86 95 USTAWA o Panstwowej Inspekcji Sanitarnej


86 - 1/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
86. USTAWA. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Dz.U.06.122.851
2006.07.24 zm. przen. Dz.U.2006.104.708 art. 149
2006.09.10 zm. Dz.U.2006.143.1032 art. 2
2006.10.27 zm. Dz.U.2006.170.1217 art. 32
2006.10.28 zm. Dz.U.2006.171.1225 art. 106
2007.01.01 zm. Dz.U.2006.220.1600 art. 10
2007.10.10 zm. Dz.U.2007.176.1238 art. 4
2009.01.01 zm. Dz.U.2008.234.1570 art. 55
2009.02.24 zm. Dz.U.2009.20.106 art. 2
2009.03.07 zm. Dz.U.2009.18.97 art. 3
2009.03.24 zm. Dz.U.2008.227.1505 art. 137
2010.01.01 zm. Dz.U.2009.92.753 art. 5
2010.03.11 zm. Dz.U.2010.21.105 art. 3
2010.10.21 zm. Dz.U.2010.130.871 art. 2
USTAWA
z dnia 14 marca 1985 r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Zadania i zakres działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Art. 1. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia
publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
1) higieny środowiska,
2) higieny pracy w zakładach pracy,
3) higieny radiacyjnej,
4) higieny procesów nauczania i wychowania,
5) higieny wypoczynku i rekreacji,
6) zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
7) higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz
pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości
środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaznych i zawodowych.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 2/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
Art. 2. Wykonywanie zadań określonych w art. 1 polega na sprawowaniu zapobiegawczego
i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i
przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaznych i innych chorób powodowanych warunkami
środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.
Art. 3. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegawczego
nadzoru sanitarnego należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa,
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy;
1a) uzgadnianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem wymagań
higienicznych i zdrowotnych;
2) uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i
zdrowotnych dotyczących:
a) budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych, statków morskich,
żeglugi śródlądowej i powietrznych,
b) nowych materiałów i procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji
lub budownictwie;
3) uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych, statków morskich, żeglugi
śródlądowej i powietrznych oraz środków komunikacji lądowej;
4) inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania negatywnym
wpływom czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi.
Art. 4. 1. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego
nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania
higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:
1) higieny środowiska, a zwłaszcza wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, czystości
powietrza atmosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresie
ustalonym w odrębnych przepisach;
2) utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, zakładów pracy, instytucji,
obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, dróg, ulic oraz osobowego i towarowego
transportu kolejowego, drogowego, lotniczego i morskiego;
3) warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków
żywienia zbiorowego;
3a) nadzoru nad jakością zdrowotną żywności;
4) warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami
przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetykami oraz innymi wyrobami mogącymi
mieć wpływ na zdrowie ludzi;
5) warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób
zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
6) higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych
placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz w ośrodkach
wypoczynku;
7) higieny procesów nauczania;
8) przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzające do obrotu, stosujące
lub eksportujące substancje chemiczne, preparaty chemiczne lub wyroby obowiązków
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 3/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
wynikających z ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych
(Dz. U. Nr 11, poz. 84, z pózn. zm.1)) oraz z rozporządzeń Wspólnot Europejskich
wymienionych w tej ustawie;
8a) (uchylony);
8b) (uchylony);
9) przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3
obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(Dz. U. Nr 179, poz. 1485), rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr
273/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych oraz
rozporządzenia (WE) Rady nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określającego zasady
nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi.
2. Do zakresu działania Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego
należy również kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu
produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej.
Art. 5. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegania i
zwalczania chorób, o których mowa w art. 2, należy:
1) dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych;
2) opracowywanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej,
przekazywanie ich do realizacji zakładom opieki zdrowotnej oraz kontrola realizacji tych
programów i planów;
3) ustalanie zakresów i terminów szczepień ochronnych oraz sprawowanie nadzoru w tym
zakresie;
4) wydawanie zarządzeń i decyzji lub występowanie do innych organów o ich wydanie - w
wypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób zakaznych;
4a) wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej
stwierdzenia;
5) planowanie i organizowanie sanitarnego zabezpieczenia granic państwa;
6) nadzór sanitarny nad ruchem pasażerskim i towarowym w morskich i lotniczych portach oraz
przystaniach;
7) udzielanie poradnictwa w zakresie spraw sanitarno-epidemiologicznych lekarzom
okrętowym i personelowi pomocniczo-lekarskiemu, zatrudnionemu na statkach morskich,
żeglugi śródlądowej i powietrznych;
8) kierowanie akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i
zgromadzeniach.
Art. 6. Państwowa Inspekcja Sanitarna inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i
nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w celu ukształtowania odpowiednich postaw i
zachowań zdrowotnych, a w szczególności:
1) inicjuje i wytycza kierunki przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z
czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowania zasad higieny i racjonalnego
żywienia, metod zapobiegania chorobom oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy;
2) pobudza aktywność społeczną do działań na rzecz własnego zdrowia;
3) udziela porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu
czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 4/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
4) ocenia działalność oświatowo-zdrowotną prowadzoną przez szkoły i inne placówki
oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz środki masowego przekazywania, zakłady
opieki zdrowotnej, inne zakłady, instytucje i organizacje oraz udziela im pomocy w
prowadzeniu tej działalności.
