Matlab Podstawy programowania


POLITECHNIKA GDAC SKA
WYDZIAA INŻYNIERII LDOWEJ
MATLAB  PODSTAWY PROGRAMOWANIA
ROBERT JANKOWSKI, IZABELA LUBOWIECKA, WOJCIECH WITKOWSKI
GDACSK 2001
WSTP
" Niniejszy skrypt przeznaczony jest dla studentów drugiego roku Wydziału Inżynierii Lądowej
Politechniki Gdańskiej jako pomoc dydaktyczna do laboratorium z programowania w języku
MATLAB, prowadzonego w ramach przedmiotu podstawy informatyki.
" W pierwszej części skryptu omówiono podstawowe funkcje: operacje na macierzach, działania
tablicowe, operatory logiczne oraz elementy algebry liniowej.
" W następnej części pokazano pracę w tzw. skryptach wraz z instrukcjami sterującymi oraz
zastosowaniem funkcji.
" Kolejną część skryptu poświęcono grafice dwu- i trójwymiarowej.
" W ostatniej części pokazano przykładowe programy z dziedziny mechaniki budowli,
wytrzymałości materiałów i dynamiki.
" Działania poszczególnych instrukcji zobrazowano w postaci licznych przykładów
przeznaczonych do samodzielnego wykonania.
" W skrypcie czcionką courier wyróżniono komendy języka MATLAB.
" Niektóre przykłady programów pochodzą z książki A. Zalewskiego i R. Cegieły pt.
 MATLAB  obliczenia numeryczne i ich zastosowania , Wydawnictwo Nakom, Poznań
1997.
2
Środowisko i programowanie w języku MATLAB
" MATLAB - pakiet obliczeniowy firmy MathWorks jest przeznaczony do wykonywania
różnorodnych obliczeń numerycznych.
" Serce pakietu stanowi interpreter języka umożliwiający implementację algorytmów
numerycznych oraz biblioteki podstawowych działań na macierzach (odwracanie,
dodawanie/odejmowanie, wartości własne itp.).
" Podstawowym typem danych jest macierz, stÄ…d nazwa MATrix LABoratory.
" Pakiet posiada obszerne biblioteki dodatkowych procedur umożliwiające rozwiązywanie
typowych problemów obliczeniowych.
" Prosta budowa okienkowa ułatwia korzystanie z programu.
" Aatwa i estetyczna jest wizualizacja wyników w postaci dwu- i trójwymiarowych wykresów.
" Dodatkową zaletą pakietu MATLAB jest możliwość przeprowadzenia obliczeń
symbolicznych (na wzorach).
Wprowadzenie do pracy w środowisku języka MATLAB
" Praca w środowisku języka MATLAB polega na wydawaniu poleceń, które po zatwierdzeniu
wykonywane sÄ… przez interpreter.
" Większą liczbę instrukcji można zapisać w zbiorze tekstowym zwanym skryptem (pliki z
rozszerzeniem .m).
Przykłady poleceń
" Podstawienie:
a=3;
powoduje utworzenie zmiennej a o wartości 3.
UWAGA:
Średnik po poleceniu powoduje, że wartość będąca wynikiem nie będzie wyświetlana na
ekranie.
b=sin(a)
b =
0.1411
oblicza wartość funkcji sinus dla zmiennej a, wynik zapisuje do zmiennej b i wyświetla na
ekranie.
" Jeżeli nie podano nazwy zmiennej to wynik działania jest umieszczany w standardowej
zmiennej ans.
" Utworzona (zdefiniowana) zmienna jest pamiętana od momentu utworzenia, aż do chwili jej
usunięcia. Możliwa jest przy tym nie tylko zmiana wartości, ale również rozmiaru zmiennej.
Nazwy zmiennych i informacje o nich można uzyskać wywołując funkcje who i whos.
" Usunięcie zmiennej z pamięci:
3
clear c A - usuwa zmienne c i A;
clear - usuwa wszystkie zmienne znajdujące się w pamięci.
" Zapisanie zmiennych na dysku:
save nazwa_pliku (domyślnie przyjmowane jest rozszerzenie .mat).
" Wczytanie danych z pliku dyskowego:
load nazwa_pliku
" Korzystanie z podręcznej pomocy podającej opis funkcji:
help nazwa_funkcji
" Zawartość aktualnego katalogu można wyświetlić używając funkcji dir lub ls.
" Do zmiany katalogu służy polecenie:
cd nazwa_katalogu
Liczby rzeczywiste i ich formaty
" Podstawowym typem dla elementów macierzy wykorzystywanym przez MATLAB są liczby
rzeczywiste.
" Maksymalną i minimalną wartość liczby rzeczywistej dodatniej można poznać za pomocą
funkcji realmin i realmax.
" Do określenia sposobu, w jaki liczby rzeczywiste są przedstawione na ekranie służy polecenie
format , gdzie postać_liczby określa postać, w jakiej liczby rzeczywiste
będą wyświetlane na ekranie (np. short, short e, long).
