efekty kształcenia terapia zajęciowa


OPIS EFEKTÓW KSZTAACENIA
dla kierunku TERAPIA ZAJCIOWA
studia I stopnia
(profil praktyczny)
1. Umiejscowienie kierunku w obszarach
TERAPIA ZAJCIOWA to część nauk o zdrowiu w biopsychospołecznym ujęciu. TZ
zajmuje się wieloaspektową rehabilitacją, poprawą dobrostanu fizycznego, psychicznego i
społecznego osób i grup społecznych, poprzez wsparcie uczestnictwa w zajęciach uznanych przez
osobę lub grupę społeczną, jako mające wartość i znaczenie. Aktywności te są związane z obszarami
dbania o siebie i samoobsługi, edukacji i pracy oraz wypoczynku i spędzania czasu wolnego,
pozwalają uczestniczyć w życiu społecznym i ekonomicznym społeczności.
Terapia zajęciowa jest umiejscowiona międzyobszarowo - w obszarach kształcenia w zakresie
nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej i w zakresie nauk społecznych. Jako
sfera działań praktycznych oraz dyscyplina naukowa wymaga interdyscyplinarnego podejścia
umożliwiającego podejmowania pracy autonomicznie i w wielospecjalistycznych zespołach.
2. Cel studiów
1. Uzyskanie kompetencji w zakresie terapii zajęciowej niezbędnych do podejmowania
różnorodnych działań:
" na rzecz poprawy dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego jednostek i grup, w
formie bezpośredniej terapii albo w obszarze organizowania wsparcia osób z
ograniczeniami w funkcjonowaniu, osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych
społecznie, dla poprawy ich funkcjonowania, integracji społecznej i aktywizacji
zawodowej;
" na rzecz promocji zdrowia i zapobiegania niepełnosprawności i ograniczeniom w
uczestniczeniu w życiu społecznym.
2. Uzyskanie kompetencji w zakresie terapii zajęciowej umożliwiających podjęcie pracy w
instytucjach ochrony zdrowia, pomocy i integracji społecznej, edukacyjnych, w środowisku
zamieszkania i zakładach pracy, a także w różnych instytucjach działających na rzecz osób z
ograniczeniami w funkcjonowaniu, osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych
społecznie lub zagrożonych wykluczeniem.
3. Przygotowanie do dalszych studiów na kierunku Terapia Zajęciowa i do uczestniczenia w
badaniach naukowych.
1
3. Deskryptory obszarowe uwzględnione w opisie kierunku
Obszar studiów medycznych  wszystkie efekty kształcenia, Obszar studiów społecznych 
wszystkie efekty kształcenia
4. Efekty kształcenia
4.1. Ogólne efekty kształcenia
W wyniku realizacji programu studiów terapeuta zajęciowy:
1. Potrafi wyszukiwać, gromadzić, interpretować i wykorzystywać informacje w odniesieniu do
swoich potrzeb studiowania i potrzeb zawodowych.
2. Potrafi stosować metody skutecznego uczenia się, ocenić poziom swojej wiedzy i
umiejętności oraz rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
3. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej, formułowania własnych wniosków i
rozwiązywania problemów.
4. Posiada umiejętności porozumiewania się ustnego i na piśmie, pracy indywidualnej i
grupowej oraz prezentowania wyników pracy.
5. Zrozumiale prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w
kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i własnego doświadczenia.
6. Posiada kompetencje w zakresie planowania, wdrażania i oceniania działań oraz
przedstawiania sprawozdań.
7. Wykazuje zrozumienie i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych
przez różne czynniki społeczno-kulturowe.
8. Potrafi dostosować swoje postępowanie do nowych sytuacji i do kulturowego zróżnicowania
osób oraz grup społecznych, i twórczo poszukiwać najlepszych rozwiązań.
9. Pracuje samodzielnie, skutecznie zarządza własnym czasem, jest samokrytyczny i umie
stosować zasady kontroli jakości swojego postępowania.
10. Działa w sposób społecznie odpowiedzialny i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
11. Postępuje kierując się zasadami etycznymi.
12. Posiada podstawowe umiejętności krytycznej oceny informacji naukowej i zastosowania
danych naukowych w praktycznym postępowaniu opartym na dowodach naukowych (EBP).
13. Zna i wykorzystuje technologie informacyjne.
14. Zna język obcy  na poziomie umożliwiającym posługiwanie się w życiu codziennym oraz
wykorzystanie dla potrzeb studiowania i wykonywania pracy zawodowej.
2
4.2. Szczegółowe efekty kształcenia
Efekty
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAACENIA Odniesienie do
kształcenia
obszarowych
po zakończeniu studiów 1. stopnia na kierunku
dla efektów
kształcenia
TERAPIA ZAJCIOWA
kierunku
WIEDZA
Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych
zachodzących w organizmie człowieka, podstawowe wiadomości z
M1_W01
K_W01 zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów, w
M1_W04
różnych okresach życia człowieka, z uwzględnieniem zagadnień
fizjologii wysiłku, rytmów biologicznych i neurofizjologii bólu.
M1_W02
Rozumie zależności pomiędzy budową i czynnością organizmu,
M1_W04
szczególnie układu nerwowego, zmysłów i układu ruchu, a
K_W02
możliwościami poznawczymi, komunikacyjnymi i aktywnością w S1P_W04
środowisku życia. S1P_W05
Rozumie wzajemny wpływ czynników biologicznych, psychicznych,
M1_W04
behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia. Rozumie
K_W03
działanie czynników chorobotwórczych i znaczenie czynników M1_W06
ryzyka w powstawaniu i przebiegu chorób.
Rozumie pojęcia normy i patologii w ocenie stanu fizycznego,
M1_W01
psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz rozumie procesy
M1_W04
zachodzące w organizmie w różnych stanach patologicznych i w
M1_W07
K_W04 przebiegu chorób, podstawowe zagadnienia biomechaniki zaburzeń
postawy ciała i ruchu, oraz ich wpływ na zaburzenia funkcjonowania S1P_W05
osoby chorej w środowisku. Rozumie przyczyny i uwarunkowania
S1P_W07
występowania bólu oraz wpływ bólu na jakość życia.
M1_W01
M1_W03
Zna najczęściej stosowane metody określania stanu zdrowia
M1_W04
K_W05 biopsychospołecznego i zasady posługiwania się klasyfikacją ICF;
zna klasyfikacje chorób i fazy przebiegu choroby. M1_W10
S1P_W05
M1_W03
Posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, przebiegu
M1_W04
K_W06 klinicznego i metod leczenia chorób, które są najczęstszą przyczyną
M1_W05
zaburzeń funkcjonalnych, niepełnosprawności i wykluczenia.
S1P_W04
Zna przebieg rozwoju człowieka od okresu dzieciństwa do póznej
M1_W01
dorosłości i rozumie rozwojowe uwarunkowania chorób wieku
M1_W02
K_W07
dziecięcego oraz specyfikę występowania i przebiegu chorób wieku
M1_W03
podeszłego.
Zna narzędzia oceny stanu zdrowia fizycznego i psychicznego oraz
M1_W03
K_W08 jakości życia oraz podstawowe metody jakościowych i ilościowych
S1P_W06
badań biomedycznych i społecznych.
3
Zna zasady planowania, realizowania i oceniania interwencji
rehabilitacyjnych, w tym wykorzystania protez, ortez, wózków
M1_W05
K_W09
inwalidzkich, innego zaopatrzenia ortopedycznego oraz
adaptacyjnego sprzętu pomocniczego.
M1_W03
Zna stany nagłe, wymagające udzielenia pierwszej kwalifikowanej
M1_W05
K_W10 pomocy lub szybkiej interwencji medycznej i zasady postępowania w
tych sytuacjach. M1_W08
M1_W04
Zna podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji. Posiada
M1_W06
wiedzę na temat chorób cywilizacyjnych, patologii społecznych i
K_W11
niepełnosprawności, w ujęciu epidemiologicznym, oraz zna metody M1_W10
działań prewencyjnych i promocji zdrowia. S1P_W07
Rozumie znaczenie czynników zagrażających zdrowiu związanych z
M1_W03
K_W12 wykonywaniem pracy i zna metody ograniczania wpływu tych
M1_W06
czynników.
M1_W03
Posiada wiedzę o wpływie wybranych substancji psychoaktywnych
M1_W06
K_W13
na zdrowie i zna zasady profilaktyki oraz leczenia uzależnień.
S1P_W05
M1_W08
Zna standardy opieki w zdrowiu i chorobie, świadczeń, organizację i
M1_W09
K_W14 aspekty prawne funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej
S1P_W07
oraz pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych.
S1P_W09
M1_W04
Zna wpływ czynników statusu społecznego na zachowania człowieka
S1P_W05
K_W15
i stan jego zdrowia.
S1P_W01
Zna wybrane koncepcje psychologiczne człowieka oraz sposób w jaki
S1P_W04
K_W16
opisują jego funkcjonowanie.
S1P_W05
Posiada wiedzę na temat procesów poznawczych, emocjonalno-
S1P_W04
K_W17 motywacyjnych, uwarunkowań osobowościowych i różnic
S1P_W05
indywidualnych regulujących zachowanie osoby.
