Masłowska Między nami dobrze jest


MIDZY NAMI DOBRZE JEST
OSOBY:
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA
HALINA
OSOWIAAA STARUSZKA NA WÓZKU INWALIDZKIM
MŻCZYZNA
AKTOR
PREZENTERKA
EDYTA
MONIKA
AKT1
SCENA1
(Stary wielokondygnacyjny budynek ludzki w Warszawie. Mieszkanie
jednopokojowe. Dwie pary drzwi- jedne wychodzą na podwórko
z pojemnikami na odpady wtórne, zza drugich dochodzi cały czas toaletowy
szum, wodne bełkoty, ciurkanie rur. Okno, za którym przetacza się cały
czas w bezpośredniej bliskości dzika, wszystkożerna karuzela wielkiego
miasta ze swoimi tramwajami, samochodami, klaksonami
i przelatującymi po niskim niebie samolotami, od których drży w barku
butelka ze zwietrzałym Ciociosanem, drżą misterne piramidy
obitych i oblepionych resztkami żywności garnków i garnuszków na
kuchence, trzęsie się obraz w wiecznie włączonym telewizorze
i syczy i spina się żarówka w żyrandolu. Wnętrze sprawia cały czas
wrażenie zbudowanego na pękającej ziemi albo spychanego spycharką,
Mała Metalowa Dziewczynka w marynarskim ubranku i dziko prężącą się
kokardą w rzadkich metalicznych włoskach i jej babcia, Osowiała Staruszka
na wózku inwalidzkim ciągnąca za sobą po wykładzinie splątane kable
warkoczy albo pajęczyn,
są w nim jak pasażerki tonącego statku- zawieszone pomiędzy paniką a
nudą, bezmyślną aktywnością
a bezmyślną stagnacją, klaustrofobią a lękiem przestrzeni, z
charakterystyczną dla osób skazanych na swoje towarzystwo
niejasnością, czy bardziej gonią się, czy przed sobą uciekają, czy
zmęczone jednym i drugim trwają w bezruchu. Pomiędzy
ich naprzemiennymi napadami stuporu i nadpobudliwości matka Dziewczynki,
Halina, wykonuje z niewzruszeniem
automatycznego zwierzęcia pociągowego automatyczne czynności
gospodarcze, a teraz akurat wychodzi wyrzucić śmieci)
OSOWIAAA STARUSZKA NA WÓZKU INWALIDZKIM: Ech, pamiętam dzień, w którym
wybuchła wojna.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Co wybuchło?
OSOWIAAA STARUSZKA NA WÓZKU INWALIDZKIM: Wojna. Byłam wtedy młodą
śliczną dziewczyną, a twarz miałam jak wiosna, serce tłukło się w młodej
piersi jak słowiczek schwytany w...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: W słoiczek.
OSOWIAAA STARUSZKA NA WÓZKU: Jeszcze wtedy chodziłam na nogach, Boże jak
ja chodziłam.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA : Eee, przesadza babcia z tym chodziłam i
chodziłam.
OSOWIAAA STARUSZKA: A tak, chodziłam, pamiętam że...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Tyle babcia chodziła, to się chyba babcia
nachodziła. Teraz babcia sobie może wreszcie gdzieś nie pójść. O Jezu,
ja to jakbym była babcią to bym sobie nie poszła, oj nie poszła. Do
szkoły, na angola i jeszcze by się znalazło w parę miejsc.
OSOWIAAA STARUSZKA: W te i we wte, w te i we wte. Przed wojną to się
chodziło że aż hej. Do kina, na wafle, na ptifury, nad rzekę. Po piasku,
po ziemi, nad rzekę. Po trawie, po fiołkach puszystych, nad rzekę, w
upalne dni, gdy jej gruba, czysta, porżnięta promieniami słońca jak jaka
karafka tafla...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Jaką znowu rzekę?
STARUSZKA: Jak to? Nad Wisłę.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Nad tę gnojówę? O Jezu.
STARUSZKA: Jaką gnojówę? Tu, nad Wisłę. Tylko saboty na nogi, kawałek
chleba w rękę i dalejże. Kąpać się, opalać, marzyć, śnić sen
najpiękniejszy, najświętszy sen młodości, czysty jak łzy, co po
policzkach...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: A co to jest "chleba"? Nie nie, żartowałam.
Też przepadam kąpać się w Wiśle, to ponaczczasowa przyjemność. Zawsze
jak wychodzę na brzeg, razno parskając benzyną, to mam odrę, dur
brzuszny i zatrucie kadmem, i nie żyję, więc dostaję zwolnienie
rekalskie i nie muszę już chodzić do szkoły.
STARUSZKA: Płotki łowiliśmy, drobne, dzikie, tak się targały raptusy,
srebrną tłustą łuską brukając nam dłonie.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Co babcia mówi, my też nieraz łowimy preski.
W znaczeniu zgnite kondony. A jak uciekają, a jak się wyrywają !
Chłopaki się śmieją, a mnie to krew zalewa jak sobie uświadamiam ile
szczwanych oportunistycznych potencjalnych Polaczków każdego dnia wywija
się od istnienia.
OSOWIAAA STARUSZKA: Wszyscy mówili że Hitler, ojciec mówił że ten
Hitler...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: A jak się wyrywają! Myślą chyba że Wisła w
połowie Polski skręca i płynie prosto do Ameryki i że tam się urodzą ze
stupięćdziesięciudolarówką w jednej ręce i trzystapiętnastodolarówką w
drugiej, a my tu będziemy sami się użerać na tym kartoflisku. Urodzą
się, urodzą, z miotłą i szufelką, i ogryzioną pałką od świątecznego
indyka, ze śmietnika! A raczej nie urodzą, bo my ich chlaps i ten...
OSOWIAAA STARUSZKA: A kto tam wierzył w jakiegoś Hitlera, młody był
człowiek, serce szarpało się w piersi ... szarpało się jak złapany...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: ... kondon w słoiczek!
(Do mieszkania, starannie wycierając pantofle, wchodzi Halina z
bimbającym smętnie opróżnionym
ze śmieci wiaderkiem. Zadowolona, starannie wyciera pantofle domowe w
wycieraczkę i wiesza kluczyk
na haczyk. Może przynieść też z piwnicy węgiel, ogórki konserwowe
albo tak przydatne zimą przy przywożeniu pościeli z magla saneczki
dziecięce, ale najważniejsze,
że pod pachą przynosi znaleziony właśnie skarb- wychachmęcony z kubła z
makulaturą magazyn kobiecy, mocno już przez kogoś
przeczytany.)
HALINA: Jaki słoiczek? Co to znowu za słowa?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Mama to taka oburzona, jakbym została poczęta
drogą usiądnięcia mamy na brudnym fotelu w PKP Nieintercity.
(Halina kręci się koło swojego królestwa- kuchenki po sufit zastawionej
festiwalem różnych osmalonych i ocharchanych garnuszków,
wydartych z kalendarzy przepisów kucharskich, gazetek z Tesco, starannie
zachowanych ulotek szkół językowych i etykietek
od konserw, stert umytych starannie kubeczków po jogurtach. W ślad za
nią postępuje, łakomie zaglądając jej przez ramię
i śliniąc się, Mała Metalowa Dziewczynka, usiłując dostać się do
cukierniczki. Halina bije ją po brudnych łapach.)
HALINA: Obiad jadłaś?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: A co jest na obiad?
HALINA: A suche pierdo z octem.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA (unosząc pokrywkę jakiegoś garnka): A suche
pierdo, moje ulubione. A co tak wstrętnie śmierdzi??
HALINA (wyrywając jej garnek i kategorycznym gestem zamykając lodówkę) :
Zostaw, to ja sobie odgrzeje na kolację.
OSOWIAAA STARUSZKA: Aż do Warszawy wkroczyli Niemcy. Ja tylko w
sukience, tylko z torebką, w torebce tylko...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Niemcy Niemcy, coś słyszałam o jakichś
Niemczech...O Jezu wiem, to ci co tak jodłują!
OSOWIAAA STARUSZKA: Ja tylko z torebką, tylko w tej sukience w
różyczki...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Chyba w zgnite...Znaczy w suszone!
OSOWIAAA STARUSZKA:...wracałam znad Wisły, bo dzień był całkiem upalny,
z oczami jeszcze wciąż zbłękitniałymi od patrzenia w jej senną,
chłodną, mydlaną, czystą...
MAAA METALOWA: ....brudną ciepłą zielonkawą spienioną jadowitą taflę tej
gnojówy...
OSOWIAAA STARUSZKA: ...gdy aż tu nagle...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA Z TORNISTREM: Gdy aż tu nagle bum.
OSOWIAAA STARUSZKA: Słucham?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Dym, płomienie, ogień, widziała babcia?
OSOWIAAA STARUSZKA: Co widziałam?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: No jak się palił?
OSOWIAAA STARUSZKA: Co się pali?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: ROWER. Rower.
OSOWIAAA STARUSZKA: Jaki rower?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: A nie wiem. Strasznie było słychać palącym
się rowerem, ja czego jak czego ale tego charakterystycznego swądu nie
pomylę z niczym.
OSOWIAAA STARUSZKA: Nie, nie widziałam.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: A ja widziałam.
(Niezwruszona rodzinnymi niesnaskami Halina, potrzaskawszy trochę dla
animuszu pokrywkami od garnków, ściera ze stołu
dłonią niewidzialne okruchy, wyciera ręce w sweter i wzdychając w
kierunku niebios zabiera się do lektury
świeżo zdobytego magazynu)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Co tam mama ma? Nowa gazetka cenowa?
HALINA: A to magazyn. "NIE DLA CIEBIE". Był w kuble z makuraturą. Za
darmo, więc mówię: a kupię, a co, a stać mnie.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Nawet niezły.
HALINA: Z kwietnia zeszłego roku. W sam raz nie dla mnie.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Nawet krzyżówke ma mama od razu rozwiązaną.
HALINA: Nie muszę rozwiązywać, tylko od razu mam hasło. Wiosenne tete a
tete.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Mama pokaże. Wiosenne tete a
tete...Chwilka...Wiosenna macanka nad gnojówką?
HALINA: Babcia już nie jadła obiadu?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Babciu, nie jadłaś już obiadu?
OSOWIAAA STARUSZKA: A co było?
HALINA: Leczo.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Leczo. Różne takie flupsy z papryką i spermą
węgierskich kosmitów. Zobacz również: zupa tygodnia, zupa miesiąca,
niemarnowanie, IIga wojna światowa, głód.
OSOWIAAA STARUSZKA: A nie nie nie, to nie jadłam.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Babcia nie jadła.
HALINA: Dlaczego to?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: A ja wiem? Najpewniej się odchudza, ja też
się odchudzam.
HALINA: A czy babcia już dzisiaj nigdzie nie była?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Ja, ja, ja! Ja nie zabrałam nigdzie babci.
HALINA: No to dobrze, to ja już nie muszę jej nigdzie nie zabierać,
czego i tak bym nie zrobiła, bo wrócę dziś z pracy po 23.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: W końcu cały dzień siedzi babcia w domu bez
windy, do nikogo ust otworzyć, więc jak wracam ze szkoły i aż do
wieczora siedzę przed telewizorem to nie mam czasu tej starej brukwi
jeszcze gdzieś wozić! Rączo furgotały na wietrze moje warkoczyki, gdy
tak sobie nie szłyśmy jesiennym parkiem, ona opowiadała mi te swoje
pyszne historie jak pojechała na ten obóz koncentracyjny. Moim zdaniem
trochę zżyna z czterech pancernych i psa i Allo Allo, ale niech jej tam.
W końcu jest postmodernizm.
HALINA: Co ty znów wygadujesz? Co to za słowa?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Też nie znam, dopiero ściągnęłam z internetu.
