ETYKIETA Wienerberg


ZASADY POSTPOWANIA
w Wienerberg Kyudo Dojo
2 Zasady postępowania w Wienerberg Kyudo Dojo
This Polish translation and publication at DAISAN Kyudo Association website
(www.kyudo.om.pl) is under written permission from author.
Stowarzyszenie DAISAN www.kyudo.om.pl
Zasady postępowania w Wienerberg Kyudo Dojo
3
ZASADY POSTPOWANIA (zachowania się) w Wienerberg Kyudo dojo:
W dojo, pomieszczeniu, w którym naucza się i równocześnie ćwiczy Kyudo, istnieją
pewne reguły (zasady) postępowania. Stanowią one pierwszy krok w obcowaniu ze
strzałą i łukiem. Stosowanie ich stanowi równocześnie okazanie respektu i uprzejmości
wobec pozostałych ćwiczących osób, wobec nauczycieli, jak i samego ducha japońskiej
sztuki strzelania z łuku. Niektóre z tych reguł mogą się wydawać uciążliwe i męczące; na
swój sposób wspomagają one w umysłowym i cielesnym treningu zarówno pojedyncze
osoby, jak i całą grupę.
1. Wejście do dojo:
Przy wejściu jak i opuszczeniu dojo należy się pokłonić przed kamiza (miejsce
honorowe) i przed obecnymi tam osobami. Do dojo nie wolno wejść w normalnie
używanych butach. Należy się pojawić w odpowiednim czasie, aby można było po
przebraniu się, przygotowaniu sali i napięciu łuku, rozpocząć punktualnie trening.
W przypadku spóznienia się jest w zwyczaju usprawiedliwienie się u
prowadzącego. W momencie wejścia do dojo rozpoczyna się ćwiczenie i praca.
2. Przygotowanie sali do treningu / przywrócenie sali do stanu pierwotnego:
W niektórych dojo przygotowanie sali wymaga dużo pracy (siatki ochronne, mato,
czyszczenie). Jest to praca towarzysząca, z której nikt nie może być wyłączony.
Nie wzięcie w niej udziału uważane jest za nieuprzejmość. Ta zasada dotyczy
odpowiednio także wszystkich innych prac, które związane są z przygotowaniem
treningu Kyudo, a które muszą być wykonane poza dojo (np. lepienie mato,
transport różnych elementów, związanych z porządkowaniem sali, itp.).
3. Przygotowanie:
Rozpakowanie łuku (yumi) z materiałowego futerału (yumibukuro) powinno być
 po przygotowaniu sali  pierwszą wykonaną czynnością po wejściu do dojo.
Należy ją wykonać bez pośpiechu i z godnością, nawet jeżeli przyszło się pózniej.
Yumibukuro i wszystkie inne przedmioty musza być porządnie złożone na
jednym miejscu.
4. Formalne rozpoczęcie treningu - rei:
Według japońskiej tradycji należy podziękować miejscu, w którym się ćwiczyło, i
to przed jak i po treningu: pozdrawia się kamiza, przy czym grupę prowadzi
nauczyciel albo najstarszy kyudoka (po okrzyku: rei! następują 2 ukłony). Grupa
składa się z jednego albo więcej rzędów, w każdym po 5 strzelców; rzędy są
wypełniane od strony prawej do lewej. Rękawiczki (kake) i ochronę piersi
(muneate) należy wtedy odłożyć, bo traktowane są one jako element uzbrojenia.
To samo dotyczy też sytuacji, kiedy idzie się po strzały i je przynosi (yatori), lub
będzie się nauczanym przez tego samego nauczyciela przez dłuższy czas, a to
szczególnie przed wysoko postawionymi gośćmi.
Na końcu treningu kolejność poczynań wygląda następująco: 4. -> 3.  > 2.  > 1.
Stowarzyszenie DAISAN www.kyudo.om.pl
4 Zasady postępowania w Wienerberg Kyudo Dojo
Ubranie
Powinno być czyste i schludne. Jeżeli nie ćwiczy się w hakama (spódnico-spodnie) i gi
(koszuli), to ubranie powinno być skromne (jednokolorowe), jasne albo ciemne. Ważne
przy tym jest, aby w każdym przypadku ramiona i brzuch były przykryte. Jako że
ćwiczenie na bosaka nie jest dozwolone, nosi się tabi (japońskie skarpetki) albo białe
pończochy.
