Podstawy Systemów Okrętowych Ściaga Pytaniami


1. Równice pomiędzy: maszyną, mechanizmem, urządzeniem technicznym. 8. Główne układy (systemy) energetyczne statku (siłowni 13. Pędniki okrętowe  funkcje, rodzaje, zalety i wady (tylko omawiane na
Maszyna  urządzenie techniczne składające się z szeregu mechanizmów, okrętowej). zajęciach) Pełnią dwie funkcje: napędzają i pozwalają na sterowanie. Śruby
których zadaniem jest przenoszenie określonych ruchów i sił Mechanizm  napędowe Pędniki azymutalne (śrubostery)  ma dwie funkcje, napędu i
zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny. Urządzenie sterowania, śruba napędzana jest przez przekładnie typu  Z z równoczesną
techniczne  materialny zbiór elementów (przedmiot) umożliwiający możliwością obrotu wokół pionowej osi przekładni; poprawiają manewrowość;
zrealizowanie określonego celu. Obiekt techniczny  materialny wytwór Realizacja przez pędnik dwóch funkcji : napędu i sterowania. Istotą rozwiązań
cywilizacji służący zaspokajaniu ludzkich potrzeb. tych pędników jest to , że śruba , odmiennie niż w klasycznym rozwiązaniu linii
2. Pojęcie systemu technicznego  cechy systemu. System techniczny składa wałów , napędzana jest przez przekładnię typu  Z z równoczesną możliwością
się z podzespołów (podsystemów) i części złożonych w taki sposób, aby mogła obrotu wokół pionowej osi przekładni; Pędnik azymutalny Schottel Azymutalny
być realizowana określona funkcja danego wyrobu; system składa się z pędnik gondolowy  Układ Azipod  odmiana pędnika azymutalnego, silnik
odpowiednio połączonych podsystemów realizujących funkcje jednostkowe; w tutaj jest elektryczny i umieszczony w gondoli, dzięki czemu bezpośrednio
rezultacie otrzymuje się strukturę funkcjonalną systemu. Statek jest takim napędza śrubę. Pędnik wodno strumieniowy
systemem technicznym; Cechy systemu: stanowi wspólną całość; składa się ze 14. Klasyfikacja instalacji rurociągów okrętowych. siłownie  przeznaczone
zhierarchizowanych podsystemów (statek - pokłady - pomieszczenia); elementy do obsługi układu napędowego oraz mechanizmów pomocniczych siłowni
systemu są ze sobą powiązane relacjami i współzależne; system dąży do zlokalizowane w obrębie przedziału maszynowego (rurociągi: paliwowe,
zrealizowania określonego celu, elementy systemu dążą do stanu końcowego chłodzenia, spalin wylotowych, oleju smarowego); ogólnookrętowe 
czyli stanu równowagi; system dokonuje transformacji wejść w wyjścia (np. przeznaczone do obsługi jednostki pływającej w zakresie bezpieczeństwa ppoż.,
drzwi - raz wchodzisz raz wychodzisz); system musi regulować swoje elementy zachowania stateczności i niezatapialności, spełnienia wymagań ochrony
przez kontrole, plany itp; Ograniczenia i wymuszenia: bezpieczeństwo żeglugi; środowiska, potrzeb socjalno  bytowych (przeciwpożarowe, sanitarne,
czynniki ekonomiczne; ochrona środowiska; wentylacyjne); specjalne  w zależności od przeznaczenia jednostki pływającej
układ wytwarzania energii mechanicznej; układ wytwarzania energii
3. Klasyfikacja statków transportowych. Aadunki masowe ciekłe: ropowiec; (instalacje transportowe ładunku płynnego na zbiornikowcach, technologiczne
elektrycznej; układ wytwarzania energii cieplnej;
produktowiec; gazowiec (gazu ziemnego - lng (liquid natural gas); gazów na jednostkach rybołówstwa, obsługi uzbrojenia na okrętach wojennych);
9. Okrętowy układ napędowy  elementy, zadania, mechaniczne powiązanie
ropopochodnych - lpg (liquefied petroleum gas); naturalnego gazu ciekłego nie 15. Typy połączeń w instalacjach rurociągów okrętowych. Połączenia
z kadłubem. Śruba (pędnik) > Linia wałów > Silnik główny podstawowym
zawierającego metanu - ngl (natural gas liquids)); siarkowiec Aadunki kołnierzowe - są najczęściej spotykanym w okrętownictwie typem połączenia.
zadaniem jest wytworzenie trzech rodzajów energii: mechanicznej (służącej do
drobnicowe: drobnicowiec; paletowiec; kontenerowiec; ro - ro (statek specjalnie Stosowane do łączenia rur od średnic bardzo małych (ok. 10 mm) do średnic
napędu statku); elektrycznej (pokrywającej zapotrzebowanie jednostki na prąd
przeznaczony do przewozu jednostkowych ładunków przemieszczanych za największych. Technologia wykonania kołnierza na łączonych odcinkach jest
elektryczny podczas żeglugi i postoju w porcie); cieplnej (niezbędnej do grzania
pomocą środków transportu kołowego); con - ro; samochodowiec; różna, ale najczęściej jest to kołnierz przyspawany lub nakręcony na gwint i
pomieszczeń, ładunku, uzyskiwania ciepłej wody użytkowej, pary
chłodniowiec; drewnowiec; barkowiec; statek do przewozu ładunków przyspawany. Połączenia te wymagają uszczelnienia. Połączenia śrubunkowe
technologicznej). zadania siłowni okrętowej: napędzania wału śruby (lub kilku
wielkogabarytowych; statek do żywca; inna jednostka drobnicowa; uwaga! (szybkorozłączne, dociskowe)  stosowane zwykle do podłączania manometrów
wałów) lub dostarczanie energii elektrycznej do silnika elektrycznego (lub
statek wojenny transportowany przez statek specjalny; Aadunki masowe suche: oraz dla wysokich ciśnień i średnic max do ok. 20 mm (np. instalacje
kilku) napędzających pędnik wodny  np. przy napędzie spalinowo -
masowiec (ruda, węgiel, zboże); masowiec samowyładowczy; inny masowiec sprężonego powietrza). Zapewniają bardzo wysoką szczelność, łatwy montaż i
elektrycznym;
(cement, boksyt, cukier); Jednostki szybkie: jednokadłubowiec wypornościowy; demontaż, przenoszą duże obciążenia wzdłużne. Uszczelnienie wymagane tylko
gaz obojętny wytwarzany w generatorach (wytwornicach) spalających olej
jednokadłubowiec półślizgowy (sps); wodolot jednokadłubowy; wodolot dla wysokich Połączenia gwintowe - stosuje się je czasami w niektórych
napędowy MDO lub olej napędowy HFO; gaz obojętny wytwarzany w
wielokadłubowy; katamaran półzanurzeniowy (swath); katamaran półślizgowy; instalacjach wodnych np. centralnego ogrzewania do średnic rurociągów - max
generatorach wykorzystujÄ…cych spaliny z turbin spalinowych ;
katamaran na zanurzonych płatach; katamaran falo tnący; poduszkowiec; ok. 50 mm. Połączenie jest realizowane poprzez wykonanie gwintu na
Kadłub, nadbudówki, grodzie konstrukcyjne, pokłady i pokładówki powinny
poduszkowiec bocznościenny (ses); ekranopłat jednokadłubowy; ekranopłat łączonych odcinkach rur oraz zastosowanie odpowiedniej złączki. Umożliwia
być ze stali albo z materiału równoważnym stali. Drzwi oraz ich ościeżnice w
wielokadłubowy; Przewóz pasażerów: wycieczkowiec; prom; montaż rur bez ich gięcia (kształtki) oraz rozgałęzianie rurociągu co znacznie
przegrodach klasy A również, ponieważ musza one mieć odporność taka sama
4. Klasyfikacja statków poza transportowych. a) przemysłowe (jednostki upraszcza i skraca prace instalacyjne. Zaletą połączenia gwintowego jest
jak przegroda. Przegrody klasy A-konstrukcje ogniotrwałe utworzone przez
górnictwa morskiego, zbiornikowce wydobywczo  magazynowo  zdolność do przenoszenia dużych obciążeń (zwłaszcza wzdłużnych) przy bardzo
grodzie lub pokłady , które muszą być: -wykonane ze stali lub innego
wyładunkowe, statki magazynowo-wyładunkowe, jednostki wiertnicze, statki małych rozmiarach poprzecznych połączenia. Wymagają uszczelnienia.
równorzędnego materiału -dostatecznie sztywne -wykonane tak, aby zachowały
wydobywcze, pływające terminale przeładunkowe, zbiorniki ropy i gazu Połączenia elastyczno - zaciskowe - są to połączenia rurociągów za pomocą
ognio - i dymoszczelność do końca godzinnej próby ogniowej CCP- centralny
ziemnego, zaopatrzeniowce, transportowce rur, statki do badań sejsmicznych, odcinków złączek (rur) z gumy zbrojonej unieruchamianych opaskami
posterunek dowodzenia, znajdujÄ… sie tam elementy sterowania oraz wskazniki:
statki pogotowia górniczego, statki konserwacyjno-remontowe, barki do zaciskowymi. Stosowane przy niższych parametrach przepływającego czynnika,
instalacji wykrywania i sygnalizacji pożarów, instalacje tryskaczowe,
układania rurociągów, jednostki dzwigowe, jednostki wydobywcze minerałów w mniej odpowiedzialnych węzłach instalacji (mniej odpowiedzialnych
zamknięcia drzwi pożarowych, wyłączniki wentylatorów itd. wyeliminowanie z
stałych); b) rybackie(łowcze, statki przetwórcze, łowczo  przetwórcze, instalacjach) ze względu na niskie własności wytrzymałościowe oraz
konstrukcji statku i jego wyposażenia materiałów palnych; kadłub, nadbudówki,
pomocnicze, bazy rybackie, trawlery, kutry, inne); c) pomocnicze(holowniki, konieczność częstszych czynności obsługowych (wymiana złączek). Do
grodzie konstrukcyjne, pokłady i pokładówki powinny być stalowe lub
pchacze, lodołamacze, statki ratownicze, bunkierki, inne); d) inne(okręty, statki niezaprzeczalnych zalet należy jednak zaliczyć : prostotę złącza, mały koszt i
wykonane z materiału równoważnego stali; odporność ogniowa drzwi powinna
szkolne, statki badawcze, doki pływające, inne); zdolność do tłumienia drgań.