No i tak nie spacerowałyśmy sobie w najlepsze w tę i we wtę po
ozłoconych jesienią alejkach, gdy ni stąd ni zowąd przyczepił się do nas
pewien natręt. Jak myślę, był Niemcem, bo był kurturalny i nawet ukłonił
się, stuknął obcasami i mówi tak: Dzień dobry, moje nazwisko Arzheimer,
ale to jego nazwisko to całkiem wyleciało mi z głowy...No jakże on to
tam...no zapomniałam...czy ja już zupełnie tracę głowę? Takie znane
nazwisko na A... Jakże to...No nieważne.
W każdym razie ledwie zapomniałam nazwisko tego, już pojawił się
następny, też zapukał, bardzo kurturalny, ubrany w taką perukę i mówi:
jestem tym znanym filozofem niderlandzkim, tym no jak mu tam, no, ten co
przeciwstawił się dualizmowi kartezjańskiemu...No SKLEROZA. No właśnie.
Jak nie zaczęli mącić, jak nie zaczęli kręcić, uznałam że moja dłuższa
obecność w babci braku pokoju jest zbędna a wręcz krępująca, więc nie
chcąc im przeszkadzać poszłam do swojego braku pokoju i aż do wieczora
siedziałam tu razem z wami przed telewizorem.
(Halina przybiera dogodną pozycję osoby czytającej gazetę i jednocześnie
oglądającej telewizję, co utrudnia jej pałętająca
się wszędzie na swoim wózku Staruszka)
HALINA : E, ojciec szklorz, matka szyba. Mamie to się ciągle zdaje, że
jest przezroczysta. Niech mama lepiej zje flupsy z papryką. Dla kogo ich
nie ugotowałam tylko przelewałam cały tydzień z garka w garnek?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Najpewniej się odchudza, nie chce być już
taka wychudła, tylko przezroczysta.
OSOWIAAA STARUSZKA: Ja chodziłam! Przed wojną to się chodziło że aż hej,
to się biegało. Do kina, na wafle, na ptifury, nad rzekę.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: No jak babcia będzie jeść ciągle te wafle i
inne kogle-mogle to gratuluję. Nigdy się babcia nie odchudzi.
OSOWIAAA STARUSZKA: Po piasku, po ziemi, nad rzekę. Tylko kawałek chleba
w rękę i dalejże...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Niech babcia zapomni o chlebie, zwłaszcza
biały pszenny- tuczy. I ważny jest ruch. Jak babcia będzie tak tylko
siedzieć na tym wózku inwalidzkim, to babcia się nigdy nie odchudzi,
musi babcia więcej jezdzić a przynajmniej sama się pchać. Cicho, bo ktoś
pukał. Puk puk.
OSOWIAAA STARUSZKA: Kto tam?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Otworzę sprawdzę... A nie...Myślałam, że to
przyszła IIga wojna światowa.
HALINA: Co ty znowu opowiadasz!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Przysięgam. No nic, widocznie przelatywały po
prostu jakieś modele samolotów.
SCENA 2
(Mieszkanie i wszystko tak jak wcześniej. Staruszka w stuporze,
Dziewczynka bawi się znudzona kogucikiem na patyku. A jednak
w pewnym momencie oceniwszy tę czynność jako nietwórczą zaczyna swoim
patykiem pchać po mieszkaniu babcię.
Halina, trochę poirytowana ich przepychankami, trochę już na nie
impregnowana, zagłębia się w lekturze swojego magazynu,
jednocześnie z cyrkową wprawą łapiąc spadające z szaf i półek przedmioty.
Po podwórku mogą przechodzić jacyś ludzie wrzucając śmieci do
odpowiednich pojemników, Pomiędzy nimi może
czaić się monstrualnie gruba Bożena, jak komandos ukrywająca się przed
ich spojrzeniami za niemogącymi
ukryć jej obelżywie wielkiego ciała pojemnikami.
Osowiałej Staruszce udaje się wyrwać z kociokwiku zabawy i pospiesznie
zamyka się na kluczyk w toalecie wśród
kojących ciurkań wody.)
HALINA: Już zakwitły pierwiosnki i pełną parą nadeszła wiosna, kusząc
nas swoją piękną aurą.
Chętniej wybierasz się na dotleniający spacer, do łask wraca też rower.
Chętniej nie wybierasz się na dotleniający spacer, do łask nie wraca też
rower, którego nie posiadasz. Słoneczne popołudnia sprzyjają aktywności
fizycznej i spotkaniom z przyjaciółmi, z którymi się nie spotykasz, bo
ich nie masz i wspólny wyjazd z miasta i wypad z restauracji, if you
know what I mean. Najwyższy czas na porządki w wiosennej garderobie!
Na wieszak nie wędrują szarości, brązy, grube rajstopy, ciężkie swetry,
palta i jesionki.
Chętniej nie wkładasz też tych lekkich sukienek, których nie masz i
cienkich rajstop, których również nie masz.Na pewno nie masz też
lżejszych żakietów, ale na ten jeden co masz to na pewno jesteś zbyt
gruba. Nie szkodzi. Oto nasze zeszłoroczne propozycje, które nie pozwolą
ci zlądować twardo na marginesie wszystkiego z ręką w nocniku wiosennych
trendów.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Trochę przetrzepać z moli, trochę popryskać
dezodoryzantem, trochę wyprać trochę nie wyprać, trochę wogóle nie
wyprać, nie wyjąć z szafy i chodzić w tym w czym się spało i spać w tym
w czym się chodzi, trochę otrzepać, trochę w ogóle nie mieć wcale i
gotowe! Wysiłek żaden, a i efekt proporcjonalnie nie większy.
HALINA: Spódnica- Tesco, 28 złotych. Plama z tłuszczu doda zagadkowości.
Podkoszulka- z szafy, przetarta na cycach. Szarości, brązy i urynowa
żółć, tłuste plamy i przecierki, to hity tego sezonu jak i każdego
innego sezonu. Plamy potu. Nasz trick- prędzej niż pózniej pojawią się
same. Skarpety męskie- stadion dziesięciolecia 17 par 10 złotych. Buty-
skaj. "Wszystko po pięć złotych", 12 złotych. Torebka- siatka
plastikowa. Złoty pięćdziesiąt, Lidl. Duża i pakowna, pojemność- 10 kilo
kartofli, 5 butelek octu, łapy kurze, wczorajszy numer bezpłatnej gazety
metro, ale zmieści się jeszcze niewielka portmonetka. Można myć w
zlewie.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA Z TORNISTREM: Zeszłowiosenne zabiegi na
poszarzoną zimą i zniszczoną papierosami, niewłaściwym odżywianiem i
chorobą wieńcową cerę.
HALINA: Twarz umyj mydłem i posmaruj kremem Nivea albo zwykłą margaryną.
Świetnie zrobi też tarcie ręcznikiem.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA Z TORNISTREM: Nasza porada: swojego kremu
Nivea, aby starczył ci na dłużej, nie używaj.
HALINA: Jednej połowy włosów nie umyj swoim zwykłym szamponem, a
drugiej połowy też. Nasz trick: im częściej tego nie robisz, tym lepiej
widać że ich nie masz, dłużej też utrzymają niepokojący zapach szafki na
buty i przepoconej słoninki. Kwiecień zeszłego roku to nareszcie okazja
by wiosenne słońce nie igrało w ich smętnych tłustych kosmykach.
(Odczekawszy swoje, Staruszka nieporadnie pcha się z powrotem do
mieszkania, za nią odgłos spuszczanej wody)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Wózka nie oliw- przejmujące skrzypienie
doskonale da innym do zrozumienia, że właśnie wjechałaś i że pitoleniu
zaraz nie będzie końca...
HALINA: No popatrz mamo a głowę bym dała sobie uciąć że mama sobie tam
siedzi bo tam ma święty spokój i dalibóg, nie pomyliłam się.
(Halina energicznym gestem, wciąż zaczytana, przesuwa wózek Staruszki
konsekwentnie tak, by nie zasłaniał jej telewizora)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA (do Staruszki, udając, że też czyta): W
kwietniu zeszłego roku wszystko będzie jak było. Otrzymasz tajemniczy
list, to może być upomnienie z gazowni! Dni znaczące: 15. Wysypią ci się
kulki na mole. Dni nieznaczące: wszystkie pozostałe.Twój szczęśliwy
kolor: przezroczysty. Twój szczęśliwy kamień: kamień nerkowy.
HALINA(wraca do lektury): Uff! Gotowe! Porządki w szafie zrobione. Teraz
tylko czekaj na brak komplementów, obojętne spojrzenia i parę laczków na
ryj od czasu do czasu. Teraz możesz już czekać aż znowu przyjdzie IIga
wojna światowa i wszystkie pieczołowicie gromadzone przez lata kubeczki
po kefirze nareszcie się przydadzą.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Puk puk!
HALINA: Kto tam?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA (zagląda w garnki): To tylko znowu przyszła
ja, IIga wojna światowa. Widzę że nie dość, że ma pani dużo kubeczków,
to jeszcze nagotowała pani pysznej broni biologicznej! Gratuluję.
HALINA: Co ty znów wygadujesz? Marsz do swojego braku pokoju.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Jak się zdaje tu właśnie jestem, ale jeszcze
sprawdzę. Hop hop! Hop hop! Gdzie jestem? A tutaj. Ach tutaj, no to idz
właśnie tutaj i tutaj zostań. Już się robi.
SCENA 3
(Do mieszkania, nie używając pukania, z typowym dla osób nie
posiadających do przekazania żadnej
sensacyjnej informacji, a jedynie to sobie rojącej, podminowaniem,
wchodzi Bożena. Jest monstrualnie gruba i porusza się z widocznym
trudem, nie mogąc domknąć drzwi, wyrywa je i odkłada na bok. Sapiąc,
stękając i trzymając się boleśnie za kręgosłup,
pospiesznie drepce w kierunku fotela, na którym niezwłocznie, jakby nie
mogąc utrzymać się na własnych nogach, siada.
Poziom przedmiotów w mieszkaniu podnosi się o 40 centymetrów)
BOŻENA: Wybacz, że nie zadzwoniłam wcześniej do ciebie na komórkę, ale
nie mam komórki, bo po co mi skoro jestem gruba jak świnia. Więc po
prostu wpadłam.
HALINA : Oczywiście ci tego nie mówię poprzez grzeczność, ale boże jakaś
ty gruba, jak świnia. Cały dom mi zasapiesz.
BOŻENA: Dziękuję. Widzę to w twoim spojrzeniu, mimo wszystko mogłabyś
jeszcze chwilę pogardliwie pofukać, żebym uniknęła jakichkolwiek
wątpliwości, że jestem grubą świnią i nie powinnam się tak nachalnie
szwędać innym ludziom po ich polu widzenia,
mają prawo do wyboru powodów, dla których rzygają.
(Korzystając z zaangażowania Haliny w podpalanie palnika, Mała Metalowa
Dziewczynka kręcąca się wszędzie
w poszukiwaniu czegoś do zniszczenia albo oderwania, przechwytuje i niby
nigdy nic zaczyna czytać magazyn)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA : Zodiakalna Gruba Świnia może się spodziewać
w zeszłym kwietniu samych miłych niespodzianek. W Biedronce pojawi się
nowy rodzaj niedrogiej mielonki "Szynka drobiowa pradawna", skład: woda,
skóry wieprzowe, płyn do mycia naczyń, płyn do spryskiwaczy, woda (97
procent), żelatyna, przyprawy; oraz nowy rodzaj przeterminowanej
śmietany "Tylko O Parę Dni", skład: woda, żelatyna, barwnik biały,
zagęszczacz porzedzacz odkamieniacz odtruwacz, żywe kultury salmonelli.
