Zasoby ludzkie planowanie i zarzadzanie zaspiz


Tytuł: Zasoby ludzkie  planowanie i zarządzanie
Autor: Agnieszka Dejnaka
ISBN: 83-7361-058-8
Liczba stron: 184
" Jak zatrudniać wła ciwych pracowników w firmie?
" Jak oddziaływać na pracownika, aby stał się lojalny wobec firmy?
" Jak motywować pracownika i doskonalić jego umiejętno ci?
" Jak zatrzymać najlepszych a pozbyć się nieefektywnych?
Pracownik jest najważniejszym kapitałem firmy. Od profesjonalizmu pracowników zależy
sukces firmy i jej dalszy rozwój.
Należy ich więc wybierać z rozwagą.
Dzięki tej książce:
" Zrozumiesz zależno ci pomiędzy rozwojem firmy a potrzebą zatrudniania
nowych pracowników.
" Poznasz zasady działania i filozofię marketingu wewnętrznego.
" Poznasz potrzeby pracowników i wykorzystywać je w celu motywowania
pracownika.
" Zdobędziesz umiejętno ć z zakresu funkcjonowania działu HR.
" Odpowiesz sobie na pytanie: czy firma powinna zatrudniać zewnętrzną firmę HR ?
" Posiądziesz wiedzę i umiejętno ć podejmowania wła ciwych decyzji kadrowych
i zatrudniania najlepszych pracowników.
" Poznasz sposoby poszukiwania i selekcji kandydatów na pracowników.
" Nauczysz się, jak motywować pracowników do pracy i zatrzymywać
najlepszych z nich.
Spis treści
Rozdział 1. Pracownicy jako kapitał.................................................................. 5
1.1. Ludzie cenniejsi niż pieniądze 5
1.1.1. Personalizacja firma-klient ........................................................ 6
1.1.2. ZarzÄ…dzanie oparte na wiedzy i organizacja uczÄ…ca siÄ…........... 11
1.1.3. Psychologia potrzeb pracownika ............................................. 14
1.1.4. Otoczenie pracownika i jego podejście do pracy..................... 19
1.2. Funkcje działu HR 22
1.2.1. Relacje pomiÄ…dzy HR a pracownikami zarzÄ…dzajÄ…cymi.......... 24
1.2.2. Zasady personalne i procedury ................................................ 27
1.3. Etyczny HR  przepisy prawne i normy 32
1.3.1. Zatrudnianie pracowników. Dyskryminacje ze wzglądu
na rasą, płeć, religią ........................................................................ 32
1.3.2. Mobbing................................................................................... 35
1.3.3. Rola kwalifikacji zawodowych  wykształcenie
czy osobowość? .............................................................................. 39
Rozdział 2. Pracownicy potrzebni w firmie....................................................... 41
2.1. Dlaczego firma potrzebuje pracowników? 41
2.1.1. Prognozowanie zatrudnienia.................................................... 43
2.1.2. Błądy w myśleniu w kwestiach pracownik-firma.................... 50
2.2. Alarm  szukamy pracownika 51
2.2.1. Szukanie dobrego kandydata wewnÄ…trz firmy......................... 51
2.2.2. Szukamy pracownika na zewnÄ…trz firmy................................. 53
2.2.3. Publikowanie ogłoszeń ............................................................ 56
2.2.4. Inne formy poszukiwania pracowników.................................. 60
2.2.5. Nieodpowiedni komunikat zniechÄ…ca
najlepszych kandydatów................................................................. 63
2.3. Sukces? Mamy dużo chątnych kandydatów 64
2.3.1. Ocena zgłoszeń  selekcja życiorysów (CV)
oraz listów motywacyjnych ............................................................ 66
2.3.2. Narządzia analizy życiorysów ................................................. 70
C:\Andrzej\PDF\Biznes\_Spis treści.doc (03-07-11) 3
4 Zasoby ludzkie  planowanie i zarzÄ…dzanie
l
2.4. Rozmowa kwalifikacyjna 73
2.4.1. Procedura rozmowy kwalifikacyjnej ....................................... 73
2.4.2. WstÄ…pne relacje kandydat-przedstawiciel firmy...................... 83
2.4.3. Prowadzenie interview............................................................. 85
2.4.4. Błądy i pułapki rozmów kwalifikacyjnych.............................. 87
2.5. Testowanie kandydatów 89
2.5.1. Testy na inteligencjÄ… ................................................................ 91
2.5.2. Testy umiejątności ................................................................... 91
2.5.3. Testy osobowe ......................................................................... 92
2.6. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu 102
2.6.1. Wprowadzanie nowego pracownika do firmy....................... 102
Rozdział 3. Tworzenie zespołu ....................................................................... 109
3.1. Pracownik jako cząść firmy. Wytyczanie celów długoterminowych 109
3.2. Szkolenie dla dzisiejszej pracy i jutrzejszego awansu 110
3.2.1. Powody stałego szkolenia pracowników. Zmiany rynkowe.. 110
3.2.2. Rodzaje szkoleń tradycyjnych ............................................... 120
3.2.3. Rodzaje szkoleń interaktywnych ........................................... 124
3.2.4. Motywacja ............................................................................. 132
3.2.5. Ocena wydajności pracowników ........................................... 138
3.3. Marketing wewnÄ…trzny143
3.3.1. Pracownik jako klient firmy.................................................. 143
3.4. Gdy współpraca z pracownikiem kończy sią fiaskiem 151
3.4.1. Pracownik sam siÄ… zwalnia .................................................... 152
3.4.2. Pracownik jest zwalniany przez firmÄ… ................................... 154
3.4.3. Zwolniony pracownik  reklama lub antyreklama firmy .... 157
Załącznik Wzory dokumentów..................................................................... 159
Bibliografia ....................................................................................................... 167
Wykaz rysunków i załączników ...................................................................... 173
Skorowidz ........................................................................................................ 179
Rozdział 3.
Tworzenie
zespołu
3.1. Pracownik jako część firmy.
Wytyczanie celów długoterminowych
Uwaga Zatrudnianie pracowników w firmie jest pierwszym etapem
działań, po którym przychodzi czas na integrację zespołów oraz
wdrażanie pracowników i motywowanie ich do wspólnej pracy.
Każdy pracownik w firmie powinien znać swoje cele, cele firmy oraz
umieć określić wlasne miejsce w organizacji. Strategia dzialań firmy
powinna być jasno określona i jawna dla wszystkich jej pracowników.
Strategia firmy sklada się między innymi z:
celów firmy,
misji,
zadań,
rozpoznawania otoczenia,
oceny SWOT.
Cele firmy są określane przez zarząd. Głównym celem każdej firmy jest
zysk i utrzymanie się na rynku. Celami podrzędnymi mogą być: zwięk-
szenie sprzedaży, stanie się liderem na rynku, poprawienie jakości ob-
slugi klienta. Cele takie powinny być jasno sprecyzowane i przedsta-
wione pracownikom.
C:\Andrzej\PDF\Biznes\03.doc (03-07-11) 109
110 Rozdział 3.
l
Natomiast misja firmy, zawierajÄ…ca przeslanie dzialania organizacji, po-
winna być nie tylko jawna: pracownicy powinni się z nią identyfikować.
Nie wystarczy bowiem poprzestać na poznaniu misji, należy ją zrozu-
mieć i stać się częścią dzialań firmy.
Zadania mają pomóc w realizacji postawionych przez firmę celów. Są
one rozdzielone pomiędzy poszczególne dzialy, zespoly pracowników
lub pojedyncze jednostki kadrowe. Dzialania poszczególnego pracowni-
ka muszą być w zgodzie z zadaniami, jakie podejmuje cala firma, aby
osiągnąć cele strategiczne.
Uwaga Pracownik jest trybem w maszynie firmy i powinien w pełni
się z nią identyfikować.
Ze względu na potrzebę zgodności celów firmy z celami pracownika
wykonuje się plany zadaniowe, osobno dla każdej osoby zatrudnionej
w firmie. Plany są kompleksowe i zawierają listę zadań, jakie powinien
wykonać pracownik w krótkim i dluższym czasie. Szczególnie ważne
są plany dlugoterminowe, które pozwalają na zaprojektowanie dzialań
pracownika w najbliższych 3  5 latach. Plany takie zawierają cele prio-
rytetowe i poboczne.
Budowanie strategii zasobów ludzkich opiera się na takich samych na-
rzędziach, jak budowa strategii firmy. Szczególne znaczenie mają tutaj:
dobór kadr,
wdrażanie marketingu kadrowego (wewnętrznego),
tworzenie kultury pracy z ludzmi.
3.2. Szkolenie dla dzisiejszej pracy
i jutrzejszego awansu
3.2.1. Powody stałego szkolenia pracowników.
Zmiany rynkowe
Uwaga W celu utrzymania się na rynku firma musi zatrudniać
pracowników, którzy sprostają oczekiwaniom klientów.
Tworzenie zespołu
l 111
Czy w każdej firmie potrzebne są szkolenia i w jakiej formie powinny się?
To pytanie powinno zostać postawione, zanim firma rozpocznie dziala-
nia szkoleniowe pracowników. Prześledzmy 5 pytań badawczych do-
tyczących wprowadzania szkoleń do firm.
1. Dlaczego szkolenia?
Odpowiedz na to pytanie pozwoli stwierdzić, czy proces szkoleń jest
potrzebny w danej firmie. Oczywiste jest, że w okresie obecnych zmian
rynkowych i rozwoju technologii szkolenia są niezbędne każdej firmie.
2. Jakiej wiedzy brakuje pracownikom?
Jeśli zostaje wprowadzany do firmy system szkoleń, to należy ziden-
tyfikować, jakich szkoleń potrzebują pracownicy i na jakim poziomie.
Nie można wprowadzać szkoleń, których poziom znacznie wykracza
poza możliwości pracowników i jest swoistą  stratą pieniędzy . Z dru-
giej strony, niepotrzebne jest wprowadzanie szkoleń, które powielają
wiedzÄ™ lub wylÄ…cznie jÄ… systematyzujÄ….
