Hamulec wydechowy1


10:05-04
Wydanie 2 pl
Hamulec wydechowy
i
Ogranicznik białego dymu
Scania CV AB 2002, Sweden
1 587 916
125 524
Spis treści
Spis treści
Zasada działania Hamulec wydechowy ............................................. 3
Ogranicznik białego dymu .................................... 3
Tłumik hałasu ......................................................... 4
Włączanie hamulca wydechowego ....................... 4
Jednostka sterująca ................................................ 5
Włączanie ogranicznika białego dymu ................ 5
Opticruise................................................................ 6
Inne opcje................................................................ 6
Przepływ powietrza do hamulca
wydechowego.......................................................... 6
Różne....................................................................... 6
Smarowanie .................................................................................. 7
Regulacja .................................................................................. 7
Złącza jednostki sterującej .................................................................................. 8
Położenie styków.................................................... 9
Sygnały wejściowe i wyjściowe
jednostki sterującej Sygnały wejściowe................................................ 10
Sygnały wyjściowe................................................ 11
Diagnostyka jednostki sterującej
EEB Uwagi ogólne........................................................ 12
Sterowanie ogranicznikiem białego dymu ........ 12
Sterowanie hamulcem wydechowym ................. 13
Wartości, prąd do zaworu proporcjonalnego.... 14
2 Scania CV AB 2002, Sweden 10:05-04
Zasada działania
Zasada działania
Hamulec wydechowy
Hamulec wydechowy służy do zwiększania
siły hamowania w celu oszczędzania
hamulców zasadniczych.
1
Składa się z zaworu w kolektorze
wydechowym, który jest otwierany i
zamykany przez siłownik sterujący. Siła
hamowania silnikiem zwiększa się, gdy
zawór jest zamknięty.
2
Zawór zamontowany jest na wałku, który
zamontowany jest z przesunięciem, tak, by
ciśnienie gazów spalinowych wspomagało
otwarcie zaworu.
3
1 Siłownik sterujący
2 Wałek z dzwignią
3 Zawór
Ogranicznik białego dymu
Rozruch zimnego silnika przy niskiej
temperaturze zewnętrznej spowoduje
powstawanie dużych ilości białego dymu
wskutek obecności nie spalonego paliwa w
gazach spalinowych. Można temu
przeciwdziałać przez częściowe zamknięcie
zaworu hamulca wydechowego.
Ogranicznik białego dymu w ciężarówkach
jest dostępny tylko w połączeniu z jednostką
sterującą EEB. W autobusach ogranicznik
białego dymu jest dostępny zarówno z, jak i
bez jednostki sterującej.
10:05-04 Scania CV AB 2002, Sweden 3
100102
Zasada działania
4 Zarówno automatycznie - pedałem
Tłumik hałasu
hamulca, lub ręcznie - przełącznikiem w
podłodze, z jednostką sterującą.
Wskazówka: Dotyczy wyłącznie
Kierowca może wyłączyć funkcję
ciężarówek.
automatycznego włączania, wciskając
przycisk na tablicy rozdzielczej.
W samochodach przeznaczonych na rynki,
Hamulec wydechowy jest połączony z
gdzie stosowane są ograniczenia poziomu
ogranicznikiem białego dymu.
hałasu, montowany jest tłumik hałasu w
5 Jeśli pojazd jest wyposażony w retarder,
celu ograniczenia hałasu przy hamowaniu
hamulec wydechowy może być
silnikiem.
włączany przez sygnał z jednostki
Tłumik ten montowany jest w kolektorze
sterującej retardera. (Dotyczy tylko
dolotowym powietrza do silnika i ogranicza
retardera Scania).
on przepływ powietrza przez silnik, co
Dzwignia retardera musi znajdować się
zmniejsza hałas.
w położeniu 5.
