T Otlowski Wplyw iranskiego programu nuklearnego na srodowisko miedzynarodowe regionu


WPŁYW IRAŃSKIEGO PROGRAMU
NUKLEARNEGO NA RRODOWISKO
MIĘDZYNARODOWE REGIONU
ZATOKI PERSKIEJ I BLISKIEGO
WSCHODU
Tomasz Otłowski
Fundacja Aleksandra KwaSniewskiego Amicus Europae
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego
Pomimo presji ze strony społecznoSci międzynarodowej, Iran kon-
sekwentnie kontynuuje rozwój swojego programu nuklearnego. Choć
oficjalnie władze Iranu wciąż podkreSlają cywilny i pokojowy charakter
swej aktywnoSci w zakresie prac nad pozyskaniem technologii rozszcze-
piania jąder atomu, to jednoczeSnie nie czynią nic, aby jednoznacznie
przekonać do tego opinię Swiatową. Tym samym istnieje poważne
domniemanie, że zasadniczym celem irańskiego programu jądrowego 
realizowanego z dużym rozmachem i przy nakładzie olbrzymich Srod-
ków finansowych  jest pozyskanie technologii i wiedzy dających możli-
woSć ewentualnego wyprodukowania broni atomowej. .
Z powodu swojego strategicznego położenia geograficznego, poten-
cjału geopolitycznego i spuScizny kulturowo-historycznej, mającej wpływ
na powstanie szczególnego etosu narodowego Persów  Iran (Persja)
zawsze pretendował do odgrywania roli regionalnego mocarstwa. Obale-
nie w 1979 roku monarchii w Iranie i przekształcenie kraju w republikę
islamską nie zmieniło sposobu postrzegania przez Irańczyków geopolity-
cznej pozycji ich kraju w regionie. Pojawiły się jedynie nowe przesłanki
ideowe i polityczne, kierujące postępowaniem władz Iranu i stanowiące
91
obecnie główne uzasadnienie dla działań na rzecz uzyskania (czy też
raczej, jak ujmują to sami Irańczycy: odzyskania) przez to państwo  na-
leżnego mu statusu w regionie i w Swiecie. .
Naturalną konsekwencją takiego stanu rzeczy jest z jednej strony
dążenie Iranu do zwiększenia jego potencjału militarnego, z drugiej
zaS  uzyskanie strategicznej przewagi nad krajami regionu. W ocenie
kierownictwa irańskiego, przewagę taką dać może jedynie broń nuklear-
na i strategiczne Srodki jej przenoszenia (rakiety balistyczne Sredniego
i dalekiego zasięgu). Te same czynniki są jednoczeSnie jedynym wiary-
godnym i skutecznym  twardym Srodkiem odstraszania tak wobec
państw regionu, jak i spoza niego, uznawanych przez Teheran za wrogie
lub zagrażające jego interesom i ambicjom. W tym sensie nuklearne
aspiracje Iranu stanowią przejaw racjonalnego działania w Srodowisku
międzynarodowym, zgodnego z klasycznymi regułami polityki między-
narodowej państwa prowadzonej w oparciu (bądx z wykorzystaniem)
atutów, jakie stwarza konkretna sytuacja geopolityczna. .