3. Co powinna osiągnąć firma po szkoleniu?
Co firma osiągnie po przeszkoleniu pracowników? To kolejne pytania,
na które należy znalezć odpowiedz. Często firma zyskuje:
zwiększenie konkurencyjności na rynku,
poprawÄ™ obslugi klienta,
lepszy przeplyw informacji.
4. Czego oczekują i co zgłaszają uczestnicy szkolenia?
Szkolenia powinny być zgodne z oczekiwaniami pracowników, wówczas
są najbardziej efektywne. Szkolenie musi być czynnikiem motywacyjnym,
swoistÄ…  nagrodÄ… , nie dzialaniem  przeciwko pracownikowi . Pracow-
nik powinien mieć wplyw na rodzaj szkolenia, otrzymać wyczerpujące
informacje dotyczące korzyści, jakie otrzyma po zakończeniu kursu itp.
Musi wiedzieć, że szkolenie sluży jakiemuś wyższemu celowi niż tylko
organizowanie mu czasu.
5. Jak wzmocnić skuteczność szkoleń?
Jakie dzialania zastosować, aby szkolenie bylo efektywne? Pytania także
dotyczÄ… formy szkoleniowej, sposobu szkolenia (standardowego, inter-
aktywnego, indywidualnego, grupowego itp.).
112 Rozdział 3.
l
Ustalenie odpowiedzi na 5 pytań badawczych pozwala na dobranie
szkoleń najbardziej zgodnych z potrzebami firmy i pracowników. Na
uwagę zasluguje pierwsze pytanie badawcze, które spróbujemy rozwi-
nąć. Po co potrzebne są w firmie szkolenia? W obecnych czasach więk-
szość firm potrzebuje szkoleń. Zmiany zachodzące w ostatnich latach to
między innymi:
rozwój technologii,
globalizacja,
rozwój spoleczeństwa informacyjnego.
Rozwój technologii
Internet
Rozwój ™nternetu zmienil obraz gospodarki. Obecnie część biznesowa ™n-
ternetu dzieli siÄ™ na sektory (rysunek 2.7)1:
handel busines-to-busines (inaczej B2B)  handel pomiędzy
firmami,
handel business-to-customer (inaczej B2C)  handel pomiędzy
firmÄ… a konsumentem,
handel busines-to-administration (inaczej B2A)  handel pomiędzy
firmami a instytucjami publicznymi,
handel customer-to-busines (inaczej C2B)  handel pomiędzy
konsumentem a firmÄ…,
handel customer-to-customer (inaczej C2C)  handel pomiędzy
konsumentami indywidualnymi.
1. Business-to-business
Business-to-business to model transakcji handlowych na rynku elektro-
nicznym pomiędzy firmami2. Handel B2B jest to zarówno handel po-
między różnymi firmami, jak i w obrębie jednej firmy, pomiędzy jej
oddzialami. Powyższą relację przedstawia rysunek 3.1.
1
M. Kare-Silver,  E-szok. Rewolucja elektroniczna w handlu , PWE, Warszawa 2001.
2
Z. Zwierzchowski,  Uwarunkowania e-commerce w Polsce. Aatwy Internet, trudny
handel", Rzeczpospolita 1999, nr 139.
Tworzenie zespołu
l 113
Rysunek 3.1.
Rodzaje handlu
B2C
Klient Firma
B2A
w Internecie
B2B
C2C
Administracja
C2B
Firma Klient
yródło  opracowanie własne na podstawie: M. Kare-Silver,  E-szok. Rewolucja
elektroniczna w handlu , PWE, Warszawa 2001
Przy tworzeniu systemu transakcji handlowej B2B należy pamiętać, że
ma on slużyć realizacji strategicznych celów firmy. Kluczem do sukcesu
będzie określenie obszarów, gdzie nowe rozwiązania mogą być zasto-
sowane do poprawy pozycji konkurencyjnej naszej firmy3.
Rozwój B2B to coraz większa integracja procesów biznesowych między
różnymi podmiotami. Prawidlowe wykorzystanie możliwości rynku in-
ternetowego jest warunkiem zachowania pozycji konkurencyjnej firmy4.
Organizacje budujÄ… w tym celu serwisy internetowe, z wydzielonÄ…, za-
bezpieczoną haslem częścią. Jest ona dostępna wylącznie dla firm wspól-
pracujących lub oddzialów macierzystych.
2. Business-to-customer
Rozwiązania business-to-customer to transakcje pomiędzy przedsiębior-
stwami a konsumentami. Najczęściej przybierają one formę sprzedaży
za poÅ›rednictwem sklepów internetowych5. W ™nternecie istniejÄ… za-
równo male sklepiki, których celem jest zapewnienie dodatkowego zbytu
na posiadane produkty, jak i cale galerie handlowe. Wszystkie określane
sÄ… jednym mianem  sklepu internetowego. Jest on najbardziej znanÄ…
formÄ… elektronicznego handlu, korzystajÄ…cego z nowego i atrakcyjnego
kanalu dystrybucji.
3
J. Alba, J. Lynch, B. Weitz, C. Janiszewski, Lutz, A. Sawyer, S. Wood,  Interactive home
shopping: Consumer, retailer and manufacturer incentives to participate in electronic
marketplaces ,  Journal of Marketing 1997, nr 61.
4
WiÄ…cej na ten temat: T. R. Leinbach,  Worlds of E-Commerce: economic, geographical
and social dimensions , John Wiley and Sons, Chichester 2001.
5
M. Norris, S. West,  E-biznes , Wydawnictwo Komunikacji i Aączności, Warszawa 2001.
114 Rozdział 3.
l
Glówne zadania systemów business-to-customer to umożliwienie zakupów
on-line poprzez budowanie sieci sprzedaży w ™nternecie, opracowanie
systemu zabezpieczenia danych klienta oraz platności. Dodatkowo fir-
ma musi zapewnić dostawę produktu lub uslugi oraz wsparcie posprze-
dażowe (gwarancje, serwisy, informacje dla klientów). W systemach B2C
ważne jest także budowanie dlugoterminowych relacji z klientem i dbanie
o jego zadowolenie z dokonanych zakupów. Nie można dopuścić do
braku zadowolenia klienta lub poczucia dyskomfortu spowodowanego
 wirtualną sprzedażą . Sam handel elektroniczny dodatkowo umożliwia
mniejszym firmom konkurowanie z gigantami, zmniejsza bariery geogra-
ficzne, zwiększa możliwość wyboru towarów. Dzialania handlowe B2C
nie stanowią najistotniejszej części obrotów realizowanych za pośrednic-
twem ™nternetu. Firmy prowadzÄ… dzialania na rynku B2C w celu omi-
nięcia kosztownych kanalów dystrybucji i pozyskania nowych klientów.
3. Business-to-administration
Business-to-administration jest obszarem e-biznesu, który obejmuje relacje
między przedsiębiorstwem a jego makrootoczeniem, w szczególności in-
stytucjami6. Najważniejsze zadania systemu B2A przedsiębiorstwa to:
kreowanie wizerunku firmy (nie tylko internetowego),
dzialania w celu zwiększania wiarygodności firmy,
tworzenie więzi między firmą i jej otoczeniem,
nawiązanie wspólpracy z instytucjami zorganizowanymi.
Handel B2A odbywa się w najczęściej w formie przetargów on-line oraz
targów.
4. Customer-to-business.
Dzialania handlowe customer-to-business sÄ… prowadzone na specjalnie
w tym celu zorganizowanych obszarach rynku internetowego, zwanych
aukcjami grupowymi7. Polegają na zglaszaniu przez kupujących chęci
zakupu określonej ilości produktów (np. zakupu 20 sztuk kosiarek do
trawy). Firmy oferujące produkt, na który zglaszane jest zapotrzebowanie,
6
Głównie administracja państwowa, która należy do grupy znaczących nabywców
instytucjonalnych. Por. L. Garbarski,  Zachowania nabywców , PWE, Warszawa 1998.
7
Por. A. Sznajder,  Zastosowanie internetu w marketingu , Szkoła Główna Handlowa,
Warszawa 1998.
Tworzenie zespołu
l 115
odczytują zgloszenie i przedstawiają swoje warunki sprzedaży. Jeśli pro-
ponowane warunki grupa klientów uzna za zadowalające, przyjmuje
ofertę i transakcja jest realizowana. Forma ta pozawala przedsiębior-
stwu np. na uplynnienie posiadanych nadwyżek, zaś kupujący otrzy-
muje szansÄ™ na zakupienie produktu za stosunkowo niskÄ… cenÄ™.
5. Customer-to-customer
Ostanie z prezentowanych dzialań handlu elektronicznego  transak-
cje customet-to-customer  pelnią funkcję swego rodzaju tablicy ogloszeń,
często w polączeniu z systemem aukcyjnym. System taki z jednej strony
pomaga sprzedać niepotrzebne produkty, które znajdują się w posiada-
niu osób prywatnych, a z drugiej  umożliwia dokonanie okazyjnego
zakupu innym klientom. Aukcje to serwisy specjalne, gdzie można za-
kupić towary wystawiane na sprzedaż. Wystawiane są zarówno pro-
dukty nowe (bezpośrednio od producentów), jak i produkty używane
(wystawiane przez konsumentów). Najbardziej rozpowszechnily się
aukcje książek, czasopism oraz sprzętu elektronicznego. Glównymi użyt-
kownikami (klientami i wystawcami) sÄ… konsumenci.
Technologie informacyjne
Po szybkim rozwoju ™nternetu w dzialalnoÅ›ci firm na rynku elektro-
nicznym coraz poważniejszą rolę zaczęly odgrywać nowe formy cy-
frowych uslug medialnych, takich jak: WAP8, UMTS9, telefonia komór-
kowa, intranet, ekstranet, telewizja interaktywna oraz kioski elektroniczne.
