Dlaczego Jezusowi była potrzebna kobieta Komplementarność kobiety i mężczyzny


" Objawiające się różnice pomiędzy kobietą a mężczyzną dotyczą nie tylko sfery ich
fizyczności (biologii), lecz także wyrażają się w ich psychicznym funkcjonowaniu. Które z
nich są wynikiem odrębności wrodzonych, np. skutkiem wpływów hormonalnych, a które
konsekwencją stereotypów społecznych i wychowania w określonej kulturze? Przechodzący
liczne metamorfozy ruch feministyczny skłania wielu badaczy do wzmożonych poszukiwań
umożliwiających choćby ogólne nakreślenie odpowiedzi na to pytanie. Prowokuje także
wielu psychologów do pogłębionej analizy tego zagadnienia. Rezultaty badań tych
zagadnień zostały nakreślone w prezentowanym materiale. Mogą one również przybliżyć
odpowiedz na pytanie postawione w temacie. Pozwalają na zobaczenie tego, czego Jezus
mógł doświadczyć i nauczyć się w relacji ze swoją Matką, i co następnie posłużyło mu do
pełniejszego przygotowania się do misji, której podjął się w swoim życiu. Ten przykład może
okazać się również cenny w naszym kształtowaniu się i relacjach z innymi.
Wprowadzenie
Polacy są zadowoleni z liczby i jakości swoich rozmów z partnerem oraz dziećmi - wynika z
aktualnych badań Fundacji Komunikacji Społecznej (za: Pac, 2008). Wygląda jednak na to, że
rozmawiają głównie przy wspólnych posiłkach, a równocześnie przyznają, że spotykają się przy
nich bardzo rzadko. Widujemy się najczęściej wieczorami:  Rozmawiamy z mężem dużo i często.
Myślę, że jakieś 20 minut dziennie. Na ogół w kuchni przy szykowaniu kolacji i zmywaniu naczyń
 to nie jest odosobniona wypowiedz wypływająca z ust dzisiejszych kobiet. Kolejna respondentka
należy do tych 85 proc. Polaków ankietowanych przez Fundację, którzy uważają, że mają dobre
relacje ze współmałżonkiem. Wydawałoby się więc, że w tej dobrej atmosferze można pogadać na
każdy temat i o każdym czasie. Z badań wynika jednak, że małżonkowie spotykają się najczęściej
tylko podczas przygotowywania obiadu, sprzątania albo oglądania telewizji. Wypad do kina, na
koncert lub wspólne uprawianie sportu to rzadkość. Dlatego też ich rozmowy są zdawkowe i
najczęściej dotyczą spraw życia codziennego oraz dzieci. Bardzo rzadko polityki, sztuki czy
literatury.
Dlaczego tak się dzieje? Rozmowy na poważne tematy wymagają zaangażowania emocjonalnego.
A ludzie zmęczeni po całym dniu w pracy nie mają ani siły, ani ochoty, by wykrzesać z siebie
emocje niezbędne do poruszania głębokich tematów związanych z wartościami. Mąż i ojciec,
informatyk z Lublina, przyznaje, że jego rozmowy z żoną dotyczą głównie tego, kto ma zrobić
zakupy i o której trzeba odebrać syna z treningu.  Rano już w biegu dopijam kawę, wychodzę, a
żona woła za mną, co mam kupić  opowiada. Jego zdaniem bardzo trudno jest dyskutować o
poważnych sprawach w czasie szybkiego śniadania czy kolacji po ciężkim dniu. A tymczasem
prawie co trzeci Polak przyznaje, że to właśnie posiłek jest najczęstszą okazją do rozmowy z
partnerem. Tych okazji jest jednak bardzo niewiele, bo z badania wynika, że tylko co dziesiąta
polska rodzina jada wspólnie. A mimo to - jak wynika z badania - niemal wszyscy dorośli Polacy
uważają, że poświęcają swoim dzieciom wystarczająco dużo czasu.  Codziennie pytam, jak było w
szkole. Zdarza mi się, że dzwonię jeszcze w czasie przerw lekcyjnych, by dowiedzieć się, co
słychać. W sumie rozmawiamy jakieś pół godziny, na pewno więcej niż z mężem  relacjonuje
jedna z matek. Rozmowy służą często do rozwiązywania konkretnych problemów. Psycholodzy
ostrzegają, że rodzice nie staną się powiernikami dzieci, jeśli będą je pytać jedynie o naukę,
problemy w szkole czy kolegów z podwórka. Jeszcze gorsze jest to, że co piąty dorosły rozmawia z
dzieckiem głównie wtedy, gdy ma ono kłopoty. To może powodować, że mały człowiek będzie
specjalnie prowokować trudności, aby rodzice zwrócili wreszcie na niego uwagę (Pac, 2008).
Czego więc potrzeba aby przeciwdziałać rodzącym się zagrożeniom?
Niektóre koncepcje teologiczne przyjmowały kiedyś, iż Jezus Chrystus do wypełnienia swojej misji
powierzonej mu przez Ojca otrzymał szczególną  wiedzę wlaną , aby mógł ją właściwie wypełnić.
Jednak kilka świadectw biblijnych wskazuje na to, że Chrystus zrezygnował niejako z Bożych
 uprawnień , przyjął postać ludzką, stał się człowiekiem z wszystkimi tego konsekwencjami i jako
człowiek z normalnymi jego ograniczeniami podjął się realizacji tej misji. Czyli przyjmowane
zwyczajowo trzydzieści lat tzw. życia ukrytego Jezusa to okres uczenia się, przygotowywania do
przyjętego zadania. A zatem czas ten spędzany w naturalnej, ludzkiej rodzinie, to właśnie ten czas
na uczenie się, w szerokim tego słowa znaczeniu. Uczył się pracy i zawodu od swego ojca Józefa, i
uczył się  właśnie czego?  od swojej matki Maryi. Jaka rolę w uczeniu się Jezusa, w Jego
przygotowaniu się do wypełnienia proroctw mogła odegrać Jego matka. W przekazach Kościoła
mówi się o wielkim znaczeniu Maryi w Bożym planie zbawienia. Podkreśla się znaczenie jej zgody
na przyjęcie Bożego Słowa i czci historyczne wydarzenie Bożego Narodzenia. Czy jednak rola
Maryi ograniczała się tylko do zgody na to pośrednictwo w przyjściu na świat Boga, do użyczenia
swego łona, wypełnienia zadań prokreacyjnych, czy chodzi o coś więcej. Plan Boży zakładał, aby
Jezus przyszedł na świat w rodzinie, aby mógł czerpać z doświadczenia wzrastania przy kobiecie i
mężczyznie, uczyć się od nich gotowości do wypełnienia swojego życia, do dojrzałości w relacji z
Bogiem, innymi ludzmi, wobec tego, co przyjął jako swoje.
W obecnym artykule zapraszam do przyjrzenia się pewnym specyfikom w funkcjonowaniu kobiet i
mężczyzn, temu, jak konstytuuje się ich tożsamość, aby móc lepiej zrozumieć rolę Maryi w życiu
Jezusa, rolę kobiety w budowaniu tożsamości i dojrzałości dziecka, czyli do poszukiwania
odpowiedzi na postawione w temacie pytanie, może nieco je uściślając: do czego była potrzebna
Jezusowi Kobieta. Zapraszam również do spojrzenia na różnice pomiędzy kobietami a
mężczyznami, nie tylko jak na coś co utrudnia im relacje i komunikacje, ale jako na cechy
komplementarne, które jeśli zostaną uszanowane i rozwijane, przyczyniają się do budowania ich
wspólnego i indywidualnego szczęścia, i głębokiej satysfakcji w swoim życiu.
Feminizm stary i nowy
Feminizm rodził się przede wszystkim w kontekście dążeniu kobiet do równouprawnienia,
powstawał jako oskarżenie o ucisk ze strony mężczyzny, i jako poszukiwanie sprawiedliwego
wpływu i znaczenia kobiet w różnych dziedzinach życia osobistego, zawodowego i społecznego,
jako emancypacja z podporządkowania, jako wyzwolenie z często przykrych uwarunkowań
materialnych, a nierzadko i moralnych, związanych ze spełnianymi rolami. Przyniósł on wiele
pozytywnych rezultatów, na przykład: równość prawną, podwyższenie poziomu wykształcenia,
możliwość podjęcia przez kobietę wielu dotychczas niedostępnych zawodów, pracy poza domem.
