403 408


MECHANIK 7/2015
XIX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
Dr inż. Marianna KAZIMIERSKA-GRBOSZ DOI: 10.17814/mechanik.2015.7.254
Dr hab. inż. Magdalena GRBOSZ
Politechnika Aódzka
Wydział Organizacji i Zarządzania
WSPOMAGANIE KOMPUTEROWE W KONTEKÅšCIE
ROZWOJU INTELIGENTNEJ LOGISTYKI
Streszczenie: Nowoczesne przedsiębiorstwa pragnące uzyskać przewagę
konkurencyjną oraz zaspokoić rosnące potrzeby klientów, coraz częściej
stosujÄ… tzw. inteligentne systemy logistyczne oparte na zaawansowanych
technologiach informatycznych. Celem referatu jest omówienie przykładów
nowoczesnych rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu
łańcuchem dostaw w kontekście rozwoju inteligentnej logistyki oraz
wskazanie powiązań pomiędzy e-logistyką a inteligentną logistyką.
COMPUTER-AIDED-LOGISTICS IN THE CONTEXT OF
INTELLIGENT LOGISTICS DEVELOPMENT
Abstract: Modern enterprises wishing to gain a competitive advantage and
meet the growing needs of customers, increasing use of the intelligent
logistics systems based on advanced information technologies. The aim of
this paper is to discuss examples of modern solutions used in supply chain
management in the context of the development of intelligent logistics and to
indicate the relations between e-logistics and intelligent logistics.
SÅ‚owa kluczowe: inteligentna logistyka, e-logistyka, wspomaganie
komputerowe w logistyce
Keywords: intelligent logistics, e-logistics, computer-aided-logistics (CAL)
1. WPROWADZENIE
Wobec nasilającej się konkurencji i rosnących oczekiwań klientów, firmy poszukują nowych
rozwiązań umożliwiających wzmocnienie swojej pozycji na rynku. W konsekwencji
gospodarczego i cywilizacyjnego rozwoju społeczeństw, przedsiębiorstwa oferują
konsumentom wartości dodane, coraz częściej wykorzystując wspomaganie komputerowe
w różnych obszarach działalności, także w logistyce. Zdaniem Szymonika (2006) na
przełomie wieków XX i XXI można zaobserwować wzrost znaczenia elektronicznej wymiany
danych w łańcuchu logistycznym, która służy integracji i rozwojowi kompleksowego
podejścia do zarządzania procesami przepływu informacji od dostawców do finalnych
odbiorców na całej długości łańcucha dostaw.
Poziom technologii informatycznych w firmach logistycznych jest istotnym elementem
decydującym o ich innowacyjności. W konsekwencji komputerowe wspomaganie procesów
logistycznych na poziomie operacyjnym jest obecnie koniecznością. Jednak w Polsce brakuje
nadal standardu IT w logistyce. Można znalezć firmy na każdym etapie rozwoju, od
przedsiębiorstw wykorzystujących w procesach logistycznych proste oprogramowanie (np.
403
MECHANIK 7/2015
XIX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
Excel) do w pełni zinformatyzowanych łańcuchów logistycznych XXI wieku (Kazimierska,
Grębosz, 2008, s. 149-150). Nowoczesne przedsiębiorstwa pragnąc wyjść naprzeciw
potrzebom swoich klientów, coraz częściej stosują tzw. inteligentne systemy logistyczne
wykorzystujące zaawansowane technologie informatyczne, umożliwiające uzyskanie
przewagi konkurencyjnej.
Celem referatu jest omówienie przykładów nowoczesnych rozwiązań informatycznych
wykorzystywanych w zarządzaniu łańcuchem dostaw w kontekście rozwoju inteligentnej
logistyki oraz wskazanie powiązań pomiędzy e-logistyką a inteligentną logistyką.
2. WSPOMAGANIE KOMPUTEROWE A ROZWÓJ INTELIGENTNEJ LOGISTYKI
2.1. Koncepcja inteligentnej logistyki
Inteligentna logistyka to pojęcie, które może być definiowane na wiele sposobów. Klepacki
i Gidziński (2015, s. 59) definiują ją jako proaktywne podejście do obsługi logistycznej, które
wyprzedza potrzeby klienta i jego decyzje. Inteligentną logistykę wyróżnia unikatowość
i zaawansowanie technologiczne rozwiązań, dzięki którym można zyskać przewagę
konkurencyjną. Ważnym aspektem jest innowacyjne podejście w zastosowaniu nowych
rozwiązań na szeroką skalę, tak aby system był spójny i jednolity na całym obszarze
zarządzania łańcuchem dostaw.
