Nie boję się mówić!


Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.
Niniejszy ebook jest własnością prywatną.
Niniejsza publikacja ani żadna jej część, nie może być kopiowana ani
w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana ani
odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody
wydawcy. Zabrania się jej publicznego udostępniania w Internecie,
oraz odsprzedaży zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 10.06.2009
Tytuł: Nie boję się mówić
Autor: Robert Ważyński
Wydanie I
ISBN: 978-83-7582-828-3
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Redakcja: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www. ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREÅšCI
SPIS TREÅšCI
WSTP...............................................................................................6
CZŚĆ I..............................................................................................9
Jak radzić sobie z tremą?............................................................................................10
Wykorzystaj swoje zdenerwowanie.........................................................................11
Trema. Jak z tym diabelstwem walczyć?................................................................12
Dobrze przygotuj siÄ™ merytorycznie.......................................................................12
Jak mawiał Lenin:  Lepiej mniej, ale lepiej ..........................................................13
Zastanów się, o co mogą Cię zapytać......................................................................13
Poznaj swoich słuchaczy.........................................................................................14
Przygotowanie psychiczne......................................................................................14
Pozytywna wizualizacja..........................................................................................15
Pauza lekarstwem na stres......................................................................................15
Zawsze może być gorzej..........................................................................................16
Spózniłeś się na szkolenie, które miałeś prowadzić?..............................................16
W krzywym zwierciadle..........................................................................................17
Gdy jednak siÄ™ zdenerwujesz..................................................................................18
Przygotowanie  środowiska , w którym masz wystąpić.........................................18
Co robić, gdy zachorujesz?.....................................................................................19
Wykorzystaj swojÄ… niedyspozycjÄ™....................................................................20
Instynkt macierzyński a Twoje wystąpienie (do wykorzystania tylko przez
mężczyzn)...............................................................................................................21
Nie bierz na siebie zbyt wiele......................................................................................23
Nie bierz na siebie w dniu spotkania żadnych dodatkowych spraw!.....................24
Pospaceruj po lesie.................................................................................................25
Zmęcz się................................................................................................................25
Nie kłóć się z najbliższymi......................................................................................25
Spotkaj siÄ™ ze znajomymi.......................................................................................26
CZŚĆ II..........................................................................................28
Jak nawiązać kontakt z widownią...............................................................................29
Dla emeryta i biznesmena......................................................................................30
Jak sprawić, aby Twoja widownia chciała się z Tobą zaprzyjaznić?.......................31
Jak uciszyć widownię na początku prezentacji......................................................34
Daj im szansę zamilknąć........................................................................................35
Dzień jak co dzień..................................................................................................36
Co zatem robić?.................................................................................................36
Jak to działa?.....................................................................................................37
Pogratuluj sobie  To Twój sukces!..................................................................37
Trzy sposoby na dobre rozpoczęcie prezentacji.....................................................37
Nie musisz opowiadać dowcipu.............................................................................38
Opowiedz ciekawÄ… historiÄ™....................................................................................38
Osobista anegdota..............................................................................................39
Wykorzystaj bieżące wydarzenia......................................................................39
Zadaj pytanie, które zaskoczy Twoją widownię.....................................................40
Pytania  na rozruch ...................................................................................................42
Kilka propozycji pytań  na rozruch ......................................................................43
Pytania lokalne..................................................................................................44
Licytacja............................................................................................................45
Pytanie o styl pracy...........................................................................................46
Nawiązania do rozmów nieformalnych.............................................................47
Pytania o oczekiwania i motywacje..................................................................47
Kto przejechał najwięcej kilometrów, aby wziąć udział w naszym spotkaniu?47
CZŚĆ III.........................................................................................49
Trudne sytuacje..........................................................................................................50
Nie licz na taryfÄ™ ulgowÄ…........................................................................................50
Pan kłamie!............................................................................................................50
Pokochaj trudnego uczestnika...............................................................................52
Kawiarnia, podkowa czy kino?...............................................................................53
Czasoumilacze........................................................................................................54
Rozgadane audytorium..........................................................................................56
Mój pierwszy sposób  wykorzystaj ciszę..............................................................57
Mój drugi sposób  poproś o pomoc.....................................................................58
Jak utrzymać uwagę widowni przez całą prezentację?...............................................60
Sposób pierwszy  przesadz ich.............................................................................60
Sposób drugi  zaproponuj 2-minutową przerwę bez wychodzenia z sali.............61
Sposób trzeci  zrób minikonkurs..........................................................................61
Sposób czwarty  opowiedz ciekawą historię.........................................................61
Sposób piąty  zapytaj ich o coś.............................................................................62
Pacyfikacja  gadaczy ..................................................................................................63
Etap pierwszy.........................................................................................................63
Etap drugi...............................................................................................................63
Etap trzeci..............................................................................................................64
To nic osobistego, czyli sytuacje ekstremalne.............................................................65
CZŚĆ IV.........................................................................................69
Jak odpowiadać na pytania.........................................................................................70
Co zrobić, aby cieszyć się z tej części spotkania?...................................................70
Podnieś swoją wiarygodność, przyznając się do niewiedzy....................................71
Gdy ktoÅ› CiÄ™ atakuje...............................................................................................74
Poproś o powtórzenie negatywnego pytania..........................................................74
Techniki ułatwiające odpowiadanie na pytania..........................................................76
Zaufaj instynktowi..................................................................................................76
Odpowiadaj po kolei na pojedyncze pytania..........................................................77
Zmienianie rytmu...................................................................................................77
Nadawanie pytaniom większego wymiaru.............................................................77
Skupianie siÄ™ na fragmencie..................................................................................78
Czego nie robić przy odpowiadaniu na pytania.....................................................79
Nie komentuj.....................................................................................................79
Nie unikaj tematu..............................................................................................79
CZŚĆ V...........................................................................................81
Moderowanie spotkań................................................................................................82
Steruj zachowaniami widowni...............................................................................82
Wykorzystaj  swoich .............................................................................................83
Zasugeruj sprytnie odpowiedz. Pytania z presupozycjÄ…........................................85
Niespodzianki. Jak ich uniknąć?...........................................................................86
Gdy nie chcą odpowiadać. Zasada 11 sekund.........................................................88
Musisz być cierpliwy..............................................................................................89
CZŚĆ VI..........................................................................................91
Mowa ciała..................................................................................................................92
W jaki sposób przekonałem się, że mowa ciała działa...........................................92
Nieważne co, ważne jak..........................................................................................93
3 sekundy na ocenÄ™................................................................................................94
Gesty krytyki..........................................................................................................95
Gesty znudzenia.....................................................................................................95
Gesty niezadowolenia.............................................................................................96
Gesty zainteresowania...........................................................................................96
Kontroluj swoje ciało..................................................................................................97
BÄ…dz sobÄ…!..............................................................................................................99
ZAKOCCZENIE...............................................................................101
NIE BOJ SI MÓWIĆ  Robert Ważyński
6

