BADANIE NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO SILNIKA PRĄDU STAŁEGO POPRZEZâ Ś


BADANIE NAPDU ELEKTRYCZNEGO SILNIKA PRDU
STAAEGO POPRZEZ NAPD DML30
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA TYRYSTOROWEGO ZESPOAU
NAPDOWEGO DML 030
Tyrystorowe zespoły napędowe typu DML fabrycznie przeznaczone są do regulacji i
stabilizacji prędkości obrotowej bocznikowych silników prądu stałego, obcowzbudnych, lub
silników z magnesami trwałymi. Zespoły DML zapewniają pracę nawrotną, w czterech
ćwiartkach układu współrzędnych n=f(M), z odzyskiem energii do sieci w cyklu hamowania.
Regulacja odbywa się przy zachowaniu dużej dynamiki napędu. Zastosowanie dwóch
pełnookresowych i pełnosterowanych tyrystorowych mostków mocy w blokach
elektroizolowanych zapewnia izolację radiatora od potencjału sieci zasilającej. Prędkość
silnika DC można regulować w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego z tachoprądnicą lub
napięciem twornika. Napięcie twornika jest odizolowane od układów sterowania poprzez
rezystancyjny dzielnik napięcia wysokiej impedancji. Sygnał sprzężenia zwrotnego prądu z
przekładnika prądowego, odizolowany galwanicznie od elektroniki sterującej, uzupełnia pętlę
sprzężenia zwrotnego.
Podstawowe cechy układu DML:
- napięcie zasilania 220V AC lub 380V AC,
- wyjście 0 - 5V DC dla 0 - 100% prędkości obrotowej,
- wyjście 0 - 5V DC dla 0 - 100% prądu,
- trzy wejścia sygnału zadawania prędkości, przydatne dla szerokiego zakresu zastosowań i
wymagań aplikacyjnych,
- wybierany rodzaj zatrzymania silnika: wybiegiem, hamowanie z pewnym nachyleniem
oraz regeneracyjne (ze zwrotem energii),
- wejście zewnętrznego kasowania blokady ze styków o potencjale neutralnym.
- wskazania led stanów przekształtnika.
2. OPIS STANOWISKA LABORATORYJNEGO
Stanowisko laboratoryjne składa się z trójfazowego silnika asynchronicznego
klatkowego 2,2 kW połączonego z prądnicą prądu stałego o mocy 2 kW. Maszyny sprzęgnięte
są ze sobą poprzez bezwładnik (rys.1). Na płycie czołowej zamontowano następujące
elementy:
1 - wyłączniki nadprądowe szybkie,
2 - zabezpieczenie termiczne prądnicy bocznikowej
3 - stycznik główny
4 - separator
5 - przekaznik
6 - przekaznik
7 - transformatory 380/220 V,
8 - transformatory 380/220 V,
9 - programowalny miernik prędkości obrotowej N9,
10 - przyciski sterujące,
11 - potencjometr regulacji obrotów przy zadawaniu ręcznym,
12 - płyta główna tyrystorowego przekształtnika DML 030,
13 - dławik wyjściowy tyrystorowego układu napędowego,
14 - dławik wejściowy tyrystorowego układu napędowego,
15 - przemiennik częstotliwości ACS 800.
Do zasilania silnika klatkowego wykorzystano przemiennik częstotliwości ACS 800.
Zespół napędowy DML 030 połączony jest z prądnicą bocznikową prądu stałego w celu
wytworzenia odpowiedniego momentu hamującego na wale silnika. Zadawanie momentu
hamującego, będącego funkcją prędkości, zrealizowane zostało poprzez programowalny
miernik prędkości obrotowej N9 firmy Lumel pracujący w układzie sprzężenia zwrotnego
zespołu napędowego DML 030. Stanowisko zostało wykonane w wariancie przenośnym, a
elementy wchodzące w jego skład zostały rozmieszczone na ażurowej płycie zgodnie z rys.2.
3. BADANIE WYBRANYCH CHARAKTERYSTYK MECHANICZNYCH SILNIKA
ASYNCHRONICZNEGO
W laboratoryjnym układzie napędowym prądnica prądu stałego obciąża silnik
indukcyjny klatkowy. Regulacja prędkości obrotowej silnika indukcyjnego odbywa się
poprzez zastosowanie przemiennika częstotliwości typu ACS 800. W trakcie badań własności
napędu elektrycznego zastosowano bezpośrednią regulację momentu silnika indukcyjnego
DTC.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
BADANIE UKLADU NAPEDOWEGO Z SILNIKIEM PRADU STALEGO ZASILANYM Z NAWROTNEGO PRZEKSZTALTNIKA TYRYSTORO
02 Badania symulacyjne układu napędowego z silnikiem prądu stałego
silnik pradu stalego teoria(1)
Napęd z bezszczotkowym silnikiem prądu stałego
Silnik pradu stalego1 2p docx
Silnik prądu stałego3 6
Silnik prądu stałego sprawko
Sprawozdanie silnik prądu stałego
2011 Naped z silnikiem?zszczotkowym pradu stalego
Regulator prędkości dla silników prądu stałego 512c

więcej podobnych podstron