Dla klientów i firm obecnych na rynku elektronicznym nowe uslugi
tworzone za pomocÄ… technologii informatycznych (rysunek 3.2) sÄ…
atrakcyjną formą wspólpracy handlowej.
Powyższe dzialania handlowe wymagają nowych specjalistów, którzy
posiadają odpowiednie kwalifikacje i wiedzę, aby umiejętnie wykorzy-
stywać technologię do budowania przewagi konkurencyjnej firmy.
Oprócz aspektu handlowego technologia pozwala na:
8
WAP, Wireless Application Protocol, Protokół Komunikacji Bezprzewodowej. WAP
to  miądzynarodowy standard dostarczania komunikatów internetowych oraz
świadczenia zaawansowanych usług telefonicznych poprzez telefony komórkowe,
pagery oraz inne terminale cyfrowej. Hasło opracowano na podstawie:  Słownik
Encyklopedyczny  Informatyka , Wydawnictwo Europa, Kraków 1999.
9
Uniwersalny System Komunikacji Ruchomej, UMTS (ang. Universal Mobile
Telecommunications System) to system komunikacji ruchomej i bezprzewodowej trzeciej
generacji, umożliwiający w szczególności realizacją nowatorskich usług multimedialnych
w skali wykraczającej poza możliwości systemów drugiej generacji (GSM).
116 Rozdział 3.
l
Rysunek 3.2. t e l e fo n i a k o mó rk o w a
N o w o gi e
o c z e s n e t e c h n ol
Technologie
informacyjne
W A P
T elef
o ni c z n e
UMT S
T e l e wi z y jn e
te l e wi z ja i n te ra kt y wn a
N o Å› n i k i e l e k tr o ni c z n e
N ooni ki
C D- ro m
O p art e n a t e c h n ol o g i sie ci
i
D VD
F TP
n
i tr a n e t e l e k t ro n i c z n e wi z yt ó wk i
e ks t ra n e t
k i o s k i i n t e ra k ty w n e
yródło  opracowanie własne
szybszÄ… wymianÄ™ informacji,
wydajniejszą obslugę klientów,
ocenę pracowników (testy interaktywne),
szkolenia pracowników.
Wykorzystanie możliwości, jakie otwiera rozwój technologii, wymaga
przeszkolenia pracowników i stalego monitorowania poziomu wiedzy
firmy oraz porównywania jej z poziomem wiedzy wymaganej na ryn-
ku. Firmy dzialajÄ…ce na rynku elektronicznym wykorzystujÄ… intranet
i ekstranet w celach zarządzania informacją i szkolenia pracowników10.
Oczywiste jest, że jednym z najcenniejszych zasobów organizacyjnych są
pracownicy oraz informacje, jakimi firma dysponuje.
Intranet jest sieciÄ… komputerowa wewnÄ…trz firmy, dostarczajÄ…cÄ… informa-
cji w formie i na zasadach przyjętych i sprawdzonych w ogólnoświato-
wej sieci ™nternet. Z praktycznego punktu widzenia intranet to sieć zbli-
żona do ™nternetu i wykorzystujÄ…ca technologie internetowe, w której
publikowane są wewnętrzne informacje przedsiębiorstwa. Umożliwia
10
WiÄ…cej na ten temat: B. Volker,  Business knowledge Management: Praxiserfahrungen
mit Intranetbasierten Lösungen , Springer, Berlin 1999.
Tworzenie zespołu
l 117
on pracę grupową  pracownik uzyskuje dostęp do informacji i apli-
kacji z poziomu przeglÄ…darki ™nternetu11. ™ntranet posiada wewnÄ™trzny
system poczty elektronicznej, system plików i wydruków oraz kontrolę
dostępu do zasobów sieciowych. Rozpatrując intranet z punktu widze-
nia zarządzania i kierowania organizacją, należy zauważyć, że najważ-
niejsza jest jego definicja: integrowanie ludzi, procesów, procedur i zasad,
jakie pojawiają się w organizacji. Dzięki temu powstaje infrastruktura
dla komunikacji, która sprawia, że organizacja zaczyna zachowywać
się jak calość, w której każdy zna swoją rolę, posiada unikalną wiedzę,
którą dzieli się z innymi, i w której każdy dąży do osiągnięcia wspól-
nych celów. W ten sposób intranet buduje kapital intelektualny firmy
dzialającej na rynku elektronicznym. Każdy z pracowników będących
częścią przedsiębiorstwa wplywa na jego rozwój i przyczynia się do cią-
glego wzrostu jego wartości.
Ekstranet  to dwie lub więcej sieci korporacyjnych wykorzystujących
technologię internetową. Polączone są one w taki sposób12, aby możli-
wa byla efektywna między nimi wspólpraca13. Ekstranet to wewnętrz-
na sieć komputerowa pracująca w oparciu o rozwiązania wykorzysty-
wane w ™nternecie. Zapewnia dostÄ™p do wewnÄ™trznej sieci danej firmy
uprzywilejowanym jednostkom z zewnÄ…trz (wybranym partnerom lub
klientom) poprzez ™nternet z jednoczesnym zapewnieniem wysokiego
stopienia bezpieczeństwa14. Firma sama wyznacza uprzywilejowane jed-
nostki (firmy) poprzez zastosowanie mechanizmów autoryzacji (przy-
dzielanie identyfikatora i hasla dostępu), a także określa zakres dostęp-
ności do swoich danych dla poszczególnych osób. Ekstranety buduje
się najczęściej dla potrzeb biznesowych. Traktowane są wtedy jako roz-
szerzenie intranetu, slużąc wymianie informacji z partnerami, klienta-
mi, dostawcami, pracownikami itp15.
11
C. Hans,  Internet, Intranet Extranet fur Manager , Landsberg und Lech, Moderne
Industrie 1999.
12
B. Volker,  Business knowledge Management: Praxiserfahrungen mit Intranetbasierten
Lösungen , Springer, Berlin 1999.
13
WiÄ…cej na ten temat:  Meteor Technologies , http://www.meteortech.com.
14
Por. J. Gantz, P. Fox,  Dwugłos w sprawie internetowego B2B. Private Exchanges
Drive B2B Success ,  Computerworld 2001, nr 4.
15
C. Hans,  Internet, Intranet, Extranet fur Manager , Landsberg und Lech, Moderne
Industrie 1999.
118 Rozdział 3.
l
Globalizacja
Kolejnym czynnikiem rozwoju rynku elektronicznego jest globalizacja.
Wedlug S. Talbota jest to  określona koncepcja dzialania firmy w glo-
balnym otoczeniu, tzn. zorientowanym na rynki światowe, konkuren-
cję globalną oraz technologię wspomagającą dane dzialania 16. Rozwój
rynku elektronicznego powoduje zacieranie się granic pomiędzy pań-
stwami, a nowoÅ›ci technologiczne (telefonia komórkowa, ™nternet) po-
zwalają na prowadzenie interesów na calym świecie. Powyższe proce-
sy są wynikiem postępu technicznego, spolecznego oraz politycznego
i doprowadzily do tego, że firmy handlowe, aby osiągnąć znaczącą
pozycję, muszą konkurować w swojej branży z firmami na calym
świecie. Klient tym samym ma możliwość wyboru produktu z dowol-
nego kraju. Konieczność konkurowania na rynku globalnym i opraco-
wanie odpowiedniej strategii handlowej wynikają z poniżej podanych
przyczyn17.
Globalizacja nie bylaby możliwa bez rewolucji technologicznej w szeroko
pojętym komunikowaniu, zwlaszcza bez rewolucji w informatyce (gro-
madzeniu, przetwarzaniu i przesylaniu danych). Zaistnienie na rynku
globalnym wymaga odpowiedniego podejścia do firmy i konkurencji.
Firma musi umieć wykorzystywać ™nternet i technologie elektroniczne
do szybkiego zaistnienia w tym świecie. Pierwszym etapem jest zdoby-
cie wiedzy i umiejętność wykorzystywania technologii w procesie sprze-
daży produktów i uslug. Dopasowanie dzialań firmy do zmieniających
się uwarunkowań rynkowych pozwala na rozszerzenie horyzontów i ob-
slużenie wiÄ™kszej iloÅ›ci klientów o różnorodnych oczekiwaniach. ™nna
specyfika dzialań na rynku elektronicznym powoduje modyfikacje do-
tychczasowych strategii oraz opracowywanie nowych, pozwalajÄ…cych
firmom odnieść jak największe korzyści.
Społeczeństwo informacyjne
Pośrednio poprzez rozwój technologii dokonaly się zmiany w spoleczeń-
stwie, bez którego nie istnialoby pojęcie dzialań na rynku elektronicz-
nym. W efekcie tych zmian pojawilo się nowe określenie na spoleczeń-
stwo poslugujÄ…ce siÄ™ technologiami informatycznymi i korzystajÄ…ce z ich
16
Z. Pierścionek,  Strategie rozwoju firmy , PWN, Warszawa 2002.
17
C. Fallenstein,  Exploring E-commerce, global E-business and E-societes , Prentice
Hall, New York 2002.
Tworzenie zespołu
l 119
możliwości  spoleczeństwo informacyjne. Wedlug ogólnej definicji
przedstawionej przez W. Kleszczyńskiego, spoleczeństwo informacyjne
to spoleczeństwo, które  nie tylko posiada rozwinięte środki przetwa-
rzania informacji i komunikowania, lecz środki te są podstawą tworze-
nia dochodu narodowego i dostarczają zródla utrzymania większości
spoleczeństwa 18. Nowoczesne spoleczeństwo informacyjne pojawilo się,
gdy technologia pozwolila na komputeryzacjÄ™ wielu prac intelektual-
nych i biurowych, a dzialania handlowe przeniosly siÄ™ na rynek elek-
troniczny. Pracować we wspólczesnym świecie to znaczy korzystać
z informacji  bowiem to w informacji zawiera się sens przeobrażeń
spolecznych i ekonomicznych, politycznych i edukacyjnych.
