2 1972 KONWENCJA W SPRAWIE OCHRONY SWIATOWEGO DZIEDZICTWA


Dz.U.76.32.190
KONWENCJA
w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego,
przyjęta w Pary\u dnia 16 listopada 1972 r. przez Konferencję Generalną Organizacji Narodów
Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury na jej siedemnastej sesji.
(Dz. U. z dnia 30 września 1976 r.)
W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
RADA PACSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 16 listopada 1972 roku została przyjęta w Pary\u przez Konferencję Generalną
Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury na jej siedemnastej sesji
Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego.
Po zaznajomieniu się z powy\szą Konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną
zarówno w całości, jak i ka\de z postanowień w niej zawartych; oświadcza, \e wymieniona
Konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, \e będzie niezmiennie
zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej
Ludowej.
Dano w Warszawie dnia 6 maja 1976 roku.
(Tekst konwencji jest zamieszczony w załączniku do niniejszego numeru.)
ZAACZNIK
KONWENCJA
w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego.
Konferencja Generalna Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i
Kultury, zebrana w Pary\u w dniach od 17 pazdziernika do 21 listopada 1972 roku na swej
siedemnastej sesji,
stwierdzając, \e dziedzictwu kulturalnemu i naturalnemu coraz bardziej zagra\a zniszczenie
nie tylko wskutek szkód wywoływanych przyczynami tradycyjnymi, lecz tak\e wskutek
przeobra\eń społecznych i gospodarczych, które pogarszają sytuację przez zjawiska jeszcze
grozniejszych szkód lub zniszczeń,
zwa\ywszy, \e uszkodzenie lub unicestwienie jakiegokolwiek dobra nale\ącego do
dziedzictwa kulturalnego lub naturalnego stanowi nieodwracalne zubo\enie dziedzictwa
wszystkich narodów świata,
zwa\ywszy, \e ochrona tego dziedzictwa na szczeblu krajowym jest często niedostateczna ze
względu na skalę środków, jakich ona wymaga, i niewystarczalność zasobów gospodarczych,
naukowych i technicznych kraju, na którego terytorium znajduje się dobro podlegające ochronie,
przypominając, \e akt konstytucyjny Organizacji przewiduje, i\ będzie ona udzielała
pomocy w pielęgnowaniu, rozwijaniu i rozpowszechnianiu wiedzy, czuwając nad zachowaniem
ochrony światowego dziedzictwa oraz zalecając zainteresowanym narodom zawieranie
odpowiednich konwencji międzynarodowych,
zwa\ywszy, \e istniejące międzynarodowe konwencje, zalecenia i rezolucje dotyczące
ochrony dóbr kulturalnych i naturalnych potwierdzają znaczenie, jakie ma dla wszystkich
narodów świata zachowanie tych unikalnych i niezastąpionych dóbr bez względu na to, którego
narodu są one własnością,
zwa\ywszy, \e niektóre z dóbr dziedzictwa kulturalnego i naturalnego mają wyjątkowe
znaczenie uzasadniające konieczność ich zachowania, jako elementu światowego dziedzictwa
całej ludzkości,
zwa\ywszy, \e wobec rozmiarów i wagi nowych niebezpieczeństw zagra\ających tym
dobrom cała społeczność międzynarodowa powinna wziąć udział w ochronie dziedzictwa
kulturalnego i naturalnego o wyjątkowej powszechnej wartości przez udzielenie zbiorowej
pomocy, która nie zastępując działania zainteresowanego Państwa, będzie je skutecznie
uzupełniała,
zwa\ywszy, \e niezbędne jest przyjęcie w tym celu nowych postanowień umownych,
wprowadzających skuteczny system zbiorowej ochrony dziedzictwa kulturalnego i naturalnego o
wyjątkowej powszechnej wartości, zorganizowany w sposób stały i w oparciu o nowoczesne
metody naukowe,
postanowiwszy na swej szesnastej sesji, \e zagadnienie to powinno stać się przedmiotem
konwencji międzynarodowej,
przyjmuje dnia szesnastego listopada 1972 roku niniejszą Konwencję.
I. Definicja dziedzictwa kulturalnego i naturalnego.
Artykuł 1
W rozumieniu niniejszej Konwencji za "dziedzictwo kulturalne" uwa\ane są:
- zabytki: dzieła architektury, dzieła monumentalnej rzezby i malarstwa, elementy i budowle
o charakterze archeologicznym, napisy, groty i zgrupowania tych elementów, mające
wyjątkową powszechną wartość z punktu widzenia historii, sztuki lub nauki,
- zespoły: budowli oddzielnych lub łącznych, które ze względu na swą architekturę,
jednolitość lub zespolenie z krajobrazem mają wyjątkową powszechną wartość z punktu
widzenia historii, sztuki lub nauki,
- miejsca zabytkowe: dzieła człowieka lub wspólne dzieła człowieka i przyrody, jak równie\
strefy, a tak\e stanowiska archeologiczne, mające wyjątkową powszechną wartość z punktu
widzenia historycznego, estetycznego, etnologicznego lub antropologicznego.