Kierowca może wyłączyć funkcję
Włączanie hamulca
automatycznego włączania, wciskając
przycisk na tablicy rozdzielczej.
wydechowego
Po włączeniu hamulec wydechowy
Hamulec wydechowy można włączyć na
będzie działał z większą siłą przez
pięć różnych sposobów.
pierwsze kilka sekund.
1 Ręcznie, przy pomocy przełącznika w
podłodze bez jednostki sterującej.
Zawór jest wtedy całkowicie zamknięty
lub całkowicie otwarty. W takim
wypadku hamulec wydechowy można
połączyć z ogranicznikiem białego
dymu.
2 Ręcznie, przy pomocy przełącznika w
podłodze z jednostką sterującą.
Zawór można wtedy ustawić nie tylko w
położeniu całkowicie otwartym lub
zamkniętym, ale także w położeniach
pośrednich. Hamulec wydechowy jest
połączony z ogranicznikiem białego
dymu.
3 Automatycznie przy pomocy pedału
hamulca, z jednostką sterującą.
Sygnał z przełącznika pedału hamulca
jest wysyłany do jednostki sterującej,
która włącza hamulec wydechowy.
Kierowca może wyłączyć funkcję
automatycznego włączania, wciskając
przycisk na tablicy rozdzielczej.
Hamulec wydechowy jest połączony z
ogranicznikiem białego dymu.
4 Scania CV AB 2002, Sweden 10:05-04
Zasada działania
Ogranicznik białego dymu działa do
Jednostka sterująca
maksymalnej prędkości silnika 1500 obr./
min.
Jeśli hamulec wydechowy jest sterowany
przez jednostkę sterującą, układ nazywany
W autobusach bez EEB ogranicznik
jest EEB (z angielskiego Electronic
białego dymu można włączyć przyciskiem
Exhaust Brake - elektroniczny hamulec
wewnątrz autobusu. Prąd przechodzi do
wydechowy).
zaworu elektromagnetycznego, który
steruje siłownikiem pneumatycznym
Jednostka sterująca znajduje się pod tablicą
hamulca wydechowego. Zawór hamulca
rozdzielczą, obok przekaznika
wydechowego zamyka się dla ograniczenia
kierunkowskazów.
białego dymu.
Jednostka sterująca monitoruje prędkość
Różnica w stosunku do pojazdów z EEB
silnika i wyłącza hamulec wydechowy, jeśli
polega na tym, że zawór nie zamyka się
prędkość ta spadnie poniżej 800 obr./min.
stopniowo, ale zostaje zamknięty
Zawór jest wtedy całkowicie otarty i nie
całkowicie.
można go ponownie zamknąć, dopóki
prędkość silnika nie osiągnie co najmniej
900 obr./min., nie wcześniej jednak, niż w
dwie sekundy po jego otwarciu.
Wprowadzona została nowa jednostka
sterująca z czterema różnymi trybami
ciśnienia sterującego zaworem
proporcjonalnym. Oba tryby obsługiwane są
jednak przez to samo oprogramowanie.
Pierwszy tryb dotyczy D11/12/16, gdzie styk
7 jednostki sterującej jest połączony do
masy. Drugi tryb dotyczy D9/14 i autobusów,
styk 7 jednostki sterującej nie jest połączony
do masy.
Jednostka sterująca nie wytwarza kodów
usterek i nie można jej podłączyć do Scania
Diagnos. Można jednak wykonać
diagnostykę mierząc napięcie na różnych
stykach, patrz strony 8 - 11.
Włączanie ogranicznika
białego dymu
Ogranicznik białego dymu włączany jest
przez kierowcę przyciskiem w tablicy
rozdzielczej. Można go włączyć tylko, gdy
włączony jest hamulec postojowy.
Jednostka sterująca zapewnia włączenie
ogranicznika białego dymu przy
zmniejszonym ciśnieniu, w 20 sekund po
włączeniu silnika i osiągnięciu pełnej mocy,
zapobiec zgaśnięciu.