Inne pózniejsze pozytywne rozwiązania to także redukcja czasu pracy (np. półetat), ochrona
macierzyństwa (urlopy), zrewaloryzowane zarobki, udział w życiu politycznym  nie tylko prawo
głosowania, ale także możliwość kandydowania, ustanowienie nowych służb społecznych
ułatwiających kobietom ich rozwój. Proces emancypacji nie był łatwym okresem, raczej powolnym
i pełnym cierpienia. Nie brakowało oporu i wrogości zewnętrznych, ale także uwidaczniał się
konflikt między uwarunkowaniami wynikającymi wychowania a pragnieniem wyrażenia własnego
potencjału, co często powodowało u kobiety pełen bólu wewnętrzny dysonans. Znaczna część z
tego, co zostało przyznane przez prawa, kodeksy i kontrakty, zostało pózniej zanegowane czy
otwarcie zaprzeczone w codziennej praktyce. Kobieta, nieświadomie wierna wyobrażeniu o sobie
przekazanemu przez tradycje, łatwo czuje się współwinną pojawiających się złowrogich sił, które w
rodzinie, w pracy, polityce, na polu seksualno-kulturowym i społecznym stanowią przeszkodę w
procesie jej emancypacji.
Pierwszy feminizm  emancypacyjny  przyniósł dla kobiet wiele niewątpliwych korzyści, jednak
ponieważ charakteryzował się w znacznej mierze przede wszystkim dążeniem do zrównania się
kobiet z mężczyznami, okazał się co najmniej niewystarczający, a można również zauważyć wiele
skutków pochodzących z tego okresu, które przyniosły niewątpliwe szkody kobietom. Taka
emancypacja nie potrafiła wyzwolić kobiety od licznych uwarunkowań atawistycznych: do pracy w
domu dodana została praca poza domem, a tak zwana wolność seksualna, okazała się w istocie
akceptacją męskich wymagań i projektów. Z tych, i wielu innych motywów, pierwszy feminizm
może być traktowany jako pewna pomyłka. Był pragnieniem upodobnienia się do płci przeciwnej,
chęcią uniformizacji męskiego sposobu bycia, działania, uchwyceniem się jednego modelu, co w
konsekwencji oznacza gloryfikację i potwierdzenie męskiej dominacji, podporządkowanie się
męskiemu stylowi życia i funkcjonowania. Zamiast uzyskania przez kobiety możliwości
realizowania własnych pragnień rozpoczęły one rywalizację z mężczyznami. Niektóre skutki
społeczne wytworzone w tym czasie pozostają obecne do dziś i nadal domagają się przekształcenia.
Ta droga okazała się nieskuteczna. Władza polityczna, ekonomiczna, finansowa, w ogóle decyzyjna
jest w dużym stopniu w rękach mężczyzn. Kobieta jest obecna w społeczeństwie produkcyjnym, ale
często na poziomie bardziej wykonawczym, podporządkowanym. Jej praca jest zasadniczo
wykonywana w sektorach technologicznie mniej zaawansowanych, charakteryzujących się
zadaniami prostymi i powtarzającymi się, z małą przestrzeni dla kreatywności i osobistej
inicjatywy. Do tej pory opinia publiczna nie jest jeszcze skłonna przyznać kobiecie prestiżowych
ról zawodowych, a ona poddaje się temu, samoograniczając się i uznając to często za oczywiste.
W latach osiemdziesiątych rodzi się i rozwija nowa faza feminizmu charakteryzująca się przejściem
z kultury emancypacji do kultury opartej na uznaniu różnicy. W tej drugiej fazie feministki nie
mówią już wyłącznie o emancypacji kobiety, lub o wyzwoleniu, ale o tożsamości kobiety i
samoświadomości odmienności. Rozpoczyna się dążenie do odwrócenia perspektywy, która w
nowy sposób ukaże kobiety w pełni jej specyfiki i autentyczności. Chodzi o to, by przywrócić
kobiecie możliwość bycia podmiotem, który zna i działa według swojej logiki, w poszanowaniu jej
kreatywności zdolnej wpłynąć na społeczność we właściwy sobie sposób, nie według utartych
schematów, typowych dla mentalności męskiej. Pogłębiona refleksja tego okresu prowadzi do tego,
aby kobieta odnalazła się w swojej rzeczywistości właśnie jako kobieta ze swoim własnym
potencjałem, zdolnościami i umiejętnościami. Drogi feminizmu się rozchodzą, nie chodzi już o to,
aby kobiety realizowały się w imię abstrakcyjnego i dalekiego feminizmu, ale w tym, kim się są,
pozostając wiernymi swojej kobiecości.
Badania naukowe rozwijające się w tym okresie dostarczają coraz więcej informacji o różnicach
pomiędzy mężczyznami i kobietami, ale różnica coraz wyrazniej nie jest już traktowana jako
podział na lepsze i gorsze (podobnie jak kolor skóry), lecz uznana i doceniona jako bogactwo
pozwalające na pełnię indywidualnej realizacji w swojej własnej perspektywie. Jednym z
najważniejszych zakresów, gdzie wyraznie uwidacznia się przejście od starego do nowego
feminizmu jest temat macierzyństwa. Rodzenie dzieci powoli przestaje być już postrzegane jako
bolesny i przykry obowiązek kobiety, czy jako jej zasadnicza (jedyna) rola do wypełnienia w
świecie. Kobieta chce przede wszystkim sobie przyznać tę funkcję, odrzucając cechę koniecznego
przeznaczenia i podkreślając aspekty miłości i daru życia. Podejmowane są wysiłki poszukiwania
autentycznego znaczenia prokreacji, poprzez pogłębione zrozumienie obrazu matki, który zawiera
się w wartości osoby. Macierzyństwo staje się na nowo widziane właśnie przez uznanie kobiety
jako osoby z jej autentycznym i pełnym człowieczeństwem, także dzięki specyfice jej bytu.
Wymaga to nowego spojrzenia na znaczenie kobiecości, co paradoksalnie ożywia również poważną
dyskusje i w konsekwencji określenie i docenienie roli ojcostwa. Kolejnym następstwem nowego
feminizmu jest konieczność zwrócenia uwagi na integralne, społeczne, psychologiczne i duchowe
wzrastanie kobiety. Macierzyństwo, w tej perspektywie nabiera wartości zjawiska nie tylko
biologicznego, ale wolnego, zaprojektowanego, przeżywanego odpowiedzialnie i świadomie. Tak
pojmowane doświadczenie płodności staje się symbolem stworzenia. To wydarzenie umożliwia
pełne zrozumienie sensu egzystencji w kategoriach kobiecej osobowości:  wydać świat na świat ,
wyraża ono również wielkość kobiecej misji. W tej  rewizji feminizmu podejmowano dyskusje
również wielu innych tematów. Nie zabrakło tematu seksualności, instrumentalizacji ciała kobiety
w rodzinie, społeczeństwie, ze strony massmediów. Nowy feminizm próbuje sięgnąć do zródeł
problemu. Celem nie jest już potrzeba emancypacji albo demonstracja, ale nowe zainteresowanie
kobiecą osobowością. Rodzi się pozytywne podejście do seksualności, a co za tym idzie potrzeba
odpowiedniego wychowania seksualnego.
Podjęte działania nie dały jeszcze wszystkich oczekiwanych rezultatów, pozostawiły wiele spraw na
poziomie intencji, dobrych propozycji, albo okazały się przesadne. Nie brakuje obaw, że może nie
zostały wystarczająco zagwarantowane podstawy podobieństwa (równouprawnienie) dla przebycia
drogi do pełnego wzajemnego zrozumienia. Czy aktualny sposób stawiania problemów nie okaże
się nową okazją do oddalenia między światem męskim i kobiecym. Może właściwą droga jest nie
podkreślanie podobieństw i podziałów między tym, co męskie a tym, co kobiece, a szukanie tego,
co komplementarne między tymi dwoma światami, w celu dojścia do wzajemnej zależności zdolnej
do docenienia różnic, do pełnej integracji ( Stworzył więc Bóg człowieka, & , stworzył mężczyznę
i niewiastę Rdz1, 27). W obecnym okresie charakteryzującym się gwałtowną intensywnością
przemian, różnorodność ma znaczenie szczególne. Społeczeństwo trzeciego tysiąclecia staje się
coraz bardziej zróżnicowane pod względem etnicznym, rasowym, kulturowym, religijnym. Różnice
te są nieuniknionym uwarunkowaniem, ale mogą być także wartością godną docenienia. W świecie
odmienności, każdy będzie zaproszony do takiego działania, aby różnica mogła lepiej wyrazić
siebie samą poprzez dialog i wymianę, określając integrującą odpowiedz na problemy bazowej
odmienności ludzkości, czyli tego, co różni mężczyznę i kobietę. Jest także męska odmienność, nie
wykluczone, że aktualnie również przeżywająca swój kryzys (np. w zakresie partnerstwa i
ojcostwa). Także ona pozostaje do odkrycia w jej tożsamości biologiczno-kulturowej (Renzetti,
Curran, 2005; Pelamatti, Peluso, 2005; Lipsitz Bem, 2000; Lerner, 1993; Bellenzier, 1985;
Saraceno, 1978; Di Nicola, 1988). Świadomość różnic może stać się wyzwaniem dla lepszego
wzajemnego zrozumienia, pełniejszego zaangażowania w komplementarność i głębszej integracji.