Art. 6a. 1. Do zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy również wydawanie opinii co
do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć
i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
2. Opinie, o których mowa w ust. 1, są wydawane na wniosek podmiotu ubiegającego się o
pomoc finansową.
Rozdział 2
Organizacja Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Art. 7. 1. Państwowa Inspekcja Sanitarna podlega ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia.
2. Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako centralny organ
administracji rządowej.
3. Główny Inspektor Sanitarny zadania wykonuje przy pomocy Głównego Inspektoratu
Sanitarnego.
4. Organizację Głównego Inspektoratu Sanitarnego określa statut nadany w drodze
rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
Art. 8. 1. Główny Inspektor Sanitarny jest centralnym organem administracji rządowej
podległym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2. Głównego Inspektora Sanitarnego powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób
wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek ministra właściwego do
spraw zdrowia.
3. Prezes Rady Ministrów odwołuje Głównego Inspektora Sanitarnego.
4. Zastępców Głównego Inspektora Sanitarnego w liczbie 2 powołuje, spośród osób
wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, minister właściwy do spraw
zdrowia, na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego. Minister właściwy do spraw zdrowia, na
wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego, odwołuje jego zastępców.
5. Nadzór nad Głównym Inspektorem Sanitarnym sprawuje minister właściwy do spraw
zdrowia.
6. Stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego może zajmować osoba, która:
1) jest lekarzem i uzyskała, w trybie przewidzianym w odrębnych przepisach, specjalizację w
dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w realizacji zadań Państwowej Inspekcji
Sanitarnej;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 5/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku
kierowniczym;
7) posiada wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wykaz
specjalizacji w dziedzinach medycyny mających zastosowanie w realizacji zadań Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, mając na względzie jej zadania.
8. Informację o naborze na stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego ogłasza się przez
umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu oraz w
Biuletynie Informacji Publicznej urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o metodach i technikach naboru.
9. Termin, o którym mowa w ust. 8 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia
opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
10. Nabór na stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego przeprowadza zespół, powołany
przez ministra właściwego do spraw zdrowia, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i
doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się
doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku,
na które jest przeprowadzany nabór, w szczególności wiedzę z dziedziny medycyny lub ochrony
zdrowia mających zastosowanie w realizacji zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, oraz
kompetencje kierownicze.
11. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 10, może być
dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która posiada
odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
12. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 11, mają obowiązek zachowania w
tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w trakcie
naboru.
13. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
14. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów uszeregowanych według
poziomu spełniania przez nich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6) skład zespołu.
15. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji w Biuletynie
Informacji Publicznej urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów. Informacja o wyniku naboru zawiera:
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 6/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu
przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.
16. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
17. Zespół przeprowadzający nabór na stanowiska, o których mowa w ust. 4, powołuje
Główny Inspektor Sanitarny.
18. Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o których mowa w ust. 4, stosuje się
odpowiednio ust. 6-16, z tym że co najmniej jeden z zastępców Głównego Inspektora
Sanitarnego powinien być lekarzem, który uzyskał, w trybie przewidzianym w odrębnych
przepisach, specjalizację w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w realizacji zadań
Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub posiada wyższe wykształcenie i uzyskał specjalizację w
dziedzinie medycyny lub ochrony zdrowia mających zastosowanie w realizacji zadań
Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Art. 8a. 1. Główny Inspektor Sanitarny:
1) ustala ogólne kierunki działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz koordynuje i
nadzoruje działalność tych organów;
2) zarządza systemem wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 2, w zakresie dotyczącym zadań
Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) standardy postępowania w zakresie kontroli i nadzoru sanitarnego organów Państwowej
Inspekcji Sanitarnej oraz wzory dokumentacji dla poszczególnych czynności kontroli i
nadzoru sanitarnego,
2) wykaz systemów wymiany informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz zasady
zarządzania przez Głównego Inspektora Sanitarnego wymianą tych informacji w zakresie
dotyczącym zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej
- biorąc pod uwagę Międzynarodowe Przepisy Zdrowotne Światowej Organizacji Zdrowia oraz
przepisy prawa Unii Europejskiej, a także zapewnienie jednolitej oceny ryzyka sanitarnego oraz
ochronę słusznych interesów podmiotów kontrolowanych.
3. Główny Inspektor Sanitarny może w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa sanitarnego
wydawać organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej polecenia dotyczące podjęcia określonych
czynności zapobiegawczych lub kontrolnych oraz żądać od nich informacji w tym zakresie. O
wydaniu takiego polecenia Główny Inspektor Sanitarny zawiadamia właściwego wojewodę lub
starostę.
Art. 9. 1. Organem doradczym i opiniodawczym Głównego Inspektora Sanitarnego w
sprawach objętych zakresem działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest Rada Sanitarno-
Epidemiologiczna, powoływana na okres trzech lat.