Wstęp
Wstęp
Wstęp
Ta książka pomoże Ci zostać lepszym mówcą, niż jesteś obecnie.
Mam nadzieję, że to dobra informacja dla człowieka, który zainwe-
stował pewną kwotę pieniędzy w swoją edukację i spodziewa się
zwrotu poniesionych nakładów  i to z nawiązką! Nieważne, czy tą
nawiązką ma być premia lub podwyżka w firmie czy coś bardziej
ulotnego, ale i przyjemniejszego: zachwyt publiczności, oklaski kole-
gów z pracy po wygłoszonej prezentacji, słowa uznania najbliższych.
Kolejna dobra informacja jest następująca: aby zostać dobrym mów-
cą, nie potrzeba aż tak wiele. Całą tajemnicą jest załapanie kontaktu
z publicznością. Jednym to wychodzi, innym nie. Ale Ty nie musisz
się martwić, że wylądujesz na ławce z napisem  średniak .
To właśnie Ty będziesz mówcą, który oczaruje publiczność, zachwyci
ją, zainspiruje, a może nawet rozkocha w sobie!
Może jeszcze w to nie wierzysz, może z niedowierzaniem myślisz: co
ten facet tu wypisuje?! Może czasami masz wrażenie, że gdy wracasz
po pracy do domu, to jedynym stworzeniem cieszącym się na Twój
widok, jest Twój pies (no chyba aż tak zle to nie jest?), a teraz nagle
mają na Twoją cześć wiwatować tłumy?
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MÓWIĆ  Robert Ważyński
7

