Przykladowy scenariusz lekcji 10 Marzenna Majchrzak


Marzenna Majchrzak
Specjalista PODNiDM w Pabianicach
_____________________________________
Scenariusz zajęć całodniowych nr 2
- dziewiąty tydzień nauki szkolnej
(4-5 godz.)
Blok tematyczny: W domu
Temat dnia: PiszÄ™ litery  D, d oraz Å‚Ä…czÄ™ je z innymi literami
Zapis w dzienniku
·ð Edukacja polonistyczna: Wprowadzenie wielkiej i maÅ‚ej litery  d w oparciu o wyraz
 dom . Nauka pisania liter  D ,  d . Wykonanie kartki do  Albumu liter . Utrata
dzwięczności  d w niektórych słowach i poprawny ich zapis - ćwiczenia usprawniające
czujność ortograficzną.
·ð Edukacja matematyczna: Szacowanie iloÅ›ci, przeliczanie elementów.
·ð Edukacja spoÅ‚eczna i etyczna: Moja rodzina  mój dom. Znaczenie domu w moim życiu.
·ð Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna: Ćwiczenia rzutne  podrzut i chwyt piÅ‚ki
oburącz w miejscu. Kozłowanie piłki w miejscu jednorącz lub oburącz.
Cele ogólne:
·ð KsztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnego pisania;
·ð Doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnego liczenia;
·ð Rozwijanie sprawnoÅ›ci fizycznej.
Cele szczegółowe:
·ð KsztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci ksztaÅ‚tnego pisania liter  D ,  d oraz poprawnego Å‚Ä…czenia ich z
innymi, poznanymi literami;
·ð Doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci trafnego szacowania liczebnoÅ›ci zbiorów oraz przeliczania ich
elementów;
·ð KsztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci kozÅ‚owania piÅ‚ki oraz jej podrzutu i chwytu w miejscu.
Cele wyrażone językiem ucznia:
·ð Podczas dzisiejszych zajęć nauczysz siÄ™ pisać litery  D ,  d osobno oraz w poÅ‚Ä…czeniu z
innymi poznanymi literami.
·ð Pózniej pobawimy siÄ™ w odgadywanie, ile jest elementów w zbiorach. WyÅ‚onimy
 najbystrzejsze oko dzisiejszego dnia .
·ð Pobawimy siÄ™ również z piÅ‚kÄ…. BÄ™dÄ… rzuty,  Å‚apanie czyli chwyty i kozÅ‚owanie piÅ‚ki.
Metody nauczania:
·ð PodajÄ…ce: rozmowa, wyjaÅ›nianie;
·ð PoszukujÄ…ce: klasyczna metoda problemowa, zabawy dydaktyczne;
·ð Operatywne: metoda ćwiczeÅ„
Formy pracy uczniów: zbiorowa, grupowa (w parach), indywidualna
Kryteria oceniania 
Będę zwracała uwagę na to, kto:
·ð Starannie wykona strony do albumu liter (wykona wszystkie ćwiczenia dokÅ‚adnie i Å‚adnie);
·ð DokÅ‚adnie bÄ™dzie liczyÅ‚ elementy podczas zabaw matematycznych;
·ð BÄ™dzie braÅ‚ udziaÅ‚ we wszystkich ćwiczeniach oraz zabawach i bÄ™dzie to robiÅ‚ najlepiej
jak potrafi.
Pytania kluczowe:
·ð Po co nam litera  D ,  d ? MogÅ‚oby jej nie być?
Åšrodki dydaktyczne:
·ð podrÄ™cznik  Nasz elementarz ,
·ð Album liter,
·ð plansze z literami  D ,  d (bohaterki dzisiejszego dnia),
·ð zasoby Scholaris:
http://www.scholaris.pl/zasob/56088?bid=0&iid=&query=wprowadzenie+litery+%E2%80
%9Ed%2C+d%E2%80%9D+na+podstawie+wyrazu+%E2%80%9Edom%E2%80%9D&a
pi=,
·ð ilustracje różnych rodzajów domów (dom jednorodzinny,  blizniak , kamienica, blok
mieszkalny, wieżowiec, pałac/zamek, chata),
·ð kartony rysunkowe i kredki,
·ð przybory do pisania,
·ð pudeÅ‚ka z liczmanami (patyczki, fasolki, guziki, kasztany, żoÅ‚Ä™dzie),
·ð kartoniki z wyrazami z  d (zaÅ‚Ä…cznik nr 1),
·ð tabela zbiorcza (zaÅ‚Ä…cznik nr 2),
·ð lekkie gumowe piÅ‚ki (po jednej na ucznia lub chociaż na parÄ™),
·ð komputer, rzutnik i ekran.
