Dokumentacja polityki rachunkowości w jednostkach budżetowych


Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
w jednostkach bud\etowych
wzorzec zarzÄ…dzenia
1
Spis treści
Wstęp ..........................................................................................................................................................................................3
Zasady (polityka) rachunkowości
Zarządzenie w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości .....................................................................................5
Wprowadzenie ............................................................................................................................................................................6
1. Ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych ..................................................................................................................7
1. Miejsce prowadzenia ksiÄ…g rachunkowych.......................................................................................................................7
2. Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych ........................................................................................7
3. Technika prowadzenia ksiÄ…g rachunkowych.....................................................................................................................8
4. Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych .......................................................................................9
2. Obowiązujące metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania
wyniku finansowego...........................................................................................................................................................13
1. Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów.......................................................................................................13
2. Ustalanie wyniku finansowego .......................................................................................................................................18
3. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych .........................................................................................................................19
1. Zakładowy plan kont ......................................................................................................................................................19
2. Wykaz ksiÄ…g rachunkowych ..........................................................................................................................................19
3. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych
nośnikach danych .........................................................................................................................................................26
4. Opis systemu komputerowego rachunkowości ...............................................................................................................27
4. System ochrony danych w jednostce .................................................................................................................................29
1. Ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych...........................................................................................................................29
2. Przechowywanie zbiorów...............................................................................................................................................29
3. Udostępnianie danych i dokumentów .............................................................................................................................29
2
Wstęp
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z pózn. zm.) nakłada na wszystkie podmioty prowadzące
księgi rachunkowe obowiązek posiadania aktualnej dokumentacji określającej przyjęte w jednostce zasady, zwane polityką rachunkowości. Niniej-
sze opracowanie zostało przygotowane dla jednostek bud\etowych, w tym dla organów finansowych bud\etu państwa i jednostek samorządu teryto-
rialnego, które obok ogólnych zasad wynikających z ustawy o rachunkowości zobligowane są do stosowania odrębnych zasad wynikających z:
1) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla bud\etu państwa,
bud\etów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020), zwanego dalej
 rozporzÄ…dzeniem ,
2) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat
i niepodatkowych nale\ności bud\etowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 112, poz. 761),
3) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat
i niepodatkowych nale\ności bud\etowych w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U.
Nr 17, poz. 134),
4) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat nale\-
ności pienię\nych, do których nie stosuje się przepisów ustawy  Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 117, poz. 791),
5) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powie-
rzonego jednostkom bud\etowym, zakładom bud\etowym i gospodarstwom pomocniczym (Dz.U. Nr 191, poz. 1957).
Podstawowym celem niniejszego opracowania jest pomoc kierownikom tych podmiotów (tak\e głównym księgowym) w opracowaniu dokumentacji
rachunkowości obowiązującej w kierowanych przez nich jednostkach.
Tekst opracowania, po uzupełnieniu i przeróbkach uwzględniających rozwiązania przyjęte w jednostce, podpisaniu przez kierownika jednostki,
przyjmie postać wymaganego przepisami ustawy zarządzenia w sprawie zasad (polityki) rachunkowości jednostki.
Jak doprowadzić tekst przedstawionego wzorca do postaci zarządzania?
1. Nale\y uzupełnić brakujący tekst.
2. Przy treÅ›ci oznaczonej znakiem qð nale\y wybrać tÄ™, która wystÄ™puje w jednostce albo dodać wÅ‚asnÄ….
3. Pominąć tekst, który nie dotyczy jednostki.
4. Dołączyć załączniki wymienione w treści zarządzenia.
5. Określenie  jednostka zastąpić nazwą własnej jednostki.
3
Zasady (polityka) rachunkowości
......................................................................................................................................................................................................
(nazwa jednostki)
4
ZarzÄ…dzenie nr ............. z dnia ..................................
Kierownika jednostki ...................................................................................................................................................................
(nazwa jednostki)
w sprawie wprowadzenia
zasad (polityki) rachunkowości
Na podstawie przepisów art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z pózn. zm.) i szcze-
gólnych ustaleń zawartych w art. 14 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z pózn. zm.) oraz w:
1) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla bud\etu państwa,
bud\etów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020), zwanego dalej
 rozporzÄ…dzeniem ,
2) (w jednostce samorządu terytorialnego, dalej jst) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i
planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych nale\ności bud\etowych dla organów podatkowych jednostek samorządu te-
rytorialnego (Dz.U. Nr 112, poz. 761),
3) (w urzędach skarbowych) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie
ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych nale\ności bud\etowych w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych (Dz.U. Nr 17, poz. 134),
4) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat nale\-
ności pienię\nych, do których nie stosuje się przepisów ustawy  Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 117, poz. 791),
5) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powie-
rzonego jednostkom bud\etowym, zakładom bud\etowym i gospodarstwom pomocniczym (Dz.U. Nr 191, poz. 1957).
wprowadza siÄ™ jako obowiÄ…zujÄ…ce od dnia .....................
Zasady (politykę) rachunkowości
w ..........................................................................................
(nazwa jednostki)
...............................................
(Kierownik jednostki)
5
WPROWADZENIE
Niniejsze zasady majÄ… na celu przedstawienie obowiÄ…zujÄ…cych w
.....................................................................................................................................................................................................:
(nazwa jednostki)
1. Ogólnych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych (załącznik nr 1).
2. Metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego (załącznik nr 2).
3. Sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych (załącznik nr 3), w tym:
a) zakładowego planu kont i wykazu kont ksiąg pomocniczych (załącznik nr 3a),
b) wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych (załącznik nr 3b),
c) opisu systemu przetwarzania danych  systemu informatycznego (załącznik nr 3c).
4. Systemu słu\ącego ochronie danych, w tym: dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokona-
nych w nich zapisów (załącznik nr 4).
6
1.
OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIG RACHUNKOWYCH
(Załącznik nr 1)
1. Miejsce prowadzenia ksiÄ…g rachunkowych
Księgi rachunkowe .......................................................................................................................................................................
(nazwa jednostki)
prowadzone sÄ… w siedzibie w
......................................................................................................................................................................................................
(podać nazwę i adres)
2. Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych
Rokiem obrotowym jest okres roku bud\etowego, czyli rok kalendarzowy od 1 stycznia do 31 grudnia.
Najkrótszym okresem sprawozdawczym są poszczególne miesiące, w których sporządza się:
f& W jednostkach bud\etowych:
 deklaracjÄ™ ZUS,
 deklarację o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz
 sprawozdania bud\etowe na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości
bud\etowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781):
Za okresy miesięczne sporządza się sprawozdania:
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
(inne) ...............................................................................................................................................................................
Za okresy kwartalne sporzÄ…dza siÄ™ sprawozdania:
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
(inne) ...............................................................................................................................................................................
Za okresy półroczne składa się:
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
(inne) ...............................................................................................................................................................................
Za rok składa się:
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
sprawozdanie Rb ...........
bilans jednostki bud\etowej według załącznika nr 5 do  rozporządzenia ,
sprawozdanie finansowe obejmujÄ…ce:
 bilans jednostki bud\etowej według załącznika nr 5 do  rozporządzenia ,
 rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) według załącznika nr 8 do  rozporządzenia ,
 zestawienie zmian w funduszu jednostki według załącznika nr 9 do  rozporządzenia .
7
f& W jednostce samorzÄ…du terytorialnego:
 bilans z wykonania bud\etu według załącznika nr 4 do  rozporządzenia ,
 łączny bilans jednostek bud\etowych obejmujący bilans urzędu jako jednostki bud\etowej i bilanse jednostkowe jednostek bud\etowych we-
dług załącznika nr 5 do  rozporządzenia ,
 łączny bilans zakładów bud\etowych sporządzany na podstawie jednostkowych bilansów zakładów bud\etowych według załącznika nr 5 do
 rozporzÄ…dzenia ,
 łączny bilans gospodarstw pomocniczych sporządzany na podstawie jednostkowych bilansów gospodarstw pomocniczych według załącznika
nr 5 do  rozporzÄ…dzenia ,
 łączny rachunek zysków i strat jednostek bud\etowych obejmujący rachunek zysków i strat urzędu jako jednostki bud\etowej i jednostkowe
rachunki zysków i strat jednostek bud\etowych według załącznika nr 8 do  rozporządzenia ,
 łączny rachunek zysków i strat zakładów bud\etowych sporządzany na podstawie jednostkowych rachunków zysków i strat zakładów bud\e-
towych według załącznika nr 8 do  rozporządzenia ,
 łączny rachunek zysków i strat gospodarstw pomocniczych jednostek bud\etowych sporządzany na podstawie jednostkowych rachunków
zysków i strat tych\e gospodarstw według załącznika nr 8 do  rozporządzenia ,
 łączne zestawienie zmian w funduszu jednostki bud\etowej obejmujące zestawienie zmian w funduszu urzędu jako jednostki bud\etowej i
jednostkowe zestawienia zmian w funduszach poszczególnych jednostek bud\etowych według załącznika nr 9 do  rozporządzenia ,
 łączne zestawienie zmian w funduszu zakładów bud\etowych sporządzane na podstawie jednostkowych zestawień zmian w funduszach za-
kładów bud\etowych według załącznika nr 8 do  rozporządzenia ,
 Å‚Ä…czne zestawienie zmian w funduszu gospodarstw pomocniczych jednostek bud\etowych sporzÄ…dzane na podstawie jednostkowych zesta-
wień zmian w funduszach tych\e gospodarstw według załącznika nr 8 do  rozporządzenia ,
 skonsolidowany bilans według załącznika nr 7 do  rozporządzenia .
3. Technika prowadzenia ksiÄ…g rachunkowych
Księgi rachunkowe jednostki prowadzone są (wybrać):
techniką ręczną
za pomocÄ… komputera.
Księgi rachunkowe jednostki obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:
 dziennik,
 księgę główną,
 księgi pomocnicze,
 zestawienia: obrotów i sald księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych,
 wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
Dziennik prowadzony jest w sposób następujący:
 zdarzenia, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym, ujmowane są w nim chronologicznie,
 zapisy sÄ… kolejno numerowane w okresie roku/miesiÄ…ca, co pozwala na ich jednoznaczne powiÄ…zanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowo-
dami księgowymi,
 sumy zapisów (obroty) liczone są w sposób ciągły,
 jego obroty są zgodne z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.