być równoważna odporności przegrody, w której są zamontowane; drzwi oraz
5. Pojęcie nadzoru klasyfikacyjnego  wiodące towarzystwa klasyfikacyjne 16. Klasyfikacja i funkcje armatury  przykłady. Armatura  (osprzęt)
ich ościeżnice w przegrodach klasy A powinny być stalowe lub wykonane z
na świecie. Pojęcie nadzoru klasyfikacyjnego  projektowanie, budowa i wyposażenie pomocnicze zapewniające prawidłowe funkcjonowanie instalacji
materiału równoważnego stali; wydzielenie większej liczby przedziałów
eksploatacja jednostek pływających jest obiatę przepisami dotyczącymi armatura zamykająco  odcinająca (zawory, zasuwy, kurki): zawór grzybkowy
(pomieszczeń) ognioszczelnych (zastosowanie przegród ogniowych); Materiał
zagadnień technicznych , bezpieczeństwa statku załogi pasażerów, zaporowy, zawór motylkowy (przepustnica), zawory zwrotne, kurki
niepalny  to taki materiał, który po podgrzaniu do temp. 750 ^C nie pali się ani
bezpieczeństwa pracy i warunków socjalno-bytowych. W zakres działalności wielopołożeniowe, zasuwy klinowe, klapy sztormowe; armatura kontrolno 
nie wydziela palnych oparów w ilości wystarczającej do ich samozapłonu.
towarzystwa klasyfikacyjnego wchodzi: ustalanie przepisów, którym ma pomiarowa (manometry, termometry, poziomowskazy): pomiary ciśnienia,
Każdy inny materiał jest materiałem palnym. Materiał równoważny stali  to
odpowiadać konstrukcja kadłuba statku, jego wyposażenia i materiałów, pomiary temperatury, regulacja natężenia przepływu; armatura regulacyjna
materiał niepalny, który ze względu na swoje własności lub właściwości
sprawowanie nadzoru nad budową i remontem statku, nadawanie okrętowi klasy (reduktory ciśnienia, zwężki przepływowe, zawory regulacyjne): redukcja
pokrywającej go izolacji poddany działaniu ognia ma przy końcu standardowej
świadczącej o jego przydatności żeglugowej wybrzeża oraz środowiska ciśnienia, zawory bezpieczeństwa, oczyszczanie czynnika roboczego  filtracja;
próby ogniowej cechy konstrukcyjne i odporność ogniową równoważną stali.
morskiego; Wiodące towarzystwa klasyfikacyjne na świecie: PRS (Polski armatura zabezpieczająca (zawory bezpieczeństwa, filtry);
Pomieszczenie bronione  pomieszczenie wyposażone w co najmniej jedną ze
Rejestr Statków) DNV (Det Norske Veritas  Norwegia) ABS (American 17. Zadanie układu pompowego i jego parametry  łączenie pomp. Pompy
stałych instalacji gaśniczych lub pomieszczenie, w którym zamontowano
Bureau of Shipping - USA) LR (Lloyd s Register  Wlk. Brytania) GL mają za zadanie w określonym przedziale czasowym przepompowywać
instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru.
(Germanischer Lloyd - Niemcy) Rina S. p. A. (Registro Italiano Navale  określoną ilość płynów w określone miejsce. Istnieją dwa rodzaje połączeń
TS - Tropikalna słodka; S - Słodka; T - Tropikalna; L - Letnia; Z - Zimowa;
Włochy) NKK (Nippon Kaiji Kyokai  Japonia) BV (Bureau Veritas  Francja) pomp: równoległe i szeregowe. Pompy wirowe - należą do najczęściej
ZAP - Zimowa dla Atlantyku Północnego
RS (Russian Maritime Register of Shipping  Rosja); stosowanych. Ich najważniejszym elementem jest bardzo szybko obracający się
z ich dopalaniem; czysty azot, który może być dostarczany w postaci ciekłej z
IACS - International Association of Classification Societies Międzynarodowe wirnik łopatkowy, który może mieć różną konstrukcję. Wirując powoduje on
lądu, może być produkowany w instalacji statkowej;
Zrzeszenie Towarzystw Klasyfikacyjnych W zakres działalności towarzystwa wzrost ciśnienia i energii kinetycznej cieczy. W efekcie następuje proces
10. Spalinowe silniki główne (tłokowe, turbinowe)  ogólna zasada
klasyfikacyjnego wchodzi np. ustalanie przepisów, którym ma odpowiadać ciągłego zasysania cieczy we wlocie, a po stronie tłocznej pompy wytwarza się
działania, podstawowe równice. Silnik spalinowy silnik wykorzystujący
konstrukcja kadłuba statku, jego wyposażenia i materiałów, sprawowanie nadwyżka ciśnienia. Bardzo ważnymi parametrami pompy wirowej są: prędkość
sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia
nadzoru nad budową i remontem statku, nadawanie okrętowi klasy, świadczącej obrotowa wirnika, wydajność i wysokość podnoszenia. Ten ostatni parametr
momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz "zimny" a rozprężany -
o jego przydatności żeglugowej, itd. Międzynarodowa Organizacja Morska  ściśle powiązany jest z natężeniem przepływu  w miarę wzrostu natężenia
"gorący".Działanie silnika kompresje powietrza, zapłon przez temperaturę,
IMO International Maritime Organization Zadaniem IMO jest tworzenie przepływu maleje ciśnienie po stronie tłocznej pompy, czyli wysokość
sprężanie oraz wymianę gazów. Zasada działania czynnik "zimny", często
płaszczyzn i mechanizmów współpracy rządów oraz tworzenie zasad podnoszenia. Pompy te mogą być jedno- lub wielostopniowe, czyli posiadać
powietrze zassane z otoczenia, jest sprężane, a w wyniku sprężania rośnie jego
odnoszących się do różnych spraw technicznych wpływających na żeglugę. tylko jeden lub kilka wirników na jednym wale. Urządzenia o większej liczbie
ciśnienie i temperatura. Sprężony gaz ogrzewany jest poprzez spalanie paliwa do
Komitet Bezpieczeństwa na Morzu MSC Maritime Safety Committee Zajmuje wirników, ustawionych szeregowo, charakteryzują się zwiększoną wysokością
stosunkowo wysokiej temperatury. "Gorący" gaz rozprężany jest w cylindrze z
się przede wszystkim sprawami technicznymi związanymi z bezpieczeństwem podnoszenia cieczy. V(z kropką)= V/t [m^3/h]
ruchomym tłokiem lub/i turbinie. Uzyskana z rozprężania gorącego gazu energia
na morzu. Działa przez szereg podkomitetów Komitet Ochrony Środowiska 18. Budowa i zasada działania pompy strumieniowej. Eżektor - pompa
mechaniczna wystarcza na pokrycie zapotrzebowania energii do sprężenia gazu
Morskiego MEPC Marine Environment Protection Committee Prowadzi strumieniowa, służąca do wysyłania płynów z obszaru o obniżonym ciśnieniu i
"zimnego" i do napędu dowolnej maszyny. Podstawowe różnice wymiary( masa,
działalność IMO w sprawach zapobiegania i kontroli zanieczyszczenia transportowaniu go do obszaru o ciśnieniu otoczenia lub niewiele wyższym;
długość, wysokość), znaczna różnica w zużyciu paliwa; Jeśli wykorzystujemy
środowiska morskiego ze statków. urządzenie wywołujące spadek ciśnienia statycznego w rurociągu, w celu
maszyny przepływowe mamy do czynienia z silnikiem turbinowym,
6. Klasa statku  zapis notacji klasy. Klasa statku  zgodność konstrukcji, umieszczenia w tym rurociągu dodatkowej porcji gazów lub jakiegoś materiału.
składającym się z osobnych elementów: sprężarki, komory spalania i turbiny.
wykonania i stanu statku (kadłuba, urządzeń maszynowych, instalacji, Spadek ciśnienia statycznego wywołany jest specjalnym przewężeniem, w
Jeśli silnikiem naszym jest maszyna tłokowa, to proces sprężania, spalania
wyposażenia) z właściwymi wymaganiami przepisów klasyfikacyjnych, którym następuje wzrost prędkości gazu zgodnie z prawem Bernoulliego, a co
paliwa i rozprężania gorącego czynnika odbywa się cyklicznie w jednej
potwierdzona nadaniem symbolu klasy i wydaniem świadectwa klasy. Wersja za tym idzie miejscowy wzrost ciśnienia dynamicznego i spadek ciśnienia
przestrzeni ograniczonej tłokiem, głowicą i ściankami cylindra (silnik tłokowy).
anglojęzyczna : tropikalne wody słodkie (TF), zimne wody słodkie (F), morza statycznego Zasada działania: Ciecz robocza (1), podawana przez pompę
Silnik spalinowy tłokowy silnik cieplny o spalaniu wewnętrznym, w którym
tropikalne (T), morza strefy umiarkowanej latem (S), morza umiarkowane zimą zasilającą poprzez dopływ, dostaje się do dyszy (2), gdzie następuje przyrost
energia eksplozji spalanego paliwa zamieniana jest w energiÄ™ mechanicznÄ….