Przykład:
Przedstaw liczbę 2,5 w różnej postaci używając funkcji format.
format short
2.5
ans =
2.5000
format short e
2.5
ans =
2.5000e+000
format long
2.5
ans =
2.50000000000000
4
Macierze
" Definicja macierzy przez wyliczenie elementów:
Przykład:
A=[2 2 2 1; 1 2 3 1]
A =
2 2 2 1
1 2 3 1
Wiersze macierzy oddziela się średnikami, a poszczególne elementy spacjami. W przypadku
definicji macierzy w skrypcie, wiersze można również umieszczać w oddzielnych liniach, np.:
A=[2 2 2 1
1 2 3 1];
" Definicja macierzy przez wygenerowanie elementów:
A=[min:krok:max]
Polecenie generuje wektor poczynając od elementu o wartości min, kończąc na elemencie o
wartości max z krokiem krok. Jeżeli parametr krok zostanie pominięty, przyjmuje się, iż
krok=1.
Przykład:
Wygeneruj macierz dwuwierszowÄ… o wyrazach od 1 do 10 w pierwszym wierszu i o wyrazach
od 2 do 20 (co 2) w wierszu drugim.
A=[1:10; 2:2:20]
A =
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 4 6 8 10 12 14 16 18 20
" Definicja macierzy wykorzystujÄ…c elementy innych macierzy:
Przykład:
Utwórz macierz D budując ją ze zdefiniowanych macierzy A, B i C.
A=[1 4 1; 2 0 1];
B=[3 1; 4 1];
C=[1 2 2 0 1; 2 4 7 1 0];
D=[A B; C]
D =
1 4 1 3 1
2 0 1 4 1
1 2 2 0 1
2 4 7 1 0
UWAGA:
Przy takim budowaniu macierzy należy pamiętać o zgodności wymiarów.
5
Funkcje wspomagajÄ…ce konstruowanie macierzy
" Definicja macierzy jednostkowej o wymiarach nxn lub mxn:
A=eye(n)
A=eye(m,n)
A=eye([m n])
" Definicja macierzy o wymiarach nxn lub mxn wypełnionej jedynkami:
A=ones(n)
A=ones(m,n)
A=ones([m n])
" Definicja macierzy o wymiarach nxn lub mxn wypełnionej zerami:
A=zeros(n)
A=zeros(m,n)
A=zeros([m n])
Dostęp do elementów macierzy
" Odwołanie do elementów:
Przykład:
A=[1 2 3; 0 9 8; 1 1 0]
A =
1 2 3
0 9 8
1 1 0
A(2,3) - odwołanie do elementu 3 w wierszu 2;
ans =
8
A(3,2) - odwołanie do elementu 2 w wierszu 3.
ans =
1
" Odwołanie do podmacierzy:
Przykład:
A=[1 2 3 4 5 6; 0 9 8 7 6 5; 1 1 0 0 2 2]
A =
1 2 3 4 5 6
0 9 8 7 6 5
1 1 0 0 2 2
B=A(:,[1:3 5]) - utworzenie macierzy B poprzez pobranie z macierzy A
B = kolumn: 1-3 oraz 5
6
1 2 3 5
0 9 8 6
1 1 0 2
B=A([1 3], 1:2:5) - utworzenie macierzy B z elementów macierzy A leżących
B = na przecięciu wierszy 1 i 3 z kolumnami 1, 3 i 5
1 3 5
1 0 2
" Usuwanie wektora z macierzy:
Przykład:
A=[1 2 3 4; 4 5 6 7]
A =
1 2 3 4
4 5 6 7
A(2,:)=[ ] - usuwa drugi wiersz macierzy A
A =
1 2 3 4
A(:,1:2)=[ ] - usuwa dwie pierwsze kolumny macierzy A
A =
3 4
6 7
Wymiar i wyświetlanie macierzy
" [n,m]=size(A) - zwraca liczbÄ™ wierszy m i kolumn n macierzy A;
" n=length(X) - zwraca wymiar wektora X (lub większy z wymiarów macierzy X);
" disp(A) lub A - pokazuje macierz A na ekranie;
Działania na macierzach
" Suma i różnica macierzy
Przykład:
Zdefiniuj dwie macierze A i B, a następnie oblicz ich sumę, różnicę oraz dodaj do elementów
macierzy A liczbÄ™ 2.
Definicja macierzy:
A=[1 -1 2; -2 3 1]
A =
1 -1 2
-2 3 1
B=[1 1 1; 0 -2 2]
7
B =
1 1 1
0 -2 2
Suma:
A+B
ans =
2 0 3
-2 1 3
Różnica:
A-B
ans =
0 -2 1
-2 5 -1
Suma A+2:
A+2
ans =
3 1 4
0 5 3
" Mnożenie macierzy
Przykład:
Zdefiniuj dwie macierze A i B, a następnie oblicz ich iloczyn oraz pomnóż elementy macierzy
A przez 2.
Definicja macierzy:
A=[1 1 0; 2 1 1]
A =
1 1 0
2 1 1
B=[2; 2; 2]
B=
2
2
2
Iloczyn macierzowy:
A*B
ans =
4
8
Iloczyn macierzy przez liczbÄ™:
A*2
8
ans =
2 2 0
4 2 2
" Odwracanie i transpozycja
inv(A) lub A^(-1) - zwraca macierz odwrotnÄ… do A
A - transponuje macierz A
Przykład:
Zdefiniuj macierz A, a następnie wyznacz macierz odwrotną do niej i dokonaj transpozycji.