(jeśli są prowadzone) Dzienniki częściowe prowadzone są dla określonych grup rodzajowych zdarzeń (wymienić nazwy dzienników częścio-
wych):
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
Na koniec ka\dego okresu sprawozdawczego sporządzane jest zestawienie obrotów dzienników częściowych.
Księga główna (konta syntetyczne) prowadzona jest w sposób spełniający następujące zasady:
 podwójnego zapisu,
 systematycznego i chronologicznego rejestrowania zdarzeń gospodarczych zgodnie z zasadą memoriałową, z wyjątkiem dochodów i wydatków,
które ujmowane są w terminie ich zapłaty, niezale\nie od rocznego bud\etu, którego dotyczą,
 (w państwowych jednostkach bud\etowych) według  zmodyfikowanej zasady kasowej na podstawie rozdziału 6  Rozliczenia w okresie przej-
ściowym po zakończeniu roku bud\etowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu
wykonywania bud\etu państwa, Dz.U. Nr 116, poz. 784,
 powiązania dokonywanych w niej zapisów z zapisami w dzienniku.
Księgi pomocnicze (konta analityczne) stanowią zapisy uszczegóławiające dla wybranych kont księgi głównej. Zapisy na kontach analitycznych
dokonywane są zgodnie z zasadą zapisu powtarzanego. Ich forma dostosowywana jest za ka\dym razem do przedmiotu ewidencji konta głównego.
8
Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno-kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach akty-
wów i pasywów. Na kontach pozabilansowych obowiązuje zapis jednokrotny, który nie podlega uzgodnieniu z dziennikiem ani innym urządzeniem
ewidencyjnym.
Ujmowane są na nich (wybrać):
środki trwałe postawione w stan likwidacji
obce środki trwałe przejściowo u\ytkowane
zaanga\owanie środków na wydatki bud\etowe roku bie\ącego
zaanga\owanie środków na wydatki bud\etowe przyszłych lat
zaanga\owanie dochodów własnych
zaanga\owanie dochodów funduszy pomocowych
nale\ności warunkowe
zobowiÄ…zania warunkowe
980 Plan finansowy wydatków bud\etowych
981 Plan finansowy niewygasających wydatków
..........................................................................................................................................................................................
(wymienić inne konta pozabilansowe występujące w jednostce)
f& W jednostce samorzÄ…du terytorialnego:
 planowane dochody bud\etowe
 planowane wydatki bud\etowe
 nale\ności warunkowe
 inne ...................................................... .
Księgi rachunkowe prowadzi się w celu uzyskania odpowiednich danych wykorzystywanych do sporządzenia sprawozdań bud\etowych, finanso-
wych, statystycznych i innych oraz rozliczeń z bud\etem państwa i z ZUS, do których jednostka została zobowiązana.
Do prowadzeniu ksiÄ…g rachunkowych wykorzystywany jest program komputerowy
......................................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę programu lub programów)
Program komputerowy zapewnia powiązanie poszczególnych zbiorów ksiąg rachunkowych w jedną całość odzwierciedlającą dziennik i księgę
główną. Dokładne informacje dotyczące programu komputerowego zostały przedstawione w załączniku nr 3b do zarządzenia.
Zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej sporządza się na koniec ka\dego miesiąca. Zawiera ono:
 symbole i nazwy kont
 salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku oraz salda na koniec okre-
su sprawozdawczego
 sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku oraz sald na koniec okre-
su sprawozdawczego.
Obroty  Zestawienia ... są zgodne z (nale\y wybrać):
obrotami dziennika
obrotami zestawienia dzienników częściowych.
Zestawienie sald kont ksiÄ…g pomocniczych sporzÄ…dzane jest:
dla wszystkich ksiÄ…g pomocniczych na koniec roku bud\etowego
dla ....................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę konta głównego)
na koniec ......................................................................................................................................................................................
(wpisać okres sprawozdawczy)
dla składników objętych inwentaryzacją na dzień inwentaryzacji.
4. Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych
Sposoby i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji oraz zasady jej dokumentowania i rozliczania ró\nic inwentaryzacyjnych wynikają z art. 26 i 27
ustawy o rachunkowości oraz z zakładowej instrukcji inwentaryzacji stanowiącej Załącznik nr .......................... do Zarządzenia.
W jednostce występują trzy formy przeprowadzania inwentaryzacji:
1) spis z natury, polegający na: zliczeniu, zwa\eniu, oglądzie rzeczowych składników majątku i porównaniu stanu realnego ze stanem ewidencyj-
nym oraz na wycenie ró\nic inwentaryzacyjnych,
2) uzgodnienie z bankami i kontrahentami nale\ności oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów drogą potwierdzenia zgod-
ności ich stanu wykazywanego w księgach jednostki oraz wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych ró\nic,
9
3) porównanie danych zapisanych w księgach jednostki z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja realnej wartości tych składników.
Spisowi z natury zgodnie z zakładową instrukcją inwentaryzacji podlegają (wybrać):
gotówka w kasie, tak\e czeki obce i weksle obce o terminie realizacji poni\ej 3 miesięcy,
papiery wartościowe, np. akcje, obligacje, czeki obce, bony skarbowe, weksle i inne,
rzeczowe składniki aktywów obrotowych, takie jak (wybrać): materiały, wyroby gotowe, półprodukty i produkcja w toku oraz towary okre-
ślone w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy, tj. te, które zgodnie z decyzją kierownika jednostki obcią\ają koszty w dniu ich zakupu lub w momencie
wytworzenia, natomiast na dzień bilansowy ustalany jest stan tych składników w drodze spisu i dokonywana jest ich wycena. Wartość tych
składników wprowadzana jest na odpowiednie konto: 310  Materiały , 330  Towary , 600  Produkty gotowe i półfabrykaty oraz korygo-
wane są koszty w wartości tego stanu,
rzeczowe składniki aktywów obrotowych niewymienione w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy, tj. objęte ewidencją ilościowo-wartościową, ale prze-
chowywane na terenie niestrze\onym (wskazać jakie): ...................................................................................................
znajdujące się na terenie niestrze\onym środki trwałe, z wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony i gruntów
(wskazać jakie): ...............................................................................................................................................................
znajdujące się na terenie niestrze\onym maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie (wskazać jakie):
..........................................................................................................................................................................................
(wpisać inny składnik podlegający spisowi niewymieniony powy\ej)
Spis z natury dotyczy tak\e składników aktywów, będących własnością innych jednostek, powierzonych jednostce do sprzeda\y, przechowania,
przetwarzania lub u\ywania. Kopie tego spisu wysłać nale\y do jednostki będącej ich właścicielem.
Uzgodnienie stanu przez jego potwierdzenie polega na uzyskaniu od kontrahentów pisemnego potwierdzenia informacji o stanie środków na
rachunkach bankowych, stanie nale\ności i stanie aktywów powierzonych innym jednostkom. Potwierdzenie zgodności stanu podpisuje kierownik
jednostki.
Uzgodnienie stanu dotyczy:
 aktywów pienię\nych na rachunkach bankowych,
 nale\ności od kontrahentów,
 nale\ności z tytułu udzielonych po\yczek,
 wartości powierzonych innym jednostkom własnych składników aktywów; potwierdzenie powinno dokonać się w drodze pisemnej i powinno
dotyczyć: nazwy i rodzaju składnika, jego ilości, ceny jednostkowej i wartości bilansowej.
Salda nale\ności, wynikające z rozrachunków z poszczególnymi kontrahentami, w tym z tytułu udzielonych po\yczek, oraz stan aktywów finanso-
wych przechowywanych przez inne jednostki uzgadniane są przez pisemne wysłanie informacji i pisemne potwierdzenie lub zgłoszenie zastrze\eń
do jego wysokości.
Tej formy inwentaryzacji nie stosuje siÄ™ do:
 nale\ności spornych i wątpliwych,
 nale\ności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,
 nale\ności od pracowników,
 nale\ności z tytułów publicznoprawnych,
 innych aktywów i pasywów, dla których przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z uzasadnionych przyczyn nie było mo\liwe.
Porównanie stanu zapisów w księgach z dokumentami ma na celu zweryfikowanie stanu wynikającego z dokumentacji ze stanem ewidencyjnym
aktywów i pasywów niepodlegających spisowi z natury i uzgodnieniu stanu.
Ta forma inwentaryzacji dotyczy m.in.:
 wartości niematerialnych i prawnych,
 długoterminowych aktywów finansowych, np. akcji i udziałów w spółkach,
 środków trwałych w budowie, z wyjątkiem maszyn i urządzeń,
 materiałów i towarów w drodze oraz dostaw niefakturowanych,
 środków pienię\nych w drodze,
 czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów,
 nale\ności spornych, wątpliwych, nale\ności i zobowiązań wobec pracowników oraz publicznoprawnych,
 nale\ności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,
 aktywów i pasywów wymienionych w art. 26 ust. 1 pkt 1 2, je\eli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z uzasadnionych przy-
czyn nie było mo\liwe,
 gruntów i trudno dostępnych oglądowi środków trwałych,
 funduszy własnych i funduszy specjalnych,
 rezerw i przychodów przyszłych okresów,
 innych rozliczeń międzyokresowych,
 ................................................................................................................................................................................................
(wpisać inny składnik niewymieniony powy\ej)
10
Inwentaryzacja wartości niematerialnych i prawnych ma na celu:
 weryfikację ich stanu księgowego przez sprawdzenie prawidłowości udokumentowania poszczególnych tytułów praw majątkowych,
 sprawdzenie prawidłowości wysokości dokonanych odpisów umorzeniowych, a zwłaszcza zgodności ustaleń kierownika jednostki z okresami
amortyzacji przewidzianymi w ustawie o podatku dochodowym.
Rozliczenia międzyokresowe kosztów:
 czynne inwentaryzuje się, sprawdzając wielkość tych kosztów z ich dokumentacją oraz weryfikując sposób ich rozliczania, mając na uwadze
zasadę współmierności przychodów i kosztów oraz uregulowania zawarte w art. 6 ust. 2 i art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości,
 bierne inwentaryzuje się poprzez sprawdzenie zasadności ich zarachowania w koszty bie\ącego okresu oraz zgodności z art. 6 ust. 2 i art. 39 ust.
2 ustawy o rachunkowości.
Grunty i budynki wykazywane są w aktywach bilansu jednostki bud\etowej pod warunkiem, \e zostały jej przekazane w trwały zarząd, tzn. \e
jednostka posiada odpowiednie dokumenty w postaci: decyzji organu wykonawczego o przekazaniu w trwały zarząd, protokołów zdawczo-
odbiorczych potwierdzających przekazanie nieruchomości jednostce, potwierdzenia wpisu do ksiąg wieczystych.