To czego nie zjedzą inni popij tym czego nie wypiją.Nareszcie zaakceptuj
siebie i całkowicie się zmień. W tym celu wychodz dużo z domu i spaceruj
bo jak przystało na zodiakalną grubą świnię jesteś grubą świnią, ale nie
wychodz i nie spaceruj, zwłaszcza innym ludziom po ich polu widzenia:
mają prawo do tego, by rzygać z lepszych powodów.
(Odkłada magazyn, jakby przez nikogo nie zauważona. Bożena z
zainteresowaniem zerka na niego z trudnym do skrycia zainteresowaniem,
ale nie mając odwagi go pomacać. )
BOŻENA: O, jaka śliczna gazeta, "NIE DLA CIEBIE".
HALINA: A tak, "NIE DLA NAS".
BOŻENA: Bardzo ładna.
HALINA: Kupiłam sobie dzisiaj w kuble z makulaturą. Prawdziwa okazja- za
darmo i w dodatku z rozwiązaną krzyżówką. Miła niespodzianka, gdzie ja
bym miała głowę do jakichśtam krzyżówek!
BOŻENA: Ja od kiedy właściwie od zawsze obejmuję to stanowisko
specjalisty usuwania zanieczyszczeń sanitarnych w przestrzeniach
prywatnych własnych, kompletnie nie mam czasu na takie rzeczy. Praca
niewymagająca, ale męcząca i niesatysfakcjonująca.
HALINA: Doskonale to rozumiem. Ja jako specjalistka przemieszczeń palet
towarowych w przestrzeni sklepowej klasyczną metodą fizyczną, muszę
wstawać wcześniej niż się położę i wracam z pracy dużo pózniej niż znowu
do niej wstałam. W braku przyszłości mają mnie jednak awansować na
menedżerkę do spraw elektroniczn ego ustalania wagi realnej obiektów
sektoru owoców i warzyw i myślę: a dlaczego właściwie nie spróbować?
BOŻENA: A pewnie, a kto jak nie ty? Języki- obce, doświadczenie jako
dyspozytorka materiałów reklamowych w korpoltażu bezpośrednim ręcznym,
ambasadorka zapachu "Stara Baba" w Polsce w promocji bezpośredniej w
autobusach i tramwajach z dominującą nutą potu i delikatnie
sekundującymi jej echami piżma, naftaliny i starej zupy...
HALINA (krzątając się przy kuchni i wykonując różne czynności, tyleż
fachowe co pozbawione sensu): A ja to już myślę: byle do tego urlopu,
którego nie będę miała. Czytam czytam i zdecydowałam się wreszcie. Nie
ma mowy, w tym roku znowu nie pojedziemy na żadne wakacje.
BOŻENA: Coś ty!
HALINA: Ano tak! Znowu nie pojedziemy.
BOŻENA: A gdzie nie pojedziecie?
HALINA: Nigdzie.
BOŻENA: No a gdzie indziej? A my w tym roku nie pojedziemy nad morze.
Boże, jak tam jest dla nas zbyt drogo! Nie mamy na to pieniędzy! Poza
tym jestem gruba jak świnia i nie powinnam się tak nachalnie szwędać
innym ludziom po ich polu widzenia.
HALINA : A pewnie a jak.
BOŻENA: Po drodze nie zahaczymy jeszcze o Kobyłkę, gdzie mieszka
kuzynka... I wprost stamtąd też nie pojedziemy nigdzie!
HALINA: No to pewnie się spotkamy- masz numer na mój brak komórki.
Nigdzie, stare dobre nigdzie, wszystkie wspomnienia mam właśnie stamtąd.
Chociaż od paru lat bardzo tam tłoczno, po prostu wszyscy się tam
pchają, sama mam tam szwagra, szwagierkę, brata, bratową, wuja, kuzynkę,
siostrę...
BOŻENA: A jak ciemniutko tutaj! A jak ciaśniutko!
HALINA (energicznie przestawiając wózek Staruszki, który zasłania jej i
uniemożliwia jednoczesne rozmawianie, śledzenie programu telewizyjnego i
macanie gazety): Ojciec szklorz, matka szyba. Jak mama myśli, że jest
już przezroczysta, to wciąż jeszcze mama nie jest. A ty marsz do swojego
braku pokoju!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Jak się zdaje, właśnie tam jestem, ale
jeszcze sprawdzę. Hop hop! Hop hop! Gdzie jestem? A tutaj. No, właśnie,
to tak jak myślałam.
(Mała Dziewczynka znowu, przez nikogo niezauważona, przechwytuje pismo)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Odwrotnie niż w nowocześnie zaprojektowanych
mieszkaniach, w których członkowie rodzin bezskutecznie nawołują się
godzinami po przestronnych korytarzach, hallach i osobnych pokojach,
usiłując dociec, gdzie sami oni się znajdują, nie mówiąc już o ich
bliskich, to klaustrofobicznie ciasne pomieszczenie sprawia wrażenie
niedużego, a to właśnie w nim wielopokoleniowa familia wspólnie śpi, je,
wydala, żyje, nie śpi, przewraca się z boku na bok, wymiotuje i dostaje
sraczki, nie żyje i umiera, nie musząc się przy tym w nim w ogóle
szukać, a wręcz przeciwnie: ciągle i ciągle się w nim znajdując.
Efekt ten osiągnięto przez prosty trick architektoniczny, mieszkanie
zmyślnie podzielono tak, aby brak pokoju Małej Metalowej dziewczynki,
brak świętego spokoju osowiałej inwalidki i niepokój Haliny (51l.)
mieścił się dokładnie w tym samym jednym pokoju, gdzie jak dzień długi
przekazują sobie brak pokoju.
Aż trudno uwierzyć, że oprócz nich udało się tu zmieścić cały oryginalny
komplet mebli z lat siedemdziesiątych (płyta pilśniowa). Ich
powierzchnie udało się przez lata zmatowić, porysować i szczelnie pokryć
dziecięcymi maziajami, a misz-masz produktów spożywczych, napoi
wyskokowych i wydzielin fizjologicznych tworzy na komplecie "mieszko"
stylizowany na zwykły brud niezwykły palimpsest. Tapety na brzegach
lekko zmoczono i naddarto, grzyba na ścianie, który przykryty został
kilimem, w ogóle nie ma. Pudełko po chałwie, ładnie oprawione wieczko
bombonierki "Solidarność", plastikowa wstążka wpięta w doniczkę z
firodendronem, pałętające się tu i ówdzie obierki jarzyn, kostki od
kurczaka, rozkoszne, puszyste koty kurzu, rocznik bezpłatnej gazety
metro, rzucona "niby to mimochodem" tubka dentoseptu, kubeczki po
kefirze, to wcale nie żadne łobuzy przewróciły śmietnik tylko...
HALINA(zirytowana, wyrywając jej gazetę i z powrotem kładąc w
bezpiecznym miejscu na stole): Nie daje chwili spokoju!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Jestem w swoim braku pokoju!
SCENA 4
(Halina przy kuchni, grzebie w swoich garnkach. Metalowa Dziewczynka
rozpędza wózek ze Staruszką, po czym wskakując zwinnie
na jego tył jezdzi dookoła telewizora, wreszcie wózek przewraca- tu jak
kulki z flipera mogą wysypać się wszystkie ukryte w pledziku
pigułki, a nie potrafiąc na powrót umieścić babci w pozycji pionowej,
porzuca ją na dywanie. Jeszcze chwilę krąży w poszukiwaniu jakiegoś
utraconego zajęcia, po czym zaczyna rysować prętem po politurze mebli.
Przewrócona Staruszka w pozycji poziomej plecie warkocze albo robi na
drutach 10 metrowy rękaw od swetra. Potem odkłada robótkę
i szamocząc się, rozpaczliwie usiłuje się podnieść.
Bożena na swoim fotelu coraz śmielej przybliża się do "Nie dla Ciebie",
wreszcie sięga drżącą dłonią i początkowo nieśmiało przewraca kilka
stron,
wreszcie zaczyna ją przeglądać z narastającą śmiałością, a nawet czyni
uwagi.)
BOŻENA: A psychozabawę masz tu jeszcze niewypełnioną.
HALINA: Ano widzisz.
BOŻENA: Wypełnie, bo będzie na zmarnowanie. Czy jesteś spontaniczną
wycieczkowiczką, ciepłolubną domatorką, seksowną wampirzycą, zapracowaną
pracoholiczką, fantazyjną wichrzycielką, niepoprawną globtroterką, grubą
świnią czy przecenioną mrożoną pangą z Kerfura....
HALINA (wycierając ręce w sweter i zaglądając jej przez ramię): Ja
niepoprawną globtroterką.
BOŻENA: A pewnie: ja tak samo. Niepoprawna globtroterka- wszystkie
odpowiedzi A. Ale zaznaczę dla niepoznaki jeszcze jedno B. Gotowe!
HALINA: Moje zakreśl na inny kolor, żeby nie pomylić. Niby głupia
zabawa, a jak się zgadza.
BOŻENA: Zgadza się jak nic! Pamiętasz jak nie byłam we Francji i moja
noga nigdy już tam nie postanie? Fasolka po bretońsku i bułka paryska,
oni się tym wprost zajadają, a to taka buła jak wrocławska albo nawet
gorsza. Monumentalny zarys tej znanej wieży Eiffli, która że taka niby
wysoka, taka niby wysoka, a na zdjęciu w gazecie o może taka, mniejsza
od mojego palca.
HALINA: To jeszcze nic, myśmy nie byli we Włoszech. Ale nie byłam
zadowolona W OGÓLE, że tam nie pojechaliśmy. Zapomnij! Do jedzenia nic
specjalnego. Włoszczyzna, orzechy, kapusta włoska, pieczeń rzymska, ta
ich pizza to mrożona z promocji z Tesco, wyobraz sobie że z pleśnią.
Zjadłam, bo nie wyrzucę, ale żeby strawić to bardzo przelekramowane,
więc pojechaliśmy jeszcze do Rygi. Poza tym nie było sensu jechać, bo
papież już nie został człowiekiem, tylko Niemcem. Dobrze, że tam nie
byłam i nie zrobiłam zdjęć to ci nie pokażę.
OSOWIAAA STARUSZKA (podbija na swoim skrzypiącym wózku): Aż do Warszawy
wkroczyli Niemcy...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Niemcy wiem, to ci co tak jodłują!
HALINA (pouczająco): Niemcy to ci co mieszkają w RFNie i nie myją siatek
tylko wyrzucają, a kubków po kefirze to już w ogóle, no ciekawe. Jak im
skóry po kurczaku zostaną, to ciekawe w czym galaretkę sobie zrobią.
Potem jak przyjdzie znowu IIga wojna światowa, to do nas będą
przychodzić.
(Bożena z niewiadomokąd wyciąga osmalony i ośliniony album ze zdjęciami.)
HALINA: Jaka gruba! Jaka nieopalona!! Ho ho ho. Że się w kadrze
zmieściłaś, no no.
BOŻENA: Tu nie byliśmy. I tu też nie byliśmy. A to właśnie nie my.
Gdybym miała ten album to bym ci pokazała.
(Równie nagle chowa album.)
HALINA: Takim to dobrze. Nie żyć. Umierać.
BOŻENA: No a co? Każdy chce jakoś nie żyć.
SCENA 5
(Dalsza stagnacja. Halina i Bożena pogrążone w swoich myślach z rękami
założonymi refleksyjnie na brzuchach.
Skrzypienie wózka staruszki, skrzypienie gwozdza Małej Metalowej
Dziewczynki na politurze
mebli lub zgrzyt i iskrzenie przecinanych przez nią kabli.)
HALINA : A może byś coś zjadła? Przeczytałam tu świetny przepis: leczo.