Artykuł 2
W rozumieniu niniejszej Konwencji za "dziedzictwo naturalne" uwa\ane są:
- pomniki przyrody utworzone przez formacje fizyczne i biologiczne albo zgrupowania
takich formacji, przedstawiające wyjątkową powszechną wartość z punktu widzenia
estetycznego lub naukowego,
- formacje geologiczne i fizjograficzne oraz strefy o ściśle oznaczonych granicach,
stanowiące siedlisko zagro\onych zagładą gatunków zwierząt i roślin, mające wyjątkową
powszechną wartość z punktu widzenia nauki lub ich zachowania,
- miejsca lub strefy naturalne o ściśle oznaczonych granicach, mające wyjątkową
powszechną wartość z punktu widzenia nauki, zachowania lub naturalnego piękna.
Artykuł 3
Identyfikowanie i wyznaczanie granic wszelkiego rodzaju dóbr, o których mowa w
artykułach 1 i 2, nale\y do ka\dego Państwa będącego Stroną niniejszej Konwencji, na którego
terytorium one się znajdują.
II. Ochrona krajowa i ochrona międzynarodowa dziedzictwa kulturalnego i naturalnego.
Artykuł 4
Ka\de Państwo będące Stroną niniejszej Konwencji uznaje, \e na nim spoczywa w
pierwszym rzędzie obowiązek zapewnienia identyfikacji, ochrony, konserwacji, rewaloryzacji i
przekazania przyszłym pokoleniom dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, o którym mowa w
artykułach 1 i 2, znajdującego się na jego terytorium. Będzie się ono starało spełnić ten
obowiązek zarówno własnymi siłami, wykorzystując maksymalnie swoje środki, jak równie\ w
razie konieczności, przy pomocy i współpracy międzynarodowej, z których mo\e korzystać w
szczególności w dziedzinach finansowej, artystycznej, naukowej i technicznej.
Artykuł 5
W celu zapewnienia mo\liwie najskuteczniejszej ochrony i konserwacji oraz mo\liwie
najbardziej aktywnej rewaloryzacji dziedzictwa kulturalnego i naturalnego znajdującego się na
ich terytorium Państwa będące Stronami niniejszej Konwencji będą się starały w miarę
mo\liwości i odpowiednio do warunków właściwych dla ka\dego kraju:
a) prowadzić politykę ogólną zmierzającą do wyznaczenia dziedzictwu kulturalnemu i
naturalnemu odpowiedniej funkcji w \yciu zbiorowym i włączyć ochronę tego
dziedzictwa do programów planowania ogólnego;
b) ustanowić na swoim terytorium - je\eli nie są jeszcze ustanowione - jedną lub kilka słu\b
ochrony, konserwacji i rewaloryzacji dziedzictwa kulturalnego i naturalnego,
posiadających odpowiedni personel i rozporządzających środkami pozwalającymi na
wykonywanie przypadających im zadań;
c) rozwijać studia i badania naukowe i techniczne oraz doskonalić metody interwencyjne,
które pozwolą Państwu sprostać niebezpieczeństwom zagra\ającym jego dziedzictwu
kulturalnemu lub naturalnemu;
d) przedsiębrać odpowiednie środki prawne, naukowe, techniczne, administracyjne i
finansowe w celu identyfikacji, ochrony, konserwacji, rewaloryzacji i o\ywiania lub
odtwarzania tego dziedzictwa; oraz
e) popierać powstawanie lub rozwój krajowych albo regionalnych ośrodków kształcenia w
dziedzinie ochrony, konserwacji i rewaloryzacji dziedzictwa kulturalnego i naturalnego
oraz zachęcać do podejmowania badań naukowych w tej dziedzinie.
Artykuł 6
1. Przy całkowitym poszanowaniu suwerenności Państw, na których terytorium znajduje się
dziedzictwo kulturalne i naturalne wymienione w artykułach 1 i 2, i nie naruszając praw
rzeczowych do tego dziedzictwa wynikających z ustawodawstwa krajowego Państwa będące
Stronami niniejszej Konwencji uznają, \e stanowi ono dziedzictwo powszechne, w którego
ochronie ma obowiązek współdziałać cała społeczność międzynarodowa.
2. Państwa będące Stronami zobowiązują się zgodnie z postanowieniami niniejszej
Konwencji udzielić pomocy przy identyfikacji, ochronie, konserwacji i rewaloryzacji dziedzictwa
kulturalnego i naturalnego, o którym mowa w artykule 11 ustępy 2 i 4, je\eli Państwo, na którego
terytorium dziedzictwo to znajduje się, o nią się ubiega.
3. Ka\de Państwo będące Stroną niniejszej Konwencji zobowiązuje się nie podejmować
świadomie \adnych działań mogących wyrządzić bezpośrednio lub pośrednio szkodę dziedzictwu
kulturalnemu i naturalnemu, o którym mowa w artykułach 1 i 2, znajdującemu się na terytorium
innych Państw będących Stronami niniejszej Konwencji.