A=[1 2 3; 0 9 8; 3 4 7]
A =
1 2 3
0 9 8
3 4 7
inv(A)
ans =
-15.5000 1.0000 5.5000
-12.0000 1.0000 4.0000
13.5000 -1.0000 -4.5000
A
ans =
1 0 3
2 9 4
3 8 7
Spróbuj samodzielnie wykonać następujące przykłady:
" Przykład 1:
Zdefiniuj dwa wektory kolumnowe x i y, a następnie oblicz iloczyn skalarny:
x *y
" Przykład 2:
Oblicz sumę kwadratów elementów danego wektora x:
x *x
Działania tablicowe
" Działanie tablicowe jest działaniem, które przekształca poszczególne elementy macierzy
oddzielnie.
9
Przykład:
Zdefiniuj dwie macierze A i B, a następnie wykonaj działania mnożenia, dzielenia i
potęgowania tablicowego.
Definicja macierzy:
A=[5 -6 2; -2 4 1]
A =
5 -6 2
-2 4 1
B=[5 2 2; -1 -2 1]
B =
5 2 2
-1 -2 1
Mnożenie tablicowe:
A.*B
ans =
25 -12 4
2 -8 1
Dzielenie tablicowe:
A./B
ans =
1 -3 1
2 -2 1
Potęgowanie tablicowe (podniesienie elementów macierzy A do drugiej potęgi):
A.^2
ans =
25 36 4
4 16 1
Operatory logiczne
" Operatory logiczne w języku MATLAB:
= = równe
~ = różne
< mniejsze
> większe
< = mniejsze równe
> = większe równe
& i
| lub
10
Algebra liniowa
" det(A) - obliczanie wyznacznika macierzy A
" eig(A) - obliczanie wartości własnych macierzy A
" poly(A) - obliczanie współczynników wielomianu charakterystycznego macierzy A
" rank(A) - obliczanie rzędu macierzy A
" diag(A) - wyznaczanie elementów leżących na głównej przekątnej macierzy A
" Przykład:
Zdefiniuj macierz A o wymiarze (4x4) i wyznacz jej wartości własne, wyznacznik oraz
współczynniki wielomianu charakterystycznego. Zbadaj rząd macierzy.
A=[1 3 0  2; 2 0 3  1; 0 5 0 0; 1 0 2 0];
eig(A)
ans =
-4.5414
4.0000
1.5414
0.0000
det(A)
ans =
0
poly(A)
ans =
1.0000 -1.0000 -19.0000 28.0000 0.0000
rank(A)
ans =
3
" Przykład:
Rozwiąż układ równań liniowych:
x + 2y
Å„Å‚ - z = 3
ôÅ‚3x - 4y + 2z = -5
òÅ‚
ôÅ‚5x - 2y + 3z = 2
ół
UWAGA:
UkÅ‚ad ten można zapisać w postaci macierzowej: A Å" X = B , gdzie:
1 2 -1 x 3
îÅ‚Å‚Å‚ îÅ‚ Å‚Å‚ îÅ‚ Å‚Å‚
ïÅ‚3 ïÅ‚ ïÅ‚-5śł
A = - 4 2śł , X = yśł , B = ,
ïłśł ïÅ‚ śł ïÅ‚ śł
ïÅ‚ - 2 3ûÅ‚ ðÅ‚z ûÅ‚ ðÅ‚ 2ûÅ‚
ðÅ‚5 śł ïÅ‚ śł ïÅ‚ śł
dla której rozwiÄ…zanie ma postać: X=A-1 Å"B
11
A=[1 2  1; 3  4 2; 5  2 3];
B=[3  5 2] ;
X=inv(A)*B
X =
0.2000
1.3500
-0.1000
Operacje na łańcuchach
" Uzupełniającym typem danych w języku MATLAB jest typ łańcuchowy (tekstowy). Do
definiowania zmiennej tego typu stosuje siÄ™ apostrofy, np.:
s= MATLAB ;
" Zmienna typu łańcuchowego może zawierać nazwę instrukcji, którą można wykonać używając
funkcji eval.
Przykład:
t=[0:0.2:1];
s= sin (t) ;
eval(s)
ans =
0 0.1987 0.3894 0.5646 0.7174 0.8415
" Można wysyłać na ekran wywołanie zachęty oczekujące na wprowadzenie przez użytkownika
danej wartości lub łańcucha znaków, np.:
a=input( Podaj wartosc a:  );
Podaj wartosc a:
lub:
wzor=input( Podaj wzor funkcji f(x):  , s );
Podaj wzor funkcji f(x):
UWAGA:
Użycie parametru  s w funkcji input powoduje, iż wprowadzona dana jest traktowana jako
łańcuch znaków.
Skrypty
" Przykład:
Napisz skrypt (otwierając z menu File z opcji New plik M-file), który kreśli wykres zadanej
12
przez użytkownika funkcji jednej zmiennej w przedziale 0, 4Ą .

