2008 marzec próbna przed 2008 OKE Jaworzno


Miejsce
OKE
na naklejkÄ™
JAWORZNO
z kodem szkoły
CKE
MARZEC
BIOLOGIA
ROK 2008
POZIOM ROZSZERZONY
PRZYKAADOWY ZESTAW ZADAC
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 17 stron (zadania
1  35). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorujÄ…cego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy
każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu / pióra tylko z czarnym
Za rozwiÄ…zanie
tuszem / atramentem.
wszystkich zadań
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
można otrzymać
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Å‚Ä…cznie
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z ołówka i gumki
60 punktów
(wyłącznie do rysunków) oraz linijki.
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
PESEL ZDAJCEGO ZDAJCEGO
2 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 1. (2 pkt)
Poniżej wymieniono w przypadkowej kolejności elementy budowy ucha człowieka, służące
do odbierania, przekazywania i przetwarzania bodzców dzwiękowych.
1. kosteczki słuchowe (młoteczek, kowadełko, strzemiączko)
2. przewód słuchowy zewnętrzny
3. błona bębenkowa
4. małżowina uszna
5. narzÄ…d Cortiego
6. błona okienka owalnego ślimaka
a) Uporządkuj i zapisz (posługując się cyframi 1  6) wymienione elementy budowy
ucha w kolejności zgodnej z drogą dzwięku w uchu.
..................................................................................
b) Podaj element budowy ucha (posługując się cyframi 1  6), w którym znajdują się
receptory bodzców dzwiękowych.
..................................................................................
Informacja do zadań nr 2 i 3.
W tabeli przedstawiono szybkość przewodzenia impulsów nerwowych przez włókna
nerwowe rdzenne o różnej średnicy.
Szybkość przewodzenia
Średnica włókien
impulsów nerwowych
rdzennych [µm]
[m / sek]
1,0 1,9
1,2 3,5
1,4 5,0
1,6 6,4
1,8 8,0
2,0 9,2
Zadanie 2. (1 pkt)
Na podstawie danych z tabeli, określ zależność między średnicą włókien rdzennych
a szybkością przewodzenia impulsów nerwowych.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przykładowy zestaw zadań z biologii 3
Poziom rozszerzony
Zadanie 3. (2 pkt)
Narysuj w układzie współrzędnych wykres liniowy, ilustrujący szybkość przewodzenia
impulsów nerwowych przez włókna rdzenne w zależności od ich średnicy.
Zadanie 4. (1 pkt)
Na schemacie przedstawiono mechanizm regulacji wydzielania wewnętrznego kory
nadnerczy przez układ podwzgórzowo-przysadkowy.
Wpisz w miejsca A, B, C schematu znak (+), oznaczajÄ…cy pobudzenie, lub znak (-),
oznaczający hamowanie czynności wydzielniczej podwzgórza.
4 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 5. (1 pkt)
Nieprawidłowe odżywianie się człowieka może być przyczyną wielu zaburzeń
w funkcjonowaniu jego organizmu.
Przyporządkuj zaburzeniom 1 i 2 po jednym przykładzie błędu żywieniowego (spośród
A, B, C), który może być przyczyną tych zaburzeń.
1. zaparcia A. pokarm ubogi w witaminy
2. miażdżyca B. niedobór błonnika w pokarmie
C. nadmiar tłuszczu zwierzęcego w pokarmie
1. ...............
2. ...............
Zadanie 6. (2 pkt)
Ściana komórkowa jest nieplazmatycznym składnikiem komórek kilku grup organizmów.
a) Przyporządkuj wymienionym grupom organizmów A, B i C jeden charakterystyczny
dla nich składnik ścian komórkowych spośród następujących:
celuloza, mureina, chityna, glikogen.
A. bakterie ..........................................
B. grzyby ..........................................
C. rośliny ..........................................
b) Podaj przykład jednej funkcji ściany komórkowej w komórce roślinnej.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono budowę chloroplastu należącego do półautonomicznych
organelli komórki.
Podaj nazwę i określ rolę każdego z dwóch elementów budowy chloroplastu, które
zapewniają mu częściową autonomię.
Lp. Nazwa struktury Rola w utrzymaniu autonomii
............................................................................................