Analizując wpływ nuklearyzacji Iranu na region Zatoki Perskiej
i szerzej całego Bliskiego Wschodu, nie sposób nie zauważyć, że zasa-
dniczym problemem i osią rozważań badawczych nie jest sam fakt
prowadzenia przez Teheran aktywnoSci w zakresie nuklearnej, lecz
percepcja tegoż programu (a szerzej, także samego Iranu jako takiego)
w państwach obszaru bliskowschodniego. To sam Iran  jego obecna
aktywnoSć w regionie, artykułowane cele polityki międzynarodowej
i sposób ich realizacji oraz historia dotychczasowych kontaktów z nim 
jest główną przyczyną poczucia zagrożenia u zdecydowanej większoSci
państw i społeczeństw regionu. Uporczywe kontynuowanie przez Tehe-
ran programu nuklearnego  o wysoce dwuznacznym charakterze i nie-
jasnych parametrach, a do tego wbrew woli społecznoSci międzynarodo-
wej  dodatkowo podsyca obawy sąsiadów Iranu. Utrwala to obraz tego
92
WPŁYW IRAŃSKIEGO PROGRAMU NUKLEARNEGO NA RRODOWISKO
MIĘDZYNARODOWE REGIONU ZATOKI PERSKIEJ I BLISKIEGO WSCHODU
kraju jako agresywnego i wysoce asertywnego podmiotu regionalnych
stosunków międzynarodowych, dążącego za wszelką cenę do osiągnięcia
dominującej pozycji strategicznej w regionie, kosztem państw arabskich.
Ewentualne dysponowanie przez Iran bronią nuklearną  lub co
najmniej technologią dającą możliwoSć relatywnie szybkiego wyprodu-
kowania  bomby A  miałoby zasadnicze znaczenie dla powodzenia
planów mocarstwowych Iranu. Broń tego typu, wraz ze skutecznymi
Srodkami jej przenoszenia, stanowiłaby bowiem najważniejszy Srodek
dominacji Teheranu nad innymi podmiotami w regionie, a jednoczeS-
nie  w ocenie irańskiej  byłaby najlepszym zabezpieczeniem przed
ewentualnymi próbami obalenia aktualnego reżimu, podejmowanymi
przez siły spoza regionu. .
Główną przyczyną obaw Arabów przed kontynuowaniem przez
Iran programu nuklearnego jest właSnie SwiadomoSć, że atomowy Iran 
nawet jeszcze nie dysponujący formalnie bronią jądrową, lecz jedynie
potencjałem technologicznym i organizacyjnym do jej pozyskania  sta-
nie się dominującym podmiotem geopolitycznym nie tylko w regionie
Zatoki Perskiej, ale i szerzej  całego Bliskiego Wschodu. Kombinacja
kilku kluczowych elementów: radykalnego charakteru irańskiego reżi-
mu, otwartego głoszenia aspiracji mocarstwowych, aktywnoSci między-
narodowej, prac nad potencjałem nuklearnym, rozbudowanego (i efekty-
wnego) arsenału rakiet balistycznych co najmniej Sredniego zasięgu
(do 2500 km)  sprawia, że Teheran już dziS stopniowo umacnia swą
regionalną pozycję geopolityczną, przekształcając się w państwo o sta-
tusie mocarstwowym. .
Taka sytuacja strategiczna wywołuje w regionie Bliskiego Wscho-
du (a szczególnie Zatoki Perskiej) klasyczny efekt  samospełniającej się
przepowiedni . Choć Teheran ma zapewne przed sobą jeszcze długą dro-
gę, aby w pełni opanować tajniki cyklu jądrowego i umieć z niego korzy-
stać, nie mówiąc już o skonstruowaniu własnego  bojowego urządzenia
93
nuklearnego  to już dziS państwa regionu zaczynają podejmować takie
działania i przejawiać takie zachowania, jakby Irańczycy faktycznie
JUŻ weszli w posiadanie atomowego know-how. Można by wręcz posta-
wić w tym kontekScie doSć przewrotną tezę, że Teheran w istocie wcale
nie potrzebuje dążyć do faktycznego zakończenia swojego programu
nuklearnego, ani tym bardziej wchodzić w posiadanie broni jądrowej 
wystarczy, aby umiejętnie rozgrywał propagandowo kwestię samej kon-
tynuacji swojego programu, dając społecznoSci międzynarodowej do
zrozumienia, że jest zdeterminowany i bliski sukcesu. Sytuacja taka jest
jednak tylko pozornie paradoksalna, a jej zasadnicze przyczyny tkwią
właSnie w sposobie, w jakim arabscy sąsiedzi Teheranu postrzegają
postawę Iranu i jego oddziaływanie na sytuację w regionie. Podobną co
do zasady sytuację obserwować można w przypadku programu nukle-
arnego realizowanego przez Koreę Północną. Także i tam faktyczna
wiedza społecznoSci międzynarodowej na temat stanu zaawansowania
programu jest niewielka, przy jednoczesnym powszechnym przekona-
niu, że jego celem jest broń atomowa  co reżim w Phenianie bardzo
skutecznie wykorzystuje dla swych celów strategicznych. .
