przykładowa matura cke biologia 2014 2015


E AMIN ATUR NY
EGZA N MA RALN
OD KU SZ O 2014 5
D ROK ZKOLNEGO 4/2015
BI OGIA
IOLO A
POZIOM ZONY
M ROZSZERZ Y
PRZYK WY ZES ZADAC (A1)
KAADOW STAW Z
Czas 180 minut
s pracy: 1 t
G C 2013
GRUDZIEC
Zadanie 1. (0 3)
Na rysunkach przedst dowÄ™ czÄ…ste oglobiny i m esie 
tawiono bud eczki hemo mioglobiny, a na wykre
krzywe wy ch dwóch bi m w zależno ienia parcjalnego tego g
ysycenia tyc iałek tlenem ości od ciśni gazu.
Na podsta Hooper, Bioch e wykłady, Wa
awie: B. D. Hames, N. M. H hemia. Krótkie arszawa 2007, s. 46.
a) Określ, ymienionyc i cech dotyc wionych bi
, które z wy ch w tabeli czą budowy przedstaw iałek,
wstawia X w odpow lumnie.
ajÄ…c znak X wiedniej kol
Uwaga: niektóre ce być wspóln ząsteczek.
echy mogÄ… b ne dla obu cz
Hemoglobin Mio
H na oglobina
1. Jest białki ym.
iem złożony
2. Ma struktu orzędową.
urÄ™ czwarto
3. Może przy ząsteczki tle
yłączyć 4 cz enu.
b) Podaj, w której tk rganizmie człowieka występuje mioglobina nkcję
kance w or c w a i jakÄ… fun
pełni.
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
c) Określ, która krz na wykresie (1. czy 2.) przedstawia właściwo mioglo
, zywa w p a ości obiny.
Odpow dnij.
wiedz uzasad
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
Stro
ona 2 z 19
Zada 2)
anie 2. (0 2
Azot m z pierwiastków niezb lin.
t jest jednym będnych do wzrostu i rozwoju rośl
a) Spośród wy ych azot wy dkreśl te, k ą
S ymienionych drobin zawierający ybierz i pod które mogą
b rednio przy y.
być bezpośr yswajane przez rośliny
+
NH4+ N2 NO3 N2O3
N
3
b) Podkreśl na związków o ych, w skład wchodzi azo
P azwy grup z organiczny d których w ot.
białka kwasy nu właściwe (pr
ukleinowe cukry proste tłuszcze w roste)
Zada 2)
anie 3. (0 2
Zdjęcie z mikro tronowego przedstawia eydiga. Kom e
oskopu elekt a fragment komórki Le mórki takie
wyst nadach męż
tępują w gon żczyzn.
yró mages.sciences p 01.03.2012]
ódło: http://im source.com/preview/9G0152.html [dostęp ]
a) Po ę hormonu płciowego wytwarzan Leydiga.
odaj nazwę nego przez komórki L
..................... ................... ...................
................... ................... ......................................................
b) Wykaż zwią pomi dużą zawartoś gładki siateczk śródplaz j
W ązek iędzy ą ścią iej ki zmatycznej
w a ich rolą w ormonu płc
w komórkach Leydiga a w syntezie ho ciowego.
..................... ................... ...................
................... ................... ......................................................
... ................... ................... ......................................................
................... ................... ...................
..................... ................... ...................
................... ................... ......................................................
..................... ................... ...................
................... ................... ......................................................
Strona 3 z 19
Zadanie 4. (0 2)
Stała Michaelisa-Menten (KM) to takie stężenie substratu (dla określonego stężenia enzymu),
przy którym reakcja enzymatyczna osiąga połowę prędkości maksymalnej. Stałą tę uznaje się
za orientacyjną miarę powinowactwa enzymu do substratu, ponieważ w przypadku większego
powinowactwa następuje wysycenie enzymu substratem przy jego niższym stężeniu.
W doświadczeniu badano zależność szybkości reakcji enzymatycznej od stężenia substratu 
dla enzymu bez obecności związku X oraz dla enzymu w obecności związku X.
