Kara śmierci


Kara śmierci

Nauczanie Papieża uchodzi za konserwatywne. Tak nie jest przynajmniej w jednej
dziedzinie: w nauce o karze śmierci. Jan Paweł II zrewolucjonizował podejście
Kościoła do tego problemu.

Jeszcze do niedawna Kościół nie tylko aprobował stosowanie takiej kary, ale
także starał się ją uzasadnić moralnie, co nie było łatwe, zważywszy że
przykazanie "nie zabijaj" obowiązuje bezwzględnie, czyli zawsze i wszystkich.

Papież Pius XII (zm. 1958) uważał np., że państwo, skazując na śmierć, nie
pozbawia przestępcy "prawa do życia", tylko "dobra życia". Prawa do życia
przestępca bowiem pozbawia siebie sam.

W XVIII w., kiedy to oświeceniowi humaniści zaczęli podważać prawo państwa do
zabijania przestępców, Kościół ograniczał się jedynie do przypominania, iż
skazać na śmierć można tylko w prawomocnym procesie sądowym, a skazańcom
powinno się umożliwić spowiedź i komunię świętą.

W średniowieczu spod ochrony przykazania "nie zabijaj" wyłączano nie tylko
złoczyńców, ale także odstępców od wiary. Uprawomocniło to działalność
kościelnej inkwizycji. Św. Tomasz z Akwinu (XIII w.) za godnych śmierci
uznawał zatwardziałych grzeszników. Taki grzesznik traci bowiem - zdaniem
Akwinaty - ludzką godność, dlatego pozbawienie go życia nie różni się moralnie
od zabicia zwierzęcia. Natomiast św. Augustyn (w IV w.) twierdził, że ten sam
Boski autorytet, który przykazanie "nie zabijaj" ustanowił, ogranicza jego
zakres i dopuszcza w określonych przypadkach wyjątki.

Nigdy jednak nie udało się Kościołowi ostatecznie wyjaśnić, w jaki sposób
zabijanie przestępców nie narusza piątego przykazanie Dekalogu.

Dopiero Jan Paweł II w encyklice Evangelium vitae (1995) wskazał, że istnieje
jedna tylko sytuacja, w której nie z naszej winy i woli zmuszeni jesteśmy
zabić, i że nie da się dramatyzmu i paradoksalności tej sytuacji do końca
racjonalnie wytłumaczyć.

Pozbawić życia przestępcę można - zdaniem Papieża - wyłącznie wtedy, gdy w inny
sposób nie da się obronić przed nim społeczeństwa. Jedynie obrona konieczna
usprawiedliwia zamach na życie, czyli jedynie w społeczeństwach nie
dysponujących możliwością odizolowania niebezpiecznych przestępców takie
sytuacje mogą mieć miejsce.

"Dzisiaj jednak" - pisze Jan Paweł II - "dzięki coraz lepszej organizacji
instytucji penitencjarnych takie przypadki są bardzo rzadkie, a być może już
nie zdarzają się wcale".

Papieska nauka zmusiła redaktorów Katechizmu Kościoła Katolickiego do
przeredagowania punktu dotyczącego kary śmierci.

Papież nie pozostawił jej tylko na papierze, od kilku lat wytrwale prosi władze
amerykańskich stanów, w których kara śmierci jest stosowana, o zaniechanie
egzekucji.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
[Janusz Korwin Mikke] Kara Śmierci
Gorączka śmierci Dead Heat 1988
SMIERC SAMOBOJCOM
Czechow Śmierć urzędnika
Moskwa rocznica śmierci Stalina
Motyw śmierci w literaurze średniowiecza
Uszkodzenie i smierc komorki
bylson czerwiec śmiercionośna x szybkości

więcej podobnych podstron