Impuls Optymalizacja Porodu Zagadnienie Interdyscyplinarne E book


Optymalizacja porodu
 zagadnienie interdyscyplinarne
Optymalizacja porodu
 zagadnienie interdyscyplinarne
pod redakcjÄ… naukowÄ…
Emilii Lichtenberg-Kokoszki,
Ewy Janiuk,
ks. Jerzego Dzierżanowskiego
Oicyna Wydawnicza  Impuls
Kraków 2008
© Copyright by Oficyna Wydawnicza  Impuls , Kraków 2008
Recenzent:
mgr Leokadia Jędrzejewska
Krajowy Konsultant w dziedzinie Pielęgniarstwa
Ginekologicznego i Położniczego
Redakcja merytoryczna:
Emilia Lichtenberg-Kokoszka, Ewa Janiuk, ks. Jerzy Dzierżanowski
Redakcja wydawnicza:
Magdalena Polek
Korekta:
Jolanta Chrostowska-Sufa
Projekt okładki:
Anna M. Damasiewicz
PublikacjÄ™ sfinansowali:
Nestlé Polska SA, NUK, Polski Bank Komórek Macierzystych SA,
Sciele Pharma, Inc. (PrenateElite),
Zakład Usług Położniczo-Pielęgniarskich  Zdrowa Rodzina
ISBN 978-83-7308-488-9
Oficyna Wydawnicza  Impuls
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (0-12) 422-41-80, fax (0-12) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2008
Spis treści
Wstęp ............................................................................................................ 7
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Poród ............................................................................................................ 11
Wojciech Guzikowski
Optymalizacja porodu ................................................................................... 19
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Biomedyczne aspekty porodu. Elementy wybrane ......................................... 29
Ewa Janiuk
Matka jako aktywny uczestnik porodu .......................................................... 41
Grażyna Zimnal
Ojciec, aktywny uczestnik porodu ................................................................. 51
Jolanta Żarczyńska-Hyla
Deficyty rozwojowe u dzieci wywołane nieprawidłowym przebiegiem
okresu okołoporodowego ............................................................................... 59
Alicja Mendel
Doświadczenie porodu a poporodowe obniżenie nastroju u kobiet ................ 65
ks. Jerzy Dzierżanowski
Wybrane aspekty życia religijnego i duchowego małżonków
w przygotowaniu do porodu .......................................................................... 71
Anna Glińska-Lachowicz
Dlaczego ludzie mają dzieci? (doniesienie z badań) ........................................ 81
6 Spis treści
Danuta Żurawicka, Małgorzata Zimnowoda, Iwona Auczak
Rola i zadania współczesnej położnej  opinie pacjentek ............................. 91
Marcin Biszkowiecki
Prawo w relacjach pacjent  personel medyczny .......................................... 99
Anna Otffinowska
Czynniki wpływające na satysfakcję kobiet z porodu
 analiza danych z akcji  Rodzić po ludzku ................................................ 107
Katarzyna OleÅ›
Dobry poród. Próba spojrzenia z różnych perspektyw .................................. 113
Summaries ................................................................................................... 121
Noty o autorach .......................................................................................... 127
Wstęp
W wyniku rozwoju takich dyscyplin naukowych, jak psychologia prenatalna1
czy pedagogika prenatalna2, a także na skutek działalności Fundacji  Rodzić po
Ludzku , Stowarzyszenia na rzecz Naturalnego Rodzenia i Karmienia, Niezależnej
Inicjatywy Rodziców i Położnych  Dobrze Urodzeni oraz aktywności samych
małżonków i rodziców poród przestał być wydarzeniem czysto medycznym. Pra-
cownicy służby zdrowia, położne i lekarze zaczęli zauważać, że poród wiąże się nie
tylko ze sprawną i fachową  obsługą 3 czy  prowadzeniem 4, ale także z całą gamą
doznań natury bio-psycho-społecznej i duchowej.