x=0:0.1:4*pi;
wzor=input( Podaj wzor funkcji jednej zmiennej f(x):  , s );
y=eval(wzor);
plot(x,y); % kreslenie wykresu funkcji y=f(x)
Zapisz go pod nazwą wykres.m, a następnie uruchom wpisując w linii komend jego nazwę:
wykres
WSKAZÓWKA:
Podaj na przykÅ‚ad funkcjÄ™: sin x + 2Å"cos 2Å" x
( ) ( )
Instrukcje sterujÄ…ce
" Pętla FOR ( dla ):
for zmienna_iterowana =

end
Działanie pętli polega na wykonaniu ciągu_instrukcji dla kolejnych wartości
zmiennej_iterowanej. Wartościami tymi są kolejne wektory kolumnowe pobrane z
macierzy_wartości (jeżeli jest to wektor, to kolejno zostaną wykonane instrukcje dla danych
elementów tego wektora).
Przykład:
Napisz skrypt, który generuje macierz A o elementach spełniających zależność:
i
Aij = 1+
j
% Proba realizacji petli FOR
N=10;
M=5;
for i=1:N
for j=1:M
A(i,j)=sqrt(1+i/j); % pierwiastek kwadratowy
end
end
A
Zapisz skrypt w pliku petlafor.m i uruchom go.
" Pętla WHILE ( dopóki ):
13
while

end
Działanie pętli polega na wykonaniu ciągu_instrukcji dopóki wyrażenie_warunkowe jest
spełnione.
Przykład:
% Proba realizacji petli WHILE
i=0;
while i<100
i=i+1
end
Zapisz skrypt w pliku petlawhile.m i uruchom go.
" Instrukcja warunkowa IF ( jeżeli ):
if

elseif

else

end
Działanie instrukcji jest następujące:
Jeżeli wyrażenie_warunkowe1 jest spełnione, to wykonywany jest ciąg_instrukcji1, w
przeciwnym razie sprawdzane jest wyrażenie_warunkowe2, jeżeli jest ono spełnione
wykonywany jest ciąg_instrukcji2, jeżeli nie, wykonywany jest ciąg_instrukcji3.
Instrukcję warunkową IF można rozbudować dla większej liczby wyrażeń_warunkowych i
odpowiadających im ciągów_instrukcji.
Przykład:
Napisz skrypt używając instrukcji warunkowej IF do zrealizowania wyboru jednej z
dostępnych opcji (polecenie menu):
% Proba realizacji instrukcji IF
o=menu( Przykladowe menu ,  Opcja 1 ,  Opcja 2 ,  Opcja 3 );
if (o==1)
disp( Opcja 1 )
elseif (o==2)
disp( Opcja 2 )
elseif (o==3)
disp( Opcja 3 )
end
Zapisz skrypt w pliku instrukcjaif.m i uruchom go.
14
Funkcje
" W języku MATLAB istnieje możliwość definiowania własnych funkcji, jako elementów
strukturalnych programu. Definicja funkcji ma następującą postać:
function[ nazwa_funkcji(argument1,..,argumentN)

Przykład:
Napisz funkcję (otwierając z menu File z opcji New plik M-file) wyznaczającą wartość silni
n!, gdzie n jest liczbÄ… naturalnÄ….
% Funkcja silnia wyznacza watosc n!
function[wynik]=silnia(n)
wynik=1;
for i=1:n
wynik=wynik*i;
end
Zapisz ją pod nazwą silnia.m, a następnie uruchom wpisując w linii komend jej nazwę wraz z
wartością argumentu n umieszczoną w nawiasie, np.:
silnia(5)
ans =
120
Budowa strukturalna programu
" Skrypty, które stanowią większą całość nazywamy programami.
" W skrypcie możemy wywołać istniejące już (wcześniej zdefiniowane) inne skrypty lub
funkcje.
" Polecenie help nazwa_skryptu wyświetla na ekranie tekst umieszczony w pierwszych
liniach komentarza.
Przykład:
Napisz program, który wypisuje na ekranie informację o jego działaniu oraz imię i nazwisko
autora, a następnie wyznacza wartość n! dla podanej przez użytkownika wartości n.
(Uwaga: użyta w poniższym przykładzie funkcja round(n) zaokrągla liczbę rzeczywistą n
do liczby całkowitej)
% Program oblicza wartosc silni n! dla wprowadzonej przez
% uzytkownika wartosci n
disp( Program oblicza wartosc silni n! dla wprowadzonej przez )
15
disp( uzytkownika wartosci n )
disp(  )
disp( Autor: )
disp( Imie i Nazwisko )
disp(  )
n=input( Podaj wartosc n:  );
%sprawdzenie czy n jest liczba naturalna
while n<0 | n~=round(n)
disp( Prosze podac liczbe naturalna )
n=input( Podaj wartosc n:  );
end
silnia(n)
Zapisz go pod nazwÄ… program.m i uruchom.
Grafika dwuwymiarowa
" Najczęściej spotykanym sposobem graficznej prezentacji danych w języku MATLAB jest
wykres funkcji jednej zmiennej. Służy do tego funkcja plot(x,y), gdzie y=f(x);
" Okno graficzne można wyczyścić wywołując funkcję clg;
" Zamknięcie okna graficznego odbywa się poprzez wywołanie funkcji close;
" Dodatkowe okna można otworzyć przy pomocy funkcji figure;
" Otworzyć jak i zamknąć można dowolne okno podając jego numer jako argument;
" W celu uzyskania kilku wykresów w jednym oknie należy wykorzystać funkcję
subplot(m,n,p), gdzie:
m - liczba wykresów w pionie;
n - liczba wykresów w poziomie;
p - kolejny numer wykresu.
