2003 MAJ OKE PPid 21717


Miejsce
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
na naklejkę
z kodem
KOD ZDAJCEGO
MGE-W1G1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z GEOGRAFII
ARKUSZ I
Arkusz I
MAJ
ROK 2003
Czas pracy 90 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 11 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu, pokazując drogę ich
uzyskania.
4. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym;
nie pisać ołówkiem.
5. W rozwiązaniach zadań trzeba przedstawić tok rozumowania
prowadzący do ostatecznego wyniku.
6. Podczas egzaminu można korzystać z ołówka, linijki, gumki,
lupy oraz kalkulatora.
7. Nie wolno używać korektora.
8. Błędne zapisy trzeba wyraznie przekreślić.
9. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie, który
nie będzie oceniany.
Za rozwiązanie
10. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
wszystkich zadań
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
można otrzymać
11. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta odpowiedzi,
łącznie 40 punktów.
którą wypełnia egzaminator.
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJCEGO
Egzamin maturalny z geografii
2
Arkusz I
Wstęp
Informacje potrzebne do rozwiązania zadań odczytuj z załączonej barwnej mapy
turystycznej w skali 1:100 000 oraz innych materiałów zródłowych zamieszczonych
w arkuszu.
Uczestniczysz w wycieczce po Pojezierzu Kaszubskim. Podróż rozpoczynasz w Kościerzynie,
z której udajesz się pociągiem do miejscowości Gołubie, skąd rozpoczynasz spływ kajakowy
po największych jeziorach Pojezierza Kaszubskiego. W dalszej części trasy odbędziesz
również wycieczki piesze.
Zadanie 1. (1 pkt)
W pierwszym etapie spływu kajakowego przepływasz Jezioro. Patulskie. Po jego wschodniej
stronie wznosi się Wieżyca, sięgająca 328 m n.p.m. Oblicz wysokość, jaką trzeba pokonać,
aby z brzegu jeziora wejść na jej szczyt.
Miejsce na obliczenia
Wynik: .....................................
Zadanie 2. (2 pkt)
Dalsza trasa spływu wiedzie przez Jezioro Ostrzyckie. Na podstawie załączonego planu
batymetrycznego północnej części tego jeziora, przyporządkuj zaznaczonym na planie
liniom profilu H-I oraz J-K odpowiedni profil batymetryczny (podaj jego numer).
1. 2. 3. 4.
linia profilu numer profilu linia profilu numer profilu
H- I ...................... J-K ..........................
Egzamin maturalny z geografii
3
Arkusz I
Zadanie 3. (1 pkt )
W miejscowości Chmielonko dopływasz do Jeziora Raduńskiego Dolnego. Przerywasz
podróż, aby podziwiać piękno krajobrazu z punktu widokowego znajdującego się
na północnym krańcu jeziora. Ustal, jaka odległość (mierzona w linii prostej w km) dzieli
Cię od drogi biegnącej przesmykiem między Jeziorem Raduńskim Dolnym i Górnym.
Miejsce na obliczenia
Wynik: .......................................
Zadanie 4. (2 pkt)
Zespół jezior Raduńsko Ostrzyckich ma wiele wspólnych cech. Spośród podanych poniżej
określeń podkreśl te cztery, które dotyczą wymienionych jezior. (Wykorzystaj również
plan batymetryczny jeziora z zadania 2.).
" wydłużony kształt
" przeważają niskie brzegi
" przeważają wysokie brzegi
" płytko położone płaskie dno
" duża liczba wysp
" urozmaicone dno z licznymi przegłębieniami
" ułożenie z NE na SW
" ułożenie z SE na NW
Zadanie 5. (2 pkt)
Określ typ jezior Raduńsko-Ostrzyckich, biorąc pod uwagę genezę misy jeziornej.
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
4
Arkusz I
Zadanie 6. (1 pkt)
Spływ kajakowy kończy się przy drodze u południowego krańca Jeziora Raduńskiego
Dolnego. Stąd rozpoczynasz podróż do Kartuz. Najpierw dochodzisz do czarnego szlaku
turystycznego, wędrujesz nim przez Wieżycę aż do linii kolejowej, a następnie jedziesz koleją
do Kartuz. Na całej trasie, zarówno pieszej wędrówki jak i jazdy koleją, obserwujesz
krajobraz. Uporządkuj przedstawione poniżej krótkie charakterystyki obszarów,
przez które wiedzie Twoja trasa, w kolejności zgodnej z jej przebiegiem. (Podaj
właściwą kolejność liter A, B, C, którymi oznaczono te obszary).