(W) północny Atlantyk zimą (WNA) Oznaczenia wolnej burty (od linii prędkości cieczy (3). Obie ciecze, zasilająca i pompowana mieszają się w
Turbina gazowa (nazywana także turbiną spalinową lub silnikiem
pokładowej): komorze wylotowej (4).
turbospalinowym) - silnik cieplny, który energię napędową pobiera z
7. Siłownia okrętowa  definicja, zadania, klasyfikacja okrętowych układów 19. Symbole stosowane na schematach instalacji rurociągów.
przepływających spalin lub innego gazu roboczego, zwanego czynnikiem
napędowych. Siłownia okrętowa centrum energetyczne statku (okrętu);
termodynamicznym lub roboczym. Określenie "turbina gazowa" odnosi się do
podsystem funkcjonalny jednostki pływającej przeznaczony do dostarczania
maszyny składającej się ze sprężarki i turbiny (połączonych zwykle wspólnym
wszystkich niezbędnych dla jej funkcjonowania nośników energii (rodzajów
wałem), oraz komory spalania umieszczonej pomiędzy nimi.
energii: mechaniczna, elektryczna, cieplna); podsystem funkcjonalny jednostki
11. Kombinowany układ napędowy  istota rozwiązania, zasady oznaczania,
pływającej przeznaczony do dostarczania wszystkich niezbędnych dla jej
przykłady. W układzie napędowym statku stosuje się przynajmniej dwa typy
funkcjonowania nośników energii (rodzajów energii); Zadania siłowni
silników: silniki marszowe (do 0,8 V max) np. tł. silnik spalinowy: niewielka
okrętowej: wytwarzanie naporu; zdolności do ruchu z określoną prędkością w
moc, wysoka sprawność, duża trwałość; silniki mocy szczytowych (od 0,8 V
określonym czasie; żądanego zasięgu pływania; wymaganej (we wszystkich
max), np. turbozespół spalinowy: duża moc, niższa sprawność i trwałość; W
przewidzianych stanach eksploatacyjnych) ilości oraz prawidłowego rozdziału
układzie napędowym okrętu zastosowane są przynajmniej dwa typy silników: a)
energii elektrycznej dla wyposażenia technicznego; wymaganej ilości energii w
silniki marszowe(silniki ruchu ekonomicznego) np. tł. Silnik spalinowy; b)
postaci innych nośników (np. ciepła woda, para wodna, sprężone powietrze itd.)
silnik mocy szczytowych np. turbozespół spalinowy; Oznaczenia siłowni
dla normalnej eksploatacji jednostki; bezpieczeństwa ppoż.; odpowiednich
kombinowanych: CODAG 1) CO; 2) D; 3) A; 4) G; 1. CO  symbol siłowni
własności statecznościowo - niezatapialnościowych jednostki pływającej;
kombinowanej 2. Silnik marszowy D  tłokowy silnik spalinowy G 
wymaganych warunków socjalno bytowych załogi na postoju i w ruchu;
turbozespół spalinowy DL  silnik spalinowy napędzający przekładnię
Klasyfikacja Ze względu na rodzaj paliwa Konwencjonalne; Jądrowe; Ze
elektryczną 3. Aączna (AND  A) lub rozłączna (OR  O) praca silników przy
względu na rodzaj silnika (-ów) głównych Tłokowe (z silnikami
osiąganiu V max 4. Silnik mocy szczytowych Przykłady: CODOG / CODAD /
1.Główne symbole: 1.1 instalacje 1.2 instalacja z oznaczeniem kierunku
wolnoobrotowymi, z silnikami średnioobrotowymi, z silnikami
CODAG / CODLAG / COGAG / COGOG / COSAG / CONAS Klasyfikacja
przepływu 1.3 zawory, kurki , klapki 1.4 urządzenia, aparatura 1.5 oznaczenie i
szybkorotowymi); Wirnikowe (z turbinami parowymi, z turbozespołami
siłowni okrętowych ze względu na konfigurację układu napędowego:
miara przyrządu 2.Instalacje i łączenia instalacji: 2.1 skrzyżowane instalacje,
spalinowymi); Ze względu na konfigurację układu napędowego (1) Jednorodne
jednosilnikowe, wielosilnikowe, jednowatowe, wielowatowe; Klasyfikacja
niepołączone. 2.2 skrzyżowane instalacje, połączone. 2.3 trójnik 2.17 instalacja
(z silnikami tłokowymi, z turbozespołami spalinowymi, z turbinami parowymi);
siłowni okrętowych ze względu na sposób transmisji mocy do pędnika:
biegnąca do góry 2.18 instalacja biegnąca na dół 2.19 zwężka 3.Zawory, kurki
Kombinowane (W układzie napędowym okrętu zastosowane są silniki
przekładniowe, z przekładnią mechaniczną, z przekładnią elektryczną, inne, bez
itp. 3.1zawór prosty 3.2 zawór narożny 3.3 zawór trzystronny 3.4 bezzwrotny
przynajmniej dwóch typów: silniki Marszowe (silniki ruchu ekonomicznego) np.
przekładniowe; Silniki marszowe - Silniki te realizują moce siłowni
zawór prosty 3.5 bezzwrotny zawór narożny 3.6 bezzwrotny zawór trzystronny
tł. silnik spalinowy; silniki mocy szczytowych np. turbozespół spalinowy);
zapewniające prędkości pływania do ok.; 0,8 V max: stosunkowo niewielka
20. Równice pomiędzy schematem blokowym, ideowym, klasyfikacyjnym a
Mieszane; Ze względu na konfigurację układu napędowego (2) Jednosilnikowe;
moc, wysoka sprawność, duża trwałość; Silniki mocy szczytowych - Silniki te
technologiczno  montażowym. Schematy ideowe przedstawiają elementy,
Wielosilnikowe; Jednowałowe; Wielowałowe; Ze względu na sposób transmisji
realizują moce siłowni zapewniające prędkości pływania od ok.; 0,8 V max
sposób łączenia tych elementów, kierunki przepływu, oraz ewentualnie
mocy do pędnika Przekładniowe (z przekładnią mechaniczną, z przekładnią
wzwyż: duża moc, niewielkie gabaryty, niższa sprawność, niższa trwałość;
wyposażenie w armaturę i aparaturę pomiarowo- kontrolna. Schematy
elektryczną, inne); Bezprzekładniowe (napęd bezpośredni);
Istota rozwiązania: w układzie napędowym okrętu zastosowane są silniki
klasyfikacyjne przedstawiają rozwiązania instalacji z uwzględnieniem
przynajmniej dwóch typów : -silniki marszowe (silniki ruchu ekonomicznego)
obowiązujących przepisów. Zbiorniki, urządzenia, rurociągi, połączenia z
np. tł. silnik spalinowy; -silniki mocy szczytowych np. turbozespół spalinowy;
innymi instalacjami, armatura, czujniki i przyrządy do pomiarów i
12. Sprawność energetyczna siłowni. Sprawność energetyczna siłowni -
kontroli(termometry, manometry, przepływomierze, przezierniki). Na
stosunek energii użytecznej uzyskiwanej z danego urządzenia do energii
schematach tych znajdziemy również średnice rurociągów, charakterystyki i
doprowadzonej do tego urządzenia i zbiorników(ilość, objaśnienia
ES =ð ED -ð EU Es (/\) -rzeczywiste szczegółowe opisy użytych mechanizmów prób) Schematy technologiczno -
symboli, wymiary i materiały rur, warunki
straty energii Ed (1>) - energia doprowadzona do urzÄ…dzenia Eu (2>) - energia
montażowe przedstawiają przyłącza ,warunki wzajemnego usytuowania
użyteczna Nw  moc na wale silnika gł. (suma mocy
zbiorników, maszyn i urządzeń, pochylenia rurociągów.(mniej skomplikowane
N +ð Nel +ð Q
mogą być klasyfikacyjnymi) Schemat blokowy jest najbardziej ogólnym
w
hðens =ð
schematem, nie zawiera szczegółowych oznaczeń każdego urządzenia. Pokazuje
Bhi ×ð wdi
åð
temperatury wody wpływającej i wypływającej poszczególnych urządzeń.
i
21. Czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe na statku. 1.zgromadzone
na wałach silników gł.) [kW] Nel - moc na zaciskach prądnic [kW] Q  łączna
materiały niebezpieczne(zapas paliwa, olejów itd. Aadunek 2.Urządzenia
ilość energii cieplnej zużywanej na cele grzewcze siłowni i statku [kW] Bh -
techniczne(urzÄ…dzenia elektryczne, instalacje spalin wylotowych, urzÄ…dzenia
godzinowe zużycie paliwa [kg/s] wd  wartość opałowa paliwa [kJ/kg] Wykres
spalinowe) 3.Czynniki ludzi(kwalifikacje, zmęczenie itd.)
Sankeya.
22. Podstawowe uregulowania (przepisy) formalne dotyczące 36. Przesłanki wpływające na konieczność istnienia instalacji balastowej na 46. Rodzaje systemów wentylacyjnych. jednoprzewodowe scentralizowane;
bezpieczeństwa i wyposażenia statków w zakresie ochrony ppoż. PRS  statku transportowym. Instalacja balastowa umożliwia napełnianie i dwuprzewodowe; miejscowe(indywidualne) ; jednoprzewodowe strefowe;
Polski Rejestr Statków, przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, opróżnianie zbiorników balastu wodnego lub do przepompowywania balastów jednoprzewodowe indukcyjne; Rodzaje systemów wentylacyjnych a) wentylacja
ochrona przeciwpożarow DNV  Rules for Classification of Ships  fire safety pomiędzy poszczególnymi zbiornikami. Konieczność stosowania balastów mechaniczna- wymiana powietrza jest niezależna od jakichkolwiek wpływów
ABS  Steel Vessel Rules  systems safet Kodeks FSS  International Fire wodnych wynika z potrzeby wyrównywania przechyłów i przegłębień statku a atmosferycznych. wymuszony przepływ powietrza uzyskuje się dzięki
Safety Systems Code SOLAS  International Convention for the Safety of life at także z konieczności zwiększenia w niektórych przypadkach jego zanurzenia. zastosowaniu jednego lub kilku wentylatorów. b) wentylacja mechaniczna
Sea Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu SOLAS Dzięki instalacji balastowej na statkach transportowych, można w prosty sposób nawiewna- powietrze jest wtłaczane do pomieszczeń za pomocą wentylatorów, a
(International Convention for the Safety of Life at Sea), międzynarodowa wyrównać lub uregulować stan zanurzenia, przechyłu i przegłębienia za pomocą odpływ odbywa się samoczynnie przez nieszczelności. powietrze wtłaczane
konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu. Konwencja SOLAS ma na celu napełniania lub opróżniania zbiorników balastowych. Na statkach towarowych, przez wentylator wytwarza nadciśnienie, które powoduje jednocześnie napływ
podniesienie bezpieczeństwa życia na morzu przez ustalenie jednolitych zasad i gdzie przewozi się ogromne masy towaru ułatwiają ustabilizowanie statku. powietrza przez otwory na zewnątrz pomieszczenia. c)wentylacja mechaniczna
przepisów budowy statków, jak również podaje wzory wystawianych 37. Ogólny schemat instalacji balastowej. Napełnianie zbiorników wywiewna(wyciągowa)- powietrze usuwane jest z pomieszczenia poprzez
dokumentów. Rozdział II-1 Budowa  konstrukcja, niezatapialność i balastowych odbywa się grawitacyjnie, inne czynności z wykorzystaniem pomp wentylatory wyciągowe, a dopływ powietrza odbywa się samoczynnie przez
stateczność, urządzenia maszynowe i instalacje elektryczne Rozdział II-2 balastowych. nieszczelności lub specjalne otwory. Wskutek intensywnego usuwania
Konstrukcja  ochrona przeciwpożarowa, wykrywanie i gaszenie pożarów powietrza doprowadza się do wytworzenia podciśnienia, które powoduje dopływ
Rozdział III Środki i urządzenia ratunkowe Rozdział IV Radiokomunikacja powietrza z sąsiednich pomieszczeń. d)naturalna- wykorzystuje ciąg naturalny,
Rozdział VII Przewóz towarów niebezpiecznych Rozdział VII Statki z napędem powstały w skutek różnicy gęstości powietrza na wylotem kanału wyciągowego
jądrowym Rozdział X Środki bezpieczeństwa dla jednostek szybkich Rozdział i w pomieszczeniu. Jest spowodowana różnicą temperatur: cieplejsze powietrze
XI-1 Środki specjalne dla podniesienia bezpieczeństwa na morzu Rozdział XI-2 jest mniej gęste unosi się do góry a zimne jest gęstsze i opada.
