Wstęp (8)


Wstęp

PHP i Flash są dla siebie stworzone.
Oczywiście, Flash potrafi wprawić nas w zachwyt własnymi siłami, ale tworzenie
zmieniających się, w pełni interaktywnych witryn Flasha wymaga uzupełnienia go
siłami zakulisowymi. Mówiąc najprościej, PHP jest bezpłatnym i łatwym sposobem
osiągnięcia tego celu. Dzięki długiej liście funkcji, potrafi on w znaczący
sposób zwiększyć dynamikę witryny Flasha, a niniejsza książka jest wstępem do
oceanu możliwości, jakie daje wykorzystanie skryptów serwerowych.
Podstawy PHP dla Flasha stanowi część tego oceanu i poprowadzi Was w wybranym
tempie.

Jak skonstruowana jest ta książka

Książka niniejsza skierowana jest do projektantów, a w szczególności tych,
którzy w swej pracy korzystają z Flasha, choć moim celem była zapoznanie Was z
PHP w przyjazny, skoncentrowany na projektach, sposób. Z tego też powodu
zakładam, mając na względzie omawiane tu przykłady, że każdy Czytelnik
dysponuje podstawową wiedzą na temat Flasha, a poprzez zastosowanie PHP,
zamierza rozbudować tworzone witryny. Bez względu jednak na to, czy Czytelnik
jest mistrzem Flasha czy nowicjuszem, znajdzie tu pełne wyjaśnienia odnoszące
się do tego programu, pojawiające się w całej książce.
Wierzę w prostotę, a zatem, w każdym rozdziale omawiać będziemy:
Podstawy określonego aspektu tworzenia skryptów PHP.
Potężny, wielokrotnego użycia i w pełni adaptowalny przykład aplikacji
zintegrowanej z Flashem.
Nacisk położony będzie nie na wtłaczanie ogromnych ilości teorii, po którym
Czytelnik zostanie pozostawiony sam sobie, ale raczej na pokazanie, w jaki
sposób PHP ułatwia życie projektantom Flasha.
Pokażę Wam, od początku do końca, czym jest PHP i, co ważniejsze, jak korzystać
z niego w celu tworzenia coraz to bardziej złożonych i ekscytujących aplikacji
sieciowych. W każdym rozdziale będziemy pracować na przykładzie prostego kodu,
ukierunkowując się na te elementy, które mogą być potrzebne naszym witrynom.,
od filmów rejestracji i logowania, po pełne forum Flasha będzie to zestaw 12
wspaniałych aplikacji.

Style zastosowane w tej książce

Aby uczynić treść książki bardziej przejrzystą, zastosujemy tu pewne konwencje
typograficzne:
Wprowadzając nowy, istotny termin lub odwołując się do określonego Rozdziału,
wyróżnimy tekst poprzez pogrubienie.
Różne style będą zastosowane do zapisu tego, co widać na ekranie, fragmentów
kodu, ważnych fragmentów kodu, a także hiperłączy i ścieżek dostępu.

Jeśli w tekście pojawi się fragment, którego nie powinniśmy pominąć, zostanie
on wyróżniony w ten właśnie sposób! Kiedy więc ujrzymy taką ramkę, wytężmy
uwagę!

I wreszcie, omawiając przykłady, będziemy się trzymać sprawdzonych zasad:
Napotykając numerowaną listę czynności, włączamy komputer, przygotowując się do
działania.
Wykonując kolejne czynności, sprawdzamy zawartość rysunków i diagramów, gdzie
znajdziemy dodatkowe wskazówki.
Po zakończeniu, przystępujemy do testu!