Oprócz zasobów demograficznych, surowcowych i energetycznych to
wlaśnie zasoby informacyjne obejmujące osiągnięcia nauki, kultury
i sztuki stanowiÄ… najistotniejszy czynnik potencjalu cywilizacyjnego. Bez
racjonalnie uksztaltowanej sfery informacyjnej nie mogloby efektywnie
funkcjonować wspólczesne spoleczeństwo ani państwo  jego admini-
stracja, nauka i szkolnictwo, kultura, gospodarka narodowa i sily zbroj-
ne. O tym, że nastąpila rewolucja informatyczna, świadczą nie tylko dane
i wskazniki techniczne (np. dotyczące komputerów, systemów teleko-
munikacyjnych, w tym satelitarnych, urządzeń powielających informa-
cje, a także różnego rodzaju specjalistycznych systemów informatycz-
nych), ale także ekonomiczne analizy rozwoju spoleczno-gospodarczego
krajów rozwiniętych. Rosnąca ilość informacji oraz wzrost ich dostęp-
ności dla obywateli to obecnie wyrazny trend w procesie rozwoju spo-
lecznego. Tworzą się  spoleczeństwa bogate w informacje 19, których
cechy są zasadniczo odmienne od cech  spoleczeństw bogatych w za-
soby materialne i opierajÄ…cych swojÄ… gospodarkÄ™ na eksploatacji tych
zasobów. W obszarze rynku elektronicznego rozwinęlo się kilka dzie-
dzin wykorzystywanych przez spoleczeństwo informacyjne. Są nimi:
1. Szkolenia interaktywne (e-learning).
2. Praca na odleglość.
18
R. W. Kluszczyński,  Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów ,
Wydawnictwo Europa, Kraków 2001.
19
 Internet: fenomen społeczeństwa informacyjnego , pod red. T. Zasąpy, Edycja
św. Pawła, Cząstochowa 2001.
120 Rozdział 3.
l
3.2.2. Rodzaje szkoleń tradycyjnych
Do szkoleń tradycyjnych zalicza się szkolenia prowadzone w formie tre-
ner-pracownicy. Ze względu na dużą różnorodność takich szkoleń
przedstawionych zostanie tylko kilka z nich (rysunek 3.3):
szkolenie warsztatowe,
szkolenie team-building,
konferencja szkoleniowa.
Rysunek 3.3.
Rodzaje szkoleń
i ich cele
yródło  opracowanie własne
3.2.2.1. Szkolenia warsztatowe
Szkolenia warsztatowe majÄ… na celu podnoszenie kwalifikacji teoretycz-
nych i praktycznych uczestników. Mogą to być zarówno warsztaty
specjalistyczne (nauczanie programowania, języka obcego), jak i szko-
lenia ogólnobiznesowe. Do najbardziej typowych szkoleń należą mię-
dzy innymi:
Szkolenia dotyczące umiejętności menedżerskich
Szkolenia zorganizowane glównie w formie warsztatów. Doskonalą prak-
tyczne umiejętności wspólpracy i przywództwa, m.in. ksztaltowanie re-
lacji, motywowanie, inspirowanie, delegowanie obowiązków.
Tworzenie zespołu
l 121
Zarządzanie i wspólpraca w zespole.
Efektywne przywództwo.
Coaching.
Wplyw spoleczny w środowisku zawodowym jako narzędzie
pracy menedżera.
Sposoby zatrzymywania najlepszych pracowników.
Efektywne metody motywowania pracowników.
ZarzÄ…dzanie konfliktami.
Szkolenia dotyczące umiejętności  miękkich
Warsztaty adresowane do osób na różnych stanowiskach, na których
istotne są określone kompetencje i umiejętności, np. skuteczna komu-
nikacja i innowacyjne rozwiązywanie problemów. Pomagają także po-
konywać ograniczenia osobiste utrudniające dzialanie w środowisku
pracy, np. stres lub niską asertywność.
Umiejętność efektywnego komunikowania się.
Umiejętność skutecznego dzialania w warunkach stresu.
Efektywne zarzÄ…dzanie czasem.
Trening asertywności.
Twórcze rozwiązywanie problemów.
Szkolenia dotyczące kształtowania relacji z klientem
Szkolenia i treningi skoncentrowane na zagadnieniach zwiÄ…zanych z bu-
dowaniem partnerskich i dlugotrwalych relacji z klientem. KsztaltujÄ…
umiejętność przygotowania i prezentacji oferty handlowej adekwatnej
do potrzeb klientów, a także rozwijają umiejętność zastosowania w prak-
tyce technik negocjacji i narzędzi marketingowych.
Negocjacje prowadzÄ…ce do porozumienia.
Sprzedaż na rynku business-to-business.
Customer Care.
Coaching sprzedaży.
Telefon jako narzędzie pracy sprzedawcy.
Efektywny marketing.
122 Rozdział 3.
l
Poniżej zostal przedstawiony program treningu oferowanego przez
firmÄ™ ABC Trade Marketing.
Rysunek 3.4.
Merchandising i zarzÄ…dzanie kategoriami w sklepie detalicznym20.
Oferta szkoleniowa
Celem warsztatu jest dostarczenie wiedzy o metodach zwiÄ…kszajÄ…cych
sprzedaż i zysk detalistów. Podobne metody (zaawansowany merchan-
dising) są stosowane przez sieci hipermarketów i mogą być również
wykorzystane w mniejszych sklepach detalicznych. Można tam dowie-
dzieć sią:
Z czeg> wynika r>zmieszczenie grup pr>duktów
w hipermarketach i jak w>bec teg> p>winn> wyglądać
r>zmieszczenie grup pr>duktów w sklepie detalicznym?
Jak wyk>rzystywać merchandising we wspólpracy
z pr>ducentem (dlaczeg> pr>ducenci są g>t>wi placić
za eksp>zycjÄ™ w hipermarketach)?
Jak >ddzialywać na zach>wania klientów w sklepie?
C> zr>bić, żeby klienci chętnie r>bili zakupy w m>im
sklepie?
Zagadnienia ujęte w programie szkolenia to:
sp>s>by >ddzialywania na kupujÄ…ceg> p>przez eksp>zycjÄ™
t>warów,
sp>s>by zwiększania sprzedaży p>przez d>st>s>wanie
eksp>zycji t>warów d> p>trzeb klienta,
jak w praktyce wyk>rzystać zasady rządzące zach>waniem
klientów w sklepie,
czym jest zarzÄ…dzanie kateg>riÄ… dla detalisty,
jak w praktyce detalista m>że k>rzystnie dla siebie st>s>wać
zarzÄ…dzanie kateg>riÄ…,
pr>jekt>wanie eksp>zycji przy użyciu k>mputera
 ćwiczenia praktyczne,
jak wyk>rzystywać dzialania merchandising>we
d>stawców unikając cha>su na pólce.
Efektem szkolenia jest:
umiejętn>ść świad>meg> pr>jekt>wania eksp>zycji
>parta na zasadach merchandisingu detaliczneg>,
lepsze wyniki handl>we,
>br>na przed k>nkurencją ze str>ny hipermarketów.
yródło  ABC Trade Marketing, http://www.abctrademarketing.pl
20
ABC Trade Marketing, http://www.abctrademarketing.pl.
Tworzenie zespołu
l 123
3.2.2.2. Szkolenia team-building
Szkolenia typu team-building majÄ… na celu integracjÄ™ calego zespolu i na-
bycie umiejętności pracy zespolowej. Najczęstszą formą jest szkolenie
oparte na rozwiązywaniu problemów, gdzie każdy z uczestników sta-
ra się jak najlepiej przyslużyć rozwiązaniu.
3.2.2.3 Konferencja szkoleniowa
Konferencja szkoleniowa to dynamiczne szkolenie polÄ…czone z warsztatami,
w którym uczestniczy duża grupa pracowników (od 30 do 300). Kon-
ferencja szkoleniowa bierze z team-buildingu część metodologii pozwala-
jącej na uruchomienie zdrowego wspólzawodnictwa i wzbudzenie po-
czucia  gry do jednej bramki 21. Celem konferencji szkoleniowej jest
zintegrowanie wszystkich pracowników i nabycie przez nich umiejętno-
ści  wspólnego myślenia oraz wzajemnego dzielenia się informacjami.
Pracownicy nie tyle zdobywajÄ… wiedzÄ™ teoretycznÄ…, co praktycznÄ…. Za-
daniem konferencji jest szkolenie pracowników w dzialaniach zespolo-
wych i myśleniu strategicznym. Pracownik jest poprzez dane szkolenie
dowartościowywany (jego zdanie się liczy), zauważa, że może wplywać
na dzialalność firmy i być partnerem dla każdego jej czlonka (poprzez
brak podzialu wedlug stanowisk podczas szkolenia).
Glówne cele konferencji szkoleniowych to:
wzmocnienie wspólpracy pomiędzy osobami w firmie,
zapoznanie pracowników z misją i wizją firmy,
zapoznanie pracowników ze zmianami w firmie,
przelamanie barier zwiÄ…zanych z nowymi rzeczami
(np. z reorganizacjÄ…),
tworzenie obrazu firmy jako odpowiedniej do rozwoju najlepszych
jednostek,
wspólne rozwiązywanie problemu (angażowanie wszystkich
czlonków firmy),
świętowanie ważnych wydarzeń (podwyższanie poczucia wartości
pracowników, np. poprzez coroczne wybieranie pracownika roku).
21
Sz. Kudła, www.kadry.info.pl.
124 Rozdział 3.
l
Konferencja szkoleniowa jest najlepszym narzędziem do budowania więzi
partnerskich w firmach międzynarodowych, gdzie jest powodem do spo-
tkania się ludzi, którzy na co dzień wspólpracują ze sobą poprzez telefon
lub ™nternet.