Przyjrzyjmy się wiec dokładniej wynikom badań i analiz naukowych dotyczących różnic pomiędzy
kobietami i mężczyznami.
Biologiczne podłoże różnic pomiędzy kobietami a
mężczyznami
Mężczyzni różnią się od kobiet. Obie płcie są sobie równe ze względu na wspólną przynależność do
tego samego gatunku - Homo sapiens. Utrzymując, że ich skłonności, uzdolnienia czy zachowania
są takie same, budujemy społeczeństwo oparte na biologicznym i naukowym kłamstwie  to główna
teza Anne Moir i David Jessel zatytułowanej  Płeć mózgu (2004). Uważają oni, że płcie są od
siebie odmienne, ponieważ mózgi kobiet i mężczyzn różnią się od siebie, są skonstruowany
odmiennie. Przetwarzają one informacje w różny sposób, co daje w efekcie odmienne postrzeżenia,
preferencje i zachowania. Postawiona w tej publikacji teza nie zawsze spotyka się z przychylnym
przyjęciem. Nie brakuje aktualnie pozycji wydawniczych, które na podstawie np. metaanalizy wielu
badań prezentują odmienny pogląd, przekonując, iż różnice te są zasadniczo tak niewielkie, że
zupełnie nieistotne, lub, że wynikają one przede wszystkim z tzw. uczenia społecznego, czyli
wpływu kulturowych stereotypów w procesie wychowania, a nie są czymś wrodzonym, czyli
uwarunkowanym biologicznie (por. Brannon, 2002; Wojcieszke, 2004; Renzetti, Currant, 2005).
W ciągu ostatnich nasiliły się wysiłki badaczy poszukujących dowodów na występujące różnice lub
ich brak w strukturze biologicznej pomiędzy płciami. Wiele odkryć zebranych razem tworzą jednak
wyraznie spójny obraz asymetrii płciowej. Nie ma już chyba potrzeby podkreślania braku różnic w
obawie przed ich dyskryminującym użyciem. Kobieta nie musi być bardziej podobna do
mężczyzny, aby uzyskać potwierdzenie swojej wartości. Kobieta i mężczyzna nie muszą wymieniać
się rolami, aby udowodnić, ze są pod każdym względem tacy sami. Nie we wszystkim są tacy sami,
co nie stanowi dla nich zagrożenia lecz szansę.
Przez pewien okres, i pewni autorzy nadal, różnice w zachowaniu między płciami wyjaśniali
uwarunkowaniami społecznymi, np. oczekiwaniami rodziców, których postawy odzwierciedlały z
kolei oczekiwania społeczeństwa. Małym chłopcom mówiono, że nie powinni płakać i tolerowano
ich agresywność, aby wzmóc w nich dążenie na szczyty hierarchii społecznej, której osiągniecie
miało zależeć od ich męskiej siły przebicia. Argumentacja biologiczna dostarcza obecnie naukowo
uzasadnionych podstaw pozwalających nam zrozumieć, dlaczego jesteśmy tym, kim jesteśmy. To
hormony w dużym stopniu, choć nie same, determinują nasz swoisty, stereotypowy sposób
zachowania. Różnica powstaje z wzajemnego oddziaływania hormonów i mózgu mężczyzny lub
kobiety, już z góry specyficznie ukształtowanego, by mógł z nimi wchodzić w reakcję. Wyrazną
różnicę w zachowaniach między mężczyznami a kobietami można zauważyć w zakresie
agresywność mężczyzn, co w dużym stopniu wyjaśnia ich historyczną dominację w obrębie
naszego gatunku. Mężczyzni nie nauczyli się agresji jako jednej z taktyk w wojnie płci. Naszych
synów, tak naprawdę, nie uczymy agresywności. Często, bezskutecznie, próbujemy ich nawet jej
oduczyć. Uważamy, że nasza wyższość nad innymi zwierzętami wyrażająca się w m.in. w
zdolności do abstrakcyjnego rozumowania czyni nas bliższymi aniołom niż szympansom. Być
może to powoduje, iż myśląc o sobie jako o panach własnego losu ignorujemy myśl, że podlegamy
przecież biologicznym imperatywom własnego ciała. Zapominamy, że w ostatecznym rozrachunku
- tak samo jak u innych zwierząt - to, jacy jesteśmy i jak się zachowujemy, jest w znacznej części
podyktowane komunikatami, które kształtują i informują nasz mózg (Moir, Jessel, 2004).
Już w wieku szkolnym daje się obserwować i mierzyć pewne różnice pomiędzy dziewczynkami a
chłopcami w zakresie uzdolnień. Chłopcy zazwyczaj przewyższają dziewczynki w operowaniu
pojęciami abstrakcyjnymi w matematyce. Oczywiście podane tu informacje nie mówią o absolutnej
niemożności osiągania lepszych wyników w tej dziedzinie (i innych poniżej przytaczanych) przez
dziewczynkę niż chłopca, lecz o pewnej średniej, czyli dotyczą przeciętnej kobiety i przeciętnego
mężczyzny. Ta prawidłowość uwidacznia się również w proporcjach pomiędzy płciami na
kierunkach studiów, gdzie jednym z podstawowych przedmiotów jest matematyka. Naukowcy
wiedzą, że kiedy ryzykują sformułowanie jakiejkolwiek teorii na temat zachowania człowieka,
wkraczają na społecznie niebezpieczny teren. Ale badacze różnic miedzy płciami stają się coraz
bardziej niecierpliwi wobec układnych starań, by znalezć dla nich społeczne wyjaśnienie. Camilla
Benbow (1980, 1983) tak mówi o swoich badaniach wykazujących przewagę chłopców wśród
uzdolnionych matematycznie dzieci: po piętnastu latach bezowocnych poszukiwań wyjaśnienia
środowiskowego dałam za wygraną i podzieliła się z nami swoim przekonaniem, że ta różnica
uzdolnień ma podstawy biologiczne. Chłopcy posiadają także lepszą koordynację wzrokowo-
ruchową (np. ręka-oko), uwidaczniająca się w grach w piłkę. Jednocześnie te właśnie zdolności
oznaczają, że mogą oni z większą łatwością przedstawić sobie, przekształcić i obrócić przedmiot w
wyobrazni. Chłopcom łatwiej jest zbudować z klocków budynek na podstawie dwuwymiarowych
projektów. Większe zdolności przestrzenne mężczyzn mogą z pewnością pomóc w wyjaśnieniu
przewagi mężczyzn w czytaniu mapy (Moir, Jessel, 2004; Burg, 1966; Garai, 1971; Harris, 1978,
1981).
Podczas gdy mózg mężczyzny wykazuje przewagę w radzeniu sobie z przedmiotami i
twierdzeniami teoretycznymi, mózg kobiety wrażliwiej reaguje na wszystkie bodzce zmysłowe.
Kobiety wypadają też lepiej we wszystkich testach sprawności werbalnej. Są bardziej
przystosowane do odbierania szerszego zakresu informacji zmysłowych, do łatwiejszego łączenia
tych informacji ze sobą i dostrzegania relacji między nimi, co daje im przewagę w tworzeniu relacji
między ludzmi i w radzeniu sobie w procesach komunikacji. Wpływy kulturowe mogą potęgować
te mocne strony kobiet, ale ich przewaga w tych dziedzinach wygląda na wrodzoną. Różnice
widoczne są już w pierwszych godzinach po urodzeniu. Nowo narodzone dziewczynki wykazują o
wiele większe zainteresowanie ludzmi i ich twarzami niż chłopcy. Chłopcy wydają się równie
zadowoleni z wiszącego przed nimi przedmiotu. Dziewczynki wcześniej niż chłopcy wypowiadają
pierwsze słowa i potrafią mówić krótkimi zdaniami, odznaczają się większą łatwością wysławiania
w okresie przedszkolnym. Wcześniej zaczynają czytać i lepiej sobie radzą z takimi elementami
języka jak gramatyka, interpunkcja i ortografia. Pózniej kobiety z większą łatwością uczą się
języków obcych, bieglej także posługują się swoim językiem ojczystym, lepiej panując zarówno
nad jego gramatyką, jak i nad ortografia. Mówią również z większą płynnością. Dziewczynki i
kobiety słyszą lepiej niż mężczyzni. Kobiety wykazują większą od mężczyzn wrażliwość na
dzwięk. Dziewczynki też lepiej dostrzegają małe zmiany natężenia głosu. Kobiety i mężczyzni
widzą inaczej. Kobiety lepiej od mężczyzn widzą w nocy. Są bardziej wrażliwe na czerwony
kraniec spektrum barw światła i odróżniają więcej odcieni czerwonego niż mężczyzni. Mają lepszą
pamięć wzrokową. Mężczyzni widzą lepiej niż kobiety w jasnym świetle, ale ich pole widzenia jest
stosunkowo wąskie (koncentryczne zawężenie pola widzenia) przy większej koncentracji na głębi
widzenia. Mężczyzni mają lepsze wyczucie perspektywy niż kobiety. Kobiety natomiast odbierają
większy obraz. Mają szersze widzenie obwodowe, bo występuje u nich więcej światłoczułych
pręcików i czopków w siatkówce z tyłu gałki ocznej, co powoduje, że otrzymują obraz z szerszego
pola widzenia (Moir, Jessel, 2004; Reinisch, 1987; McGuinness, 1976, 1979, 1985; Durden-Smith,
Simone 1983; Harris, 1978, 1981; Bardwick , 1971; Garai, Scheinfeld, 1968).