Inteligentny system logistyczny  umożliwia, poprzez zastosowanie technologii
informatycznych  sprawne funkcjonowanie systemu poprzez dostęp do informacji w czasie
rzeczywistym, systematyczne analizy i przetwarzanie informacji oraz przekazywanie
informacji pomiędzy uczestnikami łańcucha dostaw.
Tym samym w koncepcję inteligentnej logistyki, będącej zródłem przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstw, wpisuje się pojęcie e-logistyki. Zgodnie z definicją Wierzyckiego (2012,
s. 12), e-logistyka opiera siÄ™ na zastosowaniu najnowszych technologii informacyjnych do
wspomagania zarządzania logistycznego przedsiębiorstwem oraz do wspomagania
zarządzania jego otoczeniem biznesowym, zwłaszcza łańcuchami dostaw. E-logistyka jest
jednym z obszarów funkcjonowania logistyki, związanym z wykorzystaniem Internetu oraz
różnego rodzaju systemów informatycznych w procesach logistycznych i stanowi element
koncepcji elektronicznego zarządzania łańcuchem dostaw (ang. Electronic Supply Chain
Management). E-logistyka nie wiąże się z fizycznym transportem surowców i produktów,
bowiem dotyczy  wirtualnego planowania łańcucha dostaw oraz koordynacji wszelkich
procesów logistycznych, mających na celu maksymalne zautomatyzowanie oraz usprawnienie
procesów poprzez zastosowanie do tego celu sieci komputerowych
(http://www.logistykawpolsce.pl/artykuly/e_logistyka,38.html).
2.2. Istota wspomagania komputerowego w zarzÄ…dzaniu logistycznym
Zastosowanie specjalistycznego oprogramowania usprawnia funkcjonowanie magazynów,
zarządzanie operacjami magazynowymi, przepływ towarów oraz funkcjonowanie transportu.
Wspomaganie komputerowe pozwala także zarządzać zamówieniami, zleceniami od klienta,
zapewnić terminowość dostaw oraz umożliwia kontrolę wykonanych operacji.
W konsekwencji wspomaganie komputerowe wpisuje siÄ™ w cztery podstawowe funkcje
zarzÄ…dzania: planowanie, organizacjÄ™, kierowanie i kontrolÄ™.
404
MECHANIK 7/2015
XIX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
Do najważniejszych zalet wspomagania komputerowego w zarządzaniu logistycznym
zaliczyć można (Wieczerzycki, 2012, s. 66): kompresję czasu, redukcję kosztów działań
logistycznych, uwolnienie się od odległości geograficznych, automatyczną reakcję na sytuację
na rynku, skracanie się łańcuchów dostaw i efektywne badanie rynku. Koszty wdrożenia
elektronicznych aplikacji, mimo wysokich nakładów początkowych, już po kilku latach
umożliwiają osiągnięcie zysków nie tylko finansowych, ale również wizerunkowych
(http://www.dobralogistyka.pl/przyszlosc-logistyki-jest-inteligentna,aktual- nosci,2627).
Największe znaczenie dla rozwoju inteligentnych rozwiązań logistycznych ma
oprogramowanie software, które ma służyć automatyzacji przebiegu pracy, oszczędzaniu
energii, integrowaniu wszystkich systemów w przedsiębiorstwie oraz docieraniu do klientów
(Klepacki, Gidziński, 2015, s. 59).
W Polsce przedsiębiorstwa najczęściej decydują się na zakup systemów klasy ERP,
zawierających moduły wspomagające między innymi: finanse, produkcję, logistykę
i dystrybucję, marketing, zarządzanie projektami, usługi, płace i kadry, raportowanie i obieg
dokumentów. Systemy te nie zawsze są kompletne, zwłaszcza że przedsiębiorstwa często
ograniczają się do wykorzystania tylko kilku najważniejszych modułów. Na rynku polskim
dostępne są także oprogramowania klasy CRM (ang. Customer Relationship Management)
i SCM (ang. Supply Chain Management), jednak do zakupu tych systemów rynek dojrzewa
powoli. Głównym zadaniem systemów SCM jest planowanie i koordynacja działań w ramach
zarządzania łańcuchem logistycznym oraz skracanie łańcucha dostaw, przy jednoczesnym
zachowaniu założonego poziomu jakości. Oprogramowanie SCM wspomagające zarządzanie
łańcuchem dostaw umożliwia kompletne, zintegrowane planowanie i przeprowadzanie
operacji związanych z dostawami w sieci logistycznej obejmującej dostawców, producentów,
dystrybutorów oraz klientów. System umożliwia maksymalizację poziomu integracji
wszystkich elementów łańcucha logistycznego i wyróżnia się synergią działań wewnętrznych
oraz kooperatywnym funkcjonowaniem wszystkich składowych w warunkach zmieniającego
siÄ™ otoczenia. Systemy SCM sÄ… zazwyczaj wspomagane systemami zarzÄ…dzania relacjami
z dostawcami (SRM  ang. Supplier Management System) oraz systemami obsługi
magazynowej (WMS  ang. Warehouse Management System) (Żółtowski, 2011, s. 202;
Jałowiecki, Orłowski, 2009, s. 36).