Czego będziemy potrzebowali w trakcie lektury niniejszej książki

Jedna z rzeczy, które dotychczas powiedzieliśmy na temat PHP, która
prawdopodobnie jest szczególnie zastanawiająca to fakt, że PHP jest językiem o
otwartym źródle (czyli bezpłatnym). Także najpopularniejszy serwer obsługujący
PHP, Apache, jest również bezpłatny. Podobnie, technologia obsługi baz danych
MySQL, którą PHP w pełni obsługuje, jak się domyślacie, jest także technologią
o otwartym źródle!
Teraz należałoby pobrać i zainstalować PHP. W Dodatku A załączyłem obszerny
zestaw instrukcji instalacyjnych dla różnych platform. Każdy powinien z nich
skorzystać, jeśli dotychczas nie instalował PHP w sowim komputerze.
Mówiąc ogólnie, z książki tej można korzystać na różne sposoby, czy to
programując, uruchamiając i testując skrypty na komputerze lokalnym (jeśli ktoś
nie bardzo wie, czym są skrypty serwerowe lub jest w tym temacie zupełnym
nowicjuszem, niech poczeka chwilę, gdyż zaraz zajmiemy się tym tematem)... czy
też ładując skrypty i pliki FLA na serwer zdalny
na przykład, na swój host
sieciowy.
W pierwszej opcji potrzebny nam będzie lokalny serwer sieci Web. W systemie
Windows może to być PWS (Personal Web Server) lub IIS (Internet Information
Service
opcja sieciowa), które powinny być dostępne na dysku instalacyjnym
Windows CD lub na witrynie Windows. Platformy Windows, Unix i Mac pozwalają
również uruchamiać Apache, popularny serwer o otwartym źródle. Pełne instrukcje
instalacji Apache znajdziemy w Dodatku A.
Jeśli korzystamy ze zdalnego hosta, testy możemy wykonywać lokalnie, ale do
tego musimy dysponować hostem, który obsługuje PHP i MySQL (ich liczba wciąż
wzrasta). Dodatek C Zasoby zawiera listę kilku oferentów.
Należy także zainstalować mechanizm obsługi baz danych MySQL, a instrukcje
instalacyjne znajdziemy w Dodatku A.
Jest jeszcze jedna rzecz, której będziemy potrzebowali. Kod PHP, podobnie jak
HTML, może być tworzony w dowolnym edytorze tekstu, takim jak Notatnik czy
SimpleText lub jakimkolwiek, spośród wielu, programów do edycji PHP. Programy
takie wyposażone są w funkcje wyróżniania składni i kodowania kolorami, co
znacznie ułatwia tworzenie skryptów, a kilka przykładów takich programów
wymienia Dodatek C. Pliki PHP zapisywane są z rozszerzeniem .php.
Wszystkie powyższe technologie dostarczane są wraz z pełną dokumentacją i jeśli
natrafimy na problemy podczas instalacji, powinniśmy skorzystać z pomocy
oferowanej przez witrynę www.phpforflash.com. W ten sposób dochodzimy do
kolejnego zagadnienia...

Wsparcie każdy go potrzebuje

Niniejsza książka wydawnictwa Friends of ED ma pełne wsparcie ze strony witryny
www.friendsofed.com, jak i własnej, www.phpforflash.com. Pliki źródłowe do
książki mogą być pobierane z obu tych witryn. Ponadto, witryny te prowadzą
forum dyskusyjne, gdzie można udać się w poszukiwaniu pomocy, inspiracji, czy
też po prostu po to, by pogawędzić. Forum dostępne na www.phpforflash.com
będzie tematem jednego z późniejszych przykładów, a więc odwiedźmy je i
podzielmy się swoimi uwagami!
Witryna PHP for Flash oferuje ponadto dodatkowe pliki i samouczki,
uaktualnienia oraz liczne prezentacje działania przykładów opisywanych w
książce. Warto również dołączyć do naszej listy wysyłkowej i podzielić się
swymi plikami FLA, które zostaną zaprezentowane na witrynie z chęcią
zobaczymy, co osiągnęliście!
Jeśli Waszym celem jest osiągnięcie pełnego profesjonalizmu, poprzez witrynę
Friends of ED możecie wymienić się uwagami z czołowymi projektantami, zasięgnąć
informacji o innych książkach, przeczytać przykładowe rozdziały i zrobić wiele
innych rzeczy. Ta książka, to tylko część większej całości.
Jednakże, napotykając kłopoty, czy też doświadczając problemów z określonym
plikiem czy samouczkiem, a nawet wówczas, gdy poczujecie się zupełnie
zagubieni, przyjdziemy Wam z pomocą. Wystarczy pozostawić wiadomość na forum,
skorzystać z formularza działu łączności z Czytelnikami lub wysłać list
elektroniczny pod adresem support@friendsofed.com nie pozwolimy Wam długo
czekać.
Jeśli nawet nie będziecie mieć problemów, podzielcie się z nami swymi
spostrzeżeniami. Piszcie na adres feedback@friendsofed.com jesteśmy tu dla
Was i każdy głos będzie dla nas radością!
Po tym wstępie jesteście już gotowi i prawdopodobnie nie możecie się doczekać,
kiedy przejdziemy do omawiania PHP i wszystkich zagadnień, o których
wspominałem. Rozpocznijmy więc od krótkiego rysu historycznego na temat języka
i pomówmy chwilę o tym, czym są skrypty serwerowe.