Różnice te rozciągają się także na inne zmysły. Kobiety szybciej i dotkliwiej reagują na ból, choć
ich ogólna odporność na długotrwałe cierpienia jest większa niż mężczyzn. Tak w dzieciństwie, jak
i w okresie dojrzałości kobiety odznaczają się także przewagą pod względem wrażliwości
dotykowej nad mężczyznami. Wyniki badań wskazują, że mężczyzni i kobiety mają inną
wrażliwość zmysłu smaku  kobiety są bardziej wrażliwe na smaki gorzkie i słodkie. Mężczyzni
osiągają lepsze wyniki w rozróżnianiu smaków słonych. Ogólnie jednak wyniki badań świadczą, że
kobiety silniej i bardziej subtelnie odczuwają smaki. Nie tylko podniebienia, ale i nosy kobiet są
wrażliwsze niż mężczyzn. Tę przewagę kobiet pod względem wrażliwości wielu zmysłów można
zmierzyć w badaniach klinicznych. W znacznym zakresie właśnie to może wyjaśniać  nadnaturalną
intuicję kobiet. Są one po prostu lepiej wyposażone do spostrzegania zjawisk, na które mężczyzni
w porównaniu z nimi są ślepi. Kobiety lepiej wychwytują sygnały społeczne, odbierają istotne
subtelności znaczeń na podstawie tonu głosu albo intensywności wyrazu. Nie zdają sobie sprawy,
że kobieta  słyszy prawdopodobnie o wiele więcej, niż mężczyzna w swoim przekonaniu  mówi .
Stwierdzono także różnice pod względem pamięci między kobietami i mężczyznami. Kobiety mogą
zmagazynować więcej informacji nieistotnych i przypadkowych niż mężczyzni. Mężczyznom udaje
się to tylko wtedy, gdy informacja tworzy jakąś spójną formę albo ma dla nich pewne konkretne
znaczenie (Moir, Jessel, 2004; McGuinness, 1976, 1979; Garai, Scheinfeld, 1968; Hutt, 1972,
1975,1976; Reinisch, 1987, 1974; Restak, 1979; Bardwick, 1971).
Nasza osobowość jest identyczna tylko przez kilka tygodni po zapłodnieniu. Potem, wciąż w łonie
matki, sama struktura i układ mózgu zaczynają przybierać specyficznie męski lub żeński kształt.
Przez całe dziecięce, młodzieńcze i dorosłe życie sposób, w jaki został ukształtowany mózg będzie
miał zasadnicze znaczenie dla postaw, zachowań, intelektualnego i emocjonalnego funkcjonowania.
Niemowlęta to nie czyste kartki, na których wypisujemy instrukcję zgodnych z płcią zachowań.
Przychodzą na świat już ze swoim męskim lub kobiecym umysłem, który wykształciły w łonie
matki. Budowa mózgu wpływa na to, jak myślimy, uczymy się, widzimy, odbieramy zapachy,
odczuwamy, porozumiewamy się, kochamy, walczymy, odnosimy sukcesy lub porażki.
Wydaje się nieco zagadkowe to, że kształtowanie się seksualnego wyposażenia nienarodzonego
dziecka jest dla natury sprawą aż tak istotną. Jego mechanizm reprodukcyjny nie będzie spełniał
swojej roli jeszcze przez wiele lat. Wygląda na to, że wykształcenie narządów płciowych nie jest
celem samym w sobie. Uformowane narządy płciowe mają jednak swoje zadanie do wykonania.
Produkują one hormony, których znaczenie jest istotne, ponieważ one z kolei mają do wykonania
pracę nad nie ukształtowanym mózgiem. Rozwijającemu się mózgowi męskiemu niezbędne są
męskie hormony, by mógł on uformować się według specyficznie męskiego wzorca  to znaczy
ukształtować taki układ połączeń nerwowych, który powodować będzie męskie zachowania. Układ
połączeń nerwowych w mózgu pozostaje żeński tylko wtedy, jeśli w okresie rozwoju mózgu nie
pojawiają się hormony męskie. Po odkryciu związków między hormonami a zachowaniami
należało sprawdzić, czy uda się znalezć fizyczne różnice w strukturze mózgu. Tym, jacy jesteśmy,
jak się zachowujemy, jak myślimy i czujemy kieruje mózg. Natomiast na mózg, jego strukturę i
funkcjonowanie, wpływ mają hormony. Wpływ hormonów na mózg jest dwustopniowy. Podczas
rozwoju mózgu w łonie matki hormony kontrolują powstawanie schematu sieci neuronów. Pózniej,
w okresie dojrzewania, hormony ponownie odwiedzą mózg, aby uruchomić sieć, którą wcześniej
stworzyły. U kobiet podział funkcji między lewą i prawą półkulą mózgową jest mniej wyraznie
określony. Zarówno lewa, jak i prawa półkula kobiecego mózgu bierze udział w czynnościach
werbalnych i wizualnych. Mózgi mężczyzn są bardziej wyspecjalizowane. Lewa półkula mózgu
mężczyzny jest niemal wyłącznie przeznaczona do kontroli funkcji werbalnych, natomiast prawa -
funkcji wizualnych. Mężczyzni, pracując na przykład nad problemem abstrakcyjnym, używają
raczej prawej półkuli mózgowej, podczas gdy kobiety używają obydwu.
Nowe badania wykazały bardziej złożony charakter różnic w budowie mózgu u obu płci. Odkryto,
że także lewa półkula mózgowa jest odmiennie zorganizowana u kobiet i u mężczyzn. Funkcje
mózgu odnoszące się do mechanizmów językowych, takich jak gramatyka, ortografia czy fonetyka,
zorganizowane są u kobiet i mężczyzn odmiennie. U mężczyzn funkcje te umieszczone są z przodu
i z tyłu lewej półkuli mózgowej. U kobiet są one bardziej skupione i koncentrują się z przodu lewej
półkuli. Stwierdzono też, że takie różnice w układzie między przeciętnym mózgiem męskim a
przeciętnym mózgiem kobiecym mają bezpośredni wpływ na odmienności w sposobach myślenia
kobiet i mężczyzn. Sprawność w określonej dziedzinie wydaje się zależeć od tego, w jakim stopniu
odpowiedni obszar mózgu jest wyraznie przeznaczony do pełnienia określonej funkcji. Innymi
słowy - czy funkcja ta jest w mózgu skupiona, czy rozproszona. I kobiety, i mężczyzni osiągają
lepsze wyniki w umiejętnościach, które kontrolowane są przez specyficzny obszar mózgu  ale w
mózgach każdej z płci odmienne obszary przeznaczone są dla poszczególnych dziedzin aktywności.
Oznacza to, że schemat organizacji mózgu właściwy każdej płci ma dla niej zarówno zalety, jak i
wady. Schemat męski, w którym więcej funkcji mózgu kontrolowanych jest przez specyficzny tylko
dla danej funkcji obszar mózgu, powoduje, że mężczyzni nie dają się tak łatwo rozpraszać
zbytecznym informacjom. Jednakże mózg ludzki  męski czy kobiecy  nie poradzi sobie ze zbyt
wielkim napływem informacji. Skutecznie wykorzystać możemy tylko ograniczoną cześć
pojemności mózgu. Według wielu badaczy różnice w organizacji mózgu pozwalają także wyjaśnić
przewagę mężczyzn pod względem orientacji przestrzennej. Orientacja przestrzenna u kobiety
kontrolowana jest przez obie półkule. Kontrolujące ją obszary pokrywają się częściowo z obszarami
kontrolującymi inne czynności. Kobieta próbuje wykonać dwie czynności naraz posługując się tym
samym obszarem mózgu, co prowadzi do osłabienia jej funkcji przestrzennych. U mężczyzny
orientacja przestrzenna kontrolowana jest przez bardziej wyodrębniony obszar mózgu, a więc
możliwość kolizji z innymi czynnościami jest znacznie mniejsza.
