biologia matura arkusze maturalne Maj 2005 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie


MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA EGZAMINACYJNEGO I
Zasady oceniania:
- Za rozwiązanie zadań z arkusza I można uzyskać maksymalnie 50 punktów.
- Model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem sformułowania (poza odpowiedziami
jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych).
- Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty.
- Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie za odpowiedz w pełni poprawną.
- Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi
(zgodnie z wyszczególnieniem w kluczu) przedstawił zdający.
- Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi
(liczonych od pierwszej), ile jest w poleceniu.
- Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagadnienia i zaprzeczają udzielonej
prawidłowej odpowiedzi, odpowiedz taką należy ocenić na zero punktów.
Maksymalna
Numer
punktacja za Uwagi
Oczekiwana odpowiedz
zadania
zadanie
1. Za prawidłowe podanie nazwy każdej struktury i jej funkcji  po 1 pkt Za nieprawidłowe uznajemy
Przykłady odpowiedzi: odpowiedzi  gruczoł
A  Gruczoł łojowy - wydziela (usuwa, wydala) łój (substancję tłuszczową).  1 pkt wydziela nadmiar łoju/potu
Dopuszcza się odpowiedz ucznia: oraz gruczoł łojowy nawilża
- Namaszcza powierzchnię skóry i włosy (i w ten sposób chroni powierzchnię ciała przed zmoczeniem), (chroni skórę/włosy
również skórę i włosy przed nadmiernym wysuszeniem). 2
- Aój ma działanie bakteriobójcze, co chroni organizm przed wnikaniem drobnoustrojów).
B  Gruczoł potowy  wydala (usuwa, wydziela) pot.  1 pkt
Dopuszcza się odpowiedz ucznia:
- Ma znaczenie termoregulacyjne, (pot chłodzi powierzchnię skóry).
- Ma działanie bakteriobójcze (chroni organizm przed wnikaniem drobnoustrojów).
2. Za poprawne podanie cechy tkanki  1 pkt
Przykład odpowiedzi:
- W tkance tej między komórkami występuje (w dużej ilości, obficie) substancja międzykomórkowa
1
(pozakomórkowa) istota podstawowa (która tworzy główną masę kości i stanowi o właściwościach tkanki).
- Luzny układ komórek.
- Dopuszcza się odpowiedz  komórki zanurzone w substancji/istocie pozakomórkowej.
3. Za każdy z dwóch prawidłowo podanych przykładów  po 1 pkt
Przykłady:
2
- Czaszka chroni mózg, klatka piersiowa (żebra) chroni płuca i serce, kręgosłup chroni rdzeń kręgowy.
- Oko w oczodole.
4. Za każde z dwóch poprawnie podanych wyjaśnień  po 1 pkt Nie uznaje się odpowiedzi z
Przykłady odpowiedzi: określeniem dłoń.
- Skurcz mięśnia dwugłowego ramienia powoduje zgięcie kończyny górnej (ręki, uniesienie przedramienia). 
1 pkt 2
- Skurcz mięśnia trójgłowego ramienia powoduje wyprostowanie kończyny górnej /ręki/(wyprostowanie stawu
łokciowego), (opuszczenie przedramienia).  1 pkt
5. Za poprawnie podany skutek niedoboru żelaza  1 pkt
Przykłady odpowiedzi:
- Niedobór żelaza wpływa więc na zmniejszenie produkcji erytrocytów, co prowadzi do anemii
(niedokrwistości).
- (Ponieważ występuje w mioglobinie w mięśniach) jego niedobór może powodować niedotlenienie mięśni,
szybkie męczenie się.
- (Wchodzi w skład enzymów katalizujących reakcje utleniania  redukcji w organizmie) jego niedobór 2
upośledza przebieg reakcji utleniania  redukcji.
Za poprawne wyjaśnienie różnicy w zapotrzebowaniu na żelazo  1 pkt
Przykład wyjaśnienia:
- Dorosła kobieta traci pewne ilości żelaza podczas krwawienia miesiączkowego (przy obfitych miesiączkach
może dojść do niedoboru żelaza)  stąd konieczność zwiększonych dostaw żelaza do organizmu.
