plik


ÿþCentralna Komisja Egzaminacyjna EGZAMIN MATURALNY 2012 BIOLOGIA POZIOM PODSTAWOWY Kryteria oceniania odpowiedzi CZERWIEC 2012 2 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy Zadanie 1. (0-2) Obszar standardów Opis wymagaD Wiadomo[ci i rozumienie Opisanie funkcji szkieletu czBowieka (I.1.c4) PrzykBady poprawnej odpowiedzi: ·ð Ochrania niektóre narzdy wewntrzne, np. mózg / nerki / serce / pBuca / rdzeD krgowy. ·ð Jest miejscem wytwarzania elementów morfotycznych krwi (w szpiku kostnym czerwonym). 2 p.  za podanie dwóch prawidBowych przykBadów funkcji szkieletu czBowieka, innych ni| wymienione w tek[cie 1 p.  za podanie jednego prawidBowego przykBadu funkcji szkieletu 0 p.  za podanie przykBadów wymienionych w tek[cie lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 2. (0-2) a) (0-1) Korzystanie z informacji Porównanie informacji przedstawionych na schemacie dotyczcych zmian masy ko[ci u kobiet w stosunku do m|czyzn w tym samym wieku (II.2.b) Poprawna odpowiedz: W okresie menopauzy, i po tym okresie, kobiety trac mas ko[ci szybciej ni| m|czyzni w tym samym wieku. 1 p.  za poprawne okre[lenie na podstawie schematu zmian masy ko[ci u kobiet w okresie menopauzy, i po tym okresie, w stosunku do m|czyzn w tym samym wieku 0 p.  za odpowiedz niepoprawn, która nie uwzgldnia ró|nicy w zmianach masy ko[ci u kobiet w stosunku do m|czyzn w tym samym wieku lub odpowiedz bdc odczytem informacji przedstawionych na schemacie b) (0-1) Tworzenie informacji Okre[lenie przyczyny zmian masy ko[ci u kobiet we wskazanym okresie i podanie nazwy choroby bdcej skutkiem tych zmian (III.2.a) Poprawna odpowiedz: ·ð Przyczyna zmian: W okresie menopauzy, i po tym okresie, u kobiet nastpuje niedobór estrogenów hamujcych m.in. proces utraty wapnia z ko[ci, co wpBywa na obni|enie masy ko[ci. ·ð Nazwa choroby: osteoporoza. 1 p.  za poprawne podanie przyczyny zmian masy ko[ci u kobiet w okresie menopauzy i po tym okresie, oraz podanie nazwy choroby bdcej skutkiem tych zmian 0 p.  za podanie tylko przyczyny opisanych zmian u kobiet lub podanie tylko nazwy choroby, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Egzamin maturalny z biologii 3 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy Zadanie 3. (0-2)) a) (0-1) Korzystanie z informacji Rozpoznanie procesu przedstawionego na schemacie, dziki któremu zachodzi wymiana gazowa (II.1.b) Poprawna odpowiedz: dyfuzja 1 p.  za podanie poprawnej nazwy procesu, dziki któremu zachodzi wymiana gazowa midzy powietrzem w pcherzykach pBucnych a krwi otaczajcych je naczyD krwiono[nych 0 p.  za podanie nieprawidBowej nazwy procesu przedstawionego na schemacie b) (0-1) Tworzenie informacji Okre[lenie i uzasadnienie rodzaju procesu, dziki któremu zachodzi wymiana gazowa midzy pcherzykami pBucnymi a krwi otaczajcych je naczyD krwiono[nych (III.3.a) Poprawna odpowiedz: Jest to proces bierny, poniewa| polega na przemieszczaniu si czsteczek substancji (O2 i CO2) z miejsc o wy|szym ci[nieniu (st|eniu) do miejsc o ni|szym ci[nieniu (st|eniu). 