Wyniki doświadczenia przedstawiono na poniższym wykresie.
Na podstawie: http://www.mikeblaber.org/oldwine/BCH4053/Lecture25/Lecture25.htm [dostęp 10.02.2013]
a) Wybierz prawidłową interpretację wyników doświadczenia i jej uzasadnienie.
A. Związek X jest inhibitorem tego enzymu, ponieważ w jego obecności powinowactwo
enzymu do substratu zwiększyło się.
B. Związek X jest inhibitorem tego enzymu, ponieważ w jego obecności powinowactwo
enzymu do substratu zmniejszyło się.
C. Związek X jest aktywatorem tego enzymu, ponieważ w jego obecności powinowactwo
enzymu do substratu zwiększyło się.
D. Związek X jest aktywatorem tego enzymu, ponieważ w jego obecności powinowactwo
enzymu do substratu zmniejszyło się.
b) Korzystając z informacji przedstawionych na wykresie, wyjaśnij, dlaczego wartość
Vmax tej reakcji nie zmienia się w obecności związku X.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Strona 4 z 19
Zadanie 5. (0 4)
Złocień ogrodowy jest rośliną krótkiego dnia, a koniczyna łąkowa to roślina długiego dnia.
Przeprowadzono doświadczenie dotyczące warunków oświetlenia wpływających
na kwitnienie tych roślin przy podaniu lub bez podania gibereliny. Schemat doświadczenia
przedstawia tabela. W wyniku przeprowadzonego doświadczenia stwierdzono, że podanie
gibereliny przyspiesza kwitnienie rośliny długiego dnia w optymalnych dla niej warunkach
fotoperiodu.
Warunki fotoperiodu (liczba
Podanie
Numer
godzin na dobÄ™)
Roślina roztworu
grupy
D (jasno) N (ciemno) gibereliny
1 złocień 16 8 +
2 koniczyna 16 8 +
3 złocień 8 16 +
4 koniczyna 8 16 +
5 złocień 16 8 
6 koniczyna 16 8 
7 złocień 8 16 
8 koniczyna 8 16 
a) Sformułuj problem badawczy tego doświadczenia.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Podaj numery grup roślin doświadczalnych odpowiadające poniższym opisom.
Rośliny dnia krótkiego w warunkach fotoperiodu dnia długiego w obecności gibereliny  ........ .
Rośliny dnia długiego w warunkach optymalnego dla nich fotoperiodu pod nieobecność
gibereliny  ............. .
c) Podaj numer grupy roślin doświadczalnych, w której uzyskano wynik świadczący o tym,
że podanie gibereliny przyśpiesza kwitnienie rośliny długiego dnia w optymalnych dla
niej warunkach fotoperiodu.
Numer grupy roślin  ............. .
d) Podaj, z którymi dwiema grupami roślin doświadczalnych należy porównać wynik
uzyskany w wymienionej w poleceniu c) grupie, by uznać, że wynik ten jest efektem
wpływu obu badanych czynników.
Należy ten wynik porównać z wynikami roślin z grup o numerach  ....................................... .
Strona 5 z 19
Zadanie 6. (0 4)
Podczas przechowywania bulw ziemniaka dochodzi do ubytku ich masy m.in. z powodu
odwodnienia, kiełkowania i chorób wywoływanych rozmaitymi patogenami.
W tabeli przedstawiono procentowy udział różnych przyczyn strat masy ziemniaków
przechowywanych w temperaturach: 3 °C, 5 °C i 8 °C.
Udział w stratach masy ziemniaków [%]
ubytków spowodowanych
Temperatura
odwodnieniem kiełkowaniem chorobami
przechowywania
3 °C 66 0 34
5 °C 70 1 29
8 °C 62 6 32
Na podstawie: Z. Czerko, Straty ilościowe ziemniaków podczas przechowywania w różnych warunkach
termiczno-wilgotnościowych,  Ziemniak Polski 2010, nr 3, s. 44.
a) Na podstawie danych z tabeli narysuj diagram jednosłupkowy, ilustrujący procentowy
udziaÅ‚ poszczególnych przyczyn strat masy ziemniaków w temperaturze 8 °C.