3.2.3. Rodzaje szkoleń interaktywnych
Rozwój technologii wiąże się także ze sposobem przeprowadzania szko-
leń pracowników. Szkolenie interaktywne określane jest mianem e-lear-
ningu. Zastosowanie e-learningu w organizacji powinno być poparte ce-
lami i potrzebami organizacji. Platforma e-learningowa jest narzędziem
wspierającym zarządzanie szkoleniami w firmie lub narzędziem calko-
wicie wypierajÄ…cym szkolenie tradycyjne.
Dzialania handlowe w ™nternecie znalazly zastosowanie także w na-
uczaniu na odleglość. Dzisiejsze rozwiązania dają ogromne możliwości
tworzenia interaktywnych struktur szkoleniowych, dostosowanych do
wymogów wewnętrznych programów szkoleniowych w dużych insty-
tucjach, szczególnie w wielotysięcznych przedsiębiorstwach posiadają-
cych kilka oddzialów22. Dzięki technikom multimedialnym i interne-
towym znajduje wiele ciekawych zastosowań, glównie w dziedzinie
szkolenia pracowników.
™nternet dal szkolnictwu możliwoÅ›ci interakcji i komunikacji  wielo-
kierunkowej lączności między uczestnikami i prowadzącymi szkolenia.
Mają oni dostęp do zasobów informacyjnych i programowych zgroma-
dzonych w różnych węzlach sieci na świecie oraz dysponują pelnymi
możliwoÅ›ciami prowadzenia dialogu. ™stnieje także możliwość bieżącej
weryfikacji treÅ›ci szkoleniowych w praktyce zawodowej. ™nternet daje
możliwość przekazywania informacji i różnorodnych danych z jednego
miejsca w drugie lub z wielu miejsc jednocześnie. Można je przesylać na
kilka możliwych sposobów, jako23:
zwykly tekst, zawierajÄ…cy litery, cyfry, znaki specjalne,
zwyklÄ… grafikÄ™,
obraz fotograficzny,
dzwięk zawierający glos, muzykę, efekty specjalne itp.,
wideo zawierajÄ…ce ruchome obrazy.
22
M. Rzewuski,  Nauka na odległość ,  PC Kurier 2000, nr 20.
23
Materiały na stronach WWW: http://www.compare.home.pl/e-learn/menugen.pl.
Tworzenie zespołu
l 125
Duże możliwości nauczania stwarzają również systemy wideokonfe-
rencyjne. StanowiÄ… one zaawansowany poziom technologii ksztalcenia.
Glówną motywacją zastosowania technologii wideokonferencyjnych
jest idea polączenia kilku mediów w celu przekazu informacji w takiej
formie, aby zmaksymalizować ilość wiedzy możliwej do przyswojenia
przez czlowieka. Nauczanie wiąże się z procesem uczenia i zapamię-
tywania. Uczenie siÄ™ definiowane jest jako tworzenie w ukladzie nerwo-
wym wewnętrznych reprezentacji, odwzorowań doznań zewnętrznych
(nabywanie nowej informacji), natomiast pamięć oznacza przechowy-
wanie tych wewnętrznych odwzorowań w czasie z możliwością ich wie-
lokrotnego wykorzystania. Zdobywanie wiedzy przez czlowieka odbywa
się na podstawie informacji odbieranej z różnych narządów zmyslu. Taki
proces nazywa siÄ™ percepcjÄ…, czyli postrzeganiem. Przeprowadzone ba-
dania dowodzą, że zdolność zapamiętywania i rodzaj zmyslowej per-
cepcji są u każdego uczącego się bezpośrednio ze sobą związane. Wedlug
tych badań w pamięci uczącego się pozostaje okolo 20% informacji, gdy
docierają one do niego tylko w formie dzwiękowej; okolo 30% infor-
macji, gdy docierajÄ… one w formie obrazu. Gdy informacje docierajÄ…
w formie dzwięku i obrazu jednocześnie, zapamiętywane są w okolo 50%,
a jeżeli dodatkowo osoba ta wykonuje w trakcie nauki pewne czynności
z nią związane (tzw. aktywny udzial uczącego), wartość ta zwiększa się
aż do 80%. Wynika stąd, że polączenie audio-wideo i transmisji danych
z zapewnieniem calkowitej interaktywności w systemach wideokonfe-
rencyjnych jest doskonalym rozwiązaniem umożliwiającym dalszy roz-
wój nauczania na odleglość. Ponadto badania wykazaly, że możliwość
interaktywnego udzialu w wykladzie prowadzonym przez odleglego
wykladowcę ma pozytywny wplyw na proces ksztalcenia oraz na zwięk-
szenie zrozumienia i zapamiętywania24. Nie stwierdzono żadnych róż-
nic pomiędzy wiedzą osób uczestniczących bezpośrednio w szkoleniach
i osób doksztalcających się poprzez sieć.
Do najważniejszych zalet multimediów zaliczyć można to, że25:
najbardziej odpowiadają zlożonym procesom poznawczym
czlowieka, jego sposobom komunikowania siÄ™ oraz metodom
dzialania,
24
T. Gram, T. Mark, R. McGreal,  A survey of new media development and delivery
software for Internet-Based learning , Raport przygotowany dla Industry Canada,
Science Promotion and Academic Affairs Branch  http://teleeducation.nb.ca/
reports/environment, 1999.
25
 THE COMMONWEALTH of LEARNING , An Introduction to Open and Distance
Learning, http:// www.col.org/ODLIntro/introODL.htm, 2000.
126 Rozdział 3.
l
poprzez odwolywanie się do naturalnej umiejętności czlowieka
do postrzegania otoczenia za pomocą kilku zmyslów jednocześnie
wzmacniają się wzajemnie, wspólbieżnie przekazując tę samą
informacjÄ™,
sprzyjajÄ… poszerzaniu wiedzy, kreowaniu wyobrazni
i pomyslowości uczącego się,
pelniÄ… funkcjÄ™ emocjonalno-motywacyjnÄ… oraz poznawczo-
-ksztalcÄ…cÄ…,
wywolują wzruszenia, przeżycia emocjonalno-ekspresyjne,
zdecydowanie poszerzajÄ… pole poznawcze uczÄ…cych siÄ™ poprzez
udostępnienie im niemalże calej rozleglej rzeczywistości;
rozbudzają zaangażowanie, zaciekawienie i zainteresowanie
materialem nauczania,
rozwijajÄ… procesy percepcyjne, intelektualne i wykonawcze
uczÄ…cych siÄ™,
mogą pokazać uczącym się takie fragmenty rzeczywistości, które
nie są zwykle możliwe do zaobserwowania, gdyż w swej naturalnej
postaci są zbyt male, zbyt duże itp.
™dea interaktywnoÅ›ci multimediów wnosi wiele pozytywnych cech do
rozwoju procesów poznawczych uczącego się. Odbywa się to przez
takie dzialania, jak: przeglądanie, poszukiwanie, łączenie i naświetlanie. Prze-
glÄ…danie i poszukiwanie traktowane sÄ… jako procesy dostarczania informa-
cji, które mogą poslużyć jako material do budowy wiedzy. Aączenie jest
czynnością porównywalną do rozumowania, polegającą na tworzeniu
powiązań pomiędzy węzlami informacji w sieć semantyczną wiedzy.
Natomiast naświetlanie oznacza proces tworzenia różnych perspektyw
widzenia jakiegoś fragmentu rzeczywistości. Cecha ta umożliwia wybór
indywidualnej drogi zdobywania wiedzy, w zależności od predyspozy-
cji, możliwości i potrzeb uczącego się.
Tradycyjne metody nauczania w dalszym ciÄ…gu bardziej ukierunkowane
są na fakty, na wiedzę encyklopedyczną, niż na uaktywnianie procesu
abstrakcyjnego myślenia. Metody te preferują pamięć trwalą uczącego
się, nie wspomagają natomiast pamięci krótkotrwalej. Nie pobudzają
wyobrazni. W dotychczas stosowanych metodach przekazywanie in-
formacji odbywa się zazwyczaj w formie tekstu mówionego, pisanego
lub wydrukowanego, nie zawierającego rysunków, tablic, filmów, ko-
mentarzy czy dzwięku. Wymuszają one zazwyczaj konieczność uczenia
Tworzenie zespołu
l 127
się nazw, definicji, wzorów, nie oferując żadnych sposobów przypomi-
nania, nawiązywania, kojarzenia (w postaci obrazu, glosu, slów klu-
czowych itp.). Rozdzielają poszczególne fazy analizowanego procesu,
podczas gdy uczący się ma sklonność do ich integracji. Wszystkie te
mankamenty eliminujÄ… metody wykorzystujÄ…ce technologie i techniki
multimedialne26. Podstawowe zalety wynikajÄ…ce z zastosowania mul-
timediów w szeroko rozumianym ksztalceniu to m.in.:
obrazowe uczenie i szczególowe wprowadzanie w wybrane
zagadnienie,
bogato ilustrowane symulacje zjawisk i procesów,
wzbogacenie form nauczania,
możliwość uczenia się na odleglość,
możliwość wielokrotnego powtarzania aplikacji, testu, sprawdzianu,
dopasowanie tempa nauczania do indywidualnych potrzeb
uczÄ…cego siÄ™,
redukcja czasu nauki w większości przypadków.
Korzyści multimedialnego procesu dydaktycznego (w porównaniu z tra-
dycyjnym) obrazują dane uwidocznione na rysunku 3.5 (poniższe wy-
niki oparte sÄ… na podstawie badaÅ„ takich firm jak27: ™BM, Xerox, United
Technologies, Federal Express)28.
Rysunek 3.5.
Korzyści
multimedialnej
nauki
yródło  opracowanie własne na podstawie: J. Taylor,  Fifth generation distance
education , http://www.usq.edu.au/electpub/e-jist/docs/html/taylor.html
26
Rzewuski M.,  Nauka na odległość , http://www.pckurier.pl.