1
Psychologia prenatalna zajmuje się między innymi psychicznym rozwojem dziecka, psycholo-
gicznymi problemami okresu ciąży w aspekcie przeżyć matki, ojca oraz dziecka; psychologiczno-praw-
ną sytuacją rodziców oraz dziecka; psychologicznymi problemami związanymi z przygotowaniem ro-
dziców do porodu i jego przebiegiem oraz warunkami, w jakich powinien przebiegać; aspektami ciąży
specjalnej troski (młodocianych, niepełnosprawnych itp.); postawami ludzi wobec płodności, przy-
gotowaniem do ról rodzicielskich, psychologicznymi aspektami poronień naturalnych i sztucznych,
por. D. Kornas-Biela, Rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem w ujęciu psychologii fizjologicznej,
 Nowiny Psychologiczne 1986, nr 8 9, s. 20.
2
Edukacja prenatalna obejmuje poznanie, gromadzenie i rozpowszechnianie wiedzy, głównie me-
dycznej i psychologicznej, dotyczącej poczętego dziecka oraz warunków i czynników zaburzających
i optymalizujących jego rozwój. Jest ona kierowana do młodzieży, młodych małżeństw i rodziców
w najwcześniejszej fazie ich rodzicielstwa oraz do profesjonalistów (np. pracowników służby zdrowia).
Uznając, że w prenatalnym okresie życia człowieka kształtują się podwaliny zdrowia psychospołecznego
oraz osobowości, pedagogika prenatalna staje się również  [...] teorią wychowania dziecka prenatalnego
oraz teorią edukacji w zakresie przygotowania do realizacji zadań, jakie stawia przed osobami bliskimi
dziecku jego najwcześniejszy okres rozwoju , D. Kornas-Biela, Psychologia i pedagogika wobec statusu
dziecka prenatalnego [w:] T. Biesaga (red.), Bioetyka personalistyczna, PAT, Kraków 2006, s. 309 310;
D. Kornas-Biela, Rodzina w procesie prokreacji [w:] J. Stala, E. Osewska (red.), Rodzina  bezcenny
dar i zadanie, Polwen, Radom 2006, s. 512; D. Kornas-Biela, Dziecko prenatalne jako przedmiot za-
interesowań psychologicznych organizacji i stowarzyszeń naukowych [w:] D. Kornas-Biela (red.), Oblicza
dzieciństwa, KUL, Lublin 2001, s. 238.
3
A. Cekański, Pielęgniarstwo położnicze, PZWL, Warszawa 1960, s. 38.
4
I. W. Dudenchausen, W. Pschyrembel, Położnictwo praktyczne i operacje położnicze, PZWL, War-
szawa 2003, s. 170.
8 Wstęp
Owocem zainteresowań przeżyciami kobiety rodzącej było powstanie nurtu
psychoprofilaktyki porodowej. W 1949 roku angielski położnik Grantly Dick-
-Read opracował metodę przygotowania do nat ur al nego por odu, zwanego
również p or odem bez l ęku. W Polsce przyjęło ono formę s zkoł y r o-
dzeni a przygotowujÄ…cej do aktywnego i sprawnego rozegrania aktu rodzenia,
szeroko propagowanej przez Włodzimierza Fijałkowskiego. Następnie zainte-
resowano się przeżyciami rodzącego się dziecka. W rezultacie powstała między
innymi książka Narodziny bez przemocy5 napisana przez francuskiego położnika,
Frédéricka Leboyera, a wydana w 1974 roku. O pozytywnych aspektach obecno-
ści ojca przy porodzie mówiono już na Międzynarodowym Kongresie Medycyny
Psychosomatycznej w Londynie w 1971 roku. Powoli zwyczaj asystowania męża
przy porodzie docierał również do Polski, gdzie w 1983 roku odbył się pierwszy
poród rodzinny.