- Straty żelaza w czasie ciąży, porodu (utrata krwi).
6. Za prawidłową kolejność węglowodanów: skrobia, dekstryny, maltoza, glukoza  1 pkt
Za prawidłową kolejność enzymów: amylaza ślinowa, amylaza trzustkowa, maltaza jelitowa  1 pkt;
Przykładowy schemat:
2
skrobia amylaza ślinowa ( maltoza) + dekstryny amylaza trzustkowa
maltoza maltaza jelitowa glukoza
Dopuszczalna jest inna forma zapisu pod warunkiem, że uczeń odróżnia enzymy od węglowodanów.
7. Za podanie nazwy rodzaju transportu  transport czynny (aktywny)  1 pkt
Za poprawne uzasadnienie  1 pkt
Przykład uzasadnienia: 2
- Transport zachodzi niezgodnie z gradientem stężeń.
- Wymaga dodatkowej energii.
8. Za prawidłowe uzupełnienie każdej z dwóch luk na schemacie  po 1 pkt.
A - pobudzanie wydzielania glukagonu  1 pkt 2
B - pobudzanie wydzielania insuliny  1 pkt
9. Za poprawne wyjaśnienie roli błonnika  1 pkt
Przykład odpowiedzi:
1
- Błonnik (pęcznieje w wodzie, dzięki czemu wypełnia żołądek) zmniejsza uczucie łaknienia /apetyt, (co
ułatwia odchudzanie).
10. Za prawidłową lokalizację każdego z procesów  po 1 pkt
Przykłady odpowiedzi:
- Proces I zachodzi w płucach (pęcherzykach płucnych)/ w naczyniach włosowatych otaczających pęcherzyki
płucne/ - 1 pkt.
- Proces II  w tkankach organizmu w narządach /w naczyniach włosowatych tkanek/  1 pkt 3
Za poprawne wyjaśnienie  1 pkt
Przykład wyjaśnienia:
- Hemoglobina łączy się (odwracalnie) z tlenem [przy czym nie zmienia się stopień utlenienia żelaza (w
cząsteczkach hemu)]  tworzy się oksyhemoglobina - taki proces nazywamy utlenowaniem.
11. Za opis układu badawczego  1 pkt
- Uczeń wlewa do zlewki wodę wapienną i przez rurkę wprowadza (wdmuchuje) do niej wydychane powietrze.
2
Za obserwacje zmiany  1 pkt
- Obserwuje zmianę (zmętnienie roztworu) (powstaje CaCO3).
12. Za każdą z dwóch części wyjaśnienia  po 1 pkt
Przykład części wyjaśnienia dotyczącej niewydolności krążenia:
- Zwężenie światła naczyń (wieńcowych) powoduje zmniejszenie /utrudnienie przepływu krwi przez te
naczynia, (czego skutkiem jest zmniejszenie natlenienia mięśnia sercowego).  1 pkt
2
Przykład części wyjaśnienia dotyczącej zawału serca:
- Całkowite zaczopowanie naczyń wieńcowych /ograniczenie w nich przepływu krwi (powoduje brak dopływu
krwi do mięśnia sercowego) prowadzi do martwicy tkanki (zawał).  1 pkt
13. C.  1 pkt 1
14. Za każdy z dwóch poprawnych argumentów różniących się merytorycznie - po 1 pkt Nie uznajemy argumentów
Przykłady argumentów: etycznych.
- Nie można zarazić się wirusem HIV drogą kropelkową kichanie / kasłanie / przez dotykanie tych samych
rzeczy / używanie tych samych sprzętów / podanie dłoni / wirus nie jest przenoszony przez owady. 2
- Zarazić się można przez krew /stosunki płciowe.
- Wirus HIV nie wytrzymuje nawet krótkiego przebywania poza wilgotnym środowiskiem krwi i błon
śluzowych, poza organizmem ginie w krótkim czasie.