Charakterystyki obszarów:
A. Szerokie obniżenie, teren podmokły, niezalesiony.
B. Teren zalesiony (lasy ze świerkiem i modrzewiem), o powierzchni słabo urozmaiconej
niewysokimi pagórkami i płytkimi obniżeniami.
C. Obszar częściowo zalesiony o bardzo zróżnicowanej rzezbie, dużych deniwelacjach
terenu, z licznymi pagórkami i obszarami bezodpływowymi.
.................................................................
Zadanie 7. (3 pkt)
Na załączonym na str. 5. szkicu geomorfologicznym odszukaj wymienione w tabeli
obszary. Uzupełnij tabelę, wpisując rodzaj występującej na danym obszarze formy
rzezby oraz materiał skalny ją budujący.
Materiał skalny
Obszar Rodzaj formy rzezby
budujący formę rzezby
Obszar zalesiony położony
na wschód od Szymbarku
Obszar zalesiony położony
pomiędzy Kaliskami
Równina sandrowa
Kościerskimi a Kłobuczynem
Zadanie 8. (2 pkt)
Wyjaśnij, w jaki sposób powstają równiny sandrowe.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
5
Arkusz I
Ka
Ka
Ka
Ka
Ko
Ko
Ko
Ko
Zadanie 9. (2 pkt)
Poniżej przedstawiono opisy czterech zbiorowisk leśnych. Wskaż, który z opisanych typów
lasu występuje na Wieżycy (wykorzystaj również szkic geomorfologiczny ze str. 5.).
A. Gatunki zasiedlające to wierzba, topola, olsza, jesion; występuje na glebach żyznych
okresowo zalewanych przez wodę.
B. Żyzne lasy liściaste i mieszane z przewagą buka, a także dąb, grab, sosna; występuje
na siedliskach o podłożu gliniastym.
C. Widny las ubogi w podszyt, drzewostan buduje sosna; występuje na siedliskach ubogich,
o podłożu piaszczystym.
D. Warstwę drzew tworzy olsza czarna z jesionem, brzozą omszoną; w skład podszytu
wchodzą gatunki bagienne, np. trzcina pospolita; tworzą się w lokalnych zagłębieniach
terenu często zabagnionych.
Egzamin maturalny z geografii
6
Arkusz I
Zadanie 10. (3 pkt)
Na podstawie mapy turystycznej oraz załączonych na str. 7. map klimatycznych wyjaśnij,
uwzględniając trzy przyczyny, dlaczego wzgórza w okolicach Szymbarku są miejscem
wypoczynku dla wielu mieszkańców Trójmiasta, a zwłaszcza miłośników narciarstwa,
saneczkarstwa.
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3. ..................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11. (2 pkt)
W sąsiedztwie Kartuz znajduje się Kaszubski Park Krajobrazowy. Obejmuje on najbardziej
malowniczą centralną część pojezierza. Uzupełnij tabelę, podając po jednym przykładzie
walorów krajoznawczych Kaszubskiego Parku Krajobrazowego.
Walory krajoznawcze
Przyrodnicze
Antropogeniczne
Przyrody nieożywionej Przyrody ożywionej
a) b) c)
Egzamin maturalny z geografii
7
Arkusz I
Mapy klimatyczne do zadania 10.
Izotermy w styczniu Izotermy w lipcu
Roczne sumy opadów
Egzamin maturalny z geografii
8
Arkusz I
Zadanie 12. (4 pkt)
Rozwój turystyki i rekreacji w rejonie Kartuz i Jeziora Raduńskiego spowodował masowe
budowanie domków letniskowych nad Jeziorem Raduńskim. Sformułuj cztery problemy
(środowiskowe, społeczno-gospodarcze), wiążące się z tym zjawiskiem.
1. ...........................................................................................................................................
2. ...........................................................................................................................................
3. ...........................................................................................................................................