Artykuł 7
W rozumieniu niniejszej Konwencji za międzynarodową ochronę dziedzictwa kulturalnego i
naturalnego uwa\ane jest ustanowienie systemu współpracy i pomocy międzynarodowej,
mającego na celu udzielanie Państwom będącym Stronami Konwencji pomocy w ich wysiłkach
podejmowanych w celu zachowania i zidentyfikowania tego dziedzictwa.
III. Międzynarodowy Komitet Ochrony Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i
Naturalnego.
Artykuł 8
1. Tworzy się przy Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury
Międzyrządowy Komitet Ochrony Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego o Wyjątkowej
Powszechnej Wartości, zwany "Komitetem Dziedzictwa Światowego". Składa się on z 15 Państw
będących Stronami Konwencji, wybieranych przez Państwa będące Stronami Konwencji zebrane
na Zgromadzeniu Ogólnym podczas sesji zwyczajnych Konferencji Generalnej Organizacji
Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury. Liczba Państw będących członkami
Komitetu zostanie zwiększona do 21, począwszy od sesji zwyczajnej Konferencji Generalnej,
która odbędzie się po wejściu w \ycie niniejszej Konwencji w stosunku do co najmniej 40
Państw.
2. Wybór członków Komitetu powinien zapewnić sprawiedliwą reprezentację regionów i
kultur świata.
3. W posiedzeniach Komitetu biorą udział z głosem doradczym jeden przedstawiciel
Międzynarodowego Ośrodka Studiów nad Ochroną i Restauracją Dóbr Kulturalnych (Ośrodek
rzymski), jeden przedstawiciel Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków i Miejsc
Historycznych (ICOMOS) i jeden przedstawiciel Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i jej
Zasobów (UICN), do których na wniosek Państw będących Stronami Konwencji, zebranych na
Zgromadzeniu Ogólnym podczas sesji zwyczajnej Konferencji Generalnej Organizacji Narodów
Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury, mogą przyłączyć się przedstawiciele innych
organizacji międzyrządowych i pozarządowych, mających podobne cele.
Artykuł 9
1. Państwa będące członkami Komitetu Dziedzictwa Światowego sprawują swój mandat od
końca sesji zwyczajnej Konferencji Generalnej, podczas której zostały wybrane, do końca
trzeciej kolejnej sesji zwyczajnej.
2. Jednak\e mandat jednej trzeciej części członków wyznaczonych w pierwszych wyborach
upłynie z końcem pierwszej kolejnej sesji zwyczajnej Konferencji Generalnej, następującej po
tej, podczas której zostali oni wybrani, mandat zaś drugiej trzeciej części członków wybranych w
tym samym czasie upłynie z końcem drugiej kolejnej sesji zwyczajnej Konferencji Generalnej,
następującej po tej, podczas której zostali oni wybrani. Nazwy tych członków zostaną ustalone w
drodze losowania przez Przewodniczącego Konferencji Generalnej po pierwszych wyborach.
3. Państwa będące członkami Komitetu wybierają na swych przedstawicieli osoby
wykwalifikowane w zakresie dziedzictwa kulturalnego lub dziedzictwa naturalnego.
Artykuł 10
1. Komitet Dziedzictwa Światowego uchwala swój regulamin wewnętrzny.
2. Komitet mo\e w ka\dym czasie zaprosić na swe posiedzenie organizacje publiczne lub
prywatne, jak te\ osoby prywatne w celu zasięgnięcia ich opinii w poszczególnych sprawach.
3. Komitet mo\e powoływać takie organy doradcze, jakie uzna za konieczne do wykonania
swych zadań.
Artykuł 11
1. Ka\de Państwo będące Stroną niniejszej Konwencji przedstawia Komitetowi Dziedzictwa
Światowego, w miarę wszelkich mo\liwości, wykaz dóbr dziedzictwa kulturalnego i naturalnego,
znajdujących się na jego terytorium i zasługujących na wpisanie na listę przewidzianą w ustępie
2 niniejszego artykułu. Wykaz ten, którego nie uwa\a się za wyczerpujący, powinien zawierać
dokumentację dotyczącą miejsca poło\enia tych dóbr i znaczenia, jakie one przedstawiają.
2. Na podstawie wykazów przedstawionych przez Państwa w wykonaniu ustępu 1 Komitet
ustala, aktualizuje i rozpowszechnia pod mianem "Listy dziedzictwa światowego" wykaz dóbr
dziedzictwa kulturalnego i dziedzictwa naturalnego określonego w artykułach 1 i 2 niniejszej
Konwencji, które uznaje za mające wyjątkową powszechną wartość na podstawie kryteriów
ustalonych przez siebie. Zaktualizowane listy powinny być rozpowszechniane co najmniej raz na
dwa lata.