10:05-04 Scania CV AB 2002, Sweden 5
Zasada działania
Opticruise
Jeśli pojazd jest wyposażony w Opticruise,
musi posiadać hamulec wydechowy z
jednostką sterującą EEB. Służy to do
obniżania i synchronizacji prędkości silnika
podczas zmiany biegów.
Polecenia z Opticruise mają pierwszeństwo
przed ręcznym i automatycznym włączaniem
hamulca wydechowego i ogranicznika
białego dymu.
Inne opcje
Dostępne są następujące kombinacje:
Wyposażenie pojazdu: Hamulec wydechowy
sterowany przez:
Ogranicznik białego dymu Jednostkę sterującą EEB
Bez ogranicznika białego dymu Retarder Retarder
Bez retardera Wyłącznik
Ogranicznik białego dymu w autobusie bez EEB Wyłącznik
Przepływ powietrza do
hamulca wydechowego
Patrz Podręcznik warsztatowy, schemat
obwodu sprężonego powietrza, hamulec
wydechowy, grupa 10.
Różne
Schemat połączeń znajduje się w grupie 16
Podręcznika warsztatowego.
6 Scania CV AB 2002, Sweden 10:05-04
Smarowanie
Smarowanie
Nasmaruj tulejki i łącznik (oznaczony "X"
na rysunku) smarem o numerze części
814241.
x
x
Regulacja
1 Punkt początkowy: Zawór 1 jest
całkowicie otwarty, a dzwignia wałka
zaworu spoczywa na ograniczniku 3.
2 Odkręć przeciwnakrętkę (4) mocującą
łącznik.
3 Napnij sprężynę powrotną siłownika
sterującego, przykręcając łącznik do
siłownika o 2-3 obroty.
4 Dokręć przeciwnakrętkę.
10:05-04 Scania CV AB 2002, Sweden 7
Złącza jednostki sterującej
Złącza jednostki sterującej
Położenie styków, patrz rysunek na
następnej stronie.
Styk nr Oznaczenie styku Uwagi
1 PROP 1 Wyjście do zaworu proporcjonalnego.
2 WSL Ogranicznik białego dymu
3 - Nie wykorzystany.
4 SUPPLY Zasilanie napięciem (+).
5 GND Połączenie do masy (-)
6 OPTICRUISE Sygnał PWM z jednostki sterującej
Opticruise.
7 ENGINE TYPE 1 Opcjonalne, typ silnika.
8 TRAILER / Wyjście do zaworu tłumika hałasu.
NOISELIMITER
9 MANUAL / RETARDER Sygnał z retardera lub wyłącznika.
10 ALTERNATOR TYPE Opcjonalne, jeden z dwóch rodzajów
alternatora.
11 - Nie wykorzystany.
12 PROP 2 Sygnał powrotny z zaworu
proporcjonalnego.
13 ENGINE SPEED Prędkość silnika, sygnał alternatora W.
14 ABS-WARN Lampka ostrzegawcza ABS, błąd w
układzie.
15 ABS-DBR ABS włączony.
16 AUTOMATIC Sygnał z włącznika na pedale hamulca.
8 Scania CV AB 2002, Sweden 10:05-04
Złącza jednostki sterującej
Położenie styków
Numeracja styków i oznaczenia jednostki
sterującej.
8 7 6 5 4 3 2 1
16 15 14 13 12 11 10 9
Numeracja styków w złączu jednostki
sterującej.
10:05-04 Scania CV AB 2002, Sweden 9
16_1132
Sygnały wejściowe
Funkcja sygnału Nośnik sygnału Typ sygnału Styk Oznaczenie styku
nr
Włącz program ograniczenia Wyłącznik Masa (0 V) 2 WSL
białego dymu.
Polecenie włączenia lub Jednostka Sygnał PWM 6 OPTICRUISE
wyłączenia hamulca sterująca
wydechowego z układu Opticruise
Opticruise.