Grunty i budynki wykazywane są w aktywach bilansu urzędu jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku braku ww. dokumentów).
Grunty i budynki wykazywane są w zasobach Skarbu Państwa (w przypadku braku ww. dokumentów).
Grunty i budynki inwentaryzuje się poprzez porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami (nale\y wybrać występujące w jednost-
ce):
wyciÄ…gami z ksiÄ…g wieczystych
decyzją organu wykonawczego o przekazaniu w trwały zarząd oraz protokołem zdawczo-odbiorczym
umową o oddanie w u\ytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa jednostce samorządu terytorialnego
umowÄ… .............................................................................................................................................................................
(wymienić nazwę umowy)
Sposób inwentaryzacji gruntów, budynków i budowli wymaga wskazania przez kierownika jednostki w zakładowej instrukcji inwentaryzacyjnej.
Dobra kultury i zapasy wojenne podlegają inwentaryzacji według zasad określonych w odrębnych przepisach, stanowiących załącznik nr
...................................... do zarzÄ…dzenia.
Fundusz jednostki, fundusze specjalnego przeznaczenia, fundusze celowe i motywacyjne inwentaryzuje siÄ™, weryfikujÄ…c zmiany ich stanu
(zwiększenia albo zmniejszenia) w minionym roku w świetle obowiązujących przepisów regulujących te fundusze.
Inwentaryzacja rozliczeń międzyokresowych przychodów polega na weryfikacji ich stanu księgowego przez sprawdzenie prawidłowości udoku-
mentowania poszczególnych tytułów tych przychodów w oparciu o zawarte umowy i decyzje w przypadku długoterminowych nale\ności z tytułu
dochodów bud\etowych. Nale\ności długoterminowe to nale\ności, których termin płatności przypada na następny rok bud\etowy i lata kolejne.
Inwentaryzacja rezerw na zobowiązania polega na weryfikacji stanu księgowego z odpowiednimi dokumentami, np. rezerwy z tytułu przeznacze-
nia środków dochodów własnych jednostki bud\etowej na inwestycje na podstawie planu finansowego dochodów własnych i wydatków nimi finan-
sowanych.
Terminy inwentaryzowania składników majątkowych
1) Ustala się następujące terminy inwentaryzowania składników majątkowych:
a) co 4 lata: znajdujące się na terenie strze\onym środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie,
b) co 2 lata: zapasy materiałów, produktów gotowych i półfabrykatów znajdujących się na strze\onych składowiskach i objętych ewidencją ilo-
ściowo-wartościową,
c) co rok: pozostałe składniki aktywów i pasywów, tj.:
..........................................................................................................................................................................................
(wymienić jakie)
2) Ustala się, z uwzględnieniem częstotliwości określonej w punkcie 1), następujące terminy inwentaryzacji (mo\na wybrać tylko te pozycje, które
podlegajÄ… inwentaryzacji w jednostce):
a) na dzień bilansowy ka\dego roku:
aktywów pienię\nych
kredytów bankowych
papierów wartościowych
zapasów produkcji w toku, produkcji niezakończonej
materiałów, towarów, które bezpośrednio z zakupu obcią\ają koszty działalności
składników aktywów i pasywów, których stan ustala się drogą weryfikacji;
b) w ostatnim kwartale roku:
środków trwałych w budowie
materiałów w magazynie
stanu nale\ności
stanu udzielonych i otrzymanych po\yczek
11
wartości powierzonych innym jednostkom własnych składników majątku, z wyjątkiem znajdujących się w posiadaniu jednostek świad-
czących usługi pocztowe, transportowe, spedycyjne, składowania
aktywów objętych wyłącznie ewidencją ilościową
aktywów będących własnością innych jednostek.
c) zawsze:
w dniu zmiany osoby materialnie odpowiedzialnej za powierzone jej mienie,
w sytuacji wystąpienia wypadków losowych i innych, w wyniku których nastąpiło lub zachodzi podejrzenie naruszenia stanu składników
majÄ…tku.
12
2.
OBOWIZUJCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
(Załącznik nr 2)
Stosowane przez jednostkę zasady wyceny aktywów i pasywów wynikają z:
1) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z pózn. zm.),
2) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z pózn. zm.),
3) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla bud\etu państwa,
bud\etów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020),
4) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat nale\-
ności pienię\nych, do których nie stosuje się przepisów ustawy  Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 117, poz. 791),
5) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powie-
rzonego jednostkom bud\etowym, zakładom bud\etowym i gospodarstwom pomocniczym (Dz.U. Nr 191, poz. 1957).
1. Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów
Aktywa i pasywa jednostki wycenia się według zasad określonych w ustawie o rachunkowości oraz w przepisach szczególnych wydanych na pod-
stawie ustawy o finansach publicznych według ni\ej przedstawionych zasad.
Przy wycenie majątku likwidowanych jednostek lub postawionych w stan likwidacji stosuje się zasady wyceny ustalone w ustawie o rachunkowości
dla jednostek kontynuujących działalność, chyba \e przepisy dotyczące likwidacji stanowią inaczej.
Przy sprzeda\y, nieodpłatnym przekazaniu innej jednostce, darowiznie i likwidacji zu\ytych składników majątku ruchomego (regulacja dotyczy
uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, tzn. \e obowiązuje państwowe jednostki bud\etowe, zaś samorządowe jednostki bud\etowe mogą z
niej skorzystać) powierzonego jednostkom bud\etowym stosowane są zasady wyceny wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierp-
nia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom bud\etowym...
Wartości niematerialne i prawne nabyte z własnych środków wprowadza się do ewidencji w cenie nabycia, zaś otrzymane nieodpłatnie na pod-
stawie decyzji właściwego organu w wartości określonej w tej decyzji, a otrzymane na podstawie darowizny w wartości rynkowej na dzień nabycia.
Wartość rynkowa określana jest na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem
ich stanu i stopnia zu\ycia.
Wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej wy\szej od wartości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym dla osób prawnych (z
wyjątkiem związanych z pomocami dydaktycznymi) podlegają umarzaniu na podstawie aktualnego planu amortyzacji według stawek amortyzacyj-
nych ustalonych przez (nale\y wybrać):
kierownika jednostki z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych,
dysponenta części bud\etowej,
wójta, burmistrza, prezydenta.
Umorzenie ujmowane jest na koncie 071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych . Amortyzacja obcią\a konto 401
 Amortyzacja .
Wartości niematerialne i prawne zakupione ze środków na wydatki bie\ące oraz stanowiące pierwsze wyposa\enie nowych obiektów o wartości
początkowej ni\szej od wymienionej w ustawie o podatku dochodowym dla osób prawnych, a tak\e będące pomocami dydaktycznymi albo ich
nieodłącznymi częściami:
traktuje się jako pozostałe wartości niematerialne i prawne, które umarzane są w 100% w miesiącu przyjęcia do u\ywania, a umorzenie to
ujmowane jest na koncie 072  Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w korespondencji z
kontem 400  Koszty według rodzajów
ujmuje się tylko w pozaksięgowej ewidencji ilościowej, spisując w koszty pod datą zakupu.
Ewidencja szczegółowa dla objętych ewidencją księgową wartości niematerialnych i prawnych powinna umo\liwić ustalenie umorzenia oddzielnie
dla poszczególnych podstawowych i oddzielnie dla pozostałych wartości niematerialnych i prawnych.
Rzeczowe aktywa trwałe obejmują (wybrać):
środki trwałe
pozostałe środki trwałe
inwestycje (środki trwałe w budowie)
zbiory biblioteczne (w bibliotekach)
dobra kultury
uzbrojenie i sprzęt wojskowy.
Środki trwałe to składniki aktywów zdefiniowane w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości oraz środki trwałe stanowiące własność
Skarbu Państwa lub
jednostki samorzÄ…du terytorialnego ...............................................................................................................................,
13
(wpisać nazwę jednostki)
w stosunku do których jednostka sprawuje uprawnienia właścicielskie, niezale\nie od sposobu ich wykorzystania.
Środki trwałe obejmują w szczególności:
 grunty (w tym prawo u\ytkowania wieczystego gruntu),
 lokale będące odrębną własnością,
 budynki,
 budowle,
 maszyny i urzÄ…dzenia,
 środki transportu i inne rzeczy,
 ulepszenia w obcych środkach trwałych,
 inwentarz \ywy.
Do środków trwałych jednostki zalicza się tak\e obce środki trwałe znajdujące się w jej u\ytkowaniu na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o rachunko-
wości, jeśli występuje ona jako  korzystający (w zakresie leasingu finansowego).
Środki trwałe w dniu przyjęcia do u\ytkowania wycenia się:
 w przypadku zakupu  według ceny nabycia lub ceny zakupu, jeśli koszty zakupu nie stanowią istotnej wartości,
 w przypadku wytworzenia we własnym zakresie  według kosztu wytworzenia, zaś w przypadku trudności z ustaleniem kosztu wytworzenia 
według wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę,
 w przypadku ujawnienia w trakcie inwentaryzacji  według posiadanych dokumentów z uwzględnieniem zu\ycia, a przy ich braku według war-
tości godziwej,
 w przypadku spadku lub darowizny  według wartości godziwej z dnia otrzymania lub w ni\szej wartości określonej w umowie o przekazaniu,
 w przypadku otrzymania w sposób nieodpłatny od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego  w wysokości określonej w decyzji o
przekazaniu,
 w przypadku otrzymania środka na skutek wymiany środka niesprawnego  w wysokości wynikającej z dowodu dostawcy, z podaniem cech
szczególnych nowego środka,
 w przypadku otrzymania przez zakład bud\etowy powstały ze zlikwidowanego przedsiębiorstwa (mającego osobowość prawną)  w tzw. szyku
rozwartym, tj. w wysokości wartości początkowej brutto i dotychczasowego umorzenia z poprzedniego miejsca.
Na dzień bilansowy środki trwałe (z wyjątkiem gruntów, których się nie umarza) wycenia się w wartości netto, tj. z uwzględnieniem odpisów umo-
rzeniowych ustalonych na dzień bilansowy.
Środki trwałe ewidencjonuje się w podziale na:
 podstawowe środki trwałe na koncie 011 Środki trwałe ,
 pozostałe środki trwałe na koncie 013  Pozostałe środki trwałe w u\ywaniu .