3. Wpisanie dobra na listę dziedzictwa światowego mo\e nastąpić tylko za zgodą
zainteresowanego Państwa. Wpisanie na listę dobra znajdującego się na terytorium, do którego
rości sobie prawo suwerenności lub jurysdykcji kilka Państw, w niczym nie przesądza praw
uczestników sporu.
4. Komitet ustala, aktualizuje i rozpowszechnia, ilekroć tego wymagają okoliczności, pod
mianem "Listy dziedzictwa światowego w niebezpieczeństwie" wykaz dóbr znajdujących się na
liście dziedzictwa światowego, dla których ocalenia konieczne jest podjęcie wielkich robót i co
do których wniesiono prośbę o pomoc zgodnie z niniejszą Konwencją. Lista ta powinna zawierać
kosztorys operacji. Na liście tej mogą znajdować się jedynie dobra dziedzictwa kulturalnego i
naturalnego, które są zagro\one powa\nym i ściśle określonym niebezpieczeństwem, jak grozba
unicestwienia wskutek przyśpieszonego rozpadu, projekty wielkich robót publicznych albo
prywatnych, szybki rozwój miast i turystyki, zniszczenia spowodowane zmianą wykorzystania
lub własności gruntu, głębokie zmiany z nieznanych przyczyn, opuszczenie z jakiegokolwiek
powodu, wybuch lub grozba wybuchu konfliktu zbrojnego, kataklizmy i klęski \ywiołowe,
wielkie po\ary, trzęsienia ziemi, obsuwanie się terenu, wybuchy wulkanów, zmiana poziomu
wód, powodzie, przypływy morza. W ka\dej chwili, w razie nagłej potrzeby, Komitet mo\e
dokonać nowego wpisu na listę dziedzictwa światowego w niebezpieczeństwie i podać to
bezzwłocznie do publicznej wiadomości.
5. Komitet ustala kryteria, na podstawie których dobro dziedzictwa kulturalnego i
naturalnego mo\e być wpisane na listy wymienione w ustępach 2 i 4 niniejszego artykułu.
6. Przed odrzuceniem wniosku o wpisanie na jedną z dwóch list wymienionych w ustępach 2
i 4 niniejszego artykułu Komitet zasięga opinii Państwa będącego Stroną, na którego terytorium
znajduje się dane dobro dziedzictwa kulturalnego lub naturalnego.
7. Komitet w porozumieniu z zainteresowanymi Państwami koordynuje i popiera studia i
badania potrzebne do ustalania list, o których mowa w ustępach 2 i 4 niniejszego artykułu.
Artykuł 12
Fakt, \e pewne dobro dziedzictwa kulturalnego i naturalnego nie zostało wpisane na jedną z
list, o których mowa w artykule 11 ustępy 2 i 4, nie będzie oznaczać w \adnym wypadku, \e
dobro to nie ma wyjątkowej powszechnej wartości z punktu widzenia innych celów ni\
wynikające z wpisania na te listy.
Artykuł 13
1. Komitet Dziedzictwa Światowego przyjmuje i rozpatruje wnioski o pomoc
międzynarodową składane przez Państwa będące Stronami niniejszej Konwencji w zakresie
dotyczącym dóbr dziedzictwa kulturalnego i naturalnego znajdujących się na ich terytorium i
wpisanych lub zasługujących na wpisanie na listy, o których mowa w artykule 11 ustępy 2 i 4.
Przedmiotem tych wniosków mo\e być ochrona, konserwacja, rewaloryzacja i o\ywianie lub
odtwarzanie tych dóbr.
2. Przedmiotem wniosków o pomoc międzynarodową na podstawie ustępu 1 niniejszego
artykułu mo\e być tak\e identyfikacja dziedzictwa kulturalnego i naturalnego określonego w
artykułach 1 i 2, je\eli wstępne badania pozwoliły stwierdzić, \e prowadzenie dalszych badań jest
celowe.
3. Komitet decyduje, jaki bieg nale\y nadać tym wnioskom, określa w razie potrzeby rodzaj i
zakres swej pomocy i upowa\nia do zawarcia w jego imieniu niezbędnych porozumień z
zainteresowanym rządem.
4. Komitet określa kolejność swych interwencji. Czyni to, biorąc odpowiednio pod uwagę
znaczenie dóbr wymagających zabezpieczenia dla światowego dziedzictwa kulturalnego i
naturalnego, konieczność zapewnienia pomocy międzynarodowej najbardziej reprezentatywnym
dziełom przyrody lub geniuszu i historii narodów świata, jak równie\ pilność podjęcia robót, a
tak\e rozmiary zasobów Państwa, na których terytorium znajdują się zagro\one dobra, a w
szczególności w jakiej mierze Państwa te są w stanie zapewnić ochronę dóbr własnym środkami.
5. Komitet ustala, aktualizacje i rozpowszechnia listę dóbr, co do których udzielono pomocy
międzynarodowej.