2. Rada Sanitarno-Epidemiologiczna składa się z przewodniczącego, sekretarza i 15
członków, których powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia na wniosek
Głównego Inspektora Sanitarnego, spośród pracowników nauki i osób posiadających wybitne
przygotowanie praktyczne z dziedziny sanitarno-epidemiologicznej. W pracach Rady, na
zaproszenie Głównego Inspektora Sanitarnego, uczestniczą przedstawiciele centralnych organów
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 7/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz związków zawodowych,
organizacji pracodawców i organizacji społecznych statutowo zajmujących się problemami
sanitarno-epidemiologicznymi.
2a. W ramach Rady Sanitarno-Epidemiologicznej tworzy się, działający jako organ
opiniodawczo-doradczy Głównego Inspektora Sanitarnego, Zespół do spraw Suplementów Diety,
zwany dalej "Zespołem".
2b. Do zadań Zespołu należy:
1) wsparcie merytoryczne i naukowe Głównego Inspektora Sanitarnego przy wyjaśnianiu
okoliczności dotyczących produktów objętych powiadomieniem, o których mowa w art. 30
ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr
171, poz. 1225, z pózn. zm.), poprzez opracowywanie pisemnych opinii w formie uchwał
podejmowanych większością głosów członków Zespołu;
2) przygotowanie listy składników roślinnych z uwzględnieniem ich maksymalnych dawek w
suplementach diety;
3) określanie maksymalnych dawek witamin i składników mineralnych w zalecanej dziennej
porcji w suplementach diety, powyżej których wykazują one działanie lecznicze;
4) monitorowanie interakcji i działań niepożądanych suplementów diety.
3. Rada Sanitarno-Epidemiologiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie
regulaminu zatwierdzonego, w drodze zarządzenia, przez Głównego Inspektora Sanitarnego.
Art. 10. 1. Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej określone w rozdziale 1 wykonują
następujące organy:
1) Główny Inspektor Sanitarny;
2) państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w
województwie;
3) państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w
powiecie;
4) państwowy graniczny inspektor sanitarny dla obszarów przejść granicznych drogowych,
kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek
pływających na obszarze wód terytorialnych.
1a. Obszar działania państwowego powiatowego inspektora sanitarnego może obejmować
kilka powiatów.
1b. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
administracji publicznej, w przypadku, o którym mowa w ust. 1a, określi, w drodze
rozporządzenia, terytorialny obszar działania i siedzibę państwowego powiatowego inspektora
sanitarnego oraz podległą mu stację sanitarno-epidemiologiczną, mając na względzie
dostosowanie właściwości terytorialnej państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych do
potrzeb Państwowej Inspekcji Sanitarnej w stosunku do realizowanych zadań.
2. Organy, wymienione w ust. 1, wykonują zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej zgodnie
z kompetencjami określonymi w ustawie i w przepisach odrębnych.
3. (uchylony).
4. Państwowy wojewódzki, państwowy powiatowy i państwowy graniczny inspektor
sanitarny kierują działalnością odpowiednio wojewódzkiej, powiatowej i granicznej stacji
sanitarno-epidemiologicznej, będących zakładami opieki zdrowotnej.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 8/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
4a. Uprawnienia organu założycielskiego w rozumieniu przepisów o zakładach opieki
zdrowotnej w stosunku do wojewódzkiej i powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej posiada
wojewoda.
4b. Uprawnienia organu założycielskiego w rozumieniu przepisów o zakładach opieki
zdrowotnej w stosunku do granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej posiada Główny
Inspektor Sanitarny.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wykaz granicznych stacji sanitarno-
epidemiologicznych, uwzględniając w szczególności terytorialny zakres działania oraz siedziby
państwowych granicznych inspektorów sanitarnych.
6. (uchylony).
7. Ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa o państwowym inspektorze sanitarnym
bez bliższego rozróżnienia, to przepisy te odnoszą się do państwowego wojewódzkiego,
państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego.
Art. 11. 1. Państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i
odwołuje wojewoda za zgodą Głównego Inspektora Sanitarnego.
2. Państwowego granicznego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje
Główny Inspektor Sanitarny za zgodą wojewody właściwego ze względu na siedzibę
państwowego granicznego inspektora sanitarnego.
3. Państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje
starosta za zgodą państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
4. Jeżeli obszar działania państwowego powiatowego inspektora sanitarnego obejmuje dwa
lub więcej powiaty, państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i
odwołuje, za zgodą państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, starosta powiatu, w
którym państwowy powiatowy inspektor sanitarny ma siedzibę, po zasięgnięciu opinii
pozostałych zainteresowanych starostów.
5. Powołanie na stanowisko państwowego inspektora sanitarnego następuje na okres 5 lat.
6. Wojewoda na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego i starosta na wniosek Głównego
Inspektora Sanitarnego lub państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego mogą w
każdym czasie odwołać, odpowiednio, państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego albo
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, jeżeli przemawia za tym interes służby, a w
szczególności jeżeli działalność tego państwowego inspektora sanitarnego lub podległej mu
jednostki może zagrozić prawidłowemu wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a
zwłaszcza naruszyć bezpieczeństwo sanitarne na terenie właściwości danej jednostki.