Podstawowe środki trwałe finansuje się ze środków na inwestycje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i wydanego na jej podstawie
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów
oraz środków pochodzących ze zródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 107, poz. 726), zmienionego: rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca
2006 r. (Dz.U. Nr 137, poz. 976), a tak\e rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finanso-
wania inwestycji z bud\etu państwa (Dz.U. Nr 120, poz. 831). Umarzane są (z wyjątkiem gruntów) stopniowo na podstawie aktualnego planu amor-
tyzacji według stawek amortyzacyjnych ustalonych (nale\y wybrać):
w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych
przez dysponenta części bud\etowej
przez wójta, burmistrza, prezydenta.
Odpisów umorzeniowych dokonuje się począwszy od (nale\y wybrać):
miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia środka trwałego do u\ywania
od miesiąca przyjęcia środka trwałego do u\ywania.
Umorzenie ujmowane jest na koncie 071  Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych . Amortyzacja obcią\a konto 401
 Amortyzacja na koniec (nale\y wybrać):
roku
(wpisać inny okres, jeśli występuje w jednostce) ........................................................................................................... .
W jednostce przyjęto metodę liniową dla wszystkich środków trwałych.
Dla \adnych środków trwałych nie dokonuje się odpisów z tytułu trwałej utraty wartości.
Aktualizacji wartości początkowej i dotychczasowego umorzenia środków trwałych dokonuje się wyłącznie na podstawie odrębnych przepisów, a
wyniki takiej aktualizacji odnosi się na fundusz jednostki w zakresie aktywów trwałych.
Na potrzeby wyceny bilansowej wartość gruntów nie podlega aktualizacji.
Pozostałe środki trwałe to środki trwałe wymienione w ż 5 ust. 3  rozporządzenia , które finansuje się ze środków na bie\ące wydatki (z wyjąt-
kiem pierwszego wyposa\enia nowego obiektu, które tak jak ten obiekt finansowane są ze środków na inwestycje).
Obejmują (wskazać występujące w jednostce):
ksiÄ…\ki i inne zbiory biblioteczne
14
środki dydaktyczne, w tym tak\e środki transportu, słu\ące do nauczania i wychowywania w szkołach i placówkach oświatowych
odzie\ i umundurowanie
meble i dywany
inwentarz \ywy
środki trwałe o wartości początkowej nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla
których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do u\ywania.
Pozostałe środki trwałe (wybrać):
ujmuje się w ewidencji ilościowo-wartościowej na koncie 013  Pozostałe środki trwałe w u\ywaniu i umarza się je w 100% w miesiącu
przyjęcia do u\ywania, a umorzenie to ujmowane jest na koncie 072  Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerial-
nych i prawnych w korespondencji z kontem 400  Koszty według rodzajów
na podstawie decyzji kierownika jednostki ujmuje się tylko w pozaksięgowej ewidencji ilościowej, spisując w koszty pod datą zakupu.
Inwestycje (środki trwałe w budowie) to koszty poniesione w okresie budowy, monta\u, przystosowania, ulepszenia i nabycia podstawowych
środków trwałych oraz koszty nabycia pozostałych środków trwałych stanowiących pierwsze wyposa\enie nowych obiektów zliczone do dnia bilan-
sowego lub do dnia zakończenia inwestycji, w tym równie\:
 niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,
 koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich sfinansowania i związane z nimi ró\nice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu,
 opłaty notarialne, sądowe itp.,
 odszkodowania dla osób fizycznych i prawnych wynikłe do zakończenia budowy.
Do kosztów wytworzenia podstawowych środków trwałych nie zalicza się kosztów ogólnego zarządu oraz kosztów poniesionych przed udzieleniem
zamówień związanych z realizowaną inwestycją, tj. kosztów przetargów, ogłoszeń i innych.
W jednostkach bud\etowych do kosztów inwestycji zalicza się w szczególności następujące koszty:
 dokumentacji projektowej
 nabycia gruntów i innych składników majątku, związanych z budową
 badań geodezyjnych i innych dotyczących określenia właściwości geologicznych terenu
 przygotowania terenu pod budowę, pomniejszone o uzyski ze sprzeda\y zlikwidowanych na nim obiektów
 opłat z tytułu u\ytkowania gruntów i terenów w okresie budowy
 zało\enia stref ochronnych i zieleni
 nadzoru autorskiego i inwestorskiego
 ubezpieczeń majątkowych obiektów w trakcie budowy
 sprzątania obiektów poprzedzającego oddanie do u\ytkowania
 inne koszty bezpośrednio związane z budową, np. ................................................................................................................
Zbiory biblioteczne to dokumenty zawierające utrwalony wyraz myśli ludzkiej, przeznaczone do rozpowszechniania, niezale\nie od nośnika fi-
zycznego i sposobu zapisu treści, a zwłaszcza: dokumenty graficzne (piśmiennicze, kartograficzne, ikonograficzne i muzyczne), dzwiękowe, wizual-
ne, audiowizualne i elektroniczne (ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, Dz.U. Nr 85 poz. 539 z pózn. zm.). Do zbiorów bibliotecznych
nie zalicza się materiałów słu\ących pracownikom jednostki, takich jak: katalogi, instrukcje, normy, wydawnictwa urzędowe itp.
Ewidencja zbiorów bibliotecznych prowadzona jest według zasad określonych rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia
5 listopada 1999 r. w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. Nr 93, poz. 1077 z pózn. zm.).
Zakupione zbiory wyceniane są (wybrać) w cenie zakupu/nabycia. Zbiory ujawnione, darowane wycenia się według wartości szacunkowej ustalonej
komisyjnie i zatwierdzonej przez kierownika biblioteki. Rozchody wycenia się w wartości ewidencyjnej.
Zbiory biblioteczne bez względu na wartość umarzane są w 100% w miesiącu przyjęcia do u\ywania. Umorzenie ujmowane jest na koncie 072
 Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w korespondencji z kontem 400  Koszty według rodzajów .
Dobra kultury to ka\dy przedmiot ruchomy i nieruchomy, dawny lub współczesny, mający znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturalnego ze
względu na jego wartość historyczną, naukową lub artystyczną.
Przyjmowane sÄ… do ewidencji:
 w przypadku zakupu w cenach nabycia/zakupu,
 w przypadku darowizny lub ujawnienia jako nadwy\ki w wartości godziwej,
 w przypadku nieodpłatnego otrzymania od innych jednostek w wartości określonej w dokumencie o przekazaniu.
Rozchody dóbr kultury wycenia się w cenach ewidencyjnych. Dobra kultury nie podlegają umarzaniu.
Uzbrojenie i sprzęt wojskowy to składniki rzeczowego majątku trwałego wyceniane według zasad określonych dla środków trwałych.
Nale\ności długoterminowe to nale\ności, których termin spłaty przypada w okresie dłu\szym ni\ rok od dnia bilansowego. Wyceniane są w kwo-
cie wymagającej zapłaty, a więc łącznie z nale\nymi odsetkami, pomniejszonej o ewentualne odpisy aktualizujące ich wartość (zasada ostro\ności)
zgodnie z art. 35b ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Je\eli spłata nale\ności ma nastąpić ratami, to raty płatne w roku obrotowym następującym po dniu bilansowym oraz raty zaległe wykazuje się we
właściwej pozycji B.II aktywów, zaś resztę nale\ności  płatną w okresie powy\ej roku  w poz. A.III bilansu jednostki bud\etowej.
f& (w urzędzie jst) Długoterminowe aktywa finansowe to aktywa finansowe (rozumiane zgodnie z ustawą o rachunkowości jako inwestycje długo-
15
terminowe). Obejmują w szczególności:
 akcje i udziały w obcych podmiotach gospodarczych,
 akcje i inne długoterminowe papiery wartościowe traktowane jako lokaty długoterminowe.
Na dzień przyjęcia do ewidencji wyceniane są w cenie nabycia lub cenie zakupu, je\eli koszty przeprowadzenia transakcji nie są istotne.
Na dzień bilansowy udziały w innych jednostkach oraz inne inwestycje długoterminowe wyceniane są w:
 cenie nabycia pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości,
 wartości godziwej,
 cenie rynkowej, będącej wynikiem przeszacowania ceny nabycia.
Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić ustalenie wartości bilansowej (netto) poszczególnych rodzajów długoterminowych aktywów finanso-
wych.
f& (w urzędzie jst) Mienie zlikwidowanych jednostek to rzeczowe składniki majątkowe faktycznie przejęte przez jednostkę bud\etową (organ
zało\ycielski lub nadzorujący) po zlikwidowanym przedsiębiorstwie państwowym, komunalnym lub innej podległej jednostce, tak\e jednostce
bud\etowej, do czasu podjęcia decyzji przez organ stanowiący jst o ich przeznaczeniu. Nie dotyczy to mienia po zlikwidowanych jednostkach,
które kontynuują działalność. Składniki takiego mienia ujmowane są na koncie 015  Mienie zlikwidowanych jednostek według wartości netto
wynikającej z bilansu zamknięcia zlikwidowanego podmiotu i załączników do bilansu. Rozchodowane są według wartości określonej w:
 decyzji/umowie o przekazaniu innym podmiotom,
 decyzji o przyjęciu do środków trwałych jednostki,
 dokumencie sprzeda\y,
 dokumencie o likwidacji składników mienia.
Ewidencja analityczna mienia prowadzona jest w postaci specyfikacji majątku ujętego w bilansie zlikwidowanego podmiotu wraz z załącznikami.
Zapasy obejmują (wskazać występujące w jednostce):
materiały
(wpisać inne występujące w jednostce) ...........................................................................................................................
Materiały wycenia się są w cenach ewidencyjnych równych cenom nabycia lub zakupu, jeśli koszty zakupu nie stanowią istotnej wartości. W jedno-
stce wycenia się je (nale\y wybrać):
w cenach zakupu
w cenach nabycia.
(Nale\y wybrać odpowiedni punkt odpowiednio do rozwiązania przyjętego w jednostce.)
Jednostka nie prowadzi ewidencji obrotu materiałowego. Zakupione materiały przekazywane są bezpośrednio do zu\ycia w działalności. Na
koniec roku na podstawie spisu z natury ustalana jest wartość niezu\ytych materiałów w cenie zakupu, którą ujmuje się na koncie 310  Materia-
ły , zmniejszając równocześnie koszty działalności.
Jednostka prowadzi ewidencję materiałów:
 ilościowo-wartościową,
 ilościową; wykaz takich materiałów ustala kierownik jednostki w zakładowym planie kont, określając jednocześnie sposób pozaksięgowej
kontroli ich stanu i zu\ycia.