1. .............................................
............................................................................................
............................................................................................
2. .............................................
............................................................................................
Przykładowy zestaw zadań z biologii 5
Poziom rozszerzony
Zadanie 8. (2 pkt)
Na wykresie przedstawiono zmiany ilości materiału genetycznego i liczby chromosomów
w cyklu komórkowym.
a) Podaj nazwę podziału komórkowego, którego dotyczy ten wykres.
b) Podaj etap cyklu (A, B, C czy D), który umożliwił Ci rozpoznanie rodzaju podziału
i uzasadnij wybór.
a) ................................................................................
b) .................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
Wśród wymienionych poniżej komórek A-D zaznacz tę, która może stanowić obiekt
do obserwacji efektów barwienia jądra komórkowego. Uzasadnij wybór.
A. Komórka drewna  cewka.
B. Komórka sklerenchymy.
C. Komórka nabłonkowa.
D. Erytrocyt człowieka.
Uzasadnienie: ...............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (1 pkt)
Zaznacz w tabeli symbol literowy wiersza, w którym przedstawiono poprawne
informacje dotyczące wytwarzania mocznika w organizmie człowieka.
Symbol Lokalizacja
Typ reakcji Substraty
opisu
Narząd Organellum komórki
A. anaboliczna NH4+, HCO3-, ATP nerki mitochondrium
B. anaboliczna NH4+, HCO3-, ATP wÄ…troba cytoplazma, mitochondrium
C. kataboliczna NH4+, HCO3-, ATP wÄ…troba cytoplazma, mitochondrium
D. kataboliczna NH4+, HCO3- wÄ…troba cytoplazma
6 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 11. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono, w uproszczony sposób, jeden z etapów oddychania
komórkowego.
Podaj nazwę elementu budowy komórki, w którym zachodzi przedstawiony etap
oddychania oraz nazwÄ™ zwiÄ…zku oznaczonego literÄ… X.
Nazwa elementu budowy komórki: & & .........................................................................
Nazwa zwiÄ…zku (oznaczonego X): ......................................................................
Zadanie 12. (3 pkt)
Na schemacie w uproszczony sposób przedstawiono związek między dwoma podstawowymi
dla życia organizmów procesami metabolicznymi: fotosyntezą i oddychaniem.
Porównaj na podstawie schematu proces fotosyntezy i oddychania, wpisując do tabeli po
dwa substraty, dwa produkty oraz nazwę typu reakcji metabolicznej dla każdego z tych
procesów.
Porównywana cecha Fotosynteza Oddychanie
1. .............................................. 1. ...............................................
Substraty
2. .............................................. 2. ...............................................
1. ............................................... 1. ..............................................
Produkty
2. ............................................... 2. ..............................................
Typ reakcji
metabolicznych
(anabolizm / katabolizm) .................................................. ..................................................
Przykładowy zestaw zadań z biologii 7
Poziom rozszerzony
Zadanie 13. (1 pkt)
Efektem fazy zależnej od światła, tzw.  fazy jasnej fotosyntezy, jest siła asymilacyjna,
która jest wykorzystywana w cyklu Calvina.
Wymień dwa składniki siły asymilacyjnej.
1. ................................................ 2. ................................................
Zadanie 14. (3 pkt)
Przed wykonaniem doświadczenia przygotowano zestaw materiałów:
suche nasiona grochu, kiełkujące nasiona grochu, 2 słoje z nakrętkami (o takiej samej
pojemności), drewniane łuczywo, zapałki.
Przedstaw (wykorzystując wymienione wyżej materiały) plan doświadczenia dla
rozwiązania następującego problemu badawczego: "Czy w kiełkujących nasionach
zachodzi proces oddychania?". W planie uwzględnij:
a) próbę kontrolną,
b) próbę badawczą,
c) sposób ustalania wyników obserwacji.
a) ..................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) ..................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
c) ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 15. (1 pkt)
Na rysunkach P, Q, T, S i R przedstawiono w przypadkowej kolejności etapy wirusowej
infekcji komórki bakteryjnej.
Podaj, posługując się symbolami literowymi rysunków, kolejne etapy infekcji wirusowej.
.........................................................