3. PRZYKAADY WYKORZYSTANIA ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGII
INFORMATYCZNYCH W INTELIGENTNEJ LOGISTYCE
ZarzÄ…dzanie inteligentnÄ… logistykÄ… wymaga wykorzystania zaawansowanych technologii
informatycznych, takich jak:
·ð technologie informacyjne w Å‚aÅ„cuchach dostaw, m.in. technologia baz danych,
komputerowe wspomaganie pracy zespołowej w oparciu o systemy CSCW, czy
zintegrowane systemy informatyczne (ERP, SCM),
·ð systemy automatycznej identyfikacji m.in. kody kreskowe, technologia radiowa,
ścieżki magnetyczne, systemy rozpoznawania znaków, systemy rozpoznawania
obrazu, systemy rozpoznawania głosu,
·ð elektroniczna wymiana danych,
·ð systemy Å‚Ä…cznoÅ›ci bezprzewodowej, m.in. systemy DECT, GSM, UMTS, TETRA,
systemy łączności satelitarnej, bluetooth, ZigBee/IEEE 802.15.4, czy system GPS,
·ð technologie w praktyce magazynowej.
405
MECHANIK 7/2015
XIX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
Poniżej omówione zostały wybrane przykłady wykorzystania nowoczesnych technologii do
wspomagania komputerowego rozwoju inteligentnych procesów logistycznych.
Inteligentny magazyn, będąc ogniwem w logistycznym łańcuchu dostaw, musi być
wyposażony w odpowiednio rozbudowany system komunikacji informacyjnej (Korzeń, 2000,
s. 208):
·ð integrujÄ…cy go za poÅ›rednictwem rozlegÅ‚ych sieci komputerowych WAN (ang. Wide
Area Network) oraz sieci lokalnych LAN (ang. Local Area Network) z innymi
ogniwami łańcucha dostaw,
·ð integrujÄ…cy wszystkie wewnÄ™trzne instalacje strukturalne funkcjonujÄ…ce w budowli
magazynowej za pośrednictwem tzw. miejscowych sieci (magistral) komunikacyjnych
FAN (ang. Field Area Network).
Przykładowym oprogramowaniem służącym zarządzaniu magazynem jest system
Magazynier, będący oprogramowaniem typu WMS przeznaczonym dla systemu Comarch
ERP XL. System zarzÄ…dzania magazynem Magazynier to kompleksowe rozwiÄ…zanie
informatyczne wspierajÄ…ce operacje magazynowe oraz optymalizujÄ…ce wykorzystanie
przestrzeni magazynowej w przedsiębiorstwach. Program wspiera zarządzanie
funkcjonowania magazynu od przyjęcia towaru i jego lokalizacji w magazynie, poprzez
odwzorowanie ruchów w ramach procesów handlowych i/lub produkcyjnych i wydań, aż po
dostarczenie szczegółowych i aktualnych danych biznesowych dla osób odpowiedzialnych za
zarządzanie logistyczne. System usprawnia procesy przyjęcia towarów zdefiniowane
w systemie ERP, obsługuje nadawanie alfanumerycznych kodów towarowych, jak również
zarządza przydzielaniem i czyszczeniem kodów EAN. Identyfikacja towarów za pomocą
kodów kreskowych jest realizowana poprzez przenośne terminale. Terminal (kolektor) jest
urządzeniem mobilnym, posiadającym czytnik kodów kreskowych, własny system operacyjny
oraz kartę sieciową. Kolektor pobiera i wysyła informacje z/do centralnego systemu, do
którego jest podłączony drogą radiową. Optymalizacja wydań towarowych wzbogacona jest
dodatkowo o możliwość pakowania towarów w paczki oznaczone własnym kodem
kreskowym (http://www.center.pl/dataconsult).