Przyjęcie materiałów do magazynu następuje w:
 rzeczywistych cenach zakupu,
 rzeczywistych cenach nabycia,
 stałych cenach ewidencyjnych; wartość zapasów do cen rzeczywistych (nale\y wybrać) zakupu/nabycia korygują odchylenia, które rozlicza-
ne są na zapas i na rozchód zapasów na podstawie wskaznika odchyleń ustalonego metodą narzutu przeciętnego.
Rozchód materiałów z magazynu w przypadku prowadzenia ewidencji według rzeczywistych cen (nale\y wybrać) nabycia/zakupu wycenia się
metodÄ…:
  pierwsze weszło, pierwsze wyszło (FIFO),
  ostatnie weszło, pierwsze wyszło (LIFO),
 cen przeciętnych,
 szczegółowej identyfikacji cen.
Od składników zaliczanych do zapasów nie dokonuje się odpisów z tytułu trwałej utraty wartości.
Nale\ności krótkoterminowe to nale\ności o terminie spłaty krótszym od jednego roku od dnia bilansowego. Wyceniane są w wartości nominalnej
łącznie z podatkiem VAT, a na dzień bilansowy w wysokości wymaganej zapłaty, czyli łącznie z wymagalnymi odsetkami z zachowaniem zasady
ostro\nej wyceny, tj. w wysokości netto, czyli po pomniejszeniu o wartość ewentualnych odpisów aktualizujących dotyczących nale\ności wątpli-
wych (art. 35b ust. 1 ustawy o rachunkowości).
W jednostkach bud\etowych nale\ności krótkoterminowe z tytułu dochodów bud\etowych, których termin płatności przypada na bie\ący rok bud\e-
towy ujmowane są na koncie 221  Nale\ności z tytułu dochodów bud\etowych , zaś podobne nale\ności, ale o terminie zapłaty w następnym roku
(kolejnych latach) ujmowane są na koncie 226  Długoterminowe nale\ności bud\etowe .
Nie dokonuje się odpisów aktualizujących nale\ności z tytułu dochodów i wydatków bud\etowych.
16
Odpisy aktualizujące nale\ności na rzecz funduszy tworzonych na podstawie ustaw obcią\ają te fundusze.
Odsetki od nale\ności ujmuje się w momencie ich zapłaty lub w wysokości odsetek nale\nych na koniec kwartału.
Nale\ności wyra\one w walutach obcych wycenia się nie pózniej ni\ na koniec kwartału według zasad obowiązujących na dzień bilansowy, tj. we-
dług kursu średniego danej waluty ustalonego przez Prezesa NBP na ten dzień.
Umarzanie nale\ności dokonuje się zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie sposobu i trybu
umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat nale\ności pienię\nych, do których nie stosuje się przepisów ustawy  Ordynacja podatkowa
(Dz.U. Nr 117, poz. 791).
Niewielkie salda nale\ności w kwocie do (wpisać wartość przyjętą w jednostce, np. nieprzekraczającą kosztów wysłania upomnienia)
............................................................. podlegają odpisaniu w pozostałe koszty operacyjne.
Od 1 stycznia 2006 r. nale\ności bud\etu z tytułu (art. 63 ż 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatkowa, t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60 z pózn. zm.):
 opłaty skarbowej oraz opłat lokalnych: targowej, miejscowej, administracyjnej i uzdrowiskowej  nie podlegają zaokrąglaniu,
 podatków lokalnych  są zaokrąglane do pełnych złotych,
 odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych  zaokrągla się do pełnych złotych.
Nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych nieprzekraczających kwoty 6,60 zł (art. 54 ż 1 pkt 5 Ordynacji).
Środki pienię\ne w kasie i na rachunkach bankowych wycenia się według wartości nominalnej.
Walutę obcą na dzień bilansowy wycenia się według kursu średniego danej waluty ustalonego przez Prezesa NBP na ten dzień. W ciągu roku opera-
cje sprzeda\y i kupna walut oraz operacje zapłaty nale\ności lub zobowiązań wycenia się po kursie kupna lub sprzeda\y banku, z którego usług
korzysta jednostka, lub według kursu waluty wynikającego z obowiązującego jednostkę dokumentu.
Krótkoterminowe papiery wartościowe to aktywa finansowe nabyte w celu odsprzeda\y lub których termin wykupu jest krótszy od jednego roku
od dnia bilansowego (np. akcje obce, obligacje obce, bony skarbowe i inne dłu\ne papiery wartościowe, m.in. weksle o terminie wykupu powy\ej 3
miesięcy, a krótszym od 1 roku). Krótkoterminowe papiery wartościowe wycenia się na dzień bilansowy:
w cenie rynkowej
w cenie nabycia lub cenie rynkowej, zale\nie od tego, która z nich jest ni\sza
krótkoterminowe papiery wartościowe, dla których nie istnieje aktywny rynek, w wartości godziwej.
Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów to koszty ju\ poniesione, ale dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych. Ich wycena bilanso-
wa przebiega na poziomie wartości nominalnej.
Przedmiotem rozliczeń kosztów czynnych są (nale\y wybrać tytuły występujące w jednostce):
koszty czynszów i dzier\awy płaconych z góry,
koszty energii opłaconej z góry,
koszty ubezpieczeń majątkowych,
koszty opłat za wieczyste u\ytkowanie gruntów,
podatek od nieruchomości,
inne koszty .......................................................................................................................................................................
(nale\y wpisać tytuły występujące w jednostce)
W jednostce rozliczenia międzyokresowe czynne (nale\y wybrać)
nie występują
mają nieistotną wartość i dlatego nie są rozliczane w czasie, lecz od razu powiększają koszty działalności.
Zobowiązania z tytułu dostaw wycenia w kwocie wymagającej zapłaty, czyli łącznie z odsetkami naliczonymi na podstawie not odsetkowych otrzy-
manych od kontrahentów.
f& (w jst) Zobowiązania finansowe w wartości emisyjnej powiększonej o narosłe kwoty z tytułu oprocentowania.
Rezerwy w jednostce występują w postaci rezerw tworzonych na pewne lub o du\ym prawdopodobieństwie przyszłe zobowiązania zgodnie z art.
35d ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Rezerwy tworzy się równie\ w momencie przeznaczenia środków dochodów własnych jednostki bud\etowej na dofinansowanie lub sfinansowanie
inwestycji (środków trwałych w budowie).
Rozliczenia międzyokresowe bierne to rezerwy na koszty przyszłych okresów.
W jednostce rozliczenia międzyokresowe bierne (nale\y wybrać):
nie występują
mają nieistotną wartość i dlatego nie są tworzone.
Rezerwy tworzone zgodnie z art. 35d ust. 1 na przewidywane zobowiÄ…zania dotyczÄ… w jednostce
oszacowanych skutków toczącego się postępowania sądowego
(wpisać inne tytuły rezerw) ..............................................................................................................................................
Zobowiązania warunkowe to zobowiązania pozabilansowe, które powstają na skutek zdarzeń przeszłych, ale nie powiększają zobowiązań bilanso-
wych, poniewa\ nie nastąpiło spełnienie warunków ich realizacji i nie jest znana dokładna ich wartość oraz moment wypływu środków pienię\nych.
ZobowiÄ…zania warunkowe tworzy siÄ™ w jednostce w zwiÄ…zku z:
17
udzielonymi gwarancjami i poręczeniami majątkowymi w wysokości udzielonej gwarancji i poręczenia
(wymienić inne tytuły) ......................................................................................................................................................
Przychody przyszłych okresów to przychody, które występują w jednostce z tytułu:
długoterminowych nale\ności z tytułu dochodów bud\etowych
nale\nych kar umownych oraz kwot podwy\szających nale\ności i roszczenia objęte odpisem aktualizującym
(wpisać inny tytuł występujący w jednostce) ....................................................................................................................
Zaanga\owanie to sytuacja prawna wynikająca z podpisanych umów, decyzji i innych postanowień, która spowoduje wykonanie:
a) wydatków bud\etowych ujętych w planie finansowym jednostki bud\etowej danego roku oraz w planie finansowym niewygasających wydatków
bud\etowych przewidzianych do realizacji w danym roku,
b) wydatków bud\etowych oraz niewygasających wydatków bud\etowych następnych lat,
c) dochodów własnych jednostek bud\etowych niezale\nie od tego, w którym roku bud\etowym nastąpi ich wydatkowanie,
d) środków funduszy pomocowych, a szczególnie pochodzących z UE, niezale\nie od roku ich wydatkowania.
2. Ustalanie wyniku finansowego
f& W jednostkach bud\etowych
Wynik finansowy jednostki bud\etowej ustalany jest zgodnie z wariantem porównawczym rachunku zysków i strat na koncie 860  Straty i zyski
nadzwyczajne oraz wynik finansowy .
Ewidencja kosztów działalności podstawowej prowadzona jest w zespole 4 kont, tj. według rodzajów kosztów i jednocześnie w podziałkach klasyfi-
kacji bud\etowej wydatków.
Na wynik finansowy netto zgodnie z rachunkiem zysków i strat przedstawionym w załączniku 8 do  rozporządzenia składa się:
 wynik ze sprzeda\y,
 wynik z działalności operacyjnej,
 wynik z działalności gospodarczej,
 wynik brutto,
 (tylko w państwowych jednostkach bud\etowych) obowiązkowa wpłata do bud\etu nadwy\ki dochodów własnych,
 (tylko w samorządowych jednostkach bud\etowych) obowiązkowa wpłata do bud\etu nadwy\ki środków obrotowych dochodów własnych.
f& W organie finansowym jst
Wynik z wykonania bud\etu jednostki samorządu terytorialnego (niedobór lub nadwy\ka bud\etu) wykazywany w bilansie z wykonania bud\etu
ustalany jest na koncie 961  Niedobór lub nadwy\ka bud\etu według zasady kasowej poprzez porównanie zrealizowanych w danym roku docho-
dów i wydatków bud\etowych oraz wydatków niewykonanych niewygasających z końcem roku, ujmowanych na odrębnych kontach: 901  Dochody
bud\etowe , 902  Wydatki bud\etowe oraz 903  Niewykonane wydatki , z wyjątkiem operacji szczególnych, określonych w odrębnych przepi-
sach.
Operacje wynikowe, które nie powodują zwiększenia wydatków i dochodów danego roku bud\etowego (tzw. operacje niekasowe), dotyczące przy-
chodów i kosztów finansowych oraz pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych, ujmowane są na koncie 962  Wynik na operacjach niekaso-
wych . W roku następnym, po zatwierdzeniu sprawozdania bud\etowego przez organ stanowiący jst, saldo tego konta przeksięgowywane jest na
konto 960  Skumulowana nadwy\ka lub niedobór bud\etu .