Tą mielonkę pradawną z Tesco nie wyrzucasz, tylko obierasz z pleśni,
jeśli jest już śliska to podsmażasz, po czym tniesz na kilka plastrów
szynki parmeńskiej. Kanapkowy seropodobny trzesz na parmezan, w
konsystencji powinien przypominać już wymiędloną plastelinę, inaczej
wciąż jeszcze się do czegoś może przydać. Wrzucasz to do starej
grzybowej. Powinna już lekko opalizować.
BOŻENA: A skąd wziąć grzybową?
HALINA: Ugotować tydzień temu.
BOŻENA: Rzeczywiście bardzo proste. A te gorzkie zjełczałe na wierzchu
to co?
HALINA: To orzeszki piniowe.
BOŻENA: Piniowe? A jakie to: piniowe?
HALINA: Też pierwsze słyszę. Ale całkiem smaczne, bardzo podobne do tych
ziemnych z promocji, a wręcz to właśnie te same. Mam na nie sposób, jak
ich nie jeść, to w ogóle nie czuć zjełczałym. Można jeszcze dodać trochę
cenę z chleba, żyły z mięsa, kości...Nie wyrzucać, usmażyć na łoju,
ugotować na kurzych łapach, zmielić, usmażyć znowu, nie wyrzucać, tylko
mocniej osolić i w kubeczki po kefirze, odgrzać, podgrzać, odsmażyć,
zjeść, a jak już by się pieniło, to zwymiotować a czasem nawet i wcale
nie, i gotowe. Teraz się ze mnie śmieją, a jak przyjdzie następnym razem
IIga wojna światowa, to jeszcze będą pałaszować aż im się uszy będą
trzęsły.
BOŻENA: Dziękuję, taka gruba a jeszcze dokłada do pieca. Wcina aż jej
się uszy trzęsą. Żryj żryj świnio, żryj, bo to z makiem. Ja bym to
podawała jeszcze z dupką od chleba.
HALINA: Przepraszam, że tak to wszystko na niby, ale wszystko zjadłam
zanim się zmarnowało.
BOŻENA: No właśnie. No to nic. Będę lecieć, jutro muszę wstać wcześniej
niż się położę.
HALINA: Ja też jak wrócę znacznie pózniej niż znowu wstałam, to jeszcze
muszę wytrzeć jezioro gazetą.
BOŻENA: Już mnie tu nie ma.
HALINA: Jakby co, to mnie też nie ma.
(Tymczasem Mała Metalowa Dziewczynka znów chyłkiem podkrada i zaczyna
czytać damskie czasopismo)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Efekt pozornego chaosu i bric-a- bracowej
przypadkowości w tym pięknym starym doszczętnie zdewastowanym mieszkaniu
został uzyskany przez prawdziwy choas i przypadkowość. Panujący wszędzie
śmietnik do złudzenia przypomina śmietnik z prawdziwego zdarzenia, będąc
nim w istocie.
Opinia naszego eksperta, stylisty wnętrz: ten rozpaczliwy syf to
naprawdę piękne stare przedwojenne mieszkanie. Ale mimo że w
pomieszczeniu mniej więcej od wojny przeprowadzany jest konsekwentnie
brak remontu, ciągle brakuje w nim modnej od kilku sezonów czystości,
suchości i przestrzeni. Możliwe są dwa rozwiązania tego nieprzyjemnego
koszmaru.
Pierwszym, dość kosztownym, przerobienie tej komórki na piwniczkę na
wino (ale już nie, na przykład, trzymanie tu sprzętu narciarskiego czy
snowboardowego- wilgoć!), a samemu wyprowadzenie się do luksusowego
apartamentu. Zgrabne półki i stojaki, i ich rozmyślne rozmieszczenie
mogą umożliwić kilku naprawdę przesmacznym buteleczkom bycie tu
trzymanymi!
Drugie, ekonomiczne: członkowie rodziny zabijają się nawzajem i
powracają w bardziej korzystnych inkarnacjach albo też po prostu nigdy
się nie rodzą i nie żyją i tak jest lepiej dla nich wszystkich, a
zwłaszcza dla wszystkich innych wszystkich. Kamienica najlepiej, żeby
została zburzona (dobrze by było gdyby jeszcze podczas wojny- pózniej
może być z tym problem), a na gruzowisku wybudowany został względnie
elegancki budynek wielopiętrowy, normalni ludzie kupili w nim
mieszkanie, wstawili tu tapczan z Ikei RIKKA, stolik z Ikei STAKKA,
wazon ROSTE, kwiaty HAMMA, wodę do kwiatów LIKKE, powietrze pokojowe
GRETTA, siebie samego SIEBBIE i spłacając kredyt przez następne
czterdzieści lat, wpadali tu z pracy się zdrzemnąć, umyć dupsko i z
powrotem.
AKT II
(Widzimy to samo wnętrze z tymi samymi dwiema parami drzwi, oknem za
którym drapieżnie szczerzy się
miasto, z tymi samymi stękami z rur, odgłosami meczów piłkarskich i
stosunków seksualnych zza ścian,
z tym samym ekologicznych śmietnikiem na zewnątrz. Do mieszkania wchodzi
Mężczyzna, elegancki, stylowy,
świeży i rozglądający się z brakiem satysfakcji po zagrzybiałych
ścianach, odłażących tapetach i wytartych
śladach po kółkach wózka inwalidzkiego na dywanie. Schludni szwedzcy
robotnicy z Ikei wnoszą za nim kartony,
a on pokazuje im nogą, gdzie mają je postawić; przykleja na ślinę do
ścian parę stylowych rodowych obrazów
z Ikei utrwalających piękno jego przodków, gerberów i słoneczników w
dużym zbliżeniu (olej).
Wyjmuje z teczki laptop, butelkę wina i zaczyna je pić.)
SCENA1
MŻCZYZNA: Wreszcie się zamknęły!Kompletnie nie mogę pisać mojego
scenariusza filmu pod tytułem "Koń który jezdził konno", o którym było
bardzo głośno i zebrał wszystkie nagrody!
Rzecz dzieje się w Polsce, w Aodzi lub w Wałbrzychu lub w familiokach na
dolnym śląsku, lecz zdjęcia kręcone są częściowo na Litwie, częściowo w
Katowicach. Bohater, którego nazwałem roboczo Jasiek, mieszka w
radioaktywnym bloku. Pewnego dnia jego pijany ojciec górnik zataczając
się na stary poniemiecki kredens z witrażykami łamie sobie obie ręce i
obie nogi. Dla rodziny Jaśka zaczynają się ciężkie czasy.
Aby utrzymać umierającą na raka rodzinę chłopak jest bezrobotny i wpada
w złe środowisko. Wszędzie przemoc,ponure ugory blokowisk, wyciekające
baterie, palące się rowery, komputerowe symulacje hołd. To właśniej na
jednej z nich bohater zauważa głuchą i ślepą ale całkiem do rzeczy
wyglądającą Monikę, która melankolijnie grzebie patykiem w osypujących
się pikselach. Zaprzyjaznia się z nią. Razem zbierają złom na uranowych
ugorach upadającej stoczni gdańskiej, którą świetnie nam zresztą ograł
Czarnobyl. Monika uczy go dostrzegać to czego w naszym zabieganym,
cotygodniowym trybie życia nie widzimy my, ludzie normalni. Niestety w
tym samym czasie brat Jaśka zachorowuje na białaczkę. Lecz on bierze los
w swoje ręce.
(Bez pukania do pomieszczenia wchodzi AKTOR, wykonujący gesty desperacji)
AKTOR: Nie chcę mieszkać już w tym bloku!
MŻCZYZNA: W dodatku wszędzie się kręci jeden pedał, którego wszyscy w
tym polskim ciemnogrodzie traktują nietolerancyjnie, podczas gdy on na
końcu okazuje się normalnym mężczyzną, tylko po prostu zadbanym i
nietolerowanym.
AKTOR: Chcę mieszkać w innym bloku!
MŻCZYZNA: Przedostatnia scena: mieszkanie rodziców Jaśka, zaduch,
typowa polska ciasnota i ciemnota. Matka Jaśka myje nogi w zlewie,
nieletnia siostrzyczka, jeszcze niemowlę, bawi się szkieletem od ryby
zawiniętym w zatłuszczoną polską flagę. Kamera mija wstrząsanego
delirium ojca, który leży na tapczanie przeciągnąwszy sobie szlauch z
gąsiorka, pije z niego brudny płyn hamulcowy i jak najęty wymiotuje
krwią wprost na wyliniałą wykładzinę, przejazd do okna. Na brudnej,
niezmienionej na PCV szybie drga samotny, zagubiony promień światła
słonecznego. Komputerowy przejazd kamery przez szybę. W osiedlowym kuble
z makulaturą przesympatyczny kundelek- młode szczenię figluje z
wyrzuconym przez kogoś magazynem, przykładowo "Dla ciebie", z którego
okładki uśmiecha się śliczna, młoda, kobieca twarz. Już mi jeden z
drugim krytyk z koziej pałki nie powie, że zostawiam widza bez żadnej
nadziei.
SCENA 2
(Do mieszkania bez pukania z plikiem fruwających kartek wchodzi
prezenterka, upychając po rękawach dyndające z ubrań metki i
niespecjalnie
przyglądając się interlokutorowi siada na fotelu zaplatając nogi we
wdzięczny warkocz. Zaczyna czytać z kartki jakby jednocześnie
myśląc na inne, ważniejsze tematy. Aktor może mówić od siebie, ale może
też posiłkować się jakimś magazynem albo czytać nieudolnie z podsuniętej
kartki, albo puścić kasetę z magnetofonu i udawać że to mówi)
PREZENTERKA: W głośnym i dyskutowanym filmie "Koń który jezdził konno"
wcielił się pan w rolę Jaśka. Niech pan lepiej zdradzi, co pan robi, że
pan tak świetnie wygląda?
AKTOR: Codziennie wypijam litr prawdziwej regularnej wody płynnej, jem
też owoce i warzywa z naturalnych owoców i warzyw. Staram się nie jeść
słodyczy, fast foodów i papierosów, bo mają 1100 kalorii. Regularnie
uprawiam sport. Wyrywam włosy z nosa i uszu. Moja żona się nawet ze mnie
śmieje i mówi że jestem pedałek. Oczywiście nie ma nic do gejów, a
jedynie podśmiwa się z ich pewnej sympatycznej przekomicznej niesmacznej
zniewieściałości.
PREZENTERKA: Aha.
(Prezenterka porządkuje swoje notatki, coś wykreśla, czemuś się
przygląda. Czyta z nich z niejakim trudem i w pośpiechu.)
Pana bohater przechodzi też przemianę wewnętrzną. W tle Polska F czasu
przemian i buszujący kapitalizm, nasze małe "tu i teraz", nasze małe
"tam i na pewno nie wcześniej niż w 2045", nasze małe "a na zachodzie to
już, a tutaj nie", nasze małe "jak ja nienawidzę tych Kaczorów", nasze
małe "a ja hops do mojej pościółki w prosiaczki i chra-pśśś, chra-
pśśś". Dlaczego wybrał pan aktorstwo? Co pan ma?
AKTOR: Mam samochód jeden zwykły do jeżdżenia samochodem i jeden
terenowy do jeżdżenia po terenie, i mam mieszkanie i żonę, z którą
połączyła nas oboje wielka miłość do mnie, mam córeczkę i chcę spędzać z
nią jak najwięcej czasu, ale niestety trochę piję, a wtedy wciągam koks,
a wtedy robię się senny i rozdrażniony, aż muszę wciągać coraz więcej i
więcej, aż wreszcie kompletnie nie da się ze mną dogadać i bez koksu ani
rusz, więc wciągam przed graniem, po graniu, przed próbą, spektaklem, po
spektaklu, nawet tu na wywiad musiałem usypać sobie ściechę jak stąd do
tamtąd żeby pojawiło się we mnie to zbawiennie poczucie bycia przeze
mnie mną i dziania się przez rzeczy, które się dzieją; nic nie czuję,
nie sypiam ze swoją żoną i w dupie mam córeczkę, sprzedałem już oba
samochody i mieszkanie, ale wyszedłem z tego bagna i teraz chleję wódę
żeby trochę się uspokoić, a wieczorem hops do mojej pościółki w
prosiaczki i chra-pśś, chra-pśśś. Ogromny ze mnie śpioch.