M1_W03
Zna w podstawowym zakresie specyfikę, etiologię oraz metody
S1P_W05
K_W18 terapii wybranych zaburzeń z psychologii klinicznej i psychiatrii
S1P_W07
człowieka dorosłego i dziecka.
S1P_W08
M1_W03
S1P_W05
Rozumie pojęcie sytuacji trudnej i sytuacji kryzysowej, oraz zna
K_W19
zasady wspierania osób w tych sytuacjach. S1P_W07
S1P_W08
S1P_W01
Rozumie podstawowe terminy i pojęcia oraz najważniejsze teorie
S1P_W02
K_W20
socjologiczne i koncepcje antropologiczne.
S1P_W09
4
S1P_W01
Posiada wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, w szczególności
S1P_W02
podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich
K_W21
funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach. Zna normy, S1P_W05
zwyczaje, role społeczne i zawodowe. S1P_W09
S1P_W01
Posiada wiedzę z zakresu antropologicznych podstaw form życia
S1P_W02
K_W22 zbiorowego ludzi, jak również mechanizmów formowania się
tożsamości społecznej i kulturowej człowieka. S1P_W03
S1P_W02
Rozumie osobliwości kultur lokalnych, rolę rodziny, społeczności
S1P_W03
K_W23 lokalnych, instytucji i organizacji pozarządowych w procesie
S1P_W04
socjalizacji do realiów społeczeństwa obywatelskiego.
S1P_W05
S1P_W02
S1P_W03
Zna uwarunkowania organizowania społeczności lokalnych i
S1P_W04
K_W24 rzeczowych składników środowiska na rzecz osób niewydolnych
społecznie lub zagrożonych wykluczeniem. S1P_W05
S1P_W07
S1P_W02
Zna podstawy procesu wychowania. Zna i rozumie procesy
S1P_W03
zachodzące w otoczeniu i przemiany zachodzące we współczesnej
S1P_W04
K_W25 rodzinie oraz innych głównych środowiskach życia człowieka, i ich
konsekwencje dla zaspokajania potrzeb dzieci, młodzieży i osób S1P_W05
dorosłych.
S1P_W08
S1P_W01
S1P_W05
Rozumie podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiki społecznej takie
S1P_W07
K_W26 jak: profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne, praca w
środowisku, siły społeczne i ich organizacja. S1P_W08
M1_W04
S1P_W02
Posiada wiedzę na temat podstawowych zasad pedagogiki i
S1P_W03
pedagogiki specjalnej, potrafi je wykorzystać w pracy z osobami z
K_W27
ograniczeniami w funkcjonowaniu, osobami z niepełnosprawnością, S1P_W04
chorujących i wykluczonych społecznie. S1P_W05
S1P_W07
M1_W03
M1_W04
K_W28 Pojmuje człowieka w sposób holistyczny, biorąc pod uwagę jego
fizyczne, psychiczne i duchowe potrzeby oraz możliwości. S1P_W05
M1_W03
Zna i rozumie związki pomiędzy funkcjonowaniem,
M1_W04
niepełnosprawnością, uwarunkowaniami środowiska a stanem
S1P_W03
K_W29
zdrowia.
S1P_W04
S1P_W05
5
M1_W04
S1P_W02
Rozumie specyfikę pracy z osobami z niepełnosprawnością i w
S1P_W03
K_W30 trudnej sytuacji życiowej zgodnie z teoriami poszanowania
S1P_W04
autonomii, kształtowania normalizacji i umocnienia (empowerment).
S1P_W05
S1P_W07
M1_W03
Posiada wiedzę dotyczącą teoretycznych podstaw terapii zajęciowej,
M1_W04
szczególnie w odniesieniu do rodzajów zajęć i ich związków ze
M1_W05
K_W31
zdrowiem, celów podejmowanych aktywności oraz złożonych
S1P_W04
interakcji zachodzących pomiędzy osobą, środowiskiem i zajęciem.
S1P_W05
S1P_W07
Posiada wiedzę na temat etapów procesu TZ (zgodnie z różnymi
modelami postępowania): inicjowanie kontaktu, określenie obszaru
M1_W05
działania, ocena/badanie potrzeb w zakresie terapii zajęciowej,
K_W32
S1P_W06
uzgadnianie celów i planu działania, realizacja planu, monitoring,
ewaluacja wyników, modyfikacja.
M1_W04
Zna i rozumie złożone relacje pomiędzy zdrowiem populacji,
M1_W05
spójnością społeczną i prawami do podejmowania różnych
S1P_W04
K_W33
aktywności życiowych. Zna i rozumie relacje pomiędzy
S1P_W05
społecznością, podejmowanymi przez nią zajęciami a środowiskiem.
Zna i rozumie wpływ otoczenia człowieka na podejmowane przez
M1_W05
niego zajęcia. Posiada wiedzę o możliwościach dostosowywania
K_W34
S1P_W07
środowiska i zasadach ergonomii.
M1_W05
Posiada wiedzę w obszarze aktualnej polityki dotyczącej dostępności
M1_W08
środowiska, likwidacji barier, zna i rozumie wpływ norm prawnych
S1P_W02
K_W35
oraz standardów w obszarze dostępności środowiska i likwidacji
S1P_W03
barier.
S1P_W07
S1P_W08
Zna zagadnienia z zakresu demografii i epidemiologii niezbędne do
M1_W04
podejmowania działań w zakresie prewencji chorób cywilizacyjnych,
M1_W06
K_W36
patologii społecznych, niepełnosprawności i wykluczenia
S1P_W05
społecznego.
M1_W08
Zna zasady współpracy w ramach systemu ochrony zdrowia, pomocy
M1_W09
K_W37
i wsparcia społecznego.
S1P_W07
6
M1_W08
Posiada wiedzę o uregulowaniach prawnych dotyczących działalności
M1_W11
terapeuty zajęciowego. Zna zakres odpowiedzialności prawnej
K_W38
S1P_W07
terapeuty zajęciowego.
S1P_W10
7
UMIEJTNOŚCI (Io)
Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami opisującymi stan
M1_U04
zdrowia osoby (z uwzględnieniem Międzynarodowej Klasyfikacji
M1_U05
Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia) oraz rozpoznać i
K_U01
opisać związki pomiędzy zaburzeniami budowy i funkcji, S1P_U02
niepełnosprawnością oraz ograniczeniami uczestnictwa w życiu S1P_U03
społecznym.
M1_U04
Potrafi rozpoznawać wpływ zaburzeń rozwojowych, chorób
M1_U05
przewlekłych i stanów pourazowych na występowanie zaburzeń
K_U02
funkcjonalnych, niepełnosprawności oraz na uczestnictwo w życiu S1P_U02
społecznym. S1P_U03
M1_U01
M1_U02
Potrafi analizować różnego rodzaju zaburzenia układu ruchu i ich
M1_U04
K_U03
wpływ na możliwości podejmowania aktywności życia codziennego
M1_U05
Potrafi obserwować, interpretować i opisywać zjawiska społeczne i
procesy grupowe rozmaitej natury (kulturowe, polityczne, prawne, S1P_U06
S1P_U08
K_U04 ekonomiczne) w kategoriach poznania społecznego, wpływu
S1P_U09
społecznego oraz oddziaływania postaw, stereotypów i uprzedzeń
społecznych.
S1P_U01
Potrafi charakteryzować wybrane dziedziny aktywności człowieka,
S1P_U02
K_U05 jakimi są: kultura, czas wolny, rekreacja, aktywność społeczna i
S1P_U03
obywatelska, organizacje pozarządowe, wolontariat.
S1P_U08
Potrafi opisać metodyczne aspekty wychowania oraz uczenia się i S1P_U02
S1P_U03
K_U06 zastosować w terapii zajęciowej wiedzę na temat wychowania i
S1P_U08
uczenia się.
S1P_U02
Umie obserwować ludzkie zachowania, analizować ich motywy, S1P_U03
K_U07
S1P_U06
oraz społeczne (kulturowe, prawne, ekonomiczne) konsekwencje.
S1P_U08
Potrafi wskazać i opisać konsekwencje (psychologiczne, społeczne,
kulturowe, prawne, ekonomiczne) wynikające z ograniczeń w M1_U04
K_U08
S1P_U04
funkcjonowaniu, niepełnosprawności lub choroby, wykluczenia
społecznego.
Rozpoznaje osobliwości kultur lokalnych, rolę rodziny, S1P_U01
S1A_U02
K_U09 społeczności lokalnych, instytucji i organizacji pozarządowych w
S1P_U08
procesie socjalizacji do realiów społeczeństwa obywatelskiego.
8
M1_U03
Potrafi porozumiewać się i współpracować z osobami w kryzysie
M1_U04
oraz z osobami z ograniczeniami w funkcjonowaniu, osobami z
M1_U05
K_U10
niepełnosprawnością lub chorymi oraz wykluczonymi społecznie,
S1P_U02
przy użyciu różnych technik komunikacji interpersonalnej.