Wynik z wykonania bud\etu wykazywany w sprawozdaniu bud\etowym Rb-NDS ustalany jest według przepisów rozporządzenia Ministra Finan-
sów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości bud\etowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781). Wykazywana w nim nadwy\ka lub deficyt jst
obejmuje dochody określone w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966), tj. z
uwzględnieniem środków funduszy pomocowych.
18
3.
SPOSÓB PROWADZENIA KSIG RACHUNKOWYCH
(Załącznik nr 3)
1. Zakładowy plan kont
f& W jednostkach bud\etowych
Jednostka prowadzi księgi rachunkowe w oparciu o zakładowy plan kont (Załącznik nr 3a do zarządzenia) opracowany na podstawie:
planu kont stanowiącego załącznik nr 2 do  rozporządzenia
planu kont opracowanego przez
..........................................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
f& W jednostce samorzÄ…du terytorialnego
W jednostce samorządu terytorialnego dodatkowo prowadzone są księgi rachunkowe:
dotyczące wykonania bud\etu, nale\ności finansowych, zobowiązań finansowych, dochodów i wydatków funduszy pomocowych oraz stanu
funduszy pomocowych, przychodów z tytułu prywatyzacji oraz operacji niekasowych (Załącznik nr 3b do zarządzenia) według planu kont
stanowiącego załącznik nr 1 do  rozporządzenia
zatwierdzonego przez organ wykonawczy jst, a opracowanego przez
..........................................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jst (Załącznik nr 3c do zarządzenia) na podstawie planu kont
według rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji po-
datków, opłat i niepodatkowych nale\ności bud\etowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 112,
poz. 761),
zatwierdzonego przez organ wykonawczy jst, a opracowanego przez
..........................................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
f& W państwowych jednostkach bud\etowych  urzędach skarbowych
W państwowych jednostkach bud\etowych dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych nale\ności bud\etowych przez organy podatko-
we podległe ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych prowadzone są księgi rachunkowe w oparciu o plan kont (Załącznik nr 3b do
zarzÄ…dzenia) opracowany:
według Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i
niepodatkowych nale\ności bud\etowych w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
(Dz.U. Nr 17, poz. 134)
przez ................................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
Zakładowy plan kont zawiera wykaz kont księgi głównej i wykaz ksiąg pomocniczych oraz opis przyjętych przez jednostkę zasad klasyfikacji zda-
rzeń, a tak\e zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.
2. Wykaz ksiÄ…g rachunkowych
Zakładowy plan kont jednostki bud\etowej obejmuje następujące konta (Załącznik nr 3a do zarządzenia) (nale\y wybrać konta występujące w jedno-
stce):
Konta bilansowe
Zespół 0  Majątek trwały
011 Środki trwałe
013 Pozostałe środki trwałe
014 Zbiory biblioteczne
015 Mienie zlikwidowanych jednostek
016 Dobra kultury
19
017 Uzbrojenie i sprzęt wojskowy
020 Wartości niematerialne i prawne
030 DÅ‚ugoterminowe aktywa finansowe
071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
073 Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe
077 Umorzenie uzbrojenia i sprzętu wojskowego
080 Inwestycje (środki trwałe w budowie)
Zespół 1  Środki pienię\ne i rachunki bankowe
101 Kasa
130 Rachunek bie\Ä…cy jednostek bud\etowych
132 Rachunki dochodów własnych jednostek bud\etowych
135 Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia
137 Rachunki środków funduszy pomocowych
138 Rachunki środków na prefinansowanie
139 Inne rachunki bankowe
140 Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pienię\ne
Zespół 2  Rozrachunki i roszczenia
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
221 Nale\ności z tytułu dochodów bud\etowych
222 Rozliczenie dochodów bud\etowych
223 Rozliczenie wydatków bud\etowych
224 Rozliczenie udzielonych dotacji bud\etowych
225 Rozrachunki z bud\etami
226 Długoterminowe nale\ności bud\etowe
227 Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
228 Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 Pozostałe rozrachunki
257 Nale\ności z tytułu prefinansowania
268 Zobowiązania z tytułu prefinansowania
290 Odpisy aktualizujące nale\ności
Zespół 3  Materiały i towary
300 Rozliczenia zakupu
310 Materiały
330 Towary
340 Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów
Zespół 4  Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
400 Koszty według rodzaju
401 Amortyzacja
490 Rozliczenie kosztów
Zespół 5  Koszty według typów działalności i ich rozliczenie
500 Koszty działalności podstawowej
530 Koszty działalności pomocniczej
550 Koszty zarzÄ…du
580 Rozliczenie kosztów działalności
20
Zespół 6  Produkty
600 Produkty gotowe i półfabrykaty
620 Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów
640 Rozliczenia międzyokresowe kosztów
Zespół 7  Przychody i koszty ich uzyskania
730 Sprzeda\ towarów i wartość ich zakupu
750 Przychody i koszty finansowe
760 Pozostałe przychody i koszty
761 Pokrycie amortyzacji
Zespół 8  Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 Fundusz jednostki
810 Dotacje bud\etowe oraz środki z bud\etu na inwestycje
840 Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
851 Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
853 Fundusze pozabud\etowe
855 Fundusz mienia zlikwidowanych jednostek
860 Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy
870 Podatki i obowiÄ…zkowe rozliczenia z bud\etem obciÄ…\ajÄ…ce wynik finansowy
Konta pozabilansowe
980 Plan finansowy wydatków bud\etowych
981 Plan finansowy niewygasających wydatków
996 Zaanga\owanie dochodów własnych jednostek bud\etowych
997 Zaanga\owanie środków funduszy pomocowych
998 Zaanga\owanie wydatków bud\etowych roku bie\ącego
999 Zaanga\owanie wydatków bud\etowych przyszłych lat
Zasady klasyfikacji zdarzeń wynikają z komentarza do planu kont ujętego w:
załączniku nr 2 do  rozporządzenia
opracowaniu ....................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
Księgi pomocnicze tworzy się do następujących kont księgi głównej (wybrać występujące w jednostce):
011  Środki trwałe według:
(wybrać występujące w jednostce):
księgi inwentarzowej
indywidualnych kart poszczególnych obiektów inwentarzowych
tabeli amortyzacyjnej.
Księga inwentarzowa prowadzona jest w sposób chronologiczny:
dla wszystkich środków trwałych
dla wszystkich środków trwałych z podziałem na grupy odpowiadające KŚT
i zawiera następujące informacje:
datę przyjęcia do u\ytkowania, numer i rodzaj dowodu
numer inwentarzowy obiektu
nazwę środka trwałego
specyfikację wszystkich części składających się na zespół komputerowy lub inny składający się z określonych części zło\ony środek trwały
wartość początkową środka trwałego i wartości poszczególnych części składowych
wartość po aktualizacji
wartość po ulepszeniu
symbol klasyfikacji środków trwałych
stawkÄ™ amortyzacji
roczną i miesięczną kwotę amortyzacji
21
metodÄ™ amortyzacji
rok budowy lub produkcji
miejsce eksploatacji (pole spisowe)
datÄ™ rozchodu i numer dowodu
numer pozycji księgowania rozchodu
wartość umorzenia na moment rozchodu
wartość księgową netto rozchodowanego środka trwałego.
013  Pozostałe środki trwałe według (nale\y wybrać)
księgi inwentarzowej
kartoteki poszczególnych obiektów inwentarzowych
kartoteki grup podobnych przedmiotów.
Pozostałym środkom trwałym o wysokiej wartości początkowej albo szczególnie wa\nych dla jednostki nadaje się indywidualne numery inwenta-
rzowe i ujmuje w księdze inwentarzowej w oddzielnych pozycjach. Pozostałe, mniej wartościowe środki, ujmuje się w ewidencji zbiorczo, podając
łączną ich ilość i wartość, w grupach podobnych środków trwałych. Rozchód takich środków wyceniany jest w średniej cenie ustalonej dla danej
grupy, liczonej jako iloraz wartości grupy i ilości grupy.
Poza szczegółową ewidencją ilościowo-wartościową prowadzi się dodatkowo (wybrać występujące w jednostce):
karty przyrządowe  dla pozostałych środków trwałych szczególnie cennych dla jednostki
karty narzędziowe
imienne ksią\eczki wyposa\enia w sprzęt i odzie\.
Ewidencja ilościowa dotyczy następujących grup rodzajowych środków trwałych/środków trwałych o wartości ........................................
014  Zbiory biblioteczne (w bibliotekach) według poszczególnych zbiorów bibliotecznych, z dalszym podziałem określonym w odrębnych
przepisach (podać nazwę regulacji prawnej)
..........................................................................................................................................................................................