Strona 6 z 19
b) Na podstawie analizy danych z tabeli sformułuj dwa wnioski dotyczące zależności
pomiędzy udziałem różnych przyczyn strat masy ziemniaków a temperaturą ich
przechowywania.
Wniosek 1. ...................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Wniosek 2. ...................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
c) Wiedząc, że bulwy ziemniaków ważone są wraz z ewentualnymi patogenami czy
kiełkami, wyjaśnij, dlaczego kiełkowanie powoduje straty ich masy.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (0 3)
Higrofity to rośliny występujące w siedliskach o dużej wilgotności zarówno gleby, jak
i powietrza. W takich warunkach transpiracja jest utrudniona, dlatego charakterystycznÄ…
cechą budowy higrofitów są liczne przystosowania do ułatwienia tego procesu.
Na rysunku przedstawiono budowę anatomiczną blaszki liściowej higrofitu.
Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika, tom 1. Morfologia, Warszawa 2003, s. 225.
a) Na podstawie dwóch cech widocznych na rysunku wykaż związek budowy liścia tej
rośliny z przystosowaniem do zwiększenia intensywności transpiracji.
1. ...................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Uzasadnij, że zachodzenie transpiracji w warunkach wysokiej wilgotności środowiska
jest warunkiem utrzymania odpowiedniego poziomu metabolizmu u higrofitów.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Strona 7 z 19
Zadanie 8. (0 4)
Regulacja temperatur ciała u ssaków obejmuje wiele mecha ących
ry o w anizmów, funkcjonują
zarówno na poziomie behawior k gicznym, w tym horm órych
n e ralnym, jak i fizjolog monalne, któ
przykładem ć zależność przedstawio emacie.
m może być ona na sche
a) Uzupełn zy schemat pkowane miejsca nazw mbole
nij poniższ t, wpisując w wykrop m wy lub sym
literowe dnich horm z wpisując w szare kó +) w przypadku
e odpowied monów oraz ółka plus (+
działan ującego, a m w przypadku a hamujące
nia stymulu minus ( ) w u działania ego.
b) Wymień inny niż wyżej zaprezentow mechanizm fizjologiczny, który poz
ż a wany zwala
ssakom emperaturÄ™ daj, na czym on poleg
m obniżyć te ę ciała i pod ga.
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
c) W mro dni można, np na przy a ym, erwować osoby
ozne p. ystanku autobusowy zaobse o
przytup każ, akie owanie mo zapobiegać
pujące i podskakujące. Wyk że ta zacho oże
wychłod
dzeniu organizmu.
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
........................................................................................................................ .........
...................
Stro
ona 8 z 19
Zadanie 9. (0 4)
W badaniach mózgu człowieka stosuje się różnorodne techniki pozwalające określić, które
obszary kory mózgowej uaktywniają się w trakcie wykonywania określonych zadań. Metoda
tomografii pozytonowej polega na tym, że do organizmu badanej osoby wprowadza się
czÄ…steczki glukozy znakowane radioaktywnymi izotopami i obserwuje gromadzenie siÄ™
izotopu w miejscach intensywnej pracy komórek kory mózgowej.
Na rysunkach przedstawiono obrazy kory mózgowej zdrowego człowieka, zachowującego
świadomość i wykonującego różne czynności związane z mową. Badana osoba: najpierw
słuchała wypowiadanych przez kogoś słów (I), następnie czytała słowa bez ich
wypowiadania (II), sama wypowiadała słowa (III) oraz opisywała znaczenie słów przy
pomocy czasowników i przymiotników (IV). Ciemnymi punktami zaznaczono obszary
wykazujące zwiększoną koncentrację radioaktywnego izotopu podczas danej czynności.