8 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 16. (1 pkt)
Na schemacie przedstawiono przekrój przez łodygę rośliny wodnej z rodzaju wywłócznik.
Wyjaśnij, na czym polega znaczenie przystosowawcze jednej z opisanych na schemacie
cech rośliny do życia w środowisku wodnym.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 17. (2 pkt)
Opisy przedstawiają charakterystykę dwóch gatunków dębów występujących
w polskich lasach: dębu szypułkowego oraz bezszypułkowego.
Dąb szypułkowy
Korona nieregularna, rozgałęziona. Liście w zarysie odwrotnie jajowate, nasada liści
z uszkami lub sercowato wycięta. Orzechy  żołędzie na szypułce, podłużnie prążkowane.
Dąb bezszypułkowy
Korona regularna. Liście w zarysie eliptyczno jajowate, blaszka liściowa u nasady bez uszek,
klinowato zbiegająca. Orzechy  żołędzie siedzące, jajowate, bez podłużnych prążków.
Uzupełnij tabelę, wypisując wybrane z tekstu dwie różne (a i b) cechy morfologiczne
każdego z dębów, które umożliwiają rozróżnienie obu gatunków zimą oraz wczesnym
latem.
Cechy morfologiczne
Pora roku
Dąb bezszypułkowy
Dąb szypułkowy
Zima
a) ........................................................ a) ..................................................
Wczesne lato
b) ........................................................ b) ..................................................
Przykładowy zestaw zadań z biologii 9
Poziom rozszerzony
Zadanie 18. (2 pkt)
Na wykresie przedstawiono wyniki badań zawartości wybranych związków w bielmie
dojrzewajÄ…cych nasion pszenicy.
a) Określ tendencje zmian zawartości poszczególnych węglowodanów w czasie
dojrzewania nasion.
b) Wyjaśnij związek obserwowanych zmian zawartości węglowodanów z biologiczną
rolÄ… nasion.
a) ..................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) ..................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 19. (2 pkt)
Stawonogi to najliczniejsza grupa systematyczna zwierząt, wyróżniająca się różnorodnością
budowy, umożliwiającą im opanowanie większości środowisk biotycznych na Ziemi.
Wśród poniższych zdań zaznacz dwa, w których błędnie opisano budowę stawonogów.
A. Ciało o segmentacji heteronomicznej podzielone jest na głowotułów i odwłok lub głowę,
tułów i odwłok.
B. Pokrycie ciała stanowi jednowarstwowy nabłonek, który wytwarza na swojej powierzchni
oskórek zbudowany z białka i chityny.
C. Muskulaturę ciała odpowiedzialną za lokomocję stanowią mięśnie gładkie.
D. Narządy wydalania mają między innymi postać cewek Malpighiego.
E. Układ krążenia jest zamknięty a serce położone jest po grzbietowej stronie ciała.
10 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 20. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono jeden ze sposobów osmoregulacji u ryb.
Uzasadnij, posługując się dwoma argumentami, że na schemacie przedstawiono sposób
osmoregulacji ryby słodkowodnej.
1. & .............................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 21. (1 pkt)
Pobrano po trzy próbki tego samego typu gleby z różnych upraw: kukurydzy, ziemniaków,
buraków ćwikłowych. W każdej z tych próbek oznaczano gatunki występujących w niej
bezkręgowców.
Sformułuj problem badawczy do opisanego doświadczenia.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 22. (1 pkt)
W tabeli zestawiono niektóre cechy budowy układu pokarmowego trzech rodzajów ssaków,
oznaczonych literami A, B i C.
Stosunek
Oznaczenie Odcinek
Względna długości ciała
rodzaju przewodu Pojemność [l]
pojemność [%] do długości
zwierzęcia pokarmowego
jelita
żołądek 8,5 17,96
A. jelito cienkie 30,2 63,82 1 : 12
jelito ślepe 15,9 33,54
żołądek 70,8 252,20
B. jelito cienkie 18,5 66,00 1 : 20
jelito ślepe 2,8 9,90
żołądek 29,2 8,00
C. jelito cienkie 33,5 9,20 1 : 14
jelito ślepe 5,6 1,55
Przykładowy zestaw zadań z biologii 11
Poziom rozszerzony
Podaj, który wiersz tabeli (A, B czy C) zawiera informacje dotyczące układu
pokarmowego krowy (przeżuwacza). Uzasadnij swój wybór, wymieniając jedną cechę
tego układu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 23. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono budowÄ™ czÄ…steczki t-RNA  literami X i Y zaznaczono jej dwie
funkcjonalne sekwencje nukleotydowe.
