plik


ÿþEGZAMIN GIMNAZJALNY 2009 CZZ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA Klucz punktowania zadaD testu GM-1-092, GM-4-092, GM-L1-092 KWIECIEC 2009 Zadania zamknite W zadaniach od 1. do 25. podane byBy cztery odpowiedzi: A, B, C, D. UczeD wybieraB poprawn odpowiedz i zaznaczaB j na karcie odpowiedzi. Zadanie 1. Poprawna Obszar standardów Standard Czynno[ odpowiedz (1 p.) wyszukiwanie i stosowanie operowanie informacj zinterpretowanie informacji A informacji (II.2) dotyczcych zu|ycia energii Zadanie 2. wyszukiwanie i stosowanie operowanie informacj (II.2) wykorzystanie informacji informacji dotyczcych dyscyplin D sportowych Zadanie 3. wyszukiwanie i stosowanie operowanie informacj (II.2) przetworzenie informacji informacji dotyczcych czasu trwania B treningu Zadanie 4. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD przeliczenie jednostek poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach energii przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) C przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Zadanie 5. wyszukiwanie i stosowanie odczytywanie informacji odczytanie informacji informacji (II.1) dotyczcych drogi przebytej A przez zawodnika Zadanie 6. wskazywanie i opisywanie posBugiwanie si funkcjami wnioskowanie na podstawie faktów, zwizków i zale|no[ci, (III.3) analizy zale|no[ci w szczególno[ci przyczynowo- funkcyjnych D skutkowych, funkcjonalnych, przedstawionych za pomoc przestrzennych i czasowych wykresów Zadanie 7. wskazywanie i opisywanie wskazywanie prawidBowo[ci wykorzystanie zale|no[ci faktów, zwizków i zale|no[ci, w procesach, midzy wielko[ciami w szczególno[ci przyczynowo- w funkcjonowaniu ukBadów podanymi w zadaniu do B skutkowych, funkcjonalnych, i systemów (III.1) obliczenia dBugo[ci fali przestrzennych i czasowych dzwikowej Zadanie 8. umiejtne stosowanie terminów, stosowanie terminów i poj rozró|nienie cukrów poj i procedur z zakresu matematyczno- prostych i zBo|onych przedmiotów matematyczno- przyrodniczych (I.1) C przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu 2 Zadanie 9. wyszukiwanie i stosowanie odczytywanie informacji odczytanie informacji informacji (II.1) dotyczcych parametrów A krwi Zadanie 10. wskazywanie i opisywanie wskazywanie prawidBowo[ci zinterpretowanie wyników faktów, zwizków i zale|no[ci, w procesach, badaD na podstawie w szczególno[ci przyczynowo- w funkcjonowaniu ukBadów podanych norm C skutkowych, funkcjonalnych, i systemów (III.1) przestrzennych i czasowych Zadanie 11. stosowanie zintegrowanej wiedzy analizowanie sytuacji wskazanie problemu i umiejtno[ci do rozwizywania problemowej (IV.2) badawczego do B problemów przeprowadzonego do[wiadczenia Zadanie 12. stosowanie zintegrowanej wiedzy analizowanie sytuacji wnioskowanie o przebiegu i umiejtno[ci do rozwizywania problemowej (IV.2) reakcji chemicznej D problemów Zadanie 13. wskazywanie i opisywanie posBugiwanie si jzykiem rozró|nienie tlenków metali faktów, zwizków i zale|no[ci, symboli i wyra|eD i niemetali w szczególno[ci przyczynowo- algebraicznych (III.2) B skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Zadanie 14. stosowanie zintegrowanej wiedzy tworzenie i realizowanie wskazanie wzoru kwasu i umiejtno[ci do rozwizywania planu rozwizania (IV.4) speBniajcego warunki A problemów zadania Zadanie 15. wyszukiwanie i stosowanie operowanie informacj (II.2) przetworzenie informacji informacji dotyczcych budowy atomu D pierwiastka Zadanie 16. wskazywanie i opisywanie posBugiwanie si jzykiem wskazanie wzoru