Inna różnica polega na tym, że do rozwiązywania abstrakcyjnych zadań matematycznych kobiety
często używają metod werbalnych. Nie jest to tak skuteczne, jak w przypadku mężczyzny
używającego prawej, odpowiedzialnej za funkcje wizualne półkuli mózgowej. Takie zadania
rozwiązuje się o wiele szybciej i prościej za pomocą prawej półkuli niż za pomocą odpowiedzialnej
za funkcje werbalne półkuli lewej. Także przewagę kobiet w testach językowych można wyjaśnić
różnicami w budowie mózgu. Wszystkie umiejętności językowe związane z gramatyką, ortografią i
pisaniem mieszczą się u kobiety w wyraznie wyodrębnionym obszarze lewej półkuli. U mężczyzny
są one rozłożone w przedniej i tylnej części mózgu, a więc musi on włożyć więcej wysiłku w
zdobycie tych umiejętności (Moir, Jessel, 2004; Hutt, 1972, 1975; Gow, McEwen, 1980; McEwen,
1981, 1987; Raisman, Field, 1971, 1973; D. McGuinness, 1976; Yarmey, 1979; Durden-Smith,
1983; Buller, 1984; Flor-Henry, 1979; R. A. Harshman i in., 1983; Hines; 1982; Inglis, Lawson,
1981; Kimura, 1885, 1986, 1987; J. McGlone 1980; Tucker, 1976; Witleson, 1976, 1978, 1985;
Harris, 1978, 1981; Gordon, 1980; Hines, 1982; Gaulin, 1986; Reinisch, 1974, 1976; Mateer, 1982;
Nyborg, 1983; Restak, 1979; Harris, 1978, 1981.
Różnice w organizacji mózgu (Moir, Jessel, 2004)
Funkcja Lokalizacja Efekt
Kobiety Mężczyzni Kobiety Mężczyzni
większe
Mechanizmy języka: przód lewej przód i tył większe skupienie
rozproszenie
mowa, gramatyka itp półkul lewej półkuli ośrodków
ośrodków
większe
Słownictwo: przód i tył przód i tył większe skupienie
rozproszenie
definiowanie słów obu półkul lewej półkuli ośrodków
ośrodków
Postrzeganie większe
większe skupienie
wzrokowo- obie półkule prawa półkula rozproszenie
ośrodków
przestrzenne ośrodków
Postrzeganie większe
większe skupienie
wzrokowo- obie półkule prawa półkula rozproszenie
ośrodków
przestrzenne ośrodków
większe
większe skupienie
Emocje obie półkule prawa półkula rozproszenie
ośrodków
ośrodków
Dotychczas prezentowane były wyniki badań dotyczące wszystkim umiejętności językowych i
przestrzennych. Ale mózg determinuje także nasze uczucia, naszą zdolność do reagowania na nie i
do ich wyrażania. Okazuje się, że u kobiet reakcje emocjonalne obecne są w obu półkulach
mózgowych, podczas gdy u mężczyzn funkcje emocjonalne skoncentrowane są głównie w półkuli
prawej. W związku z tym staje się ważne jakie są różnice w rozmieszczeniu w mózgu obszarów
kontrolujących emocje. Różnice te dotyczą ciała modzelowatego, wiązki włókien łączących lewą i
prawą połowę mózgu. Te właśnie włókna nerwowe zapewniają wymianę informacji między obiema
półkulami mózgowymi. Ciało modzelowate jest odmienne u kobiet i u mężczyzn. Pewien istotny
obszar ciała modzelowatego jest u kobiet grubszy i bardziej bulwiasty niż u mężczyzn. Jako całość
to podstawowe centrum wymiany informacji jest, w proporcji do całkowitej wagi mózgu, większe u
kobiet niż u mężczyzn. A jego odmienność u obu płci daje się precyzyjnie zaobserwować. Kobiety
mają większą liczbę połączeń tworzących ciało modzelowate, łącznik między obiema półkulami.
Oznacza to, że między prawą i lewą stroną kobiecego mózgu następuje wymiana większej ilości
informacji. Im więcej ludzie mają połączeń między lewą i prawą półkulą, tym większą posiadają
umiejętność łączenia i kojarzenia ze sobą informacji werbalnych i wizualnych.
Niektórzy naukowcy sugerują, że różnice w reakcjach emocjonalnych kobiet i mężczyzn można
wytłumaczyć różnicami w strukturze i organizacji ich mózgów. Mężczyzna trzyma emocje tam,
gdzie je ma, a miejsce to znajduje się w prawej półkuli  podczas gdy zdolność wyrażania ich w
mowie znajduje się po drugiej stronie. Ponieważ obie półkule połączone są mniejszą liczbą włókien
nerwowych niż u kobiety, przepływ informacji między nimi jest bardziej ograniczony. A więc
mężczyznie trudniej wyrazić uczucia, bo informacje przepływają u niego do werbalnej, lewej
półkuli z większym oporem. Kobiecie może być trudniej oddzielić emocje od rozumowania ze
względu na sposób, w jaki zorganizowany jest jej mózg. Funkcje emocjonalne umieszczone są u
kobiety w obu półkulach, a w dodatku posiada większy przepływ informacji między półkulami.
Strona emocjonalna mózgu jest lepiej połączona ze stroną werbalną. Kobieta może wyrazić swoje
uczucia słowami, ponieważ to, co czuje, jest efektywniej przekazywane do werbalnej strony mózgu.
Różnice w strukturze mózgu i wynikające z nich różnice w możliwościach powodują, że kobiety i
mężczyzni wykorzystują przy rozwiązywaniu problemów swoje najsilniejsze atuty. Strategia mózgu
mężczyzny powoduje, że podchodzi on do problemów w sposób pragmatyczny, a zarazem
całkowicie i z samej swej istoty egocentryczny. Gdy otrzyma zaproszenie na przyjęcie w terminie
kolidującym z innym spotkaniem, porówna zyski, jakie może odnieść z każdego z nich, albo
poszuka takich rozwiązań, które pozwolą mu udać się na obydwa. Kobieta prawdopodobnie albo
pozostanie wierna swojemu pierwszemu zobowiązaniu, albo wybierze tę sytuację towarzyską, w
której tak ona, jak i inni będą się czuli najszczęśliwsi. On pozostaje w związkach władzy i
dominacji. Ona w związkach wzajemnego oddziaływania, uzupełniania i współudziału (Moir,
Jessel, 2004; Witleson, 1976, 1978, 1985; de Lacoste-Utamsing, 1982, 1986; Bulter, 1984;
Witleson, 1978, 1985; Restak, 1979).
Ignorowanie różnic niesie z sobą ryzyko, że powodować będzie głęboki i niepotrzebny gniew oraz
frustrację. Bo co będzie, jeśli zostaniemy wychowani w przekonaniu, że wszystkie kobiety i
wszyscy mężczyzni są zdolni do doskonałości w każdej dziedzinie, a potem stwierdzimy, a tak z
najprawdopodobniej będzie, że to nie jest prawda (bez zmaskulinowania swojego ciała za pomocą
sterydów)? Kobiety na pewno nie osiągnęły jeszcze wszystkiego, co są w stanie osiągnąć. Mogą
jednakże nadejść czasy, kiedy wszystkie ograniczenia społeczne znikną, wszystkie uprzedzenia
zostaną zlikwidowane, a kobiety nadal nie będą dawały sobie rady  tak dobrze jak mężczyzni. Tak
więc, przy najlepszych wysiłkach wszystkich zainteresowanych, może nadal dziać się tak, że
mężczyzni będą technokratami, mechanikami i wynalazcami w naszym społeczeństwie. Zupełnie
możliwe, że okaże się, iż obecny podział pracy wśród zatrudnionych odpowiada naturalnym
predyspozycjom, nie jest natomiast sztucznym zniekształceniem tkwiących w nas możliwości. Być
może że kobiety byłyby lepszymi neurochirurgami niż mężczyzni, a z pewnością w przeszłości nie
było wielu kobiet neurochirurgów. Ale by osiągnąć najwyższy poziom w zawodzie o takim
charakterze, konieczne jest skoncentrowanie się na pragnieniu, by być w czołówce, a czy jest wiele
takich kobiet, które rzeczywiście tego właśnie pragną? (Moir, Jessel, 2004).
