131 Reanimacja Zacisku Tyl Nissan Primera


Nissan Klub Polska Zrób to sam
Reanimacja tylnego zacisku hamulcowego
Autor instrukcji: Sebastian Nowak
Będziemy reanimować zacisk hamulcowy tylni (dokładnie lewy). Stan początkowy: hamulec
zasadniczy działa, hamulec ręczny nie daje się w ogóle ruszyć. Objawy były takie, że nie miałem
w ogóle ręcznego w tym kole  okazało się że hamulec został w pozycji zaciągnięty i nie wracał, tak
więc nie można go było zaciągnąć. Po zdemontowaniu zacisku, zdjęciu sprężyny hamulca ręcznego z
niego, dzwignia ręcznego nie dawała się w ogóle ruszyć.
Stan końcowy: dzwignia hamulca ręcznego przy zacisku daje się zaciągać ręką, i wraca szybciutko do
pozycji wyjściowej  bez zamontowanej sprężyny zewnętrznej  a więc cofa tylko i wyłącznie przy
pomocy sprężyny zamontowanej wewnątrz zacisku. Przy okazji wyczyścimy i nasmarujemy grzybek w
tłoczku. Zacisk którym się zajmę pochodzi z Nissan Primer 1.8, 2001 rocznik, kombi, zacisk Lucas.
Działamy: demontujemy zacisk z auta, zdejmujemy z niego sprężynę dzwigni ręcznego, odkręcamy
ogranicznik ręcznego (śruba ograniczająca ruch dzwigni ręcznego), wykręcamy odpowietrznik,
wykręcamy tłoczek, zdejmujemy gumową osłonę tłoczka.
Uzyskamy stan pacjenta jak na zdjęciu:
1
Żeby zdemontować cały mechanizm, trzeba zacząć od wyjęcia pierścienia segera znajdującego się na
dnie cylindra  zaglądamy do środka, i widzimy pierścień, a w szczególności otwory w które trzeba
włożyć końcówki szczypców segera żeby go ścisnąć a potem wyszedł.
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Poniżej foto pierścienia już wyjętego, żeby było wiadomo czego szukamy:
Powiem szczerze, że dostęp do pierścienia jest słaby  jest tam ciasno. Miełem pod ręką tylko takie
marketowe szczypce Segera z wymiennymi końcówkami, i po drobnym tuningu przeprowadzonym
szlifierką wchodziły bez problemu.
2
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Zanurzamy tak przygotowane szczypce do cylindra, łapiemy pierścień i ściskamy  wystarczy ścisnąć
pierścień a zostanie on wypchnięty przez sprężynę która jest odpowiedzialna za powrót dzwigni
hamulca ręcznego (gwintowany pręt na którym jest mocowany tłoczek, nazwijmy go popychaczem
tłoczka, przechodzi przez środek tej sprężyny).
3
Wyciągamy pierścień, osłonę sprężyny, sprężynę, oraz podkładkę pod sprężynę. Następnie
wyciągamy okrągłą płytkę ustalającą położenie popychacza tłoczka. Wszystkie te elementy powinny
po prostu wypaść  nie są w ogóle mocowane. Następnie wyciągamy prowadnik tłoczka  trzeba go
mocno pociągnąć  jest wciśnięty i ma na sobie uszczelkę która stawia lekki opór.
Poniżej foto elementów które będziemy mieli wyjęte:
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Z głębi może nam jeszcze wypaść 'suwak' który popycha popychacz - to krótki pręcik z zaokrąglonym
końcówkami. Może nie wypaść, gdyż jest zanurzony w smarze, wówczas wyciągamy go pensetą.
Poniżej foto tego drobiazgu:
Teraz już wyciągamy dzwignę hamulca ręcznego. Poniżej foto mojej  która delikatnie mówiąc była
zasyfiona, przez co nie można nią było ruszać a więc i hamulec ręczny nie działał:
4
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
5
Wyciągamy też uszczelkę dzwigni, i czyścimy ją lub wyrzucamy jeśli mamy nową w zestawie
naprawczym (są dołączane). Foto uszczelki po wyjęciu i przed wyjęciem:
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
6
W tym momencie mamy już wszystko wyjęte. Czyścimy szmatką, można wymyć płynem hamulcowym.
Trochę fot z czyszczenia:
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
7
Przed złożeniem całości smarujemy smarem do zacisków, tylko takim który może pracować w
obecności płynu hamulcowego (NIE MIEDZIOWYM!!!), n.p. takim dostępnym w każdym sklepie
motoryzacyjnym za ok 5pln:
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Składamy wszystko w odwrotnej kolejności: zakładamy uszczelkę na dzwignię ręcznego, wpychamy
dzwignię ręcznego, od strony cylindra wkładamy ten malutki popychacz, a następnie wciskamy duży
popychacz (można na nim wymienić uszczelkę  też jest w zestawach naprawczych). Ustawiamy
równo popychacz tak, żeby po założeniu podkładki ustalającej jego położenie wypust w tej podkładce
wszedł we wpust w zacisku  w razie potrzeby kręcimy lekko popychaczem. Następnie nakładamy
podkładkę, sprężynę, i osłonę sprężyny.