1 p.  za prawidBowy wybór rodzaju procesu przedstawionego na schemacie i poprawne jego uzasadnienie 0 p.  za prawidBowy wybór rodzaju przedstawionego procesu bez uzasadnienia lub nieprawidBowe jego uzasadnienie, lub odpowiedz niepoprawn w obu cz[ciach polecenia Zadanie 4. (0-1) Tworzenie informacji Wykazanie zwizku budowy serca z jego funkcj (III.2.a) PrzykBad poprawnej odpowiedzi: Ci[nienie krwi w komorze lewej jest znacznie wy|sze ni| w komorze prawej, poniewa| funkcj tej cz[ci serca jest wypchnicie krwi do ttnic transportujcych krew na obwód caBego ciaBa, natomiast z komory prawej krew jest wyrzucana tylko do ttnic pBucnych, a wic na mniejsz odlegBo[. 1 p.  za poprawne wyja[nienie ró|nicy ci[nienia krwi w obu komorach serca wytwarzanego podczas skurczu, uwzgldniajce funkcj ka|dej z komór 0 p.  za wyja[nienie, które nie odnosi si do funkcji ka|dej z komór serca lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 5. (0-1) Korzystanie z informacji Porównanie i selekcjonowanie informacji dotyczcych hemoglobiny przedstawionych na schemacie (II.2.a) PrzykBady poprawnej odpowiedzi: ·ð Krzywa A, poniewa| przy ka|dej warto[ci ci[nienia parcjalnego hemoglobina pBodowa wi|e wicej tlenu ni| hemoglobina we krwi matki. 4 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy ·ð Krzywa A, poniewa| wysycenie tlenem hemoglobiny pBodowej przy ka|dej warto[ci ci[nienia parcjalnego jest zawsze wiksze ni| wysycenie tlenem hemoglobiny we krwi matki. 1 p.  za podanie wBa[ciwego oznaczenia na schemacie hemoglobiny pBodowej i poprawne uzasadnienie jej wyboru 0 p.  za podanie wBa[ciwego oznaczenia na schemacie hemoglobiny pBodowej bez uzasadnienia lub nieprawidBowe uzasadnienie wyboru, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 6. (0-1) Tworzenie informacji Zinterpretowanie informacji przedstawionych w tek[cie, dotyczcych zmian poziomu hematokrytu we krwi czBowieka (III.3.a) Poprawna odpowiedz: ·ð biegunka ·ð Biegunka powoduje odwodnienie, które skutkuje zmniejszeniem objto[ci osocza krwi, co przy zachowanej liczbie erytrocytów powoduje podwy|szenie poziomu hematokrytu. 1 p.  za wskazanie wBa[ciwego czynnika wpBywajcego na podwy|szenie poziomu hematokrytu i poprawne uzasadnienie jego wyboru 0 p.  za wskazanie wBa[ciwego czynnika i brak uzasadnienia lub nieprawidBowe jego uzasadnienie, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 7. (0-3) a) (0-2) Korzystanie z informacji Skonstruowanie wykresu sBupkowego dotyczcego przepBywu krwi przez narzdy podczas wysiBku fizycznego na podstawie danych w tabeli (II.3.a) PrzykBad wykresu: Egzamin maturalny z biologii 5 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy 2 p.  za w caBo[ci prawidBowe narysowanie wykresu, czyli:  podpisanie sBupków ilustrujcych wskazane narzdy: serce, nerki i prawidBowe opisanie osi Y: przepByw krwi w cm3/min  wyskalowanie osi Y i prawidBowe narysowanie wszystkich sBupków wraz z podaniem legendy (podczas spoczynku i podczas wysiBku) 1 p.  za prawidBowe podpisanie sBupków diagramu i opisanie osi przy niepoprawnym wyskalowaniu osi lub niepoprawnym albo niepeBnym narysowaniu sBupków diagramu lub  wyskalowanie osi i narysowanie sBupków diagramu przy niepeBnym opisie osi, lub niepodpisanych sBupkach diagramu 0 p.  za caBkowicie nieprawidBowo narysowany i opisany diagram b) (0-1) Tworzenie informacji Wskazanie narzdu, w którym najsilniej wzrasta przepByw krwi podczas wysiBku i wyja[nienie przyczyny tego zjawiska (III.2.b) PrzykBad poprawnej odpowiedzi: Mi[nie szkieletowe, poniewa| wiksza ilo[ przepBywajcej krwi dostarcza wicej tlenu do wytworzenia energii potrzebnej do zwikszonej pracy mi[ni podczas wysiBku. 