Na podstawie: S. Greenfield, Mózg, Warszawa 1999 i Biologia, N.A. Campbell (red.) Poznań 2012, s. 1077.
a) Wyjaśnij, dlaczego w miejscach intensywnej pracy komórek kory mózgowej
obserwuje siÄ™ gromadzenie radioaktywnego izotopu.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Na podstawie wyników badania (I IV) sformułuj dwa wnioski dotyczące aktywności
kory mózgowej podczas wykonywania czynności związanych z mową.
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
c) Przyporządkuj płatom kory mózgowej (1 4) odpowiednie obszary funkcjonalne (A D),
które są w nich zlokalizowane.
1. płat czołowy .......... A. obszar słuchowy
2. płat ciemieniowy .......... B. obszar czuciowy
3. płat skroniowy .......... C. obszar wzrokowy
4. płat potyliczny .......... D. obszar kojarzeniowy
Strona 9 z 19
Zadanie 10. (0 1)
Wyróżnia się dwa typy wentylacji płuc:
1. typ brzuszny (zazwyczaj przeważający u mężczyzn)  główną rolę podczas wdechu
odgrywa praca przepony,
2. typ piersiowy (przeważnie dominujący u kobiet)  zasadniczą funkcję podczas wdechu
pełnią mięśnie międzyżebrowe zewnętrzne.
Uczniowie przeprowadzili obserwację sposobu wentylacji płuc w swojej klasie, liczącej
15 dziewcząt i 15 chłopców. Na lekcji wychowania fizycznego zmierzyli u każdej osoby
obwód klatki piersiowej osiągany podczas normalnego (płytkiego) wdechu. Zebrali dane
i obliczyli średni wynik dla grupy dziewcząt oraz dla grupy chłopców. Okazało się, że średni
obwód klatki piersiowej podczas wdechu jest u dziewcząt o 4 cm mniejszy niż u chłopców.
Oceń poprawność poniższych stwierdzeń dotyczących przeprowadzonej obserwacji.
Wpisz znak X w odpowiednie miejsca tabeli.
PRAWDA FAASZ
Dane dowodzą, że u dziewcząt w tej klasie dominuje
1. oddychanie brzuszne, ponieważ średni obwód ich klatki
piersiowej podczas wdechu był mniejszy niż u chłopców.
Z danych wynika, że wśród chłopców w tej klasie dominuje
2. oddychanie piersiowe, ponieważ obwód ich klatek
piersiowych podczas wdechu był większy niż u dziewcząt.
Dane nie potwierdzają ani nie zaprzeczają tezie, że u mężczyzn
przeważa brzuszny typ wentylacji, a u kobiet  piersiowy,
3.
ponieważ należało w każdej grupie zmierzyć obwód klatki
piersiowej zarówno podczas wdechu jak i podczas wydechu.
Zadanie 11. (0 2)
Przykładem substancji magazynowanej w organizmie człowieka jest glikogen. Największe
ilości tego polisacharydu znajdują się w wątrobie i mięśniach szkieletowych. Jednak glikogen
mięśniowy, mimo znacznej przewagi ilościowej nad glikogenem wątrobowym, nie stanowi
głównej rezerwy węglowodanowej dla pozostałych narządów w organizmie człowieka.
W tabeli przedstawiono przeciętną zawartość glikogenu wątrobowego i mięśniowego u osoby
dorosłej.
Masa Udział masy glikogenu w masie
Glikogen
glikogenu [g] gromadzących go narządów [%]
wÄ…trobowy 75 13
mięśniowy 450 1,5
a) Wyjaśnij, z czego wynika niska, w porównaniu z wątrobą, zawartość procentowa
glikogenu w mięśniach szkieletowych, chociaż gromadzą one dużo więcej tego cukru.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, dlaczego glikogen zmagazynowany w mięśniach szkieletowych nie stanowi
głównej rezerwy węglowodanowej dla pozostałych narządów w organizmie człowieka.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Strona 10 z 19
Zadanie 12. (0 3)
W 2011 roku, w wyniku trzęsienia ziemi w Japonii, wiele psów straciło swoich właścicieli lub
swój dom. Umieszczono je w schroniskach, gdzie badano poziom kortyzolu w ich moczu.