Kobieta i mężczyzna  komplementarność płci
Dostrzegając istnienie dwóch płci, jakimi są kobiecość i męskość, w dużym stopniu świat został
podzielony na dwa odrębne, często wyraznie od siebie oddzielone obszary, w którym wiele,
począwszy od przedmiotów codziennego użytku, poprzez zainteresowania i role życiowe, a
skończywszy na zachowaniach seksualnych, jest naznaczone znamieniem płci. Wyrazna mieszanka
cech damsko-męskich, odchylenia od standardowych wzorców uważane są niejednokrotnie za
dziwactwa czy wręcz patologię, a przejawy zachowań kojarzonych stereotypowo z płcią przeciwną
są zazwyczaj ośmieszane i piętnowane. Kobiecy i męski świat w takim ujęciu stawały się
alternatywami, oddzielonymi granicą, przed której przekroczeniem jesteśmy ostrzegani od
najmłodszych lat. Męskość kojarzona jest z rzeczywistością materialną, konkretną, poznawalną za
pomocą rozumu oraz podlegającą ścisłym prawom (logiki?) i praktycznego działania.
Przeciwstawna jej kobiecość dotyczy irracjonalności i duchowości (religijności) oraz obejmuje
świat uczuć, marzeń i piękna.
Wyrazny podział na dwa płciowe światy można łatwo zauważyć już w przypadku przedmiotów
codziennego użytku. Męskie ubrania, buty, fryzury, zegarki czy torby są zazwyczaj praktyczne, o
prostych kształty i stonowanych kolorach. Świat męskich przedmiotów, począwszy od odzieży i
biżuterii, poprzez samochody i ich wyposażenie, skończywszy na wystroju przeznaczonych dla
panów wnętrz, jest ubogi w elementy dekoracyjne. Ma być przede wszystkim funkcjonalny. Drobne
dodatki znajdują są zazwyczaj jedynie dla podkreślenia pozycji właściciela. Zupełnym
przeciwieństwem świata przedmiotów męskich są rzeczy przeznaczone w domyśle dla pań.
Najbardziej pożądane w nich jest uderzające piękno, wzbudzające zachwyt i oczarowanie
obserwatorów. Kobiece ubrania, fryzury, makijaż czy obuwie służą przede wszystkim ozdobie, a
nierzadko dalekie są od wygody. Taki podział świata przedmiotów lansuje rynek, nie tylko
posługując się etykietkami:  dla kobiet lub  dla mężczyzn , a także poprzez różnego rodzaju
oznaczenia, choćby lewo- lub prawostronne zapięcia. Według podobnych kryteriów różnicuje się
męskie i kobiece zainteresowania i hobby. Panowie skupiają się wokół dziedzin związanych z siłą,
racjonalnym myśleniem, rywalizacją i osiąganiem wymiernych rezultatów. Sport, polityka,
motoryzacja są zainteresowaniami przeznaczonymi przede wszystkim dla panów, którzy dzięki nim
mogą w pełni rozwinąć w sobie kojarzone z męskością zachowania i umiejętności. Hobby skupione
w przeciwnym obozie, pań, dotyczą w większości kobiecego świata uczuć i piękna. Moda,
pielęgnacja urody, te niby kobiece hobby sprawiają wrażenie odrealnionych, nieszkodliwych i,
niestety, w jakimś sensie mało poważnych.
Męsko-kobiece zróżnicowanie świata widać również w stereotypowym podziale zawodów. Czy
podział ten nie wynika jedynie z troski o bezpieczeństwo, warunki zdrowotne czy higienę pracy?
Wydaje się, że raczej nosi w sobie ślady wpływu obowiązujących stereotypów. I choć emancypacja
kobiet w dużym stopniu go już zatarła, to jednak w dalszym ciągu pewne zajęcia uznawane są za
typowe dla danej płci. Politycy, biznesmeni czy naukowcy to w dalszym ciągu przede wszystkim
mężczyzni i choć pewne uwarunkowania biologiczne wskazują rzeczywiście na nieco lepsze
predyspozycje panów do ich wykonywania, to przecież istniejące proporcje są wyraznie
zniekształcone. Panie podejmują przeważnie zajęcia, które nie naruszają schematu wrażliwej
kobiety: praca z dziećmi, opieka nad chorymi, czy zawody artystyczne, związane z modą,
upiększaniem. Kobieta podejmująca tradycyjnie męskie zajęcia nie należy już do rzadkości, to
jednak postrzegana jest trochę jak wyjątkową.
Chociaż, jak było to zaprezentowane w poprzedniej części, istotnie pomiędzy kobietami i
mężczyznami zachodzą określone różnice, to ich charakter nie jest na tyle determinujący, aby
wystarczył do aż takiego różnicowania światów: kobiecego i męskiego. Czyli większość
uwidaczniających się różnic ma przede wszystkim charakter nabyty, powstały głównie w procesie
tworzenia się stereotypów. Pogląd, że obowiązujące wzorce kobiecości i męskości są zgodne z
naturą, w rzeczywistości nie uwzględnia olbrzymiej roli uczenia się społecznego. Wyuczone przez
lata zachowania, wytrenowane reakcje i proponowane role, do których pełnienia nakłaniała nas
rodzina i społeczeństwo, i które, opanowały wszystkie obszary życia, w dużym stopniu ograniczyły
nasze perspektywy, zawężając je do uznanych przekonań, co często skutecznie tłumi nasze
autentyczne pragnienia, swobodną i wolną realizację naszej osobowości. Żyjąc w społeczeństwie,
które podkreśla i pielęgnuje różnice między płciami, nabieramy w przekonania, że kobiecość i
męskość to dwie, niemające nic ze sobą wspólnego sposoby funkcjonowania, dwa skrajne, albo
nawet wykluczające się wzajemnie  czucia i  myślenia , niemające większych szans na zgodne
współistnienie. W rzeczywistości podział świata na męski i kobiecy jest skutkiem stworzenia
płciowych stereotypów i podziału ludzi na przedstawicieli jednej z dwóch alternatywnych
osobowości. Nasza prawdziwa natura jest pełna, kiedy wyposażona w obydwa aspekty: męski -
racjonalny, i kobiecy - uczuciowy, obydwa jednakowo potrzebne i jednakowo ważne. Kobiecość i
męskość istnieją w każdym z nas i tylko obydwie razem, współdziałając tworzą spójną całość.
Odkrywanie siebie do pełni własnego funkcjonowania, bez sztywnych i sztucznych stereotypów
następuje powoli. Coraz wyrazniej widać pewien postęp społeczny w tej dziedzinie i tendencję do
stopniowego przenikania się tych dwóch obszarów. Nie chodzi tu jednak (mam nadzieję) o
stworzenie nowego stereotypu: unisex (widocznego choćby w modzie), lecz rozwój swojej
naturalnej osobowości, gdzie mężczyzni są silni i jednocześnie nie wstydzą się swoich łez, a
kobiety nie zaprzeczają swojej wrażliwości, ale korzystają z wszystkich swoich predyspozycji i
angażują się wszędzie tam, gdzie znajdują coś, co je ciekawi, fascynuje, daje szanse zarówno na
karierę, jak i spełnianie się w każdej wybranej przez siebie roli (także bez zakazu bycia matką, bo to
szkodzi własnemu rozwojowi).
Rozgraniczenie męskości i kobiecości zostało wzmocnione przez społeczne ukształtowanie się
płciowych stereotypów. Aby się do nich dostosować kobiety i mężczyzni często tłumią w sobie te
aspekty osobowości, które kojarzone są z płcią przeciwną. Wynikiem takich działań jest
kształtowanie się osobowości sztucznie wykreowanej, pozbawionej pewnych cech, zachowań i
uczuć blokowanych przez zbędny płciowy typ. Szczególnym wyrazem takiej kreacji są
niejednokrotnie poważne kłopoty we wzajemnej komunikacji. Mówi się nawet o pewnym
 dialekcie , języku, charakterystycznym do poszczególnych płci, a utrudniającym wzajemne
porozumienie. Takie  spolaryzowane osobowości niejednokrotnie wkładają wiele wysiłku, aby
nawzajem się zrozumieć, nie zawsze przynoszącego oczekiwane rezultaty. Kiedy taki  idealny
mężczyzna reprezentuje tylko cechy związane z siłą oraz twardym, racjonalnym, światopoglądem i
sposobem działania (z tłumieniem lęku i ukrywaniem słabości), a kobieta według podobnego
modelu ogranicza się do uczuciowości (miła i uśmiechnięta, lecz ukrywająca negatywne emocje),
ulęgłości, sprawiania wrażenia słabej i bezradnej, trudno o satysfakcje w relacji. Zupełnie inaczej
wygląda to u partnerów o pełnej, niestłumionej, kobieco-męskiej naturze. Nie ograniczają oni w
sobie żadnych cech, nie mają tym samym potrzeby doświadczania nasilonej ich dawki u partnera
płci przeciwnej (np. w formie tzw. delegacji  prowokowania agresji lub utrzymywania w
bezradności). Akceptując w sobie obydwa aspekty swojej natury, są otwarci na ich pełny zestawu u
partnera. Oczywiście proporcja i nasilenie cech kobiecych i męskich jest u każdego człowieka inne.