PHP i skrypty serwerowe

Dotarłszy do tego miejsca, każdy z nas wie już zapewne, że PHP jest językiem do
tworzenia skryptów serwerowych. Wszystko pięknie, ale wydaje mi się, że
niektórzy zastanawiają się, czym u licha są te skrypty serwerowe i do czego
służą. Odbądźmy więc krótką podróż w czasie, do chwili, gdy wszystko się
zaczęło poznajmy historię powstania PHP i przyczyny, dla których stał się
jednym z najpotężniejszych i najpopularniejszych języków skryptowych.
PHP powstał pod koniec 1994 roku jako dzieło Rasmusa Lerdorfa. Początek dała mu
kolekcja skryptów w języku Perl, która posłużyła panu Lerdorfowi do obserwacji
osób, które zainteresowały się jego życiorysem (CV) udostępnionym w sieci.
Nieuchronnie, podobne skrypty zapragnęli stosować inni. W odpowiedzi na liczne
prośby, Rasmus opublikował pakiet nazwany Personal Home Page Tools, co miało
miejsce w roku 1995. Na tym wczesnym etapie PHP był czymś więcej niż tylko
zestawem prostych narzędzi sieciowych jak księga gości, licznik czy inne
gadżety dopełnionym prostym parserem makr.
W połowie 1995 roku Rasmus całkowicie przeprojektował parser. Dodał do niego
także moduł interpretera formularzy, który zapewnił PHP zdolność przetwarzania
formularzy HTML. Całość została ochrzczona jako PHP/FI czyli PHP2. Jednakże, z
powodów, które prawdopodobnie powinny pozostać owiane tajemnicą, PHP nazwano
także PHP Hypertext Preprocessor, co wprawiło wszystkich w osłupienie!
Choć trudno poprzeć to dokładnymi danymi, szacuje się, że pod koniec roku 1996
PHP stosowano na ponad 15.000 witryn, a liczba ta przekroczyła 50.000 w połowie
1997 roku. Rok 1997 przyniósł także zinstytucjonalizowanie PHP, gdy z
przedsięwzięcia indywidualnego, język stał się przedmiotem prac specjalnej
organizacji. Wiązało się to z ponownym, całkowitym przeprojektowaniem parsera,
co dało podwalny dla wersji PHP3. Składnia języka została udoskonalona, a
dzięki zapożyczeniom z języków C oraz Perl, język stał się znacznie silniejszy
i łatwiejszy do nauczenia. Dodano ponadto API (ang. Applicatiion Programming
Interface
Interfejs programowania aplikacji), który pozwolił programistom
zewnętrznym na poszerzanie funkcjonalności PHP, poprzez tworzenie własnych
modułów.
Wersja 3 wprawiła w zachwyt wszystkich projektantów i programistów. Oto pojawił
się bowiem łatwy do zrozumienia język skryptów serwerowych! Nie trzeba było już
być geniuszem CGI, by móc tworzyć liczniki, księgi gości, formularze
rejestracyjne czy też jakiekolwiek inne aplikacje serwerowe, które składają się
na nowoczesne witryny sieciowe.
Wersja 3 zmieniła oblicze programowania, urzeczywistniając ideę dynamicznej
zawartości stron, oferując przy tym prostą składnię i możliwość komunikacji z
bazami danych. Oczekiwania rozwoju PHP zapewniają natomiast pojawianie się
coraz to nowszych funkcji, w co zaangażowanych jest liczne grono programistów
PHP.
Równolegle z kilkoma późniejszymi wydaniami usuwającymi błędy i poszerzającymi
wersję 3, dwóch programistów, Zeev Suraski oraz Andi Gutman, którzy byli
głęboko zaangażowani w rozwój wczesnych wersji PHP, postanowiła przeprojektować
PHP od podstaw.
W rezultacie powstał mechanizm Zend, serce PHP4. Nazwa Zend została utworzona z
liter imion obu programistów (Zeev i Andi). Zend (PHP4) wniósł wiele nowości, a
wśród nich zwiększenie wydajności języka (do 1000% w stosunku do PHP3), obsługę
obszerniejszego wachlarza bibliotek zewnętrznych i rozszerzeń.
Ulepszona została także obsługa programowania obiektowego, z którym zapoznamy
się w Dodatku B, o ile będziecie mieć na to ochotę, po lekturze kolejnych
niemal 500 stron!