" Skala wykresu dobierana jest automatycznie. Chcąc ją zmienić, trzeba wywołać funkcję
axis([xmin xmax ymin ymax]) i jako argument podać wektor określający nowe
parametry osi.
" Wykres można opisać podając nazwy zmiennych, tytuł, itp.
title( tekst ) - tytuł rysunku;
xlabel( tekst ) - opis osi x;
ylabel( tekst ) - opis osi y;
text(x,y, tekst ) - umieszcza  tekst w dowolnym punkcie o współrzędnych (x,y);
grid on - włącza siatkę;
grid off - wyłącza siatkę;
" Przykład:
Napisz skrypt rysunek.m kreślący przykładowy wykres wraz z opisem.
% Przykladowy rysunek
16
x=0:pi/20:2*pi;
y=sin(x);
plot(x,y)
title( Wykres funkcji sin(x) )
xlabel( x )
ylabel( f(x) )
text(2.5,0.7, f(x)=sin(x) )
grid on
Rysowanie
" Istnieją funkcje pozwalające na tworzenie dowolnych rysunków z linii i wielokątów.
line(x,y) - rysuje linię łamaną łącząc wierzchołki punktów wyznaczonych przez
elementy wektorów x i y;
fill(x,y, c )- rysuje wielokąt o wierzchołkach w punktach wyznaczonych przez
elementy wektorów x i y wypełniony kolorem określonym przez
argument c według poniższego opisu kolorów:
y - żółty
m - karmazynowy
c - siny
r - czerwony
g - zielony
b - niebieski
w - biały
k - czarny
Przykład:
Narysuj trójkąt o wierzchołkach w punktach (1,1), (2,2), (3,1) używając funkcji line oraz
fill z wypełnieniem w kolorze niebieskim.
line([1 2 3 1],[1 2 1 1])
fill([1 2 3],[1 2 1], b )
Grafika trójwymiarowa
" Większość procedur języka MATLAB generujących rysunki 3D służy do wykreślania
powierzchni. W praktyce definiując powierzchnię trzeba się ograniczyć do skończonego
zbioru punktów należących do obszaru.
" [X,Y,Z]=meshgrid(x,y,z) - funkcja tworzy macierze opisujące położenie węzłów
prostokątnej siatki. Położenie węzłów opisują wektory x, y i z.
17
" mesh(x,y,z,c) - funkcja rysuje powierzchniÄ™ opisanÄ… przez macierze x, y i z w postaci
kolorowej siatki o oczkach wypełnionych kolorem tła, według opisu zawartego w macierzy c;
jeżeli macierz c zostanie pominięta (domyślnie przyjmowane jest wtedy c=z), to kolor będzie
zależał od współrzędnych.
" Przykład 1:
Utwórz siatkÄ™ wartoÅ›ci funkcji f x, y = sin x Å"sin y Å"exp -x2 - y2 w przedziale -Ä„ ,Ä„ .
( ) ( ) ( )
()
Program zapisz w postaci skryptu.
close all %usuniecie wszystkich starych rysunkow
[X,Y]=meshgrid(-pi:0.2:pi,-pi:0.2:pi)
Z=sin(X).*sin(Y).*exp(-X.^2-Y.^2)
c=X;
mesh(X,Y,Z,c)
Spróbuj podstawić w miejsce macierzy c pozostałe macierze i zobacz, jak zmieni się rysunek.
(polecenie c=Y oraz c=Z; następnie uruchom skrypt jeszcze raz)
" Przykład 2:
Napisz skrypt:
close all %usuniecie wszystkich starych rysunkow
[x,y]=meshgrid((-1:0.1:2)*pi,(-1:0.1:2)*pi); % punkty siatki
z=sin(x).*sin(y)+4*exp(-(x-0.5).^2-(y-0.5)^2);%wartosci funkcji
mesh(x,y,z) % rysowanie wykresu
Następnie zamień kolory na odcienie szarości dodając na końcu programu następującą linię:
colormap(flipud(
Rozbuduj skrypt o kolorowÄ… powierzchniÄ™ opisanÄ… macierzami x, y i z poprzez dodanie na
końcu linii zawierającej polecenie:
surf(x,y,z);
" Można wykreślić powierzchnię uwzględniając na niej odbicie światła używając funkcji:
surfl(x,y,z)
Przykład 3:
Napisz skrypt kreślący powierzchnię wykorzystując powyższą instrukcję (porównaj wykresy
zmieniajÄ…c surfl na surf).