Porównano wyniki uzyskane u psów z terenów objętych katastrofą (Fukushima) i psów
z terenów, których katastrofa nie dotknęła (Kanagawa). Zmiany poziomu kortyzolu w obu
grupach, od dnia katastrofy, przedstawiono na wykresie.
Na podstawie: M. Nagasawa, K. Mogi, T. Kikusui, Continued Distress among Abandoned Dogs in Fukushima.
Scientific Reports, 2012, nr 2, artykuł nr 724.
a) Wyjaśnij, dlaczego poziom kortyzolu był podwyższony u psów z terenów
zniszczonych w wyniku trzęsienia ziemi w porównaniu z grupą kontrolną.
W odpowiedzi uwzględnij rolę tego hormonu w organizmie.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Określ tendencję zmian poziomu kortyzolu w pierwszych czterech tygodniach od
katastrofy u badanych psów z Fukushimy.
..................................................................................................................................................
c) Zaznacz, który z wymienionych potencjalnych efektów fizjologicznych na pewno
nie będzie skutkiem długotrwałego utrzymywania się kortyzolu we krwi.
A. Zmniejszenie produkcji przeciwciał.
B. Zwiększenie stężenia glukozy we krwi.
C. Przyspieszenie glikogenogenezy.
D. Przyspieszenie glukoneogenezy.
Strona 11 z 19
Zadanie 13. (0 3)
Feromony to chemiczne cząsteczki sygnałowe umożliwiające komunikację między
osobnikami tego samego gatunku, uwalniane do środowiska zewnętrznego i działające
w bardzo niewielkim stężeniu (nawet 0,000001 ppt, czyli jedna cząsteczka na 1018 cząsteczek
powietrza). Poznanie chemicznej budowy feromonów pozwoliło na ich wykorzystanie
w biologicznej walce z niektórymi owadami, np. do zwalczania korników stosuje się pułapki
z feromonami agregacyjnymi, które przywabiają osobniki obu płci. Pułapki z feromonami
płciowymi stosuje się między innymi do zwalczania moli ubraniowych oraz niektórych
motyli będących szkodnikami lasów, np. brudnicy mniszki.
Dymorfizm płciowy u wielu gatunków motyli nocnych przejawia się między innymi tym,
że czułki samców są znacznie większe niż czułki samic. Na czułkach tych motyli występują
liczne receptory chemiczne.
Na rysunku przedstawiono różnice w budowie czułków samicy i samca pewnego gatunku ćmy.
Na podstawie: K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacje do środowiska, Warszawa 2008, s. 637.
a) Uzasadnij, podając dwa argumenty, zaletę stosowania pułapek feromonowych jako
środków walki biologicznej w porównaniu ze środkami owadobójczymi.
1. ...................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Wyjaśnij znaczenie przystosowawcze dużych czułków u samców motyli nocnych.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Zadanie 14. (0 5)
W populacjach owadów społecznych, do których należy pszczoła miodna, występują formy
różniące się sposobem zachowania, cechami morfologicznymi i fizjologicznymi. Przeciętna
pszczela rodzina składa się zwykle z jednej matki, kilkuset lub więcej trutni i kilkudziesięciu
tysięcy robotnic, nie licząc jaj, larw i poczwarek. Królowa roju jest prawie dwukrotnie
większa od robotnicy i nie ma narządów umożliwiających zbieranie pokarmu, budowanie
gniazda i karmienie larw. Jej zadaniem jest odbycie jedynego w życiu lotu godowego
z trutniami i składanie jaj, z których wykluwa się cała reszta roju. Z niezapłodnionych jaj
wykluwają się samce pszczoły  trutnie, a z zapłodnionych  pszczoły robotnice.