1 p.  za podanie nazwy narzdu, w którym najsilniej wzrasta przepByw krwi podczas wysiBku i wyja[nienie tego przyczyny 0 p.  za poprawne podanie nazwy narzdu i brak wyja[nienia lub nieprawidBowe wyja[nienie, lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 8. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie zródeB energii podczas skurczu mi[ni (I.4.a) Poprawna odpowiedz: kolejno[: ATP, glikogen, fosfokreatyna 1 p.  za poprawne uzupeBnienie w obu zdaniach wszystkich trzech brakujcych okre[leD zródeB energii podczas skurczu mi[ni 0 p.  za wpisanie nawet jednego nieprawidBowego okre[lenia Zadanie 9. (0-2) a) (0-1) Tworzenie informacji SformuBowanie wniosku na podstawie informacji przedstawionych na wykresie (III.3.a) PrzykBady poprawnych odpowiedzi: ·ð Wraz ze wzrostem temperatury zwiksza si u czBowieka wytwarzanie potu, a zmniejsza wytwarzanie moczu. ·ð Im wy|sza temperatura tym wicej jest wytwarzanego potu, a mniej wytwarzanego moczu. 6 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy 1 p.  za poprawne sformuBowanie wniosku dotyczcego wpBywu temperatury na objto[ wytwarzanego przez czBowieka potu i moczu 0 p.  za sformuBowanie wniosku odnoszcego si tylko do wpBywu temperatury na objto[ wytwarzanego potu lub wpBywu temperatury na objto[ wytwarzanego moczu, lub za wniosek, który nie wynika z danych przedstawionych na wykresie b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Wskazanie hormonu regulujcego zwarto[ wody w organizmie (I.4.a) Poprawna odpowiedz: A. / wazopresyna 1 p.  za wybór wBa[ciwego hormonu stanowicego dokoDczenie zdania 0 p.  za odpowiedz niepoprawn lub zaznaczenie wicej ni| jednej odpowiedzi Zadanie 10. (0-2) a) (0-1) Korzystanie z informacji Wyja[nienie na podstawie danych w tabeli wydalniczej roli nerek w organizmie czBowieka (II.3.b) PrzykBad poprawnej odpowiedzi: Wydalnicza rola nerek polega na usuwaniu z organizmu czBowieka zbdnych i szkodliwych produktów przemiany materii. 1 p.  za poprawne wyja[nienie uwzgldniajce dane w tabeli, czyli zbdne i szkodliwe produkty przemiany materii 0 p.  za odpowiedz niepeBn, np. uwzgldniajc tylko produkty zbdne lub tylko produkty szkodliwe (mocznik), lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie znaczenia resorpcji z moczu pierwotnego niektórych jego skBadników dla zachowania homeostazy organizmu (I.4.b) PrzykBady poprawnej odpowiedzi: ·ð Zapewnia odzyskiwanie z moczu pierwotnego wody, skBadników mineralnych i glukozy, utrzymujc ich zawarto[ w organizmie na staBym poziomie. ·ð Zapewnia utrzymanie staBego skBadu pBynów ustrojowych, gdy| zapobiega utracie wody i jonów, np. Na+, K+. 1 p.  za poprawne wyja[nienie znaczenia resorpcji z moczu pierwotnego niektórych jego skBadników odnoszce do utrzymania tych skBadników na staBym poziomie w organizmie lub pBynach ustrojowych 0 p.  za odpowiedz merytorycznie niepoprawn Egzamin maturalny z biologii 7 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy Zadanie 11. (0-2) a) (0-1) Korzystanie z informacji Uporzdkowanie w kolejno[ci elementów Buku odruchowego (II.2.a) Poprawna odpowiedz: receptor, droga czuciowa, o[rodek nerwowy odruchu, droga ruchowa, efektor 1 p.  za zapisanie wszystkich elementów luku odruchowego w kolejno[ci przekazywania