Podaj, na czym polega rola sekwencji X i Y w syntezie białek.
X  ..........................................................................................................................................
Y  ..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Zadanie 24. (1 pkt)
Terapia genowa jest próbą uzyskania efektu leczniczego przez wprowadzenie prawidłowego
genu do komórki funkcjonującej nieprawidłowo. Wydaje się, że terapia genowa szczególnie
dobrze będzie się nadawać do leczenia hemofilii A, spowodowanej brakiem w organizmie
białka zwanego VIII czynnikiem krzepnięcia krwi. Krew bez tego czynnika nie krzepnie,
natomiast nawet niewielki wzrost stężenia tego czynnika we krwi powoduje znaczne
złagodzenie objawów choroby.
Wyjaśnij, w jaki sposób, za pomocą terapii genowej, można by uzyskać złagodzenie
objawów hemofilii A.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
12 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 25. (2 pkt)
Poddano analizie dziedziczenie 4 cech rośliny, za które odpowiedzialne są 4 pary alleli:
AaBbCcDd. Analizy wyników krzyżówek genetycznych wskazały, że allele a i b oraz A i c
są ze sobą sprzężone i dziedziczą się niezależnie od alleli D i d.
Zaznacz na chromosomach rozmieszczenie alleli AaBbCcDd w komórce somatycznej,
uwzględniając podane informacje.
Zadanie 26. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono działanie restryktazy i ligazy  enzymów wykorzystywanych
w inżynierii genetycznej.
Opisz, na podstawie schematu, sposób i efekt działania każdego z tych enzymów.
Restryktaza  ................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Ligaza  ........................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przykładowy zestaw zadań z biologii 13
Poziom rozszerzony
Zadanie 27. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono dziedziczenie grup krwi w pewnej rodzinie. Grupy krwi
u człowieka uwarunkowane są występowaniem alleli wielokrotnych: IA, IB, i.
Dokonaj analizy rodowodu i podaj wszystkie możliwe genotypy osób oznaczonych
symbolem I.1 oraz II.3.
Genotyp I.1: .......................................................
Genotyp II.3: .......................................................
Zadanie 28. (2 pkt)
Na wykresach przedstawiono rozkłady częstości cechy wysokości osobników w odległych
czasowo pokoleniach A i N dwóch populacji (I i II) jednego gatunku, bytujących w różnych
warunkach środowiska.
I II
a) Podaj (w przybliżeniu) dla każdej populacji (I i II) zakres zmienności cechy
w pokoleniu N.
I. ..................................................
II. .................................................
b) Podaj, w której populacji (I czy II) widoczne są skutki działania doboru naturalnego.
Uzasadnij wybór jednym argumentem.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
14 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 29. (1 pkt)
Rośliny nasienne mogą rozmnażać się wegetatywnie, np. przez bulwy lub rozłogi.
Oceń, czy rozmnażanie rośliny nasiennej wyłącznie wegetatywnie może prowadzić
do zmienności o znaczeniu ewolucyjnym. Odpowiedz uzasadnij za pomocą jednego
argumentu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 30. (2 pkt)
W odtwarzaniu przebiegu ewolucji organizmów dużą rolę odgrywa analiza podobieństw
i różnic w budowie narządów. W wyniku ewolucji zbieżnej powstają narządy analogiczne
o zbliżonej budowie a różnym pochodzeniu, natomiast w wyniku ewolucji rozbieżnej 
narządy homologiczne o podobnym pochodzeniu a różnym wyglądzie przy zachowaniu
wspólnego planu budowy.
Wśród przykładów A  F zaznacz symbol literowy jednej pary narządów analogicznych
zwierząt i jednej pary narządów analogicznych roślin.