S1P_U07
Potrafi nawiązać partnerską współpracę z osobą zdrową i chorą, z
M1_U03
jej środowiskiem społecznym, rodziną i najbliższym otoczeniem, i
S1P_U01
stosować terapię zajęciową zgodnie z zasadami praktyki
S1P_U06
K_U11
nakierowanej na potrzeby klienta, w szczególności respektując
S1P_U07
indywidualne różnice i uznawane wartości oraz ich wpływ na
podejmowane zajęcia i udział w życiu społecznym. S1P_U08
M1_U01
M1_U02
Potrafi stosować terapię zajęciową w pracy z osobami zdrowymi
M1_U03
oraz z osobami z różnymi dysfunkcjami, jako narzędzie szeroko
M1_U04
rozumianej prewencji, rehabilitacji i podnoszenia jakości życia, oraz
M1_U05
K_U12
dla uzyskiwania skutecznego funkcjonowania w społeczeństwie.
M1_U06
M1_U08
S1P_U06
S1P_U07
S1P_U08
M1_U03
Potrafi stosować terapię zajęciową w procesie składającym się z
M1_U04
rozpoznania sytuacji klienta, badania, identyfikacji potrzeb
M1_U05
K_U13
stosowania terapii zajęciowej, negocjowania i formułowania celów
S1P_U06
działania, planowania i wdrażania interwencji oraz oceny wyników.
S1P_U07
S1P_U08
M1_U02
M1_U05
M1_U06
Potrafi dobierać i stosować metody i techniki pomocne w zbieraniu
M1_U09
informacji o osobie lub grupie stosowane w terapii zajęciowej, w
S1P_U04
K_U14 tym korzystać z kwestionariuszy, skal ocen, dotyczących stanu
zdrowia fizycznego, psychicznego, uczestnictwa w życiu S1P_U01
społecznym i jakości życia.
S1P_U02
S1P_U06
S1P_U07
M1_U05
Potrafi analizować czynności życia codziennego, edukacji i pracy
M1_U09
oraz czasu wolnego celem lokalizacji i opisu deficytów oraz
K_U15
S1P_U04
potencjałów.
Potrafi rozpoznać potrzeby osoby zdrowej i osoby z ograniczeniami
M1_U04
w funkcjonowaniu, niepełnosprawnością, doświadczającej choroby
M1_U05
K_U16
przewlekłej i/lub wykluczonej społecznie.
S1P_U03
9
M1_U04
M1_U05
Potrafi rozpoznać problem wymagający interwencji terapeuty
M1_U10
K_U17 zajęciowego, zaplanować terapię zajęciową oraz stosować metody
S1P_U03
terapii zajęciowej w pracy indywidualnej oraz grupowej.
S1P_U04
S1P_U07
M1_U03
M1_U04
Potrafi opisać zjawisko stresu, jego zródło, przejawy i sposób
M1_U05
K_U18 oddziaływania na osobę i jej środowisko, oraz potrafi wspierać
S1P_U02
osobę w radzeniu sobie ze stresem.
S1P_U04
S1P_U06
Potrafi stosować modele, metody i techniki terapii zajęciowej do
pracy z różnymi osobami i grupami społecznymi, w tym dziećmi,
młodzieżą, osobami dorosłymi, osobami w podeszłym wieku,
M1_U01
osobami z różnymi rodzajami dysfunkcji: z niepełnosprawnością
M1_U05
intelektualną, z zaburzeniami psychicznymi, z zaburzeniami funkcji
M1_U10
zmysłowych, z niepełnosprawnością z powodu chorób wrodzonych,
S1P_U01
K_U19
przewlekłych chorób nabytych i po urazach, oraz osobami
S1P_U02
zagrożonymi wykluczeniem społecznym i wykluczonymi
S1P_U06
społecznie, stosownie do stanu zdrowia i preferencji, kontekstu
S1P_U07
sytuacyjnego, z uwzględnieniem wskazań, przeciwwskazań i
ograniczeń.
M1_U03
Samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami potrafi
M1_U04
dobierać, polecać i kontrolować stosowanie pomocy
M1_U05
K_U20
rehabilitacyjnych i urządzeń ułatwiających adaptację w środowisku
S1P_U06
życia.
S1P_U07
Potrafi ocenić dobór i skuteczność zaopatrzenia ortopedycznego w
M1_U02
aspekcie możliwości wykonywania czynności codziennych i
M1_U05
K_U21
uczestnictwa w życiu społecznym.
S1P_U06
M1_U01
Potrafi stosować metody i techniki terapii zajęciowej zgodnie z
M1_U10
K_U22
zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
S1P_U05
M1_U01
Potrafi stosować aktywności codzienne dla odbudowy funkcji lub
M1_U05
uzyskania nowych sposobów działania, wykorzystując adaptacyjny i
S1P_U04
K_U23
twórczy potencjał osoby.
S1P_U05
S1P_U07
M1_U01
Potrafi wykorzystać w terapii zajęciowej własne umiejętności
S1P_U04
K_U24
kreatywne, techniczne i interpersonalne.
S1P_U05
S1P_U06
10
Potrafi zidentyfikować czynniki fizyczne, psychiczne, społeczne,
M1_U03
kulturowe i prawne oddziaływujące na aktywność zajęciową osoby
M1_U05
oraz samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami tak
S1P_U01
dostosowywać środowisko, aby umożliwić osobie podejmowanie
K_U25
S1P_U04
czynności, w tym potrafi planować i podejmować działania dla
S1P_U05
zwiększania dostępności do szkół, miejsc pracy, środowiska
społecznego, transportu, rekreacji, itp. S1P_U06
Potrafi stosować strategie postępowania umożliwiające
M1_U05
wykorzystanie terapii zajęciowej do uzyskiwania włączenia
S1P_U01
społecznego. Potrafi projektować oraz wdrażać programy
S1P_U06
K_U26
wspierające grupy zagrożone wykluczeniem, prowadzić interwencje
S1P_U07
środowiskowe.
S1P_U08
M1_U03
M1_U04
M1_U05
M1_U06
Potrafi być rzecznikiem praw i potrzeb osób i grup społecznych,
M1_U10
współpracować, konsultować, koordynować, projektować programy
S1P_U01
K_U27
interwencji i adaptować środowisko, uczyć i kształcić, podawać
S1P_U02
zalecenia, nadzorować, edukować i wspierać zaangażowanie klienta.
S1P_U03
S1P_U04
S1P_U05
S1P_U06
S1P_U07
M1_U03
M1_U04
M1_U10
Potrafi podjąć działania ukierunkowane na edukację zdrowotną i
M1_U11
promocję zdrowia, oraz współpracować w zakresie prewencji
chorób cywilizacyjnych, niepełnosprawności, patologii społecznych M1_U12
K_U28
i wykluczenia społecznego.
S1P_U06
S1P_U07
S1P_U09
S1P_U10
Potrafi współpracować z innymi specjalistami, zwłaszcza z
M1_U03
lekarzami, fizjoterapeutami, pedagogami i psychologami na etapach
M1_U05
oceny i diagnozy, przygotowania i realizacji działań oraz ewaluacji,
M1_U11
pracy w grupie zadaniowej, twórczego rozwiązywania problemów i
M1_U12
K_U29
konfliktów, twórczego przywództwa. Potrafi zwrócić się o pomoc
S1P_U07
do innych specjalistów, kiedy jest to konieczne.
S1P_U09
S1P_U10
11
M1_U03
M1_U07
Potrafi monitorować pracę studentów terapii zajęciowej, jak
M1_U09
K_U30
również pomocników, asystentów, opiekunów oraz wolontariuszy.
M1_U11
S1P_U05
M1_U06
Potrafi współpracować z instytucjami i płatnikami opieki
M1_U09
zdrowotnej i proponować im konsultacje i działania z zakresu
M1_U11
K_U31
terapii zajęciowej, uwzględniając potrzeby i oczekiwania klienta.
S1P_U05
S1P_U09
M1_U07
Potrafi stosować się do krajowych i miedzynarodowych zasad
M1_U10
postępowania w terapii zajęciowej, w tym zasad etyki zawodowej,
M1_U13
K_U32
oraz do przepisów prawnych regulujących działalność zawodową w
S1P_U05
zakresie terapii zajęciowej.
S1P_U11
Potrafi krytycznie oceniać stosowane interwencje oraz proces terapii
M1_U07
K_U33
zajęciowej w różnych kontekstach sytuacyjnych.
S1P_U06
M1_U07
Potrafi rozpoznawać problemy etyczne wynikające z relacji
M1_U10
K_U34
zawodowych i radzić sobie z nimi.
S1P_U05
Potrafi przekazywać informacje dotyczące terapii zajęciowej w
M1_U03
ramach interdyscyplinarnego i wielospecjalistycznego zespołu, oraz
M1_U11
studentom i osobom nie będącym specjalistami. Potrafi uzasadnić
M1_U12
K_U35
swoje działania zawodowe na różnych szczeblach i w różnych
S1P_U09
środowiskach.
S1P_U10
M1_U06
M1_U08
M1_U11
M1_U12
Potrafi uzasadnić potrzebę stosowania TZ posługując się dowodami
naukowymi oraz racjonalną argumentacją uwzględniającą M1_U13
K_U36
zawodowe zasady etyczne. S1P_U05
S1P_U06
S1P_U09
S1P_U10
S1P_U11
M1_U01
Potrafi udzielić kwalifikowanej pierwszej pomocy w nagłych
M1_U02
K_U37
przypadkach chorobowych i urazowych.