6. Komitet decyduje o wykorzystaniu zasobów Funduszu utworzonego w myśl artykułu 15
niniejszej Konwencji. Stara się on o znalezienie środków zwiększenia tego Funduszu i podejmuje
w tym celu wszelkie stosowne kroki.
7. Komitet współdziała z organizacjami międzynarodowymi i krajowymi, rządowymi i
pozarządowymi, mającymi cele podobne do celów niniejszej Konwencji. W celu wprowadzenia
w \ycie swych programów i realizacji swych projektów Komitet mo\e zwrócić się do tych
organizacji, a w szczególności do Międzynarodowego Ośrodka Studiów nad Ochroną i
Restauracją Dóbr Kultury (Ośrodka rzymskiego), do Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków
i Miejsc Historycznych (ICOMOS) oraz do Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej
Zasobów (UICN), jak równie\ do innych organizacji publicznych lub prywatnych oraz do osób
prywatnych.
8. Decyzje Komitetu są podejmowane większością dwóch trzecich członków obecnych i
głosujących. Quorum stanowi większość członków Komitetu.
Artykuł 14
1. Komitet Dziedzictwa Światowego ma do pomocy sekretariat mianowany przez Dyrektora
Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury.
2. Dyrektor Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i
Kultury, korzystając w mo\liwie najszerszej mierze z usług Międzynarodowego Ośrodka
Studiów nad Ochroną i Restauracją Dóbr Kultury (Ośrodek rzymski), Międzynarodowej Rady
Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych (ICOMOS) oraz Międzynarodowej Unii Ochrony
Przyrody i Jej Zasobów (UICN) w zakresie ich właściwości i mo\liwości, przygotowuje
dokumentację Komitetu, porządek dzienny jego posiedzeń i zapewnia wykonanie jego
postanowień.
IV. Fundusz Ochrony Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego.
Artykuł 15
1. Tworzy się fundusz ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego pod
nazwą "Fundusz Dziedzictwa Światowego".
2. Fundusz jest utworzony z funduszy przekazanych stosownie do postanowień regulaminu
finansowego Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury.
3. Środki finansowe Funduszu powstają z:
a) obowiązkowych i dobrowolnych składek Państw będących Stronami niniejszej
Konwencji,
b) wpłat, darów i zapisów czynionych przez:
i) inne Państwa,
ii) Organizację Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury, inne
organizacje nale\ące do systemu Narodów Zjednoczonych, w szczególności Program
Rozwoju Narodów Zjednoczonych, oraz inne organizacje międzyrządowe,
iii) organizacje publiczne lub prywatne albo osoby prywatne,
c) odsetek przypadających od sum Funduszu,
d) dochodów ze zbiórek pienię\nych i wpływów z imprez organizowanych na rzecz
Funduszu oraz
e) wszelkich innych przychodów przewidzianych w regulaminie, który uchwali Komitet
Dziedzictwa Światowego.
4. Składki na rzecz Funduszu i inne formy pomocy udzielanej Komitetowi mogą być
wykorzystywane wyłącznie na cele określone przez Komitet. Komitet mo\e przyjmować wpłaty
przeznaczone na realizację pewnego tylko programu lub odrębnego projektu pod warunkiem, \e
uprzednio podjął on decyzję o realizacji tego programu lub projektu. Wpłatom na Fundusz nie
mogą towarzyszyć \adne warunki polityczne.
Artykuł 16
1. Niezale\nie od wszelkich dodatkowych wpłat dobrowolnych Państwa będące Stronami
niniejszej Konwencji zobowiązują się wpłacać co dwa lata na Fundusz Dziedzictwa Światowego
składki, których wysokość, obliczona według jednakowej stawki procentowej dla wszystkich
Państw, zostanie uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Państw będących Stronami Konwencji,
zebranych podczas sesji Konferencji Generalnej Organizacji Narodów Zjednoczonych dla
Wychowania, Nauki i Kultury. Ta uchwała Zgromadzenia Ogólnego wymaga większości głosów
obecnych i głosujących Państw będących Stronami, które nie zło\yły oświadczenia
przewidzianego w ustępie 2 niniejszego artykułu. W \adnym wypadku składka obowiązkowa
Państw będących Stronami Konwencji nie mo\e przekroczyć 1% ich składki do bud\etu
zwyczajnego Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury.
2. Jednak\e ka\de Państwo, o którym mowa w artykule 31 lub 32 niniejszej Konwencji,
mo\e w chwili składania swoich dokumentów ratyfikacyjnych, dokumentów przyjęcia lub
przystąpienia zło\yć oświadczenie, \e nie będzie związane postanowieniami ustępu 1 niniejszego
artykułu.
3. Państwo będące Stroną Konwencji, które zło\yło oświadczenie przewidziane w ustępie 2
niniejszego artykułu, mo\e w ka\dej chwili wycofać to oświadczenie w drodze zawiadomienia o
tym Dyrektora Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i
Kultury. Jednak\e wycofanie oświadczenia będzie miało skutek w zakresie składek
obowiązkowych nale\nych od tego Państwa dopiero od daty najbli\szego Zgromadzenia
Ogólnego Państw będących Stronami niniejszej Konwencji.
