako substancję X, i napisz jego nazwę.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 30. (1 pkt)
Wzór półstrukturalny (grupowy) ketotriozy można zapisać:
CH2 C CH2
OH O OH
Narysuj wzór półstrukturalny (grupowy) izomeru tego związku, który wykazuje
zdolność do występowania w postaci izomerów optycznych.
Zadanie 31. (1 pkt)
Oceń prawdziwość poniższych zdań i uzupełnij tabelę. Wpisz literę P, jeżeli zdanie jest
prawdziwe, lub literę F, jeśli jest fałszywe.
Zdanie P/F
1.
að-D-glukoza i bð-D-glukoza stanowiÄ… parÄ™ enancjomerów.
2. Jeżeli disacharyd jest nieredukujący, to nie wykazuje czynności optycznej.
3. Glukoza jest końcowym produktem hydrolizy skrobi i celulozy.
Nr zadania 29. 30. 31.
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
Egzamin maturalny z chemii 17
Poziom rozszerzony
BRUDNOPIS


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
chemia pr(9)
2010 chemia pr
chemia PR(3)
czerwiec 2013 chemia PR
Chemia PR 2013 Tutor klucz
2007 chemia pr
2010 chemia pr
chemia pr(6)
chemia pr(4)
2006 klucz chemia pr
2008 chemia pr
Chemia PR OPERON Listopad 2012 ODP

więcej podobnych podstron