koncepcje zarządzania, wykład 1, 2, 3, 4, część wykładu 5 notatki najlepsza jakość


KLASYCZNA SZKOAA ZARZDZANIA PODEJSCIE SYTUACYJNE CECHY WSKAZUJCE ZDOLNOŚĆ KLASYFIKACJA INNOWACJI TYPOWE ZACHOWANIA PRACOWNIKÓW I
System naukowego zarządzania spojrzenie uniwersalne (podejścia klasyczne, ORGANIZACJI DO UCZENIA SI Oryginalność zmian ICH KONSEKWENCJE
Federick Taylor, Henry Gantt, Harrington behawioralne i ilościowe) to próba określenia Organizacja - kreatywne, imitujące UCZUCIA nadzieje i obietnica
Emerson najlepszego sposobu zarządzania organizacją. - poziom integracji organizacyjnej firmy Sprzężenia osobowe i instytucjonalne (mają wpływ na zarządzanie; odchodzenie
- naukowo opracować każdy element na W tym podejściu to od nas zależy w jaki (dezintegracja / integracja) - sprzężone nie sprzężone menadżerów prze fuzją i przejęciem; uciekanie
stanowisku sposób będziemy zarządzać w danej sytuacji - sposób formułowania zadań Mechanizm poburzenia przed walką o dowództwo; wystarczy plotka,
- naukowo dobierać pracowników, szkolić ich (zależy od szerokiej gamy elementów) (instruktarzowy / zadaniowy) - podażowe popytowe aby na kluczowych stanowiskach były roszady
do wykonywania pracy PODEJSCIE (ZARZDZANIE) SYSTEMOWE - rozmieszczenie uprawnień Przedmiot/efekty pracowników)
- nadzorować pracowników (mają stosować System zestaw wzajemnie powiązanych (centralizacja / decentralizacja) - procesowe, produktowe, menadżerskie - nacisk i niepewność
przypisane im metody pracy) elementów funkcjonujących jako całość - cechy przepisów formalny - napięcie i niepokój
Nasilenie zmian
- dalej planować pracę Synergia dwa współpracujące ze sobą (stabilizujące / dynamizujące) - dezorientacja i zakłopotanie
- radykalne, częściowe
Zarządzanie administracyjne podsystemy produkujące więcej niż wynosiłaby Komunikacja - obawa i gniew
Horyzont czasowy
Henry Fayol, Lyndall Urwick Max Weber, łączna suma produkcji każdego z nich gdyby - kompletność informacji POZIOM INDYWIDUALNY oczekiwanie
- strategiczne, taktyczne
Chester Barnard pracowały osobno (niekompletna / pełna) - strata
- podziaÅ‚ pracy ßð przywództwo System otwarty - przepÅ‚yw informacji - uczucie żalu
- modernizacja, zmiana cech użytkowych,
- autorytet ßð kultura otoczenie (nieuporzÄ…dkowany / uporzÄ…dkowany) - utrata zaufania
zmiana cech konstrukcyjnych
sprzężenie - uprawnienia decyzyjne - zaabsorbowanie fuzją i przejęciem
- dyscyplina organizacyjna
INNOWACJE MENADZERSKIE
- jedność ßð nie zawsze zwrotne (niewystarczajÄ…ce / wystarczajÄ…ce) - idealizacja starej kultury
W sferze organizacji:
rozkazodawstwa obowiązuje - informacja jako narzędzie koordynacji - scenariusze najgorszego przypadku
- pobudzenie twórczej pracy podwładnych
- jedność kierownictwa ZasobyÄ…ðproces transformacjiÄ…ðrezultaty (niewystarczajÄ…ce / wystarczajÄ…ce) -osobista i wspólna niezgoda
- organizacja specjalistycznych zespołów
- podporzadkowanie - style komunikowania siÄ™ POZIOM ORGANIZACYJNY poczÄ…tkowa
innowacyjnych
interesu osobistego otoczenie (preformalizowany / otwarty) dobra wola i współpraca
- restrukturyzacja rozwiązań organizacyjnych