Art. 12. 1. W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach należących
do zakresu zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej, jeżeli ustawa nie stanowi
inaczej, organem właściwym jest państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny, z zastrzeżeniem ust. 1a.
1a. Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny jest:
1) organem właściwym w stosunku do podmiotów, dla których powiat jest organem
założycielskim lub organem prowadzącym, lub w których powiat jest podmiotem
dominującym,
2) organem właściwym w zakresie higieny radiacyjnej.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 9/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
2. W postępowaniu administracyjnym organami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu
postępowania administracyjnego są:
1) w stosunku do państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora
sanitarnego - państwowy wojewódzki inspektor sanitarny;
2) w stosunku do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego - Główny Inspektor
Sanitarny.
Art. 12a. 1. Główny Inspektor Sanitarny w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa
sanitarnego w zakresie należącym do właściwości Państwowej Inspekcji Sanitarnej ustala
szczegółowe zasady postępowania państwowych inspektorów sanitarnych.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują państwowemu wojewódzkiemu
inspektorowi sanitarnemu w stosunku do państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych.
3. Właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny oraz państwowy wojewódzki
inspektor sanitarny przedstawiają przynajmniej raz w roku odpowiednio radzie powiatu albo
sejmikowi województwa informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu albo
województwa.
3a. W związku z przedłożoną informacją, o której mowa w ust. 3, radzie powiatu i
sejmikowi województwa służy prawo występowania, w drodze uchwały, z wnioskami o podjęcie
działań przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej w celu zapewnienia należytego
stanu bezpieczeństwa sanitarnego.
3b. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w przypadkach bezpośredniego zagrożenia
bezpieczeństwa sanitarnego na terenie gminy, a w szczególności zagrożenia życia lub zdrowia
ludzi, może wystąpić do właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego z
wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
4. (uchylony).
5. (uchylony).
6. (uchylony).
7. (uchylony).
Art. 12b. (uchylony).
Art. 12c. (uchylony).
Art. 13. 1. Państwowym inspektorem sanitarnym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada następujące kwalifikacje:
a) jest lekarzem i uzyskała, w trybie przewidzianym w odrębnych przepisach, specjalizację
przewidzianą w wykazie specjalizacji określonym na podstawie art. 8 ust. 7,
b) posiada tytuł zawodowy magistra i uzyskała dodatkowe kwalifikacje mające zastosowanie
w realizacji zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które określi, w drodze
rozporządzenia, minister właściwy do spraw zdrowia mając na względzie zadania i zakres
działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
4) swoją postawą obywatelską daje rękojmię należytego wykonywania zadań pracownika
organu państwowego;
5) posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 10/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
2. Do państwowych inspektorów sanitarnych stosuje się przepisy dotyczące pracowników
publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
3. Do państwowych inspektorów sanitarnych oraz ich zastępców stosuje się przepisy ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby
pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z pózn. zm.2)), odnoszące się do osób, o
których mowa w art. 2 pkt 11 tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. Naruszenie zakazów, o których mowa w art. 4 ustawy wymienionej w ust. 3, przez
państwowego inspektora sanitarnego lub jego zastępcę stanowi podstawę do odwołania ze
stanowiska.
5. Oświadczenie, o którym mowa w art. 10 ustawy wymienionej w ust. 3, składają
odpowiednio:
1) państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni oraz ich zastępcy - starostom,
2) państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni i ich zastępcy - wojewodom,
3) państwowi graniczni inspektorzy sanitarni i ich zastępcy - Głównemu Inspektorowi
Sanitarnemu.
Art. 13a. 1. Pracownik Państwowej Inspekcji Sanitarnej, o którym mowa w art. 14 ust. 1,
bez zgody właściwego państwowego inspektora sanitarnego, nie może:
1) prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z pózn. zm.3)), a także
zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu
takiej działalności,
2) wykonywać dodatkowych zajęć zarobkowych.
2. Prowadzenie działalności gospodarczej, zarządzanie taką działalnością lub bycie
przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności albo wykonywanie
dodatkowych zajęć zarobkowych nie może pozostawać w sprzeczności z obowiązkami
pracownika lub wywoływać podejrzenia o jego stronniczość lub interesowność.
Art. 14. 1. Pracownikom Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonującym czynności
kontrolne przysługuje dodatek specjalny do wynagrodzenia.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, tryb przyznawania
dodatku, o którym mowa w ust. 1, a także jego wysokość, uwzględniając w szczególności, przy
określaniu trybu przyznawania dodatku - zadania, które będą zaliczane do czynności kontrolnych.
Art. 15. 1. Państwowy inspektor sanitarny wykonuje zadania przy pomocy podległej mu
stacji sanitarno-epidemiologicznej, będącej zakładem opieki zdrowotnej, finansowanym z
budżetu państwa.
1a. (uchylony).
1b. (uchylony).
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) kwalifikacje wymagane na poszczególne stanowiska pracy w stacji sanitarno-
epidemiologicznej, uwzględniając kwalifikacje zawodowe, wykształcenie, specjalizacje,
szkolenia oraz wymagany staż pracy;
2) wzór legitymacji służbowej pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej.