Przebieg zajęć:
1.  Spotkanie na dywanie 
a. Rozmowa na temat znaczenia domu w życiu dzieci.
b. Przedstawienie tematu dnia oraz celów przedstawionych językiem ucznia;
c. Wspólne ustalenie kryteriów oceniania.
2. Przypomnienie  bohaterki dzisiejszego dnia i zainicjowanie zabawy ruchowej 
przedstawianie czynności wymienionej przez nauczyciela (oraz kolejnych uczniów).
Dzieci z nauczycielem stoją w kręgu. Nauczyciel zaczyna zabawę wymieniając czynność
zaczynającą się od głoski  d ,  drzemię . Dzieci pokazują tę czynność. Następnie dziecko
stojące po lewej stronie nauczyciela wymienia nazwę czynności zaczynającą się od
głoski  d . itd.
Przykładowe nazwy czynności: drapię, drę, drążę, daję, depczę, drepczę, dudnię, dodaję,
dokładam, dumam, dąsam się, itp.
3. Formułowanie odpowiedzi na pytanie kluczowe.
4. Wprowadzenie liter  D ,  d w oparciu o wyraz  dom oraz nauka pisania liter  d ,  D
(tok metodyczny jak przy wprowadzaniu nowej litery; zasoby Scholaris:
http://www.scholaris.pl/zasob/56088?bid=0&iid=&query=wprowadzenie+litery+%E2%80
%9Ed%2C+d%E2%80%9D+na+podstawie+wyrazu+%E2%80%9Edom%E2%80%9D&a
pi )
a. Tworzenie kolejnych trzech stron albumu liter (modele wyrazów: dom, Edek, sad;
 D ,  d w różnych liniaturach; sylaby z  d : da, de, di, do, ad, ed, id, od)
5. Czytanie i analiza wyrazów z literą  d (Podręcznik, s. 62)
6. Zabawa w podawanie słów z głoską  d (w nagłosie, śródgłosie, wygłosie)
a. Zwrócenie uwagi na utratę dzwięczności głoski  d na końcu wyrazów, np. sad,
grad, lód, miód, wschód, samochód, wkład, pled, itp.; oraz wypowiadanie innej
głoski i zapis innej.
b. Zabawa w tworzenie par słów
i. Wariant I  jeśli dzieci jeszcze nie radzą sobie z czytaniem
Nauczyciel wypowiada słowo z  d w wygłosie w liczbie pojedynczej, a
wskazani uczniowie dodają liczbę mnogą tego słowa.
ii. Wariant II  jeśli dzieci radzą sobie z czytaniem wyrazów (praca w parach)
Każda para uczniów otrzymuje zestaw kartoników z wyrazami (każdy
wyraz na innym kartoniku)  załącznik nr 1
Uczniowie w parach układają wyrazy tak, by utworzyć pary wyrazów, np.
sad  sady.
Praktyczne wskazówki
Zabawę można / należy modyfikować. Nauczyciel dobiera takie pary
wyrazów i taką ich liczbę, by uczniowie mogli brać udział w zabawie, tzn.
byli w stanie odczytać wyrazy
c. Wskazanie przez uczniów prawidłowości (zasady) ułatwiającej poprawne pisanie
wyrazów z  d na końcu, jaka wynika z utworzonych par wyrazów/słów.
7. Zabawy z szacowaniem i liczeniem:
a. Wspólne wyjaśnienie znaczenia wyrażeń: szacować, liczyć  na oko ,  mieć bystre
oko ,  mieć miarę w oku .
b. Zachęcenie do wzięcia udziału w zabawach i konkursie na  najbystrzejsze oko
dzisiejszego dnia .