M1_U05
12
M1_U08
Posiada umiejętność dokumentowania przebiegu terapii zajęciowej
M1_U09
zgodnie ze stosowaną procedurą i interpretowania zapisów
M1_U11
K_U38
przebiegu procesu terapeutycznego.
S1P_U05
S1P_U09
Potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej,
bazach danych i innych zródłach, oceniać informację naukową i M1_U06
pozanaukową z zakresu terapii zajęciowej. Zna podstawowe
M1_U13
K_U39
czasopisma naukowe w zakresie terapii.
S1P_U11
M1_U06
Potrafi analizować jakościowe i ilościowe dane naukowe dotyczące
M1_U08
terapii zajęciowej i zastosować je w praktyce zawodowej zgodnie z
M1_U13
K_U40 zasadami EBP, rozumiejąc ograniczenia w dostępności danych
naukowych uzasadniających aktualnie stosowane sposoby S1P_U08
postępowania.
S1P_U11
M1_U03
M1_U06
M1_U11
Potrafi stosować strategie promujące usługi terapii zajęciowej na
M1_U12
poziomie społeczności lokalnej i w odniesieniu do lokalnych
K_U41
S1P_U06
potrzeb zdrowotnych i społecznych.
S1P_U07
S1P_U09
S1P_U10
M1_U03
M1_U06
M1_U07
M1_U08
K_U42
Potrafi stosować strategie i metody zarządzania odpowiednio do
M1_U11
podejmowanych działań zawodowych.
M1_U12
S1P_U06
S1P_U09
S1P_U10
13
KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOAECZNE (Io)
M1_K03
M1_K04
Postrzega osoby holistycznie - ich potrzeby fizyczne, psychiczne i
M1_K06
K_P01
duchowe traktuje jako jedność.
S1P_K03
S1P_K04
S1P_K06
M1_K03
Szanuje indywidualne różnice, poglądy, zwyczaje i ich wpływ na
M1_K04
aktywność życiową osoby.
K_P02
S1P_K03
S1P_K04
M1_K01
Zachowuje autonomię własną oraz uznaje autonomię innych osób i
M1_K03
grup społecznych, z którymi współpracuje oraz odbiorców swoich
M1_K06
K_P03
działań zawodowych. Wspiera partnerstwo klienta w procesie
S1P_K01
terapii zajęciowej.
S1P_K03
S1P_K06
M1_K04
M1_K06
Rozumie i akceptuje współczesne role i zadania terapeuty
S1P_K04
K_P04
zajęciowego.
S1P_K06
S1P_K05
M1_K01
M1_K02
W sposób profesjonalny buduje relacje z osobą zdrową lub chorą, z
M1_K03
jej środowiskiem społecznym, rodziną i najbliższym otoczeniem.
M1_K05
Stosuje TZ zgodnie z zasadami praktyki nakierowanej na potrzeby
osoby lub grupy społecznej, dla promowania zdrowia i dobrostanu, M1_K07
K_P05
traktując działalność człowieka, jako fundament rozwoju
S1P_K01
społecznego i zapewnienia sprawiedliwości społecznej.
S1P_K02
S1P_K03
S1P_K07
M1_K01
M1_K02
Profesjonalnie i zgodnie z zasadami dyskrecji przekazuje informacje
M1_K04
innym terapeutom, członkom zespołu interdyscyplinarnego,
M1_K05
K_P06
pomocnikom, studentom, jak również osobom niezwiązanym z TZ.
S1P_K01
S1P_K02
S1P_K04
14
M1_K05
Podejmuje działania promujące znaczenie praw i potrzeb osób i
M1_K07
K_P07 populacji w odniesieniu do podejmowania zajęć oraz związku
aktywności ze zdrowiem i dobrostanem. S1P_K05
S1P_K07
M1_K07
Dobiera usługi terapii zajęciowej, określa priorytety działania i
S1P_K05
K_P08
promuje usługi terapii zajęciowej kierując się potrzebami klienta.
S1P_K07
M1_K03
M1_K06
Planuje, wdraża i ocenia sposoby postępowania, zgodnie z zasadami
M1_K07
praktyki opartej na dowodach naukowych.
K_P09
S1P_K03
S1P_K06
S1P_K07
M1_K01
M1_K02
M1_K03
Pracuje zgodnie z posiadanymi kompetencjami i odpowiedzialnie
M1_K04
wykonuje zadania zawodowe. Jest świadom sytuacji, w których
M1_K06
musi zwrócić się o współpracę do profesjonalistów innych
K_P10
S1P_K01
zawodów.
S1P_K02
S1P_K03
S1P_K04
S1P_K06
Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w prowadzeniu
M1_K04
różnych form terapii. Docenia rolę działań mających na celu
M1_K05
K_P11
ograniczanie stresu zawodowego i jego negatywnych skutków.
S1P_K04
M1_K01
M1_K02
Aktywnie uczestniczy w projektach (np. społecznych,
M1_K06
edukacyjnych, informacyjnych), projektach badawczych, w
M1_K07
konferencjach, warsztatach i działaniach na rzecz ciągłego rozwoju
K_P12
S1P_K01
zawodowego w miejscu pracy.
S1P_K02
S1P_K06
S1P_K07
M1_K01
M1_K02
M1_K05
Dba o utrzymanie wysokich standardów pracy oraz angażuje się w
M1_K06
proces oceny i podnoszenia jakości usług TZ poprzez angażowanie
K_P13
klientów w ocenę jakości. Wyniki oceny przedstawia osobom S1P_K01
odpowiedzialnym za jakość usług z zakresu TZ. S1P_K02
S1P_K05
S1P_K06
15
M1_K01
M1_K02
M1_K06
Odgrywa aktywną rolę w rozwijaniu, poprawianiu jakości i
M1_K07
promowaniu terapii zajęciowej i zawodu terapeuty zajęciowego,
K_P14
oraz wykazuje zaangażowanie w racjonalną debatę dotyczącą roli S1P_K01
zajęć i terapii zajęciowej. S1P_K02
S1P_K06
S1P_K07
M1_K03
M1_K04
M1_K05
Ocenia swoje zachowania w kategoriach działań profesjonalnych i
M1_K06
K_P15
przestrzegania norm etycznych.
S1P_K03
S1P_K04
S1P_K06
M1_K03
M1_K06
Dba o własny rozwój zawodowy, kreując i realizując plan rozwoju i
M1_K07
podnoszenia kwalifikacji poprzez całożyciowe samokształcenie.
K_P16
S1P_K03
S1P_K06
S1P_K07
16
Tabeli pokrycia: obszarowe efekty kształcenia i przypisane im efekty kierunkowe
Odniesienie
Efekty
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAACENIA
do
kształcenia
obszarowych
po zakończeniu studiów 1. stopnia na kierunku
dla
efektów
TERAPIA ZAJCIOWA
kierunku
kształcenia
WIEDZA
Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych
zachodzących w organizmie człowieka, podstawowe wiadomości z
M1_W01
zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów, w K_W01
M1_W04
różnych okresach życia człowieka, z uwzględnieniem zagadnień
fizjologii wysiłku, rytmów biologicznych i neurofizjologii bólu.
M1_W02
Rozumie zależności pomiędzy budową i czynnością organizmu,
M1_W04
szczególnie układu nerwowego, zmysłów i układu ruchu, a
K_W02
S1P_W04 możliwościami poznawczymi, komunikacyjnymi i aktywnością w
S1P_W05 środowisku życia.
Rozumie wzajemny wpływ czynników biologicznych, psychicznych,
M1_W04
behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia. Rozumie działanie
K_W03
M1_W06 czynników chorobotwórczych i znaczenie czynników ryzyka w
powstawaniu i przebiegu chorób.
Rozumie pojęcia normy i patologii w ocenie stanu fizycznego,
M1_W01
psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz rozumie procesy
M1_W04
zachodzące w organizmie w różnych stanach patologicznych i w
M1_W07
przebiegu chorób, podstawowe zagadnienia biomechaniki zaburzeń K_W04
S1P_W05 postawy ciała i ruchu, oraz ich wpływ na zaburzenia funkcjonowania
osoby chorej w środowisku. Rozumie przyczyny i uwarunkowania
S1P_W07
występowania bólu oraz wpływ bólu na jakość życia.
M1_W01
M1_W03
Zna najczęściej stosowane metody określania stanu zdrowia
M1_W04
biopsychospołecznego i zasady posługiwania się klasyfikacją ICF; zna K_W05
M1_W10 klasyfikacje chorób i fazy przebiegu choroby.
S1P_W05
M1_W03
Posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, przebiegu klinicznego
M1_W04
i metod leczenia chorób, które są najczęstszą przyczyną zaburzeń K_W06
M1_W05
funkcjonalnych, niepełnosprawności i wykluczenia.
S1P_W04
Zna przebieg rozwoju człowieka od okresu dzieciństwa do póznej
M1_W01
dorosłości i rozumie rozwojowe uwarunkowania chorób wieku
M1_W02
K_W07
dziecięcego oraz specyfikę występowania i przebiegu chorób wieku
M1_W03
podeszłego.