3. Stacja sanitarno-epidemiologiczna jest prowadzona w formie jednostki budżetowej.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 11/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
Art. 15a. 1. Stacje sanitarno-epidemiologiczne określone w wykazach, o których mowa w
ust. 2, wykonują badania laboratoryjne w zakresie nadzoru sanitarnego, działając w
zintegrowanym systemie badań laboratoryjnych i pomiarów. Przez zintegrowany system badań
laboratoryjnych i pomiarów rozumie się jednolity sposób wykonywania badań laboratoryjnych i
pomiarów.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wykazy stacji
sanitarno-epidemiologicznych wykonujących badania laboratoryjne i pomiary ze wskazaniem
obszaru, dla którego dana stacja wykonuje nieodpłatnie badania laboratoryjne i pomiary, mając
na względzie zapewnienie dostępności badań laboratoryjnych i pomiarów przez stacje sanitarno-
epidemiologiczne wykonujące nadzór sanitarny.
3. Państwowy inspektor sanitarny kierujący stacją sanitarno-epidemiologiczną wykonującą
badania laboratoryjne i pomiary w zintegrowanym systemie badań laboratoryjnych i pomiarów
nie może odmówić wykonania badań na rzecz innej stacji sanitarno-epidemiologicznej
działającej na tym samym obszarze określonym w przepisach, o których mowa w ust. 2.
Art. 16. (uchylony).
Art. 17. (uchylony).
Art. 18. (uchylony).
Art. 19. (uchylony).
Art. 20. 1. W Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biurze Ochrony
Rządu, jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do
spraw wewnętrznych, zakładach opieki zdrowotnej tworzonych przez ministra właściwego do
spraw wewnętrznych, urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz
w jednostkach organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonuje
Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, finansowana
z budżetu państwa.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, organizację
oraz zasady i tryb wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji:
1) na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek
organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez tego ministra,
2) na terenie zakładów opieki zdrowotnej tworzonych przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych,
3) w stosunku do pracowników jednostek, o których mowa w pkt 1, oraz funkcjonariuszy
Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu,
uwzględniając specyfikę zadań wykonywanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i potrzebę zapewnienia sprawnego działania
tej Inspekcji.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefów Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
określi, w drodze rozporządzenia, organizację oraz zasady i tryb wykonywania zadań przez
Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na terenie
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 12/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
obiektów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura
Antykorupcyjnego oraz w stosunku do funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Art. 20a. 1. Na terenach jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony
Narodowej, w rejonach zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych oraz w stosunku
do wojsk obcych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
przemieszczających się przez to terytorium, zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonują
organy Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, finansowanej z budżetu państwa.
1a. Organy Wojskowej Inspekcji Sanitarnej wykonują zadania przy pomocy podległych im
wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej, będących zakładami opieki zdrowotnej.
2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, organizację oraz warunki i
tryb wykonywania zadań przez Wojskową Inspekcję Sanitarną:
1) na terenie jednostek organizacyjnych określonych w ust. 1 oraz w rejonach zakwaterowania
przejściowego jednostek wojskowych;
2) w stosunku do żołnierzy w służbie czynnej oraz pracowników wojska zatrudnionych w
jednostkach organizacyjnych określonych w ust. 1;
3) w stosunku do żołnierzy wojsk obcych i ich personelu cywilnego, przebywających na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo przemieszczających się.
Art. 21. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości
określa, w drodze rozporządzenia, zasady wykonywania zadań przez państwowych inspektorów
sanitarnych w odniesieniu do zakładów karnych, aresztów śledczych oraz schronisk dla
nieletnich i zakładów poprawczych, podległych Ministrowi Sprawiedliwości.
Art. 22. (uchylony).
Rozdział 3
Uprawnienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Art. 23. 1. Państwowy inspektor sanitarny jest uprawniony do kontroli zgodności
budowanych obiektów z wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi, określonymi w
obowiązujących przepisach.
2. Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości są wpisywane do dziennika budowy, z
wyznaczeniem terminu ich usunięcia.
Art. 24. (uchylony).
Art. 25. 1. Państwowy inspektor sanitarny lub Główny Inspektor Sanitarny w związku z
wykonywaną kontrolą ma prawo:
1) wstępu na terenie miast i wsi do:
a) zakładów pracy oraz wszystkich pomieszczeń i urządzeń wchodzących w ich skład,
b) obiektów użyteczności publicznej, obiektów handlowych, ogrodów działkowych i
nieruchomości oraz wszystkich pomieszczeń wchodzących w ich skład,
c) środków transportu i obiektów z nimi związanych, w tym również na statki morskie,
żeglugi śródlądowej i powietrzne,
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 13/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
d) obiektów będących w trakcie budowy;
2) żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób;
3) żądania okazania dokumentów i udostępniania wszelkich danych;
4) pobierania próbek do badań laboratoryjnych.
2. (uchylony).
Art. 26. 1. Państwowy inspektor sanitarny lub Główny Inspektor Sanitarny ma prawo
wstępu do mieszkań w razie podejrzenia lub stwierdzenia choroby zakaznej, zagrożenia zdrowia
czynnikami środowiskowymi, a także jeżeli w mieszkaniu jest lub ma być prowadzona
działalność produkcyjna lub usługowa.