4. Aby Komitet mógł zaplanować swą działalność w sposób skuteczny, składki Państw
będących Stronami niniejszej Konwencji, które zło\yły oświadczenie przewidziane w ustępie 2
niniejszego artykułu, powinny być uiszczane regularnie, przynajmniej co dwa lata, i nie powinny
być ni\sze od składek, jakich dokonywałoby dane Państwo, gdyby było związane
postanowieniami ustępu 1 niniejszego artykułu.
5. śadne Państwo będące Stroną Konwencji, zalegające z wpłatą składek obowiązkowych
lub dobrowolnych za bie\ący i poprzedni rok kalendarzowy, nie mo\e być wybrane na członka
Komitetu Dziedzictwa Światowego. Postanowienie to nie ma zastosowania podczas pierwszych
wyborów. Mandat takiego Państwa, będącego ju\ członkiem Komitetu, wygasa z chwilą
wyborów przewidzianych w artykule 8 ustęp 1 niniejszej Konwencji.
Artykuł 17
Państwa będące Stronami niniejszej Konwencji przewidują lub popierają tworzenie fundacji
lub publicznych i prywatnych stowarzyszeń krajowych mających na celu zachęcanie do
dokonywania darów na rzecz ochrony dziedzictwa kulturalnego i naturalnego określonego w
artykule 1 i 2 niniejszej Konwencji.
Artykuł 18
Państwa będące Stronami niniejszej Konwencji współdziałają w akcjach zbiórek
międzynarodowych, organizowanych pod auspicjami Organizacji Narodów Zjednoczonych dla
Wychowania, Nauki i Kultury na rzecz Funduszu Dziedzictwa Światowego. Ułatwiają one
zbiórki organizowane w tym celu przez organizacje wymienione w artykule 15 ustęp 3.
V. Warunki i tryb udzielania pomocy międzynarodowej.
Artykuł 19
Ka\de Państwo będące Stroną niniejszej Konwencji mo\e zwracać się z prośbą o udzielenie
pomocy międzynarodowej na rzecz dóbr dziedzictwa kulturalnego i naturalnego o wyjątkowej
powszechnej wartości, znajdujących się na jego terytorium. Załączy ono do wniosku dane
informacyjne i dokumenty przewidziane w artykule 21, którymi rozporządza, potrzebne
Komitetowi do powzięcia decyzji.
Artykuł 20
Z zastrze\eniem postanowień artykułu 13 ustęp 2, artykułu 22 punkt (c) oraz artykułu 23
pomoc międzynarodowa przewidziana w niniejszej Konwencji mo\e być udzielona jedynie na
rzecz tych dóbr dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, które Komitet Dziedzictwa Światowego
postanowił lub postanawia wpisać na jedną z list, o których mowa w artykule 11 ustępy 2 i 4.
Artykuł 21
1. Komitet Dziedzictwa Światowego określa procedurę rozpatrywania wniosków o
udzielenie pomocy międzynarodowej, do której udzielenia jest powołany, a w szczególności
ustala dane, jakie powinny być zamieszczone we wniosku, który powinien zawierać opis
zamierzonej operacji i niezbędnych robót oraz ich kosztorys i wskazywać stopień ich pilności
oraz przyczyny, z których powodu Państwo składające wniosek nie mo\e ponieść całości
wydatków z własnych środków. W ka\dym wypadku, gdy to jest mo\liwe, wnioski powinny być
poparte opinią rzeczoznawców.
2. Wnioski o pomoc zło\one w związku z klęskami \ywiołowymi lub katastrofami, ze
względu na konieczność mo\liwie natychmiastowego podjęcia prac, powinny być przez Komitet
rozpatrywane bezzwłocznie i z pierwszeństwem przed innymi; Komitet powinien rozporządzać
funduszem rezerwowym przeznaczonym na tego rodzaju wypadki.
3. Przed podjęciem decyzji Komitet przeprowadza badania i konsultacje, które uzna za
niezbędne.
Artykuł 22
Pomoc udzielana przez Komitet Dziedzictwa Światowego mo\e przybierać następujące
formy:
a) studia nad zagadnieniami artystycznymi, naukowymi i technicznymi związanymi z
ochroną, konserwacją, rewaloryzacją i o\ywianiem lub odtwarzaniem dziedzictwa
kulturalnego i naturalnego, określonego w artykule 11 ustępy 2 i 4 niniejszej Konwencji,
b) skierowanie rzeczoznawców, techników i wykwalifikowanych robotników do czuwania
nad nale\ytym wykonaniem zatwierdzonego projektu,
c) kształcenie specjalistów wszelkich szczebli w dziedzinie identyfikacji, ochrony,
konserwacji, rewaloryzacji i o\ywiania lub odtwarzania dziedzictwa kulturalnego i
naturalnego,
d) dostarczanie urządzeń, którymi zainteresowane Państwo nie dysponuje lub których nie jest
w stanie nabyć,
e) udzielanie po\yczek nisko oprocentowanych lub nie oprocentowanych, które mogą być
spłacane na warunkach długoterminowych,
f) przyznawanie subwencji bezzwrotnych w wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych
wypadkach.