Włożenie i ściągnięcie rękawiczek (kake) i ochrony piersi (muneate):
Odbywa się to zawsze w pozycji klęczącej (kiza albo seiza) przy spojrzeniu skierowanym
ku tylnej ścianie, jeżeli temu nie przeszkadzają jakieś dolegliwości; ta pozycja winna być
zauważalna od strony kamiza. Rękawiczka musi być tak odłożona na ziemię, aby nie
było widoczne nacięcie do cięciwy (tsurumakura). Wewnętrzna rękawiczka (shitagake)
ma być wyciągnięte z kake.
Strzała (ya), łuk (yumi):
Strzała i łuk, jak i wszystkie inne akcesoria z Kyudo, nie mogą być dotykane ani używane
bez zgody właściciela. Przekraczanie strzały, łuku czy rękawiczek, względnie innych
przedmiotów (np. pojemników z giriko i fudeko), nie jest dozwolone; w każdym
przypadku należy je obejść. Wypytywanie strzelca o stan i właściwości nacięcia do
cięciwy jest oznaką nieuprzejmości; nauczyciele maja jednak do tego prawo. Ważną
częścią zasad postępowania w dojo jest opiekowanie się własnym sprzętem i
utrzymywanie go zawsze w gotowości do użycia  jest to pewnego rodzaju oznaka
 uprzejmości i uwagi wobec samego siebie i wobec instrumentów, z którymi się pracuje.
Pójście po strzałę (yatori):
Podczas treningu każdy jest odpowiedzialny za przyniesienie strzały. (Nauczyciele,
którzy akurat są zajęci nauką czy też korektą, są z tego zwolnieni). Do spełnienia tego
zadania należy się ustawić na honza (linia podstawowa, linia przygotowawcza). (Obszar
 pas  pomiędzy honza i shai nie może zostać przekroczony!). Jeżeli stoją tam już
czekające osoby, nie wolno wejść pozostałym strzelcom na shai. Poprzez podwójne
klaśniecie w dłonie yatori sygnalizują swoja gotowość pójścia po strzały. Żaden łuk nie
może być teraz podniesiony (uchiokoshi). Tylko ci strzelcy, którzy akurat w tej chwili
naciągają łuk (hikiwake), mogą wystrzelić jeszcze strzałę. Wszyscy inni wracają do
pozycji dozukuri (prawa ręka na prawym biodrze). Prowadzący ćwiczenia  względnie
jakaś inna osoba, która akurat ma w tym momencie dokładne rozeznanie w sytuacji,
podczas gdy prowadzący jest zajęty korektą  sygnalizuje yatori zawołaniem  onegai
shimas(u) (= proszę), że teraz można pójść po strzały. (Ze względu na bezpieczeństwo
yatori muszą koniecznie czekać na ten znak, zanim udadzą się na teren tarcz
strzelniczych (azuchi)!). Po zebraniu strzał i po tym, kiedy grupa yatori przeszła przez
shai, ostatni yatori (względnie prowadzący) daje znak okrzykiem  dozo (=proszę), że
można znowu strzelać. Pojedyncze, poprzecznie leżące strzały (ale tylko te!), powinny
Stowarzyszenie DAISAN www.kyudo.om.pl
Zasady postępowania w Wienerberg Kyudo Dojo
5
być natychmiast zabrane, aby nie zostały postrzelone względnie uszkodzone. Yatori
musza poruszać się szybko, ale w żadnym przypadku nie wolno im biegać!
Jeżeli strzela się w formie sharei (formalne strzelanie w grupie),
odpowiedzialnym za przyniesienie strzał jest pierwszy strzelec (omae). Aby
zagwarantować spokojny przebieg ćwiczeń i nie przeszkadzać w koncentracji, odpada w
tym momencie klaskanie.
Dalsze zasady:
Na linię strzału (shai) wchodzi się zawsze z dwoma strzałami; w ten sposób zapobiega
się temu, że przed  yatori oddany zostanie szybko jeszcze jeden strzał. Inaczej
przeszkodziłoby to w spokojnym przebiegu i zachowaniu koncentracji. (Początkujący,
którzy od strony technicznej nie potrafią jeszcze strzelać z dwiema strzałami, są z tego
wyłączeni).