2. Wstęp do mieszkań osób korzystających z immunitetów dyplomatycznych na mocy ustaw,
umów bądz zwyczajów międzynarodowych jest dozwolony jedynie w porozumieniu z
właściwym przedstawicielem dyplomatycznym.
Art. 27. 1. W razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych,
państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie
stwierdzonych uchybień.
2. Jeżeli naruszenie wymagań, o których mowa w ust. 1, spowodowało bezpośrednie
zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, państwowy inspektor sanitarny nakazuje unieruchomienie
zakładu pracy lub jego części (stanowiska pracy, maszyny lub innego urządzenia), zamknięcie
obiektu użyteczności publicznej, wyłączenie z eksploatacji środka transportu, wycofanie z obrotu
środka spożywczego, przedmiotu użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z
żywnością, kosmetyku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo podjęcie
lub zaprzestanie innych działań; decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu
wykonaniu.
3. Z powodów i w trybie określonych w ust. 2 państwowy inspektor sanitarny nakazuje
likwidację hodowli lub chowu zwierząt.
4. (uchylony).
Art. 27a. 1. W razie stwierdzenia niezgodności detergentu z przepisami rozporządzenia
(WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie
detergentów, państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, wstrzymać obrót do
czasu usunięcia niezgodności. Decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
2. Jeżeli niezgodność, o której mowa w ust. 1, nie może być usunięta państwowy inspektor
sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, wycofanie detergentu z obrotu i stosowania.
3. Z wnioskiem o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2, może wystąpić także
wojewódzki inspektor ochrony środowiska.
Art. 27b. 1. W przypadku stwierdzenia, że do obrotu zostały wprowadzone substancje
chemiczne, preparaty chemiczne lub wyroby wbrew zakazowi lub ograniczeniu określonemu w
przepisach wydanych na podstawie art. 31 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i
preparatach chemicznych lub przepisach załącznika XVII do rozporządzenia nr 1907/2006, albo
wbrew warunkom określonym w tych przepisach, właściwy państwowy inspektor sanitarny
nakazuje, w drodze decyzji, wstrzymanie produkcji lub wprowadzania do obrotu tej substancji,
preparatu lub wyrobu, albo, o ile to konieczne, wycofanie tej substancji, preparatu lub wyrobu z
rynku i niezwłocznie powiadamia Inspektora do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 14/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
2. W przypadku stwierdzenia, że jest produkowana lub została wprowadzona do obrotu
substancja chemiczna w jej postaci własnej, jako składnik preparatu lub w wyrobie bez jej
zarejestrowania, jeżeli jest to wymagane, zgodnie z odpowiednimi przepisami tytułu II
rozporządzenia nr 1907/2006 oraz wbrew terminom określonym w art. 21 tego rozporządzenia
właściwy państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, wstrzymanie produkcji lub
wprowadzania do obrotu tej substancji, preparatu lub wyrobu, albo, o ile to konieczne, wycofanie
tej substancji, preparatu lub wyrobu z rynku i niezwłocznie powiadamia Inspektora do Spraw
Substancji i Preparatów Chemicznych.
3. Przepisy ust. 2 stosuje się także w przypadku nieprzedłożenia Europejskiej Agencji
Chemikaliów informacji na temat zmian rocznej lub całkowitej ilości produkcji lub importu,
skutkujących zmianą zakresu wielkości obrotu, o których mowa w art. 22 ust. 1 lit. c oraz w art.
12 ust. 2 rozporządzenia nr 1907/2006.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, warunki, tryb i
sposób wycofania substancji chemicznej, preparatu chemicznego lub wyrobu, o których mowa w
ust. 1-3, z obrotu oraz warunki i sposób ich przechowywania, mając na względzie zapewnienie
właściwego poziomu ochrony zdrowia i środowiska.
Art. 28. 1. Państwowemu inspektorowi sanitarnemu przysługuje prawo zgłoszenia sprzeciwu
przeciwko uruchomieniu wybudowanego lub przebudowanego zakładu pracy lub innego obiektu
budowlanego, wprowadzeniu nowych technologii lub zmian w technologii, dopuszczeniu do
obrotu materiałów stosowanych w budownictwie lub innych wyrobów mogących mieć wpływ na
zdrowie ludzi - jeżeli w toku wykonywanych czynności stwierdzi, że z powodu nieuwzględnienia
wymagań higienicznych i zdrowotnych określonych w obowiązujących przepisach mogłoby
nastąpić zagrożenie życia lub zdrowia ludzi.
2. Zgłoszenie sprzeciwu wstrzymuje dalsze działania w sprawach, o których mowa w ust. 1,
do czasu wydania decyzji przez państwowego inspektora sanitarnego wyższego stopnia.