Stopniowe, lecz nieustanne umacnianie się pozycji geopolitycznej
Islamskiej Republiki Iranu wywołuje w regionie skutki, o których
jeszcze kilka lat temu pisano by wyłącznie w literaturze z gatunku
 political fiction . Jednym z nich jest nieformalna współpraca między
Izraelem a Arabią Saudyjską i innymi monarchiami regionu Zatoki
Perskiej na rzecz ograniczania rosnących wpływów Iranu. Kooperację
tę zawiązano po wydarzeniach z lata 2006 roku, gdy Hezbollah odważył
się sprowokować otwarty konflikt z państwem izraelskim. OkolicznoSci
i uwarunkowania tego starcia wyraxnie wskazywały bowiem, że decyzje
o takim właSnie kroku ze strony radykalnego ugrupowania libańskich
szyitów zapadły nie w Bejrucie, lecz w Teheranie. Działania Hezbollahu
były klarownym sygnałem dla sunnickich arabskich państw regionu,
94
WPŁYW IRAŃSKIEGO PROGRAMU NUKLEARNEGO NA RRODOWISKO
MIĘDZYNARODOWE REGIONU ZATOKI PERSKIEJ I BLISKIEGO WSCHODU
wskazującym, że możliwoSci i determinacja Iranu sięgają już znacznie
dalej, niż jeszcze kilka lat temu. Irańskie aspiracje mocarstwowe,
dotychczas ograniczające się bardziej do retoryki, obecnie stają się coraz
bardziej realne, co wraz z kontrowersjami wokół programu nuklearnego
Teheranu pchnęło Rijad i Tel Awiw do nawiązania nieoficjalnych, nieja-
wnych kontaktów na rzecz ograniczenia wspólnego zagrożenia. Podobny
mechanizm odnotowano także, gdy palestyński Hamas  mający bardzo
bliskie związki z Iranem  przejął w czerwcu 2007 roku pełną kontrolę
nad Strefą Gazy. .
Zachowanie Iranu w otoczeniu międzynarodowym i jego aktyw-
noSć w zakresie programu nuklearnego wymusza też zacieSnianie
współpracy między państwami regionu Zatoki Perskiej. Wspólne mane-
wry wojskowe, wymiana informacji, koordynacja działań służb wywia-
dowczych i uzgadnianie planów modernizacji sił zbrojnych między
poszczególnymi krajami idą w parze z pogłębianiem współpracy w dzie-
dzinie bezpieczeństwa ze Stanami Zjednoczonymi. Arabskie monarchie
znad Zatoki poszukują też innych form zwiększenia swej pozycji wzglę-
dem rosnącego w siłę Iranu. Jedną z nich jest poszukiwanie nowych
i umacnianie dotychczasowych sojuszy z państwami spoza regionu.