Strona 12 z 19
Niektóre z larw wyklutych z zapłodnionych jaj mogą zostać w przyszłości matkami (gdy
w ulu zabraknie królowej).
W ostatnich latach na całym świecie obserwuje się masowe wymieranie pszczół. Jedną
z prawdopodobnych przyczyn mogą być zmiany środowiska spowodowane działalnością
człowieka.
Na podstawie: Tajemnice polskiej przyrody. Pszczoła miodna, Encyklopedia zwierząt i roślin, Warszawa 2007.
a) Określ znaczenie opisanego w tekście zróżnicowania osobników tego samego gatunku
dla funkcjonowania społeczności pszczół.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Określ ploidalność (1n lub 2n) komórek somatycznych:
1. królowej roju ............., 2. pszczoły robotnicy ............., 3. trutnia ............. .
c) Podaj nazwę podziału komórkowego, jaki zachodzi w komórkach trutnia podczas
wytwarzania plemników oraz nazwę podziału komórkowego u królowej roju podczas
wytwarzania gotowych do zapłodnienia jaj.
1. truteń ................................................ 2. królowa roju .................................................
d) Określ, jaki procent identycznego DNA (pomijając mutacje) ma przeciętnie
w stosunku do królowej roju (matki)
1. robotnica .................., 2. truteń ................... .
e) Wyjaśnij, uwzględniając znaczenie pszczół w przyrodzie, dlaczego ich masowe
wymieranie może przyczynić się do zmian w składzie gatunkowym flory i fauny
w danym ekosystemie.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Zadanie 15. (0 2)
Większość płazów ginie w krótkim czasie po umieszczeniu w wodzie morskiej. Istnieje jednak
wyjątek  żaba morska Fejervarya cancrivora, która we krwi zatrzymuje dużą ilość mocznika.
Na podstawie: Biologia. Jedność i różnorodność, M. Maćkowiak, A. Michalak (red.), Warszawa 2008, s. 349.
a) Wyjaśnij, dlaczego płazy innych gatunków giną w wodzie morskiej. W odpowiedzi
uwzględnij budowę skóry płazów.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Wykaż związek między wysokim stężeniem mocznika we krwi a przystosowaniem
żaby Fejervarya cancrivora do życia w wodzie morskiej.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Strona 13 z 19
Zadanie 16. (0 2)
Podczas gdy większość ludzi nie może zatrzymać oddechu na więcej niż dwie lub trzy minuty
ani pływać bez aparatu do nurkowania na głębokości przekraczającej 20 m, foka Weddella
z Antarktydy nurkuje na głębokość do 500 m i pozostaje tam nawet przez około 20 min.
W tabeli przedstawiono rozmieszczenie tlenu w organizmie człowieka i foki Weddella.
Zawartość tlenu [% całkowitej ilości tlenu w organizmie]
Struktura
organizmu
ssak A ssak B
PÅ‚uca 5 36
Krew 70 51
Mięśnie 25 13
Na podstawie: Biologia, N. A. Campbell (red.), Poznań 2012, s. 926.
Podaj, którą z liter (A czy B) oznaczono fokę Weddella. Uzasadnij wybór dwoma
argumentami odnoszącymi się do przystosowania foki do głębokiego nurkowania
i długiego przebywania pod wodą.
Foka Weddella to ssak oznaczony literÄ… .............. . Argumenty:
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Zadanie 17. (0 2)
Istnieje ścisła zależność pomiędzy występowaniem w środowisku pewnych gatunków roślin
a hamowaniem wzrostu i rozwoju innych organizmów. Istota tego typu oddziaływań polega
na wytwarzaniu i uwalnianiu do środowiska związków o charakterze allelopatycznym.