Polecenie włączenia ręcznego Jednostka +24 V 9 MANUAL /
programu hamulca sterująca RETARDER
wydechowego. retardera lub
włącznik w
podłodze.
Sygnalizuje typ alternatora Przewód masowy Masa (0 V) 10 ALTERNATOR
8-biegunowego. (nie dotyczy TYPE
pojazdów z alternatorem
6-biegunowym lub pojazdów z
koordynatorem COO)
Określa prędkość silnika. Sygnał W Częstotliwość 13 ENGINE SPEED
alternatora
Sygnalizuje wystąpienie usterki Jednostka Masa (0 V) 14 ABS-WARN
ABS. sterująca ABS
Sygnalizuje, że funkcja ABS jest Jednostka Masa (0 V) 15 ABS-DBR
włączona. sterująca ABS
Żądanie automatycznego Wyłącznik Masa (0 V) 16 AUTOMATIC
włączenia hamulca wydechowego
przez pedał hamulca.
Sygnalizuje typ silnika. Przewód masowy Masa (0 V) 7 ENGINE TYPE 1
10
Sygnały wejściowe i wyjściowe jednostki sterującej
sterującej
Sygnały wejściowe i wyjściowe jednostki

Scania CV AB 2002, Sweden
10:05-04
Sygnały wyjściowe
Funkcja sygnału Odbiornik sygnału Typ sygnału Styk Oznaczenie styku
nr
Żądanie regulacji zaworu Zawór Prąd regulowany, 1 PROP 1
kolektora wydechowego. proporcjonalny pulsacyjny
(0-1000 mA)
Sterowanie prądu powrotnego ze Zawór Prąd regulowany, 12 PROP 2
styku 1. proporcjonalny pulsacyjny
(0-1000 mA)
Żądanie zamknięcia tłumika Zawór elektro- +24 V 8 TRAILER / NOISE
hałasu. magnetyczny LIMITER
Inne złącza Nośnik sygnału / Typ sygnału Styk Oznaczenie styku
odbiornik sygnału nr
Zasilanie - WEJŚCIE. Przez rozrusznik +24 V 4 SUPPLY
(zasilanie 15) i
bezpiecznik 4
Połączenie do masy jednostki Połączenie do Masa (0 V) 5 GND
sterującej. masy G7
10:05-04

Scania CV AB 2002, Sweden
Sygnały wejściowe i wyjściowe jednostki sterującej
11
Diagnostyka
Diagnostyka jednostki sterującej EEB
Uwagi ogólne
Wskazówka: Niniejsza procedura
diagnostyczna dotyczy tylko pojazdów z
hamulcem wydechowym i jednostką
sterującą EEB.
Hamulec wydechowy i ogranicznik białego
dymu sprawdzamy przez pomiar prądu do
zaworu sterującego, jak również ciśnienie
powietrza na wejściu (ciśnienie układu),
oraz ciśnienie powietrza na wyjściu do i z
zaworu proporcjonalnego.
" Zmierz ciśnienie powietrza wyjściowego
z zaworu proporcjonalnego, używając
łącznika T i manometru 15 bar.
" Podłącz amperomierz do złącza C6 z
przodu pojazdu, lub alternatywnie przez
zawór proporcjonalny, lub do jednostki
sterującej EEB w centralce elektrycznej.
" Wszystkie pomiary powinny być
wykonywane przy normalnym ciśnieniu
układu (9,3 bar).
Położenie złącza C6 wskazane jest strzałką
na rysunku.
Sterowanie ogranicznikiem
białego dymu
1 Włącz hamulec postojowy.
2 Ustaw włącznik ogranicznika białego
dymu w położeniu "włączonym".
3 Uruchom silnik.
4 Prąd powinien powoli wzrastać do ok.
320 mA, a ciśnienie do ok. 3 bar.
Wskazówka: Powstawanie białego dymu
zależne jest od dokładności spalania.