Fundamentem bezpieczeństwa państw zrzeszonych w Gulf Cooperation
Council pozostaje sojusz z USA, choć zmiana polityki nowej admini-
stracji w Waszyngtonie wobec kwestii irańskiej wzbudza ostatnio spory
niepokój nad Zatoką. Mechanizm poszukiwania sojuszników poza regio-
nem dotyczy także innych aktorów  np. w 2006 roku Zjednoczone
Emiraty Arabskie zawarły porozumienie o współpracy strategicznej
(w praktyce sojusz) z Pakistanem. Nie ma wątpliwoSci, że ostrze tego
układu wymierzone jest głównie w Iran. Także Chiny są intensywnie
wciągane przez arabskie państwa regionu Zatoki we współpracę gospo-
darczą, głównie w inwestycje w sektor gazowo-naftowy i kupowanie su-
rowców po specjalnych cenach. Nie można wykluczyć, że strategicznym
95
celem jest tutaj osiągnięcie sytuacji, w której skala zaangażowania
ekonomicznego i uzależnienia surowcowego Pekinu przełoży się w razie
potrzeby (konflikt Arabów z Iranem) na zaangażowanie polityczne,
a być może wręcz militarne. .
Dysponując technologią jądrową  a więc potencjalnie także bro-
nią atomową oraz strategicznymi Srodkami jej przenoszenia, w tym
zwłaszcza rakietami balistycznymi klasy Shahab  Iran stanie się bar-
dzo istotnym podmiotem geopolitycznym w regionie Zatoki Perskiej.
Umacnianie strategicznej pozycji Iranu będzie odczuwalne także poza
regionem bliskowschodnim, np. w Azji Centralnej czy na Zakaukaziu.
Scenariusz taki oznaczałby także poważne wzmocnienie pozycji geopo-
litycznej Iranu względem państw basenu Morza Kaspijskiego. .
Wzmocnienie strategicznej pozycji Iranu i spowodowany nią wzrost
geopolitycznego znaczenia tego kraju z całą pewnoScią przełożą się na
zmianę sytuacji w całym otoczeniu Iranu, tak w aspekcie politycznym,
jak i ekonomicznym. Można się bowiem spodziewać, że dysponując
realną perspektywą uzyskania  atomowego straszaka , Teheran będzie
w stanie bardzo skutecznie wpływać na działania i postawę wielu muzuł-
mańskich państw w regionie, realizując własne interesy polityczne,
ideologiczne czy ekonomiczne. .
Najbardziej oczywistą i naturalną konsekwencją znacznego umo-
cnienia się roli Iranu będzie regionalny wyScig zbrojeń strategicznych.
Jego celem  z perspektywy arabskich sąsiadów Iranu  będzie odzyska-
nie stanu względnej równowagi strategicznej na obszarze bliskowscho-
dnim, to jest powrót do sytuacji, w której szyicki Iran nie znajduje się
w stanie strategicznej dominacji nad swymi sunnickimi sąsiadami.
96
WPŁYW IRAŃSKIEGO PROGRAMU NUKLEARNEGO NA RRODOWISKO
MIĘDZYNARODOWE REGIONU ZATOKI PERSKIEJ I BLISKIEGO WSCHODU
W warunkach nuklearyzacji Iranu równowaga taka, na poziomie strate-
gicznym, odnosiłaby się w dużej mierze do klasycznej zasady  wzajem-
nego odstraszania między głównymi państwami regionu. .
W ramach tego wyScigu zbrojeń można spodziewać się zarówno
dążenia kluczowych państw regionu Bliskiego Wschodu do posiadania
efektywnego arsenału broni jądrowej, jak i adekwatnych Srodków jej
przenoszenia. Równolegle, można oczekiwać także wysiłków ze strony
częSci państw regionu na rzecz zwiększenia ich możliwoSci defensyw-
nych (systemy obrony antyrakietowej). .