Substancje te przedostają się do atmosfery pod postacią olejków eterycznych, mogą być też
wypłukiwane z liści tych roślin podczas deszczu lub wydzielane są z ich korzeni bezpośrednio
do roztworu glebowego. Zjawisko to spotykane jest zarówno w uprawach polowych, jak
i w naturalnych ekosystemach, np. wśród rozmieszczonych równomiernie roślin pustynnych.
a) Wyjaśnij, dlaczego niektóre gatunki roślin działają hamująco na wzrost i rozwój
osobników innych gatunków, które w danym ekosystemie żyją w ich bezpośrednim
sÄ…siedztwie.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Podaj przykład takiego sposobu praktycznego zastosowania tego zjawiska w uprawie
roślin, który nie będzie negatywnie wpływał na środowisko naturalne. Odpowiedz
uzasadnij.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Strona 14 z 19
Zada  2)
anie 18. (0
Każd teczki kwasu wego ma ko ajduje się wolna grupa
da nić cząst u nukleinow oniec 3 , na którym zna w a
hydroksylowa cukru oraz koniec 5 z resztą fosforanową. Polimerazy mogą dołą nowe
c z P ączać e
nukle o do końca 3 nici.
eotydy tylko
Na ry edstawiono proces tran trzałką ozna unek syntez
ysunku prze nskrypcji. St aczono kieru zy mRNA.
Na Biologia. Jedn odność, M. Ma Michalak (red a 2008, s. 169.
a podstawie: B ność i różnoro aćkowiak, A. M d.), Warszawa .
a) Zaznacz rys na którym poprawnie oznaczono końce 3 i 5 nici fragmentu
sunek, u
cz DNA i nici syntezowan A.
zÄ…steczki D nego mRNA
b) Określ, które z wym p meraza NA as u
O mienionych funkcji pełni polim RN podcza procesu
tr i w komórk riontów. Wp X w odpow jsca tabeli.
ranskrypcji kach eukar pisz znak X wiednie miej
TA NIE
AK
1. Rozplatan zki DNA na legajÄ…cym t i.
nie czÄ…stecz a odcinku ul transkrypcji
Naprawia w  usuwani eotydów
anie błędów ie niewłaściwych nukle
2.
w syntezo i mRNA.
owanej nici
3. Wycinani tów z RNA po zakończ
ie fragment zeniu jego syntezy.
Strona 15
5 z 19
Zadanie 19. (0 4)
Schemat przedstawia efekty procesu transkrypcji i obróbki potranskrypcyjnej genu
ą-tropomiozyny w różnych typach komórek ciała człowieka.
Na podstawie: B. Alberts, D. Bray, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter, Podstawy biologii
komórki, Warszawa 1999, s. 222.
a) Podaj znaczenie użytych na schemacie określeń.
eksony to .................................................................................................................................
introny to .................................................................................................................................
transkrypcja to .........................................................................................................................
splicing (składanie genu) to .....................................................................................................
..................................................................................................................................................
b) Podaj, na czym polega różnica w obróbce potranskrypcyjnej pre-mRNA genu
ą-tropomiozyny w różnych typach komórek.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
c) Oceń, czy schemat ten dowodzi słuszności tezy  gen to fragment DNA kodujący
sekwencję aminokwasów jednego białka (łańcucha polipeptydowego) . Odpowiedz
uzasadnij.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Strona 16 z 19
Zadanie 20. (0 2)
Poniżej podano elementy opisu hipotetycznych wydarzeń ewolucyjnych, które miałyby
doprowadzić do pojawienia się i utrwalenia nowej cechy gatunkowej  żółtej barwy ciała
pustynnych chrząszczy. Nie wszystkie one są zgodne z założeniami teorii ewolucji
K. Darwina.
1. Pojawienie się wśród zielonych chrząszczy, żyjących na pustyni, osobników o barwie
żółtej, w wyniku przypadkowej zmiany ewolucyjnej.
2. Uzyskanie przewagi liczebnej przez żółte chrząszcze nad zielonymi.
3. Osiedlenie siÄ™ na pustyni zielonych chrzÄ…szczy pochodzÄ…cych z lasu.
4. Pojawienie się wśród zielonych chrząszczy, żyjących na pustyni, osobników o barwie
żółtej w celu lepszego przystosowania do warunków środowiska (żółty kolor piasku).