Artykuł 23
Komitet Dziedzictwa Światowego mo\e równie\ udzielać pomocy międzynarodowej
krajowym lub regionalnym ośrodkom kształcenia specjalistów wszelkich szczebli w dziedzinie
identyfikacji, ochrony, konserwacji, rewaloryzacji i o\ywiania lub odtwarzania dziedzictwa
kulturalnego i naturalnego.
Artykuł 24
Pomoc międzynarodowa w powa\nym zakresie mo\e być udzielona tylko po szczegółowych
badaniach naukowych, gospodarczych i technicznych. Badania te powinny opierać się na
najbardziej nowoczesnych metodach ochrony, konserwacji, rewaloryzacji i o\ywiania lub
odtwarzania dziedzictwa kulturalnego i naturalnego i powinny odpowiadać celom niniejszej
Konwencji. Badania powinny równie\ mieć za zadanie poszukiwanie środków racjonalnego
wykorzystania zasobów będących w dyspozycji zainteresowanego Państwa.
Artykuł 25
Finansowanie niezbędnych robót powinno w zasadzie tylko częściowo obcią\ać społeczność
międzynarodową. Udział Państwa, które korzysta z pomocy międzynarodowej, powinien
stanowić istotną część środków przeznaczonych na realizację ka\dego programu lub projektu,
chyba \e środki tego Państwa na to nie pozwalają.
Artykuł 26
Komitet Dziedzictwa Światowego i Państwo korzystające z jego pomocy ustalają w
zawartym między nimi porozumieniu warunki, na jakich będzie wykonywany program lub
projekt, na którego realizację udziela się pomocy międzynarodowej zgodnie z niniejszą
Konwencją. Na Państwie korzystającym z tej pomocy spoczywa obowiązek kontynuowania
ochrony, konserwacji i rewaloryzacji dóbr w ten sposób uratowanych, zgodnie z warunkami
ustalonymi w porozumieniu.
VI. Programy oświatowe.
Artykuł 27
1. Państwa będące Stronami niniejszej Konwencji będą się starały wszelkimi właściwymi
środkami, a w szczególności przez ustalanie odpowiednich programów oświatowych i
informacyjnych, wzmacniać w swoich społeczeństwach poszanowanie i przywiązanie do
dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, określonego w artykułach 1 i 2 niniejszej Konwencji.
2. Zobowiązują się one równie\ szeroko informować społeczeństwo o niebezpieczeństwach,
jakie zagra\ają temu dziedzictwu, i o działaniach podjętych w zastosowaniu niniejszej
Konwencji.
Artykuł 28
Państwa będące Stronami niniejszej Konwencji, które korzystają z pomocy
międzynarodowej stosownie do postanowień Konwencji, podejmują niezbędne środki w celu
rozpowszechniania wiadomości o znaczeniu dóbr, na które ta pomoc została przeznaczona, i o
roli, jaką ta pomoc odegrała.
VII. Sprawozdania.
Artykuł 29
1. Państwa będące Stronami niniejszej Konwencji informują w okresowych sprawozdaniach,
które będą przedstawiane Konferencji Generalnej Organizacji Narodów Zjednoczonych dla
Wychowania, Nauki i Kultury, w terminach i w formie przez nią określonych, o przepisach ustaw
i innych aktów prawnych oraz o innych podjętych przez nie środkach w celu stosowania
niniejszej Konwencji, jak równie\ o doświadczeniach uzyskanych w tej dziedzinie.
2. Sprawozdania te będą podane do wiadomości Komitetowi Dziedzictwa Światowego.
3. Komitet składa sprawozdanie ze swej działalności na ka\dej sesji zwyczajnej Konferencji
Generalnej Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury.
VIII. Postanowienia końcowe.
Artykuł 30
Niniejsza Konwencja została sporządzona w językach: angielskim, arabskim, francuskim,
hiszpańskim i rosyjskim, przy czym wszystkie te teksty są jednakowo autentyczne.
Artykuł 31
1. Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji lub przyjęciu przez Państwa będące członkami
Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury zgodnie z ich procedurą
konstytucyjną.
2. Dokumenty ratyfikacyjne lub dokumenty przyjęcia będą składane Dyrektorowi
Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury.
Artykuł 32
1. Niniejsza Konwencja jest otwarta do przystąpienia dla wszystkich Państw nie będących
członkami Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury, które zostaną
zaproszone do przystąpienia przez Konferencję Generalną Organizacji.
2. Przystąpienie następuje przez zło\enie dokumentu przystąpienia Dyrektorowi
Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury.