SpoSród państw regionu co najmniej kilka już obecnie dysponuje
potencjałem technologicznym, naukowo-badawczym i ekonomicznym,
umożliwiającym podjęcie ewentualnej próby potajemnego wyproduko-
wania własnej broni atomowej. Do państw tych należą zwłaszcza Egipt,
Arabia Saudyjska, Katar, Algieria, Maroko czy Libia, ale także Turcja 
najSciSlej powiązana z Zachodem spoSród muzułmańskich krajów regio-
nu. Wszystkie wymienione państwa już dziS interesują się energetyką
atomową i technologiami nuklearnymi, opracowując plany pozyskania
zaawansowanych rozwiązań technicznych, dających realną możliwoSć
wyprodukowania własnej broni nuklearnej. Szczególnie zaawansowane
w tych planach zdają się być Egipt i Arabia Saudyjska. Co ciekawe,
swoje zainteresowanie technologiami nuklearnymi wyrażają też takie
państwa Bliskiego Wschodu, jak Jemen czy Sudan, należące do najsła-
biej rozwiniętych pod względem technologicznym i przemysłowym
krajów regionu. Warto odnotować, że tylko w latach 2006-2007 łącznie
aż 13 państw regionu Bliskiego Wschodu ogłosiło zamiar podjęcia prac
nad swymi programami nuklearnymi. DoSć dobrze pokazuje to skalę
niepokoju, jaki w regionie wywołuje od kilku lat uporczywe konty-
nuowanie przez Teheran programu nuklearnego. .
97
W ostatniej dekadzie kilkukrotnie pojawiły się w zachodnich me-
diach i publikacjach eksperckich doniesienia na temat istnienia w Arabii
Saudyjskiej tajnego wojskowego programu nuklearnego, realizowanego
przy pomocy Pakistanu. Od 2006 roku podobne informacje pojawiają się
w kontekScie zacieSnienia stosunków politycznych i ekonomicznych
między Arabią Saudyjską a Chinami. Według tych doniesień, Saudowie
mieliby otrzymywać od Pekinu technologie nuklearne i asystę w ich
programie atomowym w zamian za dostawy saudyjskiej ropy dla Chin
po preferencyjnych (nierynkowych) cenach. .
Już dziS można też przewidzieć, że dążenie kluczowych arabskich
państw Bliskiego Wschodu do zwiększenia pozycji strategicznej wzglę-
dem mocarstwowego Iranu zakładać będzie także koniecznoSć zdobycia
(lub modyfikacji) Srodków przenoszenia. W najbliższych latach można
więc spodziewać się wzrostu zainteresowania technologiami rakieto-
wymi ze strony tych państw regionu, które zapowiadają dziS rozwój
własnych programów nuklearnych, a nie dysponują jeszcze Srodkami
przenoszenia potencjalnych ładunków jądrowych (lub innych broni
masowego rażenia). SpoSród arabskich krajów regionu, wiele dysponuje
w swych arsenałach rakietami balistycznymi różnego typu. W zdecydo-
wanej większoSci są to stare systemy (głównie SCUD-B i -C), o relatyw-
nie niewielkim zasięgu (300-600 km), które nie dają możliwoSci wyko-
rzystania ich jako ewentualnego Srodka odstraszania wobec nuklearne-
go Iranu. DziS jedynie Arabia Saudyjska  jako jedyne arabskie państwo
regionu bliskowschodniego  jest w stanie razić całe terytorium Iranu
posiadanymi przez siebie rakietami balistycznymi1. Należy więc ocze-
kiwać, że wiele państw regionu dążyć będzie do modyfikacji i/lub
modernizacji swych arsenałów balistycznych, w celu pozyskania syste-
mów zdolnych osiągnąć terytorium Iranu i tym samym gwarantujących
skuteczne zastosowanie zasady odstraszania. .