impulsu nerwowego 0 p.  za odpowiedz niepoprawn b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Rozró|nienie elementów skBadajcych si na Buk odruchowy trójneuronowy (I.1.a) Poprawna odpowiedz: (neuron) czuciowy, po[redniczcy (kojarzeniowy), ruchowy 1 p.  za podanie wszystkich nazw neuronów skBadajcych si na Buk odruchowy trójneuronowy i podanie ich we wBa[ciwej kolejno[ci 0 p.  za podanie tylko nazw neuronów bez zachowania ich wBa[ciwej kolejno[ci lub odpowiedz caBkowicie niepoprawn Zadanie 12. (0-2) a) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie cz[ci autonomicznego ukBadu nerwowego warunkujcej opisan w tek[cie reakcj stresow (I.4.b) Poprawna odpowiedz: A. / cz[ci wspóBczulnej 1 p.  za poprawne wpisanie w zdaniu litery oznaczajcej cz[ ukBadu autonomicznego odpowiedzialn za opisane w tek[cie reakcje organizmu 0 p.  za odpowiedz niepoprawn b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Wskazanie elementów ukBadu hormonalnego odpowiedzialnych za opisan w tek[cie reakcj stresow organizmu (I.4.b) Poprawna odpowiedz: ·ð noradrenalina/ adrenalina ·ð nadnercza / rdzeD nadnercza 1 p.  za poprawne podanie nazwy hormonu wywoBujcego opisane w tek[cie reakcje organizmu i nazwy gruczoBu dokrewnego, który ten hormon wydziela 0 p.  za odpowiedz niepeBn, np. podanie tylko nazwy hormonu lub tylko nazwy gruczoBu, lub odpowiedz w obu cz[ciach polecenia niepoprawn 8 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy Zadanie 13. (0-1) Tworzenie informacji Uzasadnienie znaczenia aktywno[ci fizycznej dla zachowania sprawno[ci intelektualnej organizmu (III.3.a) PrzykBady poprawnych odpowiedzi: ·ð Aktywno[ fizyczna poprawia kr|enie krwi i usprawnia dostarczanie wraz z krwi do mózgu tlenu, polepszajc prac mózgu. ·ð Wykonywanie wiczeD fizycznych poprawia synchronizacj dziaBania póBkul mózgowych. ·ð Wykonywanie nawet prostych wiczeD fizycznych poprawia koncentracj uwagi. 1 p.  za podanie prawidBowego argumentu wyja[niajcego wpByw aktywno[ci fizycznej na zachowanie sprawno[ci intelektualnej 0 p.  za odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 14. (0-2) a) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Rozpoznanie patogenów na podstawie opisu ich budowy (I.3.c) Poprawna odpowiedz B. / wirusów. 1 p.  za poprawne zaznaczenie grupy patogenów, której dotyczy opis w tek[cie 0 p.  za odpowiedz niepoprawn b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Podanie przykBadów chorób wirusowych czBowieka (I.3.c) PrzykBady poprawnych odpowiedzi: grypa, AIDS, katar, ospa wietrzna, ospa prawdziwa, gorczka krwotoczna Ebola, SARS, odra, choroba Heinego  Medina / Denga, opryszczka, [winka, ró|yczka, |óBta febra, wirusowe zapalenie wtroby 1 p.  za podanie dwóch poprawnych przykBadów chorób wirusowych czBowieka 0 p.  za odpowiedz niepeBn, np. podanie jednego przykBadu choroby wirusowej czBowieka lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 15. (0-1) Tworzenie informacji Planowanie dziaBania na rzecz wBasnego zdrowia  okre[lenie i uzasadnienie sposobu ratowania czBowieka ukszonego przez |mij( III.1.b) Poprawna odpowiedz: A. / podanie surowicy PrzykBad uzasadnienia: W surowicy znajduj si gotowe przeciwciaBa przeciw jadowi |mii, co pozwala szybko zwalczy antygeny. 