4. ...........................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
Znajdujesz się z powrotem w Kościerzynie, której współrzędne geograficzne wynoszą:
54o07 N, 18oE. Jest słoneczny letni dzień 21 VI. Chcesz zmierzyć wysokość górowania
Słońca nad horyzontem. Oblicz, o której godzinie letniego czasu urzędowego należy
wykonać ten pomiar.
Miejsce na obliczenia
Wynik: .......................
Zadanie 14. (2 pkt)
Wskaż prawidłowy wynik pomiaru wysokości górowania Słońca dokonanego
21 czerwca w Kościerzynie (zakreśl kółkiem właściwą odpowiedz).
A. 35o53
B. 48o20
C. 59o20
D. 66o33
Egzamin maturalny z geografii
9
Arkusz I
Zadanie 15. (1 pkt)
Zamieszczone poniżej rysunki przedstawiają zróżnicowanie długości dnia i nocy w ciągu roku
w różnych szerokościach geograficznych. Postaw znak  x pod rysunkiem
przedstawiającym zróżnicowanie długości dnia i nocy w ciągu roku w Kościerzynie.
rys. 1. rys. 2.
rys. 3.
rys. 4.
......... ......... ......... .........
Zadanie 16. (2 pkt)
Wyjaśnij, dlaczego w danej szerokości geograficznej, np. w Kościerzynie, zmienia się
długość dnia i nocy w ciągu roku.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Zadanie 17. (1 pkt)
Podaj, w jakiej szerokości geograficznej dzień i noc przez cały rok trwają po 12 godzin.
.............................................
Egzamin maturalny z geografii
10
Arkusz I
Zadania 18.  20. rozwiąż na podstawie danych klimatycznych zawartych w tabeli
zamieszczonej poniżej.
Miejscowość Wys.
m
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Rok
n.p.m.
Malbork 14 T -2,5 -1,7 1,5 6,6 11,9 15,3 17,6 16,4 12,9 7,8 2,6 -0,9 7,3
O 28 28 30 36 49 57 71 69 53 41 38 35 535
Gdańsk 8 T -1,5 -0,9 1,7 6,3 11,3 15,3 17,6 16,6 13,5 8,4 3,4 0,2 7,7
O 35 26 32 35 48 53 70 70 57 41 47 41 555
Kościerzyna 168 T -3,2 -2,5 0,5 5,6 11,1 14,5 16,7 15,5 12,1 7,0 1,8 -1,6 6,5
O 44 32 37 38 48 63 84 72 56 48 49 48 619
Hel 7 T -0,6 -0,5 1,4 5,1 9,9 14,1 17,2 16,8 14,0 9,2 3,4 1,0 7,7
O 30 24 28 34 41 51 64 74 56 43 43 40 528
T  średnia temperatura powietrza w oC, O  suma opadów w mm
Zadanie 18. (1 pkt)
Podaj nazwę miejscowości, w której występuje największa roczna amplituda
temperatury powietrza.
.........................................................
Zadanie 19. (2 pkt)
Wyjaśnij (podając dwie przyczyny), dlaczego występują różnice rocznej amplitudy
temperatury powietrza między miejscowościami wymienionymi w tabeli.
1. ...................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Zadanie 20. (2 pkt)
Oblicz, jaka będzie średnia roczna temperatura powietrza (na poziomie rzeczywistym)
na szczycie Wieżycy. Za podstawę obliczeń przyjmij odpowiednie dane dotyczące
najbliższej stacji meteorologicznej  w Kościerzynie.
Miejsce na obliczenia
Wynik: .........................
Egzamin maturalny z geografii
11
Arkusz I
Zadanie 21. (2 pkt)
Poniżej przedstawiono średnią temperaturę powietrza w styczniu na poziomie rzeczywistym
w wybranych stacjach meteorologicznych na obszarze Pojezierza Kaszubskiego. Wykreśl
izotermę dla wartości: -2,0oC.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2003 MAJ OKE PP ODP
2003 MAJ OKE PP II
2007 MAJ OKE PR
2002 MAJ OKE II
2005 MAJ OKE PR II
2005 MAJ OKE PP TRS
2006 MAJ OKE PR
2007 MAJ OKE PR I ODP
2003 STYCZEŃ OKE PP ODP
2007 MAJ OKE III PR ODP
2003 STYCZEŃ OKE PP III
2005 MAJ OKE PP ODP

więcej podobnych podstron