27
www.ibm.pl.
28
B. Szafrański,  Wideokonferencje  zamiast spotkania ,  PC Kurier 1999, nr 21.
128 Rozdział 3.
l
Wczesne systemy ksztalcenia na odleglość mialy charakter asynchronicz-
ny. Asynchroniczność pociągala za sobą brak kontaktu szkolonego za-
równo z innymi uczestnikami szkolenia, jak i z prowadzącym szkole-
nie, który móglby na bieżąco slużyć radą i poprawiać ewentualne blędy
kursanta. W procesie naturalnej ewolucji systemy asynchroniczne dążyly
w kierunku bardziej zaawansowanych technologicznie systemów syn-
chronicznych, wzbogacając się z czasem o takie elementy, jak pogawęd-
ka (w trybie tekstowym i glosowym), tablica, wspóldzielenie aplikacji
i przeglądarka grupowa. Rozwiązania synchroniczne, zwane także roz-
wiÄ…zaniami czasu rzeczywistego, pozwalajÄ… uczestnikom szkolenia (kur-
su) oraz prowadzącemu komunikować się swobodnie, tak jakby siedzieli
obok siebie w jednym pomieszczeniu. Produkty wykorzystujÄ… przeglÄ…-
darki internetowe i zawierajÄ… zwykle wbudowany mechanizm komuni-
kacji glosowej, wspólny dostęp do aplikacji oraz mechanizm synchro-
nizujący przeglądarki uczestników kursu. Przeglądarka pelni także rolę
tablicy.
Techniki prowadzenia zajęć umożliwiają wywolywanie przez prowadzą-
cego dowolnego uczestnika i przekazanie mu glosu oraz obrazu, po-
zwalają także na samodzielne zgloszenie się uczestnika w celu zakomu-
nikowania istotnych uwag, spostrzeżeń itp. Wspólczesne mechanizmy
wideokonferencyjne umożliwiają prowadzącemu zadawanie pytań calej
grupie oraz sprawdzenie udzielonych odpowiedzi. Do najistotniejszych
narzędzi z tej grupy zaliczyć można: Lotus LearningSpace, Blackboard
Courseinfo, LearnLinc oraz Classpoint29. GlównÄ… korzyÅ›ciÄ… ™nternetu jest
szkolenie pracowników dużych firm30. Przy zaawansowanych technolo-
giach daje to możliwość efektywnego wspierania procesu pozyskiwania
wiedzy i minimalizowania kosztów szkoleń. Korzyści dotyczą zarówno
pracowników firmy, jak i jej samej31.
Korzyści dla pracowników:
zdobywanie wiedzy bez konieczności wychodzenia z firmy (domu),
równoczesne zajmowanie się pracą zawodową,
niezależność od terminu zajęć,
29
M. Burlikowski, A. Odachowska,  Nauka poszła w & sieć ,  I-biz 2002, nr 10.
30
J. Taylor,  Fifth generation distance education , http://www.usq.edu.au/electpub/
e-jist/docs/html/taylor.html, http://www.csus.edu/uccs/training/online/index.htm.
31
J. Rosenoer, D. Armstrong, J. Gates,  Firma w Internecie , Prószyński i S-ka S.A.,
Warszawa 2000.
Tworzenie zespołu
l 129
możliwość dopasowania trybu nauki do wlasnych potrzeb
i możliwości,
ulatwienie ksztaltowania wlasnego systemu motywacji,
dostęp do atrakcyjnych w formie materialów dydaktycznych,
zwiększenie możliwości samoksztalcenia.
Korzyści dla firmy (pracodawców):
zwiększenie konkurencyjności firmy,
zmniejszenie kosztów i czasu dojazdów oraz kosztów
administracyjnych,
oszczędność czasu na sprawy administracyjno-organizacyjne,
maksymalne wykorzystanie zasobów naukowych oraz kadry
wykladowców,
dostęp do najlepszych wykladowców,
wspóldzielenie i wymiana materialów szkoleniowych,
większa liczba osób doksztalcających się,
nie jest wymagane duże zaplecze socjalne,
możliwość rejestracji szkoleń, np. na wideo.
Ze względu na aktualnie stosowane środki komunikowania się możemy
wyróżnić kilka metod stosowanych w edukacji na odleglość:
Nauczanie korespondencyjne.
Opiera się na przesylaniu tradycyjną pocztą wcześniej
przygotowanych materialów edukacyjnych w postaci podręczników,
zeszytów ćwiczeń, kaset audio i wideo. Student wykorzystuje te
materialy w czasie trwania nauki, a kontakt z nauczycielem jest
korespondencyjny.
Nauczanie wspomagane komputerem z wykorzystaniem technik
multimedialnych.
Sprawia, że informacja tekstowa, graficzna i dzwiękowa
przekazywana jest w bardzo przyjazny sposób, zachęcający
do podjęcia samodzielnego procesu ksztalcenia.
130 Rozdział 3.
l
Nauczanie za pomocÄ… radia i telewizji.
Daje znakomitą możliwość tworzenia i emisji programów
edukacyjnych. Dzięki dzisiejszej technologii cyfrowej ten sposób
nauczania stal siÄ™ interaktywny.
Nauczanie poprzez Internet.
Daje duże możliwości ksztalcenia na odleglość zarówno w trybie
synchronicznym, jak i asynchronicznym. Nauczyciele i uczniowie
mają dostęp do praktycznie nieograniczonych zasobów
informacyjnych i programów, które zostaly zgromadzone
na serwerach w różnych punktach Å›wiata. NarzÄ™dzia ™nternetu
umożliwiają synchroniczną i asynchroniczną komunikację
pomiędzy nauczycielem i uczniem za pomocą np. poczty
elektronicznej lub wideokonferencji. Rysunek 3.6. przedstawia
prezentacjÄ™ szkolenia poprzez ™nternet  jest to kurs pt.
 Budowanie stalych relacji z klientem .
Rysunek 3.6.
Przykładowe
szkolenie
(e-learning)
yródło  www.hrk.pl
Dany rodzaj edukacji pozwala nauczycielom na dostęp do nowych slu-
chaczy znajdujących się w pracy lub w domu. Dla studentów, którzy
majÄ… problemy z dotarciem na stacjonarnÄ… uczelniÄ™ (brak czasu, znaczna
odleglość lub inne okoliczności) ksztalcenie on-line może stwarzać wa-
runki do zdobycia nowego zawodu lub uzupelnienia wiadomości z dzie-
dziny wiedzy, która szybko ewoluuje.
Tworzenie zespołu
l 131
Rozróżniamy następujące rodzaje ksztalcenia on-line:
oparte tylko o kursy internetowe i umieszczone w środowisku
WWW, tzw. web-kursy (ang. Web- course); zawartość kursów,
wyklady, ćwiczenia, komunikowanie się oraz transfer materialów
odbywa się wylącznie w środowisku WWW, studenci mogą
(ale nie muszą) przybyć do kampusu, aby uczestniczyć w testach,
wzmocnione ™nternetem (Web-enhanced); podobne do tradycyjnych
kursów z elementami web-courses, mają zredukowaną liczbę
spotkań klasowych,
uzupelnione o ™nternet (Web-supplemented); tradycyjna edukacja
wzbogacona elementami internetowymi, takimi jak np. strony
WWW lub poczta elektroniczna.
GlównÄ… korzyÅ›ciÄ… ™nternetu jest szkolenie pracowników dużych firm.
Przy zaawansowanych technologiach daje to możliwość efektywnego
wspierania procesu pozyskiwania wiedzy i minimalizowania kosztów
szkoleń. Korzyści są zarówno po stronie pracowników firmy, jak i sa-
mej firmy32. Jednakże ksztalcenie na odleglość ma nie tylko zalety, ale
także i wady. Przeszkadza przede wszystkim niewystarczająca znajomość
języków obcych przez pracowników, wysoki koszt uslug telekomunika-
cyjnych, brak samodyscypliny oraz samokontroli.
E-mentoring
E-mentoring to dzialania wspierające ciągly rozwój umiejętności pracow-
ników, zwykle w ramach zdefiniowanej już Å›cieżki kariery. ™nternet ofe-
ruje użytkownikom natychmiastową komunikację, czyniąc e-mentoring
doskonalÄ… alternatywÄ… w stosunku do tradycyjnych metod.
Nauczanie poprzez ™nternet (e-mentoring) to miÄ™dzy innymi możliwo-
ści ksztalcenia pracowników wewnątrz firmy (rysunek 3.7).
Pracownicy korzystajÄ…cy z internetowych stron firmy rekrutujÄ…cej lub
dzialu HR powinni oczekiwać e-mentoringu w celu nabycia i rozwi-
nięcia nowych umiejętności. Powinien on również dostarczać bardziej
praktycznych informacji, np. jakie kroki powinno się przedsięwziąć
przy staraniu się o pracę za granicą. Powinien też udzielać prawnych
porad związanych z zawilością tekstu umowy o pracę. Programy e-men-
toringowe firmy wzbudzają poczucie lojalności wśród pracowników.
32
J. Rosenoer, D. Armstrong, J. Gates,  Firma w Internecie , Prószyński i S-ka S.A.,
Warszawa 2000.
132 Rozdział 3.
l
Szkolenia pracowników przez intranet
Rysunek 3.7.
Szkolenie
pracowników
Pracownicy Dział HR
C C
przez Internet
R R
M M
Rejestracja  intranet
intranet
kontrola
szkoleń
materiał
kontrola postępów
szkolenie
testowanie
uzupełnianie wiedzy
yródło  opracowanie własne
W ™nternecie istnieje wiele firm oferujÄ…cych programy e-mentoringowe
dla firm i ich pracowników. Jednym z nich jest www.bookacourse.com.
Za pomocą serwisu można sprawdzić kompetencje kandydatów, prze-
szkolić pracownika i otrzymać wyniki jego egzaminu (rysunek 3.8).
Rysunek 3.8.