1 p.  za poprawne zaznaczenie sposobu ratowania czBowieka ukszonego przez |mij i poprawne uzasadnienie wyboru tego sposobu ratowania 0 p.  za poprawne zaznaczenie sposobu ratowania czBowieka bez podania uzasadnienia lub nieprawidBowe uzasadnienie, lub odpowiedz w obu cz[ciach polecenia niepoprawn Egzamin maturalny z biologii 9 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy Zadanie 16. (0-2) Wiadomo[ci i rozumienie Scharakteryzowanie elementów ukBadu odporno[ciowego czBowieka (I.4,a) Poprawna odpowiedz: 1.  P, 2.  F, 3.  P, 4.  F 2 p.  za wszystkie cztery poprawnie ocenione stwierdzenia dotyczce ukBadu odporno[ciowego 1 p.  za trzy poprawnie ocenione stwierdzenia dotyczce ukBadu odporno[ciowego 0 p.  za dwa lub jedno poprawnie ocenione stwierdzenie, lub wszystkie stwierdzenia ocenione nieprawidBowo Zadanie 17. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Rozpoznanie etapu owulacji w cyklu przedstawionym na schemacie i jego wyja[nienie (I.4.c.5, I.4.c.10) Poprawna odpowiedz: ·ð owulacja: 4. ·ð Owulacja polega na uwolnieniu z pcherzyka jajnikowego (Graffa) do jajowodu dojrzaBego oocytu (oocytu II rzdu). 1 p.  za poprawne podanie numeru oznaczajcego moment owulacji i poprawne wyja[nienie tego procesu 0 p.  za podanie numeru oznaczajcego moment owulacji bez podania wyja[nienia lub niepoprawne wyja[nienie, lub odpowiedz w obu cz[ciach polecenia niepoprawn Zadanie 18. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Wskazanie funkcji wtroby uzasadniajcej zaliczenie tego narzdu do gruczoBów ukBadu pokarmowego ((I.1.c.2) Poprawna odpowiedz: B. / Wydzielanie |óBci, która drogami |óBciowymi odprowadzana jest do dwunastnicy. 1 p.  za zaznaczenie wBa[ciwej funkcji wtroby 0 p.  za zaznaczenie odpowiedzi nieprawidBowej lub zaznaczenie wicej ni| jednej odpowiedzi Zadanie 19. (0-2) Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie barier ochronnych w przewodzie pokarmowym czBowieka (I.1.b.6) PrzykBady poprawnych odpowiedzi: ·ð Jama ustna  [lina zawiera lizozym, który niszczy [ciany komórkowe wielu bakterii, co uniemo|liwia ich prze|ycie. ·ð {oBdek  niskie pH w |oBdku tworzy kwasowe [rodowisko, w którym wiele bakterii nie ma mo|liwo[ci prze|ycia, poniewa| zachodzi denaturacja biaBek drobnoustrojów ·ð Jelita  [luz chroni przed toksynami produkowanymi przez drobnoustroje. ·ð Zluzówka jelita  zawiera grudki limfatyczne (Peyera) tworzce ukBad immunologiczny przewodu pokarmowego, w skBad którego wchodz limfocyty, makrofagi i inne komórki obronne niszczce bakterie. 10 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy 2 p.  za podanie dwóch poprawnych przykBadów barier ochronnych przed drobnoustrojami w przewodzie pokarmowym czBowieka wraz poprawnym wyja[nieniem sposobów ich dziaBania 1 p.  za podanie jednego poprawnego przykBadu bariery ochronnej w przewodzie pokarmowym wraz poprawnym wyja[nieniem sposobu jej dziaBania 0 p.  za podanie tylko przykBadu bariery ochronnej bez wyja[nienia sposobu jej dziaBania lub odpowiedz z wyja[nieniem merytorycznie niepoprawnym Zadanie 20. (0-2) a) (0-1) Tworzenie informacji Wyja[nienie na podstawie tekstu zagro|enia dla zdrowia czBowieka, wynikajcego ze stosowania diety wegaDskiej (III.2.a.) PrzykBad poprawnej odpowiedzi: Weganie od|ywiaj si wyBcznie pokarmem ro[linnym i nie przyswajaj wystarczajcej ilo[ci wystpujcego w nim |elaza, poniewa| przyswajalno[ |elaza z pokarmu ro[linnego jest niska. 