Środki specjalne dla wzmocnienia ochrony na morzu Rozdział XII Dodatkowe 47. Wentylatory  parametry charakterystyczne, odmiany, zakres
środki bezpieczeństwa dla masowców stosowania. Rodzaje wentylatorów -osiowe (prędkość powietrza przy
23. Istota biernej ochrony przeciwpożarowej. Kadłub, nadbudówki, grodzie wypływie z wieńca łopatkowego ma kierunek || do osi wirnika) -promieniowe
konstrukcyjne, pokłady i pokładówki powinny być ze stali albo z materiału (przeznaczone do tłoczenia powietrza w instalacjach o stosunkowo dużych
równoważnym stali. Drzwi oraz ich ościeżnice w przegrodach klasy A również, oporach przepływu i małych wydajnościach) Wentylatory - parametry
ponieważ musza one mieć odporność taka sama jak przegroda. Przegrody klasy charakterystyczne, odmiany, zakres stosowania. Parametry charakterystyczne: a)
A-konstrukcje ogniotrwałe utworzone przez grodzie lub pokłady , które muszą wydajność [m^3/s , m3/h] b) spiętrzenie całkowite [Pa] -ciśnienie w przewodzie
być: -wykonane ze stali lub innego równorzędnego materiału -dostatecznie tłocznym(pt) -ciśnienie w przewodzie ssawnym(ps) -gęstość powietrza -
sztywne -wykonane tak, aby zachowały ognio - i dymoszczelność do końca prędkość powietrza w przewodzie tłocznym(ct) -prędkość powietrza w
godzinnej próby ogniowej CCP- centralny posterunek dowodzenia, znajdują sie przewodzie ssawnym(cs) c) sprawność Odmiany: a) wentylatory osiowe:
tam elementy sterowania oraz wskazniki: instalacji wykrywania i sygnalizacji prędkość powietrza przy wypływie z wieńca łopatkowego ma kierunek
pożarów, instalacje tryskaczowe, zamknięcia drzwi pożarowych, wyłączniki 38. Ekologiczne aspekty wymiany wód balastowych. a) do wód równoległy do osi wirnika wydajność: 0,15 - 500 [m^3/s] spiętrzenie: 50 - 6000
wentylatorów itd. wyeliminowanie z konstrukcji statku i jego wyposażenia przybrzeżnych Ameryki co godzinę wpływa 6 mln. Litrów wody z planktonem; Pa sprawność: 0,7 - 0,9 b)wentylatory promieniowe: przeznaczone są do
materiałów palnych; kadłub, nadbudówki, grodzie konstrukcyjne, pokłady i b) około 3000 gatunków organizmów morskich dziennie podróżuje w wodach tłoczenia powietrza w instalacjach o stosunkowo dużych oporach i małych
pokładówki powinny być stalowe lub wykonane z materiału równoważnego balastowych; c) około 15000 gatunków jest przewożona z jednego na drugi wydajnościach wydajność 0,05 - 300 [m^3/s] spiętrzenie: 200 - 13000 Pa
stali; odporność ogniowa drzwi powinna być równoważna odporności koniec świata w tydzień; d) około 60 mln. ton wód balastowych trafia do wód sprawność: 0,5 - 0,8
przegrody, w której są zamontowane; drzwi oraz ich ościeżnice w przegrodach australijskich rocznie; koszty utrzymania czystości sprzętów filtrujących wodę 48. Odmiany systemów klimatyzacyjnych  cechy charakterystyczne.
klasy A powinny być stalowe lub wykonane z materiału równoważnego stali; to 3,1mld$ na 10 lat; 1991  MEPC przyjmuje pierwsze dobrowolne wytyczne Wentylacja mechaniczna  wymiana powietrza niezalezna od jakichkolwiek
wydzielenie większej liczby przedziałów (pomieszczeń) ognioszczelnych w sprawie zapobiegania wywożeniu niepożądanych organizmów morskich przez wpływów atmosferycznych. Jeden lub kilka wentylatorow. Wentylacja
(zastosowanie przegród ogniowych); Materiał niepalny  to taki materiał, który statki w ich wodach balastowych i usuwanych osadach; Konferencja ONZ na mechaniczna nawiewna  powietrze jest wtlaczane do
po podgrzaniu do temp. 750 ^C nie pali się ani nie wydziela palnych oparów w rzecz środowiska i rozwoju (UNCED) 1992; Znowelizowane wytyczne IMO  pomieszczen(wentylatory) a odplyw odbywa się samoczynnie przez
ilości wystarczającej do ich samozapłonu. Każdy inny materiał jest materiałem Rezolucja A.868(20); 1994  MEPC ustanawia Grupę Roboczą ds. Wód nieszczelności. Wentylacja mechaniczna wywiewna(wyciagowa)  powietrze
palnym. Materiał równoważny stali  to materiał niepalny, który ze względu na balastowych; 2002 Światowy Szczyt Zrównoważonego Rozwoju w usuwane jest z pomieszczenia za pomoca wentylatorow wyciągowych, a dopływ
swoje własności lub właściwości pokrywającej go izolacji poddany działaniu Johannesburgu (RPA)  wzywa do działania w celu stworzenia przepisów, odbywa się samoczynnie przez nieszczelności lub specjalne otwory. Odmiany
ognia ma przy końcu standardowej próby ogniowej cechy konstrukcyjne i systemów klimatyzacyjnych - cechy charakterystyczne. a) układ
uznaje wprowadzanie obcych organizmów do nowych środowisk jako jedno z 4
odporność ogniową równoważną stali. Pomieszczenie bronione  pomieszczenie jednoprzewodowy scentralizowany: urządzenia klimatyzacyjne są
największych zagrożeń; Międzynarodowa Konferencja Dyplomatyczna Londyn
wyposażone w co najmniej jedną ze stałych instalacji gaśniczych lub zlokalizowane w centralnej stacji klimatyzacyjnej, stąd z komór
9-13.02.2004 przyjmuje Międzynarodową Konwencję o kontroli i postępowaniu
pomieszczenie, w którym zamontowano instalację wykrywania i sygnalizacji klimatyzacyjnych rozprowadza się powietrze kanałami do klimatyzowanych
ze statkowymi wodami balastowymi i osadami;
pożaru. pomieszczeń. b) układ jednoprzewodowy strefowy: w centralnej stacji
39. Sposoby oczyszczania wód balastowych. Jednym ze sposobow jest
24. Klasyfikacja środków ochrony przeciwpożarowej na statkach. klimatyzacyjnej powietrze jest ulepszane tylko częściowo(głównie filtrowane).
dezynfekcja wod balastowych środkiem chemicznym, ktory nie wpływa
Urządzenia i instalacje przeciwpożarowe: stacjonarne: dozorowo  wykrywacze szkodliwie na środowisko, ulega biodegradacji i nie powoduje uszkodzeń Przesyłane następnie dalej kanałami strefowymi ulepszane jest w tych kanałach
(centrala przeciwpożarowa); profilaktyczne; gaśnicze; środki podręczne i osprzętu statku. Steridial (na bazie kwasu octowego) jest jednym z silniej co daje możliwość dostosowania jego jakości dla poszczególnych stref c) układ
przenośne: gaśnice; motopompy mobilne; sprzęt pomocniczy; działających środkow odkaŻających, a przy tym całkowicie biodegradalny. Po dwuprzewodowy: od stacji klimatyzacyjnej do pomieszczeń prowadzona jest
25. Klasyfikacja i oznaczenia gaśnic. grupa A- pożary ciał stałych pochodzenia krotkim czasie rozkłada się do obojętnych dla człowieka substancji chemicznych podwójna sieć kanałów. Jedne kanały doprowadzają powietrze schłodzone,
organicznego (drewno, papier, tkaniny) grupa B- pożary cieczy palnych( (woda i kwas octowy), a jednocześnie ma szerokie spektrum działania i nie drugie ogrzane. Zmieszanie powietrza w odpowiednich proporcjach
benzyn, olejów) oraz substancji topiących się( parafiny), grupa C- pożary gazów powoduje uodpornień. Skutecznie i szybko odkaŻa wodę znajdującą się w odpowiadających żądanym następuje bezpośrednio przed wprowadzeniem do
palnych( propan, acetylen, gaz ziemny), grupa D- pożary metali lekkich( zbiornikach balastowych, przez co po wypompowaniu cieczy, woda ktora pomieszczenia. d)układ jednoprzewodowy indukcyjny: od stacji klimatyzacyjnej
magnez), indeks E- pożary A-D w obrębie urządzeń i instalacji działających pod pozostaje na dnie nie zaraŻa nowo nabieranej. Innym rozwiązaniem jest pomysł doprowadzone jest do pomieszczeń wstępnie przygotowane powietrze.
napięciem. Gaśnice dzielimy na węglanowe(B C), fosforanowe,(A B C) firmy Alfa Laval. Przepływające przez specjalne urządzenie organizm jest Ostatecznie jego ulepszenie następuje w pomieszczeniu z wykorzystaniem
specjalne(D) poddawany działaniu promieniowania świetlnego odpowiedniej częstotliwości nawiewnego urządzenia indukcyjnego. e)układy miejscowe: w pomieszczeniach
26. Budowa i elementy przeciwpożarowego systemu dozorowo  przenikającego przez wodę. Po przecięciu tej wiązki komorki w organizmie umieszczone są kompletne urządzenia- klimatyzatory, które wymagają tylko
wykrywacze. Główna częścią składowo systemu sygnalizacji pożaru jest zostają zniszczone. Urządzanie pracuje z wydajnością 250-5000 m3/h. Po doprowadzenia powietrza i (najczęściej) energii elektrycznej.
centrala przeciw pożarowa, która będąc elementem decyzyjnym odpowiedzialna probach w 2003 i wyprobowaniu systemu na pierwszych statkach produkt 49. Ogólny schemat komory klimatyzacyjnej.
jest za odebranie, interpretacje reakcje na sygnalny pochodzące z urządzeń wszedł na rynek na początku 2007 roku.