tlenku, faktów, zwizków i zale|no[ci, symboli i wyra|eD w którym niemetal ma dan w szczególno[ci przyczynowo- algebraicznych (III.2) warto[ciowo[ C skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Zadanie 17. wskazywanie i opisywanie posBugiwanie si jzykiem zidentyfikowanie reakcji faktów, zwizków i zale|no[ci, symboli i wyra|eD zobojtniania w szczególno[ci przyczynowo- algebraicznych (III.2) B skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych 3 Zadanie 18. wskazywanie i opisywanie posBugiwanie si funkcjami wskazanie wzoru faktów, zwizków i zale|no[ci, (III.3) opisujcego zale|no[ w szczególno[ci przyczynowo- funkcyjn przedstawion na B skutkowych, funkcjonalnych, wykresie przestrzennych i czasowych Zadanie 19. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD obliczenie masy cz[ci poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach produktu przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) C przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Zadanie 20. wskazywanie i opisywanie posBugiwanie si jzykiem wskazanie równania faktów, zwizków i zale|no[ci, symboli i wyra|eD zgodnego z tre[ci zadania w szczególno[ci przyczynowo- algebraicznych (III.2) A skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Zadanie 21. umiejtne stosowanie terminów, stosowanie terminów i poj nazwanie procesu poj i procedur z zakresu matematyczno- prowadzcego do rozwoju przedmiotów matematyczno- przyrodniczych (I.1) miast i obszarów miejskich D przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Zadanie 22. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD obliczenie rzeczywistej poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach odlegBo[ci na podstawie przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) skali mapy A przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Zadanie 23. wyszukiwanie i stosowanie operowanie informacj (II.2) okre[lenie kierunku informacji geograficznego na podstawie C mapy Zadanie 24. wskazywanie i opisywanie stosowanie zintegrowanej wykorzystanie wiedzy faktów, zwizków i zale|no[ci, wiedzy do obja[niania dotyczcej ruchu w szczególno[ci przyczynowo- zjawisk przyrodniczych obrotowego Ziemi C skutkowych, funkcjonalnych, (III.4) przestrzennych i czasowych Zadanie 25. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD obliczenie ró|nicy czasu poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach miejscowego midzy przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) wskazanymi miastami D przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu 4 Zadania otwarte Je[li w zadaniach punktowanych 0-1 w[ród odpowiedzi poprawnych pojawiaj si odpowiedzi niepoprawne, uczeD otrzymuje 0 punktów za zadanie. Punkty za wykonanie przyznaje si tylko wtedy, gdy uczeD stosuje poprawny sposób rozwizania zadania. Je[li uczeD mimo polecenia  zapisz obliczenia nie przedstawiB |adnych obliczeD, a napisaB poprawn odpowiedz nie otrzymuje punktu. Zadanie 26. wyszukiwanie i stosowanie operowanie informacj (II.2) ustalenie wspóBrzdnych informacji geograficznych podanych miast UczeD otrzymuje po 1 p. za wpisanie szeroko[ci i dBugo[ci geograficznej ka|dego z podanych miast. Poprawna odpowiedz: (2 p.) Nazwa Szeroko[ DBugo[ miasta geograficzna geograficzna Buenos 35°S 58°W Aires Delhi 28°N 77°E Zadanie 27. Etap 1. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD ustalenie sposobu obliczenia, jakim poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach procentem masy wszystkich produktów przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) jest masa szynki przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: 200 g + 30 g + 40 g + 50 g 40 g Å" 100% (1 p.) 320 g lub 320  100% 40  x 320 x = 40 Å" 100% Etap 2. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD obliczenie, ile procent masy wszystkich poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach produktów stanowi masa szynki przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: 12,5% (1 p.) PrzykBady poprawnych rozwizaD I sposób: 40 g 40 g 1 Å" 100% = Å" 100% = Å" 100% = 12,5% 200 g + 30 g + 40 g + 50 g 320 g 8 5 II sposób: 200 + 30 + 40 + 50 = 320 100% - 320 x - 40 100% · 40 = 320x x = 12,5% Odpowiedz: Masa szynki stanowi 12,5% masy wszystkich produktów. Zadanie 28. Etap 1. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD ustalenie sposobu obliczenia masy poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach biaBka zawartego w [niadaniu przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: 2 Å" 6,9 g + 0,3 Å" 0,6 g + 0,5 Å" 26,1 g + 0,4 Å" 16,4 g (1 p.) Etap 2. umiejtne stosowanie terminów, wykonywanie obliczeD obliczenie masy biaBka zawartego poj i procedur z zakresu w ró|nych sytuacjach w [niadaniu przedmiotów matematyczno- praktycznych (I.2) przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: 33,59 g (1 p.) PrzykBady poprawnych rozwizaD I sposób: 2 Å" 6,9 g + 0,3 Å" 0,6 g + 0,5 Å" 26,1 g + 0,4 Å" 16,4 g = 13,8 g + 0,18 g + 13,05 g + 6,56 g = 33,59 g II sposób: masa biaBka w 200 g buBki  2 Å" 6,9 g = 13,8 g 30 masa biaBka w 30 g masBa  Å" 0,6 g = 0,18 g 100 50 masa biaBka w 50 g sera  Å" 26,1 g = 13,05 g 100 40 masa biaBka w 40 g szynki  Å" 16,4 g = 6,56 g 100 13,8 g + 0,18 g + 13,05 g + 6,56 g = 33,59 g Odpowiedz: W [niadaniu MichaBa jest 33,59 g biaBka. Zadanie 29. Etap 1. wskazywanie i opisywanie wskazywanie prawidBowo[ci ustalenie sposobu obliczenia warto[ci faktów, zwizków i zale|no[ci, w procesach, w funkcjonowaniu siBy w szczególno[ci przyczynowo- ukBadów i systemów (III.1) skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych 6 Poprawna odpowiedz: N F = 50 kg Å" 10 (1 p.) kg Etap 2. wskazywanie i opisywanie wskazywanie prawidBowo[ci ustalenie sposobu obliczenia pracy faktów, zwizków i zale|no[ci, w procesach, w funkcjonowaniu w szczególno[ci przyczynowo- ukBadów i systemów (III.1) skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Poprawna odpowiedz: W = 500 N Å" 2 m (1 p.) Etap 3. wskazywanie i opisywanie wskazywanie prawidBowo[ci ustalenie sposobu obliczenia mocy faktów, zwizków i zale|no[ci, w procesach, w funkcjonowaniu w szczególno[ci przyczynowo- ukBadów i systemów (III.1) skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Poprawna odpowiedz: 1000 J P = (1 p.) 4 s Etap 4. wskazywanie i opisywanie wskazywanie prawidBowo[ci obliczenie warto[ci siBy, pracy i mocy faktów, zwizków i zale|no[ci, w procesach, w funkcjonowaniu oraz zapisanie tych wielko[ci w szczególno[ci przyczynowo- ukBadów i systemów (III.1) z jednostkami skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Poprawna odpowiedz: P = 250 W (1 p.) PrzykBady poprawnych rozwizaD I sposób: F = m Å" g N F = 50 kg Å" 10 kg F = 500 N W = F Å" s W = 500 N Å" 2 m W = 1000 J W P = t 1000 J P = 4 s P = 250 W 7 II sposób: "E = m Å" g Å" h N ”E = 50 kg Å" 10 Å" 2 m kg ”E = 1000 J "E = W 1000 J P = = 250 W 4 s III sposób: mgh P = t N 50 kg Å" 10 Å" 2 m kg P = 4 s P = 250 W Odpowiedz: Zrednia moc mi[ni zawodnika podczas podnoszenia sztangi wynosi 250 W. Zadanie 30. wyszukiwanie i stosowanie informacji