PREZENTERKA: Jako dziecko podobno był pan niewielkiego wzrostu i to się
z wiekiem zmieniało, im bardziej był pan starszy. I na koniec ostatnie
pytanie. Jak wygląda pana zwyczajny zwykły dzień?
AKTOR: To była bardzo ciężka rola, bardzo wiele ujęć kręciliśmy w samej
Polsce, sypialiśmy w tamtejszych hotelach, nieraz nawet bez szamponiku,
mydełka i osobnego ręcznika do nóg, dlatego teraz potrzebuję spokojnej
głuchej ciszy, odpoczynku, medytacji, nowego samochodu terenowego,
zamierzam też pojechać do Peru pojezdzić na quadzie po kolebce naszej
cywilazacji, potem jeszcze tydzień na wódce, tydzień na koksie, parę dni
na detoksie, psychoterapia, trzy dni u Hellingera jako podpaska,
zamierzam też wreszcie przeczytać wszystkie tytuły i nazwisko autora
książek tego słynnego Hokelbeta, a potem to już hops do mojej pościółki
w prosiaczki i chra-wiadomo co. Ogromny ze mnie śpioch. Lubię też dobre
wino, lubię je pić, lubię nim sikać, wieczorkiem usiąść przy składance
smoothjazzowej dołączanej ostatnio do rosołu Knorr...
(To mówiąc Aktor otwiera jakąś szafkę w meblościance, gdzie pysznią się
butelki wina i zaczyna je wyjmować i stawiać na stole.)
PREZENTERKA: Nie kojarzę...
AKTOR: To taki bardzo znany rosół. Wino, wino, wino to modlitwa, nie
wyobraża sobie nawet pani, jak żmudnym, skomplikowanym, misternym,
mantrycznym niemalże procesem jest jego przygotowanie. Każda taka jedna
butelka w mojej piwniczce to cała malownicza historia i synfonia
złożonych procesów, procedur, receptur, ludzkiej wytężonej pracy,
cierpliwości, znajomości prawideł i czasu, czasu, czasu, niechże to pani
sobie wyobrazi, jeśli ma pani na to dość wyobrazni.
(Oboje porzucają swoje fotele i przyjmują pozycje tradycyjnie
przyjmowane przez osoby prezentujące mapę pogody)
AKTOR: Chiny. Mały Feng-Shui pracuje przy taśmie, przy produkcji
winogron, jego numer pracowniczy w wielkiej fabryce owoców europejskich
to milion siedemset sześćdziesiąt tysięcy sto osiemdziesiąt dwa, co daje
numerologiczną szóstkę i oznacza...
Do miąższu wtyka pestki i obleka go skórką trzydzieści dwie godziny na
dobę z narażeniem życia, na które i tak nie ma przerwy ani nawet szansy.
Nie bumeluje- na jego miejsce czeka 15 milionów innych, identycznych jak
on czterolatków. Spieszy się i daje z siebie wszystko- nie chce by
brygadzista dostrzegł jego znużenie, w takim wypadku może przenieść go
do mniej inspirującej pracy przy kulaniu kuleczek na jeżyny lub
przytwierdzaniu czubków do jagód. Wieczorem wraca do swojej chałupki z
patyczków, je zupkę chińską o smaku koreańskim i hops do swojej kupy
przecenionych chińskich staników i gaci, chra-pśś, chra-pśś.
PREZENTERKA: W tym samym czasie stara hinduska imieniem Delhi, miota się
w tych śmierdzących kadzidełkiem szmatach w maziaje, których nakupiła
sobie za bezcen w India-shopie. Na śniadanie zje dziś tylko trochę curry
w proszku. Pospiesznie zamyka na gałąz swoją lepiankę z opon
samochodowych, spieszy się przebierać ziarnka piasku, tylko te
najbardziej okrągłe i symetryczne nadadzą się na szkło na butelki.
AKTOR: Dalej przychodzi kolej na polskich emigrantów zarobkowych. Jan z
Tłuszcza, doktor nauk społecznych, lepi i maluje na czarno grudki ziemi,
już w Polsce był z niego majsterklepka. Maria, zredukowana tkaczka z
Aodzi, dzielnie mu w tym pomaga, wplatając pomiędzy nie imitacje
dżdżownic, sztuczne larwy chrząszczy i misternie uplecione na bazie
prawdziwych korzonków korzonki. Zaraz spieszy się do swojej drugiej
pracy- po godzinach pracuje przy wycinaniu ząbków i malowaniu maleńkich
żyłek na liściach, nic dziwnego, zawsze miała zdolności artystyczne,
ukończyła grafikę na ASP. Pilnie składa cent do centa, ciężko zarobione
pieniądze umożliwią jej kupno biletu powrotnego do Polski plus opłaty
lotniskowe.
Tymczasem więzniowie polityczni z Rosji przecierają już powietrze ze
spalin, dzieci w Uzbeikstanie wybierają najpiękniejsze promienie
słoneczne...
PREZENTERKA: A potem rachu-ciachu, czary-mary, winko na leżaki, w
kartony, w skrzynki, w tiry, po drodze jeszcze kilka nieszczególnie
urodziwych kobiet z Bułgarii złapie przy trasie do swoich słoiczków
trochę zagranicznych kondonów albo wręcz i nie, jeszcze kasjerka z
Tesco, która stłucze jedną z butelek, żeby ją spłacić wezmie kredyt bez
poręczeń, żyrantów i zgody współmałżonka, a nie mogąc go spłacić,
powiesi się na pasku od torebki, fotoreportaż z popełniania przez nią
desperackiego czynu zamieści Superexpress; jak udało się zwinnym
fotografom uchwycić sam moment samobójstwa, to już na zawsze pozostanie
poza sferą zainteresowań zbulwersowanych tragedią czytelników, a jednak
utwierdzi ich w niewychodzeniu z domu po 16 30.
(Ni stąd ni zowąd wracając ni to z piwnicy, ni to z toalety, pojawiają
się Halina i Bożena i szybko
zajmują swoje poprzednie miejsca: Bożena na fotelu z dłońmi założonymi
na brzuchu, Halina
z płachtą Superekspressu przy kuchence)
HALINA (czytając Superekspress): Powiesiła się na pasku od torebki! A
wcześniej jeszcze ją zabili, zgwałcili, zawinęli w dywan i pletli
warkoczyki z jego frędzli, litości nie mieli żadnej!
BOŻENA: Co ty mówisz??
HALINA: Są zdjęcia! Głowę jej odcięli i grali nią w piłkę jej nogami! Ja
to już nie wychodzę po 16 30, bo to niebezpiecznie, zreszta i tak z
pracy wychodze dopiero po 23.
BOŻENA: Ja też nie wychodzę po 16 30 ani o żadnej godzinie bo jestem
gruba jak świnia i nie będę się innym szwędać po ich polu widzenia, to
ich pole widzenia i mają pełne prawo porzygać się z lepszych powodów.
(Halina i Bożena pospiesznie wychodzą albo znikają ze sceny na mniej
oczywiste sposoby. Fotele znowu zajmują
Aktor i Prezenterka. Zamiana jest bardzo krótka. Aktor dosiada się do
stolika. Z niekłamaną przyjemnością
masuje butelki, pieści etykietki. Przeciera kieliszki, ogląda je pod
światło, nalewa wino.)
AKTOR: Teraz sama pani widzi, że to niedorzecznie drogie wino naprawdę
warte jest swojej ceny, a pani mocz naprawdę zada dzisiaj w Wiśle bobu
moczom innych ludzi. Proszę skosztować. No i...?
PREZENTERKA (próbując, wąchając, mlaszcząc, obracając płyn w kieliszku):
Hmm...Cóż. Aadny kieliszek.
AKTOR: No właśnie. Bo to ja je wypiłem. A oto moja kolekcja korków. To
ja wypiłem. To ja wypiłem. To wypiłem. To wypiłem. Ja wypiłem! JA
WYPIAEM! To ja. To też ja. I to ja. A ten akurat nie, to moja żona
wydudlała z euforii, jak zrozumiała, że nią jest.
PREZENTERKA: No to może być pan chyba pewien, że jak przyjdzie znowu
IIga wojna światowa, to pana korki naprawdę zadadzą bobu płomieniom
podczas pożaru.
(W drzwiach staje Mała Metalowa Dziewczynka, wdzięcznie kołysząc swoimi
warkoczykami)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Puk puk!
PREZENTERKA: Kto tam?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: To przyszłam znowu ja, IIga wojna światowa,
przyprowadziłam trochę płomieni. To my, płomienie, o, to naprawdę PAN to
wszystko wypił? Co za wspaniałe koreczki, możemy je polizać?
AKTOR: Nie dziwię się wam, sam też to czasem robię.
PREZENTERKA: W społeczeństwie są problemy. Pana bohater pochodzi z
patologicznej rodziny, jego ojciec pije... Dziękuję za wywiad. Do
widzenia. Życzę wielu sukcesów.
SCENA 3
( Po mieszkaniu kompulsywnym krokiem, nie mogąc sobie miejsca znalezć
chodzi Edyta- elegancka, zapłakana i z torebką, paląc kompulsywnie
cienkie papierosy i trzymając w ręku smętny flaczek mokrych koronkowych
majtek. Halina idzie wynieść śmieci, Bożena ukrywa się jak komandos za
kubłem)
EDYTA: Boże, jak ja się spłakałam, jak ja się wzruszyłam! Majtki to mam
zupełnie mokre od śluzu, chyba muszę je wyrzucić i kupić sobie nowe, bo
te są i tak już całkiem niemodne! Jakie to było wzruszające, jakie
okrutne, tyle razy narzekam na swoje problemy, kompleksy i że mam
cycuszki małe jak skarpetki a teraz poczułam wdzięczność do Boga, że
inni mają jednak gorzej, a życie jest jednak takie prawdziwe!
Do teraz stoi mi w oczach, jak ta matka podmywa się w miednicy, a jej
ojciec- górnik pije przez szlauch płyn hamulcowy prosto z gąsiorka i
wymiotuje na dywan. Więcej się bałam tylko na "Freddim Krugerze" i
roller-coasterze, bo jesteśmy zaślepionymi egoistami, przecież mogliśmy
wcale nie urodzić się nami, przecież to nie było wcale takie oczywiste.
BOŻENA: Ja chciałam zwrócić uwagę bohaterom filmu, że jeśli mąż czy
konkubent pije płyn hamulcowy, to z czystym sumieniem mogę polecić
GUMOLEUM- dużo łatwiej się zmywa wymiociny i krew, i tak nie śmierdzi, a
osoby z zaćmą, a zwłaszcza całkiem niewidome to nawet nieraz myślą że to
parkiet. Ale nie zrobię tego, bo jestem gruba jak świnia i nie będę się
afiszować ze swoimi myślami.
HALINA: A mi się ten film tam wcale nie podobał. Same przeklinanie i
palenie papierosów. Ja to lubię filmy o ładnych babeczkach, jak one
tańczą, jak one śpiewają, jak one nie żyją i jak one nie srają. Film o
koniach, konie, co mnie obchodzą jakieś konie! Nadmienię, że to moja
subiektywna opinia, bo filmu nie widziałam.