peryferyjnych systemu. Współczesne systemy przeciwpożarowe dostarczają 40. Struktura instalacji zęzowej. Instalacja zęzowa- usunięcie za burtę wody,
wiele rozwiązań w zakresie central sygnalizacji pożaru, począwszy od małych która zbiera się wewnątrz kadłuba. część osuszająca - do usuwania małych ilości
konwencjonalnych central poprzez większe kończąc na dużych o i bardzo
wody, silnie zanieczyszczonych, w najniższych przedziałach okrętowych
dużych rozwiązań adresowalnych; Czujniki optyczne: dymu, płomienia;
(siłownie, ładownie), część odwadniająca - używana w sytuacjach awaryjnych,
Czujniki termiczne- progowe, gradientowe;
służy do usuwania jak największej ilości wody w jak najkrótszym czasie z
27. Zasada działania stosowanych czynników gaśniczych. chłodzące -
wnętrza kadłuba.
obniżenie temperatury materiału palnego poniżej temperatury zapalenia lub
41. Typy konstrukcyjne i podstawowe elementy instalacji zęzowych a) inst.
zapłonu, izolujące - odcięcie dopływu tlenu do palącego się materiału
zęzowa jednomagistralowa; b) inst. zęzowa wielomagistralowa; c) inst. zęzowa
rozcieńczające - obniżenie stężenia tlenu w strefie spalania do granicy, poniżej
z magistrala pierścieniowa; d) inst. zęzowa z urządzeniem filtrującym e) inst.
której proces palenia ustaje (11-14%), inhibicyjne - wiązania wolnych atomów i zęzowa bez urządzenia filtrującego; Inst. zęzowa składa się z: zbiornika
tzw. rodników odpowiedzialnych za proces palenia retencyjnego, odolejacza, sytemu kontrolno  pomiarowego, specjalnego
28. Odmiany konstrukcyjne wodnych instalacji gaśniczych. wodno- łącznika do polaczenia rurociągu;
1.przepustnica 2.komora mieszalna 3.filtry 4 nagrzewnica wstępna 5.chlodnica
hydrantowa, tryskaczowa, zraszająca, pianowa, kurtyn wodnych, 42. Sposoby oczyszczania zaolejonych wód zęzowych. Separacja w polu sil
6.komora natryskowa 7.separator wody 8.nagrzewnica wtórna 9.wentylator
29. Typy instalacji wodno  hydrantowych. Każdy statek o pojemności brutto  SEDYMENTACJA KOALESCENCJA  zjawisko łączenia się
ziemskich
10.sterownik
150 i większej, na którym przewidziano obecność stałej załogi liczącej więcej małych kropel i migracji na powierzchnie.) Schemat: separacja w zbiorniku
50. Ogólne zasady wymiany powietrza w pomieszczeniach socjalnych i
niż trzy osoby, należy wyposażyć w instalacjÄ™ wodno hydrantowÄ… Zawory osadowymÄ…ðsep. w ukÅ‚adzie pÅ‚yt równolegÅ‚ychÄ…ðsep. w
mieszkalnych. 1. Statki o nieograniczonym rejonie pływania powinny być
hydrantowe powinny być tak usytuowane, żeby można byÅ‚o Å‚atwo podÅ‚Ä…czyć do hydrocyklonieÄ…ðkoalescencjaÄ…ðadsorpcjaÄ…ðoczyszczanie
wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. 2. Każde pomieszczenie mieszkalne
nich węże pożarnicze. Liczba zaworów hydrantowych i ich rozmieszczenie biologiczneÄ…ðultrafiltracja!!! Sedymentacja: Na czÄ…stkÄ™ dziaÅ‚a siÅ‚a ciężkoÅ›ci G,
powinno posiadać wentylację mechaniczną. 3. Rozmieszczenie nawiewów i
powinny być takie, żeby co najmniej dwa prądy gaśnicze wody nie pochodzące siła wyporu A oraz siła oporu R powstająca na skutek ruchu cząstki. Po
otworów wyciągowych powinno zapewniać przewietrzanie całej objętości
z tego samego zaworu hydrantowego, z których jeden podawany jest za pomocą przebyciu pewnej wysokości ustala się stan równowagi, w którym R = A - G, a
pomieszczenia, przy czym prędkość przepływu powietrza nie powinna być
pojedynczego węża pożarniczego, mogły sięgać do każdego miejsca na statku ruch cząstki jest ruchem jednostajnym. Koalescencja Jest to zjawisko łączenia
większa niż ok. 0,5 m/s. 4. Różnica pomiędzy temperaturą powietrza
dostępnego normalnie dla pasażerów lub załogi podczas podroży statku oraz do się małych kropel, rozproszonych w innej cieczy w większe skupiska wskutek
nawiewanego, a temperaturą powietrza w pomieszczeniu nie powinna być
każdego miejsca w każdym pomieszczeniu ładunkowym, kiedy pomieszczenie wzajemnych zderzeń. Tworzące się większe cząstki wypływają na powierzchnię.
większa niż ok. 8* C. 5. Doprowadzenie powietrza powinno być rozwiązane w
to jest puste, Zawory hydrantowe w dużych pomieszczeniach i w dÅ‚ugich UsuniÄ™cie czÄ…stek 2÷ 40 źm (Drobiny oleju nawarstwiajÄ… siÄ™ na powierzchni
taki sposób aby pionowy gradient temperatur nie był większy niż ok. 2  3*
korytarzach powinny być oddalone od siebie o nie więcej niż 20 m. Zawory komórkowych struktur wkładu koalescencyjnego - adsorpcja, gdzie łączą się w
C/m. Anemostat - element nawiewny lub wywiewny do montowania w suficie,
hydrantowe na otwartych pokładach należy rozmieszczać w odstępach nie
coraz większe aglomeraty i migrują na powierzchnię, tworząc film olejowy)
jest to zakończenie sieci wentylacyjnej mechanicznej, umożliwiające
przekraczajÄ…cych 40 m
Odolejacze Do odolejania wody balastowej i zęzowej stosuje się różne,
kształtowanie strugi powietrza nawiewanego w poządany sposób.
30. Sposoby wytwarzania piany. Chemiczna i mechaniczna. Mechaniczna -
połączone metody oczyszczania. Nie stwarza kłopotów oczyszczenie wody z
51. Ogólne zasady wymiany powietrza w siłowniach. zużycie powietrza przez
powstaje w skutek mechanicznego zmniejszenia powietrza z wodnym
cząstek o średnicy większej od 100 Sm, problemem są cząstki mniejsze.
urządzenia spalinowe, komfort pracy obsługi siłowni(człowiek), usuwanie par i
roztworem środka pianotwórczego. Powoduje on zwiększenie lepkości wody i
Dodatkowym utrudnieniem jest obecność zwłaszcza w wodzie zęzowej cząstek
oparów
powstanie dostatecznie trwałych pęcherzyków wypełnianych powietrzem.
stałych i detergentów. Jako wstępną metodę stosuje się zawsze sedymentację w
52. Ogólne zasady wymiany powietrza w ładowniach. Stosuję się tak zwane
31. Elementy pianowego systemu gaśniczego. Pompa, wąż ssawny zbiornik,
zbiorniku osadowym, co zapewnia zgrubne oczyszczenie wody z większych
wentylacje mechaniczne, gdzie na maszcie w Å‚adowni zamontowane sÄ… tak
środka pianotwórczego, prądnica cząsteczek oleju oraz z zanieczyszczeń stałych. W konstrukcji odolejacza
zwane wentylatory nawiewne oraz żaluzje wyciągowe. Wentylacja ładowni 
32. Ogólna budowa gazowej instalacji gaśniczej  stosowane czynniki wykorzystuje się przy tym płyty równoległe a także kształtuje przepływ
właściwości ładunku. 1.Aadunki higroskopijne 2.Aadunki pylące 3.Aadunki
gaśnicze. zbiornik z gazem; rurociąg rozprowadzający; kolektor zbiorczy; zaolejonej wody tak, aby działające siły odśrodkowe przyspieszały wstępny
wydzielające niebezpieczne gazy 4.Aadunki chłonące zapachy - odprowadzenie
dysze; centrala sterowania gaszeniem; Stosowane czynniki gaśnicze: dwutlenek proces rozdziału wody i oleju. Jako metodę dokładną stosuje się obecnie prawie
wilgoci - odprowadzenie ciepła - utrzymanie stężenia wydzielanych gazów na
węgla, zamienniki halonów, gazy obojętne; Działanie gaśnicze halonów polega zawsze koalescencję. Obecnie od odolejacza wymaga się jakości oczyszczania
dopuszczalnym poziomie
na chemicznym oddziaływaniu na reakcję spalania. W strefie płomienia reagują poniżej 15 ppm. Zapewnić to mogą odolejacze dwu lub trójstopniowe
53. Przeznaczenie instalacji sanitarnych. Zdrowie, higiena, profilaktyka
z wolnymi rodnikami, blokując je i w ten sposób zmniejszając szybkość wykorzystujące przede wszystkim zjawisko koalescencji na płytach i
zdrowotna;
spalania. Odpowiednio duże zredukowanie szybkości reakcji skutkuje materiałach włóknistych w ostatnich stopniach. Jeżeli wymagane jest
54. Podstawowe wymagania dotyczące wody słodkiej do celów sanitarnych i
obniżeniem temperatury poniżej wartości krytycznej, niezbędnej do osiągnięcie większej niż 15 ppm jakości oczyszczanie, stosuje się dodatkowy
technicznych. Czystość bakteriologiczna - Najczęściej wykonuje się badanie
podtrzymania reakcji. Halony zostały wycofane z produkcji trwają badania w stopień ultra filtracyjny.
