udowodnij, ze lord jim jest pos Nieznany (5)


Kategoria: Polski

Zakres: Młoda Polska

Tytuł: Udowodnij, że Lord Jim jest postacią tragiczną.

Dodano: 2000.02.16





Udowodnij, że Lord Jim jest postacią tragiczną.



Plan pracy:

1.Wyjaœnienie pojêŚ takich jak :

a)tragizm

b)konflikt tragiczny

c)postaŚ tragiczna

2.Odwołanie siê do tragedii antycznej Sofoklesa.

a)Kreon dokonuje wyboru miêdzy paąstwem a rodziną

b)Antygona musi dokonaŚ wyboru miêdzy miłoœcią do brata a zakazem króla

3. śLord Jim”

a)klêska na statku szkolnym

b)ucieczka z śPatny”

c)życie na Patusanie jako rodzaj katharsis

d)ostatnia decyzja w życiu Jima (przyznanie siê do winy)

e)koniecznoœŚ jako nieodłączny element tragedii

-zabieg mający na celu stworzenie wrażenia koniecznoœci

4.Podsumowanie

-potwierdzenie tezy powyższymi argumentami





* * *

Lord Jim jest tragiczną postacią. Jednak, aby móc udowodniŚ, że tak jest naprawdê należy sobie wytłumaczyŚ co to jest tragizm, konflikt tragiczny oraz postaŚ tragiczna. Słownik jêzyka polskiego podaje taką definicje tragizmu : śwłaœciwoœŚ sytuacji konfliktowej (np. starcie dwóch racji moralnych) prowadzące do nieuniknionej klêski jednostkê wartoœciowszą, uczestniczącą w konflikcie.” Czyli konflikt tragiczny to istnienie przeciwstawnych, równorzêdnych racji, pomiêdzy którymi nie sposób dokonaŚ wyboru, każde posuniêcie bohatera zbliża go do katastrofy. Bohater tego konfliktu staje siê jednoczeœnie postacią tragiczną. Tragizm tej postaci polega na tym, że każda decyzja, jaka zostanie podjêta przez nią bêdzie miała tragiczne skutki.





Przykładem takich postaci tragicznych mogą byŚ Kreon i Antygona z dramatu Sofoklesa. Są to postacie antyczne. Kreon staje przed wyborem miêdzy dobrem paąstwa a dobrem rodzinnym. Jako władca i prawodawca musi przestrzegaŚ prawa nawet wówczas, gdy wykroczenie dotyczy członków rodziny. Poza tym uważa,

że wydany rozkaz powinien obowiązywaŚ wszystkich. Natomiast Antygona staje przed wyborem miêdzy miłoœcią do brata a posłuszeąstwem wobec władcy. Wybiera pierwszą możliwoœŚ, ponieważ dla niej ważniejsza jest tradycja i obrządek religijny. Za takie zachowanie została ukarana poprzez zamurownie. Bohaterowie tragedii p.t. śAntygona” są postawieni w sytuacji bez wyjœcia. Jakkolwiek by nie postąpili i tak bêdą winni i spotka ich za to kara.





Tytułowego bohatera powieœci Josepha Conrada p.t. śLord Jim” również można traktowaŚ jako postaŚ tragiczną. Jim staje przed wyborem miêdzy własnym rozumem a instynktem. Miêdzy marzeniami o byciu bohaterem, a chwilową niezdolnoœcią do przeciwstawienia siê żywiołowi jakim jest morze. Problem polega na tym , że instynkt jest silniejszy niż rozum i zapanowanie nad nim jest niezwykle trudne. Czy naszemu bohaterowi to siê udaje? Nie! Przykładem wyższoœci instynktu nad rozumem jest scena na statku szkolnym , kiedy to Jim powinien szybciej działaŚ i podejmowaŚ bardziej dojrzałe decyzje. Wydaje mi siê, że przytoczenie fragmentu tekstu opisującego zachowanie Jima na szkolnym statku, bardzo dobrze zobrazuje jego uczucia. śStał bez ruchu.[...] Ktoœ pchnął Jima , który zatoczył siê na ster-maszt i chwycił jakieœ liny. Stary statek szkolny, zacumowany do beczek, dygotał cały, kłaniając siê łagodnie w stronê wiatru , a skąpy takielunek nucił głêbokim , zdyszanym basem pieœą o młodoœci na oceanie. Kuter na wodê! – Jim ujrzał łódŸ z ludŸmi opadającą szybko za burtê i rzucił siê ku niej. Usłyszał plusk. Rzucaj! WyhaczyŚ taliê! Wychylił siê za burtê. Rzeka wzdłuż statku wrzała pienistymi smugami. Dostrzegł wœród zapadających ciemnoœci, że kuter miota siê na jednej linii z okrêtem, jakby urzeczony przez prąd i wiatr, które przez chwilê osadziły go na miejscu. Jim usłyszał niewyraŸnie głos wrzeszczący na kutrze: Równo , szczeniaki , jeœli chcecie kogoœ uratowaŚ! Równo! A łódŸ wzniosła nagle dziób wysoko i skoczyła na falê z podniesionymi wiosłami, wyłamując siê z pod czaru rzuconego przez wiatr i prąd. Jim poczuł , że ktoœ mocno chwyta go mocno

za ramiê. Za póŸno, chłopcze. [...] Nastêpnym razem bêdziesz miał wiêcej szczêœcia. To siê nauczysz szybkoœci.” Jim stając przed taką sytuacją dokonuje wyboru koączącego siê klêską. Nie jest to jedyne wydarzenie w którym mamy do czynienia

z tragicznym koącem.





