2006 st


Pobrano z www.arkuszematuralne.pl / Zobacz też www.ccrpg.pl
dysleksja
MATERIAA DIAGNOSTYCZNY
Z CHEMII
Arkusz II
ARKUSZ II
POZIOM ROZSZERZONY
GRUDZIEC
Czas pracy 120 minut
ROK 2005
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdz, czy arkusz zawiera 9 ponumerowanych stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorujÄ…cego badanie.
2. RozwiÄ…zania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzÄ…cy do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych oraz
kalkulatora.
8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje uczeń. Nie
wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla
oceniajÄ…cego.
Za rozwiÄ…zanie
9. Na karcie odpowiedzi wpisz swojÄ… datÄ™ urodzenia i PESEL.
wszystkich zadań
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
można otrzymać
Å‚Ä…cznie
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia uczeń
Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem pracy przed rozpoczęciem
pracy
PESEL UCZNIA
KOD UCZNIA
2 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Chemia  grudzień 2005 r.
Informacja do zadań 31.  33.
Atomy pierwiastka E majÄ… w stanie podstawowym konfiguracjÄ™ elektronowÄ…:
1s22s22p63s23p64s23d104p4.
Zadanie 31. (2 pkt)
Podaj liczbę elektronów niesparowanych (w stanie podstawowym) i liczbę elektronów
walencyjnych w atomach pierwiastka E.
Liczba elektronów niesparowanych: ............................................................................................
Liczba elektronów walencyjnych: ...............................................................................................
Zadanie 32. (2 pkt)
Odczytaj symbol pierwiastka E z układu okresowego pierwiastków i napisz wzór
sumaryczny tlenku pierwiastka E na najwyższym stopniu utlenienia i wzór sumaryczny
wodorku pierwiastka E.
Wzór tlenku: .................................................................................................................................
Wzór wodorku: ............................................................................................................................
Zadanie 33. (1 pkt)
Napisz, jakie znaczenie można przypisać liczbie 3 w zapisie 3d10.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 34. (3 pkt)
Pewien metal reaguje z chlorem cząsteczkowym dając sól o wzorze sumarycznym ECl3.
Stwierdzono, że 2,8 g tego metalu łączy się z 0,075 mola chloru cząsteczkowego.
Napisz symbol metalu jakiego użyto do reakcji. Wykonaj i zapisz niezbędne obliczenia.
Obliczenia:
Symbol pierwiastka E: ...............................................................................................................
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 3
Chemia  grudzień 2005 r.
Informacja do zadań 35.  37.
W reakcji przebiegającej według równania 2CO2(g) 2CO(g) + O2(g) w pewnych warunkach
ciśnienia i temperatury ustalił się stan równowagi. Entalpia tego procesu "H > 0.
Zadanie 35. (1 pkt)
Napisz wyrażenie na stężeniową stałą równowagi powyższej reakcji.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 36. (1 pkt)
Określ, czy reakcja rozkładu tlenku węgla(IV) w tych warunkach ciśnienia
i temperatury jest reakcjÄ… egzotermicznÄ…, czy endotermicznÄ….
.......................................................................................................................................................
Zadanie 37. (3 pkt)
Podaj, jak wpływa na ilość produktów powstających w reakcji rozkładu tlenku
węgla(IV) zmiana warunków prowadzenia reakcji, polegająca na:
a) zmniejszeniu objętości naczynia reakcyjnego: ........................................................................
b) ogrzaniu zawartości naczynia reakcyjnego: ............................................................................
c) zmniejszeniu ciśnienia: ............................................................................................................
Zadanie 38. (2 pkt)
WykorzystujÄ…c dane z szeregu elektrochemicznego metali napisz schemat ogniwa,
w którym elektroda cynkowa pełni rolę anody. Zapisz równanie reakcji zachodzącej
w półogniwie cynkowym.
Schemat ogniwa: ..........................................................................................................................
Równanie reakcji: ........................................................................................................................
4 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Chemia  grudzień 2005 r.
Zadanie 39. (2 pkt)
W warunkach standardowych SEM ogniwa metalicznego, w którym jednym z półogniw jest
półogniwo srebrowe wynosi 1,20 V.
W szeregu elektrochemicznym metali wyszukaj drugie półogniwo (elektrodę)
zastosowane w tym ogniwie i określ, czy pełni ono rolę katody, czy anody.
Półogniwo (elektroda): ...............................................................................................................
Rola w ogniwie: ..........................................................................................................................
Zadanie 40. (3 pkt)
W laboratorium przeprowadzono następujące doświadczenie:
Do zlewki zawierajÄ…cej kilka cm3 bezbarwnej cieczy dodano kilka cm3 wodnego roztworu
KMnO4, a następnie kilka cm3 wodnego roztworu Na2SO3. Zaobserwowano odbarwienie
powstałego roztworu.
Napisz, czy znajdująca się w zlewce przed rozpoczęciem doświadczenia bezbarwna ciecz
to była woda, wodny roztwór kwasu, czy roztwór zasady. Uzasadnij swoją odpowiedz,
pisząc równanie reakcji w formie skróconej jonowej. Współczynniki uzgodnij metodą
bilansu elektronowego.
Bezbarwna ciecz to: .....................................................................................................................
Równanie reakcji: ........................................................................................................................
Bilans elektronowy: .....................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 41. (3 pkt)