5. Zwiększona przeżywalność osobników o żółtej barwie w wyniku lepszej ochrony przed
rozpoznaniem przez ptaki drapieżne.
a) Ustal prawidłową kolejność hipotetycznych wydarzeń zgodnie z założeniami teorii
ewolucji Darwina, z pominięciem numeru tego elementu opisu, który nie jest zgodny
z tymi założeniami.
Prawidłowa kolejność hipotetycznych wydarzeń ewolucyjnych: ................................................
b) Podaj nazwę czynnika ewolucji, którego działanie opisano w punkcie 5.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 21. (0 1)
W ewolucji człowieka zachodziły rozmaite zmiany budowy, fizjologii i zachowań.
Uporządkuj w kolejności chronologicznej pojawienie się w antropogenezie wymienionych
niżej cech, wpisując numery 1 4 do prawej kolumny tabeli.
Kolejność
Cecha przodków człowieka współczesnego
pojawiania siÄ™ cech
Używanie prostych narzędzi kamiennych.
Przejście od koczowniczego do osiadłego trybu życia.
Przywiedzenie palucha do osi stopy.
Używanie narzędzi wieloelementowych, zbudowanych z różnych
materiałów, np. łuk i strzały.
Strona 17 z 19
Zadanie 22. (0 3)
Na diagram kresy zmian nia (długość dwóch ró h linii
mie przedstawiono zak n zagęszczen ównoległych
w pasku każdego gatunku) oraz średni zagęszczenia (ście wewnątrz paska
g o ie emnienie w p
dla każdeg gatunków le ków Europy
go gatunku) dziesięciu g eśnych ssak y i Kanady.
yró ński, Ekologia arszawa 1996, s. 47.
ódło: T. Umiń a, środowisko, przyroda, Wa
a) Podaj, na jakiej podstawi podzielo te gat na grupÄ™ A i B oraz podaj
j ie ono tunki g p
popraw y tych grup gatunków, e się do ich ról ekolog
wne nazwy , odnoszÄ…ce gicznych.
Kryteri Å‚u ................................................................................................................
ium podział
Nazwy gatunków ....................................................................................................
y obu grup g
b) Sformu prawidłowość, zgodnie z którą w każdej z grup gatu rozsu
ułuj unki unięte
są wzd nącego zag osobników ich gatunk
dłuż osi rosn gęszczenia o ków.
................................................................. ................... ...................
................... ................... .........
................................................................. ................... ...................
................... ................... .........
c) Wyjaśnij, dlaczeg nia gatunk dnich
go średnie zagęszczen ków z grupy B są niższe od śred
zagęszczeń gatun py A, mają oną wielkoś ów.
nków z grup ących zbliżo ść osobnikó
................................................................. ................... ...................
................... ................... .........
................................................................. ................... ...................
................... ................... .........
................................................................. ................... ...................
................... ................... .........
............................................... ................... ................... .........
................... ................... ...................
Strona 18 z 19
BRUDNOPIS
Strona 19 z 19


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CKE 05 Oryginalny arkusz maturalny 1 PP Biologia 2IN1
CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Biologia 2IN1
CKE 10 Oryginalny arkusz maturalny PP Biologia 2IN1
Odpowiedzi CKE 06zima Oryginalny arkusz maturalny 2 ZR Biologia
CKE 06 Oryginalny arkusz maturalny 1 PP Biologia 2IN1
CKE 09 Oryginalny arkusz maturalny PR Biologia 2IN1
CKE 10 Oryginalny arkusz maturalny PR Biologia 2IN1
Odpowiedzi CKE 06zima Oryginalny arkusz maturalny 1 ZP Biologia
CKE 05 Oryginalny arkusz maturalny 2 PR Biologia 2IN1
Odpowiedzi CKE 09 Oryginalny arkusz maturalny PR Biologia
CKE 09 Oryginalny arkusz maturalny PP Biologia 2IN1

więcej podobnych podstron