Ostatnim etapem jest założenie pierścienia segera  trzeba jednocześnie docisnąć osłonę sprężyny
na maxa tak, żeby doszła do końca i żeby zrobiła miejsce na założenie pierścienia. Może to
wydawać się problematyczne, ale wystarczy zrobić prostą rozpurkę i mamy sprawę docisku
załatwioną:
8
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Czyli: bierzemy kawałek rurki o średnicy takiej, żeby docisnęła osłonę sprężyny, robimy wsparcie
o ramiona zacisku (na zdjęciu przy użyciu klucza płaskiego), i pomiędzy to wkładamy śrubę.
Rozkręcając śrubę dociskamy sprężynę  uwaga, bo gdy osłona sprężyny nie wejdzie równo w otwór
znajdujący się na dnie cylindra to można ją pokrzywić. Dodatkowo trzeba pilnować żeby w środku było
czystko, bo większe drobinki mogą uniemożliwić wciśnięcie pierścienia segera. Po dociśnięciu
sprężyny, zakładamy pierścień przez najcieńszy element rozpurki, czyli przez śrubę, i używając
naszych stuningowanych szczypców wkładamy pierścień na swoje miejsce (wystarczy go ścisnąć i
wsunąć we wpust na dnie, a następnie śrubokrętem docisnąć na sam spód aż wskoczy na swoje
miejsce). Całość wydawała mi się koszmarnie trudna  ale udało mi się założyć pierścień po kilku
próbach. Poniżej fota tuż po wsunięciu pierścienia:
9
Zdejmujemy rozpurkę, i sprawdzamy czy dzwignia ręcznego odbija  powinna odbijać wzorowo :-)
Czas na tłoczek  ono nasz pacjent:
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Sprawdzamy czy grzybek się kręci  próbujemy obracać łapiąc za jego wystającą końcówką (tuleja
z nagwintowanym wnętrzem) - ręką pewnie nie da rady, ale lekko łapiąc szczypcami powinien się
obracać  jeśli nie znaczy że tym bardziej trzeba go rozebrać i przesmarować. Zaglądamy do wnętrza,
i widzimy zawleczkę która trzyma grzybek na swoim miejscu:
ściskamy szczypcami i wyciągamy zawleczkę:
10
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Po wyjęciu zawleczki wyciągamy podkładkę, podkładkę falistą, jeszcze jedną podkładkę, i łożysko:
11
a potem wyciągamy grzybek  powinien lekko wyjść gdyż jedyny opór jaki może tam być to uszczelka.
Grzybek po wyjęciu:
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
Mamy już cylinderek pusty, czyścimy z brudu który tam prawdopodobnie będzie  może się dostawać
12
szczególnie przez otwór który jest na dnie i który wychodzi na zewnątrz pod wpust na uszczelkę 
widać na tym zdjęciu:
Wszystkie elementy czyścimy, udrażniamy otwór przy dnie tłoczka, nakładamy smar na uszczelkę
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.
Nissan Klub Polska Zrób to sam
oraz na resztę grzybka za uszczelką oraz tłoczek w okolicach w których styka się z uszczelką i głębiej
w kierunku dna tłoczka. Całość składamy, zakładamy zawleczkę i tyle. Jak się okazuje, grzybek nie
ochodzi do dna tłoczka  jest tam trochę miejsca  daje się włożyć większą połowę szpilki i daje się
ona tam ruszać:
13
Udanych reanimacji!!
Sebastian Nowak
sebnow@buziaczek.pl
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska.
Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale Zrób to sam.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
199 Nissan Primera P12 03r pikanie kierunkowskazów
Nissan Primera P12 instrukcja obsługi
Nissan Primera P11 demontaz poszycia drzwi kierowcy
Akumulator do NISSAN PRIMERA P12 16 16V 18 16V 20 16V 20 i 1
Nissan Primera P11 demontaz mechanizmu wycieraczek
Nissan Primera P12 Kasowanie sygnalu o wymaganym serwisie
Nissan Primera P11 naprawa silniczka wycieraczek
Nissan Primera P11 demontaz tylnej polki z glosnikami
Nissan Primera 1 6
Nissan Primera P11 Montaz pompy paliwa wraz z obudowa
Nissan Primera P11 144 TD OBD II diagnostyka elektroniki
084 Nissan Primera P12 naprawa niedziałających nawiewów

więcej podobnych podstron