miana coli. Określanie miana coli jest podstawową metodą oceny, czy woda lub
poszukiwaniu zamienników halonów. Rodzaje gazowych czynników gaszących: 43. Elementy składowe klimatu pomieszczenia i ich wpływ na człowieka,
żywność miały kontakt z odchodami. Na podstawie uzyskanego wyniku można
dwutlenek węgla, chlorowcopodobne węglowodorów, gazy obojętne. urządzenia techniczne i ładunek. Klimat pomieszczenia dzieli się na: a)
stwierdzić czy woda może zawierać inne szkodliwe bakterie. 0,1 - woda jest
33. Wytwarzanie gazu obojętnego na statkach. gaz obojętny ze spalin kotłów temperaturę pomieszczenia b) wilgotność względną -stosunek rzeczywistej
niezdrowa 1,0 - woda jest zanieczyszczona (niepewna) 10 - woda jest
głównych lub pomocniczych; zawartości pary do maksymalnej. Jest to wartość wyrażana w procentach. c)
stosunkowo czysta (możliwa do użycia) 100 - woda jest dostatecznie czysta
34. Pojęcie przedziału i grodzi wodoszczelnej. Przedział wodoszczelny - ruch powietrza d) skład powietrza. Wymagania dzielą się na: a)pomieszczenia
Zapotrzebowanie na wodę słodką sanitarną: -bezpośrednie spożycie -higiena -
wodoszczelna komora w kadłubie statku (okrętu) utworzona przez grodzie socjalno-bytowe b)pomieszczenia techniczne Urządzenia: a)wentylatory osiowe
inne Wymagania co do wody słodkiej sanitarnej: -czystość chemiczna -czystość
poprzeczne (wzdłużne), podwójne dno (zęza) oraz pokład(y). Gródz
b)wentylatory promieniowe c)klimatyzatory d)anemostaty; Składowe klimatu
bakteriologiczna -odpowiednie właściwości organoleptyczne( barwa, zapach)
wodoszczelna jest to element konstrukcyjny kadłuba dzielący jednostkę
pomieszczenia mają następujący wpływ na człowieka: wpływają na
55. Ogólna budowa instalacji sanitarnej wody słodkiej  podstawowe
pływającą na przedziały wodoszczelne. Gródz ta sięga od pokładu głównego
samopoczucie, senność, szybkość reakcji, dotlenienie organizmu. Aadunki:
elementy. -Zbiornik wody sanitarnej; -UrzÄ…dzenie hydroforowe; -Podgrzewacz
(grodziowego) do dna statku (okrętu). W zależności od usytuowania grodzi
a)Å‚adunki higroskopijne b)Å‚adunki pylÄ…ce c)Å‚adunki wydzielajÄ…ce niebezpieczne
wody; -Urządzenie do produkcji wody słodkiej; -Urządzenie do dezynfekcji
względem osi kadłuba wyróżnia się grodzie wodoszczelne poprzeczne lub
gazy d)ładunki chłonące zapachy; Należy odprowadzać wilgoć i ciepło i
wody słodkiej; -Mineralizatory; -Instalacja rurociągów,
podłużne.
utrzymać stężenie wydzielanych gazów na odpowiednim poziomie.
56. Budowa i zasada działania urządzenia hydroforowego. Hydrofor to
35. Stateczność, pływalność a niezatapialność. niezatapialność-zdolność
44. Wilgotność bezwzględna a względna. Wilgotność bezwzględna (wilgoć) -
urządzenie, które zapewnia stałe ciśnienie wody w sieci wodociągowej.
statku, po uszkodzeniu i zatopieniu przedziału lub grupy przedziałów objętościowa. Jest to zawartość pary wodnej w powietrzu, w jednostce objętości
Zbudowane jest z jednej lub większej liczby pomp, zbiornika ciśnieniowego i
przyległych, do zachowania pływalności i stateczności, pływalność- zdolność równej 1m sześcienny wyrażona w gramach. Najwyższa wilgoć może być równa
presostatu. Całość uzupełniają zawory odcinające, zwrotne i zawór
całkowicie wyposażonego i załadowanego statku do utrzymywania się na gęstości pary nasyconej suchej. Pw=mw/V [kg/m^3] Wilgotność względna
bezpieczeństwa. Budowa; -hydrofor; -pompa; -sprężarka; -manometr; -
wodzie przy zachowaniu przepisowego zanurzenia na dziobie i rufie, - wagowa Jest to zawartość pary wodnej w powietrzu, w jednostce
(wilgoć)
wyłącznik ciśnieniowy; -zawór bezpieczeństwa; -zawór zwrotny; -zawór
stateczność- zdolność statku do przeciwstawiania się siłom zewnętrznym objętości równej 1m sześcienny wyrażona w gramach. x=mw/mp [g/kg];
spustowy; -zawór odcinający Zasada działania: Hydrofor pracuje cyklicznie.
mogącym spowodować jego przewrócenie( zdolność powracania do stanu wilgotność względna - stosunek rzeczywistej zawartości pary do maxymalne
Jeden cykl pracy składa się z napełnienia zbiornika podczas pracy pompy oraz
równowagi założonego podczas projektowania, zaburzonego przez wiatr, fale wilgotność bezwzględna- zawartość pary wodnej w powietrzu
rozbioru wody, gdy pompa nie pracuje. Kiedy zbiornik jest pusty, pompa zostaje
itp.) 45. Równica pomiędzy wentylacją a klimatyzacją. Wentylacja jest to
włączona i tłoczy wodę (ze studni lub wodociągu) do zbiornika. Podczas
wymiana powietrza w pomieszczeniu z wykorzystaniem powietrza
napełniania następuje sprężanie znajdującego się w zbiorniku powietrza lub
zewnętrznego które poddaje się filtracji oraz ewentualnemu podgrzaniu.
azotu. Kiedy osiągnie ono maksymalną wartość, następuje automatyczne
Klimatyzacja jest to doprowadzenie do pomieszczeń odpowiednio
wyłączenie pompy. Wraz z pobieraniem wody z punktów czerpalnych ubywa
przygotowanego powietrza celem utrzymania założonych parametrów klimatu,
wody w zbiorniku, co powoduje rozprężanie powietrza lub gazu, w wyniku
niezależnie od warunków zewnętrznych, z uwzględnieniem zysków i strat ciepła
czego jego ciśnienie stopniowo się obniża. Gdy osiągnie ciśnienie minimalne,
i wilgoci.
ponownie włącza się pompa i napełnia zbiornik - cykl się powtarza.
57. Budowa i zasada działania urządzeń do produkcji wody słodkiej. Zasada 61. Sposoby (odmiany konstrukcyjne) chłodzenia pomieszczeń z 66. Odmiany kotwic. Trotmana Czteroramienna Jednoramienna Kotwica
działania, wyparownika : Wyparownik ,to najogólniej wymiennik ciepła, którym wykorzystaniem sprężarkowego urządzenia chłodniczego  system pośredni admiralicji - Składa się z nieruchomych ramion i składanej poprzeczki, ktora jest
następuje usuwanie z wody po przez jej odparowanie. Produkcja wody słodkiej i bezpośredni Sprężarki: - tłokowe, - śrubowe. - przed użyciem kotwicy unieruchamiana. Kotwica ta ma bardzo dobrą
odbywa się drogą odparowania wody morskiej w wyniku doprowadzenia energii turbosprężarki przyczepność do gruntu a jedyną jej wadą jest problem z jej przechowywaniem
cieplnej i następnie skraplanie otrzymanej pary. Na statkach służy do na statku (brak możliwości umieszczenia w kluzie). Stosowana przede
produkowania wody słodkiej z wody morskiej. Umożliwia w czasie rejsu wszystkim na małych statkach np. rybackich, żaglowcach oraz statkach
uzupełnienie zapasów wody kotłowej ,chłodzącej silnik, Sanitarnej i pitnej. Parę środlądowych. Ciężar produkowanych kotwic 75  3000 kG (w niektorych
wyprodukowaną w Wyparownik określa się jako  parę wtórną ,wód różnieniu sytuacjach do 6000 kG). Ciężar poprzeczki wynosi ok 25% ciężaru kotwicy.
od  pary pierwotnej ,służącej do ogrzewania wyparownika. Budowa: -zbiornik Zarowno w kotwicach typu admiralicji jak i pozniej powstałych, ulepszonych jej
ciśnieniowy -membrana  solanka Stylizator UV Zasada działania: W urządzeniu wersjach, za ktore mogą być uważane kotwice Portera, Rodgera i Trotmana
woda płynie wzdłuż lamp UV .Lamp może być kilka, A nawet kilkanaście w tylko jedna z łap zagłębiała się w grunt, natomiast druga nie uczestniczyła w
pojedynczej komorze. Moc pojedynczej lampy niskociśnieniowej wynosi od 20 uzyskiwaniu siły trzymania. Na płytkich wodach, nieczynne, wystające z dna
do120W.żywotność lamp wynosi od 4000 do10000 godzin. Lampy te stosuje się ramię stwarzało zawsze pewne zagrożenie dla przepływających nad nimi innych
do dezynfekcji wody o przepływach od 0,1 do 150m3/h. Konstrukcja lampy statkow, natomiast poprzeczka ustawiona w płaszczyznie prostopadłej do
zapewnia odpowiednią grubość warstwy cieczy poddawanej dezynfekcji, co płaszczyzny ramion, przysparzała załodze wiele kłopotow przy wyciąganiu
zapewnia optymalne i skuteczne przenikanie promieni UV. Proces dezynfekcji kotwicy i jej umieszczaniu na pokładzie. Kotwica Halla (patentowa)-
przebiega w sposób ciągły. Budowa: -z komory naświetlania -lamp UV Najczęściej używany obecnie typ kotwicy z grupy patentowych, których
zamontowanych w jej wnętrzu. W urządzeniu woda płynie wzdłuż lamp UV. wspolną cechą charakterystyczną są ruchome ramiona. Zalety: - łatwość
Lamp może być kilka, A nawet kilkanaście w pojedynczej komorze. Moc umieszczenia w kluzie, - gotowość do natychmiastowego użycia, - łatwość
pojedynczej lampy niskociśnieniowej wynosi od 20 do120 W. Wyparownik  wykonania. Wada: mniejszy współczynnik przyczepności w porownaniu z
wymiennik ciepła, w którym następuje usuwanie z wody poprzez jej kotwicą admiralicji. Kotwica Danfortha - Należy do kotwic o zwiększonej sile
odparowanie. Produkcja wody słodkiej odbywa się droga odparowania wody trzymania. Zgodnie z przepisami Towarzystw Klasyfikacyjnych za kotwice o
morskiej w wyniku doprowadzenia energii cieplnej i następnie skraplanie zwiększonej sile trzymania (high holding power anchors) oznaczone symbolem
otrzymanej pary. HHP uważa się kotwice, ktore w czasie prob porownawczych
58. Sposoby dezynfekcji wody słodkiej. Głównym badaniem na czystość wody przeprowadzonych w takich samych warunkach na trzech rodzajach gruntow:
jest przeprowadzane badanie na obecność bakterii coli, która pozwala stwierdzić mule, piasku lub żwirze oraz twardej glinie wykazują co najmniej dwa razy
czy dana woda lub żywność miały kontakt z odchodami. Jest to łatwe do większą siłę trzymania w porównaniu do kotwicy typu Halla o takim samym
wykonania badanie wskaznikowe. Na podstawie uzyskanego wyniku można ciężarze. Zaliczenie kotwicy do kategorii kotwic o dużej sile trzymania
stwierdzić czy woda zawiera szkodliwe bakterie i nadaje się do użytku: 0,1 umożliwia obniżenie ciężaru kotwicy, określonego odpowiednimi przepisami, o
woda jest niezdrowa 1,0 woda jest zanieczyszczona(niepewna) 10 woda jest 25% (wg przepisow LRS i GL) lub o 20% (wg przepisow BV i ABS). Kotwice
stosunkowo czysta(możliwa do użycia) 100 woda dostatecznie czysta martwe-Stosowane podczas długotrwałego kotwiczenia (permanent anchoring)
Sterylizatory UV  urządzenie składa się z komory naświetlania i lamp UV polegającego na unieruchomieniu konstrukcji oceanotechnicznych 
zamontowanych w jej wnętrzu. pływających lub połzanurzeniowych platform wydobywczych, boji
59. Ścieki sanitarne i sposoby ich oczyszczania. Ścieki sanitarne dzieli się na cumowniczo-przeładunkowych, zbiornikow magazynowych itp., na okres 5 do
ścieki feralne i ścieki szare. Ścieki feralne (czarne):  ciecze i inne odpady 20 lat zależnie od wielkości eksploatowanego złoża. Systemy trwałego
odprowadzane z muszli ustępowych, pisuarów oraz kratek ściekowych w kotwiczenia są zwykle wyposażone w pale lub grupy pali, ale rownie często w
pomieszczeniach zawierających takie wyposażenie,  ciecze odprowadzane z kotwice o dużej sile trzymania, szczegolnie dla baz przeładunkowych. Działanie
pomieszczeń medycznych (izolatki ,ambulatoria itp.) Po przez umywalki, klasycznej martwej kotwicy polega na uzyskiwaniu wymaganej siły trzymania
wanny, kratki ściekowe itp.,  ciecze odprowadzane z ładowni, w których głownie dzięki działającej pionowo sile ciężkości, a tylko w nieznacznym
przewożone są żywe zwierzęta,  inne wody zmieszane ze ściekami określonymi stopniu oporowi jaki stawia kotwica przy poziomo działającej sile.