W Japonii jest przyjęte, że ostatnia (lewa) tarcza strzelnicza (oji-mato) ma zostać
zachowana dla nauczyciela. W normalnym ćwiczeniowym przebiegu ta zasada nie jest
tak bardzo ważna; jednak podczas seminarium z zagranicznymi nauczycielami musi być
koniecznie zachowana.
Gdy czeka się na honza, aby wejść na shai, trzeba się upewnić, czy następny
strzelec (na lewo) nie naciąga właśnie w tym momencie łuku (hikiwake); chodzi o to,
aby mu nie przeszkodzić w koncentracji. Dopiero po tym, jak on odda swój strzał
(hanare), wolno przejść do shai.
Początkujący strzelają ze względu na bezpieczeństwo zawsze do środkowych
tarcz; zaawansowani do zewnętrznych (omae-mato i oji-mato). Zawsze zostaje
zawieszona nieparzysta ilość tarcz strzelniczych: 1, 3 albo 5. Gdy patrzy się od strony
shai w kierunku tych tarcz, ta pierwsza na prawo jest oznaczona właśnie jako pierwsza
(omae-mato); ta najbardziej na lewo jako numer 5 (oji-mato). Oznaczenie pozycji
strzelca w formie sharei jest uzależnione od jej stopniowania. Strzelec o najwyższym
stopniu strzela do oji-mato, drugi do omae  za nim znajdują się strzelcy, którzy mają
mniej doświadczenia: i to w ten sposób, że najmłodszy strzelec stoi na pozycji czwartej
(bezpośrednio przed strzelcem o najwyższej godności).
W formalnej ceremonii jest przyjęte, że rei strzelca (ite) zostaje odwzajemnione.
Siedzi się wtedy w obrębie kamiza w pozycji seiza. Jeżeli to nie jest możliwe (np. z
powodów chorobowych), nie wolno siedzieć w taki sposób, aby innemu strzelcowi
pokazywać stopy.
Jeżeli mato się przesunie, przechyli albo przewróci, nie wolno wtedy strzelać.
Najpierw musi ono zostać właściwie ustawione.
Nikomu poza nauczycielem lub prowadzącym nie jest dozwolone korygowanie
innego kyudoki, może to nastąpić tylko na jego specjalne życzenie. Nie jest uprzejmym
Stowarzyszenie DAISAN www.kyudo.om.pl
6 Zasady postępowania w Wienerberg Kyudo Dojo
komentowanie strzałów innych. Prowadzący może wydelegować innych
zaawansowanych uczniów do nauczania względnie dokonania korekty. Na temat
korekty dokonanej przez nauczyciela nie powinny być prowadzone dyskusje; przyjętym
jest, aby za nią podziękować i wprowadzić ją jak najlepiej w czyn.
Harmonia, koncentracja, respekt, uprzejmość i uwaga stanowią najwyższy nakaz w
Kyudo: wszelkie niezgodności, czy to z sobą samym, czy też z innymi osobami, nie
powinny być tematem rozmów; inaczej mogłyby wpłynąć negatywnie na przebieg
ćwiczeń. W dojo powinny być omawiane tylko te rzeczy, które dotyczą wyłącznie
strzelania z łuku. Wszystkie te rozmowy mają być przeprowadzane cicho; należy unikać
wszelkich głośnych odgłosów czy zachowań (np. telefonowanie).
W przypadku braku miejsca w dojo trzeba mieć na to wzgląd: w takim przypadku
wolno wziąć ze sobą tylko potrzebne do ćwiczeń przedmioty. Z tego względu należy
także unikać zabierania ze sobą większej walizki czy też torby.
Wszystkie ważne prace  np. reperacja przy zawinięciu cięciwy (nakajikake) 
powinny być przeprowadzone poza dojo.
W dojo nie należy spożywać pokarmów i napojów, jak też nie wolno palić.
Stowarzyszenie DAISAN www.kyudo.om.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
etykieta 16 03 18 15 29
biznes i ekonomia etykieta w biznesie adam jarczynski ebook
EtykietyZiel
Etykieta i dyplomacja 11 2012
Georg?nzer Wiener Trilogie
7 Etykieta logistyczna
Etykietowanie tworzywa
M Marcjanik miejsce etykiety językowej wśród wartości
07 Podręcznik Butelki i etykiety
06 04 Maria Wojtak Wybrane elementy staropolskiej etykiety językowej
Etykiety
Etykiety ostrzegawcze
etykieta,stereotyp

więcej podobnych podstron