Stopniowo reorganizuje się bloki porodowe, gdzie wielołóżkowe sale są za-
stępowane salami porodów rodzinnych; stosuje się coraz nowsze sposoby poza-
farmakologicznego i farmakologicznego uśmierzania bólu porodowego, takie jak
właściwe oddychanie, zmiana pozycji w czasie rodzenia, poród w wodzie czy znie-
czulenie zewnątrzoponowe, a obecnie pojawiają się nieśmiałe próby ponownego
przeniesienia miejsca narodzin do domu rodzinnego. Jednym słowem, działania
personelu medycznego zmierzajÄ… do optymalizacji procesu rodzenia.
Analizując zagadnienia dotyczące optymalizacji porodu, należy zastanowić się
nad znaczeniem samego słowa opt ymal i zacj a. Słowo optimus w języku łaciń-
skim oznacza  najlepszy . Według Innego słownika języka polskiego optymalizacja
jakichś działań, procesów, systemów itp. to organizowanie lub zorganizowanie
ich w taki sposób, by przebiegały lub działały jak najlepiej6. Według W. Kopa-
lińskiego
optym[al]izacja to wyznaczanie [...] najlepszego, najkorzystniejszego, ze względu na
wybrane kryteria, rozwiÄ…zania danego problemu7.
 Optymalny oznacza ponadto: najkorzystniejszy, najbardziej sprzyjajÄ…cy (cze-
muś)8, najlepszy w danych warunkach9, umożliwiający uzyskanie najlepszych,
optymalnych wyników w jakiejś dziedzinie10. Ponieważ zmieniają się i war un-
k i, i samo podejście do porodu wśród lekarzy, położnych, psychologów i peda-
gogów, rodzących i ich partnerów, również pojęcie jego optymalizacji może być
rozpatrywane w różnych kontekstach. Dla jednych oznacza ono zgodny z naturą
poród fizjologiczny, niezakłócony jakąkolwiek, najmniejszą nawet, ingerencją
5
F. Leboyer, Narodziny bez przemocy, Pax, Warszawa 1986.
6
M. Bańko (red.), Inny słownik języka polskiego, t. I, PWN, Warszawa 2000.
7
W. Kopaliński, Podręczny słownik wyrazów obcych, Rytm, Warszawa 1999, s. 553.
8
E. Sobol (red.), Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 2002, s. 797.
9
M. Bańko (red.), Inny słownik..., dz. cyt.
10
E. Sobol (red.), Słownik wyrazów obcych, dz. cyt., s. 797.
Wstęp 9
z zewnątrz. Dla innych celem porodu optymalnego będzie po prostu urodzenie
dziecka w dobrym stanie ogólnym przy zachowaniu dobrego stanu ogólnego
matki. Tu znowu mamy rozbieżności, ponieważ inaczej rozumiany jest dobr y
s t an zdrowi a. Dla medyka stan po cięciu cesarskim, nacięciu krocza lub po
porodzie zabiegowym nadal pozostaje dobrym s t anem zdr owi a, jeżeli nie
ma bezpośredniego zagrożenia życia. Ta sama sytuacja z punktu widzenia matki
przestaje już być optymalna, ponieważ wiąże się z dyskomfortem, bólem, lękiem.
Powrót do dobrego stanu fizycznego nie musi oznaczać powrotu do zdrowia.
Zdr owi e należy rozpatrywać jako stan równowagi bio-psycho-społecznej, a nie
jedynie jako brak schorzenia. Niedostrzeganie problemu zdrowia z perspektywy
holistycznej, zwłaszcza w przypadku porodu, jest wielkim błędem, ponieważ po-
ród to przede wszystkim wydarzenie fizjologiczne, rodzinne (przynajmniej takie
powinno być), a nie jedynie medyczne (do czego niejednokrotnie jest sprowadza-
ne). Toteż usprawnianie tak ważnego biologicznego, psychicznego, społecznego
i duchowego wydarzenia, jakim są narodziny dziecka, nie może się odbywać bez
uwzględnienia jego interdyscyplinarnego charakteru.