Wśród nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych
w magazynie, do najczęściej stosowanych należy system łączności bezprzewodowej
z wykorzystaniem fal radiowych RFID (ang. Radio Frequency Identification). System RFID
pozwala m.in. na precyzyjną lokalizację wózków oraz przewożonych przez nie towarów,
stanowiąc inteligentną alternatywę dla technologii kodów kreskowych. Dzięki
zainstalowanym w podłodze transponderom pasywnym pozycja pojazdu, a także miejsce
podejmowania i przekazywania Å‚adunku sÄ… ustalane automatycznie. System RFID pozwala na
dostęp do informacji o stopniu wykorzystania miejsc regałowych i identyfikacji miejsca
składowania towaru, informacji na temat eksploatacji wózka oraz jego położenia
(http://www.dobralogistyka.pl/przyszlosc-logistyki-jest-inteligentna,aktualnosci,2627).
Z kolei Tryb Blue Q (rozwiÄ…zanie zaproponowane przez firmÄ™ STILL) pozwala
zoptymalizować energię zużywaną przez wózki widłowe. System kontroluje reakcje pojazdu
i zarządza sterowaniem obsługiwanych urządzeń, nie zmniejszając przy tym wydajności
pracy. Oszczędności są generowane na przykład dzięki wyłączaniu przednich reflektorów
przy jezdzie do tyłu, czy ogrzewania, gdy operator opuszcza kabinę. W przypadku
eksploatacji wózka elektrycznego o udzwigu 1,6 tony przez okres 5 lat w trójzmianowym
trybie pracy, oszczędności wyniosą około 2500 EURO. System pozwala także na niższą
406
MECHANIK 7/2015
XIX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
emisję CO2, co pozytywnie wpływa na ochronę środowiska
(http://www.dobralogistyka.pl/przyszlosc-logistyki-jest-inteligentna,aktualnosci,2627).
Rozwój inteligentnych rozwiązań logistycznych umożliwia także wykorzystanie technologii
satelitarnej, zapewniając dokładniejszą informację oraz sprawniejszą organizację transportu.
Najpopularniejsze jest wykorzystanie systemu lokalizacji GPS (ang. Global Positioning
System) oraz telefonii komórkowej GSM. System satelitarny sprawdza się w sytuacjach, gdy
potrzebna jest dokładna informacja o położeniu, czasie przejazdu, prędkości oraz innych
parametrach eksploatacji pojedynczych lub flot pojazdów (http://www.logistyka.net.pl/bank-
wiedzy/logistyka/item/84584-zastosowanie-systemow-nawigacyjnych-i-telematycznych-w-
logistyce).
Program WebPass UR może być także wykorzystywany w przedsiębiorstwach posiadających
flotę pojazdów. Program umożliwia zebranie w jednym miejscu istotnych informacji o flocie
oraz efektywny dostęp z dowolnego miejsca w firmie. Dane te są aktualizowane na bieżąco,
a dzięki centralizacji zapisu danych możliwe jest tworzenie raportów i podsumowań
ułatwiających konstruowanie wniosków ograniczających nakłady na flotę. Program
umożliwia planowanie i szybką realizację zadań związanych z pojazdem, redukując czas
przestoju. Wbudowany system zaawansowanych a zarazem prostych w obsłudze filtrów
kreuje przejrzyste informacje dotyczące konkretnych zagadnień, jak ubezpieczenia, winiety,
certyfikaty  S , świadectwa uznania, przeglądy okresowe, badania techniczne osprzętu
zamontowanego w pojezdzie, czy okresowe zmiany części eksploatacyjnych
(http://transteka.pl/index.php/produkty/webpass-zarzadzanie-flota).
Nowe technologie informatyczne dają możliwość nie tylko koordynacji, kontrolowania
i nadzorowania ruchu taboru (GPS), ale także pojedynczych przesyłek, dzięki systemowi
Track & Trace, który umożliwia śledzenie drogi paczki i natychmiastowe uzyskanie
informacji o jej statusie (Romanow, 2013, s. 27). System Track & Trace daje możliwość
wprowadzenia systemu odpowiedzialności pracowników za ładunki, a wykorzystując opcję
on-line  także identyfikacji miejsca przesyłek.
Wybierając system komputerowego wspomagania logistyki, należy uwzględnić zarówno
czynniki wewnętrzne, takie jak wielkość firmy, zasoby ludzkie i finansowe, problemy
w zarządzaniu łańcuchem dostaw, wielkość i liczba magazynów, posiadane urządzenia
wsparcia logistyki czy wielkość floty, jak i czynniki zewnętrzne, takie jak liczba
i rozmieszczenie klientów, ich wymagania, lokalizacja dostawców, zachowania konkurencji,
możliwości dystrybutorów oraz czynniki polityczne, ekonomiczne i technologiczne krajów,
w których firma funkcjonuje.