powyżej. Ścieki szare:  ciecze odprowadzane z umywalek, wanien, brodzików i Najprostszymi martwymi kotwicami są betonowe, żelazobetonowe, żeliwne lub
kratek ściekowych w pomieszczeniach zawierających takie wyposażenie, o ile staliwne bloki w kształcie ściętych ostrosłupow lub płaskich cylindrow. Martwe
kratki te nie Odprowadzają tak że ścieków czarnych(tzn. są oddzielone kotwice wykonane z betonu charakteryzują się następującymi zaletami: są proste
szczelnym progiem od tej części pomieszczenia, w której znajdują się muszle w budowie, ich zastosowanie jest niezależne od rodzaju gruntu, wyłączając
ustępowe i/lub pisuary),  ciecze odprowadzane z pralni,  ciecze odprowadzane gładkie, pochylone dna, siła trzymania w kierunku pionowym może być
ze zlewów pomyciu żywności, naczyń kuchennych, zastawy stołowej itp. określona z dużą dokładnością a procedura ich instalowania (przy niewielkich
Sposoby ich oczyszczania mechaniczne -występuje tylko mieszanie i ciężarach) jest stosunkowo prosta i nie wymagająca specjalnego wyposażenia.
rozdrabnianie ścieków w celu ułatwienia ich rozkładu, po czym poddaje się je 67. Typy łańcuchów kotwicznych  kaliber łańcucha. zwykle (bezrozporkowe
dezynfekcji, biologiczne -działanie oczyszczalni biologicznych polega na  kaliber do 10mm, rozporkowe  kaliber powyżej 40mm) końcowe  ostatnie
doprowadzeniu tlenu do ścieków, w których znajdują się bakterie ogniwa przęseł, wykonane bez rozporki, stosowane do polaczenia przęseł
przetwarzające substancje organiczne na szlam (kulturę bakteryjną dodaje się szaklami, duże  ogniwa o wymiarach pośrednich pomiędzy ogniwami
przy rozruchu oczyszczalni, po 8÷14 dniach oczyszczalnia potrafi produkować zwykÅ‚ymi a koÅ„cowymi, Å‚agodzÄ… różnice ich wymiarów uÅ‚atwiajÄ…c Å›lizganie siÄ™
sama aktywną kulturę bakteryjną), chemiczne -oczyszczalnie chemiczne łańcucha w kluzie;
unieszkodliwiają ścieki poprzez ich flokulację i odkażanie środkami 68. Podstawowe elementy wyposażenia cumowniczego wraz z ich krótką
chemicznymi, elektrochemiczne, elektroflotacyjne -w tych urządzeniach charakterystyką. Podstawowe elementy wyposażenia cumowniczego wraz z
dodatkowo na ścieki oddziaływuje się prądem elektrycznym, rozwiązania ich krótką charakterystyką. Liny cumownicze (cumy)  służą do przymocowania
mieszane np. biologiczno-chemiczne, mechaniczno-chemiczne, itp. statku do nabrzeża, dalby, lub innego statku. Najczęściej stosowane są cumy z
60. Zasada działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego  ogólna tworzyw sztucznych. Na końcach cum powinny być wykonane oka o długości
charakterystyka podstawowych elementów. W parowniku, który znajduje się około jednego metra. Kluzy (przewłoki)  znajdują się w falszburtach (odcinek
w środowisku chłodzącym, panuje niskie ciśnienie więc i temperatura burty wystający ponad pokład) statku. Są to okrągłe lub owalne otwory przez
.Znajdujący się tam czynnik chłodzący wrze, intensywnie odbierając ciepło. które przechodzą cumy z pokładu na ląd. Otwory te obramowane są kołnierzami
Następnie zasysany jest i sprężany pa czym trafia do skraplacza, gdzie pod chroniącymi cumy przed przetarciem. Półkluzy  stosowane są na jednostkach
wysokim ciśnieniem ulega skropleniu. Ciekły czynnik o temperaturze wyższej nie posiadających falszburt. Posiadają one różne kształty i budowę. W celu
od temperatury otoczenia trafia do elementu dławiącego, ponieważ jego zmniejszenia tarcia cum, niektóre zaopatrzono w rolki. Pachołki
ciśnienie musi zostać obniżone do ciśnienia panującego w parowniku. Podczas cumownicze(polery)  służą do umocowania lin holowniczych i cumowniczych.
dławienia cześć czynnika odparowuje powodując spadek temperatury pozostałej Rozmieszczone są one zazwyczaj na górnym pokładzie w pobliżu burt na
Ciepło jest pobierane przez roboczy czynnik chłodniczy w parowniku, w którym
cieczy. Zimna mieszanina cieczowo- parowa trafia do parownika i cykl się dziobie, rufie i śródokręciu. . Polery znajdują się również na nabrzeżu i na nie
czynnik odparowuje i trafia do sprężarki, gdzie rośnie energia wewnętrzna
powtarza. Podstawowe elementy Parownik W parowniku następuje odparowanie zakładane są oka cum podanych ze statku. Na małych jednostkach (kutry,
czynnika (a więc i temperatura), a następnie w skraplaczu oddaje ciepło
czynnika chłodniczego .Ciepło odbierane z chłodzonej przestrzeni powoduje motorówki) zamiast pachołków stosuje się knagi. Wciągarki cumowe  służą do
skraplając się i przez zawór dławiący lub rurkę kapilarną, trafia z powrotem do
odparowanie czynnika chłodniczego przy bardzo niskiej temperaturze, wybierania cum. Są to najczęściej windy kotwiczne przystosowane do
parownika.
wytwarzając gaz o niskiej temperaturze i niskim ciśnieniu. Sprężarka Pobiera z wybierania cum lub łańcucha kotwicznego. Obecnie najczęściej stosuje się
62. Pojęcia: kotwiczenia i cumowania. Cumowanie- unieruchomienie statku
parownika czynnik chłodniczy w postaci gazowej po przez system rur i spręża kabestany elektryczne. Przewłoki cumownicze
przy nabrzeżu, burcie innej jednostki, boi, pławie itp. Czynności tej dokonuje
go do wysokiego ciśnienia. Sprężanie powoduje także podwyższenie 69. Nazewnictwo lin cumowniczych (cum)  sposoby cumowania. sposoby
się za pomocą lin cumowniczych podawanych z pokładu cumowanej jednoski.
temperatury czynnika chłodniczego. Sprężarki są zwykle umieszczone cumowania: - przez holownik; - cumowanie do: pachołki cumownicze, windy
Cumowanie ma na celu nie tylko bieżące unieruchomienie jednoski, ale także
centralnie, w maszynowni. Stosowane są trzy główne typy sprężarek: tłokowe, cumownicze(kabestany), kluzy i przewłoki; 1) Cuma dziobowa 2) Brest
zabezpieczenie jej przed zerwaniem w razie pogorszenia pogody Kotwiczenie-
śrubowe lub turbo sprężarki. Skraplacz najczęściej jest umieszczony oddzielnie. dziobowy 3) Spring dziobowy 4) Spring rufowy 5) Brest rufowy 6) Cuma
zatrzymanie statku w miejscu z wykorzystaniem kotwicy podczas gdy znajduje
Wymiennik ciepła przekazuje ciepło z czynnika chłodniczego do czynnika rufowa
się on z dala od nabrzeża portowego, w czasie oczekiwania na redzie, w
chłodzącego. Czynnik chłodniczy, doprowadzany ze sprężarki w postaci gazu 70. Zasady rozmieszczenia urządzeń cumowniczych na statkach.
wypadku awarii itp.
pod wysokim ciśnieniem, skrapla się wewnątrz skraplacza przyprawie stałym Rozmieszczamy je generalnie na dziobie i na rufie tak żeby się o nie potknąć, w
63. Sposoby kotwiczenia w rożnych warunkach meteorologicznych.
ciśnieniu. Skroplony czynnik chłodniczy opuszcza skraplacz w postaci cieczy o miejscu gdzie są przyspawane wciągarki kotwiczne czy cumowe, polery itp
Głębokości; rodzaju gruntu; kierunku i siły wiatru; kierunku i siły prądu;
podwyższonej temperaturze, pod wysokim ciśnieniem. musza być dodatkowe wzmocnienia pokładu żeby nam się dziura nie zrobiła jak
Zasadniczy sposób polega na rzuceniu kotwicy do przodu i wydaniu
będzie jakąś większa fala Szla. Cumy i łańcuchy chowamy pod pokładem żeby
odpowiedniej długości łańcucha. Przy silnym wietrze mogą być rzucone obie
nam nie przeszkadzały i nie walały się po pokładzie
kotwice tak że ich łańcuchy położone są w linii prostej. W niektórych sytuacjach
71. Przeznaczenie i zakres stosowania systemów dynamicznego
mogą być używane kotwice dziobowe i rufowe.