Opracowania zawarte w niniejszej książce zostały przygotowane jako refe-
raty wygłoszone na konferencji naukowej  Optymalizacja porodu  zagadnienie
interdyscyplinarne , zorganizowanej 2 kwietnia 2008 roku przez Uniwersytet
Opolski, Wydział Teologiczny, kierunek Nauki o Rodzinie, Polskie Towarzy-
stwo Położnych Oddział w Opolu oraz Państwową Medyczną Szkołę Zawodową
w Opolu, Instytut Położnictwa. Różnorodność tematów podejmowanych w ra-
mach omawianej problematyki potwierdza interdyscyplinarność zagadnienia oraz
ukazuje, jak odmienne mogą być koncepcje samego porodu. Prezentowane teksty
są owocem własnych badań empirycznych autorów prac, refleksji i przemyśleń
dotyczących zarówno teorii, jak i praktyki położniczej oraz krytycznego przeglądu
literatury przedmiotu.
Książkę otwiera artykuł Emilii Lichtenberg-Kokoszki  Poród , stanowiący
wstęp do dalszych rozważań naukowych. Tekst Wojciecha Guzikowskiego to
krótka charakterystyka różnorodnych działań podejmowanych w celu optymali-
zacji porodu. Następnie Emilia Lichtenberg-Kokoszka zwróciła uwagę na biome-
dyczne aspekty porodu będące podstawą optymalizacji porodu fizjologicznego.
Ewa Janiuk omówiła rolę kobiety, a Grażyna Zimnal  mężczyzny, ukazanych
jako aktywni uczestnicy porodu. Jolanta Żarczyńska-Hyla opisała wpływ poro-
du na dalsze losy dziecka, a Alicja Mendel znaczenie porodu dla pojawienia siÄ™
poporodowego obniżenia nastroju u kobiet. Ksiądz Jerzy Dzierżanowski zwrócił
uwagę na wartość formacji duchowej małżonków w przygotowaniu do porodu.
Anna Glińska-Lachowicz przybliżyła deklarowane przez młodych motywy posia-
dania potomstwa. Danuta Żurawicka, Małgorzata Zimnowoda i Iwona Auczak
przedstawiły opinie pacjentek dotyczące roli współczesnej położnej. Marcin Bisz-
kowiecki przedstawił powiązania pomiędzy prawami pacjenta, obowiązkami per-
sonelu medycznego i możliwością ewentualnych roszczeń, Anna Otffinowska zaś
10 Wstęp
 analizę danych z akcji  Rodzić po ludzku pod kątem czynników wpływających
na satysfakcję kobiet z porodu. Publikację kończy artykuł Katarzyny Oleś, która
podjęła próbę spojrzenia z różnych perspektyw na tzw. udany poród.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że wielu istotnych zagadnień nie udało się
poruszyć. Niemniej mamy nadzieję, że zawarte tu rozważania zachęcą personel
medyczny, położne i lekarzy oraz samych rodziców do refleksji nad optymalizacją
tak ważnego życiowo wydarzenia, jakim są narodziny dziecka.
Kończąc wstęp, pozwolimy sobie na jeszcze jedną, drobną dygresję. Można
przypuszczać, że W. Kopaliński nieprzypadkowo połączył wyjaśnienie pojęcia
 optymalizacja ze znaczeniem wyrazu  optymista . Optymista to człowiek prze-
niknięty optymizmem, czyli skłonnością do dostrzegania dobrych stron życia, do
spoglądania z otuchą i nadzieją w przyszłość swoją i świata11. Wyrażamy nadzieję,
że optymalizacja porodu, odpowiadająca potrzebom rodzących, ich dzieci i mał-
żonków, przyczyni się do wzrostu optymizmu wśród rodziców i ich potomstwa.