Szkolenie
e-mentoringowe
yródło  www.bookcourse.com
3.2.4. Motywacja
Uwaga yródłem korzyści wynikających z posiadania przez firanę
długoletnich pracowników jest ich umiejętność kształtowania
więzi z klientami, która opiera się na długotrwałej znajomości
obu partnerów: firmy i klienta.
Jest to szczególnie ważne, gdy mamy do czynienia z firmą uslugową.
Wówczas sprzedaż uslug jest określana poprzez umiejętności pracowni-
ków tworzących uslugę. Tym samym stanowi zasadnicze zródlo sukcesu
Tworzenie zespołu
l 133
w uslugach. Fakt ten oznacza, iż umiejętność pozyskania i motywowania
personelu o najwyższych preferowanych kwalifikacjach ma zasadniczy
wplyw na możliwości zaoferowania przez firmę obslugi na najwyższym
poziomie jakości. Taką obslugę są w stanie zagwarantować pracownicy
oddani swoim klientom.
Uwaga Zadowolenie pracownika to pierwszy element prowadzÄ…cy
do uzyskania zadowolenia klienta. Natomiast niezadowolony
pracownik może powodować niezadowolenie konsumenta.
Dotyczy to w szczególności pracowników kontaktujących się z klienta-
mi. Jeśli firma wymaga od pracowników umiejętności usatysfakcjono-
wania klienta, powinna zarazem zaspokoić ich potrzeby.
Zadowolony pracownik to zadowolony klient  jest to glówna zasada wszyst-
kich firm. W przypadku firm edukacyjnych (sprzedajÄ…cych uslugi) prze-
klada się to w ogromnym stopniu na jakość tych uslug. Niezadowolony
pracownik sprzedający uslugi szkoleniowe nie przekaże wlaściwie swojej
wiedzy, nie zadba o doskonalą komunikację z uczniem. Nie będzie bo-
wiem motywowany. Aby pracownik sprzedajÄ…cy swojÄ… wiedzÄ™ robil to
odpowiednio, musi czuć, że jest częścią firmy i mieć do niej zaufanie. Nie
chodzi tutaj wylącznie o motywację finansową, ale także o motywację
psychiczną  że jest się częścią calości.
Motywacje można podzielić na dwie części (rysunek 3.9):
Rysunek 3.9.
Motywacja
Rodzaje motywacji
Finansowa
Pozafinansowa
yródło  opracowanie własne
Motywacja finansowa to motywacja pieniężna oraz materialna. W szkol-
nictwie są to podwyżki za wyniki uczniów (olimpiady, konkursy), premie
sezonowe, nagrody materialne za wysoką jakość nauczania (rysunek 3.10).
134 Rozdział 3.
l
Rysunek 3.10.
Motywacja
finansowa
i pozafinansowa
yródło  opracowanie własne
Motywacja pozafinansowa to nagradzanie pracowników za dobrą pracę
poprzez zapewnienie im poczucia pewności, że są częścią calej firmy
i nie można się bez nich obejść (część ukladanki puzzli) oraz zagwa-
rantowanie stabilności zatrudnienia (rysunek 3.10).
Motywacja finansowa jest mniej wiążącą formą motywowania33. Wśród
najczęściej stosownych świadczeń dla pracowników wymienić można sa-
mochód slużbowy, akcje i udzialy, oferowanie darmowych produktów,
rabatów, udzielanie pożyczek np. na cele mieszkaniowe, konsumpcyjne,
czy też na doksztalcanie (rysunek 3.11).
Rysunek 3.11.
Narzędzia motywacyjne
Atrakcyjność wybranych
narzędzi motywacji
telefon samochód akcje i udziały szkolenia
yródło  opracowanie własne na podstawie badań AG TEST Human Resources
Jak wynika z Raportu PÅ‚acowego, opracowanego przez AG  TEST Hu-
man Resources, telefon jest najczęściej stosownym dodatkiem dla pra-
cowników zarządu, marketingu i sprzedaży.
33
Wyniki badań AG  TEST Human Resources.
Tworzenie zespołu
l 135
Rzadziej stosowanym narzędziem jest samochód służbowy. Przykladowo,
w grupie przedsiębiorstw, które wzięly udzial w badaniu wynagrodzeń
przeprowadzanym przez TEST, samochód slużbowy posiadalo okolo 90%
pracowników na stanowisku prezesa zarządu lub dyrektora. Na niższych
rangą stanowiskach samochód przyznawany byl odpowiednio rzadziej,
w zależności od dzialu i obowiązków na stanowisku. Dodatek ten z re-
guly nie przysluguje samodzielnym pracownikom księgowości, finan-
sów i administracji, ze względu na siedzący charakter pracy i brak ko-
nieczności wyjazdów.
Kolejnym dodatkowym świadczeniem przyznawanym w ramach planów
motywacyjnych są akcje i udziały, które poprzez nadanie pracownikowi
statutu wspólwlaściciela angażują go w takie zarządzanie firmą, aby jej
wartość wzrosla. Przyznawane są one najczęściej pracownikom na wyż-
szych stanowiskach kierowniczych, trochÄ™ rzadziej pracownikom na
niższych stanowiskach kierowniczych i pracownikom samodzielnym.
Zbliżoną do poprzedniej i jeszcze powszechniejszą formą dodatków jest
przydzielanie bonów towarowych  stosowane przez 65% wszystkich
przebadanych przedsiębiorstw  oraz udzielanie rabatów na produkty
i uslugi, które stosuje się średnio w 25% przebadanych przedsiębiorstw.
Dzięki temu pracownicy mogą nabyć na korzystnych warunkach, często
po niższej cenie, towary produkowane przez ich przedsiębiorstwo.
™nnÄ…, coraz częściej stosowanÄ… metodÄ… motywacyjnÄ…, jest wysylanie pra-
cowników na różnego rodzaju szkolenia, które umożliwiają podnosze-
nie umiejętności i kwalifikacji. Organizowane są one przez zewnętrzne
firmy szkoleniowe lub przez doświadczonych pracowników przedsię-
biorstwa. Najczęściej organizuje się szkolenia wewnętrzne, projektowane
wedlug potrzeb firmy, zwiÄ…zane z pracÄ… na konkretnym stanowisku,
np. doskonalące umiejętności menedżerskie, handlowe, negocjacyjne.
Motywowanie pracowników pozwala na stale związanie ich z firmą oraz
podnosi wydajność pracy. Można wyodrębnić także dwa takie rodzaje
motywacji (rysunek 3.12), jak34:
motywacja wewnętrzna,
motywacja zewnętrzna.
34
A. Kohn,  Punished by Rewards: The Trouble with Gold Stars and other Bribes ,
New York 1993.
136 Rozdział 3.
l
Rysunek 3.12.
Rodzaje motywacji
Motywacja
wewnętrzna
i zewnętrzna
Motywacja wewnętrzna
Motywacja zewnętrzna
yródło  opracowanie własne
Motywacja wewnętrzna
Motywacja wewnętrzna to osobiste pragnienia, interesy, samorealiza-
cja. Wzmocnienie motywacji wewnętrznej można uzyskać poprzez:
1. Współpracę
Zawiązywanie wspólpracy pomiędzy pracownikami oraz pomiędzy pra-
cownikami a zarządem zwiększa motywację wewnętrzną czlonków fir-
my. Wspólpraca oznacza zaufanie do osoby, z którą zaczyna się praco-
wać oraz partnerskie relacje  a co za tym idzie, zwiększanie pewności
siebie, docenienie przez pracownika wlasnej wiedzy i umiejętności.
2. Zadowolenie
Zadowolony z pracy pracownik jest silniej zmotywowany od niezado-
wolonego. Zadowolenie z pracy to zarówno odpowiednie wynagrodze-
nie finansowe, jak i gratyfikacje pozafinansowe (elastyczny czas pracy,
uznanie kolegów itp.)
3. Decyzyjność
Czym większa będzie decyzyjność pracownika i jego odpowiedzialność
za zadania i ludzi  tym bardziej stanie siÄ™ on zmotywowany do dal-
szego dzialania. MotywacjÄ™ stanowi sama szansa wykazania siÄ™, poka-
zania swoich umiejętności i branie odpowiedzialności za innych.
4. Zaufanie
Zaufanie do pracownika zwiększa jego motywację wewnętrzną i powo-
duje, że staje się on lojalny. Zaufanie związane jest z odpowiedzialno-
ścią za wykonywane zadania.
Tworzenie zespołu
l 137
Motywacja zewnętrzna
Natomiast motywacja zewnętrzna to wplywanie na potrzeby i zmie-
nianie zachowań pracowników. Znane są trzy techniki zwiększania mo-
tywacji zewnętrznej:
1. Zastraszanie
JednÄ… z technik jest metoda zwana  zastraszaniem , popularna w cza-
sach bezrobocia. Pracownika sklania siÄ™ do wydajniejszej pracy poprzez
zastraszanie go czynnikami negatywnymi: stratą pracy, obniżeniem pen-
sji, zdegradowaniem itp.
2. Przynęta
Przynęta jest metodą często stosowaną wobec pracowników chcących
otrzymać awans w firmie. Obietnica awansu dziala na nich motywują-
co i sklania ich do cięższej pracy.
3. Możliwość rozwoju
Ostatnią techniką jest danie pracownikowi możliwości rozwoju (np. in-
dywidualne szkolenia, finansowanie studiów). Ta technika jest najbez-
pieczniejsza i najbardziej efektywna  pracownik bowiem sam siÄ™ mo-
tywuje i po pewnym czasie nie trzeba stosować wobec niego żadnych
technik, aby zmienić jego postawę wobec firmy.
Zastosowanie jednej z metod motywacji zewnętrznej jest też związane
z techniką zarządzania promowaną przez firmę. W tym celu poslużymy
siÄ™ teoriami X i Y zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi35. Wedlug teorii X
ludzie nie lubią pracować, są malo odpowiedzialni. Natomiast wedlug
teorii Y ludzie lubią pracować i są odpowiedzialni.