15. Za prawidłowe podanie miejsca filtracji  1 pkt
Filtracja zachodzi w miejscu A.
2
Za podanie prawidłowej nazwy produktu  1 pkt
W wyniku filtracji powstaje mocz pierwotny (przesącz pierwotny/ przesącz kłębuszkowy/ filtrat).
16. Za każdy z dwóch logicznych przykładów  po 1 pkt
Przykłady działań:
Rozwiązywanie problemów / wyciąganie wniosków / wydawanie opinii / gry np. szachy, brydż / 2
rozwiązywanie krzyżówek / czytanie książek, gazet itp. / uczenie się np. języków obcych / ćwiczenia umysłowe
np. liczenie w pamięci / rozwijanie zainteresowań (hobby) / (codzienny) wysiłek fizyczny / sen.
17. Za każde z dwóch właściwych przyporządkowań  po 1 pkt
- I b/ chemoreceptory  1 pkt 2
- II c/ mechanoreceptory- 1 pkt
18. Za każde z dwóch poprawnych wyjaśnień  po 1 pkt
Przykłady odpowiedzi:
- Zwężenie (zmniejszenie) zrenicy następuje przy zwiększaniu natężenia światła (jasny dzień,  jaskrawe
2
słońce, silne światło w zamkniętych pomieszczeniach)  1 pkt
- Rozszerzenie (zwiększenie) zrenicy  gdy natężenie światła maleje (w świetle słabym - ciemne
pomieszczenie)  1 pkt
19. Za poprawne określenie kategorii odruchu wraz z wyjaśnieniem  1 pkt Uwaga!
Przykład odpowiedzi: Za każdy poprawny
Są to odruchy warunkowe/ wyuczone/ nabyte, ponieważ czytać i pisać trzeba się nauczyć (odruchy wyuczone). przykład, który potwierdza
Dopuszcza się odpowiedz  jest to wyższa czynność nerwowe (wyuczona). konieczność utrwalania
Za podanie poprawnej przyczyny zaniku tego typu odruchu  1 pkt 2 odruchu warunkowego
Przykład przyczyny:  1 pkt
Czynności te muszą być utrwalane na drodze ćwiczeń , jeżeli nie są wykonywane, to zanikają.
20. Za każdą z dwóch dobrze wymienioną cechę  po 1 pkt
Odpowiedz powinna zawierać przykład cechy lub wskazanie obecności/ braku cechy.
Przykłady odpowiedzi:
- Różnice w budowie zewnętrznych narządów płciowych; prącie, srom. 2
- Różnice w budowie wewnętrznych narządów płciowych: jądra, jajniki.
- Różnice w sylwetce ciała  u kobiet szersze biodra /węższa talia / więcej tkanki tłuszczowej / piersi; u
mężczyzn szersza klatka piersiowa / obecność tzw.  jabłka Adama / mocniej rozwinięta szczęka dolna itp.
21. Za podanie rodzaju mutacji  1 pkt Odpowiedz: Trisomia 21
- Trisomia (mutacja zmiany liczby chromosomów lub chromosomowa). pary oceniana jest na 2 pkt.
Za prawidłowe wyjaśnienie  1 pkt 2
- Polega ona na zwiększeniu liczby chromosomów w 21 parze z 2 do 3.
22. Za poprawne wyjaśnienie  1 pkt
Przykład wyjaśnienia:
Do genomu (uprawianej odmiany) ziemniaka wprowadza się wyizolowany gen bakterii odpowiedzialny za
syntezę substancji Bt, dzięki czemu substancja ta będzie znajdowała się w roślinie (w jej liściach).
Za poprawne uzasadnienie  1 pkt
Przykład argumentu:
2
Metoda genetyczna jest bardziej korzystna niż metoda tradycyjna (opryskiwanie), ponieważ substancja Bt, która
znajduje się w liściach ziemniaka (roślinach) działa wyłącznie na owady żerujące na liściach (larwy stonki),
natomiast substancja ta znajdująca się na powierzchni liści (roślin) mogłaby niszczyć także inne owady (inne
zwierzęta roślinożerne) (wystarczy wprowadzić odpowiedni gen do genomu ziemniaków i zrezygnować z
powtarzanych oprysków).
