Anamnesis58 2f str 28


f. Odpowiedzi na przedłożone wątpliwości
W organie Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów  Notitiae ukazały się
odpowiedzi na przedłożone wątpliwości, które niżej publikujemy w polskim przekładzie (tekst
łaciński zob.  Notitiae 45 [2008] nr 11-12 [507-508] s. 609).
Czy wolno celebrującemu kapłanowi przyjąć samemu Komunię św. dopiero
po udzieleniu Najświętszej Eucharystii wiernym albo najpierw rozdzielić Naj-
świętszą Eucharystię a dopiero potem spożyć ją równocześnie z wiernymi?
Odpowiedz  Negatywnie na obydwa pytania.
Tego rodzaju sposób postępowania jakiegokolwiek kapłana celebrującego, że
mianowicie przyjmuje Komunię świętą tylko wtedy, kiedy wcześniej udzieli Eucha-
rystii wiernym, albo, że przyjmuje Komunię św. wraz ze wszystkimi, kiedy Najświęt-
sza Eucharystia została już wcześniej rozdzielona, wypływa ze szczególnej opinii,
według której wierni oczywiście winni być obsługiwani w pierwszej kolejności, jako
goście przy eucharystycznym stole.
We wszystkich obrządkach Kościoła znajduje się utrwalony tradycją porządek
przystępowania do Komunii świętej: najpierw Komunię przyjmuje biskup lub kapłan
celebrujący, potem inni posługujący według porządku hierarchicznego, a na końcu
lud. Kapłan przyjmuje Komunię świętą jako pierwszy nie z racji ważności swojej
ludzkiej osoby, lecz z racji godności i natury swojej posługi. Sam kapłan bowiem
działa w Osobie Chrystusa, tak przez wzgląd na integralność sakramentu, jak też dla-
tego, iż stoi na czele zgromadzonego ludu: «Tak wiÄ™c, kiedy prezbiterzy Å‚Ä…czÄ… siÄ™ z
czynnością Chrystusa Kapłana, codziennie ofiarują Bogu siebie całych, a gdy karmią
się Ciałem Chrystusa, uczestniczą całym sercem w miłości Tego, który siebie daje
wiernym jako pokarm (Presbyterorum ordinis, 13).
W wydaniu Mszału Rzymskiego promulgowanym przez sługę Bożego papieża
Pawła VI Komunia wiernych następuje bezpośrednio po Komunii kapłana, stanowiąc
w ten sposób jedną czynność, jest to forma inna od tej, jaka obowiązywała w wydaniu
Mszału rzymskiego, który ukazał się w 1962 r., w którym to Komunia kapłana zostaje
oddzielona od Komunii wiernych poprzez recytacjÄ™ Confiteor, poprzez modlitwy
Misereatur, Indulgentiam, Agnus Dei oraz Domine, non sum dignus.
Obecnie obowiÄ…zujÄ…cy przepis liturgiczny stanowi: «KapÅ‚an, ilekroć sprawuje
Mszę świętą, powinien przyjmować Komunię świętą przy ołtarzu w czasie przewi-
dzianym przez Mszał, koncelebransi zaś zanim sami zaczną rozdzielać Komunię
świętą. Kapłan celebrujący albo koncelebrujący nie powinien nigdy czekać, aż za-
kończy się Komunia ludu, aby samemu przyjąć Komunię świętą (Redemptionis Sa-
cramentum, 97).
(z łac. tłum. ks. Z. Wójtowicz)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Anamnesis56 2b str 26 28
Anamnesis58 5b str 79
Anamnesis58 3d str 46 48
Finanse instytucji finansowych wpiąć po str 28
Anamnesis55 3k str 62 63
Anamnesis57 5b str 98 99
Anamnesis59 3a str 36 37
Anamnesis57 5a str 94 97
Anamnesis57 4d str 82 86
Anamnesis57 4b str 52 69
Anamnesis59 1b str 7 9
Anamnesis57 4c str 70 81
Anamnesis58 4a str 52 64
Zał 10 str 1 28

więcej podobnych podstron