Wyłącz silnik i uruchom ponownie, jeśli
trzeba ponowić pomiar.
12 Scania CV AB 2002, Sweden 10:05-04
Diagnostyka
Sterowanie hamulcem wydechowym
Pojazdy z wyłącznikiem w podłodze.
Uwagi ogólne
1 Wciśnij przycisk w podłodze.
Po włączeniu hamulec wydechowy będzie
działał z większą siłą przez pierwsze kilka
2 Zanotuj odczyt natężenia prądu i
sekund. Prąd osiągnie następnie wartość
ciśnienia powietrza
maksymalną, po czym zacznie
systematycznie spadać do niższej, stabilnej
wartości. Obie te wartości trzeba zmierzyć.
Pojazdy z automatycznym hamulcem
wydechowym
To samo dotyczy ciśnienia powietrza na
1 Przełącznik hamulca wydechowego
wyjściu zaworu proporcjonalnego.
musi znajdować się w położeniu
"AUT".
Wszystkie pojazdy
2 Uruchom silnik.
Ogranicznik białego dymu musi być
wyłączony.
3 Wciśnij i przytrzymaj pedał hamulca.
Wskazówka: Najpierw zahamuj, a
następnie przyspiesz, w przeciwnym razie
silnik zgaśnie.
4 Zwiększ prędkość silnika, po czym
poczekaj, aż spadnie do 900 obr./min.
5 Zanotuj odczyt natężenia prądu i
ciśnienia powietrza
Pojazd z retarderem
1 Przełącznik hamulca wydechowego
musi znajdować się w położeniu
"AUT".
2 Ustaw dzwignię retardera w położeniu
5.
3 Zanotuj odczyt natężenia prądu i
ciśnienia powietrza
Pojazdy z Opticruise
1 Włącz hamulec wydechowy przez
Opticruise, używając Scania Diagnos.
2 Zanotuj odczyt natężenia prądu i
ciśnienia powietrza. Zawór
proporcjonalny powinien być teraz
całkowicie włączony.
10:05-04 Scania CV AB 2002, Sweden 13
Diagnostyka
Wartości, prąd do zaworu
proporcjonalnego
D9/14 Wartość Ustabilizowana Wartość Ustabilizowana
szczytowa wartość szczytowa wartość bar
mA mA bar
Przełącznik w 605 520 7,2 6,5
podłodze
Wyłącznik "AUT" 605 520 7,2 6,5
Retarder 605 520 7,2 6,5
Opticruise 1000 1000 7,2 6,5
D11/12/16 Wartość Ustabilizowana Wartość Ustabilizowana
szczytowa wartość szczytowa wartość bar
mA mA bar
Przełącznik w 605 550 7,2 6,5
podłodze
Wyłącznik "AUT" 605 550 7,2 6,5
Retarder 605 550 7,2 6,5
Opticruise 1000 1000 7,2 6,5
Tolerancja dla "Wartość szczytowa mA" i
"Wartość ustabilizowana mA" wynosi
ą10 mA
Tolerancja dla "Wartość szczytowa bar" i
"Wartooć ustabilizowana bar" wynosi -0,1
do +0,2 bar.
14 Scania CV AB 2002, Sweden 10:05-04
10:05-04 Scania CV AB 2002, Sweden 15
16 Scania CV AB 2002, Sweden 10:05-04


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Hamulec wydechowy(1)
REGENERACJA ZAWOROW WYDECHOWYCH
hamulec reczny regulacja
Jak obliczyć wydech
HAMULEC ELEKTROMAGNETYCZNY
jajko hamulec reczny tarczobeben
Pomiar szczytowego przepływu wydechowego u dzieci
Hamulec EPB
407 B3FB010UP0 Przewodnik techniczny Hamulec Nieznany
MK7 Wymiana ukladu wydechowego
Wdrożenie nowego przewodu wydechowego

więcej podobnych podstron