interesowi ogółu system zarządzania jest scharakteryzowany - zbiorowe rozwiązania problemów - obniżone zaangażowanie i produktywność
W sferze marketingu:
- wynagrodzenie przez: (chaotyczne / uporządkowane) - zwiększone niezadowolenie
- przewidywanie konkurencyjnych tendencji
proces zarządzania, będący obrazem Motywacja - zwiększony opór przeciw zmianom
- centralizacja ßð decentralizacja
- ekspansja rynkowa
- hierarchia funkcjonowania systemu zarządzania. - rozwiązanie problemów - przywództwo i walka o władzę
- analiza rentowności nowego produktu
- Å‚ad ßð procedury organizacja procesu zarzÄ…dzania (indywidualnie / zespoÅ‚owe) - starcia kultury i kopiowanie ze stereotypu
W sferze finansów:
- sprawiedliwość ßð etyka biznesu uwarunkowana jest przez: - szkolenie pracowników - ogólny wzrost w dysfunkcyjnych
- kosztów rozwoju nowego produktu
- stabilizacja personelu ßð innowacyjność - budowÄ™ (formÄ™) zewnÄ™trznÄ… systemu (dorazne / rozwojowe) zachowaniach
- prowadzenia własnej działalności
zarządzania, a więc przez jakie wejścia i - funkcjonowanie systemu wynagradzania SYSTEM INFORMACYJNY A ZACHOWANIA
i inicjatywa
badawczo-rozwojowej
- harmonia ßð zarzÄ…dzanie wyjÅ›cia kontaktuje siÄ™ system zarzÄ…dzania z (biurokratyczne / humanizujÄ…ce) PRACOWNIKÓW pracownicy sÄ… niepewni
- kosztów zakupu nowych technologii
zespołowe otoczeniem - kształtowanie postaw przez nagradzanie tego co się zdarzy i jaką skalę będą miały
Nadto do ważnych zagadnień należy:
- budowę wewnętrzną systemy zarządzania, (zachowawcze / innowacyjne) zmiany. W połączeniach przedsiębiorstw
SZKOAA BEHAWIORALNA ZARZADZANIA
- zarzadzanie innowacyjnością kadry
czyli jaki jest jego podział na jednostki Klimat do zmian problemy personelu takie jak stałość pracy,
- Hugo Munsterberg jako pierwszy doszedł to
kierowniczej
organizacyjne i stanowiska (odpowiada to - przeprowadzenie zmian odpowiedzialność i pensa stają się
wniosku, że nie można osiągnąć dobrych
- system zarzÄ…dzania nowym
strukturze organizacyjnej statycznej systemy (improwizowane / przygotowane) najistotniejsze dla ludzi zostajÄ…cych w nowej
wyników w organizacji i kierowaniu bez
przedsiębiorstwem
zarządzania) - aktywność pracowników organizacji
socjologii i psychologii
- szybkość reakcji na stopniowe zmiany
- podział obszaru decyzyjnego i (bierność / aktywność) By rozpędzić podejrzenia najwyższe
- Elton Mayo przeprowadził tzn. eksperyment
- nagrody za innowacje
informacyjnego, co odpowiada - postawy wobec uczenia się i zmian znaczenie ma dostępność jasnej informacji i
Hawtorne, czyli cykl eksperymentów
SPOAECZNE UWARUNKOWANIA
przyporządkowaniu zadań decyzyjnych oraz (zachowawcze / otwarte) właściwe systemy komunikacji od początku
koncentrujÄ…cych siÄ™ na zmianie zachowania
DZILALNOÅšCI INNOWACYJNEJ
informacji (strumieni decyzji i informacji) - stosunek do zmian procesu. Najistotniejszym sposobem
w pracy po przez zmianę oświetlenia oraz
Atmosfera sprzyjajÄ…ca innowacjom:
określonym podsystemom i stanowiskom (opory / wsparcie) ograniczania niepokojów wśród pracowników
akordowy plan zachęt płacowych.