Klient i serwer

Mówiąc najprościej, skrypt serwerowy to program wykonywany na serwerze,
obsługujący żądania udzielenia informacji i zwracający bądź generujący na
bieżąco dokumenty, w oparciu o wyznaczone kryteria - na przykład, witający
mnie Welcome back Steve, gdy ponownie odwiedzę witrynę. Skrypt pozwala nam
także uzyskiwać dostęp do narzędzi znajdujących się na serwerze, uzupełniając
je dodatkowymi funkcjami.
Korzystając z poniższych diagramów wskazemy różnice pomiędzy żądaniami otwarcia
normalnego pliku i skryptu serwerowego.
Normalny proces odczytywania standardowej strony sieciowej wygląda następująco:

Rys. str. 6:
1.Żądanie otwarcia strony sieciowej
Komputer klienta
Serwer sieci Web
2.Zwrócona strona Web

Choć jest to dość uproszczony schemat całego procesu, prezentuje on główne
etapy otwierania strony sieciowej. Na początku klient (odwiedzający lub lego
komputer) wysyła pod adresem serwera żądanie otwarcia określonej strony.
Następnie, przy założeniu, że strona ta istnieje, serwer odczytuje ją z jej
lokalizacji i zwraca klientowi.
W ten sposób działa większość małych witryn (ale także niektóre duże),
obsługując strony i pliki. Strony takie określa się często mianem
"statycznych", gdyż ich zawartość można zmienić jedynie drogą modyfikacji pliku
HTML jest to przyczyną dużego wysiłku, gdy zawartość ta jest obszerna. Nawet
większość witryn Flasha funkcjonuje w taki sposób, choć po zwróceniu strony,
odrębne żądanie wędruje do pliku SWF.
Jednakże, jeśli żądaną stroną jest skrypt serwerowy, na przykład PHP, proces
zaczyna wyglądać nieco inaczej.

Rys. str. 7
1.Żądanie otwarcia strony
Komputer klienta
Serwer sieci Web
2.Mechanizm PHP
3.Przetworzona i zwrócona strona