Stanowi to szansę do wzajemnego uzupełniania się, komplementarności w relacji, we wspólnym
podejmowaniu różnych działań, przeżywaniu doświadczeń. Jednak w odróżnieniu od osób silnie
spolaryzowanych kobiety i mężczyzni o pełnej osobowości nie poszukują w relacji tylko
uzupełnienia swoich deficytów, uzupełnienia braków, lecz poszukują osoby z która mogą dzielić
swoje wewnętrzne bogactwo, z którą mogą realizować swoja własna odrębność, lecz bez obciążania
partnera ich kosztami, co więcej we wzajemnym zrozumieniu i wspieraniu się. Wówczas w
odróżnieniu od wewnętrznie rozdartych, okrojonych, cierpiących w samotności, będą czuli się
ludzmi spełnionymi. Osobowość człowieka zawiera w sobie wszystkie konieczne do szczęścia
aspekty, w związku z czym poszukiwanie partnera i budowanie relacji z nim nie powinno wynikać
z pragnienia uzupełnienia siebie, lecz z potrzeby bliskości drugiego, fascynującego, równie pełnego
człowieka. (Socha, 2005; Moir, Jessel, 2004; Brannon, 2002; Wojcieszke, 2004; Renzetti, Curran,
2005; Bassi, Zamburlin, 2003; Pelamatti, Peluso, 2005; Lipsitz Bem, 2000; Trobisch, 2006; Mary,
2005; Kaschak, 2001; Horney, 1967/2003).
Ku pełni dojrzałości
Większość ludzi przechodzi w dzieciństwie proces wychowania kształtujący nieco stereotypowy
obraz osobowości i często nie zdaje sobie sprawy z tego, że nosi w sobie również niepotrzebne
obciążenie, uformowane przez tradycję i kulturę. Pomimo, iż są przekonani, że żyją w całkowitej
wolności ich wybory niejednokrotnie nie są podyktowane naturalnymi pragnieniami, lecz silne
ograniczone tymi fragmentami osobowości, które powodują, że podejmowane decyzje nie mają na
celu osiągnięcie harmonii, a realizacja ich najgłębszych marzeń zostaje zepchnięta na dalszy plan.
Wobec braku uświadomienia sobie mechanizmów kształtowania płciowych stereotypów i ich
destrukcyjnych skutków, nie mają możliwości wyzwolenia się ze schematyczności i powtarzalności
pewnych zachowań. Stereotypowo pojmowanie męskość i kobiecość powoduje, że u ludzi tak
spolaryzowanych życie wygląda na ogół podobnie i daje się sprowadzić realizowania pewnych
zwyczajowo zaprogramowanych etapów. Pragnienie głębokiej relacji miłości i związane z tym
poszukiwanie drugiej osoby wypływa wówczas z poczucia niespełnienia i tęsknoty za wewnętrzną
harmonią. Pierwsza, czy kolejna miłość, rodzi olbrzymią nadzieja, że dzięki ukochanej osobie ich
życie diametralnie się zmieni i poczują w końcu tak długo oczekiwane spełnienie. Zarówno ludzie o
osobowości kobieco-męskiej, jak i ci o osobowości spolaryzowanej czekają na wielką miłość,
jednak różnią ich powody tych oczekiwań oraz przezywane uczucia w przypadku braku partnera. O
ile kobiety i mężczyzni o niestłumionej naturze nie czują się bez drugiej osoby nie w pełni
nieszczęśliwe, o tyle u osób stereotypowych płciowo, brak partnera jest często powodem poczucia
pustki i bezsensu życia.
Choć pozornie, to właśnie miłość stereotypowego mężczyzny i kobiety wydaje się być silniejsza i
gorętsza, w rzeczywistości jest to często krótkotrwałe zauroczenie, a nieco spokojniejsza i
rozwijająca się wolniej miłość ludzi pełnych jest uczuciem o wiele stabilniejszym. Po okresie
wzajemnego poznawania się partnerzy chcą nadal być razem, a związek przechodzi stopniowo w
kolejny etap. U ludzi tych początkowy dystans stopniowo zanika i odnajdują dla siebie coraz więcej
zrozumienia, a ich życie uczuciowe ciągle się wzbogaca. W przeciwnym przypadku po pewnym
nasyceniu się kontaktem z reprezentowanymi przez partnera cechami, zaczynają odczuwać sygnały
niezadowolenia. Pojawiają się obawy przed utratą partnera oraz zazdrość i zaborczość, wynikające
z lęku przed utratą tego złudnego zródła harmonii. Potrzeba stałej obecności bliskiej osoby
wywołuje próby podporządkowania go sobie i walki o dominację, będące zródłem coraz to
większych nieporozumień. Miłość ulega stopniowemu wypaleniu się. Partnerzy o pełnej
osobowości znają się właściwie dokładnie, nie potrzebują niczego ukrywać przed sobą, ani
wzajemnie się kontrolować. Ich wspólne pasje, przekonania życiowe, bliskość w sposobie
wyrażania myśli i uczuć sprawia, że oddaja się siebie coraz bardziej. Związek osiąga dojrzałość,
kobieta i mężczyzna czują swoje wzajemne wsparcie, zrozumienie i akceptację także zauważanych
różnic, ustalając jednocześnie zdrowe proporcję między własnymi aspiracjami i rozwojem, a
czasem poświęcanym sobie nawzajem. Z upływem czasu tak miłość nie gaśnie.
Każdy związek dopada czasem jakiś kryzys. Partnerzy stereotypowi zauważając dzielące ich
różnice wyobrażają sobie, że prawdopodobnie nigdy nie osiągną oczekiwanego porozumienia.
Bagaż takiego ukształtowania jest niestety czasem tak duży, że pragnienia, oczekiwania, sposób
wypowiadania się czy zachowania seksualne są skrajnie odmienne, tak jak gdyby byli
przedstawicielami dwóch różnych gatunków. Dodatkowym nieszczęściem jest, gdy partnerzy
zaczynają szukać winy w sobie nawzajem, albo w przekonaniu o niedających się pokonać różnicach
płciami. Stereotypowo męski mężczyzna i schematycznie kobieca kobieta coraz dotkliwiej
odczuwają niemożność porozumienia, a uczucie pustki i samotności wydaje się narastać. Nierzadko
po krótkim etapie próby ratowania nadchodzi moment decyzji o rozstaniu, zakończeniu
nieprzynoszącego oczekiwanej satysfakcji związku. Wraz z odejściem partnera następuje okres
braku nadziei i rezygnacji, zwątpienia w zdolność do odnajdowania się w relacji. Natura jest jednak
silna i niezaspokojone tęsknoty dają o sobie znać. Mężczyzna i kobieta dochodzą po pewnym czasie
do wniosku, że przyczyną braku powodzenia była niewłaściwie dobrana osoba. Wina zostaje
zrzucona w na partnera lub na nieznajomości jego charakteru. Pojawia się nowa nadzieja że tym
razem na pewno się uda i zaczyna sie wszystko od początku. Kołowrotek się kręci. Wzrasta troska i
skupienie, aby tym razem znalezć właściwego partnera. Lepiej precyzujemy oczekiwania,
opracowujemy dokładniejsze  instrukcje obsługi płci przeciwnej. Wszystkie te metody mogą
jednak nie przynieść oczekiwanych rezultatów bez własnej przemiany wewnętrznej, odnalezienia w
sobie pełni swojej osobowości i korekty tego, co nieuchronnie prowadzi do powstawania barier w
relacjach i zatrzymania się w ich rozwoju. Sposobem na przerwanie błędnego koła jest więc praca
nad samym sobą, nad przełamaniem wewnętrznych lęków, pozbyciem się stereotypowych
uprzedzeń i ostateczną akceptacją swojej prawdziwej, kobieco-męskiej natury. Samo dopuszczenie
do głosu obydwu aspektów naszej osobowości nie spowoduje automatycznie, że od razu
znajdziemy się w satysfakcjonującym związku. Odnalezienie komplementarnej do nas osoby,
kogoś, z kim zbudujemy autentyczną, emocjonalną bliskość, też nie jest takie łatwe. Ważniejsze jest
jednak to, że ewentualna samotność nie będzie oznaczała przerażającej pustki. Uświadomienie
sobie powodów naszego wewnętrznego wyobcowania i prawdziwej potrzeby bycia z drugą osobą
zwiększa szansę na realizację prawdziwej relacji, zanim uwierzymy, że nie jest to nam
przeznaczone.