98
WPŁYW IRAŃSKIEGO PROGRAMU NUKLEARNEGO NA RRODOWISKO
MIĘDZYNARODOWE REGIONU ZATOKI PERSKIEJ I BLISKIEGO WSCHODU
Można także zakładać, że istotnym elementem działań na rzecz
wyrównania nierównowagi strategicznej w regionie po nuklearyzacji
Iranu będzie dążenie przez szereg państw bliskowschodnich do opraco-
wania lub pozyskania systemów obrony przeciwrakietowej teatru
działań. W chwili obecnej jedynie Izrael dysponuje efektywnym syste-
mem tego typu (Arrow). Wiele innych państw regionu  Turcja, Arabia
Saudyjska, Kuwejt, Bahrajn etc.  dysponuje jedynie taktycznymi
systemami obrony przeciwrakietowej (i jednoczeSnie obrony przeciw-
lotniczej) pola walki, przede wszystkim amerykańskimi systemami
Patriot. Informacje napływające z regionu sugerują, że już dziS częSć
państw arabskich podejmuje intensywne zabiegi na rzecz wdrożenia
systemu MD teatru działań, jako potencjalnie bardziej skutecznego
w obronie przed rakietami balistycznymi Sredniego zasięgu, niż posia-
dane dotychczas systemy typu Patriot. Zaawansowane prace studyjne
nad własnym systemem MD teatru działań prowadzi szczególnie Turcja,
korzystająca z dobrodziejstw bliskiej współpracy politycznej i technolo-
gicznej z Zachodem oraz z Izraelem. Ona też, jak się wydaje, jest naj-
bliżej wdrożenia tego typu rozwiązań defensywnych. Ze względu na
problemy technologiczne i olbrzymie koszty wdrażania tego typu syste-
mów antyrakietowych, niewiele państw w regionie będzie w stanie
opracować taki system samodzielnie. Najpewniej więc podjęte zostaną
kolektywne wysiłki na rzecz stworzenia sojuszniczego  parasola anty-
rakietowego , zwłaszcza w ramach grupy arabskich państw Zatoki
Perskiej, gdzie pierwsze kroki w tym kierunku, z udziałem Stanów
Zjednoczonych, już zresztą są podejmowane od trzech lat. .
1) W 1988 roku Saudyjczycy zakupili w Chinach ok. 50 sztuk wycofywanych wówczas z użycia
przez Pekin rakiet typu CSS-2 (wraz z 8-12 ruchomymi wyrzutniami). Rakiety te mają zasięg
od 2,5 tys. do 3 tys. km i choć są już dziS uważane za przestarzałe, mogą dla Rijadu stanowić
skuteczny Srodek odstraszający w rysującej się nowej rzeczywistoSci międzynarodowej na Bliskim
Wchodzie. Oprócz Królestwa Saudów, żaden inny kraj regionu (z wyłączeniem Izraela i Iranu) nie
dysponuje dziS rakietami balistycznymi o porównywalnym zasięgu (www.globalsecurity.org )
99
Perspektywa rozpętania wyScigu zbrojeń strategicznych na Blis-
kim Wschodzie  jako odpowiedzi najważniejszych państw regionu na
rosnące zagrożenie dla ich pozycji i bezpieczeństwa ze strony Iranu 
jest w ujęciu geopolitycznym czynnikiem o charakterze jednoznacznie
negatywnym. .
Każdy wyScig zbrojeń strategicznych, a tym bardziej z udziałem
wielu aktorów, zwiększa bowiem ryzyko przypadkowego wybuchu
konfliktu. Tak też z całą pewnoScią byłoby w przypadku regionu blisko-
wschodniego, gdzie ogólna sytuacja polityczno-militarna od dekad pozo-
staje niestabilna. Ze względu na fakt, że w grę wchodzi ewentualne
użycie broni masowego rażenia, konsekwencje takiego niezamierzonego
konfliktu byłyby wręcz niewyobrażalne. .
W tym kontekScie warto zwrócić uwagę, że w istniejącej na Blis-
kim Wschodzie ogólnej sytuacji politycznej  charakteryzującej się często
napiętymi i ograniczonymi relacjami politycznymi między poszczegól-
nymi podmiotami państwowymi  jest mało prawdopodobne, aby regio-
nalni dysponenci broni jądrowej zdołali wypracować model wzajemnych
systemów  komunikacji alarmowej w rodzaju słynnej  czerwonej linii
telefonicznej między Waszyngtonem a Moskwą, która kilka razy pozwo-
liła uniknąć wybuchu nuklearnego konfliktu w czasach Zimnej Wojny.