1 p.  za poprawne wyja[nienie uwzgldniajce zagro|enie zdrowia wegan spowodowane niedoborem |elaza w ich organizmie z powodu niskiej jego przyswajalno[ci z pokarmu ro[linnego 0 p.  za wyja[nienie, które nie uwzgldnia niedoboru |elaza w organizmie a tylko przytacza z tekstu nisk jego przyswajalno[ lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn b) (0-1) Tworzenie informacji Wskazanie diety zapewniajcej lepsze przyswajanie skBadników pokarmowych i uzasadnienie jej zastosowania (III.3.a.) Poprawna odpowiedz: ·ð B. / wtróbka z surówk z kiszonej kapusty ·ð Na przyswajanie |elaza z pokarmów (z wtróbki) korzystnie wpBywa witamina C, któr w du|ej ilo[ci zawiera kiszona kapusta. 1 p.  za poprawne wskazanie zestawu posiBku sprzyjajcego lepszemu przyswojeniu |elaza z wymienionego pokarmu i poprawne uzasadnienie jego wyboru 0 p.  za poprawne zaznaczenie tylko zestawu posiBku bez uzasadnienia jego wyboru lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 21. (0-1) Tworzenie informacji Zinterpretowanie przedstawionych w tek[cie informacji dotyczcych cukierków z dodatkiem witamin  oddzielenie faktów od opinii (III.3.a) PrzykBady poprawnej odpowiedzi: ·ð Nie s zdrowe, poniewa| spo|ywanie du|ych ilo[ci cukierków (z witaminami i jednocze[nie o du|ej warto[ci kalorycznej) mo|e prowadzi do otyBo[ci dzieci. ·ð Nie s zdrowe, poniewa| spo|ywanie du|ych ilo[ci cukierków z witaminami (przy du|ej zawarto[ci cukru) mo|e przyczyni si do próchnicy zbów. ·ð Nie s zdrowe, poniewa| dodatek witamin nie równowa|y szkodliwego wpBywu spo|ywania nadmiernej ilo[ci cukrów. Egzamin maturalny z biologii 11 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy 1 p.  za poprawn ocen okre[lenia cukierków mianem  zdrowych i uzasadnienie wskazujce uboczne skutki spo|ywania nadmiernej ilo[ci cukru 0 p.  za odpowiedz niepeBn, np. zawierajc tylko wBasn ocen okre[lenia cukierków bez uzasadnienia oceny lub odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 22. (0-1) Tworzenie informacji Wyja[nienie zwizku przyczynowo-skutkowego pomidzy wpBywem mukowiscydozy na dziaBanie trzustki a wystpieniem objawów zespoBu zBego wchBaniania (III.2.a.) PrzykBady poprawnej odpowiedzi: ·ð Gsty i lepki [luz blokuje przewody trzustkowe, ograniczajc transport enzymów trawiennych do jelita / dwunastnicy, wskutek czego skBadniki pokarmowe nie s odpowiednio trawione, i w efekcie upo[ledzone jest wchBanianie produktów trawienia. ·ð Obecno[ [luzu w przewodach trawiennych powoduje pogorszenie wydzielania enzymów trawiennych i w konsekwencji, pogorszenie trawienia i wchBaniania skBadników pokarmowych. 1 p.  za poprawne wyja[nienie zespoBu zBego wchBaniania spowodowanego mukowiscydoz, uwzgldniajce przyczyn zmniejszonego transportu enzymów trawiennych do dwunastnicy oraz tego skutek, czyli niedostateczne trawienie skBadników pokarmowych i w konsekwencji upo[ledzone wchBanianie produktów ich trawienia 0 p.  za wyja[nienie, które nie zawiera wszystkich elementów zwizku przyczynowo- skutkowego (przyczyny i skutku) lub za odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 23. (0-1) Korzystanie z informacji UzupeBnienie schematu budowy nukleotydu DNA (II.3.a) Poprawna odpowiedz: ·ð cukier: deoksyryboza ·ð zasada azotowa: tymina 1 p.  za poprawne wpisanie na schemacie nazw obu zwizków chemicznych 0 p.  za wpisanie na schemacie poprawnej nazwy tylko jednego zwizku chemicznego lub wpisanie obu nazw niepoprawnych Zadanie 24. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Rozpoznanie na schemacie DNA miejsca wystpienia mutacji i jej zdefiniownie (I.4.c.14) Poprawna odpowiedz: ·ð miejsce mutacji: ·ð Mutacja ta polega na wstawieniu do nici syntetyzowanej nukleotydu, który nie jest komplementarny do nukleotydu w nici matrycowej (jest to substytucja). 12 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy 1 p.  za zaznaczenie na schemacie miejsca mutacji i poprawne wyja[nienie na czym ona polega 0 p.  za odpowiedz niepeBn, np. zaznaczenie na schemacie tylko miejsca mutacji bez wyja[nienia mutacji lub niepoprawne wyja[nienie, lub odpowiedz caBkowicie niepoprawn Zadanie 25. (0-2) a) (0-1) Tworzenie informacji Rozwizanie zadania z zakresu dziedziczenia grup krwi u czBowieka  okre[lenie genotypów rodziców (III.2.c) Poprawna odpowiedz: ·ð Genotypy matki: IAIA , IA i , Genotypy ojca: IAIA, IA i 1 p.  za poprawne podanie wszystkich mo|liwych genotypów obojga rodziców dziecka z grup krwi 0 0 p.  za niepoprawnie zapisany nawet jeden genotyp rodziców lub zapisanie genotypów niezgodnie z poleceniem b) (0-1) Tworzenie informacji Rozwizanie zadania z zakresu dziedziczenia grup krwi u czBowieka  zapisanie krzy|ówki genetycznej i okre[lenie genotypu oraz fenotypu wskazanego dziecka (III.2.c) Poprawna odpowiedz: ·ð PrzykBad krzy|ówki: (IAi) (IAi) IA i IA IA IA IA i i IA i i i ·ð Genotyp dziecka: i i , Fenotyp dziecka: grupa krwi 0. 1 p.  za caBkowicie poprawne zapisanie krzy|ówki genetycznej i podanie genotypu oraz fenotypu dziecka o grupie krwi, innej ni| jego rodzice 0 p.  za poprawne zapisanie krzy|ówki i brak lub niepoprawne okre[lenie genotypu i fenotypu dziecka opisanego w poleceniu, lub odpowiedz caBkowicie niepoprawn Zadanie 26. (0-3) a) (0-2) Tworzenie informacji Rozwizanie zadania genetycznego z zakresu dziedziczenia u czBowieka cech sprz|onych z pBci  okre[lenie genotypów rodziców (III.2.c) Poprawna odpowiedz: ·ð Genotyp brata I: XdY Genotyp matki jego dzieci: XDXD ·ð Genotyp brata II: XdY Genotyp matki jego dzieci: XDXd Egzamin maturalny z biologii 13 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy 2 p.  za poprawne zapisanie genotypów obu braci (I i II) oraz matek ich dzieci 1 p.  za poprawne zapisanie genotypu ka|dego z braci (I lub II) oraz matek ich dzieci 0 p.  za odpowiedz niepeBn, np. poprawne zapisanie tylko genotypu brata lub tylko genotypu matki jego dzieci, lub odpowiedz w obu cz[ciach polecenia niepoprawn b) (0-1) Tworzenie informacji Rozwizanie zadania genetycznego z zakresu dziedziczenia cech sprz|onych z pBci  okre[lenie prawdopodobieDstwa nosicielstwa daltonizmu (III.2.c) Poprawna odpowiedz: D. / 100% 1 p.  za poprawne zaznaczenie prawdopodobieDstwa, |e córki brata I, bd nosicielkami daltonizmu 0 p.  za podkre[lenie odpowiedzi niepoprawnej lub zaznaczenie wicej ni| jednej odpowiedzi Zadanie 27. (0-1) Tworzenie informacji Zinterpretowanie informacji przedstawionych tek[cie  wyja[nienie sposobu ochrony pBodu przed skutkami fenyloketonurii wystpujcej u matki (III.1.b) PrzykBad poprawnej odpowiedzi: Ci|arna kobieta musi zadba o znaczne obni|enie poziomu fenyloalaniny w swojej