close all %usuniecie wszystkich starych rysunkow
[x,y]=meshgrid(-10:0.7:10,-10:0.7:10); % punkty siatki
r=sqrt(x.^2+y.^2); % oblicza promienie punktow
a=atan(x./y); % oblicza katy odchylenia od dodatniej polosi
d=max(max(a))-min(min(a)) % usuwa skoki kata
18
z=cos(r-a*2*pi/d)*0.1+0.02*r; % oblicza wartosci funkcji
surfl(x,y,z); % rysowanie powierzchni
axis([-10 10 -10 10 -0.2 0.5] ); % ustala proporcje
" Wykreślone powierzchnie można poddać cieniowaniu używając funkcji:
shading flat;
shading interp;
shading faceted;
" Przykład 4:
Napisz skrypt:
close all;
[x,y]=meshgrid(-3.5:0.7:3.5);
z=sin(x).*sin(y)+4*exp(-(x-0.5).^2-(y-0.5)^2); % z przykladu 2
%Wykres w trybie flat
subplot(1,3,2)
surf(x,y,z)
shading flat
title( flat )
%Wykres w trybie interp
subplot(1,3,3)
surf(x,y,z)
shading interp
title( interp )
%Wykres w trybie faceted
subplot(1,3,1)
surf(x,y,z)
shading faceted
title( faceted )
" Inne elementy rysunków, takie jak: opisy, etykiety, linie pomocnicze wykonuje się podobnie,
jak w grafice dwuwymiarowej. Dodatkowo jednak należy zdefiniować elementy dotyczące
trzeciego wymiaru, np.:
text(x,y,z, tekst );
Przykłady programów w języku MATLAB
" Przykład 1:
%Program rysuje wykres wybranej funkcji:
%f(x)=exp(x), f(x)=exp(x+sin(x)), y=exp(x+log(x)),
%f(x)=exp(x+(3*x+1))
19
%w zadanym przez uzytkownika przedziale
clear
clc
disp(' Program rysuje wykres wybranej funkcji:')
disp('f(x)=exp(x), f(x)=exp(x+sin(x)), y=exp(x+log(x)),
f(x)=exp(x+(3*x+1))')
disp(' w zadanym przez uzytkownika przedziale')
disp(' ')
disp(' < nacisnij dowolny klawisz >')
pause
%wybieranie funkcji i przedzialu
o=menu('wybierz
funkcje','f(x)=exp(x)','f(x)=exp(x+sin(x))','f(x)=exp(x+log(x))
','f(x)=exp(x+(3*x+1))');
disp(' ')
min=input('Podaj poczatek przedzialu : ');
max=input('Podaj koniec przedzialu : ');
while max<=min
disp(' Podaj wartosc wieksza niz poczatek przedzialu !')
max=input('Podaj koniec przedzialu : ');
end
krok=(max-min)/100;
x=[min:krok:max];
%rysowanie wykresu
clf
if(o==1)
y=exp(x);
plot(x,y,'b-')
title('Wykres funkcji f(x)=exp(x)')
elseif(o==2)
y=exp(x+sin(x));
plot(x,y,'m-')
title('wykres funkcji f(x)=exp(x+sin(x))')
elseif(o==3)
y=exp(x+log(x));
plot(x,y,'r-')
title('wykres funkcji f(x)=exp(x+log(x))')
elseif(o==4)
y=exp(x+(3*x+1));
plot(x,y,'g-')
title('wykres funkcji f(x)=exp(x+(3*x+1))')
end
xlabel('x')
ylabel('f(x)')
grid
20
text(x(1),y(1),num2str(y(1)))
text(x(101),y(101),num2str(y(101)))
save wyniki.mat
" Wyniki działania programu:
Poniżej przedstawiono wykres funkcji f x = exp x + sin x w przedziale 0,5 , będący
( ) ()
( )
przykładowym wynikiem działania programu:
" Przykład 2:
%Program rysuje wykresy sil tnacych i momentow zginajacych
%belki wolnopodpartej obciazonej sila skupiona
%Dane do programu:
% l - dlugosc belki
% P - wartosc sily skupionej
% x - odleglosc punktu przylozenia sily od lewej podpory
clear
clc
disp('Program rysuje wykresy sil tnacych i momentow zginajacych
belki wolnopodpartej')
disp(' obciazonej sila skupiona przylozona w wybranym
punkcie belki')
21
disp(' ')
%wprowadzanie danych
l=input('Podaj dlugosc belki wolnopodpartej l= ');
while l<=0
disp(' !!! Dlugosc musi byc wartoscia dodatnia !!!')
l=input('Podaj dlugosc belki wolnopodpartej l= ');
end
P=input('Podaj wartosc sily skupionej P= ');
x=input('Podaj odleglosc punktu przylozenia sily od lewej
podpory belki x= ');
while x<0 | x>l
disp(' !!! Punkt przylozenia sily musi sie znajdowac na
dlugosci belki !!!')