Motywacja zewnętrzna jest bardziej efektywna, jeśli jest polączona z teo-
riÄ… zarzÄ…dzania Y. ZwiÄ…zane sÄ… z niÄ… takie aspekty, jak36:
1. Chwalenie pracowników
Pracownik, którego się chwali, jest bardziej chętny do dalszej pracy i bar-
dziej chce się  wykazać . Wzrasta jego wiara we wlasne możliwości.
35
McGregor,  The Human Side of Enterprise , PWE, Warszawa 2002.
36
M. Armstrong,  ZarzÄ…dzanie zasobami ludzkimi , Oficyna Ekonomiczna,
Warszawa 2002.
138 Rozdział 3.
l
2. Powierzanie coraz trudniejszych zadań
Zwiększanie trudności zadań powierzanych pracownikowi pozwala
zmotywować go odpowiednio.
3. Brak kontroli
Brak kontroli nad pracownikiem nie oznacza braku informacji, co i jak
wykonuje. Oznacza jedynie, że pracownik sam musi stać się odpowie-
dzialny za podejmowane decyzje i dopiero w końcowej fazie odpowia-
dać za wykonane zadnia przed przelożonym. Wyzwala to w nim umie-
jętności analitycznego myślenia, odpowiadania za swoje postępowanie
i motywuje go do dalszego rozwoju.
4. Jasne określanie oczekiwań
Jasne określanie oczekiwań wobec pracownika pozwala mu na bardziej
efektywną pracę. Związane jest to z tzw.  efektem Pigmaliona 37, które-
go definicja mówi, że  ludzie posiadają naturalną cechę do spelniania
oczekiwań postawionych wobec nich . Jednak o tych oczekiwaniach na-
leży pracowników informować.
Trzeba pamiętać, że dobry pracownik to część uslugi, którą sprzeda-
jemy klientowi. Jeśli nie zostanie on odpowiednio doceniony,  kupią
go inne firmy szkoleniowe, a tym samym wzmocni konkurencjÄ™ i prze-
kona naszych klientów, aby zmienili firmę dostarczającą uslugę.
Konstruując pakiety świadczeń dla pracowników trzeba pamiętać, że
podstawą ich zaangażowania i zadowolenia z pracy jest przyjazna atmos-
fera. Zadowolenia nie buduje się tylko poprzez narzędzia motywacyj-
ne, ale także poprzez zaufanie, koleżeństwo i docenianie pracowników.
3.2.5. Ocena wydajności pracowników
Oceny wydajności pracowników dokonuje się poprzez okresowe oceny
pracownicze. Poprzez system ocen okresowych rozumieć należy zapla-
nowany, sformalizowany, odbywajÄ…cy siÄ™ raz na jakiÅ› czas proces oceny
pracownika przez jego przelożonego. Dzięki temu kierownik ma moż-
liwość regularnego spotykania się ze swoimi podwladnymi, co wplywa
37
J. Sterling Livingston,  Pygmalion in Management , Harvard Business Review, New
York 1969.
Tworzenie zespołu
l 139
też na polepszenie komunikacji oraz daje możliwość wyjaśniania celów
dotyczÄ…cych przyszlej pracy. Dodatkowo oceny okresowe pozwalajÄ… na
zdobycie informacji o możliwościach i sposobach doskonalenia efektów
pracy, a także na powiązanie indywidualnych wynagrodzeń z rzeczywi-
stymi wynikami. Dzięki wprowadzeniu ujednoliconych kryteriów ocena
jest obiektywna i sprawiedliwa, zatem nie ma tu miejsca na stronni-
czość czy też uleganie emocjom. Ocenie  w zależności od celu bada-
nia  podlegać mogą zachowania pracownika, osiągnięte przez niego
wyniki (ilość, wydajność, szybkość), poziom umiejętności technicznych
i spolecznych (zdolność wspólpracy z innymi, umiejętne komunikowa-
nie się), a także cechy osobowościowe. Należy także sprecyzować czę-
stotliwość, z jaką dokonuje się oceny, sposób, w jaki będą gromadzone
i opracowywane wyniki i listę osób, które będą mialy do nich dostęp.
Największym atutem ocen okresowych jest możliwość wszechstronnego
wykorzystania: w motywowaniu, w planowaniu zatrudnienia, awansów,
przeniesień pracowników na inne stanowiska, w planowaniu ścieżek
kariery, w opracowywaniu programów szkoleniowych, a także w poli-
tyce wynagrodzeń przy ustalaniu placy i premii. Przy tym stosowanie
ocen pracowniczych jest korzystne zarówno dla firm, jak i dla samych
zatrudnionych. Ocenianie wplywa na lepsze wykorzystanie potencjalu
pracowników, co, rzecz jasna, przyczynia się do lepszego funkcjonowa-
nia przedsiębiorstwa, pracownikom dostarcza zaś informacji o ich sla-
bych i mocnych stronach, a także o stawianych wymaganiach.
3.2.5.1. Techniki oceniania
Wśród metod stosowanych w ocenianiu okresowym pracowników sto-
suje siÄ™ (rysunek 3.13):
ocenÄ™ 180 stopni,
ocenÄ™ 360 stopni,
ocenÄ™ 540 stopni,
arkusze ocen.
Oceny stopniowe slużą glównie do oceny pracowników w celach rozwo-
jowych, natomiast metody arkuszowe do przyznawania premii, awan-
sów itp.
140 Rozdział 3.
l
180 stopni 360 stopni 540 stopni
Rysunek 3.13.
Rodzaje ocen
pracowników
arkusze ocen
yródło  opracowanie własne
Ocena 180 stopni
Polega na zbieraniu opinii o pracowniku i jego pracy wśród przelożonych
i podwladnych.
Ocena 360 stopni
Szerszą formą jest ocena 360 stopni, w której oceny dokonują: pracownik,
przelożony, podwladni, koledzy z pracy, wewnętrzni i zewnętrzni klienci.
Ocena 540 stopni
Oprócz standardowej oceny można stosować system, w którym pracow-
nika oceniają także klienci spoza organizacji lub dostawcy.
Arkusze ocen
Arkusze ocen stanowią kolejne narzędzia oceny pracowników. Wyróżnia
się wśród nich (rysunek 3.14):
oceny opisowe,
skale ocen,
testy,
techniki wydarzeń krytycznych,
portfolio personalne.
Oceny opisowe
Ocena polega na przygotowaniu przez przelożonego opracowania moc-
nych i slabych stron pracownika w formie opisowej. Dokonuje on także
Tworzenie zespołu
l 141
Rysunek 3.14. Techniki oceniania
Oceny pracowników
oceny opisowe
skale ocen
testy
wydarzenia krytyczne
portfolio
yródło  opracowanie własne
analizy mocnych stron i proponuje nowe ich wykorzystanie. Podobnie
ze slabymi stronami pracownika  przelożony osądza, czy nie są one
barierÄ… dla dalszego obejmowania stanowiska.
Skale ocen
Skale ocen należą do najbardziej rozpowszechnionych technik ocen pra-
cownika. Skale mogą być: przymiotnikowe, punktowe, graficzne, mie-
szane. Wybór skali zależy od preferencji osoby oceniającej oraz stano-
wiska. Poniżej zostaly przedstawione przyklady skal oceniania.
Rysunek 3.15.
Skale ocen:
przymiotnikowa,
punktowa, graficzna
i behawioralna
yródło   Zasoby ludzkie w firmie. Organizacja, kierowanie, ekonomika ,
pod red. A. Sajkiewicz, Poltext, Warszawa 2000)
142 Rozdział 3.
l
Testy
Testy polegają na uzupelnieniu przez oceniającego tabeli zachowań i za-
dań wykonanych przez pracownika. Technika wymaga bardzo dobrej
znajomości pracownika oraz obiektywności oceny.
Technika wydarzeń krytycznych
Jest najbardziej systematycznÄ… technikÄ… ze wszystkich prezentowanych.
Polega na stalym notowaniu przez przelożonego sukcesów i porażek
pracownika. Pod koniec wyniki zostajÄ… umieszczone w tabeli zbiorczej
i analizowane. Jednak z oceną pracownika nie trzeba czekać do okresu
oceniania (jeśli np. jest co pól roku). Można oceniać go na bieżąco,
wzmacniać dobre zachowania i podnoszenie kwalifikacji.
Portfolio
Technika portfolio polega na grupowaniu pracowników w cztery gru-
py w zależności od ich efektów pracy oraz możliwości rozwojowych
(rysunek 3.16).
Rysunek 3.16.
Portfolio
yródło   Zasoby ludzkie w firmie. Organizacja, kierowanie, ekonomika ,
pod red. A. Sajkiewicz, Poltext, Warszawa 2000)
Umieszczenie pracownika w jednym z pól oznacza:
solidni pracownicy (stabilizowanie),
najlepsi pracownicy (inwestowanie w rozwój),
pracownicy malo wydajni (stabilizowanie lub zwalnianie),
pracownicy problematyczni (zwalnianie).
™stotnÄ… sprawÄ… jest także przeszkolenie zarówno osób, które bÄ™dÄ… do-
konywać oceny, jak i osób ocenianych. Poza tym metoda oceniania musi
być dostosowana do specyfiki każdej organizacji i ocenianej grupy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zasoby ludzkie planowanie i zarzÄ…dzanie
20130307 3 komunikat 6 MF 12 planowanie i zarzadzanie ryzykiem
cw zasoby ludzkie
funkcja planowania zarzÄ…dz strategiczne
1 Planowanie a zarzÄ…dzanie
jak planować zarzadzanie wartoscia firmy
Zasoby ludzkie
Karaszewska Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy
Zasoby ludzkie
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI WSTĘP
ZarzÄ…dzanie Zasobami Ludzkimi
proces kadrowy, czyli zarzadzanie zasobami ludzkimi

więcej podobnych podstron