Art. 29. W wypadkach wymienionych w art. 27-28 państwowi inspektorzy sanitarni są
uprawnieni do zabezpieczenia pomieszczeń, środków transportu, maszyn i innych urządzeń,
środków spożywczych, przedmiotów użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu
z żywnością, kosmetyków, detergentów, substancji chemicznych i preparatów chemicznych oraz
innych wyrobów mogących mieć wpływ na zdrowie ludzi. Do postępowania zabezpieczającego
stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z pózn. zm.), o ile przepisy szczególne nie
stanowią inaczej.
Art. 29a. Uzyskane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w trakcie kontroli
informacje, dokumenty i inne dane stanowiące tajemnicę kontrolowanego są objęte tajemnicą
służbową i nie mogą być przekazywane innym organom ani ujawniane, jeżeli nie jest to
konieczne ze względu na ochronę życia lub zdrowia człowieka, z wyłączeniem żądania sądu lub
prokuratora w związku z toczącym się postępowaniem.
Art. 30. 1. W przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w działalności kontrolowanej
jednostki, mogących mieć wpływ na stan zdrowia lub życie ludzi, państwowy inspektor
sanitarny, niezależnie od przysługujących mu środków, o których mowa w art. 27-28,
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 15/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach kierownictwo kontrolowanej jednostki lub jednostkę
albo organ powołany do sprawowania nadzoru nad tą jednostką.
2. (uchylony).
3. Jednostka organizacyjna lub organ, do którego skierowano zawiadomienie, jest
obowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 2,
powiadomić o podjętych i wykonanych czynnościach właściwego państwowego inspektora
sanitarnego.
Art. 31. 1. Zalecenia pokontrolne oraz inne dane wynikające z czynności kontrolnych są
wpisywane przez upoważnionych pracowników właściwego państwowego inspektora sanitarnego
do książki kontroli prowadzonej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.
2. (uchylony).
Art. 31a. 1. Główny Inspektor Sanitarny może podejmować wszelkie czynności należące do
zakresu działania państwowego inspektora sanitarnego, jeżeli przemawiają za tym względy
bezpieczeństwa sanitarnego. W tych przypadkach Główny Inspektor Sanitarny staje się organem
pierwszej instancji. O podjęciu czynności Główny Inspektor Sanitarny zawiadamia właściwego
wojewodę lub starostę.
2. Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny może podejmować wszelkie czynności
należące do zakresu działania państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, jeżeli jest to
wskazane ze względu na szczególną wagę lub zawiłość sprawy. W tych przypadkach państwowy
inspektor sanitarny wyższego stopnia staje się organem pierwszej instancji. O podjęciu czynności
państwowy wojewódzki inspektor sanitarny zawiadamia właściwego wojewodę lub starostę.
Art. 32. (uchylony).
Art. 33. (uchylony).
Art. 34. 1. Główny Inspektor Sanitarny może osobie posiadającej wymagane kwalifikacje
nadać, z zastrzeżeniem ust. 2, w określonym zakresie oraz cofnąć uprawnienie rzeczoznawcy do
spraw sanitarnohigienicznych do uzgadniania w imieniu państwowego inspektora sanitarnego
dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
2. (uchylony).
3. Główny Inspektor Sanitarny powołuje w drodze zarządzenia Komisję Kwalifikacyjną do
spraw oceny kwalifikacji kandydata na rzeczoznawcę do spraw sanitarnohigienicznych oraz
prowadzi listę rzeczoznawców.
4. Za przyznanie uprawnienia rzeczoznawcy pobierana jest opłata.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, kwalifikacje
rzeczoznawców, warunki, zakres i tryb przyznawania i cofania uprawnień rzeczoznawcy do
spraw sanitarnohigienicznych, wysokość opłat ponoszonych w związku z przyznaniem
uprawnienia rzeczoznawcy, warunki i tryb działania oraz wynagradzania Komisji
Kwalifikacyjnej, a także warunki i tryb uzgadniania przez rzeczoznawców dokumentacji
projektowej, uwzględniając w szczególności:
1) przy określaniu kwalifikacji - wykształcenie, praktykę zawodową oraz egzamin
kwalifikacyjny;
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 16/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
2) przy określeniu warunków, zakresu i trybu przyznawania i cofania uprawnień rzeczoznawcy
- wykaz dokumentów niezbędnych do wszczęcia postępowania, zakres uprawnień
rzeczoznawców oraz ich obowiązki.
Art. 35. 1. Państwowy inspektor sanitarny lub Główny Inspektor Sanitarny może upoważnić
odpowiednio pracowników podległej mu stacji sanitarno-epidemiologicznych lub pracowników
Głównego Inspektoratu Sanitarnego do wykonywania w jego imieniu określonych czynności
kontrolnych i wydawania decyzji na zasadach i w trybie określonych przez ministra właściwego
do spraw zdrowia w drodze rozporządzenia. Rozporządzenie w szczególności ustali zakres
uprawnień oraz rodzaj czynności kontrolnych, do wykonywania których został dany pracownik
upoważniony.
2. Osoby dokonujące czynności kontrolnych podlegają przy wykonywaniu swoich zadań
szczególnej ochronie prawnej, przewidzianej w odrębnych przepisach dla funkcjonariuszy
publicznych.
Art. 36. 1. Za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy
Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego
nadzoru sanitarnego pobiera się opłaty w wysokości kosztów ich wykonania, z zastrzeżeniem ust.