operowanie informacj podanie nazwy wBókien bardziej (II.2) podatnych na zmczenie Poprawna odpowiedz: wBókna biaBe (1 p.) Zadanie 31. wyszukiwanie i stosowanie informacji operowanie informacj podanie nazwy procesu, który (II.2) powoduje zmczenie mi[ni Poprawna odpowiedz: oddychanie beztlenowe lub fermentacja mlekowa (1 p.) Zadanie 32. wyszukiwanie i stosowanie informacji operowanie informacj podanie nazwy wBókien, które bd (II.2) w wikszym stopniu zaanga|owane w skurcz mi[ni w czasie biegu krótkodystansowego Poprawna odpowiedz: wBókna biaBe (1 p.) Zadanie 33. Etap 1. umiejtne stosowanie terminów, poj posBugiwanie si ustalenie sposobu obliczenia i procedur z zakresu przedmiotów wBasno[ciami figur (I.3) objto[ci kosza matematyczno-przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: (1 p.) V = 3,14 Å" 142 Å" 40 (cm3) lub V = 3,14 Å" 1,42 Å" 4 (dm3) lub V = À Å" 142 Å" 40 (cm3) lub V = À Å" 1,42 Å" 4 (dm3) 8 Etap 2. umiejtne stosowanie terminów, poj posBugiwanie si obliczenie objto[ci kosza i procedur z zakresu przedmiotów wBasno[ciami figur (I.3) matematyczno-przyrodniczych niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: (1 p.) V = 24617,6 cm3 lub V = 24,6176 dm3 Etap 3. umiejtne stosowanie terminów, poj wykonywanie obliczeD zamiana jednostek i podanie wyniku i procedur z zakresu przedmiotów w ró|nych sytuacjach w przybli|eniu do 1 litra matematyczno-przyrodniczych praktycznych (I.2) niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: (1 p.) V = 25 l PrzykBad poprawnego rozwizania V = À r2H, gdzie r = 14 cm, H = 40 cm 2 V = À Å" 14 Å" 40 V = 7840 À V = 7840 Å" 3,14 3 V = 24617,6 cm 3 V = 24,6176 dm V H" 25 litrów Odpowiedz: Pojemno[ kosza wynosi okoBo 25 litrów. Zadanie 34. Etap 1. stosowanie zintegrowanej wiedzy tworzenie i realizowanie ustalenie sposobu obliczenia i umiejtno[ci do rozwizywania planu rozwizania (IV.4) wysoko[ci [ciany bocznej problemów ostrosBupa prawidBowego czworoktnego (zastosowanie twierdzenia Pitagorasa lub wykorzystanie wBasno[ci trójkta równobocznego) Poprawna odpowiedz: (1 p.) 2 2 2 8 3 hb + 4 = 8 lub hb = 2 Etap 2. stosowanie zintegrowanej wiedzy tworzenie i realizowanie ustalenie sposobu obliczenia pola i umiejtno[ci do rozwizywania planu rozwizania (IV.4) powierzchni dachu domu I problemów 9 Poprawna odpowiedz: 2 1 8 PI = 4 Å" Å" 8 Å" 4 3 lub P = 4 Å" Å" 3 (1 p.) 2 I 4 Etap 3. stosowanie zintegrowanej wiedzy tworzenie i realizowanie ustalenie sposobu obliczenia dBugo[ci i umiejtno[ci do rozwizywania planu rozwizania (IV.4) boku dachu domu II (zastosowanie problemów twierdzenia Pitagorasa lub wykorzystanie wBasno[ci przektnej kwadratu) Poprawna odpowiedz: 2 2 2 4 + 4 = x lub x = 4 2 (1 p.) Etap 4. stosowanie zintegrowanej wiedzy tworzenie i realizowanie ustalenie sposobu obliczenia pola i umiejtno[ci do rozwizywania planu rozwizania (IV.4) powierzchni dachu domu II problemów Poprawna odpowiedz: PII = 2 Å" 8 Å" 4 2 (1 p.) Etap 5. stosowanie zintegrowanej wiedzy opracowanie wyników obliczenie pól powierzchni dachów i umiejtno[ci do rozwizywania (IV.5) domów I i II, zinterpretowanie problemów wyniku Poprawna odpowiedz: PI = 64 3 P = 64 2 (1 p.) II 64 3 *# 64 2 3 > 2 , czyli PI > PII Odpowiedz: Wiksz powierzchni ma dach domu I. PrzykBady poprawnych rozwizaD I sposób: Dach domu I  obliczenie wysoko[ci [ciany bocznej ostrosBupa prawidBowego czworoktnego z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa 2 2 2 hb + 4 = 8 2 2 2 hb = 8 - 4 2 hb = 48 hb = 4 3 (m) 10 Obliczenie pola powierzchni dachu domu I  pola powierzchni bocznej ostrosBupa prawidBowego czworoktnego PI = 4 Å" P” 1 PI = 4 Å" Å" a Å" h 2 b 1 PI = 4 Å" Å" 8 Å" 4 3 = 64 3 (m2) 2 Obliczenie dBugo[ci boku x dachu domu II z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa x2 = 42 + 42 x2 = 32 x 4 x = 4 2 (m) . 