EDYTA: Boże, jak ja się bałam, patrząc dzisiaj na kasjerkę w Tesco, Boże
jak ja się bałam, że można się było tak zaniedbać, Boże jak ja się
bałam, że przecież wystarczyłoby tylko parę drobnych zmian, dobry
fryzjer, dyskretny makijaż i przynajmniej pięć godzin snu zamiast dwóch,
i wyglądałaby zupełnie jak normalny człowiek. Boże jak ja się bałam, że
to by wcale jednak może nie wystarczyło, Boże, jak ja się bałam, że
niezbędny byłby jednak przeszczep włosów i może jeszcze twarzy,
względnie całego ciała i całej osoby, wymiana wszystkich przodków do
czwartego pokolenia wstecz i całej garderoby, zmiana daty a przede
wszystkim kraju urodzenia na inny, a wyglądałaby zupełnie jak normalny
człowiek. Więcej to się bałam tylko na "Freddim Krugerze" i
roller-coasterze, więcej to się bałam tylko na "Crittersach".
Życie jest jednak takie prawdziwe, niesprawiedliwość jest taka
niesprawiedliwa, ci wykluczeni są całkowicie wykluczeni, a wrażliwość
społeczna jest taka wrażliwa. Postanowiłam że jeszcze dziś jak tylko
znajdę gdzieś jakąś rzekę, z której uratuję tonących albo jakiś pożar z
którego uratuję płonących, to nie będzie to może łatwe, bo żadnego tak
nagle nie znajdę w tych czasach pokoju, kiedy wojna dzieje się akurat w
innych krajach, co nie stwarza aż tak wielu okazji jednoznacznego dobra,
ale kupię chociaż kilo dobrych cukierków i nie zawiozę ich do
sierocińca, tylko zjem z tych wszystkich nerwów jeszcze w samochodzie
sama haps haps haps. Może więc po prostu wezmę wszystkie ulotki pod
przejściem podziemnym i wyrzucę dopiero za następnym rogiem. A może po
prostu, żeby nie łazić po żadnych przejściach po 16 30, bo to
niebezpiecznie, posegreguję śmieci w torebce: folia do folii...papierki
do papierków....szminki do szminek...
(Edyta utyskując robi generalne porządki w torebce. Wychodzi z pokoju,
niepotrzebne rzeczy starannie segreguje i wrzuca do odpowiednich kubłów.
Bożena chce łapsnąć magazyn, ale Halina jest zwinniejsza i bardziej
pewna siebie.)
EDYTA: Proszę, co za nieporządek. "DLA CIEBIE" z kwietnia zeszłego roku!
Z rozwiązaną krzyżówką! Do kubła z makulaturą! Co za nieporządek, wala
się wszystko, przyroda umiera, a ja ile razy czegoś nie szukam, to
wyjmuję tylko swoje brudne paznokcie!!
HALINA : O, "NIE DLA MNIE" z zeszłego kwietnia, bardzo dobra gazeta.
Niedroga, za darmo, stać mnie.
(Halina przegląda magazyn. Na skrzypiącym rowerku przyjeżdża Mała
Metalowa Dziewczynka i też mimochodem
zagląda w lśniące strony.)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Nawet niezła.
HALINA: Z kwietnia zeszłego roku. W sam raz nie dla mnie.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Nawet krzyżówke ma mama od razu rozwiązaną.
HALINA: Nie muszę rozwiązywać, tylko od razu mam hasło. Wiosenne tete a
tete.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Mama pokaże. Wiosenne tete a
tete...Chwilka...Wiosenna macanka nad gnojówką?
SCENA 4
(W mieszkaniu siedzą wszyscy razem: Mężczyzna przy swoim, teraz już
zapełnionym butelkami po winie, wypalonymi papierosami i
niedociągniętymi ścieżkami stoliku, jego rodowe obrazy z rodowymi
gerberami z Ikei dawno już odkleiły się i spadły ze ścian. Halina,
Bożena, Osowiała Staruszka i Mała Dziewczynka w swoich naturalnych
pozycjach z zaaferowaniem śledząc wydarzenia w telewizorze)
MŻCZYZNA: To był oczywiście nie koniec, ale zaledwie początek, a
właściwie krótkie streszczenie zdjęć, które ostatecznie nie weszły
podczas montażu do ostatecznej wersji filmu, co było ukłonem bardziej w
stronę tej 4milionowej publiczności, która na ten film nie przyszła do
kin, bo nie będzie wydawać dwie dyszki na bilet, a jeszcze przecież
naczosy dziesięć w cenie ośmiu, m'n'msy, orzeszki w cukrze pudrze, kola
i siedem tyskich, żeby oglądać przekrój przez hasiok i słuchać udawania
rzygania w dolby surround, jak na co dzień słyszy w dolby surround jego
nieudawanie, więc musiałem zgodzić się na pewne drobne ustępstwa, też
muszę przecież za coś żyć, też muszę spłacać jakoś kredyt mieszkaniowy!
Monika ma dość bycia ślepą i głuchą...
HALINA : A pewnie, kto by tam chciał być ślepy, chyba tylko głuchy!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Nie jest może ślepa ani głucha, ale jest za
gruba. Powinna się odchudzić.
BOŻENA: Powinna się odchudzić i zmienić ubranie. Ja bym tak nie poszła
do biedronki po ocet.
MŻCZYZNA: ...Monika postanawia wyrwać się z braku perspektyw i stawia
wszystko na jedną kartę. Sprzedaje spróchniały gołębnik z ukochanymi
ptakami, a za pieniądze kupuje bilet do Warszawy. Tam zamieszkuje na
komputerowej symulacji na folderze reklamowym grodzonego osiedla...
OSOWIAAA STARUSZKA: To Warszawa? Ulica Solec? Nie poznaję...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Oj babciu, to ten taki budynek, ten taki
jeszcze niewybudowany.
OSOWIAAA STARUSZKA: Szłam tamtędy w dniu, gdy wybuchła wojna...
HALINA: Niektórym z nas rośnie nos, innym leci z niego dym, a jeszcze
inni potrafią robić to z kamienną twarzą, oto odpowiedz na to raz po raz
cisnące się na usta pytanie: jak oni kłamią!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Aadnie to podpitalać ciągle komuś jego życie
i w przyprawiających o zaślinianie poduszki przez sen historiach
opowiadać jako swoje! Odkąd żyję to odkąd pamiętam babcia ani nigdy
nigdzie nie szła ani nie jechała na żaden obóz kondycyjny.
MŻCZYZNA:... tam zatrudnia się w agencji reklamowej jako wzięta
copyrighterka, znanej kancelarii prawniczej jako znana adwokatka i
biurze projektowym jako urodziwa architektka. Wiele pracuje zawodowo i
ma fax, ale po pracy jest zagubiona, bo nie ma dzieci. Chodzi do
photoshopu i pije tam rosół Knorr...
HALINA: Monika, nie przedrażaj! W Biedronce kupisz taki sam, tylko
gorszy za połowę tej ceny.
BOŻENA: Na samo rosół, uważaj, tym się nie najesz, zaraz znowu będzie
głodna! Dodaj makaronu albo chociaż kości.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Niech ona nie dodaje makaronu! Nigdy się nie
odchudzi. Zawsze będzie już gruba, a otyłość to choroba.
BOŻENA: Chyba u was, w tym ciemnogrodzie, wiadomo- Polska. U nas w
Ameryce jest całkowicie inaczej. Tylko to pomyślałam, bo jestem gruba
jak świnia i nie będę się tu afiszować ze swoimi myślami.
MŻCZYZNA: Tam przypadkowo poznaje Maxa i dotyka się z nim ustami nago w
toalecie a potem w windzie.A jednak pojawiają się perypetie, Monika ma
dość pustki i braku wartości, a Max okazuje się nieodpowiedzialnym
gówniarzem, który nie chce założyć rodziny tylko trzyma w szafce obok
rosołu Knorr 100 kilogramów przeżenionej mąki krupczatki...
HALINA: Przedraża. Zwykła pszenna- tańsza.
MŻCZYZNA: ...a po piętach depcze mu trzech tęgich wymazanych na
chybił-trafił samoopalaczem Kolumbijczyków z rosyjskiej mafii, seksowna
policjantka, uzależniony od Tramalu fajtłapowaty dedektyw i fryzjer-gej.
To ten ostatni, chociaż jest nietolerowany, okazuje się dobry i ratuje
biedne dziecko z pożaru, bo wcale nie jest żadnym gejem, tylko
normalnym mężczyzną, ale po prostu jest zadbany i nietolerowany.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Nienawidze nietolerancji. Szczerze to
nienawidzę też Pierrotów i Bajecznych z mieszanki wedlowskiej.
Pozdrawiam!
MŻCZYZNA: Monika rodzi męża i dzieci chłopca czy dziewczynkę i jest
bardzo szczęśliwa, bo kobieta jest spełniona. Szczerze rozmawia ze swoim
sedesem o nowym domestosie. Na horyzoncie majaczą 3 komputerowe
symulacje drapaczy chmur, a oni idą i się śmieją za rękę. Koniec. Tak
właśnie wyglądałaby ostatnia scena tego filmu, gdybym go kiedykolwiek
zrobił.
PREZENTERKA: Witam. Jeszcze przed chwilą grzebała w pikselach na
hołdzie, dziś jest wielką gwiazdą. Sprzedała spróchniały gołębnik,
postawiła wszystko na jedną kartę, dziś szczerze przedstawia nam
zawartość swojej torebki.
MONIKA: W torebce przeważnie noszę ze sobą najpotrzebniejsze rzeczy:
lasso magnetyczne plus alt, lasso geometryczne, próbnik, pędzel,
jasność-kontrast, kolory, gradienty, maski, filtry, skalowanie plus
przycisk shiftu i obowiązkowo gumkę do mazania- przydaje się zwłaszcza
do włosów łonowych, o które naprawdę już od dawien dawna nietrudno.
PREZENTERKA: Czyli życie gwiazdy to nie wcale takie, jak w powszechnym
mniemaniu, hop i kizi mizi z poliestrowym kotem na czerwonym dywanie
tylko...
MONIKA: Szczerze to ciężka praca. Nieraz zdarzało się, że po całym dniu
spędzonym monotonnie na niejedzeniu, niepiciu, potem niesikaniu i
niesraniu, a w międzyczasie jeszcze na niepoceniu się, byłam tak
zwężona, wydłużona i znużona, że kładłam się ot wprost na kozetce w
photoshopie, nie mając siły jechać do tego domu, którego ze zmęczenia
zapominałam, że nie miałam, bo nie istniałam i tak całymi dniami i
nocami leżałam, czekając, aż ktoś mnie zauważy i z powrotem poszerzy i
skróci, nie mówiąc już o bólu fantomowym po usunięciu pępka.
A jednak jednocześnie wiele zawdzięczam nieistnieniu i niebyciu, z
jednej strony nie jestem nikim, ale z drugiej na przykład nie jestem
Polką.
PREZENTERKA: W takim razie wspaniale mówisz po polsku, poprawnie i
niemalże bez akcentu
MONIKA: To nie było łatwe. Urodziłam się tu jako malutkie niemowlę przez
zupełny przypadek, po prostu tu od dłuższego czasu żyli moi
prapradziadkowie, pradziadkowie, dziadkowie, rodzice, rodzeństwo,
wujkowie, ciocie i kuzyni, oczywiście rzuceni tu przez wichry losu, cały
czas stęsknieni za Zachodem, skąd pochodzili. Podobno od początku wiele
płakałam, biłam malutkimi piąstkami, już wtedy chciałam wracać tam, skąd
pochodzę, czyli na Zachód, ale będąc bezradnym noworodkiem nie umiałam
nawet słowa po polsku, nie mówiąc już o zabukowaniu biletu (W Polsce w
latach siedemdziesiątych nie było nawet internetu). Cóż mogłam zrobić,
chcąc nie chcąc nauczyłam się polskiego i mówię teraz całkowicie bez
akcentu, a jednak znaczenia niektórych wielosylabowych słów do teraz nie
mogę zapamiętać, co nie przeszkadza mi ich wypowiadać. Muszę też
przyznać, że szkodzi mi tutejsza woda, tutejsze powietrze, nie podoba mi
się krajobraz, architektura i nie lubię ludzi, ponurych, niezadowolonych
z życia i zakompleksionych.