Artykuł 33
Niniejsza Konwencja wejdzie w \ycie po upływie trzech miesięcy od dnia zło\enia
dwudziestego dokumentu ratyfikacyjnego, dokumentu przyjęcia lub przystąpienia, lecz jedynie w
stosunku do Państw, które w tym dniu lub wcześniej zło\yły swoje dokumenty ratyfikacyjne,
dokumenty przyjęcia lub przystąpienia. W stosunku do ka\dego innego Państwa wejdzie ona w
\ycie po upływie trzech miesięcy od dnia zło\enia przez to Państwo dokumentu ratyfikacyjnego,
dokumentu przyjęcia lub przystąpienia.
Artykuł 34
Do Państw będących Stronami niniejszej Konwencji, o ustroju konstytucyjnym federalnym
lub niejednolitym, stosuje się następujące postanowienia:
a) jeśli chodzi o postanowienia niniejszej Konwencji, których wykonanie zale\y od wydania
aktu ustawodawczego przez federalną lub centralną władzę ustawodawczą, obowiązki
rządu federalnego lub centralnego są takie same jak obowiązki Państw Stron nie będących
państwami federalnymi,
b) jeśli chodzi o postanowienia niniejszej Konwencji, których wykonanie zale\y od wydania
aktu ustawodawczego przez władzę ustawodawczą ka\dego ze stanów, krajów, prowincji
lub kantonów, wchodzących w skład federacji, które na podstawie zasad konstytucyjnych
federacji nie są obowiązane do podejmowania kroków ustawodawczych, rząd federalny
poda te postanowienia z przychylną opinią do wiadomości właściwym władzom stanów,
krajów, prowincji lub kantonów.
Artykuł 35
1. Ka\de Państwo będące Stroną niniejszej Konwencji będzie mogło wypowiedzieć niniejszą
Konwencję.
2. Wypowiedzenie będzie notyfikowane na piśmie dokumentem zło\onym Dyrektorowi
Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury.
3. Wypowiedzenie nabierze mocy po upływie dwunastu miesięcy od dnia otrzymania
dokumentu wypowiedzenia. Nie zmieni ono w niczym zobowiązań finansowych przyjętych przez
Państwo wypowiadające, a\ do dnia, w którym wypowiedzenie nabierze mocy.
Artykuł 36
Dyrektor Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury
będzie informował Państwa będące członkami Organizacji, Państwa nie będące członkami
Organizacji, o których mowa w artykule 32, jak równie\ Organizację Narodów Zjednoczonych, o
zło\eniu wszelkich dokumentów ratyfikacyjnych, dokumentów przyjęcia lub przystąpienia,
wymienionych w artykułach 31 i 32, jak równie\ o wypowiedzeniach przewidzianych w artykule
35.
Artykuł 37
1. Niniejsza Konwencja będzie mogła być zrewidowana przez Konferencję Generalną
Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury. Jednak\e zrewidowany
tekst będzie obowiązywał tylko te Państwa, które staną się Stronami konwencji wprowadzającej
rewizję.
2. Je\eli Konferencja Generalna przyjmie nową konwencję wprowadzają całkowitą lub
częściową rewizję niniejszej Konwencji oraz je\eli nowa konwencja nie będzie stanowić inaczej,
niniejsza Konwencja przestanie być otwarta do ratyfikacji, przyjęcia lub przystąpienia począwszy
od daty wejścia w \ycie nowej konwencji wprowadzającej rewizję.
Artykuł 38
Zgodnie z artykułem 102 Karty Narodów Zjednoczonych niniejsza Konwencja zostanie
zarejestrowana w Sekretariacie Organizacji Narodów Zjednoczonych na wniosek Dyrektora
Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania Nauki i Kultury.
Sporządzono w Pary\u dnia dwudziestego trzeciego listopada 1972 roku, w dwóch
oryginalnych egzemplarzach, podpisanych przez Przewodniczącego Konferencji Generalnej
zebranej na swej siedemnastej sesji oraz przez Dyrektora Generalnego Organizacji Narodów
Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury, które będą zło\one w archiwach Organizacji
Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury i których uwierzytelnione odpisy
będą przekazane wszystkim Państwom, o których mowa w artykułach 31 i 32, oraz Organizacji
Narodów Zjednoczonych.
Powy\szy tekst jest autentycznym tekstem Konwencji przyjętej w nale\yty sposób przez
Konferencję Generalną Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury
na jej siedemnastej sesji, która odbyła się w Pary\u i która została ogłoszona za zamkniętą dnia
dwudziestego pierwszego listopada 1972 roku.
NA DOWÓD CZEGO zło\yli swoje podpisy dnia dwudziestego trzeciego listopada 1972
roku.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego 16 listopada 1972r
Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa eng
Pierwsza Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO
Konwencja Haska o ochronie dóbr kulturalnych 1954
konwencja ramowa o ochronie mniejszości narodowych
045 Konwencja ramowa o ochronie mniejszosci narodowych
Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa
w sprawie zmieniające rozp w sprawie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych
swiatowe dziedzictwo aktualne WSG
023 Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego traktowania alb

więcej podobnych podstron