015  Mienie zlikwidowanych jednostek według pozycji bilansu zlikwidowanego przedsiębiorstwa lub innej jednostki organizacyjnej wraz z
załącznikami
016  Dobra kultury według znajdujących się w jednostce dóbr kultury
017  Uzbrojenie i sprzęt wojskowy według zasad analogicznych dla podstawowych środków trwałych
020  Wartości niematerialne i prawne według zasad analogicznych dla środków trwałych
030  Długoterminowe aktywa finansowe według tytułów poszczególnych składników
071  Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych według zasad podanych dla środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych
072  Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych według zasad podanych dla pozostałych środków
trwałych
073  Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe według tytułów poszczególnych składników
077  Umorzenie uzbrojenia i sprzętu wojskowego według zasad podanych dla konta 071
080  Inwestycje (środki trwałe w budowie) według:
poszczególnych zadań inwestycyjnych
zródeł finansowania
101  Kasa według:
gotówki w walucie polskiej oraz poszczególnych walut obcych znajdujących się w kasie
osób, którym została powierzona gotówka
według poszczególnych kas (jeśli prowadzonych jest więcej kas w danej jednostce)
132  Rachunki dochodów własnych jednostek bud\etowych według:
poszczególnych rachunków bankowych
pozycji planu finansowego ka\dego tytułu dochodów własnych
135  Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia według poszczególnych funduszy
137  Rachunki środków funduszy pomocowych według rachunków bankowych funduszy oraz sposobu ich wykorzystania
138  Rachunki środków na prefinansowanie według rachunków bankowych oraz sposobu ich wykorzystania
139  Inne rachunki bankowe według rodzaju wydzielonych środków oraz według kontrahentów
140  Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pienię\ne według:
tytułów poszczególnych składników krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pienię\nych z podziałem na wyra-
\one w walucie krajowej i obcej według poszczególnych walut obcych
osób, którym zostały powierzone
201  Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami według rozrachunków z poszczególnymi kontrahentami
22
221  Nale\ności z tytułu dochodów bud\etowych według dłu\ników i podziałek klasyfikacji bud\etowej
224  Rozliczenie udzielonych dotacji bud\etowych według wartości i przeznaczenia dotacji przekazanych do poszczególnych jednostek
225  Rozrachunki z bud\etami według poszczególnych tytułów rozrachunków z bud\etem
226  Długoterminowe nale\ności bud\etowe według poszczególnych tytułów długoterminowych nale\ności bud\etowych lub długotermi-
nowych rozliczeń z bud\etem
227  Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych według poszczególnych programów pomocowych oraz tytułów zrealizo-
wanych dochodów
228  Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych według poszczególnych programów pomocowych
229  Pozostałe rozrachunki publicznoprawne według poszczególnych tytułów i podmiotów rozrachunków
231  Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń według pracowników jednostki i innych osób fizycznych, wobec których zostały naliczone wyna-
grodzenia lub świadczenia rzeczowe zaliczane zgodnie z odrębnymi przepisami do wynagrodzeń
234  Pozostałe rozrachunki z pracownikami według poszczególnych pracowników oraz według tytułów rozrachunków, zaliczki w walutach
obcych wypłacone pracownikom do czasu ich rozliczenia w równowartości waluty polskiej ustalonej przy wypłacie zaliczki
240  Pozostałe rozrachunki według poszczególnych tytułów rozrachunków, roszczeń i rozliczeń
257  Nale\ności z tytułu prefinansowania według kontrahentów i tytułów nale\ności
268  Zobowiązania z tytułu prefinansowania według kontrahentów i tytułów zobowiązań
290  Odpisy aktualizujące nale\ności według dłu\ników, od których nale\ności dokonano odpisu aktualizującego
300  Rozliczenie zakupu według poszczególnych transakcji zakupu: materiałów, towarów i usług, dla ustalenia wartości materiałów i towa-
rów w drodze oraz wartości dostaw niefakturowanych
310  Materiały według kartotek ilościowo-wartościowych poszczególnych materiałów, w tym opakowań i odpadków, z podziałem na mate-
riały znajdujące się w magazynach własnych i obcych oraz we własnym i obcym przerobie
330  Towary według kartotek ilościowo-wartościowych poszczególnych towarów z podziałem na: towary znajdujące się w magazynach
własnych, punktach sprzeda\y, punktach przerobu, jak równie\ w magazynach obcych i obcym przerobie
340  Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów według oddzielnych grup zapasów: materiałów, towarów, artykułów spo-
\ywczych
400  Koszty według rodzaju według pozycji planu finansowego oraz w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania, analizy i spra-
wozdawczości z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji bud\etowej wydatków
600  Produkty gotowe i półfabrykaty według kartotek ilościowo-wartościowych wyrobów gotowych i półfabrykatów z podziałem na po-
szczególne miejsca składowania oraz osoby, którym je powierzono
640  Rozliczenia międzyokresowe kosztów według:
kosztów zakupu podlegających rozliczaniu w czasie
pozostałych tytułów kosztów rozliczanych w czasie
700  Sprzeda\ produktów i koszt ich wytworzenia według:
podziału sprzeda\y dostosowanego do zasad wymiaru podatków oraz nale\nych dotacji
przedmiotów i kierunków sprzeda\y
740  Dotacje i środki na inwestycje (w zakresie dochodów własnych jednostki bud\etowej) według planów finansowych dochodów wła-
snych, których środki przeznaczono lub z których sfinansowano inwestycję jednostki bud\etowej
750  Przychody i koszty finansowe z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji bud\etowej dochodów i wydatków oraz według podziału na:
przychody z operacji finansowych
przychody z tytułu finansowych dochodów bud\etowych z dalszym podziałem na pozycje planu finansowego, a w zakresie podatkowych
i niepodatkowych dochodów bud\etowych ewidencja szczegółowa uwzględnia zasady rachunkowości podatkowej, natomiast w zakresie
podatków pobieranych przez inne organy ewidencję szczegółową stanowią sprawozdania o dochodach sporządzane przez te organy
760  Pozostałe przychody i koszty według podziałek klasyfikacji bud\etowej dochodów i wydatków
800  Fundusz jednostki według:
tytułów zwiększeń i zmniejszeń funduszu
(w przypadku prowadzenia scentralizowanej obsługi księgowej kilku jednostek)
funduszy poszczególnych jednostek
810  Dotacje bud\etowe oraz środki z bud\etu na inwestycje według:
podziałek klasyfikacji bud\etowej
jednostek, którym przekazano dotacje
przeznaczenia dotacji
840  Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów według tytułów:
utworzonych rezerw oraz przyczyn ich zwiększeń i zmniejszeń
przychodów przyszłych okresów oraz przyczyn ich zwiększeń i zmniejszeń
851  Zakładowy fundusz socjalny według:
23
zródeł zwiększeń i kierunków wykorzystania funduszu
przychodów i kosztów poszczególnych rodzajów działalności socjalnej
853  Fundusze pozabud\etowe według:
poszczególnych funduszy oraz
zródeł zwiększeń funduszy i kierunków ich wykorzystania
860  Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy według tytułów powstania strat i zysków nadzwyczajnych.
f& W jednostce samorzÄ…du terytorialnego
W zakresie księgi głównej organu finansowego prowadzone są konta przedstawione w Załączniku nr 3b do zarządzenia (nale\y wybrać konta
występujące w planie kont organu finansowego):
Konta bilansowe:
133 Rachunek bud\etu
134 Kredyty bankowe
137 Rachunki środków funduszy pomocowych
138 Rachunki środków na prefinansowanie
139 Inne rachunki bankowe
140 Inne środki pienię\ne
222 Rozliczenie dochodów bud\etowych
223 Rozliczenie wydatków bud\etowych
224 Rozrachunki bud\etu
225 Rozliczenie niewygasających wydatków
227 Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
228 Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych
240 Pozostałe rozrachunki
250 Nale\ności finansowe
257 Nale\ności z tytułu prefinansowania
260 ZobowiÄ…zania finansowe
268 Zobowiązania z tytułu prefinansowania
901 Dochody bud\etu
902 Wydatki bud\etu
903 Niewykonane wydatki
904 NiewygasajÄ…ce wydatki
907 Dochody z funduszy pomocowych
908 Wydatki z funduszy pomocowych
909 Rozliczenia międzyokresowe
960 Skumulowana nadwy\ka lub niedobór na zasobach bud\etu
961 Niedobór lub nadwy\ka bud\etu
962 Wynik na pozostałych operacjach
967 Fundusze pomocowe
968 Prywatyzacja
Konta pozabilansowe:
991 Planowane dochody bud\etu
992 Planowane wydatki bud\etu
993 Rozliczenia z innymi bud\etami
Wykonanie bud\etu przebiega (wybrać)
bezpośrednio z konta 133  Rachunek bud\etu
za pośrednictwem rachunku bie\ącego podległych jednostek bud\etowych, tj. konta 130  Rachunek bie\ący jednostek bud\etowych .
Ewidencja wykonania bud\etu, tj. gromadzenia dochodów i dokonywania wydatków bud\etowych, oparta jest na (wybrać)
zasadzie kasowej
(w państwowych jednostkach bud\etowych) zmodyfikowanej zasadzie kasowej, która została uregulowana przepisami rozporządzenia Mini-
24
stra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego wykonania bud\etu państwa (Dz.U. Nr 116, poz. 784, rozdz. 6).
Pozostałe zapisy operacji objętych ewidencją wykonania bud\etu przebiegają według zasady memoriałowej.
Zasady klasyfikacji zdarzeń w zakresie kont objętych załącznikiem nr 3b do zarządzenia zostały przedstawione w komentarzu do planu kont ujętym
w
załączniku nr 1 do  rozporządzenia
opracowaniu ....................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
Księgi pomocnicze tworzy się do następujących kont (podać występujące w jst):
...................................................................................................................,
...................................................................................................................,
...................................................................................................................,
....................................................................................................................
Dla prowadzenia ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych nale\ności bud\etowych dla organów podatkowych jst stosuje się księgę głów-
ną obejmującą konta (Załącznik nr 3c do zarządzenia) (nale\y wybrać konta występujące w jednostce):
011 Środki trwałe
020 Wartości niematerialne i prawne
101 Kasa
130 Rachunek bankowy urzędu
140 Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pienię\ne
221 Nale\ności z tytułu dochodów bud\etowych
226 Długoterminowe nale\ności bud\etowe
310 Materiały
750 Przychody i koszty finansowe
Zasady klasyfikacji zdarzeń oraz zakres ksiąg pomocniczych do poszczególnych kont księgi głównej wynikają z (wybrać):
komentarza zawartego w rozdziale 2 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewi-
dencji podatków, opłat i niepodatkowych nale\ności bud\etowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr
112, poz. 761)
planu kont ........................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
f& W państwowych jednostkach bud\etowych  urzędach skarbowych
W zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych nale\ności bud\etowych przez organy podatkowe podległe ministrowi właściwemu do
spraw finansów publicznych księga główna (Załącznik nr 3b do zarządzenia) obejmuje konta wymienione w:
rozdziale 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji
podatków, opłat i niepodatkowych nale\ności bud\etowych w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finan-
sów publicznych (Dz.U. Nr 17, poz. 134),
planie kont .......................................................................................................................................................................
(podać autora planu kont)
Zasady klasyfikacji zdarzeń oraz zakres ksiąg pomocniczych do poszczególnych kont księgi głównej wynikają z:
rozdziału 2 ww. rozporządzenia.
komentarza do planu kont opracowanego przez ..............................................................................................................
(podać autora planu kont)
25
3. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych
f& W jednostkach bud\etowych
Księgi rachunkowe jednostki bud\etowej prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego
......................................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę)
zakupionego w firmie ......................................................................................................................................................
(wpisać nazwę firmy i nazwę dowodu zakupu licencji)
wykonanego przez ...........................................................................................................................................................
(wpisać nazwisko wykonawcy i nazwę dowodu zakupu)
Instrukcja programu stanowi załącznik nr 4a do zarządzenia.