SCENA 4
(Edyta ze zwitkiem swoich mokrych majtek w dłoni, Halina, Bożena, Mała
Metalowa Dziewczynka)
EDYTA: Boże, jak ja się wzburzyłam, jak ja się oburzyłam, chyba z tego
wszystkiego pójdę do domu i zjem sałatkę lozańską, pasztecik z młodych
koziołków, wiadro parmezanu, a jak i to nie wystarczy, to jeszcze kopę
marchwi na samo i ze skórami i tacką, popiję litrem płynu do demakijażu
i jeszcze kilo dobrych cukierków, których nie zawiozę biednym sierotom
do sierocińca, tylko zjem z tych wszystkich nerwów jeszcze w samochodzie
sama i jak tylko po drodze jeszcze wstąpię na siłownię, żeby uniknąć
boczków, to nie zniosę dłużej faktu, że nie było po drodze żadnych
pożarów, z których uratować bym mogła płonących i żadnych rzek, z
których uratować bym mogła tonących, więc nie zrobiłam tego i obawa, że
drzwi egzystencji mogą się zamknąć za mną bez tego samego huku bez
którego się otworzyły, będzie zbyt dojmująca, więc wreszcie wywrzeszczę
to głośno i wprost, krzyknę to jasno i spokojnie, powiem to dobitnie ale
też niezbyt agresywnie, a może po prostu psst psst szepnę to sobie samej
na uszko albo po prostu zwyczajnie pomyślę, z kamienną twarzą, nic nie
dam po sobie poznać, bo znowu będzie na mne, że nie golę bobra: film
"Koń który jezdził konno" utrwala i kandyzuje w klajstrze
pseudoszczęścia stereotypiczne role kobiety, uprzedmiatawia ją, zwęża
poszerza i odbiera jej naturalny pępek
BOŻENA: A ja to nie jestem żadną feministką. Ja jestem grubą świnią.
HALINA: Mnie to na żadne skrobanki nikt nie namówi! Ja bym nigdy nie
dała zabić malenieczkiego dziecka co schronienie znalazło w moim łonie!
Skąd ja bym wzięła tyle pieniędzy?!!
BOŻENA: Skąd ja bym miała mieć na to pieniądze??
HALINA: Nie stać mnie żeby być taką morderczynią.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Ja też nie jestem żadną lizbijką.
HALINA: Co ty znów wygadujesz, co to za słowa?
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Też nie znam, ściągnęłam dopiero z internetu.
AKT III
SCENA 1
(Mieszkanie Mężczyzny, który z furią porządkuje swoje papierzyska i
butelki po winie, zwija kartony, składa obrazy z gerberami)
MŻCZYZNA: I o co te awantury? Niech ta w okularach zgoli bobra, kupi
sobie soczewki kontantkowe, a wtedy urodzi sobie męża i dzieci, będzie
miała swojego domestosa i przestanie myśleć o bzdurach. Kompletnie przez
nie mogę pisać scenariusza do mojego filmu "Koń który jezdził konno", o
którym było bardzo głośno, zdobył wszystkie nagrody i przełamał impas
polskiego kina, które jest w opłakanym stanie i bynajmniej nie jest to
stan zjednoczony, nie mogę pisać przez nie tego scenariusza, bo nie dość
że za dużo piję, za dużo jem, za dużo jeżdżę na quadzie po kolebce
naszej cywilizacji, do Egiptu na basen i do nowego jorku na zakupy, to
jeszcze jak wracam i chcę nakręcić film o wspólczesnej Polsce i
panujących tu wykluczonych, wykorzenionych, rozpadzie więzi, nędzy,
nietolerancji, destabilizacji tożsamości narodowej i innych strasznych
problemach, o których świetnie pisał Hokelbet- nie wiem, nie czytałem, a
które mnie nie dotyczą, to nie dość że nie mogę bo nie potrafię, to
jeszcze jak wracam z Okęcia na to kartoflisko, gdzie panują chore
systemy, chore pojęcia, chore konflikty i chore relacje, i metro brrruu,
tramwaje wrrrr, samoloty szuuuu, zanieczyszczona gnojówka gul gul gul,
to też chcę jakoś żyć a jeszcze muszę spłacać kredyt na to mieszkanie,
które dalibóg, lepiej nadawałoby się na piwniczkę na wino.
(Wychodzi. Staruszka, kręci gałką radia. Spośród szumów i chrzęstów fal
radiowych
wreszcie wyłania się głos spikera)
RADIO: W dawnych czasach, gdy świat rządził się jeszcze prawem boskim,
wszyscy ludzie na świecie byli Polakami. Każdy był Polakiem, Niemiec był
Polakiem, Szwed był Polakiem, Hiszpan był Polakiem, Polakiem był każdy
po prostu każdy każdy każdy. Pięknym krajem była podówczas Polska;
mieliśmy wspaniałe morza, wyspy, oceany, flotę która po nich pływała i
odkrywała wciąż nowe, również przynależące do Polski kontynenty, był
między innymi znany polski odkrywca Krzysztof Kolumb, którego potem
oczywiście przechrzono na Christophera czy innego Chrisa czy Isaaka.
Byliśmy wielkim mocarstwem, oazą tolerancji i multikulturowości, a każdy
nie przybywający tu z innego kraju, bo ówcześnie jak już wspominaliśmy
ich nie było, był tu gościnnie witany chlebem...
(Na rowerku przyjeżdża Mała Metalowa Dziewczynka. Nerwowo kręci się
wokół radia, jakby była zazdrosna że coś wygryzło ją z fonosfery.)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Chleba, chleba, coś słyszałam o jakimś
chlebaku.
OSOWIAAA STARUSZKA: Chlebie.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Czy chlebie, czy chlebku, ja tam nie wiem co
to jest, ale jeśli to te białe sypiące się kamory z Tesco, to trzeba im
koniecznie było powiedzieć, że można nimi świetnie rysować po asfalcie.
I się potem nie zmywa na kwaśnym deszczu. Ale są bardzo tuczące.
RADIO: ...i solą...Ale skończyły się dobre czasy dla naszego państwa.
Najpierw odebrano nam Amerykę, Afrykę, Azję i Australię. Niszczono
polskie flagi i domalowywano na nich inne paski, gwiazdki i inne
esy-floresy, język polski urzędowo pozmieniano na frymuśne obce języki,
których nikt nie umie i nie zna, a jedynie ludzie którzy nimi mówią
tylko po to, żebyśmy my Polacy go nie znali i nie rozumieli, i czuli się
jak ostatnie szmaty...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: No właśnie, no i dobrze, święta racja. Ja
sobie ściągam z internetu subtitlesy i wszystko rozumiem.
RADIO: Potem zabrano nam kolejno Egipt, Francję, Włochy, Brazylię ,
wreszcie odebrano nam Niemcy,
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: I dobrze nam tak, a co, gdziebyśmy znalezli
pracę?
RADIO:...mieszkających tam Polaków natychmiastowo zniemczono i kazano im
jodłować, ostatecznie odłączono Rosję gdzie polską ludność zapędzono do
mówienia jakimś dziwnym narzeczem. Zostawiono nam piaszczysty spłachetek
ziemi ukochanej, ojczystej. Wisła cięła łany krwistych malw srebrzystą
nitką i złoty kłos dojrzewał, chleb nasz powszedni...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: To powiedzcie im żeby kupili sobie w Tesco te
białe kamory, świetnie się nimi pisze po asfalcie, tylko śmiertelnie
tuczą, nigdy babcia nie będzie przezroczysta!
RADIO: Aż do Warszawy wkroczyli Niemcy i powiedzieli, że Polska ani
chwili dłużej nie jest już Polską, Warszawa nie jest jej stolicą tylko
dziurą w ziemi pełną gruzu,
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Święta racja, dziura! Zabita
dechami. Nienawidzę tego miasta! Metro wrrr, tramwaje bruuu, w
autobusach smród, a do jakiegokolwiek celu nie jedziesz, to po trupach,
po trupach po trupach!!
RADIO: ...a my nie jesteśmy żadnymi Polakami...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: I bardzo słusznie. I bardzo słusznie, ja też
nie jestem żadną Polką, niby dlaczego? Takiej decyzji nie mogłam podjąć
nawet podświadomie. Jestem Europejką.
RADIO:...nie jesteśmy Polakami tylko Niemcami albo Rosjanami a właściwie
to ich zwłokami, a ci co nawet nie są zwłokami, to zaraz nimi i tak
będą...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: No właśnie, w pełni się zgadzam z tym radiem.
Po co być jakimiś Polakami.
STARUSZKA: Polsko kraino prześliczna, pamiętam jak umierało twe piękno.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Umierało, umierało, to niech sobie wzięło
apap! Każdy wie że Polska głupi kraj, biedny i brzydki. Architektura
brzydka, pogoda ciemna, temperatura zimna, nawet zwierzęta uciekły i
schowały się w lasach. W telewizji złe programy, dowcipy niedowcipne,
prezydent wygląda jak kartofel a premier jak kabaczek.
Premier wygląda jak kabaczek, a prezydent jak premier.We Francji jest
Francja, w Ameryce Ameryka, w Niemczech są Niemcy i nawet w Czechach są
Czechy, a tylko w Polsce jest Polska. W Francji są bagietki, Anglii
grzanki, w Niemczech bułki a w Polsce ciągle tylko ten chleb chleb
chleb. W Francji jest bagietka, we Włoszech makaron a w Polsce do dziś
je się nie wiadomo czemu te kartofle. We Francji wszyscy mówią po
francusku, w Anglii po angielsku i tylko w tej Polsce wszyscy pierwsza
litera pier druga do po polsku czego nikt nie rozumie. Ja to już od
dawna zdecydowałam, że nie jestem żadną Polką tylko Europejką, a
polskiego nauczyłam się z płyt i kaset, które zostały mi po polskiej
sprzątaczce.
Nie jesteśmy żadnymi Polakami, tylko Europejczykami, normalnymi ludzmi!
To właśnie nie jest moja mama, tylko nasza prywatna sprzedawczyni z
Tesco. Przywozi nam na wózku widłowym Tesco do domu, a my tylko
pokazujemy czego nie chcemy i ona odwozi to z powrotem, a jak się ślizga
na zakrętach!
To nie jest nasza sąsiadka,
t
y
lko nasza prywatna rozdawaczka ulotek,
jest taka gruba, że trzymamy ją w domu, nie będzie się szwędać normalnym
ludziom po ich polu widzenia. Przynosi nam do domu przejście podziemne i
tu rozdaje ulotki, sama ich za nas nie bierze i wyrzuca za pierwszym
rogiem!
A to właśnie nie jest moja babcia, tylko nasza sprzątaczka. Jest taka
stara i przezroczysta bo przyjechała dziś tym wózkiem prosto z Ukrainy.
I między nami dobrze jest. I między nami dobrze jest!
Nie jesteśmy żadnymi Polakami, tylko normalnymi ludzmi! Do Polski
przyjechaliśmy tu z Europy po bio-prawdziwe dobre ziemniaki z
prawdziwej ziemi a nie te wodniste z Tesco, a polskiego nauczyliśmy się
z płyt i kaset!
(zgrzyty na linii, przerwa w połączeniu, buczenie, Mała metalowa
dziewczynka kręci gałką radia, wybucha z niego muzyka big-beatowa)
RADIO: Koń który jezdził konno
i krzyczał na siebie prrr,
ryba błynąca statkiem,
lodówka robiąca brrr.