Zna narzędzia oceny stanu zdrowia fizycznego i psychicznego oraz
M1_W03
jakości życia oraz podstawowe metody jakościowych i ilościowych K_W08
S1P_W06
badań biomedycznych i społecznych.
17
Zna zasady planowania, realizowania i oceniania interwencji
rehabilitacyjnych, w tym wykorzystania protez, ortez, wózków
M1_W05
K_W09
inwalidzkich, innego zaopatrzenia ortopedycznego oraz adaptacyjnego
sprzętu pomocniczego.
M1_W03
Zna stany nagłe, wymagające udzielenia pierwszej kwalifikowanej
M1_W05
pomocy lub szybkiej interwencji medycznej i zasady postępowania w K_W10
M1_W08 tych sytuacjach.
M1_W04
Zna podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji. Posiada
M1_W06
wiedzę na temat chorób cywilizacyjnych, patologii społecznych i
K_W11
M1_W10 niepełnosprawności, w ujęciu epidemiologicznym, oraz zna metody
S1P_W07 działań prewencyjnych i promocji zdrowia.
Rozumie znaczenie czynników zagrażających zdrowiu związanych z
M1_W03
wykonywaniem pracy i zna metody ograniczania wpływu tych K_W12
M1_W06
czynników.
M1_W03
Posiada wiedzę o wpływie wybranych substancji psychoaktywnych na
M1_W06
K_W13
zdrowie i zna zasady profilaktyki oraz leczenia uzależnień.
S1P_W05
M1_W08
Zna standardy opieki w zdrowiu i chorobie, świadczeń, organizację i
M1_W09
aspekty prawne funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej K_W14
S1P_W07
oraz pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych.
S1P_W09
M1_W04
Zna wpływ czynników statusu społecznego na zachowania człowieka i
S1P_W05
K_W15
stan jego zdrowia.
S1P_W01
Zna wybrane koncepcje psychologiczne człowieka oraz sposób w jaki
S1P_W04
K_W16
opisują jego funkcjonowanie.
S1P_W05
Posiada wiedzę na temat procesów poznawczych, emocjonalno-
S1P_W04
motywacyjnych, uwarunkowań osobowościowych i różnic K_W17
S1P_W05
indywidualnych regulujących zachowanie osoby.
M1_W03
Zna w podstawowym zakresie specyfikę, etiologię oraz metody terapii
S1P_W05
wybranych zaburzeń z psychologii klinicznej i psychiatrii człowieka K_W18
S1P_W07
dorosłego i dziecka.
S1P_W08
M1_W03
S1P_W05
Rozumie pojęcie sytuacji trudnej i sytuacji kryzysowej, oraz zna
K_W19
S1P_W07 zasady wspierania osób w tych sytuacjach.
S1P_W08
S1P_W01
Rozumie podstawowe terminy i pojęcia oraz najważniejsze teorie
S1P_W02
K_W20
socjologiczne i koncepcje antropologiczne.
S1P_W09
18
S1P_W01
Posiada wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, w szczególności
S1P_W02
podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich
K_W21
S1P_W05 funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach. Zna normy,
S1P_W09 zwyczaje, role społeczne i zawodowe.
S1P_W01
Posiada wiedzę z zakresu antropologicznych podstaw form życia
S1P_W02
zbiorowego ludzi, jak również mechanizmów formowania się K_W22
S1P_W03 tożsamości społecznej i kulturowej człowieka.
S1P_W02
Rozumie osobliwości kultur lokalnych, rolę rodziny, społeczności
S1P_W03
lokalnych, instytucji i organizacji pozarządowych w procesie K_W23
S1P_W04
socjalizacji do realiów społeczeństwa obywatelskiego.
S1P_W05
S1P_W02
S1P_W03
Zna uwarunkowania organizowania społeczności lokalnych i
S1P_W04
rzeczowych składników środowiska na rzecz osób niewydolnych K_W24
S1P_W05 społecznie lub zagrożonych wykluczeniem.
S1P_W07
S1P_W02
Zna podstawy procesu wychowania. Zna i rozumie procesy zachodzące
S1P_W03
w otoczeniu i przemiany zachodzące we współczesnej rodzinie oraz
S1P_W04
K_W25
innych głównych środowiskach życia człowieka, i ich konsekwencje
S1P_W05
dla zaspokajania potrzeb dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
S1P_W08
S1P_W01
S1P_W05
Rozumie podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiki społecznej takie
S1P_W07
jak: profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne, praca w K_W26
S1P_W08 środowisku, siły społeczne i ich organizacja.
M1_W04
S1P_W02
Posiada wiedzę na temat podstawowych zasad pedagogiki i pedagogiki
S1P_W03
specjalnej, potrafi je wykorzystać w pracy z osobami z ograniczeniami
K_W27
S1P_W04 w funkcjonowaniu, osobami z niepełnosprawnością, chorujących i
S1P_W05 wykluczonych społecznie.
S1P_W07
M1_W03
M1_W04
Pojmuje człowieka w sposób holistyczny, biorąc pod uwagę jego K_W28
S1P_W05 fizyczne, psychiczne i duchowe potrzeby oraz możliwości.
M1_W03
M1_W04
Zna i rozumie związki pomiędzy funkcjonowaniem,
S1P_W03
K_W29
niepełnosprawnością, uwarunkowaniami środowiska a stanem zdrowia.
S1P_W04
S1P_W05
19
M1_W04
S1P_W02
Rozumie specyfikę pracy z osobami z niepełnosprawnością i w trudnej
S1P_W03
sytuacji życiowej zgodnie z teoriami poszanowania autonomii, K_W30
S1P_W04
kształtowania normalizacji i umocnienia (empowerment).
S1P_W05
S1P_W07
M1_W03
Posiada wiedzę dotyczącą teoretycznych podstaw terapii zajęciowej,
M1_W04
szczególnie w odniesieniu do rodzajów zajęć i ich związków ze
M1_W05
K_W31
zdrowiem, celów podejmowanych aktywności oraz złożonych
S1P_W04
interakcji zachodzących pomiędzy osobą, środowiskiem i zajęciem.
S1P_W05
S1P_W07
Posiada wiedzę na temat etapów procesu TZ (zgodnie z różnymi
modelami postępowania): inicjowanie kontaktu, określenie obszaru
M1_W05
działania, ocena/badanie potrzeb w zakresie terapii zajęciowej,
K_W32
S1P_W06
uzgadnianie celów i planu działania, realizacja planu, monitoring,
ewaluacja wyników, modyfikacja.
M1_W04
Zna i rozumie złożone relacje pomiędzy zdrowiem populacji,
M1_W05
spójnością społeczną i prawami do podejmowania różnych aktywności
S1P_W04
K_W33
życiowych. Zna i rozumie relacje pomiędzy społecznością,
S1P_W05
podejmowanymi przez nią zajęciami a środowiskiem.
Zna i rozumie wpływ otoczenia człowieka na podejmowane przez
M1_W05
niego zajęcia. Posiada wiedzę o możliwościach dostosowywania
K_W34
S1P_W07
środowiska i zasadach ergonomii.
M1_W05
Posiada wiedzę w obszarze aktualnej polityki dotyczącej dostępności
M1_W08
środowiska, likwidacji barier, zna i rozumie wpływ norm prawnych
S1P_W02
K_W35
oraz standardów w obszarze dostępności środowiska i likwidacji
S1P_W03
barier.
S1P_W07
S1P_W08
Zna zagadnienia z zakresu demografii i epidemiologii niezbędne do
M1_W04
podejmowania działań w zakresie prewencji chorób cywilizacyjnych,
M1_W06
K_W36
patologii społecznych, niepełnosprawności i wykluczenia społecznego.
S1P_W05
M1_W08
Zna zasady współpracy w ramach systemu ochrony zdrowia, pomocy i
M1_W09
K_W37
wsparcia społecznego.
S1P_W07
M1_W08
Posiada wiedzę o uregulowaniach prawnych dotyczących działalności
M1_W11
terapeuty zajęciowego. Zna zakres odpowiedzialności prawnej
K_W38
S1P_W07
terapeuty zajęciowego.
S1P_W10
20
UMIEJTNOŚCI (Io)
Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami opisującymi stan
M1_U04
zdrowia osoby (z uwzględnieniem Międzynarodowej Klasyfikacji
M1_U05
Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia) oraz rozpoznać i
K_U01
S1P_U02 opisać związki pomiędzy zaburzeniami budowy i funkcji,
S1P_U03 niepełnosprawnością oraz ograniczeniami uczestnictwa w życiu
społecznym.
M1_U04
Potrafi rozpoznawać wpływ zaburzeń rozwojowych, chorób
M1_U05
przewlekłych i stanów pourazowych na występowanie zaburzeń
K_U02
S1P_U02 funkcjonalnych, niepełnosprawności oraz na uczestnictwo w życiu
S1P_U03 społecznym.
M1_U01
M1_U02
Potrafi analizować różnego rodzaju zaburzenia układu ruchu i ich wpływ
M1_U04
K_U03
na możliwości podejmowania aktywności życia codziennego
M1_U05
Potrafi obserwować, interpretować i opisywać zjawiska społeczne i
S1P_U06 procesy grupowe rozmaitej natury (kulturowe, polityczne, prawne,
S1P_U08
ekonomiczne) w kategoriach poznania społecznego, wpływu K_U04
S1P_U09
społecznego oraz oddziaływania postaw, stereotypów i uprzedzeń
społecznych.