- style kierowania
systemu zarządzania - mobilizacja psychiczna po fuzji czy przejęciu jest tworzenie systemy
powstanie nauk zarzÄ…dzania:
- polityka personalna
- klasyfikacje pól czynności w ramach ( distress / eustres) informacyjnego pracowni
ergonomia i humanizacja pracy
- struktura organizacyjna
klasyfikacji funkcji zarządzania, - komunikacja interpersonalna STYLE KIEROWANIA  SKUTECZNOŚĆ
- Douglas MacGregor, szkoła stosunków
- kultura organizacyjna
- przebieg decyzyjno-rozkazodawcze, (autorytarna / partnerska) Skuteczność kierowania zależy od:
miedzyludzkich teoria x oparta jest na
informacje operacyjne doradcze ORGANIZACJA INTELIGENTNA - stopnia dopasowania stylu kierowania do
negatywnym poglÄ…dzie dotyczÄ…cym
MODEL STOSUNKÓW PRACY istotą tego
- układy przebiegów (np. informacyjno- - org inteligentne stanowią najbardziej sytuacji w jakiej jest używany (wymaga to
pracowników, teoria y na pozytywnym . Po
modelu jest porozumienie mimo to, że zawsze
decyzyjne) zachodzące w ramach ustawienie współczesny etap procesu doskonalenia wiedzy, poznania fuzji czy przejęcia)
przez warunki pracy ludzie stajÄ… siÄ™ tak jak ich
jedna ze stron będzie mocniejsza względem
 wejście-wyjście organizacji - wskazana elastyczności w stosowaniu stylu
opisuje teoria x, natomiast z natury sÄ… tacy jak
drugiego podmiotu
PODEJSCIE PROCESOWE - org wykorzystuje posiadane zasoby wiedzy, kierowania (wymaga to nabrania dystansu do
przedstawia ich teoria y.
Pracownicy Pracodawcy
Proces to zbiór działań wewnątrz firmy, ale też cały czas je odnawia i aktualizuje siebie jako działającego podmiotu do innych
SZKOAA ZARZDZANIA ILOÅšCIOWEGO
Najwyższa Zysk /
wykonywanych (z dobrze określonymi danymi i - org realizując swoje zadania zachowuje cały Sprzeczny elementów sytuacji w jakiej przebiegać ma
Okres największego zainteresowania przypada
płaca, nadwyżka,
interes
wynikami), w celu dostarczania klientowi czas swoją konkurencyjną pozycje na rynku najlepsze usługi kierowanie)
od lat 40 do dziÅ›
warunki wysokiej
konkretnej usługi lub produktu (jasno - org dzięki stosowaniu zarządzania opartego - znajomość typów podstawowych zachowań
- spojrzenie ilościowe koncentruje się na
jakości
zdefiniowanym wejściem i wyjściem) na wiedzy, umacnia swoją pozycję i to pracowników
zastosowaniu modeli i procesów Przetrwanie
Przetrwanie
Wspólny
- wymaganym określeniem powiązań zarówno na rynku lokalnym jak i globalnym przedsiębiorst - prowadzonej oceny warunków w jakich mają
matematycznych do sytuacji kierowniczych. przedsiębiors
interes
wa
wszystkich procesów oraz ich wzajemnego twa działać menadżerowie (konieczność
- Ilościowe teoria zarządzania zajmuje się
oddziaływania INNOWACYJNOŚĆ (innowacje) to proces Pogodzenie równych interesów rozpatrzenia bez zbędnych emocji i uprzedzeń)
opracowywaniem modeli matematycznych jako
- przetłumaczenie ogólnych celów organizacji wprowadzania do produkcji nowego - decydujące znaczenie cech osobowości
pomocy w podejmowaniu decyzji i Procesy
na cele procesów wynalazku, mającego na celu zmianę jej menadżera wpływających na skuteczność
rozwiązywania problemów
Porozumienie
- położenie nacisku na procesy najważniejsze techniczno-ekonomicznego charakteru. Za procesu kierowania ludzmi (postuluje się by
- systemy informowania kierownictwa sÄ…
Odzwierciedlenie relatywnych sił
dla organizacji z punktu widzenia wartości innowacyjność traktowana jest każda myśl, menadżer nie tylko dostosowywał się do
systemami opracowanymi dla celów
przetargowych
dodanej zachowanie się lub rzecz, która jest nowa, sytuacji, lecz siłą swej osobowości tworzył ją i
informacyjnych
MODEL ZZL A STOSUNKI PRACY
ponieważ jest jakościowo różna (powinna być kierował, musi zbudować swoją rolę
Osiągnięcia:
zdobywanie  serc i umysłów pracowników dla
ORGANIZACYJNE UCZENIE SI lepsza) od dotychczas istniejących przywódcy)
- opracowanie skomplikowanych technik
identyfikacji z org, by nie szczędzili oni dla niej
Uczenie w działaniu, jako koncepcję poprawy - kierownicy preferują w oparciu o posiadane
ilościowych służących pomocą w
PROCES PZEDSIBIORCZOŚĆI
trudu, a także pozostali w niej. W ten sposób
produktywności w całym przedsiębiorstwie. cechy osobowości określone style kierowania
podejmowaniu decyzji A INNOWACJE
zapewnia się zwrot nakładów poniesionych na
Organizacyjne uczenie się może być FAZA I - trudno jest forsować styl odpowiadający
- zastosowanie modeli zwiększyło świadomość
ich szkolenie i rozwój.