2. Opłaty ponosi osoba lub jednostka organizacyjna obowiązana do przestrzegania wymagań
higienicznych i zdrowotnych.
2. Za badania laboratoryjne i inne czynności wykonywane w związku ze sprawowaniem
bieżącego nadzoru sanitarnego przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie pobiera się
opłat od osób oraz jednostek organizacyjnych obowiązanych do przestrzegania wymagań
higienicznych i zdrowotnych, jeżeli w wyniku badań nie stwierdzono naruszenia tych wymagań.
3. Za badania laboratoryjne i inne czynności związane z wydaniem oceny o kosmetykach
przywożonych z zagranicy w celu wprowadzenia do obrotu lub produkcji, wykonywane w
ramach bieżącego nadzoru sanitarnego, pobiera się od osób oraz jednostek organizacyjnych, na
rzecz których są one przywożone, opłaty w wysokości określonej w ust. 1, nawet jeżeli badania
związane z wydaniem oceny nie wykazały naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych.
3a. Opłaty za badania laboratoryjne i inne czynności, o których mowa w ust. 1, związane z
czynnościami wykonywanymi w ramach urzędowych kontroli żywności oraz materiałów i
wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością określają przepisy o bezpieczeństwie
żywności i żywienia.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania
wysokości opłat za badania laboratoryjne i inne czynności, o których mowa w ust. 1-3, z
uwzględnieniem kosztów ich wykonania.
5. (uchylony).
6. (uchylony).
Art. 37. 1. W postępowaniu przed organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej stosuje się
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
2. Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155,
poz. 1095, z pózn. zm.).
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 17/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
Art. 37a. 1. Jeżeli państwowy powiatowy inspektor sanitarny przejmuje zadania jednego lub
kilku państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych, zgodnie z art. 10 ust. 1a, zachowują
ważność decyzje i postanowienia wydane przez państwowego powiatowego inspektora
sanitarnego, którego zadania są przejmowane.
2. Postępowania wszczęte i niezakończone przez państwowego powiatowego inspektora
sanitarnego, którego zadania są przejmowane, są prowadzone dalej przez państwowego
powiatowego inspektora sanitarnego, który przejął zadania tego państwowego powiatowego
inspektora sanitarnego.
Rozdział 4
Przepis karny
Art. 37b. Kto wbrew decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego produkuje,
wprowadza do obrotu lub nie wycofuje z rynku substancji, preparatu lub wyrobu,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat
2.
Art. 38. 1. Kto utrudnia lub udaremnia działalność organów Państwowej Inspekcji
Sanitarnej,
podlega karze aresztu do 30 dni, karze ograniczenia wolności albo karze grzywny.
2. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie przepisów
ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z
2008 r. Nr 133, poz. 848, Nr 214, poz. 1344 i Nr 237, poz. 1651).
Rozdział 5
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 38a. Przepis art. 13 ust. 1 pkt 3 ma zastosowanie do państwowych inspektorów
sanitarnych powoływanych po dniu 1 września 1997 r.
Art. 39. W ustawie z dnia 25 listopada 1970 r. o warunkach zdrowotnych żywności i
żywienia (Dz. U. Nr 29, poz. 245 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) wprowadza się następujące zmiany:
(zmiany pominięto).
Art. 40. 1. Traci moc dekret z dnia 14 sierpnia 1954 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
(Dz. U. Nr 37, poz. 160 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91).
2. Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie zachowują moc
przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy od dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy.
Art. 41. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 1985 r., z tym że przepis art. 13 ust. 1
pkt 3 wchodzi w życie z dniem 1 września 1997 r.
______
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, Nr 123, poz.
1350 i Nr 125, poz. 1367, z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 142, poz. 1187, z 2003 r. Nr 189, poz.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010
86 - 18/18
30.10.2010 INSPEKCJA SANITARNA
1852, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 121, poz. 1263, z 2005 r. Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 171,
poz. 1225, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r.
Nr 20, poz. 106.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz.
1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz.
1806, z 2003 r. Nr 137, poz. 1302 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r.
Nr 33, poz. 289, Nr 94, poz. 788, Nr 143, poz. 1199, Nr 175, poz. 1460, Nr 177, poz. 1488, Nr 178,
poz. 1480, Nr 179, poz. 1485, Nr 180, poz. 1494 i Nr 183, poz. 1538.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane  jesień-2010


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
05 0 Ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej Dz U 1985 nr12poz49tj
86 O PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI SANITARNEJ
Państwowa Inspekcja Sanitarna
83 USTAWA o Państwowej Inspekcji Pracy [13 04 2007][Dz U 1
06 0 Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy Dz U 1981 nr6poz23tj
175 Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy
Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy Komentarz ebook demo
Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy Komentarz
78 ? USTAWA o Państwowej Inspekcji Pracy
D20060851Lj o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
ustawa z dnia o Państwowej Inspekcji Pracy
5 Statut Państwowej Inspekcji Pracy
107 Ustawa o Panstwowym Ratownictwie Medycznym
Prośba o uchylenie decyzji zawartych w nakazje Państwowej Inspekcji Pracy

więcej podobnych podstron