S1P_U01
Potrafi charakteryzować wybrane dziedziny aktywności człowieka,
S1P_U02
jakimi są: kultura, czas wolny, rekreacja, aktywność społeczna i K_U05
S1P_U03
obywatelska, organizacje pozarządowe, wolontariat.
S1P_U08
S1P_U02 Potrafi opisać metodyczne aspekty wychowania oraz uczenia się i
S1P_U03
zastosować w terapii zajęciowej wiedzę na temat wychowania i uczenia K_U06
S1P_U08
się.
S1P_U02
S1P_U03 Umie obserwować ludzkie zachowania, analizować ich motywy, oraz
K_U07
S1P_U06
społeczne (kulturowe, prawne, ekonomiczne) konsekwencje.
S1P_U08
Potrafi wskazać i opisać konsekwencje (psychologiczne, społeczne,
M1_U04 kulturowe, prawne, ekonomiczne) wynikające z ograniczeń w
K_U08
S1P_U04
funkcjonowaniu, niepełnosprawności lub choroby, wykluczenia
społecznego.
S1P_U01 Rozpoznaje osobliwości kultur lokalnych, rolę rodziny, społeczności
S1A_U02
lokalnych, instytucji i organizacji pozarządowych w procesie socjalizacji K_U09
S1P_U08
do realiów społeczeństwa obywatelskiego.
21
M1_U03
Potrafi porozumiewać się i współpracować z osobami w kryzysie oraz z
M1_U04
osobami z ograniczeniami w funkcjonowaniu, osobami z
M1_U05
K_U10
niepełnosprawnością lub chorymi oraz wykluczonymi społecznie, przy
S1P_U02
użyciu różnych technik komunikacji interpersonalnej.
S1P_U07
Potrafi nawiązać partnerską współpracę z osobą zdrową i chorą, z jej
M1_U03
środowiskiem społecznym, rodziną i najbliższym otoczeniem, i
S1P_U01
stosować terapię zajęciową zgodnie z zasadami praktyki nakierowanej
S1P_U06
K_U11
na potrzeby klienta, w szczególności respektując indywidualne różnice i
S1P_U07
uznawane wartości oraz ich wpływ na podejmowane zajęcia i udział w
S1P_U08 życiu społecznym.
M1_U01
M1_U02
Potrafi stosować terapię zajęciową w pracy z osobami zdrowymi oraz z
M1_U03
osobami z różnymi dysfunkcjami, jako narzędzie szeroko rozumianej
M1_U04
prewencji, rehabilitacji i podnoszenia jakości życia, oraz dla
M1_U05
K_U12
uzyskiwania skutecznego funkcjonowania w społeczeństwie.
M1_U06
M1_U08
S1P_U06
S1P_U07
S1P_U08
M1_U03
Potrafi stosować terapię zajęciową w procesie składającym się z
M1_U04
rozpoznania sytuacji klienta, badania, identyfikacji potrzeb stosowania
M1_U05
K_U13
terapii zajęciowej, negocjowania i formułowania celów działania,
S1P_U06
planowania i wdrażania interwencji oraz oceny wyników.
S1P_U07
S1P_U08
M1_U02
M1_U05
M1_U06
Potrafi dobierać i stosować metody i techniki pomocne w zbieraniu
M1_U09
informacji o osobie lub grupie stosowane w terapii zajęciowej, w tym
S1P_U04
korzystać z kwestionariuszy, skal ocen, dotyczących stanu zdrowia K_U14
S1P_U01 fizycznego, psychicznego, uczestnictwa w życiu społecznym i jakości
życia.
S1P_U02
S1P_U06
S1P_U07
M1_U05
Potrafi analizować czynności życia codziennego, edukacji i pracy oraz
M1_U09
K_U15
czasu wolnego celem lokalizacji i opisu deficytów oraz potencjałów.
S1P_U04
Potrafi rozpoznać potrzeby osoby zdrowej i osoby z ograniczeniami w
M1_U04
funkcjonowaniu, niepełnosprawnością, doświadczającej choroby
M1_U05
K_U16
przewlekłej i/lub wykluczonej społecznie.
S1P_U03
22
M1_U04
M1_U05
Potrafi rozpoznać problem wymagający interwencji terapeuty
M1_U10
zajęciowego, zaplanować terapię zajęciową oraz stosować metody K_U17
S1P_U03
terapii zajęciowej w pracy indywidualnej oraz grupowej.
S1P_U04
S1P_U07
M1_U03
M1_U04
Potrafi opisać zjawisko stresu, jego zródło, przejawy i sposób
M1_U05
oddziaływania na osobę i jej środowisko, oraz potrafi wspierać osobę w K_U18
S1P_U02
radzeniu sobie ze stresem.
S1P_U04
S1P_U06
Potrafi stosować modele, metody i techniki terapii zajęciowej do pracy z
różnymi osobami i grupami społecznymi, w tym dziećmi, młodzieżą,
M1_U01
osobami dorosłymi, osobami w podeszłym wieku, osobami z różnymi
M1_U05
rodzajami dysfunkcji: z niepełnosprawnością intelektualną, z
M1_U10
zaburzeniami psychicznymi, z zaburzeniami funkcji zmysłowych, z
S1P_U01
K_U19
niepełnosprawnością z powodu chorób wrodzonych, przewlekłych
S1P_U02
chorób nabytych i po urazach, oraz osobami zagrożonymi wykluczeniem
S1P_U06 społecznym i wykluczonymi społecznie, stosownie do stanu zdrowia i
S1P_U07 preferencji, kontekstu sytuacyjnego, z uwzględnieniem wskazań,
przeciwwskazań i ograniczeń.
M1_U03
Samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami potrafi
M1_U04
dobierać, polecać i kontrolować stosowanie pomocy rehabilitacyjnych i
M1_U05
K_U20
urządzeń ułatwiających adaptację w środowisku życia.
S1P_U06
S1P_U07
Potrafi ocenić dobór i skuteczność zaopatrzenia ortopedycznego w
M1_U02
aspekcie możliwości wykonywania czynności codziennych i
M1_U05
K_U21
uczestnictwa w życiu społecznym.
S1P_U06
M1_U01
Potrafi stosować metody i techniki terapii zajęciowej zgodnie z
M1_U10
K_U22
zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
S1P_U05
M1_U01
Potrafi stosować aktywności codzienne dla odbudowy funkcji lub
M1_U05
uzyskania nowych sposobów działania, wykorzystując adaptacyjny i
S1P_U04
K_U23
twórczy potencjał osoby.
S1P_U05
S1P_U07
M1_U01
Potrafi wykorzystać w terapii zajęciowej własne umiejętności
S1P_U04
K_U24
kreatywne, techniczne i interpersonalne.
S1P_U05
S1P_U06
23
Potrafi zidentyfikować czynniki fizyczne, psychiczne, społeczne,
M1_U03
kulturowe i prawne oddziaływujące na aktywność zajęciową osoby oraz
M1_U05
samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami tak
S1P_U01
dostosowywać środowisko, aby umożliwić osobie podejmowanie
K_U25
S1P_U04
czynności, w tym potrafi planować i podejmować działania dla
S1P_U05
zwiększania dostępności do szkół, miejsc pracy, środowiska
S1P_U06 społecznego, transportu, rekreacji, itp.
M1_U05
Potrafi stosować strategie postępowania umożliwiające wykorzystanie
S1P_U01
terapii zajęciowej do uzyskiwania włączenia społecznego. Potrafi
S1P_U06
K_U26
projektować oraz wdrażać programy wspierające grupy zagrożone
S1P_U07
wykluczeniem, prowadzić interwencje środowiskowe.
S1P_U08
M1_U03
M1_U04
M1_U05
M1_U06
Potrafi być rzecznikiem praw i potrzeb osób i grup społecznych,
M1_U10
współpracować, konsultować, koordynować, projektować programy
S1P_U01
K_U27
interwencji i adaptować środowisko, uczyć i kształcić, podawać
S1P_U02
zalecenia, nadzorować, edukować i wspierać zaangażowanie klienta.
S1P_U03
S1P_U04
S1P_U05
S1P_U06
S1P_U07
M1_U03
M1_U04
M1_U10
Potrafi podjąć działania ukierunkowane na edukację zdrowotną i
M1_U11
promocję zdrowia, oraz współpracować w zakresie prewencji chorób
M1_U12 cywilizacyjnych, niepełnosprawności, patologii społecznych i
K_U28
wykluczenia społecznego.
S1P_U06
S1P_U07
S1P_U09
S1P_U10
Potrafi współpracować z innymi specjalistami, zwłaszcza z lekarzami,
M1_U03
fizjoterapeutami, pedagogami i psychologami na etapach oceny i
M1_U05
diagnozy, przygotowania i realizacji działań oraz ewaluacji, pracy w
M1_U11
grupie zadaniowej, twórczego rozwiązywania problemów i konfliktów,
M1_U12
K_U29
twórczego przywództwa. Potrafi zwrócić się o pomoc do innych
S1P_U07
specjalistów, kiedy jest to konieczne.