Pomysł innowacyjności
rozumiane jako: sytuacji, będący w sprzeczności, z ich
i zrozumienie złożonych procesów i sytuacji
FUZJA A+B=C
- instytucjonalizacja doświadczenia FAZA II predyspozycjami osobowościowymi
organizacyjnych
motywacja PRZEJCIE A(org dominujÄ…ca)+B=A
- proces adaptacji celów, reguł uwagi, procedur ZARZDZANIE PRZEZ ZESPOAY
- podejście ilościowe było bardzo użyteczne w
FAZA III Podkreślenie wzajemności rozpowszechnienie
poszukiwania rozwiązań KROK I forming
procesie planowania i kontrolowania
Åšrodki realizacji
poglądu  wszyscy jesteśmy na jednym wózku . - wysoka odpowiedzialność menadżerów
- dzielenie się założeniami, na podstawie,
Ograniczenia:
FAZA IV
Interesy kierownika i pracownika są zbieżne.
których powstają teorie działania zarządzających zespołem
- podejście ilościowe nie jest w stanie w pełni
realizacja
- proces tworzenia wiedzy o zwiÄ…zkach ZARZDZANIE PO FUZJI LUB PRZEJCIU - brak porozumienia w zespole
wyjaśnić czy przewidzieć ludzkich zachowań w
FAZA V
pomiędzy działaniami a efektami oraz o Poziom wstępny - indywidualne role i odpowiedzialność jest
organizacjach
Efekt rynkowy - przedsiębiorczość
wpływie otoczenia na te relacje - wzrost wartości niejasna
- matematyczne wyrafinowanie może być
yRÓDAA INNOWACYJNOŚCI
- procesy integracyjne - menedżer musi być przygotowany by
osiÄ…gane kosztem innych potrzebnych Coaching
yródła wewnętrzne
ZarzÄ…dzanie
- zarządzanie ryzykiem odpowiedzieć na dużo pytań o celach zespołu
umiejętności rozwijanie wizji
- wynikajÄ…ce z potrzeb procesu produkcyjnego
- komunikacja i zewnętrznych stosunkach
- modele mogą wymagać nierealistycznych lub
Język
lub technologicznego, potrzeba ta jest
Poziom integracji - procesy są często ignorowane
bezzasadnych założeń
Strategia kultura tworzenie
zorientowana na zadanie a nie na sytuacjÄ™ w
- integracja strategii KROK II storming
ZarzÄ…dzanie operacyjne:
uczenia wartości
jakiej wystąpiła, ma na celu doskonalenie
- integracja organizacyjna i administracyjna - decyzje nie przychodzÄ… Å‚atwo w granicach
ZarzÄ…dzanie operacyjne koncentruje siÄ™
siÄ™ Partnerstwo w
procesu produkcyjnego
- integracja kultury i personelu (ZLL) grupy
bardziej bezpośrednio na zastosowaniu
uczeniu siÄ™
- zmiany w strukturze branży lub strukturze
klienci
- integracja zewnętrzna - członkowie współzawodniczą dla osiągnięcia
ilościowej teorii zarządzania w organizacjach
Wspólny rozwój
rynku, firma musi na bieżąco reagować na
- integracja operacyjna pozycji w zespole
WSPÓACZESNE ZARZDZANIE
produktów
występowanie zmiany, aby mogła  nadążać
Poziom budowania nowej organizacji - dużo niepewności
Isota sytemu zarzadzania wg P. Duckera
ORGANIZACJA UCZCA SI to organizacja,
za konkurencja
- audyt przedsięwzięcia - kompromisy mogą być konieczne by osiągać
1) zarzÄ…dzanie dotyczy ludzi
która wspiera uczenie się jej wszystkich - niezgodność pomiędzy oczekiwanym
- audyt menadżerski cele
2) zarzadzanie jest głęboko osadzone
członków i sama ciągle przekształca się. Org ta
zdążeniem a jego faktycznym przebiegiem
- analiza SWOT KROK III norming
w kulturze
tworzy takie warunki, aby uczenie się nie było - nieoczekiwane zdarzenie
- analiza kompetencji - porozumienie i zgoda wewnątrz zespołu
3) zarzÄ…dzanie wymaga prostych i
tolerowane, lecz wymagane. Org uczÄ…ca siÄ™
yródła zewnętrzne to wszelkiego rodzaju
- badania rynkowe i analiza konkurencyjności - role i odpowiedzialność jest jasna i