x=input('Podaj odleglosc punktu przylozenia sily od lewej
podpory belki x= ');
end
%obliczanie reakcji
disp(' ');
disp('Reakcja na lewej podporze:');
Ra=P*(l-x)/l
disp('Reakcja na prawej podporze:');
Rb=P*x/l
%wartosci sil wewnetrznych w wybranych punktach belki
disp('Maksymalny moment zginajacy:')
Mmax=P*x*(l-x)/l
i=[0 0 x x l l]';
T=[0 Ra Ra -Rb -Rb 0]';
M=[0 0 -Mmax -Mmax 0 0]';
%rysowanie wykresow
clf
subplot(2,1,1)
plot(i,T,'Color','red')
line([0 l],[0 0],'Color','red')
xlabel('Odleglosc')
ylabel('Sila tnaca')
subplot(2,1,2)
plot(i,M,'Color','red')
line([0 l],[0 0],'Color','red')
xlabel('Odleglosc')
ylabel('Moment zginajacy')
text(x,-Mmax,num2str(Mmax))
save wyniki.mat
22
" Wyniki działania programu:
Poniżej przedstawiono wykresy sił tnących i momentów zginających dla belki wolnopodpartej
o długości l=10 obciążonej siłą P=4 przyłożoną w odległości x=3 od lewej podpory, będące
przykładowym wynikiem działania programu:
" Przykład 3:
%Program oblicza charakterystyki geometryczne i rysuje rdzen
przekroju teowego
%Dane do programu:
% h - wysokosc przekroju
% b - szerokosc polki
% t - grubosc srodnika
% d - grubosc polki
clear
clc
disp('Program rysuje rdzen przekroju teowego')
23
disp(' ')
%wprowadzanie danych
h=input('Podaj calkowita wysokosc przekroju h= ');
while h<=0
disp(' Wysokosc musi byc wartoscia dodatnia!')
h=input('Podaj calkowita wysokosc przekroju h= ');
end
b=input('Podaj szerokosc polki b= ');
while b<=0
disp(' Szerokosc musi byc wartoscia dodatnia!')
b=input('Podaj szerokosc polki b= ');
end
t=input('Podaj grubosc srodnika t= ');
while t<=0 | t>=b
disp(' Grubosc srodnika musi byc wartoscia dodatnia i
mniejsza od szerokosci polki!')
t=input('Podaj grubosc srodnika t= ');
end
d=input('Podaj grubosc polki d= ');
while d<=0 | d>=h
disp(' Grubosc polki musi byc wartoscia dodatnia i
mniejsza od wysokosci przekroju!')
d=input('Podaj grubosc polki d= ');
end
%charakterystyki geometryczne przekroju
disp(' ')
disp('Pole powierzchni:')
A=b*d + (h-d)*t
Sx=b*d*d/2 + (h-d)*t*(d+(h-d)/2);
disp('Odleglosc srodka ciezkosci od gory przekroju')
yc=Sx/A
disp('Momenty bezwladnosci:')
Ix=b*d^3/12 + b*d*(yc-d/2)*(yc-d/2) + t*(h-d)^3/12 + t*(h-
d)*(d+(h-d)/2-yc)*(d+(h-d)/2-yc)
Iy=d*b^3/12 + (h-d)*t^3/12
disp('Kwadraty promieni bezwladnosci:')
ix2=Ix/A
iy2=Iy/A
%obliczanie wierzcholkow rdzenia
u(1)=0;
v(1)=-ix2/yc;
u(2)=-iy2/(b/2);
v(2)=0;
e=(h-d)/(t-b);
24
x0=(yc+b*e-d)/(2*e);
u(3)=-iy2/x0;
y0=yc+b*e-d;
v(3)=-ix2/y0;
u(4)=0;
v(4)=-ix2/-(h-yc);
u(5)=-u(3);
v(5)=v(3);
u(6)=-u(2);
v(6)=0;
disp('Wspolrzedne wierzcholkow rdzenia w ukladzie przechodzacym
przez srodek ciezkosci przekroju :');
[u' v']
%rysowanie przekroju i rdzenia
clf
x=[-b/2 b/2 b/2 t/2 t/2 -t/2 -t/2 -b/2 -b/2];
y=[yc yc yc-d yc-d yc-h yc-h yc-d yc-d yc];
line(x,y,'Color','red');
u(7)=u(1);
v(7)=v(1);
line(u,v,'LineWidth',2.5)
line([-b/2 b/2],[0 0],'Color','green');
line([0 0],[yc-h yc],'Color','green');
save wyniki.mat
" Wyniki działania programu:
Poniżej przedstawiono charakterystyki geometryczne i rysunek rdzenia przekroju teowego o
całkowitej wysokości h=16, szerokości półki b=15, grubości środnika t=5 i grubości półki
d=4, będące przykładowym wynikiem działania programu:
Pole powierzchni:
A =
120
Odleglosc srodka ciezkosci od gory przekroju
yc =
6
Momenty bezwladnosci:
Ix =
2720
Iy =
1250
Kwadraty promieni bezwladnosci:
ix2 =
22.6667
25
iy2 =
10.4167
Wspolrzedne wierzcholkow rdzenia w ukladzie przechodzacym przez
srodek ciezkosci przekroju :
ans =
0 -3.7778
-1.3889 0
-1.5625 1.4167
0 2.2667
1.5625 1.4167
1.3889 0
" Przykład 4:
%Program oblicza szybka transformate Fuoriera sygnalu
sinusoidalnego
%o czestosci kolowej definiowanej przez uzytkownika.
%Wykorzystuje sie funkcje fft.