pozycjonowania. System dynamicznego pozycjonowania, jest oparty na
64. Podstawowe elementy urządzenia kotwicznego wraz z ich krótką
technice komputerowej i służy do: -utrzymywania statku na określonej pozycji
charakterystyką. W skład urządzenia kotwicznego wchodzą: kotwica - element
operacyjnej; -przemieszczania statku z jednej pozycji do innej z zachowaniem
wyposażenia okrętowego służący do unieruchomienia statku przez zaczepienie o
określonej( niewielkiej) prędkości; -sterowania pozycja, prędkością i kursem
dno. łańcuchy lub liny kotwiczne - łańcuch, do którego przymocowana jest
statku w trakcie czynności operacyjnych;
kotwica. W skład jego wchodzą ogniwa tworzące przęsła (zwane również
72. Podstawowe elementy systemu dynamicznego pozycjonowania.
szeklami)- o długości ok. 30 metrów, które dalej połączone są szeklami lub
Podsystem kontrolno  operacyjny: mierzenie odchylenia statku od jego
ogniwami łącznikowymi. Podział łańcucha kotwicznego na przęsła ma na celu
docelowej pozycji, czynników zewnętrznych działających na statek oraz
ułatwienie jego naprawy w razie jego uszkodzenia lub jego rozłączenie podczas
obliczenia siły potrzebnej do powrócenia na docelowa pozycje. Sterowanie
niektórych manewrów kotwicznych. Przęsło, do którego jest przymocowana
praca podsystemu mechanizmów wykonawczych. Podsystem mechanizmów
kotwica nazywane jest przęsłem kotwicznym, najbardziej skrajne zaś do przęsła
wykonawczych: układ napędowy statku (silnik główny, śruby, stery) wraz z
kotwicznego (przymocowane do statku) nazywane jest przęsłem zęzowym.
dodatkowymi pędnikami i urządzeniami sterowymi.
stopery łańcucha - instalowane są na pokładzie statku pomiędzy wciągarka
73. Główne typy stosowanych rozwiązań systemów dynamicznego
kotwiczna a kluza. Przejmują one pełne obciążenie z łańcucha kotwicznego, gdy
pozycjonowania. Automatyczne pozycjonowanie odbywa siÄ™ na podstawie
statek jest zakotwiczony, wciÄ…garki kotwiczne - UrzÄ…dzenie mechaniczne
systemów referencyjnych, z wykorzystaniem podzespołów takich jak: Stery
służące do podnoszenia i opuszczania kotwicy., kluzy kotwiczne - Kluza
strumieniowe, pędniki azymutalne, napęd i ster główny oraz z uwzględnieniem
kotwiczna jest grubościenną rurą zakończoną z jednej strony kołnierzem
warunków pogodowych. Typowe systemy referencyjne: Taut Wire  mierzy
burtowym a z drugiej kołnierzem pokładowym. Powinna mieć takie nachylenie
rzeczywista pozycje statku względem zanurzonego obciążnika; Globalny
aby kotwica samoczynnie opadała do wody pod wpływem własnego ciężaru i
System Pozycjonowania DARPS  ustal pozycje na podstawie położenia
aby nie zakleszczała się w kluzie kluzy łańcuchowe - dziura w pokładzie przez
satelitow; Artemis  sluzy do lokalnego pomiaru odległości i usytuowania statku
która przechodzi łańcuch z komory łańcuchowej do wciągarki lepiej tego nie
względem ustalonego punktu odniesienia; HPR i HiPAP  hydroakustyczne
opisze :P, komory łańcuchowe - Komory łańcuchowe służą do przechowywania
systemy do precyzyjnego pomiaru pozycji statku w zgredem sond
na statku łańcuchów kotwicznych. Każdy łańcuch musi mieć oddzielną komorę
rozmieszczonych na dnie morskim; Fanbeam  laser sluzacy do lokalnego
łańcuchową o odpowiedniej pojemności, wystarczającej do swobodnego
pomiaru odległości i usytuowania statku względem określonego punktu i
ułożenia łańcucha określonej długości., zwalniaki łańcucha kotwicznego
kieruku;
65. Siły działające na łańcuch kotwiczny.
74. Pojęcie uszkodzenia i niezawodności. Uszkodzenie - zdarzenie będące
niepożądanym wynikiem skomplikowanych procesów zachodzących wewnątrz
urządzenia oraz oddziaływań zewnętrznych, efektem czego zdolność urządzenia
do wypełniania postawionych przed nim zadań zostaje ograniczona lub
następuje jej brak Niezawodność - jest mierzalną właściwością obiektu, a jej
miarą jest prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia (losowego) polegającego na
tym, że obiekt będzie funkcjonował poprawnie (bez uszkodzenia) przez
wymagany czas w określonych warunkach.
75. Bezpieczeństwo i ryzyko  akceptowalność ryzyka. Bezpieczeństwo jako
ze jest uważane za pojęcie pierwotne, jest niemierzalne. W nauce definiuje się
natomiast pojęcie ryzyka, czyli zaprzeczenie bezpieczeństwa. Ryzyko =
P(Z)*S(Z) P(Z)  prawdopodobieństwo zajścia niesprzyjającego zdarzenia Z
H  suma sil działających na statek ( napór wiatru, prądy podwodne itp.) R 
S(Z)  strata wywołana zajściem zdarzenia Z. Ryzyko możemy zmniejszyć
siła trzymająca T  siła naciągu łańcucha
dzięki zmniejszeniu zagrożenia katastrofą, zmniejszenia jej negatywnych
skutków lub dzięki obu działaniom.
76. Pojęcie redundancji  redundancja układu napędowego (uregulowania
klasyfikacyjne). Redundancja  (z Å‚ac. redundantia  nadmiar, zbytek) inaczej
nadmiarowość w stosunku do tego, co konieczne lub zwykłe. Redundancje
można stosować m.in. w odniesieniu do systemów napędowych statku. Stopień
redundancji głównego układu napędowego jest określony przez kombinację
dwóch parametrów: liczbę linii wałów napędowych i pędników oraz liczbę
pomieszczeń siłowni. We wszystkich przypadkach wymagane są co najmniej
dwa silniki główne. Redundancja - nadmiar zastosowanego rozwiązania niż
wynikałoby to z potrzeby realizacji funkcji celu. Redundancja układu
napędowego: -liczba linii wałów napędowych i pędników -liczbę pomieszczeń
siłowni Przy co najmniej dwóch silnikach głównych.
77. Techniczne sposoby zapewnienia wymaganego poziomu niezawodności
oraz akceptowalnego poziomu ryzyka stosowane w konstrukcji statków i
obiektów oceanotechnicznych. Aby zapewnić statkom niezawodność i
akceptowalny poziom ryzyka stosuje się następujące rozwiązania: - dublowanie
układów napędowych  podwojenie liczby silników, może (ale nie musi)
ciągnąć za sobą podwojenia linii wałów i pędników. Dodatkowo jednostki
napędzające mogą znajdować się w oddzielnych pomieszczeniach oddzielonych
wodo- i ognioodporną grodzią. - podwójny kadłub  stosowanie podwójnego
kadłuba pozwala znacznie zmniejszyć ryzyko uszkodzenia prowadzącego do
zatopienia statku lub przedostaniu się jego ładunku do wody. Właśnie dlatego
jest to obowiązkowe we wszelkiego rodzaju zbiornikowcach. Szerokość burty
podwójnego kadłuba wynosi według przepisów co najmniej 2 m dla
zbiornikowców o nośności powyżej 20 tys. ton, natomiast grubość dna 1/15
szerokości statku ale nie mniej niż 1 metr. Przestrzeń pomiędzy kadłubem
zewnętrznym a wewnętrznym najczęściej jest wykorzystywana jako zbiornik
wody balastowej.
78. Charakterystyka zagrożeń ekologicznych (środowiskowych) ze strony
statku.
79. 80. Konwencja MARPOL 73/78 i jej główne postanowienia, załączniki
Konwencji. Stosowane techniczne sposoby realizacji postanowień
Konwencji MARPOL 73/78. Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu
zanieczyszczaniu morza przez statki 1973 i Protokół 1978 (MARPOL 73/78)
Jest aktem prawnym o zasięgu globalnym regulującym sprawy zapobiegania
zanieczyszczaniu mórz przez statki. Zakres konwencji obejmuje wszystkie
zagadnienia techniczne zawiÄ…zane z ograniczeniem zanieczyszczania morza
przez statki za wyjątkiem zatapiania odpadów i innych substancji. Dotyczy
statków wszystkich typów oraz platform wiertniczych. Nie ma zastosowania do
zanieczyszczeń będących następstwem badań i eksploatacji dna morskiego oraz
złóż położonych pod dnem. Konwencja posiada 6 załączników dotyczących
poszczególnych rodzajów zanieczyszczeń. Pierwszy artykuł konwencji Marcol
Art. 1. Ustawa określa zasady ochrony środowiska oraz warunki korzystania z
jego zasobów, z uwzględnieniem wymagań zrównoważonego rozwoju, a w
szczególności: 1) zasady ustalania: a) warunków ochrony zasobów środowiska,
b) warunków wprowadzania substancji lub energii do środowiska, c) kosztów
korzystania ze środowiska, 2) udostępnianie informacji o środowisku i jego
ochronie, 3) udział społeczeństwa w postępowaniu w sprawie ochrony
środowiska, 4) obowiązki organów administracji, 5) odpowiedzialność i sankcje


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podstawy Systemów Okrętowych Ściaga Alfabetycznie
Podstawy Systemów Okrętowych Spis Treści Pytaniami
Podstawy Systemów Okrętowych wykład 04 Przeciw Pożarnicze
Podstawy Systemów Okrętowych Spis Treści Alfabetycznie
Podstawy Teorii Okrętów Pytania i Odpowiedzi
Podstawy Projektownia Okretów i Jachtów wykład 6
TEST z podstaw systemu LINUX
Podstawy Systemów Jakości
Podstawy Projektownia Okretów i Jachtów wykład 6
Podstawy Ergonomii i BHP ÅšciÄ…ga
Podstawy Technologii Okrętów Dodatkowe nr 3A (3)

więcej podobnych podstron