zrozumiałych wartości, celów działania i żądań
ma dwa znaczenia instytucjonalne i
zmiany w otoczeniu jak również zmiany w
- analiza funkcji organizacyjnej i dokonań akceptowana
jednoczących wszystkich uczestników
funkcjonalne. W sensie instytucjonalnym
sposobie postrzegania, wartościach i
- analiza struktury organizacyjnej - istotne decyzje podejmowane sÄ… przy
organizacji
ucząca się org to pewien system społeczny,
nastrojach
- zarządzanie produkcją porozumieniu całego zespołu
4) zarzadzanie wymaga komunikowania siÄ™
majÄ…cy jakÄ…Å› strukturÄ™ komunikacji i informacji, - trendy demograficzne
- planowanie i segmentacja produkcji - mniej istotne decyzje mogą być
5) zarzÄ…dzanie wymaga rozbudowanego
która umożliwia interakcje między jej - nowa wiedza za zakresu nauk ścisłych i
- analiza potencjału zaopatrzenia wydelegowane do małych zespołów w
systemu wskazników, pozwalających stale i
uczestnikami. Natomiast w sensie
przyrodniczych
- bechmarking granicach grupy
wszechstronnie monitorować, oceniać i
funkcjonalnym uczÄ…ca siÄ™ org traktowana jest
PIRAMIDA ZARZDZANIA INNOWACJAMI
- geneza - zaangażowanie i jedność jest silna
poprawiać efektywność działania
jako koncepcja, która jest bazą dla wszystkich
Strategia - zespół dyskutuje i rozwija procesy
- zarządzanie przez zespoły
6) zarządzanie mysi być jednocześnie
strategii zarzadzania, służących podejmowaniu
Innowacji
CELE, PROBLEMY ZLL firmy te w swoich KROK Iv performing
zorientowane na podstawy o najważniejszy
decyzji, rozwiązywaniu problemów oraz
Innowacyjna działaniach powinny koncentrować się na: - zespół jest bardziej strategicznie świadomy
rezultat jakim jest zadowolony klient
inicjowaniu zmian.
Organizacja i
- analizie wielkości zatrudnienia docelowego - zespół wie wyraznie dlaczego to robi, co robi
ORGANIZACJA UCZCA SI Kultura
- planowaniu wielkości i jakości zatrudnienia - zespół ma podzieloną wizję
zarzÄ…dzanie zarzÄ…dzanie zarzÄ…dzanie
ZarzÄ…dzanie cyklem
- organizacji procesu zwalniania pracowników - zespół ma wysoki stopień autonomii
wiedzą kompetencjami twórczością Rozwoju innowacji
- motywacji do działania w nowej organizacji po - różnice zdarzają się ale są rozwiązywane
zarządzanie informacjami i komunikacją Tworzenie rozwój rozpoczęty
zmianie wewnątrz zespołu
Pomysłów produktu/procesu /kontynuowany
zarządzanie zarządzanie zarządzanie - rozwiazywanie konfliktów KROK V adjourning
wzrost
jakością innowacyjno- zmianą - koordynowaniu poprzez przyjęcie wzorców - przerwanie pracy zespołu
Wybrane czynniki krytyczne: zzl, zarzadzanie
partycypacyjne lub symbiozę dotychczas funkcjonujących - wyznaczenie nowych celów
wiedzÄ…, zarzÄ…dzanie projektami i programami,
zasad zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi
kontrola oraz technologie informatyczne
otoczenie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rachunkowość zarządcza wykłady notatki
koncepcje zarządzania, wykład 9, 10, 11
koncepcje zarzadzania, wykład 12
Koncepcja zarzadzania Wykład 20 12 2009
Koncepcja zarzadzania Wykład 06 12 2009
koncepcje zarządzania, część wykładu 5, 6, 7, 8 notatki
wyklad IIIb z RZ BZ MSU 2009 rach kosztów a zarządzanie kosztami czesc II
Koncepcje zarządzania jakością
Wykłady notatki
Temat 4 Psychologia pracy i zarządzania Wykłady 2013 2014 Jacek Sobek
Ekonomia i ZarzÄ…dzanie wyklad 2nowy
Wykład 4 NOTATKI
ZACHOWANIA PROSPOLECZNE WYKLADX NOTATKA

więcej podobnych podstron