System komputerowy rachunkowości obejmuje następujące moduły (wybrać występujące w jednostce):
księgę główną (F-K)
środki trwałe
obrót materiałowy
rozrachunki
środki pienię\ne
sprzeda\
kalkulacje
kadry
płace
analizy
(inne moduły) ...................................................................................................................................................................
f& W jednostce samorzÄ…du terytorialnego
Księgi rachunkowe w zakresie kont objętych załącznikiem nr 3b do zarządzenia prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego
......................................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę)
zakupionego w firmie ......................................................................................................................................................
(wpisać nazwę firmy i nazwę dowodu zakupu licencji)
wykonanego przez ...........................................................................................................................................................
(wpisać nazwisko wykonawcy i nazwę dowodu zakupu)
Instrukcja obsługi programu stanowi załącznik nr 4b do zarządzenia.
Księgi rachunkowe dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jst objęte załącznikiem nr 3c do zarządzenia prowadzone
sÄ… z wykorzystaniem programu komputerowego
......................................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę)
zakupionego w firmie ......................................................................................................................................................
(wpisać nazwę firmy i nazwę dowodu zakupu licencji)
wykonanego przez ...........................................................................................................................................................
(wpisać nazwisko wykonawcy i nazwę dowodu zakupu)
Instrukcja obsługi programu stanowi załącznik nr 4c do zarządzenia.
f& W państwowych jednostkach bud\etowych  urzędach skarbowych
Dla ewidencji podatków i niepodatkowych nale\ności bud\etowych przez organy podatkowe podległe ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych stosowany jest program komputerowy
......................................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę)
zakupiony w firmie ..........................................................................................................................................................
(wpisać nazwę firmy i nazwę dowodu zakupu licencji)
wykonany przez ...............................................................................................................................................................
(wpisać nazwisko wykonawcy i nazwę dowodu zakupu)
Instrukcja obsługi programu stanowi załącznik nr 4b do zarządzenia.
f& (Dla wszystkich)
26
Dokumentacja opisująca poszczególne programy u\ytkownika posiada klauzulę, \e jest zgodna z wymogami ustawy o rachunkowości i zawiera:
 oznaczenie wersji oprogramowania i datę rozpoczęcia jego eksploatacji,
 wykaz programów,
 procedury/funkcje wraz z opisem algorytmów i parametrów,
 opis programowych zasad ochrony danych, metody zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania,
 wykaz zbiorów kont ksiąg rachunkowych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w komputerowym systemie ra-
chunkowości.
4. Opis systemu komputerowego rachunkowości
f& W jednostkach bud\etowych
W jednostce bud\etowej do prowadzenia ksiÄ…g rachunkowych wykorzystywany jest program
......................................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę)
w wersji ........................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę wersji)
Zgodnie z decyzjÄ… kierownika jednostki program w oznaczonej powy\ej wersji jest wykorzystywany od dnia ....................... .
(wpisać datę)
Zasady ochrony danych, a w szczególności metody zabezpieczenia dostępu do systemu przetwarzania danych, zostały określone w instrukcji u\yt-
kownika, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia nr ...................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
Zasady stosowania algorytmów i parametrów poszczególnych programów zostały opisane w dokumentacji u\ytkownika, stanowiącej załącznik do
niniejszego zarzÄ…dzenia nr ...........................................................................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
f& W jednostce samorzÄ…du terytorialnego
Do prowadzenia ksiąg rachunkowych objętych załącznikiem nr 3b do zarządzenia wykorzystywany jest program ...................
(wpisać nazwę)
w wersji ........................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę wersji)
Zgodnie z decyzjÄ… kierownika jednostki program w oznaczonej powy\ej wersji jest wykorzystywany od dnia .........................
(wpisać datę)
Zasady ochrony danych, a w szczególności metody zabezpieczenia dostępu do systemu przetwarzania danych, zostały określone w instrukcji u\yt-
kownika, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia nr ...................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
Zasady stosowania algorytmów i parametrów poszczególnych programów zostały opisane w dokumentacji u\ytkownika, stanowiącej załącznik do
niniejszego zarzÄ…dzenia nr ...........................................................................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
Do prowadzenia ksiąg rachunkowych objętych załącznikiem nr 3c do zarządzenia wykorzystywany jest program ...................
(wpisać nazwę)
w wersji ........................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę wersji)
Zgodnie z decyzjÄ… kierownika jednostki program w oznaczonej powy\ej wersji jest wykorzystywany od dnia..........................
(wpisać datę)
Zasady ochrony danych, a w szczególności metody zabezpieczenia dostępu do systemu przetwarzania danych, zostały określone w instrukcji u\yt-
kownika, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia nr ...................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
Zasady stosowania algorytmów i parametrów poszczególnych programów zostały opisane w dokumentacji u\ytkownika, stanowiącej załącznik do
niniejszego zarzÄ…dzenia nr ...........................................................................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
f& W państwowych jednostkach bud\etowych  urzędach skarbowych
Do prowadzenia ksiąg rachunkowych objętych załącznikiem nr 3b do zarządzenia wykorzystywany jest program ...................
(wpisać nazwę)
w wersji ........................................................................................................................................................................................
(wpisać nazwę wersji)
Zgodnie z decyzjÄ… kierownika jednostki program w oznaczonej powy\ej wersji jest wykorzystywany od dnia .........................
(wpisać datę)
Zasady ochrony danych, a w szczególności metody zabezpieczenia dostępu do systemu przetwarzania danych, zostały określone w instrukcji u\yt-
kownika, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia nr ...................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
27
Zasady stosowania algorytmów i parametrów poszczególnych programów zostały opisane w dokumentacji u\ytkownika, stanowiącej załącznik do
niniejszego zarzÄ…dzenia nr ...........................................................................................................................................................
(wpisać nr załącznika)
28
4.
SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE
(Załącznik nr 4)
1. Ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych
Ochronę przed dostępem osób nieupowa\nionych zapewniają sprawdzone zabezpieczenia pomieszczeń, w których przechowuje się zbiory księgowe.
Są to atestowane zamki zamontowane w drzwiach oraz zabezpieczenie okien w postaci krat/szyb antywłamaniowych (wpisać inne zabezpieczenia)
......................................................................................................................................................................................................
Dodatkowym zabezpieczeniem dla przechowywanych dokumentów są odpowiednie szafy/sejfy.
Szczególnej ochronie poddane są:
 sprzęt komputerowy u\ytkowany w dziale księgowym,
 księgowy system informatyczny,
 kopie zapisów księgowych,
 dowody księgowe,
 dokumentacja inwentaryzacyjna,
 sprawozdania bud\etowe i finansowe,
 dokumentacja rachunkowa opisująca przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości.
Dla prawidłowej ochrony ksiąg rachunkowych stosuje się (wybrać odpowiednie dla jednostki):
regularne wykonywanie kopii bezpieczeństwa, tzw. backupów  np. na nośnik taśmowy (streamery), płyty CD, inne dyski twarde na koniec
ka\dego (wybrać):
 dnia pracy
 tygodnia pracy
 miesiÄ…ca pracy
odpowiedni poziom zarządzania dostępem do danych pracowników na ró\nych stanowiskach (imienne konta u\ytkowników z bezpiecznie
przechowywanymi hasłami dostępu, mo\liwość ró\nicowania dostępu do baz danych i dokumentów w zale\ności od zakresu obowiązków
danego pracownika),
profilaktykÄ™ antywirusowÄ™  opracowane i przestrzegane odpowiednie procedury oraz stosowane programy zabezpieczajÄ…ce,
zabezpieczenia przed atakiem z zewnÄ…trz, tzw. firewalls,
odpowiednie systemy bezpiecznej transmisji danych,
systemy podtrzymywania napięcia w razie awarii sieci energetycznej (UPS),
fizyczne odseparowanie komputerów z danymi księgowym od sieci i internetu.
Kompletne księgi rachunkowe drukowane są nie pózniej ni\ na koniec roku obrotowego. Za równowa\ne z wydrukiem uznaje się przeniesienie
treści ksiąg rachunkowych na inny komputerowy nośnik danych, zapewniający trwałość zapisu informacji, przez czas nie krótszy ni\ 5 lat.
2. Przechowywanie zbiorów
W sposób trwały (nie krótszy ni\ 50 lat) przechowywane są zatwierdzone sprawozdania finansowe, a tak\e dokumentacja płacowa (listy płac, karty
wynagrodzeń albo inne dowody, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiaru emerytury lub renty), licząc od dnia, w którym pra-
cownik przestał pracować u danego płatnika składek na ubezpieczenia społeczne (art. 125a ust. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i
rentach z FUS, t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z pózn. zm.).
Okresowemu przechowywaniu podlegajÄ…:
 dowody księgowe dotyczące po\yczek, kredytów i innych umów, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym, karnym i podatkowym 
przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone,
spłacone, rozliczone lub przedawnione,
 dokumentacja przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości  przez okres nie krótszy ni\ 5 lat od upływu ich wa\ności,
 dokumenty dotyczące rękojmi i reklamacji  1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji,
 księgi rachunkowe, dokumenty inwentaryzacyjne oraz pozostałe dowody księgowe i dokumenty  przez okres 5 lat.
Powy\sze terminy oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory (dokumenty) dotyczą.
3. Udostępnianie danych i dokumentów
Udostępnienie sprawozdań finansowych i bud\etowych oraz dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów z zakresu rachun-
29
kowości jednostki ma miejsce:
 w siedzibie jednostki po uzyskaniu zgody kierownika jednostki lub upowa\nionej przez niego osoby,
 poza siedzibÄ… jednostki po uzyskaniu pisemnej zgody kierownika jednostki i pozostawieniu pisemnego pokwitowania zawierajÄ…cego spis wyda-
nych dokumentów.
30


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
obieg dokumentow w jednostce budzetowej na przykladzie urzedu skarbowego
wzor polityka rachunkowosci
Zmiana zasad (polityki) rachunkowości
Dokumentacja systemu rachunkowości
503 Jak sporządzić dokumentację zasad rachunkowości cz II
BIB Polityka rachunkowosci
Rachunkowość w jednostkach produkcyjnych z uwzględnieniem uproszczeń
Zamkniecie ksiag rachunkowych w jednostkach publicznych Etapy terminy metody
Wybrane schematy ewidencji w jednostkach budzetowych
13 Prowadzenie rachunkowości jednostek organizacyjnych
502 Jak sporządzić dokumentację zasad rachunkowości cz I
polityka rachunkowosci lista 3
Finanse Jednostki budżetowe
Elementy polityki rachunkowości

więcej podobnych podstron