Jak widać, żądanie wysyłane jest przez klienta w normalny sposób, gdyż klient
nie wie i wcale nie musi wiedzieć czy żądany plik jest skryptem serwerowym, czy
też zwyczajnym plikiem jak dziecko płaczące w cukierni i krzyczące "Ja chcę
jednego". Gdy serwer odbiera żądanie, otwiera plik i przekazuje go mechanizmowi
sewerowemu (w tym przypadku PHP).
Strona jest przetwarzana przez mechanizm PHP, a zawarty w niej kod ulega
wykonaniu przed zwróceniem do klienta. Na tym etapie procesu dzieją się bardzo
ciekawe rzeczy: wygenerowana zostaje dynamiczna zawartość, proste pliki mogą
zostać użyte jako część zwracanego dokumentu i uruchomione mogą być narzędzia
zainstalowane na serwerze. Informacje mogą być odczytywane z bazy danych lub
innego źródła, choć nie uwzględniliśmy tu pobierania danych zewnętrznych
dojdziemy do tego zagadnienia w Rozdziale 7.
Skoro wiemy już, czym jest PHP i omówiliśmy zalety uzupełniania statycznych
witryn treściami dynamicznymi, możemy zająć się tworzeniem pierwszych stron w
PHP. Tak naprawdę, pierwsze kroki wykonamy dopiero w przykładzie opisanym w
Rozdziale 1, a tymczasem zobaczmy jak proste są to zagadnienia.

Podstawy PHP

Zazwyczaj, kod PHP jest osadzany wewnątrz pliku HTML, tworząc w ten sposób
dynamiczną stronę sieci Web. Ponieważ jednak interesuje nas wyłącznie
korzystanie z PHP, pominiemy w naszych skryptach kod HTML, choć połączymy go z
PHP w Rozdziale 10 i 12, gdzie będziemy tworzyć sekcje administratorskie dla
naszych aplikacji sieciowych!

Jeśli dysponujesz już zainstalowanym PHP i masz dostęp do odpowiedniego
serwera, otwórz swój ulubiony edytor tekstu i wpisz następujące dwa znaki:


Jest to znacznik otwierający informuje on procesor PHP na serwerze, że będzie
miał do czynienia ze skryptem PHP. Każdy skrypt musi zawierać parę znaczników
, pomiędzy którymi znajduje się właściwy kod.
Teraz poznaj funkcję echo(), która stanowi prostą metodę nakazywania PHP
przesłanie informacji lub tekstu do klienta w celu wyświetlenia.

echo();

Jak się zapewne domyślasz, wyświetlany tekst znajduje się w nawiasach. Zwróć
też uwagę na średnik na końcu wiersza jest on obowiązkowym elementem kodu
PHP.
Dopisz proste zdanie, ujmując je w cudzysłowy; możesz wpisać cokolwiek:

echo("Hello and welcome to the site!");

Teraz zakończ skrypt PHP, wpisując nieodzowny znacznik zmykający:

?>

Wszystko, co pozostało do zrobienia, to przesłanie lub skopiowanie skryptu na
serwer obsługujący PHP.
Zapisz plik pod nazwą basic.php, w głównym katalogu. Katalog ten powinien być
wyznaczony podczas instalacji. W przypadku serwera Apache, jest to zazwyczaj
podkatalog htdocs w katalogu Apache. Jeśli nie testujesz skryptu lokalnie,
prześlij go na swoją witrynę.
Na koniec, aby obejrzeć działanie nowego pliku, wpisz jego adres. Jeśli odbywa
się to lokalnie, wówczas w większości przypadków, adres powinien wyglądać
następująco: http://localhost.basic.php; jeśli masz z tym problemy, zajrzyj do
Dodatku A. Jeżeli korzystasz z hosta zdalnego, po prostu wpisz jego adres, na
przykład www.phpforflash.com/basic.php.

No dobrze, takie efekty można uzyskać we Flashu czy HTML w przeciągu kilku
sekund. Jednak te niepozorne znaczniki PHP otwierają przed nami wiele drzwi i
umożliwiają osiąganie fascynujących rezultatów.
Czy moglibyśmy witać odwiedzających, powracających na naszą witrynę, po
imieniu? Jest to bardzo proste:

echo("Hello, $name, and welcome to the site!");

gdzie $name reprezentuje wartość "cookie" (ciasteczka) czyli niewielkiej
porcji danych, zapisanych wraz z imieniem osoby odwiedzającej. Cookie tworzy
się za pomocą pojedynczego wiersza kod, a korzystanie z ciasteczek zostanie
szczegółowo omówione w Rozdziale 6.
Owe wartości $ są dla nas bardzo istotne. Są to bowiem zmienne, które mogą
przechowywać informacje dowolnego typu, od treści wpisanej przez użytkownika w
polu tekstowym, poprzez wyniki obliczeń serwerowych (na przykład, odczytu daty
i godziny), po całe tabele z bazy danych.
A jeśli zechcielibyśmy pójść dalej co jeszcze moglibyśmy zaoferować
odwiedzającym poza imiennym powitaniem?