Kolejna przygoda jest równie tragiczna jak opisana powyżej , a związana jest z śPatną”. Jim staje przed kolejnym wyborem. Zastanawia siê czy pozostaŚ

na statku i pomóc pasażerom, czy postąpiŚ jak tchórz i uciec z pokładu. Ponownie wygrywa instynkt . Jest to instynkt samozachowawczy. Jako marynarz powinien dbaŚ o dobro pasażerów a nie swoje. PóŸniej zaczyna odczuwaŚ skutki swojego wyboru. Cierpi , nie może znieœŚ niesławy. Nie jest wewnêtrznie przekonany o swojej winie. Nie może siê pogodziŚ z tą sytuacją. Każde zdarzenie, rozmowa przypomina mu wydarzenie z śPatny”. Nie jest w stanie znaleŸŚ sobie miejsca w œwiecie. Nie możnoœŚ zapomnienia jest karą. Pokutą, przed którą nie jest w stanie uciec.



Z całą pewnoœcią kolejną karą jest pobyt na Patusanie. Jim przebywa w miejscu gdzie jest nieznany, nikt nie wie o jego klêsce i niepowodzeniach. Znajduje siê w nowym społeczeąstwie. Wszystko musi zaczynaŚ od nowa. Jest to kara , ale jednoczeœnie oczyszczenie , swego rodzaju katharsis . Ten epizod ma na celu uwolniŚ Jima oraz nas, czyli czytelników, od uczuŚ litoœci i współczucia, jakie przez cały czas czytania powieœci doznajemy.





Na Patusanie staje przed ostatnim wyborem. Jednak tym razem postêpuje słusznie. Postanawia pójœŚ do Doramina, przyznaŚ siê do błêdu i stawiŚ czoło œmierci. Jim przyjmuje odpowiedzialnoœŚ za swoje czyny i nie obawia siê konsekwencji swojego postêpowania. Taka decyzja jest godna prawdziwego marynarza. Postąpił z honorem i uczciwie, a mimo to spotkała go œmierŚ. Czyż to wydarzenie nie utwierdza nas w przekonaniu, że Jim był postacią tragiczną? Nawet w chwili wybrania drogi godnej wielkiego bohatera ponosi klêskê (jest to tylko klêska fizyczna a nie moralna).





Nieodłącznym elementem tragizmu jest koniecznoœŚ. Musi istnieŚ siła wyższa, która ma wpływ na taki bieg wydarzeą. W przypadku ś Antygony” było to fatum czyli los , przeznaczenie. Zapowiedziało nieszczêœcie. Bohater tragiczny nie może podjąc decyzji , która by zakoączyła siê szczêœliwie, ponieważ jego decyzje

są powodowane siłą wyższą. W jaki sposób Joseph’owi Conrad’owi udało

siê uzyskaŚ takie wrażenie przeznaczenia? O tym zabiegu technicznym pisze Zdzisław Najder tak: śDwa czynniki składają siê na wywołanie wrażenia koniecznoœci: bezwzglêdnoœŚ stosowanych przez Jima w patusaąskiej czêœci książki reguł postêpowania oraz sama konstrukcja artystyczna powieœci. Dopiero w zakoączeniu IX rozdziału dowiadujemy siê, co zrobił Jim, jaki był jego haniebny uczynek, do którego przedtem czytamy aluzje. Wiemy już wówczas tak wiele o samym Jimie i okolicznoœciach całej afery, że przyjmujemy ów fatalny skok jako coœ nieuchronnego i prawie naturalnego.”





Podsumowując moją wypowiedŸ chciałabym jeszcze raz przedstawiŚ argumenty, które potwierdzają tezê, że Jim jest postacią tragiczną. Po pierwsze staje przed wyborami, które zaważą na jego przyszłym życiu. Nie ważne jaką decyzje podejmuje Jim i tak ponosi klêskê. Skutkiem ostatniego postanowienie była œmierŚ. Wybory te nie są do koąca samodzielne, ponieważ nad bohaterem ciąży przeznaczenie. Wrażenie istnienia siły wyższej uzyskał autor poprzez zabieg techniczny , który został powyżej dokładniej opisany. Po drugie Jim jest uczestnikiem konfliktu tragicznego , ten konflikt rozgrywa siê w jego psychice. Zastanawia siê, uciekaŚ czy ratowaŚ innych? Niewątpliwie nieodłącznym elementem tragedii jest katharsis. W powieœci Joseph’a Conrad’a również możemy taki element dostrzec. Ma on miejsce na Patusanie. Nasz bohater rozpoczyna życie na nowo. Doznaje duchowego oczyszczenie , którego my również doœwiadczamy. Takie same cechy prezentowały postacie antyczne , dlatego jestem pewna , że Jim jest postacią tragiczną.





Bibligrafia:

1. Conrad J.: śLord Jim” Wrocław 1978

2. Kocówna B.: śLord Jim Josepha Conrada” Warszawa 1969

3. Adamczyk M.: śStarożytnoœŚ – oœwiecenie”

4. Słownik jêzyka polskiego



1Słownik jêzyka polskiego

2Conrad J.: śLord Jim” Wrocław 1978 s.11-12

3Najder Z.: Wstêp W: Conrad J.: śLord Jim” Wrocław 1978 s. LXXXVIII







Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
udowodnij, ?e lord jim jest postaci? tragiczn?
Udowodnij, że Lord Jim jest postacią tragiczną
Udowodnij, że Wesele jest typowym młodopolskim utworem
udowodnij, ze nie boska komedia Nieznany
Komputer udowodnił, że może być ludzki
czy oda do mlodosci jest dziele Nieznany (2)

więcej podobnych podstron