S1P_U09
S1P_U10
M1_U03
M1_U07
Potrafi monitorować pracę studentów terapii zajęciowej, jak również
M1_U09
K_U30
pomocników, asystentów, opiekunów oraz wolontariuszy.
M1_U11
S1P_U05
24
M1_U06
Potrafi współpracować z instytucjami i płatnikami opieki zdrowotnej i
M1_U09
proponować im konsultacje i działania z zakresu terapii zajęciowej,
M1_U11
K_U31
uwzględniając potrzeby i oczekiwania klienta.
S1P_U05
S1P_U09
M1_U07
Potrafi stosować się do krajowych i miedzynarodowych zasad
M1_U10
postępowania w terapii zajęciowej, w tym zasad etyki zawodowej, oraz
M1_U13
K_U32
do przepisów prawnych regulujących działalność zawodową w zakresie
S1P_U05
terapii zajęciowej.
S1P_U11
Potrafi krytycznie oceniać stosowane interwencje oraz proces terapii
M1_U07
K_U33
zajęciowej w różnych kontekstach sytuacyjnych.
S1P_U06
M1_U07
Potrafi rozpoznawać problemy etyczne wynikające z relacji
M1_U10
K_U34
zawodowych i radzić sobie z nimi.
S1P_U05
M1_U03
Potrafi przekazywać informacje dotyczące terapii zajęciowej w ramach
M1_U11
interdyscyplinarnego i wielospecjalistycznego zespołu, oraz studentom i
M1_U12
K_U35
osobom nie będącym specjalistami. Potrafi uzasadnić swoje działania
S1P_U09
zawodowe na różnych szczeblach i w różnych środowiskach.
S1P_U10
M1_U06
M1_U08
M1_U11
M1_U12
Potrafi uzasadnić potrzebę stosowania TZ posługując się dowodami
M1_U13 naukowymi oraz racjonalną argumentacją uwzględniającą zawodowe
K_U36
S1P_U05 zasady etyczne.
S1P_U06
S1P_U09
S1P_U10
S1P_U11
M1_U01
Potrafi udzielić kwalifikowanej pierwszej pomocy w nagłych
M1_U02
K_U37
przypadkach chorobowych i urazowych.
M1_U05
M1_U08
Posiada umiejętność dokumentowania przebiegu terapii zajęciowej
M1_U09
zgodnie ze stosowaną procedurą i interpretowania zapisów przebiegu
M1_U11
K_U38
procesu terapeutycznego.
S1P_U05
S1P_U09
25
Potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach
M1_U06 danych i innych zródłach, oceniać informację naukową i pozanaukową z
zakresu terapii zajęciowej. Zna podstawowe czasopisma naukowe w
M1_U13
K_U39
zakresie terapii.
S1P_U11
M1_U06
Potrafi analizować jakościowe i ilościowe dane naukowe dotyczące
M1_U08
terapii zajęciowej i zastosować je w praktyce zawodowej zgodnie z
M1_U13
zasadami EBP, rozumiejąc ograniczenia w dostępności danych K_U40
S1P_U08 naukowych uzasadniających aktualnie stosowane sposoby
postępowania.
S1P_U11
M1_U03
M1_U06
M1_U11
Potrafi stosować strategie promujące usługi terapii zajęciowej na
M1_U12
poziomie społeczności lokalnej i w odniesieniu do lokalnych potrzeb
K_U41
S1P_U06
zdrowotnych i społecznych.
S1P_U07
S1P_U09
S1P_U10
M1_U03
M1_U06
M1_U07
M1_U08
K_U42
Potrafi stosować strategie i metody zarządzania odpowiednio do
M1_U11
podejmowanych działań zawodowych.
M1_U12
S1P_U06
S1P_U09
S1P_U10
26
KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOAECZNE (Io)
M1_K03
M1_K04
Postrzega osoby holistycznie - ich potrzeby fizyczne, psychiczne i
M1_K06
K_P01
duchowe traktuje jako jedność.
S1P_K03
S1P_K04
S1P_K06
M1_K03
Szanuje indywidualne różnice, poglądy, zwyczaje i ich wpływ na
M1_K04
aktywność życiową osoby.
K_P02
S1P_K03
S1P_K04
M1_K01
M1_K03
Zachowuje autonomię własną oraz uznaje autonomię innych osób i grup
M1_K06
społecznych, z którymi współpracuje oraz odbiorców swoich działań
K_P03
S1P_K01
zawodowych. Wspiera partnerstwo klienta w procesie terapii zajęciowej.
S1P_K03
S1P_K06
M1_K04
M1_K06
Rozumie i akceptuje współczesne role i zadania terapeuty zajęciowego.
S1P_K04
K_P04
S1P_K06
S1P_K05
M1_K01
M1_K02
W sposób profesjonalny buduje relacje z osobą zdrową lub chorą, z jej
M1_K03
środowiskiem społecznym, rodziną i najbliższym otoczeniem. Stosuje TZ
M1_K05
zgodnie z zasadami praktyki nakierowanej na potrzeby osoby lub grupy
M1_K07 społecznej, dla promowania zdrowia i dobrostanu, traktując działalność
K_P05
człowieka, jako fundament rozwoju społecznego i zapewnienia
S1P_K01
sprawiedliwości społecznej.
S1P_K02
S1P_K03
S1P_K07
M1_K01
M1_K02
Profesjonalnie i zgodnie z zasadami dyskrecji przekazuje informacje
M1_K04
innym terapeutom, członkom zespołu interdyscyplinarnego, pomocnikom,
M1_K05
K_P06
studentom, jak również osobom niezwiązanym z TZ.
S1P_K01
S1P_K02
S1P_K04
27
M1_K05
Podejmuje działania promujące znaczenie praw i potrzeb osób i populacji
M1_K07
w odniesieniu do podejmowania zajęć oraz związku aktywności ze K_P07
S1P_K05 zdrowiem i dobrostanem.
S1P_K07
M1_K07
Dobiera usługi terapii zajęciowej, określa priorytety działania i promuje
S1P_K05
K_P08
usługi terapii zajęciowej kierując się potrzebami klienta.
S1P_K07
M1_K03
M1_K06
Planuje, wdraża i ocenia sposoby postępowania, zgodnie z zasadami
M1_K07
praktyki opartej na dowodach naukowych.
K_P09
S1P_K03
S1P_K06
S1P_K07
M1_K01
M1_K02
M1_K03
M1_K04
Pracuje zgodnie z posiadanymi kompetencjami i odpowiedzialnie
M1_K06 wykonuje zadania zawodowe. Jest świadom sytuacji, w których musi
K_P10
S1P_K01 zwrócić się o współpracę do profesjonalistów innych zawodów.
S1P_K02
S1P_K03
S1P_K04
S1P_K06
Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w prowadzeniu różnych
M1_K04
form terapii. Docenia rolę działań mających na celu ograniczanie stresu
M1_K05
K_P11
zawodowego i jego negatywnych skutków.
S1P_K04
M1_K01
M1_K02
M1_K06
Aktywnie uczestniczy w projektach (np. społecznych, edukacyjnych,
M1_K07 informacyjnych), projektach badawczych, w konferencjach, warsztatach i
K_P12
S1P_K01 działaniach na rzecz ciągłego rozwoju zawodowego w miejscu pracy.
S1P_K02
S1P_K06
S1P_K07
M1_K01
M1_K02
M1_K05
Dba o utrzymanie wysokich standardów pracy oraz angażuje się w proces
M1_K06
oceny i podnoszenia jakości usług TZ poprzez angażowanie klientów w
K_P13
S1P_K01 ocenę jakości. Wyniki oceny przedstawia osobom odpowiedzialnym za
S1P_K02 jakość usług z zakresu TZ.
S1P_K05
S1P_K06
28
M1_K01
M1_K02
M1_K06
Odgrywa aktywną rolę w rozwijaniu, poprawianiu jakości i promowaniu
M1_K07
terapii zajęciowej i zawodu terapeuty zajęciowego, oraz wykazuje
K_P14
S1P_K01 zaangażowanie w racjonalną debatę dotyczącą roli zajęć i terapii
S1P_K02 zajęciowej.
S1P_K06
S1P_K07
M1_K03
M1_K04
M1_K05
Ocenia swoje zachowania w kategoriach działań profesjonalnych i
M1_K06
K_P15
przestrzegania norm etycznych.
S1P_K03
S1P_K04
S1P_K06
M1_K03
M1_K06
Dba o własny rozwój zawodowy, kreując i realizując plan rozwoju i
M1_K07
podnoszenia kwalifikacji poprzez całożyciowe samokształcenie.