Występujące pomiędzy mężczyzną a kobietą pewne różnice w funkcjonowaniu nie powodują, że
kobiecość i męskość to dwa rozłączne się modele płciowe. W każdym człowieku, choć w różnym
nasileniu, obecne są jednocześnie obydwa współistniejące aspekty osobowości. Zapewniają nam
one nie tylko zdolność do komplementarności w relacjach, ale są nam w jednakowym stopniu
potrzebne i to właśnie dzięki nim nasza osobowość i możliwości zachowań są tak bogate. Damsko-
męska osobowość jest przez to jednocześnie silna i delikatna, niezależna i pełna współczucia,
racjonalna i intuicyjna; w zależności od potrzeby będzie przyjmowała takie zachowania i dawała
wyraz takim uczuciom, które najbardziej odpowiadają danej sytuacji i które dadzą efekt najbardziej
zbliżony do oczekiwanego. Żaden z aspektów płci nie jest lepszy ani gorszy, każdy powstał w
określonym celu i jest potrzebny do pełnego funkcjonowania. Ostatecznie, pomimo pewnych
dominacji cech, kształtowanych w naszej naturze w odpowiedzi na określone zapotrzebowanie
związane z pełnionymi rolami we wzajemnych relacjach nie różnimy się aż tak bardzo. Możemy
tego doświadczyć, przywracając do życia, pielęgnując w sobie te cechy, które uznane niby za
sprzeczne z naszą płcią były zaniedbywane lub nawet dyskryminowane od dzieciństwa. Nasza
męskość i kobiecość nie tylko na tym nie ucierpią, lecz doznając uzupełnienia pokażą swoją
prawdziwą siłę. Akceptujące swoją męskość kobiety oraz pogodzeni ze swą kobiecością mężczyzni
działają w życiu o wiele rozsądniej i lepiej rozumieją otaczający ich świat, potrafią adekwatniej na
niego wpływać i sprawniej oraz pełniej realizować w nim przyjęte przez siebie cele. Jedność myśli i
uczuć, woli i działań to cechy osób dojrzałych, potrafiących dokonać właściwej oceny
rzeczywistości i decydować, co należy w niej zmienić.
Będące integralną częścią życia związki międzyludzkie podlegają tym samym prawom (cechy
dojrzałości) i będą bardziej satysfakcjonujące w przypadku partnerów o pełnej osobowości.
Konieczność zmierzenia się z realnymi problemami codziennego życia wymaga większego udziału
czynnika męskiego, podczas gdy przepełnione czułością chwile są w pełni satysfakcjonujące wtedy,
jeżeli partnerzy dopuszczają do głosu swoją kobiecość. Akceptujący swoją damsko-męską naturę
osiągną porozumienie i bliskość, jakiej nie potrafią doświadczyć ludzie spolaryzowani płciowo. W
rzeczywistości miłość neurotyczna, niepełna, wynika ze skrajnie stereotypowego wychowania i
silnego pragnienia kontaktu ze stłumioną częścią samych siebie. Miłość ludzi niepełnych
nieustannie ociera się o lęk i wynikające z tego konflikty. Związki ludzi akceptujących istnienie w
nich pierwiastka kobiecego i męskiego, nie są narażone na takie sytuacje, gdyż fundamentem
partnerstwa jest naturalny pociąg wynikający z subtelnych różnic oraz głębi i bogactwa innej, pełnej
osobowości.
Kobiety i mężczyzni mogą żyć szczęśliwiej, lepiej się rozumieć, bardziej kochać i urządzić świat z
lepszym skutkiem, gdy zaakceptują swoje podobieństwo i swoją odmienność. Możemy wówczas
budować nasze życie na blizniaczych filarach osobowości obu płci. Nie ma potrzeby utrzymywania
fałszywych tez o identyczności, ani przesadnego podkreślania odmienności. Skrajne twierdzenia
niczego nie wnoszą, poza ewentualnymi napięciami w stosunkach między płciami. Zwykłe
zrozumienie, że mężczyzni mogą być silni w dziedzinach, w których kobiety są słabe, a kobiety
silne w tym, w czym słabi są mężczyzni, mogą także wzajemnie się wspierać, uzupełniać i często
wzajemnie zastępować może prowadzić do bardziej mądrzejszych i szczęśliwszych stosunków
miedzy nimi (Socha, 2005; Moir, Jessel, 2004; Brannon, 2002; Wojcieszke, 2004; Renzetti, Curran,
2005; Bassi, Zamburlin, 2003; Pelamatti, Peluso, 2005; Lipsitz Bem, 2000; Trobisch, 2006; Mary,
2005; Kaschak, 2001; Horney, 1967/2003).
Podsumowanie
W swoim procesie rozwoju Jezus czerpał doświadczenia zarówno z relacji z Matka, jak i Józefem,
od obydwojgu bezpośrednio, i z ich wzajemnej relacji miedzy sobą. Uczył się czym jest miłość,
która potrafi połączyć różnice w jedną całość, służąc wzajemnemu wspieraniu się i rozwojowi. To
przygotowanie, szczególnie z pierwszych lat życia posłużyło mu w jego relacjach z osobami, które
zaprosił, włączył do swojego planu zbawiania. Byli wśród nich zarówno mężczyzni (uczniowie),
jak i kobiety (Maria Magdalena i inne, które mu towarzyszyły). Najczęściej nie były to osoby o
nadzwyczajnych cechach,  super dojrzałe, dysponujące odpowiednim wykształceniem i
merytorycznym przygotowaniem. Byli to ludzie  w pewnym sensie  napotkani, i z nimi Jezus
potrafił nawiązywać głębokie relacje (Piotr, Marta i Maria z Betanii), przekonywać je do
zauważenia wartości, które dotychczas często były im obce. Bez nacisku i manipulacji uzyskiwał
ich włączenie się w realizację jego wizji życia i świata. Nie zawsze przychodziło mu to prosto i
łatwo. Było wiele nieporozumień i konfliktów. Wówczas jego rodzinne wyposażenie okazywało się
szczególnie przydatne. Potrafił rozmawiać  językiem kobiet i mężczyzn. Można zauważyć, że
również w stosunku do swej Matki potrafił zachować zarówno głęboką (kobiecą) wrażliwość i
miłość, jak i zdrowy (męski) dystans (pozostanie w świątyni w sprawach Ojca, wesele w Kanie
Galilejskiej, reakcja na odwiedziny, opuszczenie dla pełnienia swojej misji), aż po pełen bólu
opuszczenia, ale i troski dzień ostatni. Wygląda na to, że niby skrajnie różne cechy (stereotyp męski
i żeński) istniały w nim jednocześnie bez dysonansu i wewnętrznego konfliktu. Analiza wielu
jeszcze relacji i zachowań Jezusa umożliwia poznanie, w jaki sposób łączył w swojej osobie, to
wszystko, czego się nauczył od rodziców i jak przeszczepiał to swojemu otoczeniu. Widać to w
niemal każdym jego spotkaniu z kimkolwiek (Samarytanka przy studni, głodni na pustkowiu,
chorzy i kalecy, wrogo nastawieni faryzeusze i saduceusze, Judasz, zachowanie w czasie sądu i
pobytu u Piłata). Oddzielna analiza każdej z tych sytuacji przekracza możliwości obecnego
opracowania. Niemniej jednak, ich zasygnalizowanie może spełnić role inspiracji i zaproszenia do
samodzielnego popatrzenia na opisy biblijne również z takiej strony. Takie poznanie może okazać
się cenne w kształtowaniu własnych relacji i własnej dojrzałości.
Pierwszy akapit wstępu przedstawia informacje o typowych (wg badań socjologicznych) sytuacjach
naszych rodzin. Sugeruje także, jakie konsekwencje dla społeczeństwa i indywidualnego
formowania się jednostek może to przynieść. Wydaje się, że pewnym cennym  antidotum na
prawdopodobnie nieuchronne zagrożenia, może być zaczerpniecie z przekazu zarówno Ewangelii,
jak i aktualnych osiągnięć w psychologii. Być może pogłębione zrozumienie własnej natury
otworzy w nas nowe zasoby motywacji i pobudzi do pełnego szacunku, głębokiego zaangażowania
w tworzenie dojrzałych relacji, w których będziemy mogli realizować siebie, realizując
jednocześnie, przyjęte przez siebie w wolności nasze misje.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kobieta a mezczyzna
Kobiety i mezczyzni na rynku pracy
kobieta a mezczyzna
Sytuacja kobiet i mezczyzn na rynku pracy w 2013 r
Kobieta, a mężczyzna
24 RÓŻNICE MIĘDZY KOBIETĄ A MĘŻCZYZNĄ
Prysznic w wykonaniu kobiety i mężczyzny
Sytuacja kobiet i mezczyzn na rynku pracy w 2011 r
różnice kobieta mężczyzna
Kobieta a mężczyzna
Kobieta i mężczyzna w zawodzie nauczycielskim

więcej podobnych podstron