4. PODSUMOWANIE
Turbulentne otoczenie sprawia, że przedsiębiorstwa muszą dostosowywać się do zmiennych,
często niestabilnych warunków działania lub zmuszone są wychodzić naprzeciw zmianom.
Cyfryzacja, upowszechnienie się Internetu oraz dostęp do informacji z całego świata generują
zarówno szanse rozwoju, jak i wyzwania dla współczesnych przedsiębiorstw.
Według Bujak (2008, s. 31) nowoczesna logistyka jest procesem wysoko zintegrowanym.
W konsekwencji przedsiębiorstwa wykorzystują najnowsze zdobycze techniki i najnowsze
technologie. Rewolucja teleinformatyczna ostatnich dekad stworzyła bowiem nowe
możliwości planowania, koordynacji i kontroli skomplikowanych procesów logistycznych.
407
MECHANIK 7/2015
XIX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
Inteligentne rozwiązania i narzędzia informatyczne obejmują przede wszystkim inteligentne
oprogramowania software owe obejmujące systemy magazynowania i transportu. Wśród
najbardziej popularnych rozwiązań wykorzystywanych w inteligentnej logistyce można
wymienić systemy WMS, systemy GPS i Track & Trace, technologie voice-picking,
technologie RFID, czytniki kodów kreskowych oraz inne rozwiązania informatyczne
zapewniające optymalizację procesów logistycznych.
Inteligentne technologie informatyczne, do których zaliczyć można zarówno nowoczesne
oprogramowania software owe do zarządzania łańcuchem dostaw, jak i rozwiązania
informatyczne usprawniajÄ…ce pracÄ™ w magazynie oraz koordynacjÄ™ i kontrolÄ™ transportu
wpisują się w rozwój inteligentnej logistyki, umożliwiającej zwiększenie przewagi
konkurencyjnej oraz zaspokojenie rosnących oczekiwań klientów. Należy jednak pamiętać, iż
inteligentny rozwój  na stałe wpisany w charakterystykę branży logistycznej  musi być
dopasowany do potrzeb i możliwości każdego przedsiębiorstwa.
LITERATURA
[1] Bujak A.:  Inteligentna logistyka  wykorzystanie współczesnych zdobyczy techniki
i technologii, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, z. 64, 2008,
s. 31-40.
[2] DÅ‚ugosz J.: Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
Warszawa 2009.
[3] Jałowiecki P., Orłowski A.: Technologie informatyczne w logistyce, Wieś jutra, nr 138,
2010, s. 36-37.
[4] Kazimierska M., Grębosz M: Komputerowe wspomaganie zarządzania procesami
logistycznymi w branży produkcyjnej, XII Szkoła komputerowego wspomagania,
projektowania, wytwarzania i eksploatacji, Jurata, maj 2008, s. 149-153.
[5] Klepacki B., Gidziński M.: Inteligentna logistyka jako element kreowania wartości
dodanej dla klienta, Polskie Stowarzyszenie ZarzÄ…dzania WiedzÄ…, Seria: Studia
i Materiały, nr 73, 2015, s. 58-66.
[6] Korzeń Z.: Inteligentne magazyny  logistyczne uwarunkowania integracji systemów,
Polski Kongres Logistyczny  Logistics 2000  Wyjść naprzeciw logistycznym
wyzwaniom XXI wieku , Poznań, czerwiec 2000, s. 201-214.
[7] Romanow P.: Nowe technologie w branży logistyczno-spedycyjnej, Ecorys, Warszawa
2013.
[8] Szymonik A.: Systemy informatyczne w realizacji funkcji logistycznych, Wydawnictwo
Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, Aódz 2006.
[9] Wieczerzycki W. (red.): E-logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
2012.
[10] Żółtowski M.: Logistyczny system informacji, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania
Wiedzą, Seria: Studia i Materiały, nr 48, 2011, s. 193-204.
[11] http://transteka.pl/index.php/produkty/webpass-zarzadzanie-flota, data dostępu
12.03.2015.
[12] http://www.center.pl/dataconsult, data dostępu: 13.03.2015.
[13] http://www.dobralogistyka.pl/przyszlosc-logistyki-jest-inteligentna,aktualnosci,2627,
data dostępu: 10.03.2015.
[14] http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/84584-zastosowanie-systemow-
nawigacyjnych-i-telematycznych-w-logistyce, data dostępu: 13.03.2015.
[15] http://www.logistykawpolsce.pl/artykuly/e_logistyka,38.html, data dostępu: 12.03.2015.
408


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
403 a
406 408
408 11 IPK Przypadki EKG
Nuestro Circulo 408 Hans Muller
07 (403)
20071016111644472id&403
408 415
408 ac
403 (3)

więcej podobnych podstron