26
%Aby uzyskac dobre wyniki nalezy podzielic przedzial czasu
%na duza liczbe punktow. W programie pokazano jak poprawnie
%wyznaczyc os czestosci,oraz jak obliczyc amplitude sygnalu
%uzywajac wyniku funkcji fft.
clear;
clc;
f = input('Podaj czestotliwosc f: ');
while f<=0
disp(' Podaj wartosc wieksza od zera !')
f=input('Podaj czestotliwosc : ');
end
am = input('Podaj amplitude sygnalu am : ');
while am<=0
disp(' Podaj wartosc wieksza od zera !')
am=input('Podaj amplitude sygnalu: ');
end
tk = 1500;%definicja wektora czasu
dt=0.01;%definicja kroku czasowego
t=(0:dt:tk);
n_t=length(t);%wyznaczenie dlugosci wektora czasu
w = 2*pi*f;%obliczenie czestosci
x = am*sin(w*t);%generacja sygnalu sinusoidalnego
%**************************************************************
%obliczenia
fx = fft(x);%obliczenie szybkiej transformaty
fx(1) = [];%usuniecie pierwszego elementu z wektora transf.
nx = length(fx);
base =inv(dt)*(0:(n_t/2-1))/n_t;%wyznaczenie osi czestotliwosci
powerx = abs(fx(1:nx/2));%wyznaczenie widma
powerxn = 2*powerx./nx;%normalizacja odpowiedzi
%**************************************************************
%wydruk odpowiedzi
plot(base,powerxn);
title(['Transformata Fouriera sygnalu sinusoidalnego o
czestotliwosci f = 'num2str(f)...
27
' i amplitudzie am = 'num2str(am)]);
xlabel('czestotliwosc f');
ylabel('znormalizowany modul wartosci wyjsciowych FFT');
" Wyniki działania programu:
Poniżej przedstawiono wykresy będące przykładowym wynikiem działania programu:
" Przykład 5:
%Program oblicza odpowiedz ukladu dynamicznego o jednym stopniu
%swobody na trzy rozne przypadki obciazenia:
%sinusoidalne, tzw "zeby pily" oraz impuls.
%Uklad dynamiczny opisany jest liniowym rownaniem rozniczkowym
%w postaci: x''+2*ksi*w*x'+w^2*x=F, gdzie w jest czestoscia
%kolowa, ksi bezwymiarowym wsp.tlumienia a F obciazeniem.
%Program wykorzystuje procedure lsim dostepna w toolboxie
%Control.
%Procedura wymaga przepisania rownania rozniczkowego rzedu
%drugiego jako ukladu dwoch rownan rozniczkowych rzedu
%pierwszego (x'=Ax+BF, y=Cx+Du).W analizowanym przypadku A jest
28
%macierza 2x2, B jest wektorem o wymiarze 2x1, C jest wektorem
%o wymiarze 1x2 a D jest wektorem 1x1. W programie macierze te
%sa generowane jawnie.
%Mozna jednak wygenerowac je automatycznie uzywajac funkcji
%ord2 w postaci [a,b,c,d] = ord2(w,ksi) dostepnej w toolboxie
Control.
clear
clc
%wybor funkcji obciazenia
o=menu('Wybierz funkcje obciazenia','Obciazenie F=sin(w*t)',...
'Obciazenie "zeby pily"','Obciazenie impulsem');
disp(' ')
w=input('Podaj czestosc kolowa ukladu : ');
ksi=input('Podaj wspolczynnik tlumienia : ');
while w<=0
disp(' Podaj wartosc wieksza od zera !')
w=input('Podaj czestosc kolowa : ');
end
dt = 0.1;% definicja kroku calkowania
T = (0:dt:500);%definicja wektora czasu
F = zeros(1,length(T));%inicjacja wektora obciazenia
X0 = [0 0]';%wektor warunkow poczatkowych
if (o==1)%generacja obciazenia sinusoidalnego
F = sin(w*T);
elseif (o==2)%generacja obciazenia typu "zeby pily"
for i=0:4
for z=1:1000
F(z+i*1000)=0.001*z;
end
end
elseif (o==3)%w sekundzie dt*1000=100 uderzenie impulsem o
%wart.1
F(1000)=1;
end
%**************************************************************
%generacja macierzy ukladu rownan
29
a = [0 1;-w^2 -2*ksi*w];
b = [0 1]';
c = [1 0];
d = [0];
%**************************************************************
%obliczenia
[Yrozw, Xrozw] = lsim(a,b,c,d,F,T,X0);
%**************************************************************
%drukowanie odpowiedzi
figure(1);
plot(T,F);
grid;
title('Obciazenie');
xlabel('czas [s]');
ylabel('F');
figure(2);
plot(T,Xrozw(:,1));
grid;
title('Przemieszczenie');
xlabel('czas [s]');
ylabel('x');
figure(3);
plot(T,Xrozw(:,2));
grid;
title('Predkosc');
xlabel('czas [s]');
ylabel('v');
" Wyniki działania programu:
Poniżej przedstawiono wykresy będące przykładowym wynikiem działania programu:
30
31


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
matlab podstawy programowania
Matlab Podstawy programowania skrypt
Matlab Podstawy programowania skrypt
Matlab podstawy programowania
Skrypt PODSTAWY PROGRAMOWANIA W JĘZYKU MATLAB
zestawy cwiczen przygotowane na podstawie programu Mistrz Klawia 6
Podstawy Programowania Wersja Rozszerzona
Visual C 6 0 Podstawy programowania
JP SS 2 algorytmy i podstawy programowania
Podstawy programowania II 2
podstawy programowania 5
Podstawy programowania  11 2013
podstawa programowa
podstawa programowa
Podstawy Programowania

więcej podobnych podstron