Wstęp
Tak, dokładnie takie mam zdanie w tej sprawie. Uwielbiam prezenta-
cje. Czasami nie mogę doczekać się, kiedy będę mógł stanąć przed
publicznością. W wystąpieniach publicznych jest coś magicznego.
Gdy stoję przed ludzmi i mam świetny dzień, prezentacja idzie po
mojej myśli, widownia reaguje właściwie na moje słowa, jest między
nami interakcja, to wtedy wiem (a przynajmniej wydaje mi się, że
wiem), co czuje Grzegorz Markowski, śpiewając w  Autobiografii :
Tysięczny tłum spija słowa z mych ust, kochają mnie&
Ja sam od najmłodszych lat angażowałem się w przedsięwzięcia,
ogólnie mówiąc, artystyczne. W szkole podstawowej nr 29 w Gdyni,
do której uczęszczałem jakieś 30 lat temu, występowałem w różnego
rodzaju inscenizacjach, śpiewałem w chórze szkolnym. Następnie
w ogólniaku, w gdyńskiej  Trójce , udzielałem się w kabarecie szkol-
nym. Zarówno pisałem teksty, jak i występowałem na scenie. Jeszcze
na studiach rozpocząłem pracę w Radiu Gdańsk, gdzie czytałem ser-
wisy informacyjne, byłem też reporterem. Zdarzało mi się, że zajmo-
wałem się konferansjerką na imprezach na żywo. Potem była praca
w gazetach. W sumie w mediach spędziłem 12 lat życia. Wielokrotnie
w tym czasie miałem możliwość występowania przed publicznością.
Czasem było to nawet kilkaset tysięcy ludzi. Kiedy miałem takie wy-
stępy?  zapytasz. W czasie gdy czytałem wiadomości na antenie ra-
diowej!
Teraz, jako 40-latek, zajmujÄ™ siÄ™ prezentacjami publicznymi, pracu-
jÄ…c dla jednego z wydawnictw edukacyjnych.
Być może zastanawiasz się, w jaki sposób mogę Ci pomóc. Myślisz:
co znajdę w tej książce, a czego nie ma w innych? W jaki sposób ten
gość może mi pomóc?
Ja myślę jednak, że naprawdę wierzysz w to, że moje porady przyda-
dzą Ci się w pracy, przecież kupiłeś już ten ebook.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MÓWIĆ  Robert Ważyński
8

Wstęp
I powiem Ci coÅ› jeszcze: nie zawiedziesz siÄ™!
W dalszej części książki znajdziesz wiele praktycznych porad do wy-
korzystania od zaraz. To proste pomysły. Do ich wdrożenia nie po-
trzebujesz podbudowy teoretycznej. Potrzebujesz tylko chęci, aby je
wykorzystać w swojej pracy i sprawdzić, jak bardzo są użyteczne.
Nawet jeśli część z nich odrzucisz, bo Ci się nie spodobają, to i tak
będziesz bogatszy o moje doświadczenie. A to już sprawi, że staniesz
się lepszym mówcą.
Moje doświadczenie to pół tysiąca poprowadzonych szkoleń i ponad
10-tysięczne audytorium. To sześć lat zmagań z trudnymi uczestni-
kami konferencji, to mniej lub bardziej udane próby opanowania
rozgadanego audytorium, to tysiące odpowiedzi na pytania, na które
nie zawsze miałem ochotę odpowiadać, to kilkadziesiąt tysięcy  prze-
rzuconych slajdów, setki tysięcy przejechanych kilometrów, hektoli-
try wypitej kawy i tony zjedzonych ciasteczek& Mógłbym wymieniać
to wszystko jeszcze długo. Po co to wszystko opisuję? Po pierwsze po
to, abyś mnie poznał. W końcu zawsze na początku wystąpienia nale-
ży się przedstawić.
Ale ja zrobiłem coś jeszcze. Na początku mojej prezentacji opowie-
działem historię. Nic tak nie wciąga uczestników prezentacji jak ade-
kwatne do tematu historie. Te, które opowiadamy na wstępie wystą-
pienia, to  przynęta . Tak jak wędkarze wabią nią ryby, tak my,
mówcy, kusimy nimi publiczność. Mam nadzieję, że skusisz się na
przeczytanie tej książki do końca. Dobra historia zastąpi kilka slaj-
dów z danymi. Dobra historia w Twojej prezentacji sprawi, że ze
średniaka staniesz się mistrzem wystąpień publicznych. W końcu do-
bra historia spowoduje, że publiczność Cię pokocha i nie będzie
chciała wypuścić po wystąpieniu. A Ty się przecież spieszysz, aby wy-
prowadzić na spacer tego psa z czwartego akapitu...
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
nie boje sie mowic
Nie boje sie mowic
tato nie boje sie
Nie bojÄ™ siÄ™ Arka Noego
Gęsia skórka Odc 26 Niczego się nie boję
73 BojÄ™ siÄ™
Podstawa komputerowego redagowania tekstu nie bój się klawiatury
Nie bój się! Mam Aspergera, nie gryzę Dziecko w interia
Nie bójcie się żyć dla miłości

więcej podobnych podstron