System taki funkcjonuje też dziS między Indiami a Pakistanem 
państwami, które jak dotychczas stanowią ostatni po zakończeniu
Zimnej Wojny przykład wyScigu zbrojeń strategicznych. Także i w tym
przypadku istnienie takiego mechanizmu komunikacji w sytuacjach
skrajnych pozwoliło na obniżenie napięcia między oboma państwami,
a w konsekwencji nawiązanie dialogu politycznego. Brak takich mecha-
nizmów kontrolnych poważnie zwiększa ryzyko błędnego odczytania
prawdziwych intencji przeciwnika, tym samym wzmacniając prawdopo-
dobieństwo przypadkowego w gruncie rzeczy wybuchu wojny. .
100
WPŁYW IRAŃSKIEGO PROGRAMU NUKLEARNEGO NA RRODOWISKO
MIĘDZYNARODOWE REGIONU ZATOKI PERSKIEJ I BLISKIEGO WSCHODU
Intensywny, wielowektorowy wyScig zbrojeń strategicznych na Bli-
skim Wschodzie może też sprawić, że zarówno gotowa już broń maso-
wego rażenia, jak i jej komponenty czy też know-how staną się bardziej
dostępne zarówno dla poszczególnych państw regionu, jak i aktorów
pozapaństwowych: grup terrorystycznych (szczególnie Al-Kaidy, ale też
Hezbollahu), ugrupowań separatystycznych czy rebelianckich. To samo
dotyczy proliferacji technologii rakietowych, w tym w zakresie rakiet
balistycznych. Stanowić to będzie dodatkowy czynnik destabilizacji
regionu, niekorzystnie wpływający na bezpieczeństwo międzynarodowe.
Tomasz Otłowski  ekspert i analityk w zakresie bezpieczeństwa między-
narodowego, specjalizuje się w problematyce bliskowschodniej i geopoli-
tycznych aspektach stosunków międzynarodowych. Współpracownik
Fundacji Aleksandra KwaSniewskiego  Amicus Europae , ekspert Fun-
dacji im. Kazimierza Pułaskiego, publicysta tygodnika  Polska Zbrojna .
Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Wydziału Dzienni-
karstwa i Nauk Politycznych UW (1997) oraz Studium Bezpieczeństwa
Narodowego UW (1997). W latach 1997-2006 analityk i ekspert, a nas-
tępnie naczelnik Wydziału Analiz Strategicznych w Departamencie
Bezpieczeństwa Międzynarodowego Biura Bezpieczeństwa Narodowego.
101


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
B Cwioro Miedzynarodowe wysilki na rzecz powstrzymania iranskiego programu nuklearnego
Emisje Głównych Zanieczyszczeń Powietrza W Polsce I Wpływ Na Środowisko Prezentacja (Juda Rezle
Toksykologia wpływ zanieczyszczeń na środowisko Morza Bałtyckiego
WPŁYW CZŁOWIEKA NA ZALEŻNOŚCI MIĘDZYGATUNKOWE
wplyw diety eliminac bezmlecznej na odzywienie dzieci do 2 r z
Zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego
Wpływ hałasu nisko częstotliwościowego na wybrane funkcje psychiczne człowieka
Urzędnik i biznesmen w środowisku międzynarodowym
Wpływ ambulatoryjnego kontrolowanego treningu na ciśnienie tętnicze
3 Na arenie międzynarodowej
III IV, Sarmackie tamgi pojawiają się na obszarze między górną Odrą a Wisłą
program egzaminów na uprawnienia budowlane styczeń 2010
Program diety na dni Elavia
Wpływ systemów wykrywania włamań na bezpieczeństwo informatyczne instytucji

więcej podobnych podstron