Oblicz stężenie molowe 40% roztworu NaOH o gÄ™stoÅ›ci 1,43g·cm 3.
Obliczenia:
Odpowiedz: ..................................................................................................................................
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 5
Chemia  grudzień 2005 r.
Zadanie 42. (4 pkt)
Mając do dyspozycji potas, miedz, wodę i rozcieńczony roztwór kwasu azotowego(V)
zaprojektuj trójetapowe otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II). Napisz równania
kolejnych reakcji chemicznych.
Opis słowny projektu (kolejność wykonywanych czynności):
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Równanie reakcji (etap I): ...........................................................................................................
Równanie reakcji (etap II): ..........................................................................................................
Równanie reakcji (etap III): & & & & .........................................................................................
Zadanie 43. (2 pkt)
Przygotowano dwa wodne roztwory kwasu octowego o różnych stężeniach molowych
(w warunkach standardowych). Stężenia molowe jonów wodoru w obu roztworach były
jednakowe. W roztworze I stopień dysocjacji CH3COOH wynosił 1%, a w II wynosił 0,1%.
Podaj, który roztwór był bardziej stężony. Odpowiedz uzasadnij.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 44. (1 pkt)
Podaj wzór jonów pochodzących z dysocjacji kwasu siarkowodorowego, których
stężenie w roztworze tego kwasu jest najmniejsze.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & ..........................................................
Zadanie 45. (1 pkt)
OkreÅ›l, jakÄ… rolÄ™ (kwasu czy zasady) peÅ‚niÄ… jony HS wg teorii Brönsteda-Lowry ego
w reakcji zilustrowanej poniższym równaniem.
HSÅ» + H3O+ H2S + H2O
Jony HS- pełnią rolę ....................................................................................................................
6 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Chemia  grudzień 2005 r.
Zadanie 46. (3 pkt)
Podaj odczyn wodnych roztworów następujących soli:
a) Na2SO3 ....................................................................................................................................
b) Na2SO4 ....................................................................................................................................
c) NaHCO3 ..................................................................................................................................
Zadanie 47. (2 pkt)
Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) i nazwę systematyczną alkanu zawierającego
jeden IV-rzędowy atom węgla, jeden III-rzędowy atom węgla, dwa II-rzędowe atomy
węgla i pięć I-rzędowych atomów węgla.
Wzór alkanu: Nazwa alkanu:
Zadanie 48. (3 pkt)
Poniższy schemat ilustruje trzy metody otrzymywania etanu:
dekarboksylacja
kwas
1.
karboksylowy
destylacja
gaz ziemny
etan
2.
węglowodór
uwodornienie
3.
nienasycony
Stosując wzory półstrukturalne (grupowe), napisz równania odpowiednich reakcji
chemicznych lub zaznacz, że przedstawiona metoda opiera się na przemianie fizycznej.
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
3. ...................................................................................................................................................
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 7
Chemia  grudzień 2005 r.
Zadanie 49. (2 pkt)
Glicyna jest najprostszym aminokwasem o wzorze H2N-CH2COOH.
Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) jonów, które tworzy glicyna w roztworach:
a) o pH = 9 ...................................................................................................................................
b) o pH = 3 ...................................................................................................................................
Zadanie 50. (5 pkt)
Zaprojektuj doświadczenie pozwalające odróżnić wodne roztwory glukozy
i sacharozy. W tym celu:
a) wybierz potrzebny(e) odczynnik(i) spośród: HNO3(stęż), wodne roztwory AgNO3,
CuSO4, NaOH, KMnO4.
b) opisz słownie przebieg doświadczenia,
c) zapisz przewidywane obserwacje,
d) na podstawie obserwacji sformułuj wniosek pozwalający na odróżnienie obu
roztworów.
a) Odczynnik (odczynniki): .....................................................................................................
b) Opis przebiegu doświadczenia: ...........................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
c) Obserwacje: .........................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
d) Wniosek: .............................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
8 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Chemia  grudzień 2005 r.
Zadanie 51. (2 pkt)
Zaznacz gwiazdką asymetryczne atomy węgla w podanym niżej wzorze cząsteczki
oraz wyjaśnij, dlaczego związek ten nie wykazuje czynności optycznej.
O
C
OH
H C OH
H C OH
OH
C
O
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & & & & & &
Zadanie 52. (2 pkt)
Poniżej przedstawiono fragmenty cząsteczek dwóch tworzyw sztucznych A i B:
A: [ NH (CH2)5 CO NH (CH2)5 CO ]
B: [ CH2 CH CH2 CH ]
% %
Cl Cl
Podaj wzory półstrukturalne (grupowe) substratów stosowanych do otrzymywania
tworzyw A i B.
Substrat stosowany do otrzymania tworzywa A Substrat stosowany do otrzymania tworzywa B
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 9
Chemia  grudzień 2005 r.
BRUDNOPIS


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2006 07?st Traffic Interprocess Communication with D Bus and Hal
2006 02 Tekstylne ortezy stabilizujÄ…ce st kolanowy alternatywne rozwiÄ…zania
Administracja bezpieczenstwa st
Cin 10HC [ST&D] PM931 17 3
2006 04 Karty produktów
witamina K1 St Maj
arm mat mult ?st q15?
Egzamin zawodowy 2006
arm biquad ?scade ?1 ?st q31? source
us intelligence exploitation of enemy material 2006

więcej podobnych podstron