OSOWIAAA STARUSZKA: Zostaw! Ja pamiętam dzień, w którym wybuchła wojna.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Wojna cenowa?
OSOWIAAA STARUSZKA: Ja tylko z torebką, tylko w tej sukience w
różyczki, wracałam znad Wisły, bo dzień był całkiem upalny, z oczami
jeszcze wciąż zbłękitniałymi od patrzenia w jej senną, chłodną,
mydlaną, czystą taflę... Razno stukotały na bulwarze moje czółenka z
rudawej skórki...
MAAA METALOWA:...za obcasami których melancholijnie wlokły się tataraki,
stare kondony, podpaski i rozmokła reklamówka....
OSOWIAAA STARUSZKA: I już na naszym byłam podwórku, już rozwarłam bramę,
już stawałam u drzwi naszej kamienicy, już dłonie wyciągając do
młodszego rodzeństwa, gdy wtem się spostrzegłam, że podczas nadrzecznej
przechadzki coś niefortunnie przyczepiło mi się do obcasiku pantofelka.
Stanęłam przy śmietniku, by pozbyć się wiślanego paprocha i do dziś
pamiętam że....
SCENA 2
(Zmiana światła. Osowiała Staruszka- już bez wózka i w swojej sukience w
różyczki i Mała Metalowa Dziewczynka przy kubłach do segregacji śmieci
próbują z mozołem odczepić śmieci przyczepione do pantofelka Staruszki)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Że to stara wielka pucha po lunschmeacie, do
której przyczepiło się kilka rozmokłych gazetek z Tesco, samodegradująca
się siatka, aplikator od tamponu, worek ze zwłokami i torebka z
macdonaldsa z prawie nieruszonymi frytkami, które mimo leżenia w wodzie
od ponad roku lub i dwóch zachowały kształt i aromat, więc chapsnęłam
jedną czy dwie, chociaż są bardzo tuczące i jak nie weznę się w garść
to z przezroczystości nici...
OSOWIAAA STARUSZKA: Gdy aż tu nagle...
(Wycie syren, warkot samolotów, bombardowanie)
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Aż tu nagle bum! Dość znajomy ten swąd.
Uciekajmy, tu się pali jakiś rower.
OSOWIALA STARUSZKA: Całe niebo, całe niebo ciemne...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Od tych nadlatujących modeli samolotów. Niech
babcia szybko spadnie ze schodów do piwnicy, złamie rękę i roztrzaska
sobie głowę, bo tam leżały cegłówki!
(Osowiała Staruszka i Mała Metalowa Dziewczynka spadają ze schodów)
OSOWIAAA STARUSZKA: Całe niebo, całe niebo...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Całe niebo wynajęli na tę wystawę modeli
samolotów. Ale się ktoś nakleił!
OSOWIAAA STARUSZKA: Huk potworny, serce to szarpało się w piersi jak
słowiczek...
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Na którym ktoś tłucze słoiczek.
OSOWIAAA STARUSZKA: Aż wreszcie cisza, cisza tak zimna i głucha....
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Wychodzimy bo tu śmierdzi kartoflami i
mokrymi kartonami, to już wolę zrzygać się patrząc na ciocię Bożenkę.
OSOWIAAA STARUSZKA: Stój, nie idz!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: O. A to ci niespodzianka. A dałabym głowę, że
w miejscu gdzie stoją teraz w powietrzu kawałki gruzu i kamieni, szkła i
walające się luzem piksele, stała jeszcze przed chwilą nasza kamienica!
O, te lecące kawałki szuflad to doskonale poznaję, ale dałabym głowę, że
były całymi szufladami, a wręcz komodą. Takie drzazgi, jak lecą, to
mieliśmy takie same, tylko to były krzesła. Te zęby tu to do złudzenia
podobne do tych, co były u nas w domu grzebieniami, te strzępy to
całkiem jak strzępy naszych zdjęć, z tą różnicą że myśmy mieli całe. O,
a ci Polacy, co lecą, to też tacy nieopodal mieszkali, ale ci nasi to
byli żywi i byli całymi Polakami, a nie ich latającymi na prawo i lewo
niezidentyfikowanymi szczątkami. Czyżbym była pijana tak, że nie dość że
całkowicie nie pamiętam, bym kiedykolwiek cokolwiek piła to jeszcze nie
mogła trafić do własnego domu? Ten który się właśnie przewraca, do
złudzenia go przypominał, a wręcz nim był. Dziwne.
OSOWIAAA STARUSZKA: Wszystko to spadało, kładąc się warstwami. Zamknęłam
oczy jeszcze mocniej, a gdy je otwarłam, już leżało, gruz- ciała-
proch-ciała, miał-ciała, gruz-ciała, jak jaka upiorna lazania.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Jak mama nigdy nie robi lazani, to też tak
nie układa. Niezła hołda. Można ekstra pogrzebać sobie w pikselach.
(grzebią w gruzie)
OSOWIAAA STARUSZKA: Nie wiem, ile minęło czasu, wychodząc tamtej jesieni
z mieszkania, nie wzięłam zegarka. Długo wycieńczona i głodna błądziłam
po wielkiej kupie gruzu.
Chleba!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Tylko zaklinam z pełnoziarnistej mąki, nie te
radioaktywne kamory. Nie chcę byś szczupła, chcę być przezroczysta!
OSOWIAAA STARUSZKA: Chleba!
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA (grzebiąc dalej): A widziała babcia jak rower
się palił? No wreszcie są! No wreszcie są! Poznaję ten stłuczony judasz,
to nasz, uf, przecież to drzwi od naszego mieszkania! Puk puk! Puk puk!
Musi babcia mocniej, bo jak pukać w taką kupkę popiołu, to nic nie
słychać.
STARUSZKA: E, widocznie siedzą po swoich pokojach. Wytrzyj
buty. Tu jest miejsce gdzie leżała wycieraczka. I powieś paltocik. Tu
gdzieś, koło tych potłuczonych talerzy widziałam, że walał się
wieszaczek.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA (biegnie na spotkanie): Wuju Maurycy! Wuju
Maurycy! Wuju Maurycy, znalazłam nogę wuja, stała w pokoju, gdzie jest
reszta wuja?
A te usta to czyje? Kto je tu tak rzucił bez ładu i składu pod spalonymi
półkami ze spalonymi książkami i tak ohydnie pod tym popiołem mlaszcze?
OSOWIAAA STARUSZKA: Dariu! Wszystko powiem mamie, jak znajdę jej twarz
odbijającą się jeszcze w lusterku, które trzyma jeszcze jej urwana ręka.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA (grzebiąc dalej w gruzie): O ho ho, a tu
jakieś całkiem jeszcze dobre ręce, tylko jedna złamana. Chyba się
złamała, jak babcia spadała do piwnicy. Tylko muszę je oderwać, bo
strasznie się na czymś zacisnęły! Ekh! Ekh! Strasznie się zacisnęły! Co
to może być, a zakrwawione, a zakurzone, a martwe, chyba się
roztrzaskało o cegłówki! W Ameryce to do takich rzeczy załączają gumowe
rękawiczki. O. To. A to nie przypadkiem jak gdyby babci twarz? A cała
reszta to nie jest w ogóle cała babcia?
A jakie nerwy potargane, a jakie splątane, jak babcia znajdzie jakiś ząb
od grzebienia, to przeczeszemy, bo wygląda babcia jak podarty
spadachron.
(wywleka spod gruzu całą babcię)
No z babci to flejtuszek, to jest ta słynna sukienka, co mi truje o niej
babcia dniami i nocami, to są te różyczki? Zachwaszczone, połamane, jaki
pan taki kram! Pokrzywy, łyse mlecze, jakieś bandaże pokrwawione, babcia
myśli że to będzie łatwo odplamić? Co oni tu nawyszywali, łuski od
nabojów, wąsate szczypawki, druty kolczaste, to zupełnie niemodne, to
nie mogły być po prostu czaszeczki? O Jezu, toż trzeba było mamę
zawołać, wiadomo że babcia nie umie nastawiać sobie pralki, to że już
lepiej jak tak prosi to jej nastawić, niż żeby znów babcia wszystko
zepsuła.
SCENA 3:
(Mieszkanie Mężczyzny. Identyczny układ wszystkiego jak wcześniej, tylko
pod wszystkimi pseudo-splendorami z Ikei
nie ma już ani śladu grzyba, meblościanek, kilimków i kubeczków po
kefirze. Jedynym śladem po ich istnieniu jest
kupka walających się koło kubłów na śmieci pikseli, po której w
doszczętnie wygryzionym przez myszy marynarskim mundurku
z gniazdami os we włosach biega- o ile to możliwe- wykonująca
dramatyczne gesty
z poeamatu średniowiecznego "Roland wbija sobie miecz w grdykę na
wzgórzu" Mała Metalowa Dziewczynka.
W oddali na swoich blaknących na słońcu fotelach siedzą w pozycjach
telewizyjnych Halina i Bożena, wśród
nich pęta się Edyta nie wiedząc gdzie powiesić swoje majtki z mokrej ze
wzruszenia koronki i siatką pełną papierków
po mieszance wedlowskiej, i Monika w poszukiwaniu utraconego pępka)
MŻCZYZNA: I wtedy już właśnie widz się domyśla, że babcia zginęła w tym
bombardowaniu. Ta dziewuszka jeszcze do niej:
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Babciu! Babciu! Niechże babcia wstaje!
MŻCZYZNA: I uderza w straszną rynnę, bo teraz rozumie, że nie dość, że
jej ukochana babcia zmarła w bombardowaniu, to jeszcze jej matka z tego
względu też prawdopodobnie się nigdy nie urodziła, więc nie dość że jest
sierotą, to jeszcze sama nawet też nie istnieje ani nigdy nie istniała i
tak jest lepiej dla nich wszystkich, a zwłaszcza dla wszystkich innych
wszystkich, a przede wszystkim najlepiej jest dla mnie, bo mam tu
święty spokój i dla siebie cały pokój.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Chleba! Chleba!
MŻCZYZNA: -woła w ostatniej scenie dziewczynka, konając z głodu na
hołdzie gruzu. Widz przeżywa wzruszenie i refleksję nad czasami pokoju,
w których wojna i głód mają akurat miejsce w innych krajach.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA: Chleba!
HALINA: A zjedzże sobie ten spleśniały co leży na parapecie dla ptaków,
przecież go nie wyrzucę!
BOŻENA: A daj mnie, bo nie poszłam do Tesco, nie mogę się tak szwędać
innym ludziom po ich polu widzenia, skoro mogą się porzygać z lepszych
powodów
EDYTA: Może cukierka? Bardzo dobre. Mam w samochodzie jeszcze kilka,
których nie zjadłam ze wzruszenia jak je zawoziłam do sierocińca po
obejrzeniu tego filmu.
MONIKA: A ja nie jadam nic, bo nawet nic tuczy i powoduje pępek.
MAAA METALOWA DZIEWCZYNKA (do siebie): Chleba! A widziałaś jak się rower
palił?
(wali pięściami do drzwi Mężczyzny)
Chleba!
MŻCZYZNA (podejrzliwie patrzy przez wizjer, otwiera): A idzże brudasie,
nie mam żadnego chleba. Chleba, chleba, a jak jej dam chleba, to kupi
wódkę i narkotyki.
KONIEC


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Coś między nami
Psalm 73 w 28 DOBRZE JEST MI DO BOGA SĘ PRZYBLIŻAĆ
Asnyk Miedzy nami nic nie bylo
Między nami cisza trwa Bolter
Dobrze jest być dużym czyli jak oni to robią
miedzy nami nic nie bylo, asnyk
miedzy nami nic nie bylo Asnyk
Chris Cleave Miedzy nami id 2029906

więcej podobnych podstron