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Ewa Janiuk
ks. Jerzy Dzierżanowski
11
W. Kopaliński, Podręczny..., dz. cyt.
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Poród
Z medycznego punktu widzenia na poród składa się wiele procesów, dzięki
którym płód wydostaje się z ciężarnej macicy na zewnątrz. Z psychopedagogiczne-
go punktu widzenia poród to jedno z najważniejszych przeżyć dla rodziców i dziec-
ka. Niezależnie jednak od podejścia, podejmując dyskusję na temat optymalizacji
porodu, uznałam za wskazane przybliżenie samego aktu rodzenia.
Autorzy podręczników położnictwa dzielą poród na trzy1, czasami na cztery
okresy2. Pierwszy okres porodu to  okres rozwierania , rozpoczynajÄ…cy siÄ™ skurcza-
mi porodowymi, a kończący się zupełnym rozwarciem ujścia zewnętrznego szyjki
macicy. Drugi to  okres wydalania , trwający od całkowitego rozwarcia szyj-
ki macicy do urodzenia dziecka. Trzeci   okres łożyskowy  trwa od urodzenia
dziecka do urodzenia popłodu. Czwarty okres porodu, określany mianem  wczes-
nego okresu poporodowego , to czas dwu godzin następujących bezpośrednio po
urodzeniu łożyska.
Za początek porodu uznaje się rozpoczęcie regularnej czynności skurczowej
mięśnia macicy, gdzie kolejne skurcze pojawiają się w odstępach co najmniej
10 15 minut, a ich wynikiem jest skracanie i rozwieranie siÄ™ szyjki macicy. Wy-
znaczenie pierwszego okresu porodu ma istotne znaczenie, ponieważ od momentu
uznanego za jego początek liczy się całkowity czas trwania porodu, a w sytuacji
stwierdzenia jego przedłużania się podejmuje się decyzje dotyczące np. sposobu
jego przyspieszenia czy zakończenia.
Przytoczona definicja wydaje się jednoznaczna, zarówno jednak w praktyce,
jak i w teorii ustalenie dokładnego czasu rozpoczęcia porodu nastręcza już pewne
trudności. Część kobiet uznaje skurcze przepowiadające, pojawiające się około
1
K. P. Hanretty, Położnictwo, Urban & Partner, Wrocław 2006, s. 226.
2
M. Ropacka, G. H. Bręborowicz, Poród prawidłowy [w:] G. H. Bręborowicz (red.), Położnictwo
i ginekologia, t. I, PZWL, Warszawa 2006, s. 345 346.
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Impuls Krok W Kierunku Kreatywnosci Zabawy E book
Impuls Krok W Kierunku Kreatywnosci Program E book
Impuls Jakosc Zycia W Perspektywie Pedagogicznej E book
Impuls Wybrane Aspekty Pracy Z Niepelnosprawnymi E book
Optymalne sterowanie i tradycyjny rachunek wariacyjny Dwuwymiarowe zagadnienie Newtona
E book Impuls Skala Postaw Byc I Miec
[PL book] Odchudzanie i optymalizacja Windows XP
Impuls Zjawiska Niepowodzen Szkolnych Uczniow Zdolnych E book
E book Impuls Istota Czytania
E book Impuls Kobiecosc Meskosc I Przemoc Symboliczna
E book Impuls Dziecko Z Zaburzeniami Rozwoju I Zachowania W Klasie Szkolnej
E book Impuls Uczen Niepelnosprawny I Jego Nauczyciel W Przestrzeni Szkoly
E book Impuls Rozwijanie Fantazji Zainteresowan I Zdolnosci Uczniow
E book Impuls Edukacja Europejska Od Wielokulturowosci Do Miedzykulturowosci
Impuls Wielowymiarowosc Procesu Rehabilitacji E book
Impuls Matematyka 160 Pomyslow Na Nauczanie Zintegrowane W Klasach I Iii E book
E book Impuls Kolezenskie Doradztwo Czyli O Kulturze Uczenia Sie Od Siebie Nawzajem

więcej podobnych podstron