Praktyczne wskazówki
Zgodnie z sugestiami prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, zasady istotne przy
prawidłowym przeliczaniu obiektów dzieci powinny odkryć same w oparciu o
bardzo dużą liczbę różnorodnych zabaw. Zasady te nie powinny być
werbalizowane.
c. Szacowanie i liczenie wyrazów wykorzystanych do poprzedniej zabawy:
N: Zgadnijcie, ile było wszystkich wyrazów w poprzedniej zabawie? Policzcie, ile
jest kartoników z wyrazami na ławce?
d. Zabawa w parach  Ile przedmiotów wrzucono do pudełka? 1
Każda para dzieci ma do dyspozycji pudełko i liczmany (kasztany, żołędzie,
fasolki, itp.). Jedno dziecko z pary ma zamknięte oczy, kiedy drugie wrzuca do
pudełka przedmioty kolejno je przeliczając (do ustalonej przez siebie liczby).
Następnie pierwsze dziecko otwiera oczy i podaje szacunkową liczbę
przedmiotów w pudełku. Drugie dziecko odpowiada jedynie  Tak lub  Nie .
Pózniej Pierwszy uczeń sprawdza przeliczając kolejno wyjmowane z pudełka
elementy. Jeśli poprawnie szacował  ma punkt.
Zabawa jest kontynuowana przy zamianie ról. Każdy uczeń z pary powinien
szacować co najmniej dwa razy.
e. Konkurs na tytuł  najbystrzejszego oka dzisiejszego dnia złożony z trzech zabaw
(nazwa konkursu może być inna) 
i. zabawa  Ile fasolek jest w pojemniku?
Każde dziecko ma pojemnik, do którego nauczyciel wsypał ziarna fasoli
(np. po 23). Nauczyciel zadaje pytanie: Ile fasolek jest w pojemniku?
Dzieci podają szacunkowe wartości, a nauczyciel zapisuje je w tabeli
zbiorczej, np. na przygotowanym wcześniej kartonie (załącznik nr 2).
Następnie nauczyciel prosi o wysypanie fasolek z pudełka i przeliczenie
ich. Nauczyciel obserwuje, w jaki sposób dzieci przeliczają fasolki. Uczeń,
który przeliczył swoje fasolki podaje ich liczbę nauczycielowi, a ten
zapisuje ją w tabeli zbiorczej. Uczniowie wsypują fasolki do wspólnej
skrzyni i odkładają pojemniki na półkę. Wskazanie uczniów, którzy trafnie
szacowali w I zabawie.
ii. Zabawa  Ile jest patyczków w pojemniku?
(przebieg zabawy jest analogiczny do poprzedniej, tyle, że patyczków w w
każdym pojemniku może być np. 25).
iii. Zabawa  Ile jest kasztanów/guzików w pojemniku?
(przebieg zabawy jest analogiczny do poprzedniej, tyle, że patyczków w w
każdym pojemniku może być np. 22).
iv. Sprawdzenie wyników na tablicy zbiorczej i wyłonienie zwycięzcy /
zwycięzców. Uroczyste nadanie mu / im tytułu  Najbystrzejsze oko
dzisiejszego dnia .
8. Wychowanie fizyczne - Ćwiczenia rzutne  podrzut i chwyt piłki oburącz w miejscu.
Kozłowanie piłki w miejscu jednorącz lub oburącz2.
Część wstępna:
a. Zbiórka. Powitanie. Przypomnienie celu zajęć oraz kryteriów oceniania.
b. Zabawa ożywiająca: rób tak  nie rób tak. Pobranie piłek. Rozsypka.
c. Rozgrzewka:
i. Dowolny podrzut piłki, chwyt oburącz w miejscu i chodzie.
ii. Podrzut piłki w górę, chwyt po wykonaniu:
- obrotu
- krążeń dłońmi
- kilku klaśnięć
- podskoku
1
Inspiracją do zaproponowanych zabaw są sytuacje zadaniowe zawarte w publikacji: E. Gruszczyk-Kolczyńska
(red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania
przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o. o., Warszawa
2009, s. 124-129.
2
Przedstawione zajęcia są zmodyfikowaną lekcją autorstwa A. Skrzypy, Nauczanie Początkowe, rok 1992/1993,
nr 1-2, s. 173-174.
d. W siadzie skulnym podrzuty piłki stopami i chwytanie rękoma
e. W leżeniu przodem przetaczanie piłki z ręki do ręki
f. W leżeniu przodem odbijanie piłki od podłogi i chwytanie oburącz
g. Chód w podporze tyłem o nogach ugiętych z popychaniem piłki raz prawą, raz
lewą ręką.