Moglibyśmy udostępniać im wiadomości z archiwum być może nawet posortowane,
za pomocą funkcji time, w taki sposób, by najświeższe zostały wyświetlone na
początku.
Moglibyśmy też wyświetlać wiadomości w oparciu o zainteresowania odwiedzającego

gdybyśmy poprosili go o określenie preferencji, można byłoby utworzyć stronę
zawierającą artykuły interesujące użytkownika.
A jeśli chcielibyśmy odświeżyć wiadomości? Czy należałoby przepisywać skrypty?
Nie... wystarczy, jeśli użyjemy łatwo edytowalnych plików tekstowych, a
wiadomości będziemy ładować za pomocą PHP w ten sposób plików PHP nie trzeba
będzie modyfikować nigdy. O tym, jak korzystać ze wszelkiego typu plików
zewnętrznych, pomówimy w Rozdziale 7.
A może pozwolilibyśmy użytkownikowi na zachowywanie określonych fragmentów
wiadomości lub treści strony i ich późniejsze wyświetlanie? Wystarczyłoby
wówczas zapisać te fragmenty w bazie danych, wraz ze szczegółowymi informacjami
dotyczącymi użytkownika, dzięki czemu mógłby on odczytać zachowane fragmenty w
dowolnej chwili.
Moglibyśmy też umożliwić użytkownikom przeszukiwanie wiadomości w celu
odnalezienia określonych tematów czy słów kluczowych. O tym, jak przeszukiwać
pliki tekstowe, będziemy mówić w Rozdziale 5, zaś w Rozdziale 9 zajmiemy się
wyszukiwaniem w bazach danych.

Te znaczniki są naszym kluczem do nieustannie zmieniającej się, łatwej w
użyciu i odświeżaniu informacji, które z łatwością możemy umieścić w swoich
projektach Flasha. Kształtować możemy każdy aspekt wrażeń, jakie odnosić będą
użytkownicy, zachęcając ich do wielokrotnych powrotów.
W pierwszym rozdziale będziemy się koncentrować na obszarze działania Flasha,
choć nawiązania do niego będą bardzo częste w całej książce. Na końcu
pierwszego rozdziału zajmiemy się doskonałą, choć niewielką, aplikacją
rejestracyjną, opisując część Flasha, fragment po fragmencie, a następnie
zapoznając się z prawdziwą potęgą skryptów PHP, zanim wykonamy pierwsze kroki w
kierunku pełnego zrozumienia szalonego świata PHP.
PHP ułatwia praktycznie wszystkie zadania, jakie tylko wymyślimy, a po lekturze
kolejnych 450 stron, każdy z Was zacznie się zastanawiać, jak dawał sobie bez
niego radę dotychczas.
Statyka to dzień wczorajszy, PHP to dzień dzisiejszy, a jeśli książka ta będzie
czytana także jutro, tym większy będzie Wasz sukces!


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
el wstep
wyk(Ia) wstęp PBiID
00 Spis treści, Wstęp, Wprowadzenie
Po Co Ci Telewizor 1 Wstęp
10 Wstep do prawoznawstwa
Wstęp do pakietu algebry komputerowej Maple
zagadnienia wstep
02 wstęp
2006 06 Wstęp do Scrum [Inzynieria Oprogramowania]
Wstęp do magii
Wstęp
19 kwanty wstęp
Renesans Wstęp do epoki Podłoże społeczno polityczne ~5C5
02 Wstęp

więcej podobnych podstron