A. Kończyna przednia ptaka i nietoperza. D. Liście brzozy i kolce kaktusa.
B. Skrzela raka i skrzela ryby. E. Chwytniki mchu i korzenie paproci.
C. Pęcherz pławny ryb i płuca żaby. F. Kłos zarodnionośny widliczki i kwiaty sosny.
Zadanie 31. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono w uproszczony sposób obieg materii w ekosystemie. Literami
A, B, C i D oznaczono grupy organizmów, różniące się rolą w tym procesie, w związku
z czym należące do różnych poziomów troficznych.
Podaj nazwę grupy organizmów oznaczonej na schemacie literą D oraz określ, na czym
polega jej rola w obiegu materii.
Nazwa: .........................................................
Rola: .............................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przykładowy zestaw zadań z biologii 15
Poziom rozszerzony
Zadanie 32. (1 pkt)
Poniżej wymieniono w przypadkowej kolejności różne zespoły (układy) ekologiczne:
1.  ekosystem, 2.  populacja, 3.  biosfera, 4.  biocenoza
Uporządkuj zespoły ekologiczne zgodnie z ich rosnącą złożonością, posługując się
odpowiadajÄ…cymi im cyframi.
..............................................................
Zadanie 33. (2 pkt)
Zakres tolerancji czynnika środowiska dla danej populacji organizmów wyznacza minimum
i maksimum natężenia tego czynnika, poza którym osobniki badanej populacji nie występują.
Na wykresie przedstawiono wpływ wilgotności powietrza na przeżywalność osobników
populacji owada, barczatki sosnówki, w różnych temperaturach. Udział osobników
przeżywających w danych warunkach temperatury i wilgotności środowiska zaznaczono
na wykresie w % (od 0 do 100).
a) Odczytaj z wykresu i podaj procent osobników przeżywających w temperaturze
15°C przy wilgotnoÅ›ci 40%.
.......................................................................................................................................................
b) Odczytaj z wykresu i podaj zakres tolerancji termicznej populacji barczatki
sosnówki przy wilgotności względnej powietrza 40%.
.......................................................................................................................................................
16 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 34. (3 pkt)
Przeprowadzono doświadczenie dla rozwiązania następującego problemu badawczego:
 Jak współobecność gatunków pokrewnych o podobnych wymaganiach oddziałuje
na liczebność każdego z nich? .
W tym celu w określonych warunkach laboratoryjnych hodowano we wspólnym
pomieszczeniu jednakową liczbę osobników każdego z dwóch gatunków chrząszczy (A i B)
z rodzaju Tribolium.
a) Opisz próbę kontrolną do tego doświadczenia.
......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) Sformułuj najbardziej prawdopodobną hipotezę do przedstawionego powyżej
problemu. Podaj argument, który pozwolił Ci na jej sformułowanie.
Hipoteza & ...................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Argument .....................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 35. (2 pkt)
Rośliny transgeniczne uprawia się od prawie 10 lat, np. kukurydzę, ryż, soję, ziemniaki,
pomidory, rzepak. Często, poza dodatkowymi wartościami odżywczymi, rośliny te bardziej
niż zwykłe odmiany są odporne na suszę, mróz, herbicydy, choroby wirusowe, grzybowe
i bakteryjne oraz szkodniki, dzięki czemu uzyskuje się większe plony. Równocześnie
z pracami nad doskonaleniem upraw trwajÄ… prace nad ograniczeniem przemieszczania siÄ™
transgenów w środowisku.
Przedstaw po jednym prawdopodobnym przykładzie pozytywnego i negatywnego
wpływu upraw roślin transgenicznych na środowisko przyrodnicze.
Wpływ pozytywny: ......................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Wpływ negatywny: & ..................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przykładowy zestaw zadań z biologii 17
Poziom rozszerzony
BRUDNOPIS


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
OKE Jaworzno 2008 odp
2008 oke(diagnostyczna) chemia pp
2008 oke(diagnostyczna) chemia pr
2004 grudzień OKE Jaworzno odp
2008 marzec OKE Poznań model odp pr
OKE Gdańsk marzec 2008 podst klucz
2008 marzec OKE Gdańsk
Jaworzno marzec 2008 A1
2008 marzec OKE Poznań model odp pp

więcej podobnych podstron