krwi, stosujc niskofenyloalaninow diet przez caBy okres ci|y. 1 p.  za poprawne wyja[nienie ochrony pBodu przed uszkodzeniem ukBadu nerwowego 0 p.  za odpowiedz merytorycznie niepoprawn Zadanie 28. (0-2) Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie zale|no[ci midzygatunkowych przedstawionych na wykresach (I.3.b.2) Poprawna odpowiedz: ·ð wykres 1: A. / drapie|nictwo ·ð wykres 2: D. / konkurencja 2 p.  za poprawne przyporzdkowanie sposobów oddziaBywaD midzygatunkowych do zmian liczebno[ci populacji przedstawionych na obu wykresach 1 p.  za poprawne przyporzdkowanie jednego z dwóch oddziaBywaD midzygatunkowych do zmian liczebno[ci populacji przedstawionych na wykresie 0 p.  za odpowiedz niepoprawn 14 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy Zadanie 29. (0-3) a) (0-2) Tworzenie informacji SformuBowanie argumentów uzasadniajcych pozytywny wpByw na [rodowisko energetyki wiatrowej (III.3.a) PrzykBady poprawnych odpowiedzi: ·ð Zmniejszenie zanieczyszczenia [rodowiska i degradacji terenu. ·ð Zmniejszenie emisji dwutlenku wgla / dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyBów. ·ð Uniknicie powstawania odpadów staBych i gazowych oraz [cieków. ·ð Ochrona nieodnawialnych zasobów przyrody (zasobów paliw kopalnych). 2 p.  za podanie dwóch poprawnych argumentów potwierdzajcych pozytywny wpByw energetyki wiatrowej na [rodowisko 1 p.  za podanie jednego poprawnego argumentu 0 p.  za odpowiedz merytorycznie niepoprawn b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Na przykBadzie elektrowni wiatrowych wykazanie niekorzystnych zmian w [rodowisku wywoBanych dziaBalno[ci czBowieka (I.3.a.4) PrzykBady poprawnych odpowiedzi: Nieprzemy[lana lokalizacja elektrowni wiatrowej mo|e powodowa: ·ð [miertelno[ ptaków w wyniku kolizji z pracujcymi siBowniami lub elementami infrastruktury towarzyszcej, np. linie energetyczne. ·ð zmniejszenie liczebno[ci ptaków na skutek fragmentacji siedlisk. ·ð zaburzenia przemieszczania si ptaków, poniewa| siBownie wiatrowe stanowi bariery ograniczajce. ·ð zmniejszenie ró|norodno[ci gatunkowej ptaków na danym terenie. 1 p.  za podanie jednego wBa[ciwego przykBadu negatywnego wpBywu lokalizacji elektrowni wiatrowych na populacje ptaków 0 p.  za odpowiedz niepoprawn Zadanie 30. (0-2) Wiadomo[ci i rozumienie Wskazanie cech neandertalczyka (I.3.a. 4) Poprawna odpowiedz: Neandertalczyk charakteryzowaB si m.in.: A. du| ([rednio wiksz ni| u czBowieka wspóBczesnego) / maB (niewiele wiksz ni| u Homo erectus) pojemno[ci czaszki B. obecno[ci wydatnych / brakiem waBów nadoczodoBowych C. pBaskim / wydatnym nosem D. smukB / krp budow ciaBa. 2 p.  za poprawne podkre[lenie dwóch cech charakterystycznych dla neandertalczyka 1 p.  za podkre[lenie jednej z dwóch cech charakterystycznych dla neandertalczyka 0 p.  za podkre[lenie dwóch cech nieprawidBowych lub podkre[lenie wicej ni| dwóch cech

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
biologia 12 pp czerwiec
biologia 03 pp probna klucz
biologia 11 pp czerwiec
biologia 11 pp sierpien klucz
biologia 10 pp sierpien klucz
biologia 06 pp probna2 klucz
biologia 12 pp
biologia 02 pp klucz
biologia 11 pp klucz
biologia model PP
2004 czerwiec klucz
biologia 13 pr czerwiec probna
biologia 08 pp
2010 pp czerwiec łomża
biologia model PP

więcej podobnych podstron