K_P16
S1P_K03
S1P_K06
S1P_K07
Objaśnienie oznaczeń:
K (przed podkreślnikiem)  kierunkowy efekt kształcenia
W  kategoria wiedzy
U  kategoria umiejętności
K (po podkreślniku)  kategoria kompetencji społecznych
M1  efekty kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o
kulturze fizycznej dla studiów pierwszego stopnia
S1P  efekty kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie nauk społecznych dla studiów pierwszego
stopnia o profilu praktycznym
01, 02, 03 i dalsze  numer efektu kształcenia
5. Dodatkowe wymagania
Zajęcia terenowe w wymiarze co najmniej 1000 godzin, powinny poszerzać wiedzę i umiejętności w
zakresie treści kierunkowych. Poprzez zajęcia terenowe rozumie się zajęcia praktyczne realizowane
poza terenem uczelni w miejscach pracy terapeuty zajęciowego. Zajęcia terenowe muszą obejmować:
1. Zajęcia w zakładach opieki zdrowotnej (nie mniej niż 30%)
2. Zajęcia w placówkach pomocy i integracji społecznej, edukacyjnych i resocjalizacyjnych (nie
mniej niż 35%)
3. Zajęcia w warsztatach terapii zajęciowej (nie mniej niż 15%)
4. Zajęcia w instytucjach administracji lub organizacjach społecznych zajmujących się
rehabilitacją lub pomocą społeczną, lub instytucjach i zakładach projektujących lub
produkujących sprzęt i wyposażenie dla potrzeb osób niepełnosprawnych (nie mniej niż 5%)
5. Zajęcia w środowisku zamieszkania (nie mniej niż 5%)
29
Zajęcia terenowe w zakładach opieki zdrowotnej powinny uwzględniać: oddziały szpitalne,
rehabilitacyjne ośrodki ambulatoryjne i oddziały dzienne, zakłady opiekuńczo-lecznicze.
Zajęcia terenowe w instytucjach pomocy społecznej powinny uwzględniać: domy pomocy społecznej,
placówki socjalizacyjne i interwencyjne, instytucje szkolnictwa specjalnego i integracyjnego, zakłady
aktywności zawodowej. Zajęcia terenowe mogą także odbywać się w zakładach pielęgnacyjno 
opiekuńczych, ośrodkach dziennych dla osób niepełnosprawnych, ośrodkach wsparcia dziennego
(w tym świetlice: terapeutyczne, socjoterapeutyczne, profilaktyczno-terapeutyczne, środowiskowe),
placówkach resocjalizacyjnych, środowiskowych domach samopomocy, klubach integracji społecznej,
itp.
Zajęcia terenowe powinny obejmować pracę z osobami w różnym wieku, o różnych zaburzeniach
funkcjonalnych (fizycznych, psychicznych, poznawczych, itd.), z różnymi rodzajami
niepełnosprawności, z osobami niedostosowanymi społecznie, oraz powinny uwzględniać
wykorzystanie różnych umiejętności terapeuty zajęciowego, takich jak: ustanowienie relacji
terapeutycznej, badanie (obserwacja, wywiad, badanie przedmiotowe, badanie ankietowe, itd.),
interwencja, konsultacje, programowanie postępowania, monitorowanie i modyfikowanie oraz
planowanie zakończenia lub kontynuacji interwencji, ewaluacja wyników, dokumentowanie. Zajęcia
terenowe powinny uwzględniać pracę z pojedynczymi osobami i grupami osób.
Sposób zorganizowania zajęć terenowych powinien uwzględniać: wykorzystywanie zdobytej wiedzy,
rozpoznawanie potrzeb klienta, stosowanie modeli i struktur TZ w praktyce, praktykowanie w sposób
stale nakierowany na dobro osoby, kształtowanie zdolności aktywnego słuchania i komunikowania się
oraz informowanie o rezultatach, stosowanie się do etycznych standardów i prawnych uregulowań,
postępowanie z zawodową uczciwością, wnoszenie efektywnego wkładu praktykanta do pracy
zespołu.
Zajęcia terenowe powinny być prowadzone pod nadzorem wykwalifikowanych terapeutów
zajęciowych oraz przy nadzorze merytorycznym (superwizji) ze strony pracownika uczelni. Zajęcia
terenowe powinny być szczegółowo dokumentowane.
Zajęcia terenowe powinny być realizowane w trakcie każdego roku studiów. Należy przewidzieć
przynajmniej jedne zajęcia terenowe, które będą trwały nie krócej niż 2 miesiące.
Program studiów powinien przewidywać zajęcia z zakresu: języków obcych, technologii
informacyjnej, wychowania fizycznego.
Program studiów powinien zawierać treści przedstawione przez uczelnię studentowi w postaci zajęć
do wyboru, w wymiarze stanowiącym około 30% całkowitej ilości godzin. Ponadto program powinien
uwzględniać treści dodatkowe dotyczące nauk humanistycznych, w tym filozofii i etyki, nauk
społecznych i nauk o zdrowiu. Zaproponowane zajęcia mogą także poszerzać wiedzę i umiejętności
studenta w zakresie kierunkowych efektów kształcenia.
Zaleca się dostosowywanie programów nauczania i planów studiów do aktualnych wytycznych
Światowej Federacji Terapeutów Zajęciowych (WFOT), Europejskiej Sieci Nauczania Terapii
Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE) oraz Dyrektywę Komisji Europejskiej o Uznawaniu
Kwalifikacji Zawodowych (European Council Directive on the Recognition of Professional
Qualifications).
6. ECTS
Efekty kształcenia (benchmark): nie mniej niż 162 pkt ECTS.
W tym: zajęcia terenowe  nie mniej niż 40 pkt ECTS; język obcy  można przyznać do 5 pkt
ECTS; technologie informacyjne  można przyznać 2 pkt. ECTS (zaleca się dostosowanie
wymagań do Europejskiego certyfikatu Umiejętności Komputerowych  ECDL).
Przygotowanie do egzaminu dyplomowego (w tym także za przygotowanie do pracy
dyplomowej, jeśli przewiduje ja program nauczania): 10 pkt. ECTS
30
Wychowanie fizyczne: można przypisać 2 pkt ECTS
Zajęcia do wyboru nie związane bezpośrednio z efektami kształcenia opisanymi w dokumencie: nie
więcej niż 16 pkt. ECTS
7. Powołanie się na wzorce międzynarodowe: WFOT, ENOTHE (Tuning Educational
Structures in Europe: Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in
Occupational Therapy)
8. Formy zajęć/aktywności uczenia się przewidywane w programie studiów
" kształcenie w dużych grupach (wykłady, prezentacje, demonstracje)
" seminaria (konwersatoria, grupy dyskusyjne, burze mózgów, rozwiązywanie problemów)
" ćwiczenia (studia przypadków, rozwiązywanie problemów, odgrywanie ról, kierowane
uczenie się)
" ćwiczenia kliniczne i laboratoryjne (uczenie się praktycznych umiejętności)
" samodzielne studiowanie (wyszukiwanie zródeł informacji, czytanie i analizowanie,
projektowanie)
" uczenie się w oparciu o samodzielnie uzyskiwane doświadczenie (zaangażowanie w konkretne
sytuacje, odnoszenie wiedzy teoretycznej do osobistego doświadczenia)
" uczenie się w oparciu o rozwiązywanie problemów (PBL) (wykorzystanie scenariuszy uczenia
się i uczenie się w małych grupach dla zdobywania nowych wiadomości i umiejętności
wnioskowania klinicznego oraz rozwiązywania konkretnych problemów)
" symulowane sytuacje interakcji z klientem (uczenie się w sztucznie stworzonym środowisku)
" zajęcia terenowe w rzeczywistym środowisku pracy terapeuty zajęciowego
9. Metody ewaluacji w toku procesu kształcenia:
" prace pisemne indywidualne i zespołowe: analiza literatury przedmiotu, analiza przypadku,
projekty postępowania, opracowanie raportu, opracowanie opinii, eseje, pisemne sprawdziany
wiadomości obejmujące pytania otwarte, testy wyboru
" prezentacje indywidualne i zespołowe: wypowiedzi i prezentacje ustne, prezentacje ustne z
wykorzystaniem multimediów, prezentacje opinii poprzez udział w dyskusji, debacie
" działania praktyczne: symulacja sytuacji typowych i nietypowych dla danego obszaru
stosowania terapii zajęciowej, aktywność i kompetencje uzyskane w czasie zajęć terenowych,
działalność w wolontariacie, aktywność w kole naukowym
" analiza port folio umożliwiająca ocenę kompetencji
Ze względu na interdyscyplinarny charakter studiów zalecaną formą końcowej oceny efektów
kształcenia jest przedstawienie pracy dyplomowej prezentującej kompetencje absolwenta w zakresie
praktycznego zastosowania terapii zajęciowej.
31


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
efekty kształcenia i zasady tworzenia kwestionariusza e learning
terapia zajeciowa
warsztaty terapii zajeciowej
Ankieta efekty ksztalcenia Genetyka
Efekty Ksztalcenia Lab MiU stacjonarne od 2014
III Zamiast zakończenia Warsztaty Terapii Zajęciowej nie do końca wykorzystana szansa
17 Organizowanie pracy w pracowni terapii zajęciowej
terapia zajeciowa
2013 EDUKACJA Terapia zajęciowa osób starszych
Gdyński Standard funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowej
Terapia zajęciowa dla upośledzonych umysłowo
Efekty kształcenia na kierunku FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ I stopień
Czynniki ksztaltujace dochodowosc i efektywnosc bs w okresie integracji z eu sys finansowym
Czynniki ksztaltujace dochodowosc i efektywnosc bs w okresie integracji z eu sys finansowym
Kształt życia, czyli kilka słów o terapii Gestalt
Efektywność gier dydaktycznych w procesie kształcenia ebook

więcej podobnych podstron