4 Obliczenie pola powierzchni dachu domu II  2 razy pole prostokta o wymiarach 8 m i 4 2 m PII = 2 Å" Pp PII = 2 Å" 8 Å" 4 2 = 64 2 (m2) Porównanie pól powierzchni obu dachów 64 3 > 64 2 3 > 2 PI > PII Odpowiedz: Wiksz powierzchni ma dach domu I. II sposób: Dach domu I  obliczenie wysoko[ci [ciany bocznej ostrosBupa prawidBowego czworoktnego z wykorzystaniem wBasno[ci trójkta równobocznego a 3 hb = , gdzie a oznacza dBugo[ boku trójkta równobocznego 2 8 3 hb = hb = 4 3 (m) 2 Obliczenie pola powierzchni dachu domu I  pola powierzchni bocznej ostrosBupa prawidBowego czworoktnego PI = 4 Å" P” 2 a 2 P = 4 Å" 3 = a 3 I 4 PI = 82 3 PI = 64 3 (m) Obliczenie dBugo[ci boku x dachu domu II z wykorzystaniem wBasno[ci przektnej kwadratu x x2 = 2 a2 , gdzie a oznacza dBugo[ boku kwadratu 4 x = a 2 . x = 4 2 (m) 4 11 Obliczenie pola powierzchni dachu domu II  2 razy pole prostokta o wymiarach 8 m i 4 2 m PII = 2 Å" Pp PII = 2 Å" 8 Å" 4 2 = 64 2 (m2) Porównanie pól powierzchni obu dachów 64 3 > 64 2 3 > 2 PI > PII Odpowiedz: Powierzchnia dachu domu I jest wiksza ni| powierzchnia dachu domu II. Zadanie 35. Etap 1. wskazywanie i opisywanie faktów, posBugiwanie si jzykiem zapisanie wzorów chemicznych zwizków i zale|no[ci, w szczególno[ci symboli i wyra|eD substratów w reakcji otrzymywania przyczynowo-skutkowych, algebraicznych (III.2) wapna gaszonego funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Poprawna odpowiedz: CaO i H2O (1 p.) Etap 2. wskazywanie i opisywanie faktów, posBugiwanie si jzykiem zapisanie wzorów chemicznych zwizków i zale|no[ci, w szczególno[ci symboli i wyra|eD substratu i produktu w reakcji przyczynowo-skutkowych, algebraicznych (III.2) otrzymywania wglanu wapnia funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Poprawna odpowiedz: CO2 i CaCO3 (1 p.) PrzykBad poprawnej odpowiedzi CaO + H2O ’! Ca(OH)2 Ca(OH)2 + CO2 ’! CaCO3 + H2O Zadanie 36. Etap 1. umiejtne stosowanie terminów, poj wykonywanie obliczeD ustalenie sposobu obliczenia masy i procedur z zakresu przedmiotów w ró|nych sytuacjach wglanu wapnia matematyczno-przyrodniczych praktycznych (I.2) niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: 100%  (12% + 48%) (1 p.) 40%  8 kg 100%  x 0,4 · x = 8 12 Etap 2. umiejtne stosowanie terminów, poj wykonywanie obliczeD obliczenie masy wglanu wapnia i procedur z zakresu przedmiotów w ró|nych sytuacjach matematyczno-przyrodniczych praktycznych (I.2) niezbdnych w praktyce |yciowej i dalszym ksztaBceniu Poprawna odpowiedz: 20 kg (1 p.) PrzykBady poprawnych rozwizaD I sposób: Obliczenie procentu masowego wapnia w wglanie wapnia 100% - (12% + 48%) = 40% 40% masy wglanu wapnia to 8 kg 8 : 0,4 = 20 (kg) II sposób: 100% - (12% + 48%) = 40% 40%  8 kg 100%  x 100% Å" 8 kg x = = 20 kg 40% III sposób: 100% - (12% + 48%) = 40% masa wapnia 40%  8 kg 1%  0,2 kg masa wgla 12 Å" 0,2 kg = 2,4 kg masa tlenu 48 Å" 0,2 kg = 9,6 kg masa wglanu wapnia 8 kg + 2,4 kg + 9,6 kg = 20 kg Odpowiedz: Masa wglanu wapnia wynosi 20 kg. 13

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2009 klucz zad 2 u
2009 klucz zad 2 u
PR geografia maj 2009 klucz rozwiązań
odp 06 2009 klucz pis 0X 2
LDEP wrzesień 2009 klucz
2009 klucz pp probna id 2061655 Nieznany
2009 2 klucz X
2009 klucz bio pp

więcej podobnych podstron