Część główna:
h. W pozycji stojącej odbijanie piłki od podłogi jednorącz na zmianę  nauka
kozłowania.
i. Zabawa: berek z kozłowaniem piłki
j. Zabawa: nie daj piłki berkowi. Grupa podzielona jest na trzyosobowe zespoły. W
zespołach dwójka dzieci podaje piłkę między sobą, a trzeci stara się im w tym
przeszkodzić.
k. Ćwiczenia rzutu i chwytu. Trójka ćwiczących ustawiona w rzędzie w odległości 4m
od siebie. Ćwiczący stojący na zewnątrz zwróceni są przodem do środkowego.
Środkowy posiada piłkę i podaje ją raz do jednego, raz do drugiego
współćwiczącego. Po kilku podaniach, na znak nauczyciela, następuje zmiana
miejsc.
l. Zabawa: kozłuj i licz.
m. Kształtowanie siły. Ustawienie w parach na wprost siebie. Jeden współćwiczący
trzyma przed sobą oburącz piłkę, a drugi stara się ją wyrwać. Na znak
nauczyciela  zmiana miejsc.
Część końcowa:
n. Zabawy ze śpiewem: łabędzie, baloniku nasz malutki.
o. Zbiórka. Podsumowanie/ocena zaangażowania uczniów (zgodnie z kryterium
oceniania). Wypowiedzi uczniów oceniające zajęcia. Zakończenie.
9. Podsumowanie zajęć:
a. Odpowiedzi uczniów na pytanie: Dlaczego dobrze jest mieć swój dom?
b. Przypomnienie bohaterki dzisiejszego dnia
c. Brawa dla zwycięzców konkursu na  najbystrzejsze oko dzisiejszego dnia
d. Rozmowa nt. kto i ile razy potrafił dzisiaj kozłować piłkę
e. Podsumowanie pracy uczniów podczas zajęć
f. Ocena zajęć przez uczniów z wykorzystaniem techniki zdań podsumowujących
Nauczyciel prosi, by uczniowie kolejno kończyli rozpoczęte przez niego zdania:
Dzisiaj nauczyłem się & .
Podobało mi się i chciałbym zapamiętać/powtórzyć &
Trudność sprawiło mi & .
Praktyczne wskazówki
Od nauczyciela i czasu zależy, czy każdy z uczniów będzie kończył wszystkie
zdania, czy każdy kolejny uczeń dokończy jedno zdanie.
Literatura:
" Bieg-Panic B, Sobczyk B., Stachańczyk B, Gruszka M., Stolarczyk E., Poradnik dla
nauczyciela klasy pierwszej szkoły podstawowej, Warszawa 2014
" Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja
matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku
szkolnej edukacji, Warszawa 2009
" Kołodziejowie M. i J., Wybrane lekcje wychowania fizycznego w nauczaniu
początkowym, Rzeszów 1998
" Lelonek M., Wróbel T. (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3, Warszawa 1990
" Lelonek M., Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku
szkolnym, Pabianice 2006
" Lorek M., Wollman L., Nasz elementarz. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 1.
Część 1, Warszawa 2014
" Nauczanie PoczÄ…tkowe, rok 1992/1993, nr 1-2
Załącznik nr 1
sad sady
grad grady
lód lody
miód miody
wschód wschody
samochód samochody
wkład wkłady
pled pledy
Załącznik nr 2
ImiÄ™ Zabawa 1. Zabawa 2. Zabawa 3.
Szacunkowa Liczba Szacunkowa Liczba Szacunkowa Liczba
ucznia
Zwycięzcy
liczba elementów liczba elementów liczba elementów
elementów po elementów po elementów po
przeliczeniu przeliczeniu przeliczeniu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przykladowy scenariusz lekcji 11 Marzenna Majchrzak
Przykladowy scenariusz lekcji 12 Marzenna Majchrzak
Przykladowy scenariusz lekcji 9 Marzenna Majchrzak
Przykladowy scenariusz lekcji 8 Malgorzata Malyska
Przykladowy scenariusz lekcji 7 Malgorzata Malyska
Przykladowy scenariusz lekcji 6 Malgorzata Malyska
Przykladowy scenariusz lekcji 5 Malgorzata Malyska
1133404Y3 scenariusze lekcji
Scenariusz lekcji języka polskiego dotyczącej ballady A Mickiewicza Powrót taty
Przykładowe scenariusze medyczne
Scenariusz lekcji z języka polskiego PINOKIO

więcej podobnych podstron