23.
C.  1 pkt 1
24. Za poprawne wyjaśnienie  1 pkt
Przykład odpowiedzi:
Wczesne wykrycie wady genetycznej spowoduje, że kobieta częściej będzie poddawała się odpowiednim
1
badaniom (samokontrola piersi, USG piersi, mammografia), co pozwoli wcześnie wykryć chorobę i zapewni
duże szanse na wyleczenie.
25. Za właściwą kolejność wpisania do schematu  1 pkt
fitoplankton larwy jętki pstrąg rybołów
Za poprawne wyjaśnienie  1 pkt
Przykład wyjaśnienia:
DDT nie rozkłada się i nie jest wydalany z organizmu. Organizmy z kolejnych poziomów troficznych pobierają
2
DDT wraz z pokarmem (organizmy z poprzedzających poziomów troficznych)  co jest przyczyną kumulacji
DDT w kolejnych ogniwach łańcucha pokarmowego. Największe stężenie DDT występuje więc w ostatnim
ogniwie łańcucha - u rybołowa.
DDT kumuluje się, przechodząc przez kolejne ogniwa łańcucha pokarmowego.
26. Za każdą z dwóch poprawnie przedstawionych konsekwencji  po 1 pkt
Przykłady skutków:
- Zmniejszy się różnorodność gatunkowa ekosystemu / zmienią się przepływy w jego sieci pokarmowej.
- Wytępione zostaną nie tylko owady szkodniki, ale również inne owady (np. zapylające kwiaty) 
(ograniczeniu ulegnie rozród roślin  brak owoców i nasion).
- Wytępione zostaną owady bezskrzydłe  ograniczenie rozdrabniania i rozkładu szczątków organicznych /
co spowoduje zmniejszenie mineralizacji gleby / dodatkowa konsekwencja  zmniejszone przewietrzanie
2
gleby.
- Spadnie liczebność ptaków owadożernych na skutek braku pokarmu / może przez to dojść również do
spadku liczebności ssaków drapieżnych.
- Po zaprzestaniu oprysków ponownie może wzrosnąć ilość owadów szkodników na skutek braku wrogów
naturalnych.
- Zachwianie równowagi biocenotycznej.
27. Za poprawne uzasadnienie  1 pkt
Przykład uzasadnienia:
- Szkodnikiem jest organizm, który powoduje zniszczenie upraw prowadzonych przez człowieka. W tym
wypadku uprawa opuncji wymknęła się spod kontroli człowieka (opuncja stała się groznym chwastem
zagrażającym i zajmującym tereny uprawne, zatem, sprowadzona gąsienica działała na korzyść farmerów.
Za poprawny przykład korzyści  1 pkt
2
Przykłady korzyści:
- Nie zastosowano tu środków chemicznych, więc nie spowodowano zanieczyszczenia chemicznego gleby,
a pośrednio i wody. Odzyskano duże obszary ziemi uprawnej nie skażonej chemicznie (Wykorzystanie
gąsienicy stanowi przykład walki biologicznej z chwastami zagrażającymi środowisku).
- Metoda pozwoliła skutecznie ograniczyć rozwój opuncji zabierającej przestrzeń rodzimym gatunkom.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
biologia matura arkusze maturalne Maj 2008 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie(1)
biologia matura arkusze maturalne Maj 2008 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie
biologia matura arkusze maturalne Maj 2006 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie(2)
Maj 2007 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie
Maj 2006 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie
matura biologia arkusze maturalne Maj 2006 Biologia poziom rozszerzony przykładowe rozwiązanie(1)
matura biologia arkusze maturalne Maj 2008 Biologia poziom rozszerzony przykładowe rozwiązanie(1)

więcej podobnych podstron